De avondspits is vandaag vroeg van start gegaan. Op de A10 bij de afrit Volendam-Amsterdam-Overamstel kregen weggebruikers te maken met ruim een uur vertraging omdat meerdere auto's op elkaar waren gereden. Ook op de A9 en in Amsterdam merkte het verkeer de gevolgen hiervan op.
Vanuit knooppunt Watergraafsmeer richting knooppunt Amstel zijn ter hoogte van de afrit Amsterdam-Overamstel drie rijstroken gesloten vanwege een ongeluk waarbij de traumahelikopter moest landen om hulpdiensten te assisteren. Inmiddels is volgens de ANWB de weg vrijgegeven en komt het verkeer langzaam op gang.
De reistijd was opgelopen naar ruim een uur en er stond twaalf kilometer file. Het verkeer richting Utrecht werd omgeleid via Ring-West, meldt Rijkswaterstaat, maar die omleiding werd al gauw ingetrokken vanwege vertraging op deze route.
Ook op de afrit Volendam en Amsterdam-Overamstel stond het verkeer bijna een uur vast. Op de afrit Amsterdam-Centrum en Zeeberg stond tien kilometer file en ook hier was sprake van een vertraging van bijna een uur.
Tekst loopt door onder de X-post.
Het verkeer tussen Alkmaar en Diemen had op de A9 ter hoogte van knooppunt Raasdorp/Diemen ook ruim een uur vertraging, daar stond op het hoogtepunt van de spits zo'n 22 kilometer file.
Rijkswaterstaat laat aan NH weten dat de file op de A9 is ontstaan omdat, mede door het ongeluk op de A10, deze weg als omleidingsroute wordt gebruikt.
Ook op de N522 tussen Amstelveen en Bijlmermeer stond op de aansluiting met de A9 en de aansluiting met de A2 vier kilometer file. Daar had het verkeer een vertraging van bijna drie kwartier.
In Amsterdam waren ook fikse vertragingen: onder andere op de Hugo de Vrieslaan, de Panamalaan en de Provincialeweg stond het verkeer stil of reed het lange tijd langzaam.
Wie tijdens de brand op het schrootschip in het Westelijk Havengebied vanuit de verstuurde NL-alerts naar de website van de brandweer ging, keek meermaals naar een mededeling dat de website offline was door een storing. Reden voor de Amsterdamse SP om het stadsbestuur om opheldering te vragen. De partij vraagt zich af hoe het mogelijk is dat juist tijdens zo'n noodsituatie de site van de brandweer met belangrijke informatie onbereikbaar is.
Aan het einde van de middag afgelopen donderdag ontstond er een brand in een zogeheten 'bulk carrier', een vrachtschip dat extreem veel lading kan meenemen. In het schip zat op dat moment schroot. Door de brand ontstond er een enorme rookwolk die over de stad trok.
Het kostte de brandweer ruim een dag om de brand volledig te blussen en vanwege dat tijdsbestek, de grote rookwolk en de veranderde windrichting werden er meerdere NL-Alerts verstuurd naar mensen in de omgeving.
NL-Alerts
Het eerste NL-Alert was naar een relatief klein gebied, tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en de Westlandgracht, maar naarmate de rookwolk zich verder over de stad trok kregen meerdere Amsterdammers een noodmelding binnen. Het gebied dat toen een melding kreeg werd uitgebreid naar onder meer het centrum, Zuid, Oost, Amstelveen en Uithoorn.
Een groot gebied dus, met veel mensen die ook de melding binnenkregen. In het bericht stond het advies om ramen en deuren te sluiten én een link naar het liveblog van de brandweer voor meer informatie. Maar wie na het ontvangen van het bericht op de link drukte kreeg te zien dat de site er uitlag door een storing. "Er wordt hard gewerkt om het probleem op te lossen", viel er alleen te lezen.
Toen op vrijdagochtend - vanwege het draaien van de wind - het grootste deel van de stad de melding kreeg, lag de site er zo'n halfuur gedeeltelijk uit. De website schoot soms wel weer online, maar haperde constant.
Betrouwbare communicatie
En dat vindt de SP een kwalijk geval. "Wij schrokken nogal toen we dat hoorden", reageert fractievoorzitter Remine Alberts tegen AT5. "Je mag er toch vanuit gaan dat het juist in zo'n situatie perfect loopt."
De fractie wil daarom van het stadsbestuur weten hoe het nou precies kan dat de website van de brandweer er uitvloog en of de communicatiemanier daarom wel betrouwbaar is tijdens crisissituaties. Ook wordt er gevraagd welke maatregelen er worden genomen om bereikbaarheid tijdens piekbelasting te kunnen garanderen.
Sinds gistermiddag woedde er tot 20.45 uur vanavond een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trok er een grote rookwolk over de stad. De brandweer heeft laten weten dat er geen gevaarlijke stoffen zijn gemeten. In dit liveblog zijn de updates rondom de brand terug te lezen.
Dit liveblog is gesloten. Lees hieronder terug hoe de brand vanaf het vrachtschip in het Westelijk Havengebied verliep.
De brand op het vrachtschip is uit en ook is er geen rook meer. De brandweer laat weten dat ramen en deuren weer open kunnen worden gezet, ook kan de ventilatie weer aan. De hulpdiensten schalen af.
Mensen die nog roetdeeltjes aantreffen, wordt geadviseerd dit schoon te maken met water en sop. Voor gewassen uit moestuinen, waarop roet zit, geeft de brandweer aan deze niet te eten, 'vooral niet als deze zichtbaar zijn'.
De brandweer laat zojuist weten dat het gebied waar overlast van de rook kan worden ervaren, 'aanzienlijk kleiner is geworden'. "In de directe omgeving van de brand kunt u nog lichte overlast ervaren. Het blussen gaat door", aldus de brandweer.
Het eerder gegeven advies is nog steeds van kracht: rook is nooit goed. Amsterdammers moeten daarom niet te lang in de rook blijven. "Heeft u er last van, ga dan naar binnen en sluit ramen, deuren en mechanische ventilatie."
Voetbalclubs SDZ en SDW hebben vanwege de rookwolk hun trainingen voor vanavond afgezegd. De clubs liggen vlak bij het Westelijk Havengebied en hebben veel last van de rook. Gisteren hadden beide clubs ook al de trainingen afgezegd. Voorlopig gaan de wedstrijden van morgen wel door, maar de clubs houden de situatie goed in de gaten.
De brandweer heeft meer duidelijkheid over wanneer de brand volledig geblust moet zijn. De woordvoerder van de brandweer laat aan AT5 weten dat de bluswerkzaamheden naar verwachting tot morgenochtend 08.00 uur duren. De brandweer heeft een plan opgezet om de brand onder controle te krijgen en moet rond die tijd volledig zijn uitgevoerd.
Mocht de brand dan nog niet onder controle zijn, dan maakt de brandweer opnieuw een plan.
Meerdere basisscholen in West nemen maatregelen tegen de overlast van de rook door de brand. De ramen en deuren worden dichtgehouden en ook de ventilatie is uitgezet. De kinderen blijven bij de scholen binnen zolang de rook over het stadsdeel trekt. "Vanochtend stond het pleintje hier blauw, er hing een mistige waas", aldus een van de basisscholen.
Een andere basisschool hoopt dat de kinderen wel naar buiten kunnen met de pauze. "De hele school binnenhouden voor de hele dag is niet heel fijn. Eventueel kunnen de kinderen spelen in de grote zaal. Misschien gaan we door de gangen rennen vanmiddag om onze energie kwijt te kunnen."
De brandweer heeft rond 06.00 uur opgeschaald naar GRIP 2. "Vanwege de langdurigheid en complexiteit van het incident is opgeschaald", zo legt de brandweer uit. Bij GRIP 2 wordt er nog een crisisteam ingeschakeld om het incident in de gaten te houden, vooral voor een verdere afstand dan rond de brandhaard zelf.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. Er werd gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten en om uit de rook te gaan.
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
Sinds gistermiddag woedt er een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. De brandweer zegt dat er geen gevaarlijke stoffen zijn gemeten, maar waarschuwt wel om niet in de rook te blijven staan. Volg in dit liveblog de laatste updates.
De brandweer laat zojuist weten dat het gebied waar overlast van de rook kan worden ervaren, 'aanzienlijk kleiner is geworden'. "In de directe omgeving van de brand kunt u nog lichte overlast ervaren. Het blussen gaat door", aldus de brandweer.
Het eerder gegeven advies is nog steeds van kracht: rook is nooit goed. Amsterdammers moeten daarom niet te lang in de rook blijven. "Heeft u er last van, ga dan naar binnen en sluit ramen, deuren en mechanische ventilatie."
Voetbalclubs SDZ en SDW hebben vanwege de rookwolk hun trainingen voor vanavond afgezegd. De clubs liggen vlak bij het Westelijk Havengebied en hebben veel last van de rook. Gisteren hadden beide clubs ook al de trainingen afgezegd. Voorlopig gaan de wedstrijden van morgen wel door, maar de clubs houden de situatie goed in de gaten.
De brandweer heeft meer duidelijkheid over wanneer de brand volledig geblust moet zijn. De woordvoerder van de brandweer laat aan AT5 weten dat de bluswerkzaamheden naar verwachting tot morgenochtend 08.00 uur duren. De brandweer heeft een plan opgezet om de brand onder controle te krijgen en moet rond die tijd volledig zijn uitgevoerd.
Mocht de brand dan nog niet onder controle zijn, dan maakt de brandweer opnieuw een plan.
Meerdere basisscholen in West nemen maatregelen tegen de overlast van de rook door de brand. De ramen en deuren worden dichtgehouden en ook de ventilatie is uitgezet. De kinderen blijven bij de scholen binnen zolang de rook over het stadsdeel trekt. "Vanochtend stond het pleintje hier blauw, er hing een mistige waas", aldus een van de basisscholen.
Een andere basisschool hoopt dat de kinderen wel naar buiten kunnen met de pauze. "De hele school binnenhouden voor de hele dag is niet heel fijn. Eventueel kunnen de kinderen spelen in de grote zaal. Misschien gaan we door de gangen rennen vanmiddag om onze energie kwijt te kunnen."
De brandweer heeft rond 06.00 uur opgeschaald naar GRIP 2. "Vanwege de langdurigheid en complexiteit van het incident is opgeschaald", zo legt de brandweer uit. Bij GRIP 2 wordt er nog een crisisteam ingeschakeld om het incident in de gaten te houden, vooral voor een verdere afstand dan rond de brandhaard zelf.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. Er werd gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten en om uit de rook te gaan.
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
Sinds gistermiddag woedt er een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. De brandweer zegt dat er geen gevaarlijke stoffen zijn gemeten, maar waarschuwt wel om niet in de rook te blijven staan. Volg in dit liveblog de laatste updates.
De brandweer laat zojuist weten dat het gebied waar overlast van de rook kan worden ervaren, 'aanzienlijk kleiner is geworden'. "In de directe omgeving van de brand kunt u nog lichte overlast ervaren. Het blussen gaat door", aldus de brandweer.
Het eerder gegeven advies is nog steeds van kracht: rook is nooit goed. Amsterdammers moeten daarom niet te lang in de rook blijven. "Heeft u er last van, ga dan naar binnen en sluit ramen, deuren en mechanische ventilatie."
Voetbalclubs SDZ en SDW hebben vanwege de rookwolk hun trainingen voor vanavond afgezegd. De clubs liggen vlak bij het Westelijk Havengebied en hebben veel last van de rook. Gisteren hadden beide clubs ook al de trainingen afgezegd. Voorlopig gaan de wedstrijden van morgen wel door, maar de clubs houden de situatie goed in de gaten.
De brandweer heeft meer duidelijkheid over wanneer de brand volledig geblust moet zijn. De woordvoerder van de brandweer laat aan AT5 weten dat de bluswerkzaamheden naar verwachting tot morgenochtend 08.00 uur duren. De brandweer heeft een plan opgezet om de brand onder controle te krijgen en moet rond die tijd volledig zijn uitgevoerd.
Mocht de brand dan nog niet onder controle zijn, dan maakt de brandweer opnieuw een plan.
Meerdere basisscholen in West nemen maatregelen tegen de overlast van de rook door de brand. De ramen en deuren worden dichtgehouden en ook de ventilatie is uitgezet. De kinderen blijven bij de scholen binnen zolang de rook over het stadsdeel trekt. "Vanochtend stond het pleintje hier blauw, er hing een mistige waas", aldus een van de basisscholen.
Een andere basisschool hoopt dat de kinderen wel naar buiten kunnen met de pauze. "De hele school binnenhouden voor de hele dag is niet heel fijn. Eventueel kunnen de kinderen spelen in de grote zaal. Misschien gaan we door de gangen rennen vanmiddag om onze energie kwijt te kunnen."
De brandweer heeft rond 06.00 uur opgeschaald naar GRIP 2. "Vanwege de langdurigheid en complexiteit van het incident is opgeschaald", zo legt de brandweer uit. Bij GRIP 2 wordt er nog een crisisteam ingeschakeld om het incident in de gaten te houden, vooral voor een verdere afstand dan rond de brandhaard zelf.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. Er werd gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten en om uit de rook te gaan.
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
De brand in het Westelijk Havengebied roept veel vragen bij Amsterdammers op, met name over de rook en de NL-Alerts. Lees hieronder vijf vragen en antwoorden over de brand.
Om wat voor schip gaat het en waarom ligt het hier?
Het schip heet de Trade en is een zogeheten 'bulk carrier' met een lengte van 190 meter en een breedte van 32 meter. Het vaart over de hele wereld en werd eerder onder meer gezien in Columbia, Canada en Bulgarije. Het vrachtschip vaart onder de vlag van de Marshalleilanden.
Vorige week vrijdag kwam het vrachtschip aan in Amsterdam. Het ligt nu bij het bedrijf AST Amsterdam Scrap Terminal. Bij dat bedrijf komt ijzer uit België, Luxemburg, Duitsland aan. Het wordt daar in schepen geladen en gaat dan naar Turkije. Het bedrijf heeft een terrein van maar liefst 30.000 vierkante meter groot aan de Vlothavenweg met eigen laad- en loskades. Het schip was al grotendeels volgeladen met schrootdelen, zo zegt de brandweer. Dat schroot staat in brand.
Het is niet de eerste keer dat er brand uitbreekt bij AST Amsterdam Scrap Terminal. Zo gebeurde het op 18 maart van dit jaar al, toen verstuurde de brandweer een NL-Alert naar omwonenden. In de zomer van vorig jaar brak er ook brand uit bij een schip bij dit bedrijf.
Waarom zoveel NL-Alerts?
De brandweer stuurde gisteren maar liefst vier NL-Alerts. Vanochtend kwam er nog een NL-Alert bij. De boodschap was telkens hetzelfde: "Blijf uit de rook! Sluit ramen en deuren. Zet de ventilatie uit."
Hoewel de brand rond 17.00 uur al ontdekt werd, kwam het eerste NL-Alert pas om 19.30 uur. Dat kwam vooral doordat de rookwolk in eerste instantie nog niet zo groot was. Tussen 18.00 en 19.00 uur groeide de rookwolk en kwamen bij AT5 de eerste klachten over stank binnen. Sommige Amsterdammers waren verbaasd dat er toen nog geen NL-Alert was verstuurd.
De reden dat er in de avond meerdere alarmberichten werden verstuurd, was dat de rookwolk zich uitbreidde naar andere gebieden. Het eerste bericht ging nog naar een relatief klein gebied in West en Nieuw-West en het werd later uitgebreid naar onder meer Amstelveen, het centrum en Uithoorn.
Bewoners van het eerste gebied in West en Nieuw-West kregen de NL-Alerts telkens opnieuw. "De rook blijft over het gebied gaan, dus we nemen het dan voor de zekerheid mee in die waarschuwing", verklaart een brandweerwoordvoerder. "We waarschuwen liever een keer te veel dan een keer te weinig." Het was weliswaar technisch mogelijk om bijvoorbeeld het vierde NL-Alert alleen naar Uithoorn te laten gaan, maar dat zou volgens de woordvoerder gek zijn geweest. "Want de rook blijft ook over het gebied in West gaan."
Vanochtend om 7.30 uur werd er weer een NL-Alert gestuurd. Dat ging alleen naar het onderstaande gebied, omdat de wind iets gedraaid is en niet meer richting bijvoorbeeld het Amsterdamse Bos gaat.
De verwachting is niet dat er nog meer NL-Alerts komen. "Op dit moment versturen we geen nieuwe NL-Alerts. De boodschap is inmiddels breed verspreid", liet de gemeente aan het begin van de middag weten.
Is de rookwolk giftig?
De rook leidde tot een groot aantal meldingen van ongeruste Amsterdammers, liet de brandweer gisteren weten. Zij gaven aan dat ze benauwd waren, ook spraken sommigen van een chemische lucht.
De boodschap van de brandweer is dat rook per definitie slecht is en dat het nooit goed is om rook in te ademen. Daarom moeten Amsterdammers die in de buurt wonen hun ramen en deuren gesloten houden en de ventilatie uitschakelen. Ook kunnen er roetdeeltjes naar beneden komen, het advies is om spullen waar roet op zit met zeep schoon te maken en niets te eten uit moestuinen als daar roet op is gevallen.
Tegelijkertijd zegt de brandweer dat zogeheten verkenningseenheden in de buurt metingen hebben gedaan en dat daaruit blijkt dat er geen verhoogde concentraties giftige stoffen in de rook zitten.
Hoe probeert de brandweer de brand te blussen?
Gisteren werd er op twee manieren geblust. Er werd vanaf boten en ladderwagens met bluswater in het schip gespoten en er werd met kranen (brandend) schroot naar buiten gehaald. Dat schroot werd daarna op de kant geblust of, als het niet in brand stond, voor de zekerheid natgespoten. Omdat het vrachtschip in verschillende compartimenten is opgedeeld, wat het toen nog de verwachting dat niet al het schroot op de kant gelegd hoefde te worden.
Later bleek dat de brand over was geslagen naar een tweede compartiment. De brandweer wilde ook dat compartiment legen, maar door de hitte zijn de luiken verzwakt geraakt en dichtgevallen. Het schroot dat daar ligt kan daardoor niet meer bereikt worden.
Hoelang gaat het blussen nog duren?
De brandweer hoopt dat het vuur morgenochtend om 8.00 uur geblust is. "We hopen natuurlijk veel eerder klaar te zijn", zegt een woordvoerder van de brandweer. "Maar ja, het blijft natuurlijk een hele grote complexe inzet."
De brandweer houdt daarbij rekening met verschillende scenario's, zegt de woordvoerder. "We gaan kijken hoe we zo snel mogelijk de brand en rook kunnen stoppen."
AT5 houdt een liveblog mee met de laatste ontwikkelingen, dat liveblog is hier te vinden.
De brand in het Westelijk Havengebied roept veel vragen bij Amsterdammers op, met name over de rook en de NL-Alerts. Lees hieronder vijf vragen en antwoorden over de brand.
Om wat voor schip gaat het en waarom ligt het hier?
Het schip heet de Trade en is een zogeheten 'bulk carrier' met een lengte van 190 meter en een breedte van 32 meter. Het vaart over de hele wereld en werd eerder onder meer gezien in Columbia, Canada en Bulgarije. Het vrachtschip vaart onder de vlag van de Marshalleilanden.
Vorige week vrijdag kwam het vrachtschip aan in Amsterdam. Het ligt nu bij het bedrijf AST Amsterdam Scrap Terminal. Bij dat bedrijf komt ijzer uit België, Luxemburg, Duitsland aan. Het wordt daar in schepen geladen en gaat dan naar Turkije. Het bedrijf heeft een terrein van maar liefst 30.000 vierkante meter groot aan de Vlothavenweg met eigen laad- en loskades. Het schip was al grotendeels volgeladen met schrootdelen, zo zegt de brandweer. Dat schroot staat in brand.
Het is niet de eerste keer dat er brand uitbreekt bij AST Amsterdam Scrap Terminal. Zo gebeurde het op 18 maart van dit jaar al, toen verstuurde de brandweer een NL-Alert naar omwonenden. In de zomer van vorig jaar brak er ook brand uit bij een schip bij dit bedrijf.
Waarom zoveel NL-Alerts?
De brandweer stuurde gisteren maar liefst vier NL-Alerts. Vanochtend kwam er nog een NL-Alert bij. De boodschap was telkens hetzelfde: "Blijf uit de rook! Sluit ramen en deuren. Zet de ventilatie uit."
Hoewel de brand rond 17.00 uur al ontdekt werd, kwam het eerste NL-Alert pas om 19.30 uur. Dat kwam vooral doordat de rookwolk in eerste instantie nog niet zo groot was. Tussen 18.00 en 19.00 uur groeide de rookwolk en kwamen bij AT5 de eerste klachten over stank binnen. Sommige Amsterdammers waren verbaasd dat er toen nog geen NL-Alert was verstuurd.
De reden dat er in de avond meerdere alarmberichten werden verstuurd, was dat de rookwolk zich uitbreidde naar andere gebieden. Het eerste bericht ging nog naar een relatief klein gebied in West en Nieuw-West en het werd later uitgebreid naar onder meer Amstelveen, het centrum en Uithoorn.
Bewoners van het eerste gebied in West en Nieuw-West kregen de NL-Alerts telkens opnieuw. "De rook blijft over het gebied gaan, dus we nemen het dan voor de zekerheid mee in die waarschuwing", verklaart een brandweerwoordvoerder. "We waarschuwen liever een keer te veel dan een keer te weinig." Het was weliswaar technisch mogelijk om bijvoorbeeld het vierde NL-Alert alleen naar Uithoorn te laten gaan, maar dat zou volgens de woordvoerder gek zijn geweest. "Want de rook blijft ook over het gebied in West gaan."
Vanochtend om 7.30 uur werd er weer een NL-Alert gestuurd. Dat ging alleen naar het onderstaande gebied, omdat de wind iets gedraaid is en niet meer richting bijvoorbeeld het Amsterdamse Bos gaat.
De verwachting is niet dat er nog meer NL-Alerts komen. "Op dit moment versturen we geen nieuwe NL-Alerts. De boodschap is inmiddels breed verspreid", liet de gemeente aan het begin van de middag weten.
Is de rookwolk giftig?
De rook leidde tot een groot aantal meldingen van ongeruste Amsterdammers, liet de brandweer gisteren weten. Zij gaven aan dat ze benauwd waren, ook spraken sommigen van een chemische lucht.
De boodschap van de brandweer is dat rook per definitie slecht is en dat het nooit goed is om rook in te ademen. Daarom moeten Amsterdammers die in de buurt wonen hun ramen en deuren gesloten houden en de ventilatie uitschakelen. Ook kunnen er roetdeeltjes naar beneden komen, het advies is om spullen waar roet op zit met zeep schoon te maken en niets te eten uit moestuinen als daar roet op is gevallen.
Tegelijkertijd zegt de brandweer dat zogeheten verkenningseenheden in de buurt metingen hebben gedaan en dat daaruit blijkt dat er geen verhoogde concentraties giftige stoffen in de rook zitten.
Hoe probeert de brandweer de brand te blussen?
Gisteren werd er op twee manieren geblust. Er werd vanaf boten en ladderwagens met bluswater in het schip gespoten en er werd met kranen (brandend) schroot naar buiten gehaald. Dat schroot werd daarna op de kant geblust of, als het niet in brand stond, voor de zekerheid natgespoten. Omdat het vrachtschip in verschillende compartimenten is opgedeeld, wat het toen nog de verwachting dat niet al het schroot op de kant gelegd hoefde te worden.
Later bleek dat de brand over was geslagen naar een tweede compartiment. De brandweer wilde ook dat compartiment legen, maar door de hitte zijn de luiken verzwakt geraakt en dichtgevallen. Het schroot dat daar ligt kan daardoor niet meer bereikt worden.
Hoelang gaat het blussen nog duren?
De brandweer hoopt dat het vuur morgenochtend om 8.00 uur geblust is. "We hopen natuurlijk veel eerder klaar te zijn", zegt een woordvoerder van de brandweer. "Maar ja, het blijft natuurlijk een hele grote complexe inzet."
De brandweer houdt daarbij rekening met verschillende scenario's, zegt de woordvoerder. "We gaan kijken hoe we zo snel mogelijk de brand en rook kunnen stoppen."
AT5 houdt een liveblog mee met de laatste ontwikkelingen, dat liveblog is hier te vinden.
Sinds gistermiddag woedt er een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. De brandweer zegt dat er geen gevaarlijke stoffen zijn gemeten, maar waarschuwt wel om niet in de rook te blijven staan. Volg in dit liveblog de laatste updates.
Voetbalclubs SDZ en SDW hebben vanwege de rookwolk hun trainingen voor vanavond afgezegd. De clubs liggen vlak bij het Westelijk Havengebied en hebben veel last van de rook. Gisteren hadden beide clubs ook al de trainingen afgezegd. Voorlopig gaan de wedstrijden van morgen wel door, maar de clubs houden de situatie goed in de gaten.
De brandweer heeft meer duidelijkheid over wanneer de brand volledig geblust moet zijn. De woordvoerder van de brandweer laat aan AT5 weten dat de bluswerkzaamheden naar verwachting tot morgenochtend 08.00 uur duren. De brandweer heeft een plan opgezet om de brand onder controle te krijgen en moet rond die tijd volledig zijn uitgevoerd.
Mocht de brand dan nog niet onder controle zijn, dan maakt de brandweer opnieuw een plan.
Meerdere basisscholen in West nemen maatregelen tegen de overlast van de rook door de brand. De ramen en deuren worden dichtgehouden en ook de ventilatie is uitgezet. De kinderen blijven bij de scholen binnen zolang de rook over het stadsdeel trekt. "Vanochtend stond het pleintje hier blauw, er hing een mistige waas", aldus een van de basisscholen.
Een andere basisschool hoopt dat de kinderen wel naar buiten kunnen met de pauze. "De hele school binnenhouden voor de hele dag is niet heel fijn. Eventueel kunnen de kinderen spelen in de grote zaal. Misschien gaan we door de gangen rennen vanmiddag om onze energie kwijt te kunnen."
De brandweer heeft rond 06.00 uur opgeschaald naar GRIP 2. "Vanwege de langdurigheid en complexiteit van het incident is opgeschaald", zo legt de brandweer uit. Bij GRIP 2 wordt er nog een crisisteam ingeschakeld om het incident in de gaten te houden, vooral voor een verdere afstand dan rond de brandhaard zelf.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. Er werd gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten en om uit de rook te gaan.
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
Sinds gistermiddag woedt er een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. Volg in dit liveblog de laatste updates.
Voetbalclubs SDZ en SDW hebben vanwege de rookwolk hun trainingen voor vanavond afgezegd. De clubs liggen vlak bij het Westelijk Havengebied en hebben veel last van de rook. Gisteren hadden beide clubs ook al de trainingen afgezegd. Voorlopig gaan de wedstrijden van morgen wel door, maar de clubs houden de situatie goed in de gaten.
De brandweer heeft meer duidelijkheid over wanneer de brand volledig geblust moet zijn. De woordvoerder van de brandweer laat aan AT5 weten dat de bluswerkzaamheden naar verwachting tot morgenochtend 08.00 uur duren. De brandweer heeft een plan opgezet om de brand onder controle te krijgen en moet rond die tijd volledig zijn uitgevoerd.
Mocht de brand dan nog niet onder controle zijn, dan maakt de brandweer opnieuw een plan.
Meerdere basisscholen in West nemen maatregelen tegen de overlast van de rook door de brand. De ramen en deuren worden dichtgehouden en ook de ventilatie is uitgezet. De kinderen blijven bij de scholen binnen zolang de rook over het stadsdeel trekt. "Vanochtend stond het pleintje hier blauw, er hing een mistige waas", aldus een van de basisscholen.
Een andere basisschool hoopt dat de kinderen wel naar buiten kunnen met de pauze. "De hele school binnenhouden voor de hele dag is niet heel fijn. Eventueel kunnen de kinderen spelen in de grote zaal. Misschien gaan we door de gangen rennen vanmiddag om onze energie kwijt te kunnen."
De brandweer heeft rond 06.00 uur opgeschaald naar GRIP 2. "Vanwege de langdurigheid en complexiteit van het incident is opgeschaald", zo legt de brandweer uit. Bij GRIP 2 wordt er nog een crisisteam ingeschakeld om het incident in de gaten te houden, vooral voor een verdere afstand dan rond de brandhaard zelf.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. Er werd gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten en om uit de rook te gaan.
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
De dag verloopt droog met een mix van zon en wolken, bij temperaturen rond de 18 graden. Door de noordenwind kan het aan de kust vandaag frisser aanvoelen. Komend weekend trekt er meer bewolking over Noord-Holland.
Vanmorgen scheen de zon nog volop in het Gooi, Haarlemmermeer en Amsterdam, zegt weerman Jules Geirnaerdt op NH Radio. In de loop van de ochtend trokken ook daar wolkenvelden binnen. In de rest van Noord-Holland wisselen zon en bewolking elkaar al de hele ochtend af. Bij een zwakke tot matige wind uit het noordwesten ligt de temperatuur tussen de 8 en 11 graden.
Vanmiddag is het aan de kust vooral bewolkt. Landinwaarts wisselen flinke zonnige perioden en wolkenvelden elkaar af. Langs de stranden voelt het door een krachtige noordenwind frisser aan, met temperaturen rond de 14 graden. In het binnenland loopt de temperatuur volgens de weerman op tot lokaal 19 graden.
Vanavond kan het lokaal flink afkoelen. De minima liggen tussen 4 en 8 graden. De bewolking lost dan verder op. Morgen opnieuw een droge dag met een mix van wolken en zon. De temperatuur ligt tussen de 13 en 15 graden aan zee en rond de 20 graden landinwaarts. Zondag trekken er nog meer wolkenvelden over ons land en kan er lokaal ook een spat regen vallen.
Rookgeur door brand
Op een vrachtschip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied woedt vanmorgen nog altijd een brand. Daarbij komt een hoop rook vrij. De rook zou tot in Amstelveen en in de Zaanstreek te ruiken zijn. De brandweer adviseert mensen uit de rook te blijven.
Op een aantal plekken waar de rook is overgetrokken, zijn roetresten aangetroffen. Volgens de brandweer komt dat door een 'lichte neerslag van brandresten'. De resten kunnen onder meer worden gevonden op auto’s, kozijnen en tuinmeubels.
Sinds gisteren aan het einde van de middag woedt er een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. Volg in dit liveblog de laatste updates.
Meerdere basisscholen in West nemen maatregelen tegen de overlast van de rook door de brand. De ramen en deuren worden dichtgehouden en ook de ventilatie is uitgezet. De kinderen blijven bij de scholen binnen zolang de rook over het stadsdeel trekt. "Vanochtend stond het pleintje hier blauw, er hing een mistige waas", aldus een van de basisscholen.
Een andere basisschool hoopt dat de kinderen wel naar buiten kunnen met de pauze. "De hele school binnenhouden voor de hele dag is niet heel fijn. Eventueel kunnen de kinderen spelen in de grote zaal. Misschien gaan we door de gangen rennen vanmiddag om onze energie kwijt te kunnen."
De brandweer heeft rond 06.00 uur opgeschaald naar GRIP 2. "Vanwege de langdurigheid en complexiteit van het incident is opgeschaald", zo legt de brandweer uit. Bij GRIP 2 wordt er nog een crisisteam ingeschakeld om het incident in de gaten te houden, vooral voor een verdere afstand dan rond de brandhaard zelf.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. Er werd gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten en om uit de rook te gaan.
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
AMSTERDAM STAAT IN BRAND, letterlijk en figuurlijk, maar toch vooral figuurlijk en maar een klein beetje letterlijk. Het letterlijke stukje gaat over een vrachtschip dat sinds gistermiddag in brand staat in het Westelijk Havengebied. Gisteravond werden maar liefst 4 NL-Alerts verzonden naar telkens een groter gebied van de stad en bij het vierde bericht werden ook het centrum van de hoofdstad, Uithoorn en Amstelveen gewaarschuwd voor de rookontwikkeling en stank. Gelukkig zijn ze in het centrum wel wat gewend qua stank, daar vullen de straten zich al sinds mensenheugenis met pis- en wietlucht en de geur van verschaald bier.
Vanochtend om 06.00 uur heeft de brandweer opgeschaald naar GRIP 2, vanwege de rookontwikkeling die zich zo hevig verspreidt. Veel Amsterdammers maken zich zorgen of ze deze morgen wel hun huis uit kunnen om richting werk of de school van de kinderen te fietsen. De brandweer stelt de bewoners gerust bij AT5: "Rook is per definitieniet goed voor je, maar fietsen is wel te doen. Het advies blijft om uit de rook te blijven. Zorg er wel voor dat je normaal blijft ademen op de fiets", aldus de woordvoerder." Daar kunnen de Amsterdammers het deze vrijdagochtend mee doen, maar het probleem meneer, dat blijft:
"De brandweer laat weten dat er in gedeeltes van de stad waar de rookwolk overheen is getrokken een lichte neerslag van brandresten, bestaand uit roet, is gevallen. De resten kunnen onder andere op auto's of fietsen liggen, maar bijvoorbeeld ook op de kozijnen. "Indien u dit aantreft in uw tuin, op uw huis of op uw auto, dan kan dit worden schoongemaakt met warm water en een sopje", zo adviseert de brandweer." En inspecteer vooral ook even uw moestuintjes.
De brand op een vrachtschip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied is nog steeds niet uit. Door de grote rookontwikkeling zijn vier NL-Alerts verstuurd met de mededeling ramen en deuren te sluiten. In een aantal gebieden waar de rook is overgetrokken, zijn roetresten aangetroffen op onder meer auto’s, kozijnen en tuinmeubels.
De brandweer werd gistermiddag rond 17.00 uur gealarmeerd vanwege de brand aan de Vlothavenweg. Het gaat om een vrachtschip dat ligt bij de AST Amsterdam Scrap Terminal Vlothavenweg. Dat is een recyclingbedrijf dat onder meer ijzer vanuit Nederland, België en Duitsland naar Turkije exporteert.
Kranen
In het schip ligt inderdaad schrootmetaal, zei een brandweerwoordvoerder. Het schip is ingedeeld in verschillende compartimenten. Al het schroot uit het compartiment waar de brand woedt, wordt met kranen eruit gehaald en op de kant geblust.
Daarnaast wordt het schroot dat nog in het ruim ligt vanuit een blusboot en vanuit ladderwagens geblust. Een politiehelikopter heeft op verzoek van de brandweer met camera's gekeken waar de brandhaard zich bevond. "Ze hebben die beelden met ons gedeeld", zei de brandweerwoordvoerder.
Na 18.00 uur kwam er meer rook uit het schip, zo is te zien op foto's die in de buurt van het Amstelstation gemaakt zijn. Ook kreeg AT5 meerdere klachten over de stank. "Al langer dan 45 minuten stankoverlast in omgeving Bos en Lommer door erg nare geur", liet een bewoner van West rond 19.00 uur weten. Een andere bewoner: "Ik woon op de Admiraal de Ruijterweg, zat in de tuin en kreeg het zwaar benauwd."
Een brandweerwoordvoerder bevestigde rond 18.45 uur dat er inderdaad meer rook te zien was. Wie last heeft van de geur, wordt aangeraden om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. "Rook is per definitie slecht", zei de woordvoerder.
NL-Alert
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt.
Dee rookwolk groeide rond 20.15 uur, zo lieten meerdere buurtbewoners weten.
Rond die tijd zagen de bluswerkzaamheden er zo uit:
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
De brandweer liet rond 21.00 uur weten dat het nog steeds lastig is om de brandhaard te bereiken. De brandweer erkende dat de rookwolk inderdaad groter is geworden en mogelijk nog verder groeit.
AT5 kreeg meerdere vragen van bewoners die vrezen dat er schadelijke stoffen in de rook zitten, maar dat zou volgens de brandweer niet zo zijn. "Er zijn verkenningseenheden op pad geweest om dat te kunnen uitsluiten", zegt de brandweerwoordvoerder. "Zij hebben op verschillende plekken in de stad gemeten en hebben geen verhoogde concentraties gevaarlijke stoffen gemeten." Wel benadrukt hij dat het inademen van rook 'nooit goed' is, maar deze rook zou dus niet veel verschillen van rook bij andere branden.
Zelfs in Zuid was de rook later op de avond goed te zien:
Derde NL-Alert
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Na zonsondergang blijft de witte rookwolk voor veel Amsterdammers nog goed zichtbaar, zo is op foto's te zien. Inmiddels heeft ook de brandweer aangegeven veel ongeruste telefoontjes te hebben gekregen uit het gebied waar de rookwolk overheen trekt.
"Het advies om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen blijft voor die gebieden van kracht", meldt de brandweer in het eigen liveblog.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
De brandweer is massaal aanwezig. Er zijn ook brandweerwagens uit Zaandam, Duivendrecht en Aalsmeer opgeroepen. Verder is het watertransportsysteem WTS-1000 aanwezig. Dat is een soort container die veel bluswater kan vervoeren. Hierdoor kan er 4000 liter bluswater per minuut ingezet worden. Tot slot wordt er water uit het IJ gehaald om te blussen.
Omdat brandweermensen al uren bezig zijn, worden ze regelmatig afgelost door nieuwe ploegen. Het is nog niet bekend hoelang het blussen gaat duren, maar de brandweer verwacht nog steeds dat er een 'langdurige inzet' nodig is.
Sinds gisteren aan het einde van de middag woedt er een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. Volg in dit liveblog de laatste updates.
De brandweer heeft rond 06.00 uur opgeschaald naar GRIP 2. "Vanwege de langdurigheid en complexiteit van het incident is opgeschaald", zo legt de brandweer uit. Bij GRIP 2 wordt er nog een crisisteam ingeschakeld om het incident in de gaten te houden, vooral voor een verdere afstand dan rond de brandhaard zelf.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. Er werd gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten en om uit de rook te gaan.
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
Er woedt al urenlang een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. De rook is zichtbaar vanuit meerdere stadsdelen. De brandweer heeft vier NL-Alerts verstuurd en zal nog lange tijd nodig hebben voor de bluswerkzaamheden.
De brandweer werd rond 17.00 uur gealarmeerd vanwege de brand aan de Vlothavenweg. Het gaat om een vrachtschip dat ligt bij de AST Amsterdam Scrap Terminal Vlothavenweg. Dat is een recyclingbedrijf dat onder meer 'diverse soorten ijzer' vanuit Nederland, België en Duitsland naar Turkije exporteert.
Kranen
In het schip ligt inderdaad schrootmetaal, zei een brandweerwoordvoerder. Het schip is ingedeeld in verschillende compartimenten. Al het schroot uit het compartiment waar de brand woedt, wordt met kranen eruit gehaald en op de kant geblust.
Daarnaast wordt het schroot dat nog in het ruim ligt vanuit een blusboot en vanuit ladderwagens geblust. Een politiehelikopter heeft op verzoek van de brandweer met camera's gekeken waar de brandhaard zich bevond. "Ze hebben die beelden met ons gedeeld", zei de brandweerwoordvoerder.
Na 18.00 uur kwam er meer rook uit het schip, zo is te zien op foto's die in de buurt van het Amstelstation gemaakt zijn. Ook kreeg AT5 meerdere klachten over de stank. "Al langer dan 45 minuten stankoverlast in omgeving Bos en Lommer door erg nare geur", liet een bewoner van West rond 19.00 uur weten. Een andere bewoner: "Ik woon op de Admiraal de Ruijterweg, zat in de tuin en kreeg het zwaar benauwd."
Een brandweerwoordvoerder bevestigde rond 18.45 uur dat er inderdaad meer rook te zien was. Wie last heeft van de geur, wordt aangeraden om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. "Rook is per definitie slecht", zei de woordvoerder.
NL-Alert
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt.
Dee rookwolk groeide rond 20.15 uur, zo lieten meerdere buurtbewoners weten.
Rond die tijd zagen de bluswerkzaamheden er zo uit:
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
De brandweer liet rond 21.00 uur weten dat het nog steeds lastig is om de brandhaard te bereiken. De brandweer erkende dat de rookwolk inderdaad groter is geworden en mogelijk nog verder groeit.
AT5 kreeg meerdere vragen van bewoners die vrezen dat er schadelijke stoffen in de rook zitten, maar dat zou volgens de brandweer niet zo zijn. "Er zijn verkenningseenheden op pad geweest om dat te kunnen uitsluiten", zegt de brandweerwoordvoerder. "Zij hebben op verschillende plekken in de stad gemeten en hebben geen verhoogde concentraties gevaarlijke stoffen gemeten." Wel benadrukt hij dat het inademen van rook 'nooit goed' is, maar deze rook zou dus niet veel verschillen van rook bij andere branden.
Zelfs in Zuid was de rook later op de avond goed te zien:
Derde NL-Alert
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Na zonsondergang blijft de witte rookwolk voor veel Amsterdammers nog goed zichtbaar, zo is op foto's te zien. Inmiddels heeft ook de brandweer aangegeven veel ongeruste telefoontjes te hebben gekregen uit het gebied waar de rookwolk overheen trekt.
"Het advies om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen blijft voor die gebieden van kracht", meldt de brandweer in het eigen liveblog.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
De brandweer is massaal aanwezig. Er zijn ook brandweerwagens uit Zaandam, Duivendrecht en Aalsmeer opgeroepen. Verder is het watertransportsysteem WTS-1000 aanwezig. Dat is een soort container die veel bluswater kan vervoeren. Hierdoor kan er 4000 liter bluswater per minuut ingezet worden. Tot slot wordt er water uit het IJ gehaald om te blussen.
Omdat brandweermensen al uren bezig zijn, worden ze regelmatig afgelost door nieuwe ploegen. Het is nog niet bekend hoelang het blussen gaat duren, maar de brandweer verwacht nog steeds dat er een 'langdurige inzet' nodig is.
Er woedt al urenlang een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. De rook is zichtbaar vanuit meerdere stadsdelen. De brandweer heeft vier NL-Alerts verstuurd en zal nog lange tijd nodig hebben voor de bluswerkzaamheden.
Het gaat om een vrachtschip dat ligt bij de AST Amsterdam Scrap Terminal Vlothavenweg. Dat is een recyclingbedrijf dat onder meer 'diverse soorten ijzer' vanuit Nederland, België en Duitsland naar Turkije exporteert. De brandweer werd rond 17.00 uur voor het eerst gealarmeerd en rukte toen al met veel brandweerwagens uit.
In het schip ligt inderdaad schrootmetaal, zei een brandweerwoordvoerder. Het schip is ingedeeld in verschillende compartimenten. Al het schroot uit het compartiment waar de brand woedt, wordt met kranen eruit gehaald en op de kant geblust.
Daarnaast wordt het schroot dat nog in het ruim ligt vanuit een blusboot en vanuit ladderwagens geblust. Een politiehelikopter heeft op verzoek van de brandweer met camera's gekeken waar de brandhaard zich bevond. "Ze hebben die beelden met ons gedeeld", zei de brandweerwoordvoerder.
Na 18.00 uur kwam er meer rook uit het schip, zo is te zien op foto's die in de buurt van het Amstelstation gemaakt zijn. Ook kreeg AT5 meerdere klachten over de stank. "Al langer dan 45 minuten stankoverlast in omgeving Bos en Lommer door erg nare geur", liet een bewoner van West rond 19.00 uur weten. Een andere bewoner: "Ik woon op de Admiraal de Ruijterweg, zat in de tuin en kreeg het zwaar benauwd."
Een brandweerwoordvoerder bevestigde rond 18.45 uur dat er inderdaad meer rook te zien was. Wie last heeft van de geur, wordt aangeraden om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. "Rook is per definitie slecht", zei de woordvoerder.
NL-Alert
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt.
Dee rookwolk groeide rond 20.15 uur, zo lieten meerdere buurtbewoners weten.
Rond die tijd zagen de bluswerkzaamheden er zo uit:
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
De brandweer liet rond 21.00 uur weten dat het nog steeds lastig is om de brandhaard te bereiken. De brandweer erkende dat de rookwolk inderdaad groter is geworden en mogelijk nog verder groeit.
AT5 kreeg meerdere vragen van bewoners die vrezen dat er schadelijke stoffen in de rook zitten, maar dat zou volgens de brandweer niet zo zijn. "Er zijn verkenningseenheden op pad geweest om dat te kunnen uitsluiten", zegt de brandweerwoordvoerder. "Zij hebben op verschillende plekken in de stad gemeten en hebben geen verhoogde concentraties gevaarlijke stoffen gemeten." Wel benadrukt hij dat het inademen van rook 'nooit goed' is, maar deze rook zou dus niet veel verschillen van rook bij andere branden.
Zelfs in Zuid was de rook later op de avond goed te zien:
Derde NL-Alert
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Na zonsondergang blijft de witte rookwolk voor veel Amsterdammers nog goed zichtbaar, zo is op foto's te zien. Inmiddels heeft ook de brandweer aangegeven veel ongeruste telefoontjes te hebben gekregen uit het gebied waar de rookwolk overheen trekt.
"Het advies om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen blijft voor die gebieden van kracht", meldt de brandweer in het eigen liveblog.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
"De rook heeft zich verder verspreid en zorgt ook verder naar het zuiden voor veel (geur)overlast", meldde de brandweer na het vierde NL-Alert.
De brandweer is massaal aanwezig. Er werden ook brandweerwagens uit Zaandam, Duivendrecht en Aalsmeer opgeroepen. Verder is het watertransportsysteem WTS-1000 aanwezig. Dat is een soort container die veel bluswater kan vervoeren. Hierdoor kan er 4000 liter bluswater per minuut ingezet worden. Tot slot wordt er water uit het IJ gehaald om te blussen.
Omdat brandweermensen al uren bezig zijn, worden ze regelmatig afgelost door nieuwe ploegen. Het is nog niet bekend hoelang het blussen gaat duren, maar de brandweer verwacht nog steeds dat er een 'langdurige inzet' nodig is.
In Amsterdam woedt al sinds gistermiddag brand op een vrachtschip. Hierdoor ligt er een rooksluier over een groot deel van de hoofdstad.
De brandweer werd rond 17.00 uur gealarmeerd vanwege de brand in het Westelijk Havengebied. Er staat een schip geladen met schroot in brand. De rook die vrijkomt is in de wijde omgeving te zien. Op sommige plekken zijn roetdeeltjes aangetroffen. Ook is er veel stankoverlast.
Vanwege de rookontwikkeling zijn er vier NL-Alerts verstuurd met het advies om ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te schakelen. Er zijn geen schadelijke waardes gemeten, meldt de brandweer.
Volgens stadsomroep AT5 wordt iedere waarschuwing naar een groter gebied verstuurd. Het NL-Alert rond 21.30 uur kregen ook bewoners van Badhoevedorp binnen, laat een van hen aan de omroep weten. Rond 23.50 uur werd er opnieuw een NL-Alert verstuurd, omdat de rook zich verder naar het zuiden verspreidde. Inmiddels is de brand ook te zien en te ruiken in Amstelveen, aldus de veiligheidsregio.
Bekijk hier beelden van de bluswerkzaamheden van gisteravond:
De brandweer bestrijdt het vuur met groot materieel. Ook is een eenheid uit de regio-Rotterdam aanwezig die gespecialiseerd is in scheepsbranden. Het schroot wordt met kranen uit het schip gehesen en op de kant geblust.
De brandweer verwacht nog urenlang bezig te zijn met blussen. Dat komt doordat de brandhaard moeilijk te bereiken is.
"De brand lijkt onderin het schip te zitten", zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio. "Het schroot op de bovenkant is weggehaald, en hoe dieper we het schip in gaan, hoe dichter we bij de brand komen. Vandaar dat het vuur steeds oplaait."
De afsluiting van A9-afrit 5 volgend jaar maart gaat niet zorgen voor uitgestorven Amstelveense winkelstraten. Daar is omgevingsmanager van Rijkswaterstaat Lammert Postma van overtuigd. Ondernemers zijn bang dat de afsluiting voor omzetderving gaat zorgen.
Daarom ging Rijkswaterstaat gisteren met hen in gesprek. NH vroeg Postma vandaag waarom de vijftien maanden durende afsluiting nodig is en hoe Rijkswaterstaat de winkelgebieden bereikbaar wil houden.
De afsluiting is nodig omdat Rijkswaterstaat en aannemer Veenix zich hebben verkeken op de planning, geeft Postma toe. "Van tevoren was de markt nog anders. Toen had je wat meer flexibiliteit [...] en je begint een project altijd met een zeker optimisme. Op papier lijkt het wat mooier dan in de praktijk en in de praktijk is het gewoon echt tegengevallen."
Tekort aan mensen en machines
Met die veranderde markt bedoelt hij de beschikbaarheid van bouwmaterialen en wegwerkers. De A9 wordt bij Amstelveen verdiept aangelegd. Op dit moment wordt de noordelijke bak van die verdiepte ligging gemaakt. Dit blijkt langer te duren dan was voorspeld.
"Bouwverkeer zit elkaar continu in de weg. [...] Doordat er weinig mensen en machines beschikbaar zijn, kun je niet zomaar de volgende dag weer door als je uitloopt. Dan moet je weer opnieuw bestellen."
Om de aanleg van de zuidelijke bak soepeler te laten verlopen, wil Rijkswaterstaat meer werkruimte creëren. Daarom moet afrit 5 vanuit de richting Haarlem dicht. Automobilisten die van die kant komen, kunnen keren bij Ouderkerk aan de Amstel en afrit 5 aan de andere kant nemen.
"Als je goed naar buiten benadrukt 'Amstelveen blijft goed bereikbaar', dan verwacht ik ook dat die klanten wel zullen komen."
'Het wordt een chaos'
Rijkswaterstaat heeft een bedrag van 1 miljoen euro uitgetrokken voor een pakket aan maatregelen om het Stadshart bereikbaar te houden. Het gaat dan om verkeersmaatregelen en mobiliteitsmaatregelen, zoals het stimuleren van OV-gebruik. Samen met de ondernemers wil ze de komende tijd kijken hoe dit pakket er precies uit gaat zien.
Voorzitter van de Vereniging van Centrumondernemers (VCP) Marco Mulders is niet overtuigd. "Het wordt een chaos", denkt hij. Mulders verwacht dat de A9 bij Ouderkerk niet berekend is op het extra verkeersaanbod dat moet keren richting Amstelveen.
Rijkswaterstaat denkt die chaos te kunnen voorkomen door bijvoorbeeld stoplichten zo af te stellen dat ze langer op groen blijven. "We hebben berekend dat het Amstelveense wegennet het aankan." Tijdens de belangrijkste periode voor de ondernemers - rond de Kerst - zal de afrit drie weken open zijn.
De eerste bewoners van de toekomstige studentencampus in Kronenburg kunnen door het overvolle stroomnet voor hun dagelijkse boodschappen of work-out niet op de campus zelf terecht. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde plannen rond het bouwproject.
Het college gaat de gemeenteraad binnenkort vragen in te stemmen met het aangepaste bouwplan. Als dat gebeurt, en de bezwaarprocedures zijn doorlopen, wordt de campus in fases gebouwd. In de eerste fase zullen zo'n 1.200 shortstay-verblijven worden gebouwd. Daar mag maximaal een halfjaar gewoond worden.
"Studenten die extra tijd nodig hebben om een kamer te vinden, kenniswerkers, exchange students", somt woordvoerder Juke Warmerdam van de gemeente Amstelveen op wie tot de doelgroep behoren. "Andere mensen die tijdelijk een woning nodig hebben, kunnen er ook terecht, maar het uitgangspunt is de campusgerelateerde doelgroep."
Beperkingen voor grootverbruikers
Toch zullen de eerste 1.200 bewoners van de campus het nog moeten doen zonder voorzieningen als een sportschool of supermarkt. Dat heeft alles te maken met het overvolle stroomnet, waardoor nieuwe grootverbruikers van elektriciteit momenteel op veel plekken in de provincie niet direct kunnen worden aangesloten.
Vanwege het capaciteitstekort op het elektriciteitsnetwerk worden de woningen zo energiezuinig mogelijk gebouwd.
Winkels, horeca- en sportvoorzieningen volgen dus in een latere fase, als netbeheerder Liander de krapte op het stroomnet heeft weggewerkt. Wanneer die fases (en dus de studentenwoningen) volgen, is nog niet bekend. Wel heeft de gemeente bekend gemaakt waar de 1.200 shortstay-verblijven (maximaal een halfjaar) komen.
Dat is op het voormalige terrein van Ballast Nedam aan de Laan van Kronenburg, waar nu nog een zwaar verloederd kantoorpand staat. Het pand is de gemeente een doorn in het oog, mede vanwege de aantrekkingskracht op hangjongeren en daklozen, die er al vaker dan eens voor problemen zorgden.
"Misschien kan het gebouw eind dit jaar al worden gesloopt", zegt de gemeentewoordvoerder met een slag op de arm.
Tekst loopt door.
Eigenlijk had Amstelveen 2.500 studentenwoningen en 1.500 shortstay-verblijven op de campus op het oog, maar dat bleek vanwege de ligging ten opzichte van Schiphol onhaalbaar. Vanwege het geluid van vliegtuigen die de Buitenveldertbaan gebruiken mogen woningbouwprojecten daar namelijk niet uit meer dan 25 wooneenheden bestaan.
Toch is de woningnood (onder studenten) zo groot dat onder andere D66 de druk op de ketel hield. Uiteindelijk besloot de toenmalige minister in 2023 dat het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) mocht worden gewijzigd. Een campus van 438 studentenwoningen, aangevuld met zo'n 3.600 shortstay-verblijven (maximaal een halfjaar) zou dan wel mogelijk worden.
Geitenpaadje
Aanpassing van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) zou een zaak van lange adem worden. Daarom besloot de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat Barry Madlener begin dit jaar dat een Verklaring van geen bezwaar van de Inspectie Leefomgeving en Transport ook genoeg zou zijn. De gemeente hoopt dat de verklaring komende zomer binnen is.
"Dat is ook gebeurd voor het asielzoekerscentrum", vertelt de woordvoerder over de juridische route om grootschalig wonen onder de aanvliegroute onder de Buitenveldertbaan mogelijk te maken. "En voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen."
Als uit onderzoek blijkt dat de overkomende vliegtuigen niet nadelig zijn voor de gezondheid van de studenten, worden shortstay-verblijven veranderd in studentenwoningen. Bij de aanleg van de shortstay-verblijven wordt daar al op voorgesorteerd.
Leefgemeenschap
Uiteindelijk wil Amstelveen een 'levendige campus' waar ontmoeting en verbinding centraal staan, schrijft de gemeente in een persbericht. "We bouwen aan een leefgemeenschap", aldus verantwoordelijk wethouder Floor Gordon.
Behalve winkels, horeca en sportvoorzieningen moeten er op de campus ook medische voorzieningen en andere dienstverlening aanwezig zijn. De campus wordt zo groen mogelijk ingericht en wordt openbaar toegankelijk.
De politie heeft vorige week vier jongeren opgepakt op verdenking van mishandeling van een beveiliger van een Amstelveens winkelcentrum. De man werd begin vorige maand al zwaar toegetakeld, maar de politie heeft dat nu pas bekendgemaakt.
Als een groep jongeren op 9 april rond 17.30 uur bij de Kruidvat 'een hoop lawaai' maakt, gaat een beveiliger poolshoogte nemen. Hij stuurt de herrieschoppers weg. Ze lijken te vertrekken, maar als ze snel daarna terugkeren, belt hij de politie. Daarop keert de groep zich tegen hem.
Tekst loopt door onder de kaart.
Hij wordt geslagen en geschopt, en er worden voorwerpen naar hem toe gegooid. "Dit zinloze geweld heeft zich een aantal keren herhaald richting de beveiliger", schrijft de politie op Instagram. Als gealarmeerde agenten bij het winkelcentrum aankomen, zijn de verdachten al gevlucht.
Camerabeelden en goed signalement
De politie spreekt getuigen en neemt camerabeelden in beslag. Uiteindelijk zorgen die beelden en de 'goede beschrijving van de verdachten' ervoor dat de politie de verdachten op het spoor komt.
De vier verdachten zijn vorige week woensdag (7 mei) verspreid over de regio opgepakt, want behalve de politie Amstelveen, waren ook de politieteams Aalsmeer-Uithoorn, Buitenveldert en Zuidoost-Bijlmermeer bij de aanhouding betrokken.
De verdachten hebben even vastgezeten en zijn uitgebreid verhoord. Uiteindelijk zijn ze naar huis gestuurd, maar blijven wel verdachte in de zaak. Ze zullen zich op een later moment voor de rechter moeten verantwoorden.
Het onderzoek naar de mishandelingen die Marouane Meftah (21), bekend uit de Videoland-serie 'Mocro Maffia', gepleegd zou hebben op voetbalvelden is afgerond. Dat laat een woordvoerder van het Openbaar Ministerie weten aan RTL Boulevard. Justitie verdenkt de acteur van zowel een mishandeling rond een voetbalwedstrijd in Amstelveen begin februari als betrokkenheid bij een vechtpartij in Nieuw-Vennep vorig jaar september. De officier van justitie beslist binnenkort of Marouane vervolgd zal worden.
Ondernemers im het Amstelveense Stadshart willen financieel gecompenseerd worden nu blijkt dat afrit 5 van snelweg A9 vanuit Haarlem meer dan een jaar dicht moet. Die afsluiting vanaf maart 2026 is nodig om de verdieping en verbreding van de snelweg vóór eind 2027 af te krijgen.
Dat heeft aannemer Veenix aan Rijkswaterstaat laten weten. Veenix wil de afrit maar liefst 15 maanden dichthouden. Dat nieuws zorgt voor stress bij ondernemers met winkels en horecazaken in het Stadshart, vertelt voorzitter van de Vereniging van Centrumondernemers (VCP) Marco Mulders. De vereniging vertegenwoordigt 140 ondernemers.
"Het valt koud op ons dak, want we hebben al veel afsluitingen gehad. Mensen komen al steeds minder. Veenix loopt blijkbaar achter en daar zijn wij de dupe van."
'Onduidelijke omleidingsroutes'
Mulders, die zelf een kledingwinkel heeft, is in eerste instantie bang dat klanten van buiten Amstelveen niet meer komen, omdat zij de binnendoorroutes niet kennen. Een andere winkeleigenaar vertelt aan NH dat zijn klanten daar bij eerdere afsluitingen inderdaad tegenaan liepen. "Ze weten niet hoe ze hier moeten komen, omdat de omleidingsroutes heel onduidelijk zijn."
Maar de ondernemers vrezen ook voor opstoppingen in Amstelveen, als mensen de omleidingsroutes wél weten te vinden. "Het moet waarschijnlijk allemaal over De Groen van Prinstererlaan en die is al jaren een probleem", ervaart Mulders.
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten de zorgen van ondernemers te begrijpen. Daarom gaat de organisatie vanmiddag met hen in gesprek. "We willen uitleggen waarom de afsluiting nodig is en hen laten meedenken over oplossingen." Rijkswaterstaat wil die uitleg eerst aan ondernemers geven en daarna pas aan de pers. De politiek wordt vanavond bijgepraat.
De woordvoerder laat wel al weten een miljoen euro uit te trekken om het Stadshart tijdens de lange afsluiting zo goed mogelijk bereikbaar te houden. "Dan moet je denken aan een pakket aan verkeersmaatregelen om de mobiliteit te verbeteren, zoals het plaatsen van borden en aanbrengen van belijning." Over de precieze invulling mogen ondernemers dus meedenken.
Gemiste inkomsten compenseren
Ook ondernemers die op de vrijdagmarkt staan merkten tijdens eerdere afsluitingen van de afrit dat hun omzet minder werd. Toch schiet marktmeester Rob Schaut niet meteen in de stress. "We moeten er samen met Rijkswaterstaat naar kijken. Ik ben benieuwd naar de uitleg. Die wachten we even rustig af", vertelt hij aan NH.
Mulders ziet liever dat Rijkswaterstaat en de gemeente Amstelveen met een financiële compensatie voor de gemiste inkomsten komen. De gemeente laat weten niet met zo'n regeling bezig te zijn. Wel denkt zij mee over manieren om meer publiek naar het Stadshart te trekken.
Ondernemers im het Amstelveense Stadshart willen financieel gecompenseerd worden nu blijkt dat afrit 5 van snelweg A9 vanuit Haarlem meer dan een jaar dicht moet. Die afsluiting vanaf maart 2026 is nodig om de verdieping en verbreding van de snelweg vóór eind 2027 af te krijgen.
Dat heeft aannemer Veenix aan Rijkswaterstaat laten weten. Veenix wil de afrit 64 weken dichthouden. Dat nieuws zorgt voor stress bij ondernemers met winkels en horecazaken in het Stadshart, vertelt voorzitter van de Vereniging van Centrumondernemers (VCP) Marco Mulders. De vereniging vertegenwoordigt 140 ondernemers.
"Het valt koud op ons dak, want we hebben al veel afsluitingen gehad. Mensen komen al steeds minder. Veenix loopt blijkbaar achter en daar zijn wij de dupe van."
'Onduidelijke omleidingsroutes'
Mulders, die zelf een kledingwinkel heeft, is in eerste instantie bang dat klanten van buiten Amstelveen niet meer komen, omdat zij de binnendoorroutes niet kennen. Een andere winkeleigenaar vertelt aan NH dat zijn klanten daar bij eerdere afsluitingen inderdaad tegenaan liepen. "Ze weten niet hoe ze hier moeten komen, omdat de omleidingsroutes heel onduidelijk zijn."
Maar de ondernemers vrezen ook voor opstoppingen in Amstelveen, als mensen de omleidingsroutes wél weten te vinden. "Het moet waarschijnlijk allemaal over De Groen van Prinstererlaan en die is al jaren een probleem", ervaart Mulders.
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten de zorgen van ondernemers te begrijpen. Daarom gaat de organisatie vanmiddag met hen in gesprek. "We willen uitleggen waarom de afsluiting nodig is en hen laten meedenken over oplossingen." Rijkswaterstaat wil die uitleg eerst aan ondernemers geven en daarna pas aan de pers. De politiek wordt vanavond bijgepraat.
De woordvoerder laat wel al weten een miljoen euro uit te trekken om het Stadshart tijdens de lange afsluiting zo goed mogelijk bereikbaar te houden. "Dan moet je denken aan een pakket aan verkeersmaatregelen om de mobiliteit te verbeteren, zoals het plaatsen van borden en aanbrengen van belijning." Over de precieze invulling mogen ondernemers dus meedenken.
Gemiste inkomsten compenseren
Ook ondernemers die op de vrijdagmarkt staan merkten tijdens eerdere afsluitingen van de afrit dat hun omzet minder werd. Toch schiet marktmeester Rob Schaut niet meteen in de stress. "We moeten er samen met Rijkswaterstaat naar kijken. Ik ben benieuwd naar de uitleg. Die wachten we even rustig af", vertelt hij aan NH.
Mulders ziet liever dat Rijkswaterstaat en de gemeente Amstelveen met een financiële compensatie voor de gemiste inkomsten komen. De gemeente laat weten niet met zo'n regeling bezig te zijn. Wel denkt zij mee over manieren om meer publiek naar het Stadshart te trekken.
Zoals gezegd is de vierkantemeterprijs van deze woning stief, bijna €15.000. Dat zijn Amsterdamse prijzen, toch ligt deze villa niet in onze hoofdstad. Maar er nèt buiten, op 15 minuutjes van de Apollolaan of de Banstraat waar u meerdere miljoenen neertelt voor een groot huis met een postzegeltuintje.
Hier krijgt u de beschikking over - en nu citeren we de makelaar - 'een perceel van circa 2.300 m² met volop privacy en alle ruimte voor buitenactiviteiten. De geweldig aangelegde en unieke achtertuin is perfect voor ontspanning en recreatie. Zo is er een romantische boomhut, een fraaie kas en een kunstgras hockeyveld.' De makelaar concludeert vervolgens het overduidelijke: 'Ideaal voor een gezin.' Scherp. Verder staat er nog een garage op het terrein die ruimte biedt voor twee auto's. Zoals u kunt zien, zijn die nu nog gereserveerd voor een Mercedes Cabrio en een goudkleurige Range Rover.
Verweerd hout
Goed, dat was de tuin. Ook binnenin deze klassieke villa is het lekker leven in luxe. De sfeer van de villa is het best te omschrijven als een eclectische combinatie van een strandvilla, een landhuis en een boerenschuur. Dit vooral dankzij het gebruik van veel en soms verweerd hout. Met een thuisbioscoopje en een thuisgym is de villa verder ook nog eens van alle gemakken voorzien.
Dit Amstelveense woonhuis is sinds 2004 in handen van vermogensbeheerder Jeroen Velthuijse en zijn vrouw die er toen 'slechts' €1.175.000 voor betaalden. Na aanschaf is de de villa vervolgens in drie jaar tijd verbouwd tot wat u nu kunt kopen. Vindt u dit bijna €9 miljoen waard? Oordeel zelf na de klik!
Het verkeer rond Amsterdam staat muurvast. Een ongeluk zorgt voor een flinke file op de A9 bij Amstelveen richting Holendrecht. Omleiden via de A10 kan niet, in verband met werkzaamheden op de A1. Daarom loopt de vertraging ook op andere plekken flink op: op de A9 moet je al rekening houden met bijna een uur extra reizen.
De eerste dag van de afsluiting van de A1 vanaf de Watergraafsmeer leek een meevaller; de spits wasniet per se drukkerdan normaal. Maar met de avondspits loopt al spaak omdat er een ongeluk is gebeurd op de A9 bij Amstelveen. Een vrachtwagen staat daar stil vanwege gevallen lading. Normaal gesproken zou het verkeer om kunnen worden geleid via de A10, maar dat is lastig vanwege de werkzaamheden op de A1.
Rijkswaterstaat hoopt het bergen van het voertuig voor 17.00 uur te hebben afgerond. "Maar vanwege de complexiteit is het nog niet duidelijk of dat gaat lukken."
Werkzaamheden
De werkzaamheden aan de A1 begonnen afgelopen vrijdagavond. De wegen, veelal uit de jaren 50 en 60, zijn aan vervanging toe. Ook de geluidsschermen moeten worden vervangen. De bedoeling is dat op 26 mei het werk daar klaar moet zijn.
De ANWB waarschuwt vandaag voor drukke avondspits. Een ongeluk zorgt op het moment voor een file van maar liefst 50 minuten op de A9 bij Amstelveen richting Holendrecht. Omleiden via de A10 kan niet, in verband met de werkzaamheden op de A1.
De eerste dag van de afsluiting van de A1 vanaf de Watergraafsmeer leek een meevaller; de spits wasniet per se drukkerdan normaal. Maar met de avondspits loopt al spaak omdat er een ongeluk is gebeurd op de A9 bij Amstelveen. Een vrachtwagen staat daar stil vanwege gevallen lading. Normaal gesproken zou het verkeer om kunnen worden geleid via de A10, maar dat is lastig vanwege de werkzaamheden op de A1.
Rijkswaterstaat hoopt het bergen van het voertuig voor 17.00 uur te hebben afgerond. "Maar vanwege de complexiteit is het nog niet duidelijk of dat gaat lukken."
Werkzaamheden
De werkzaamheden aan de A1 begonnen afgelopen vrijdagavond. De wegen, veelal uit de jaren 50 en 60, zijn aan vervanging toe. Ook de geluidsschermen moeten worden vervangen. De bedoeling is dat op 26 mei het werk daar klaar moet zijn.
De ANWB waarschuwt vandaag voor drukke avondspits. Een ongeluk zorgt op het moment voor een file van maar liefst 50 minuten op de A9 bij Amstelveen richting Holendrecht. Omleiden via de A10 kan niet, in verband met de werkzaamheden op de A1.
De eerste dag van de afsluiting van de A1 vanaf de Watergraafsmeer leek een meevaller; de spits was niet per se drukker dan normaal. Maar de avondspits loopt al spaak omdat er een ongeluk is gebeurd op de A9 bij Amstelveen. Een vrachtwagen staat daar stil vanwege gevallen lading. Normaal gesproken zou het verkeer om kunnen worden geleid via de A10, maar dat is lastig vanwege de werkzaamheden op de A1.
Rijkswaterstaat hoopt het bergen van het voertuig voor 17.00 uur te hebben afgerond. "Maar vanwege de complexiteit is het nog niet duidelijk of dat gaat lukken."
Werkzaamheden
De werkzaamheden aan de A1 begonnen afgelopen vrijdagavond. De wegen, veelal uit de jaren 50 en 60, zijn aan vervanging toe. Ook de geluidsschermen moeten worden vervangen. De bedoeling is dat op 26 mei het werk daar klaar moet zijn.
Tussen Amsterdam-Zuidoost en Weesp moet er, als het aan netbeheerder Tennet ligt, een nieuw hoogspanningsstation komen. In het gebied, waar nu al een hoogspanningsverbinding loopt, zijn vier zogeheten zoekcirkels in kaart gebracht.
Tussen Diemen en Muiden staat nu al een hoogspanningsstation, maar om in de groeiende stroomvraag te kunnen voorzien wil Tennet in de omgeving nog een station bouwen. De locatie is gekozen omdat er al een hoogspanningsverbinding loopt tussen Diemen en Breukelen. Het nieuwe station kan dan daarop worden aangesloten.
Een hoogspanningsstation verbindt verschillende delen van het elektriciteitsnet. Het kan schakelen en de spanning verlagen. Je kan het zien als de afslag vanaf de snelweg, het hoogspanningsnet, naar de provinciale wegen, het middenspanningsnet. Dit station moet voorzien in de toekomstige elektriciteitsvoorziening voor Amsterdam-Zuidoost en de omliggende regio, waaronder Diemen, De Ronde Venen en Amstelveen.
Vier locaties
De netbeheerder heeft op dit moment vier locaties op het oog waar het station zou kunnen komen. De eerste locatie is in de buurt van het Diemerbos, de tweede locatie rond de Gaasperplas en het verlengde van Gein, de derde locatie is in de richting van Abcoude en de laatste locatie juist meer in de richting van Weesp. De derde en vierde locatie liggen in de provincie Utrecht.
Waar het station uiteindelijk komt, is nog niet bepaald. Vanwege de grootte van het terrein, een kleine 25 hectare, is dat ook nog een behoorlijke uitdaging. Tennet en het ministerie Klimaat en Groene Groei houden daarom de komende periode meerdere informatieavonden, waar onder andere om de meningen van omwonenden en ondernemers worden gevraagd.
De informatieavonden zijn op 19 mei, 2 juni en 3 juni. Ook kan er tot en met 19 juni worden gereageerd op het plan. Dat kan via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Tussen Zuidoost en Weesp moet er, als het aan netbeheerder Tennet ligt, een nieuw hoogspanningsstation komen. In het gebied, waar nu al een hoogspanningsverbinding loopt, zijn vier zogeheten zoekcirkels in kaart gebracht.
Tussen Diemen en Muiden staat nu al een hoogspanningsstation, maar om in de groeiende stroomvraag te kunnen voorzien wil Tennet in de omgeving nog een station bouwen. De locatie is gekozen omdat er al een hoogspanningsverbinding loopt tussen Diemen en Breukelen. Het nieuwe station kan dan daarop worden aangesloten.
Een hoogspanningsstation verbindt verschillende delen van het elektriciteitsnet. Het kan schakelen en de spanning verlagen. Je kan het zien als de afslag vanaf de snelweg, het hoogspanningsnet, naar de provinciale wegen, het middenspanningsnet. Dit station moet voorzien in de toekomstige elektriciteitsvoorziening voor Zuidoost en de omliggende regio, waaronder Diemen, De Ronde Venen en Amstelveen.
Vier locaties
De netbeheerder heeft op dit moment vier locaties op het oog waar het station zou kunnen komen. De eerste locatie is in de buurt van het Diemerbos, de tweede locatie rond de Gaasperplas en het verlengde van Gein, de derde locatie is in de richting van Abcoude en de laatste locatie juist meer in de richting van Weesp. De derde en vierde locatie liggen in de provincie Utrecht.
Waar het station uiteindelijk komt, is nog niet bepaald. Vanwege de grootte van het terrein, een kleine 25 hectare, is dat ook nog een behoorlijke uitdaging. Tennet en het ministerie Klimaat en Groene Groei houden daarom de komende periode meerdere informatieavonden, waar onder andere om de meningen van omwonenden en ondernemers worden gevraagd.
De informatieavonden zijn op 19 mei, 2 juni en 3 juni. Ook kan er tot en met 19 juni worden gereageerd op het plan. Dat kan via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.