❌

Lees weergave

OfficiΓ«le opening fotomuur

Op 11 maart vond op het Hermann Wesselink College een bijzonder moment plaats: de officiële opening van de fotomuur die is gerealiseerd op de eerste etage van de zuidvleugel van de school.
De fotomuur bestaat uit een tijdlijn en uit twee exposities: de tijdlijn toont de hoogtepunten van de acties die het HWC sinds 2018 heeft ondernomen om beter onderwijs in Ghana te ondersteunen. Van inzamelingsacties voor schoolspullen tot reizen van docenten en leerlingen naar Ghana: de muur is een visuele weergave van de impact die de school samen met Smile at School maakt. Met ruimte voor nieuwe foto’s in de toekomst!

In de twee exposities wordt het werk van de Ghanese fotograaf Andrew Nii Noye tentoongesteld. Indrukwekkende beelden van een Ghanese begrafenis en kleurrijke foto’s van het Oguaa Fetu Afahye festival.

De opening werd verricht door Fred Asumadu, de Ghanese contactpersoon van de stichting, en zijn echtgenote Winifred. Zij zijn deze maand in Nederland.

Tot verrassing van Fred Asumadu werd hem door rector Bert Kozijn een cheque overhandigd ter waarde van maar liefst €21.000. Dit bedrag is het resultaat van verschillende inzamelingsacties die het afgelopen schooljaar op het HWC zijn georganiseerd. Van een sponsorloop, een actiedag tot het doneren van de waarde van een kerstpakket door een groot aantal medewerkers. Fred benadrukte het belang van deze steun: “Through unwavering support like this, we are creating brighter futures and turning dreams into reality for students across communities in Ghana!”.

💾

PWS presentaties

Eind februari vonden de presentaties van de profielwerkstukken (PWS) van havo 5 plaats. De leerlingen zijn vorig jaar rond april begonnen aan een eigen project waaraan ze onder begeleiding van een docent een jaar lang hebben gewerkt. Dat leverde een enorme verscheidenheid aan onderwerpen op. Wat kwam er langs? Van een onderzoek naar tienerondernemerschap tot een filosofische musical, van een perpetuum mobile tot een uitklapboek over de middeleeuwen of de mogelijkheden om kaas te maken zonder koe. 
Het was een mooie middag waarop leerlingen konden laten zien wat hun project was en waar ze vaak ook goed konden uitleggen waarom het voor hen belangrijk is geweest. We zijn erg trots op onze leerlingen!

In dezelfde week vond ook de jaarlijkse profielwerkstukwedstrijd van vwo 6 plaats. De zes beste werkstukken werden gepresenteerd aan een volle zaal en streden om drie prestigieuze prijzen, vernoemd naar oud-docenten van het HWC: de Gerard Moll-prijs (alfa/gamma), de Tjark de Boer-prijs (bèta) en de Henk Heurter-prijs (kunst).
Voor elk van deze prijzen waren twee werkstukken genomineerd. In de bètacategorie namen Ernesto Coumans en Matthew Tan het op met hun project Torque Pedal (Natuurkunde) tegen Itay Hofri en Diederik van Schaik met Pakket bezorgende drones (Informatica). In de alfa/gamma-categorie streden Christiana Kabedi Kazadi met How can the change from ancient Stoa to modern Stoicism be accounted for? (Klassieke Talen) en Amy Ashe en Tibbe van der Weijden met Tower of Cards: The Writing of Our Own Dystopian Novel (Engels en Geschiedenis). Voor de kunstprijs presenteerden Marianna Kanounova Teaching Literacy Across the (Stone)Ages (Nederlands en Beeldende Vorming) en Miriam den Hertog De Amerikaanse strip (Beeldende Vorming).

De jury stond voor een lastige keuze, want het niveau lag uitzonderlijk hoog. Uiteindelijk gingen Ernesto, Matthew, Amy, Tibbe en Marianna met de prijzen naar huis. Het was een inspirerende middag, waarin leerlingen hun onderzoek en creatieve inspanningen met trots presenteerden.

Profiel sport; sporten met een beperking

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Profiel sport; sporten met een beperking appeared first on Futuris.

Corpus β€œReis door de mens”

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Corpus “Reis door de mens” appeared first on Futuris.

Bereikbaarheid Futuris

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Bereikbaarheid Futuris appeared first on Futuris.

Schrijf je in voor de lesjesmiddag

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Schrijf je in voor de lesjesmiddag appeared first on Futuris.

Sporten met een beperking

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Sporten met een beperking appeared first on Futuris.

IJshockey clinic

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post IJshockey clinic appeared first on Futuris.

Ondernemersmarkt op Futuris

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Ondernemersmarkt op Futuris appeared first on Futuris.

Kunst en cultuur

Als CultuurProfielSchool biedt het HWC leerlingen volop kansen om kunst en cultuur te ontdekken!

Zo zijn er een aantal leerlingen van vmbo-t 4 naar ISH dance Collective geweest. Dit was een multidisciplinaire dans/circus voorstelling waarbij er een combinatie werd getoond van dans, acrobatiek en live muziek.

Andere leerlingen hebben, samen met mevrouw Kaal, een muurschildering gemaakt in Theater De Landing. Hij is nog niet helemaal af, dus ze gaan terug om hem te voltooien!

De leerlingen die het vak muziek volgen, hebben de klassieke opera Idomeneo bezocht - een bijzondere culturele ervaring, die (al was het maar door de duur van de voorstelling) niet snel vergeten zal worden.

💾

Onthulling gezamenlijk kunstwerk

Recent bezochten de leerlingen van profiel Expressie en profiel Mavo/havo het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam, uitgeroepen tot de mooiste bioscoop ter wereld! We leerden over de geschiedenis van het theater, ontdekten een werkend orgel en genoten van een rondleiding door het prachtige gebouw. De dag werd afgesloten met de film De Wilde Robot, een hartverwarmend avontuur over technologie en natuur.
Een leerzame en gezellige ervaring!

The post Onthulling gezamenlijk kunstwerk appeared first on Futuris.

Maatwerk voor het Keizer Karel College

Het was een forse vernieuwbouw waarbij slimme ingrepen voor meer ruimte en kwaliteit
zorgen. Doel was een goede, lichte en uitdagende leer- en werkomgeving voor leerlingen
en medewerkers.

Het Keizer Karel College begon 65 jaargeleden als een vooruitstrevende katholieke school. Toen telde de
middelbare school nog slechts 53 leerlingen. De tijden zijn veranderd en hoe: het ‘KKC’ is een begrip in Amstelveen en omstreken. Het leerlingenaantal nam flink toe; met zo’n 1.750 leerlingen én het einde van deze groei is nog niet in zicht. En de middelbare school? Die breidde uit en enkele jaren geleden vond er een forse vernieuwbouw plaats. Niet alleen om extra ruimte en kwaliteit toe te voegen, maar ook om dit onderwijsgebouw verder te verduurzamen.

Voor het hele verhaal, lees dan hier verder:
056 Keizer Karel College Amstelveen.pdf

CanSat Competitie

Wij zijn Tim Reijnen, Tije Woudenberg en Nikolay Ryabov, leerlingen uit vwo 5, en samen vormen wij Team HWC. Wij doen mee aan een bijzondere competitie genaamd CanSat, waarbij teams hun eigen satelliet ontwerpen, bouwen en testen in het formaat van een frisdrankblikje. Onze doelen voor dit project zijn (primair) het meten van luchtdruk, temperatuur en snelheid tijdens de vlucht, en deze data terugsturen naar onze ontvanger. En (secundair) het ontwikkelen van een systeem waarmee onze satelliet, met behulp van een parapente en GPS, gecontroleerd kan landen op een vooraf gekozen locatie.

Op 28 maart wordt onze satelliet, samen met die van andere teams, door het DARE-team (Delft Aerospace Rocket Engineering) van de TU Delft gelanceerd vanaf het militaire oefenterrein ’t Harde.

Wij zijn enorm enthousiast over dit avontuur. Het project heeft ons veel geleerd over hoe een technisch project van begin tot eind wordt uitgevoerd: van ontwerpen en bouwen tot het oplossen van allerlei uitdagingen. 

Voor updates over onze satelliet kunt u ons volgen op Instagram: team_hwc_cansat.

 

💾

Lesjesmiddagen

De komende twee weken staan de deuren van het HWC wijd open voor de leerlingen van groep 8 die zich hebben aangemeld om lesjes te komen volgen. Zo kunnen ze in het echt ervaren hoe het is om op de middelbare school te zitten en een lesje te krijgen in bijvoorbeeld geschiedenis, biologie. geography of physical education. Spannend en leuk!

💾

Doel behaald

Doel behaald: Eén ticket gefinancierd - op naar meer!

Fantastisch nieuws! Dankzij veel gulle bijdragen heeft de sponsoractie van Bert Kozijn inmiddels €1.174,50 opgebracht - dat betekent dat er al genoeg is voor een vliegticket voor één leerling die dit jaar mee op reis naar Ghana gaat met Stichting Smile at School!
Dank aan iedereen die heeft gedoneerd!

Maar we stoppen hier niet - alle extra donaties gaan volledig naar Smile at School om nog meer kinderen in Ghana een kans op beter onderwijs te geven. Helpt u mee om de impact nog groter te maken?
Laten we samen kijken hoe ver we kunnen komen!

Doneer hier: Bert Kozijn rent voor Smile at School

💾

Spontane en kunstzinnige lesjesmiddag

Woensdag 12 februari had ik opnieuw het genoegen om met veel enthousiasme les te geven aan de leerlingen van groep 8. Het was een kunstzinnige en spontane kennismaking met de toekomstige brugklassers voor het schooljaar 2025-2026.
In de les stond de Amerikaanse kunstenaar Jackie Leishman centraal. Zij is wereldwijd bekend om haar indrukwekkende collages die door kleur, vorm en textuur een unieke dynamiek uitstralen. We begonnen de les met een korte documentaire over haar werk, bekeken via YouTube, waarbij de leerlingen de Engelse ondertiteling volgden. Dit was niet alleen inspirerend, maar ook een mooie manier om Engels te oefenen. Door samen te praten over haar werk en woorden in het Engels te herhalen, kwamen we mooi tot vakoverstijgend leren – een aanpak die wij als UNESCO-school heel belangrijk vinden.
Na deze inspirerende sessie, het groepsgesprek en een korte instructie, gingen de leerlingen vol energie aan de slag. In slechts een half uur tijd creëerden ze prachtige collages die hun creativiteit en talenten schitterend tot uiting brachten. Wie weet zien we hier wel de kunstenaars van de toekomst!
Deze les is een mooi voorbeeld van hoe wij op onze school leren vanuit verschillende invalshoeken, waarbij kunst, taal en samenwerking samenkomen. Dit sluit perfect aan bij ons onderwijs, waar we werken aan een brede ontwikkeling van kinderen, zowel op intellectueel als creatief vlak. Als ouders op zoek zijn naar een school die stimuleert, uitdaagt en ruimte biedt voor talenten, dan is deze school een geweldige keuze voor hun kinderen.
Jeroen Fransen, docent tekenen & handvaardigheid

ICC visits Body Worlds

Exploring the Wonders of the Human Body

On Tuesday, 11th February, our class had the opportunity to visit the Body Worlds Museum in Amsterdam—a fascinating introduction to our upcoming topic on Balance. Accompanied by our teachers, Mr. Frick and Ms. Stone, along with two fantastic parent helpers, Deepti and Ben, we set off eager to explore the incredible systems that keep our bodies running.

This visit served as an Entry Point activity to our new topic, ‘Balance’, encouraging us to think about what it really means to keep our bodies in balance. The museum gave us a first look at how everything in the body is connected and how small changes can have a big impact on our overall well-being.

Each floor of the museum highlighted different aspects of the human body, from muscles and movement to the heart, brain, digestion, and emotions. One of the key takeaways was how important it is to maintain a balance between taking risks and making sensible choices. We saw real-life examples of how our lifestyle choices impact our health and how neglecting key elements can throw the body off balance.

Throughout the visit, students were fully engaged, asking questions, and making connections between what they saw and their own experiences. While some were fascinated by the detailed displays of the human body, others were amazed by how much control we have over our health simply by making thoughtful, balanced choices in our daily lives.

Not everyone knew what to expect, and a couple of students were initially a bit apprehensive. However, by the end of the visit, everyone had discovered something that truly fascinated them—whether it was the complexity of the circulatory system, the way our muscles work together, or the impact of emotions on physical health.

The visit was a fantastic way to spark curiosity and excitement for our upcoming Balance topic—and who knows, maybe one day, one of our students will become a great scientist, doctor, or researcher, unlocking even more secrets of the human body!

 

 

💾

Winnaars speurtocht Open Huis

Tijdens de open dagen van het HWC konden de bezoekende kinderen meedoen aan een speurtocht door de school. Daarbij maakten ze kans op een leuke prijs door aan het eind hun naam op te geven. Uit alle deelnemers zijn vijf winnaars getrokken!

Tymo, Eva, Diego en Loïs kwamen woensdag hun prijs feestelijk in ontvangst nemen. Bram haalt zijn prijs vandaag op. Gefeliciteerd aan alle winnaars en bedankt aan iedereen die heeft meegedaan!

💾

Bezoek Allard Pierson Museum

De brugklas 1G1 bezocht vorige week donderdag 6 februari na een expeditie in de bus en metro het Allard Pierson museum in Amsterdam (of Amstelodamum voor de gymnasiasten).
Dit archeologiemuseum huisvest een mooie collectie uit de klassieke oudheid: zowel Grieks aardewerk als Romeinse sieraden. Voor het museum werden de klas en rondleiders ingedeeld in drie groepjes van tien of elf leerlingen en kregen we een rondleiding door het Grieks kabinet, de gipsengalerij of het Egyptisch kabinet.
We hebben onder andere geleerd hoe we Grieks aardewerk kunnen herkennen, waarvoor het gebruikt werd en hoe belangrijke Romeinse keizers hun propaganda via beelden en munten verspreidden. Ook hebben we de gipsengalerij bewonderd. Hierin staan afgietsels van beelden uit de klassieke oudheid, oorspronkelijk bedoeld voor kunststudenten in de negentiende eeuw om na te tekenen.
In het Egyptische kabinet vonden we een heuse mummie en verschillende dierenmummies. Daar bleek ook dat de kennis van de Egyptische goden van de leerlingen dik in orde is.
Het was een leerzame – en zonnige ! – ochtend.

100-dagenfeest

Op 7 februari was het tijd voor een jaarlijkse traditie: het 100-dagenfeest. De eindexamenkandidaten organiseren elk jaar een feestelijke dag, ongeveer 100 dagen voordat de examens beginnen. Het programma begon al om 8 uur. Er was karaoke, een fotomoment, een gezamenlijke lunch, een pubquiz... In de avond barstte het feest echt los met optredens van de Swingtime Jazzband, Lange Frans, DJ Mitch en Danilo Kuiters. Rond middernacht kwam er een einde aan een geweldige dag vol muziek, plezier en mooie herinneringen. En nu op naar het eindexamen!

💾

Voorlichtingsavonden TTO & gymnasium

Voor ouders van groep 8-leerlingen organiseren we deze maand diverse voorlichtingsavonden over ons tweetalige onderwijs, inclusief een informatiemoment voor Engelssprekende ouders. Ook is er een speciaal voorlichtingsmoment over ons gymnasium.

Dinsdag 25 februari 2025

19.00 uur - Voorlichting tweetalig havo en tweetalig vwo
19.00 uur - Information in English
20.00 uur - Voorlichting gymnasium (met een interactief deel voor leerlingen)

Donderdag 27 februari 2025

19.00 uur - Voorlichting tweetalig vmbo-t (met een interactief deel voor leerlingen)

Inschrijven kan met dit formulier.

💾

Rennen voor een glimlach

🏃‍♂️ Rennen voor een glimlach – Steun Bert Kozijn en Smile at School! ✈️

Op zondag 16 maart 2025 rent onze rector Bert Kozijn de halve marathon van Amstelveen – en dat doet hij niet zomaar! Hij rent voor Stichting Smile at School, een initiatief dat kansarme kinderen uit Ghana helpt om onderwijs en een betere toekomst te krijgen.

Bert heeft een concreet doel: genoeg geld ophalen voor ten minste één vliegticket voor een leerling van het HWC; met dit ticket krijgt deze leerling de mogelijkheid om deel te nemen aan de reis naar Ghana, die aan het eind van dit schooljaar plaatsvindt. Alle extra donaties komen volledig ten goede aan de Stichting Smile at School.

Helpt u mee om dit mogelijk te maken? Elke donatie – groot of klein – brengt ons dichter bij dit doel. Steun Bert Kozijn in zijn race en geef een leerling de kans om de wereld te ontdekken en zich tot wereldburger te ontwikkelen!

➡️ Doneer hier: Bert Kozijn rent voor Smile at School
📢 Deel dit bericht en help ons de finish te halen!
Samen maken we onderwijs grenzeloos!

💾

Bossche bollen voor personeel

Banketbakkerij Muller uit Aalsmeer heeft tijdens hun jaarlijkse actie weer 750 ‘Morekoppen’ gesponsord gekregen voor Ziekenhuis Amstelland. Wat een traktatie, die in ontvangst werd genomen door voorzitter Raad van Bestuur Sophia de Rooij. Het is inmiddels een jaarlijks terugkerende traditie.

Waarom de naam ”Müller’s Multi Morekop”?
Omdat de morekop een multifunctioneel doel heeft; Trakteren en Doneren! en omdat deze actie wordt ondersteund door Multi Supplies B.V.
Een deel van de opbrengst gaat naar de Mike Multi Foundation, die ieder jaar weer een goed doel uitkiest.

Veel dank Banketbakkerij Muller voor deze heerlijke Bossche bol!

ICC students in the Shark Tank

Risk-Takers: ICC Students in the Shark Tank
Things have been buzzing in our classroom as we’ve taken on the exciting challenge of designing and pitching our very own manual toothbrushes! This project, part of our IMYC topic on "Risk-Taking," has been all about thinking big, being bold, and working together to create something amazing.

We kicked things off by diving deep into the world of product design. What makes a toothbrush not just good, but great? We studied the key elements of successful design - how it looks, how it feels, how it works, and how much it costs to make. Then came the fun part: analysing real toothbrushes! From fancy ergonomic designs to eco-friendly models, we took a close look at what’s already out there and started dreaming up ways to make ours even better.

But being an inventor isn’t just about wild ideas - you have to think about the business side, too. We explored the costs of making and marketing a product and considered how these costs impact pricing. It was eye-opening to realize just how much thought goes into even the simplest products we use every day.
Next, we turned to the experts for inspiration. Watching clips of Dragon’s Den and Shark Tank gave us a crash course in pitching a product. We learned how to showcase our ideas, emphasize what makes them special, and prepare for tough questions from potential investors. (The "Dragons" definitely don’t go easy!)

Armed with all this knowledge, we rolled up our sleeves and got creative. First, we sketched out our ideas for new toothbrush designs - everything from sleek and modern to bold and colourful. Then, it was time to bring those ideas to life using modelling clay. Seeing our designs take shape in 3D was such a satisfying moment!

Now, we’re gearing up for the final phase of the project: our big pitch. Each group is pulling together everything we’ve worked on - our prototypes, marketing materials, and financial plans - to present in a Dragon’s Den–style showdown. We’re creating posters, ads, websites, and even thinking about how to answer those tricky "investor" questions.

Throughout this project, teamwork has been our superpower. Whether designing, building, or marketing, we’ve all played to our strengths while collaborating to make our ideas the best they can be.
It’s been a whirlwind of creativity, problem-solving, and plenty of laughs along the way. As we put the finishing touches on our pitches, we’re ready to take on the "Sharks" with confidence. Who knows? Maybe one of our toothbrushes will be the next big thing!

 

💾

Deze week bijna 1900 driehoeksgesprekken!

“Deze week zijn er in totaal bijna 1900 (!) driehoeksgesprekken gevoerd op het KKC: een respectabel aantal. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk deze gesprekken zijn en hoe belangrijk het ook is dat het een echt driehoeksgesprek is: ouders, leerling en school. Als deze drie ‘partijen’ aan tafel zitten, kan het gesprek echt gaan over wat ieder kan bijdragen vanuit zijn/haar eigen vermogen en verantwoordelijkheid. In de tweede helft van het schooljaar, die net begonnen is, kan er nog zoveel gebeuren en zijn er nog drie reguliere toetsweken waarin cijfers kunnen worden opgehaald. We hopen dat iedereen constructieve gesprekken heeft kunnen voeren”, aldus rector mevrouw Botting.

Maak kennis met RALPH

In Ziekenhuis Amstelland is nu de bijzondere expositie RALPH te zien – een kunstwerk gemaakt van honderden medicijndoosjes, ontworpen door studenten van Wageningen Universiteit.

RALPH vraagt aandacht voor een belangrijk probleem: medicijnresten in ons (oppervlakte)water.
Wat gebeurt er met overtollige medicijnen? En hoe kunnen we samen de impact op het milieu verminderen?

Kom langs en ontdek RALPH! Maar wees er snel bij, want deze rondreizende expositie reist binnenkort weer door naar een volgend ziekenhuis.

Shakespeare in klas 1

De leerlingen van de tweetalige klassen 1a, 1b, 1c, 1m en 1s gingen eerder deze maand aan de slag met een Shakespeare-workshop, waarbij ze met elkaar het toneelstuk Romeo & Juliet instudeerden. Een activiteit die deel uitmaakt van het internationale buitenlesprogramma in deze tweetalige klassen.

Na een intensieve voorbereiding voerden de leerlingen ’s avonds voor hun ouders het stuk in een verkorte versie op. Extra bijzonder, want dit werd gedaan in het Engels, en wel in Shakespeares oorspronkelijke tekst.

Romeo and Juliet is Shakespeares beroemdste toneelstuk. Het is het verhaal van een onmogelijke liefde tussen een jongen en een meisje uit twee families in Verona die al jaren ruzie hebben. Niemand weet waar de strijd ooit om begon, maar de haat en nijd blijft. Dit zinloze conflict leidt uiteindelijk tot de dood van Romeo en Juliet. Pas na de pijnlijke dood van deze twee geliefden lukt het de Montagues en de Capulets om de strijdbijl te begraven.

Ook bij de reguliere 1e klassen (1d, 1e, 1g en 1j) stond Romeo & Julia van Shakespeare op het programma; hiermee sloten ze het vak theater af. Per klas hebben ze in 1,5 uur een scène gerepeteerd die diezelfde avond nog werd getoond in ons grote theater. Er kwamen heel veel ouders, broertjes, zusjes, en opa's en oma's kijken.  Het was een mooie, energieke en bij tijden zelfs een grappige tragedie. De leerlingen mogen erg trots zijn!

💾

Het avontuur van het bouwen van een server

Het begon allemaal met een levendige discussie in de vwo 5 informatica klas over hacken. De leerlingen waren meteen enthousiast: ja, dat wilden ze wel leren! En wat zou het leuk zijn om als eindexamenstunt de computer van meneer Kozijn te hacken, of misschien zelfs Magister of de intercom. Natuurlijk zeggen we nooit nee als leerlingen iets willen leren, en vinden we fouten maken echt niet erg, maar we wilden ze wel behoeden voor criminele activiteiten.

Zo ontstond het idee om een eigen omgeving te creëren met een eigen server. Deze grote computer zou gebruikt kunnen worden om de websites die we bouwen op te laten draaien, netwerken te simuleren, databases op te zetten en natuurlijk om te hacken. Dit is niet iets dat je kant-en-klaar kunt kopen bij een elektronicazaak of zelfs maar op internet.

Diederik van Schaik en Casper van Iersel namen de uitdaging aan. Ze maakten een componentenlijst, pakten een schroevendraaier en lazen het internet uit om de juiste manier te vinden om de server te laten draaien. Uiteraard kozen ze voor Linux, want Windows is voor op de keukentafel.

Het bouwen van de server was een leerzaam avontuur. De leerlingen leerden niet alleen over de hardware en software, maar ook over samenwerking, probleemoplossing en hulp inroepen. Titiaan Kruijver bleek veel te weten en was een fijne sparringpartner. Na vele uren van hard werken en testen, is de server klaar. Deze server biedt nu een veilige omgeving waar de leerlingen hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen en kunnen experimenteren met hacken, zonder risico’s voor de schoolnetwerken of een strafblad.

Daarnaast hebben de bovengenoemde leerlingen een overdracht in gang gezet naar de volgende generatie informatica-leerlingen. Dit nieuwe team gaat onderhoud van de server op zich nemen en nieuwe lesideeën uitwerken. Dit zorgt ervoor dat de opgedane kennis en ervaring niet verloren gaan en dat toekomstige leerlingen kunnen blijven profiteren van deze waardevolle leeromgeving. Hoe langer we praten over de server hoe meer wensen er zijn bij de docenten Informatica over de inzet hiervan. We kijken dus enorm uit naar de spannende projecten die we samen met onze leerlingen zullen ondernemen!

 

💾

Daan Boot benoemd tot interim lid raad van bestuur Ziekenhuis Amstelland

De Raad van Toezicht van Ziekenhuis Amstelland heeft de heer D. (Daan) Boot benoemd tot interim lid raad van bestuur van Ziekenhuis Amstelland. De benoeming gaat in per 1 februari 2025 en volgt na positief advies van de Ondernemingsraad, de Cliëntenraad en het Medisch Specialistisch Bedrijf van Ziekenhuis Amstelland. Daan Boot volgt hiermee Paul Rotering op die recent afscheid heeft genomen van Ziekenhuis Amstelland.

❌