Felicitatie omstreden Indiase premier van Noord-Hollandse reclamezuilen verwijderd
Een opvallende 'advertentie' op reclamezuilen in het openbaar vervoer en winkelcentra gisterochtend. Tussen de commercials voor parfum en auto's zat een felicitatie gericht aan de Indiase premier Shri Narendra Modi, die zijn 75e verjaardag vierde.
Opvallend, niet alleen omdat verjaardagswensen aan regeringsleiders hoogst ongebruikelijk zijn, maar ook omdat Modi omstreden is. Zijn regering voert een antidemocratisch beleid en hij wil van het land een hindoe-nationalistische staat maken. Zo voerde hij al wetten in die de autonomie van de moslimbevolking in sommige regio's onder de druk zet.
"Warm birthday wishes to prime minister Sh. Narendra Modi Jr", luidde de boodschap bij een foto van de premier die vanaf 9.00 te zien was. Onder zijn portret viel te lezen dat de felicitatie betaald is door ExH Productions. Dat is een bedrijf uit Dubai dat volgens de website 'exclusieve evenementen over de hele wereld organiseert'.
Amstelveen en Hilversum
De verjaardagswens was in ieder geval te zien in Hilversumse abri's en op een reclamezuil in het Stadshart van Amstelveen (zie foto boven dit verhaal). Ook in Amsterdamse metrostations werden reizigers in de ochtendspits aan de verjaardag van de premier herinnerd, schrijft Het Parool.
"Het is een volledig geautomatiseerd proces, gebaseerd op vraag en aanbod", legt directeur Mark Veenman van CS Digital Media aan NH uit hoe de reclames worden geselecteerd. CS Digital Media heeft de concessie voor de Amsterdamse metrostations.
"Maar alle content wordt wel beoordeeld door een paar menselijke ogen." Op die manier wil het bedrijf voorkomen dat het publiek geweld, naakt of andere omstreden zaken krijgt voorgeschoteld. "We willen niet verrast worden met content."
Het publiek en het bedrijf werden gisterochtend wél verrast, bevestigt Veenman. "Het is de eerste keer in vijftien jaar dat er iets doorheen is geglipt. We kijken op kantoor live mee met wat er op de schermen draait. Toen ik het na drie kwartier doorhad, heb ik 'm eruit gehaald."
Veenman benadrukt dat iedere reclame een goede afzender moet hebben, en dat was hier niet het geval. "Het bedrijf dat de reclame betaalt, noem ik niet de afzender. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wie het is, maar we zijn geen propagandamachine."
Ook CEO Xavier Tilman van Ocean Outdoor was verrast, vertelt hij in gesprek met NH. "Hij is gisterochtend ongeveer 2,5 uur te zien geweest in winkelcentra in Amstelveen, Breda en Utrecht", vertelt hij.
Net als CS Digital Media koopt Ocean Outdoor campagnes in bij een bedrijf in Londen, met wie Tilman heeft afgesproken dat hij in principe geen politieke of religieuze uitingen in zijn campagnes wil. "Omdat je ons niet kunt wegzappen. Maar deze is er tussendoor geglipt. Dat gaan we nog wel even evalueren."
Internationale campagne
Ook in andere landen, waaronder de VS (New York) en Australië (Sydney), was de boodschap te zien op reclamezuilen.
En - waarschijnlijk niet toevallig – werd Modi gisteravond ook uitvoerig gefeliciteerd op het hoogste gebouw ter wereld, de Bhurj Khalifa (zie X-post hieronder). En die staat in Dubai, waar ook het bedrijf is gevestigd dat de campagne heeft betaald.
Lees verder onder de post.
De Stichting Reclame Code Commissie heeft nog geen klachten over de felicitatie binnengekregen, vertelt een woordvoerder. "En we verwachten ook niet dat dat nog gaat gebeuren."