Het nieuwe verzuimbeleid
(English version: please scroll!)
Schooljaar 24-25 zijn we gestart met een aangescherpt verzuimbeleid. De redenen hiervoor waren:
1. |
Verzuim is vaak een signaal voor onderliggende problematiek, school heeft hier een signalerende functie |
2. |
Het verzuimpercentage was/is te hoog |
3. |
Verscherpt toezicht op gebied van verzuim vanuit de gemeente en de Inspectie |
Door de groei van de school en het aantal leerlingen was het niet langer werkbaar dat ouders hun kind telefonisch of door email-bericht ziekmelden. Daarom werken we nu met de Magisterapp.
We weten dat nieuw beleid best even wennen is. We hebben u vóór de vakantie van 2024-2025 op de hoogte gebracht van de nieuwe werkwijze door middel van schriftelijk informatie, gesteund door een instructiefilmpje. Ná de zomervakantie hebben we dit herhaald en hebben we alle leerlingen het nieuwe verzuimbeleid gemaild, net als het voltallige personeel. In de nieuwbrief voor de Kerst hebben we dit de ouders nogmaals toegestuurd. We realiseren ons dat het tijd kost voor het nieuwe beleid echt ingeslepen raakt.
Eind schooljaar 24-25 hebben we een evaluatie uitgezet onder alle leerlingen uit leerjaar 3 en 4, ouders en het voltallige personeel. De enquête is nabesproken met alle verzuimcoördinatoren en leco’s. Gezamenlijk hebben we de veranderingen geselecteerd die wij noodzakelijk achten.
Dit overleg heeft geleid tot twee belangrijke aanpassingen in het verzuimbeleid:
1. |
Stappen worden aangepast, maatregelen 3-6-9-12 (minder streng) |
2. |
Een gesprek met één van de verzuimcoördinatoren wordt tussengevoegd als eerste stap(3), dit betekent dat de mentor pas later (6) in actie hoeft te komen. |
Graag vragen de verzuimcoördinatoren uw aandacht voor het volgende:
1. |
Zorg ervoor dat ziekmeldingen vóór 8.00 uur en met de juiste datum worden ingevoerd. |
2. |
Als uw kind meerdere dagen ziek is, geef dit dan duidelijk aan in de melding. Vermeld ook dat het om een doorlopende ziekmelding gaat. |
3. |
Meld uw kind op tijd beter zodat de ziekmelding niet doorloopt in Magister. |
4. |
Geef bij afmeldingen vanwege medische afspraken (zoals tandarts, huisarts of ziekenhuis) duidelijk aan om welk type afspraak het gaat en hoe lang de afspraak gaat duren en of er een eventuele uitlooptijd is. |
5. |
Als u een melding in Magister heeft gemaakt hoeft u niet meer te bellen en geen mailtje meer te sturen. Met uitzondering van absentie bij de examens. |
6. |
Als uw kind een maatregel heeft maar deze door omstandigheden niet kan nakomen, vragen wij hem of haar om zélf bij ons langs te komen om een nieuwe afspraak te maken. Uw kind is verantwoordelijk voor het nakomen van maatregelen, en wij verzoeken u dit dan ook aan hem of haar over te laten. |
7. |
Werkt uw Magister niet? Dan kunt contact opnemen met: info@keizerkarelcollege.nl Lukt het melden in Magister niet? Mail dan naar onze ICT-afdeling: GRN_oud@keizerkarelcollege.nl |
Dank voor uw medewerking het verzuim terug te dringen.
Namens de verzuimcoördinatoren en de SL.
Carolien van der Honing
The new “Verzuimbeleid”
School year 24-25 we started with a tightened Verzuimbeleid. The reasons for this were:
1. Being absent is often a signal for underlying problems, school has a signaling function here
2. The absenteeism rate was/is too high
3. Stricter supervision in the field of absenteeism from the municipality and the Inspectorate
Due to the growth of the school and the number of students, it was no longer workable for parents to report their child sick by telephone or by e-mail. That is why we now work with the Magisterapp.
We know that new policy takes some getting used to. We informed you of the new working method before the 2024-2025 holidays by means of written information, supported by an instructional video. After the summer holidays, we repeated this and emailed all students the new absenteeism policy, as well as the entire staff. In the newsletter for Christmas we let the parents know again. We realize that it takes time for the new policy to really become ingrained.
At the end of school year 24-25, we conducted an evaluation among all students from grades 3 and 4, parents and the entire staff. The survey was discussed with all absenteeism coordinators and lecos. Together, we have selected the changes that we consider necessary.
This consultation has led to two important changes to the absenteeism policy:
1. Steps are adjusted, measures 3-6-9-12 (less strict)
2. A conversation with one of the absenteeism coordinators is inserted as a first step(3), which means that the mentor does not have to take action until later (6). You can read the new absenteeism policy here!
The absenteeism coordinators would like to draw your attention to the following:
1. Make sure that sick reports are entered before 8:00 a.m. and with the correct date.
2. If your child is sick for several days, indicate this clearly in the report. Also mention that it is a continuous sick report.
3. Report your child better in time so that the sick report does not continue in Magister.
4. If you cancel due to medical appointments (such as dentist, general practitioner or hospital), clearly indicate what type of appointment it is and how long the appointment will last and whether there is a possible delay.
5. If you have made a report in Magister, you no longer have to call or send an e-mail. With the exception of absences from the exams.
6. If your child has a measure but is unable to comply with it due to circumstances, we ask him or her to visit us himself or herself to make a new appointment. Your child is responsible for complying with measures, and we ask you to leave this to him or her.
7. Is your Magister not working? Then you can contact: info@keizerkarelcollege.nl Is it not possible to report in Magister? Send an e-mail to our ICT department: GRN_oud@keizerkarelcollege.nl
Thank you for your cooperation in reducing the absenteeism.
On behalf of the absenteeism coordinators and the SL.
Carolien van der Honing
U kunt het volledige verzuimprotocol hier lezen! English version will follow shortly! |