❌

Lees weergave

Amstelveen Culinair dit jaar op 4, 5 en 6 juli

ANNA Amstelveen, Brasserie 10, Colijn, DAY tapas bar, Fumi, Gia Gelato, Heisa, La Gare, Lucia’s, Saam, Silversant, Sophia´s, The WineKitchen at Sea en Bistro Toost. Dat zijn de restaurants die van 4 tot en met 6 juli hun lekkerste gerechtjes serveren tijdens de tweede editie van Amstelveen Culinair, aan de oever van De Poel. Een festival om van te watertanden!

Amstelveen Culinair dit jaar op 4, 5 en 6 juli

Het lekkerste festival van de regio komt terug!

ANNA Amstelveen, Brasserie 10, Colijn, DAY tapas bar, Fumi, Gia Gelato, Heisa, La Gare, Lucia’s, Saam, Silversant, Sophia´s, The WineKitchen at Sea en Bistro Toost. Dat zijn de restaurants die van 4 tot en met 6 juli hun lekkerste gerechtjes serveren tijdens de tweede editie van Amstelveen Culinair, aan de oever van De Poel. Een festival om van te watertanden!

Drie dagen om naar uit te kijken
Een heel weekend lang is er voor iedereen, jong en oud, van alles te doen. Op vrijdagavond 4 juli wordt de grootste vrijmibo van Amstelland georganiseerd. Sleep je collega’s, vrienden én (zaken)relaties mee en start je weekend met heerlijke hapjes en goede gesprekken.
Zaterdagavond 5 juli is de avond waarop heel Amstelveen samenkomt. Van streetfood tot fine dining: geniet van heerlijk eten en muziek, terwijl je de zon in de Poel ziet zakken.
Zondag 6 juli is een relaxte familiedag, met activiteiten voor het hele gezin. Het volledige programma staat op www.amstelveenculinair.nl.

Na regen…komt zonneschijn!
De organisatie hoefde niet lang na te denken of er, na de eerste editie vorig jaar, een tweede editie zou komen. “Het enthousiasme van vorig jaar was overweldigend”, vertelt Dennis Wiersma, eigenaar van de Wijnschuur en één van de organisatoren. “Het weer zat tegen én het Nederlands Elftal speelde, en toch kwamen er 2500 bezoekers. Dit jaar maken we er drie dagen van, met elke dag een eigen thema. En natuurlijk: met zon!”

Ook wethouder Adam Elzakalai (Economische Zaken en Stadpromotie) is enthousiast: “Amstelveen bruist en dit festival is daar een perfect voorbeeld van. Het is ontstaan vanuit onze eigen horeca, lokale organisaties en enthousiaste Amstelveners – en groeit hopelijk uit tot een evenement waar heel Amstelveen ieder jaar naar uitkijkt. Als gemeente juichen we dit soort lokale initiatieven enorm toe, en net als vorig jaar ondersteunen we ook deze editie van harte. We hopen op drie mooie zomeravonden aan de Poel!”

Goed om te weten:
• Amstelveen Culinair wordt gehouden op de Noordelijke Poeloever, naast het Raadhuis.
• Op vrijdag 4 en zaterdag 5 juli is het festivalterrein geopend van 16:00 tot 23:00 uur,
op zondag 6 juli van 14:00 tot 21:00 uur.
• Entreetickets kosten € 15 per persoon en zijn te bestellen op www.amstelveenculinair.nl.

Amstelveen viert 80 jaar vrijheid

Dit jaar is het 80 jaar geleden dat er een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Om dit bijzondere jubileum te vieren organiseert Amstelveen Oranje samen met maatschappelijke organisaties, vrijwilligers en de gemeente het hele jaar door activiteiten die in het teken staan van 80 jaar vrijheid. De aftrap vond plaats op 5 april in Museum Cobra met de tentoonstelling ‘Amstelveen 80 jaar bevrijd’. Burgemeester Tjapko Poppens opende de tentoonstelling samen met Anne-Rose Mater-Bantzinger, dochter van Jetty Paërl van Radio Oranje.

Het herdenkingsjaar is opgebouwd rond drie thema’s: herdenken, verbinden en vieren. Burgemeester Tjapko Poppens nodigt alle Amstelveners uit mee te doen met 80 jaar vrijheid: “Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Door te herdenken, te vieren en te leren van de geschiedenis houden we de vrijheid levend en blijven we nadenken over wat vrijheid betekent. Amstelveen Oranje heeft samen met maatschappelijke organisaties – met dank aan vele vrijwilligers – een breed en gevarieerd programma georganiseerd met optredens, vrijheidsmaaltijden, stadsdialogen, activiteiten voor kinderen en nog veel meer. Iedereen is welkom en ik hoop u te ontmoeten tijdens één of meerdere activiteiten.”

‘Amstelveen 80 jaar bevrijd’ in Museum Cobra
De tentoonstelling, georganiseerd door Vereniging Historisch Amstelveen en René Kok, geeft een uniek beeld van het dagelijks leven tijdens de bezetting aan de hand van documenten, foto’s en filmbeelden. De expositie is geschikt voor jong en oud en te zien tot 4 mei 2025. Naast de tentoonstelling zijn er drie lezingen in het museum. Meer informatie: Tentoonstelling ‘Amstelveen 80 jaar bevrijd’ in Museum Cobra

Programma 80 jaar vrijheid rond 5 mei:

• 3 mei: Freedom Stage Cultureel programma over vrijheid voor studenten op Uilenstede;
• 5 mei: Oude Dorp met o.a. workshop Schorten voor vrede, jurering Taarten voor vrijheid en muziek van o.a. swing The Mood en de band Almost Famous;
• 5 mei: Vrijheidsmaaltijd & jazzconcert Stadsplein – Schouwburg Amstelveen;
• 5 mei: Vrijheidslezing – Willem de Haan in museum Jan;
• 5 mei: Historische stadswandelingen – Museum zonder muren;
• Rond 5 mei: Vrijheidsmaaltijden in de wijken;
• 10 mei: Vrijheidslunch Noorddamcentrum (opgeven via bpbovenkerk@gmail.com);
• April-mei: Tentoonstellingen en lezingen – Bibliotheek Amstelland;
• Medio mei: Kindervoorstelling over vrijheid – Poppentheater Amstelveen;
• 22 mei: Poëziecafé over vrijheid bij Boekhandel Venstra.

Muurschildering als blijvend aandenken
Door het hele jaar heen zijn er activiteiten. Zo organiseert Amstelveen Oranje in juli een dialooglunch op het Stadsplein waarin leerlingen van Voortgezet Onderwijs, ouderen en bedrijfsleven elkaar ontmoeten en met elkaar in gesprek gaan. Ter afsluiting van dit jaar gaat Tim Rodermans een muurschildering maken waarin hij de thema’s en de gesprekken met Amstelveners over vrijheid verwerkt, zodat alles in dit kunstwerk samenkomt. De muurschildering komt langs de Beneluxbaan en moet de kracht van diversiteit en de beleving van vrijheid in onze samenleving symboliseren als blijvend aandenken aan dit bijzondere jaar.

Meer informatie over het programma op: 80 Jaar vrijheid | Amstelveen Oranje

Horecavisie β€˜Amstelveen, smakelijk verbonden’ ter inzage

De horeca neemt een gestaag groeiende en belangrijke plek in en er worden nieuwe horeca-concepten ontwikkeld. Met een groeiend inwonersaantal naar 110.000 is er ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen in de Amstelveen. Het is daarom tijd voor een nieuwe horecavisie. Een horecavisie met gebiedsgerichte insteek en gericht op zowel kwantitatieve en kwalitatieve wijze aansluitend bij de vraag uit het gebied.

Wethouder Economische Zaken Adam Elzakalai: “Het is belangrijk dat er een nieuwe horecavisie 1komt die ook voor toekomstige ontwikkelingen en veranderingen de markt kan blijven bedienen. Als verblijf- en ontmoetingsplaats voor bezoekers en inwoners draagt de sector zowel economisch en sociaal veel bij. De horeca ondersteunt andere stedelijke functies zoals detailhandel, kantoren, evenementen en cultuur, maar trekt ook zelf mensen naar zich toe. In Amstelveen zijn 150 horecagelegenheden waarvan 11 hotels. De horeca is bepalend voor de beleving en gastvrijheid in Amstelveen en staat centraal tijdens diverse mooie Amstelveense evenementen, zoals Amstelveen Culinair, Diwali, Japan Festival en Amstelveen 24hrs.

Samen met de Amstelveense horeca creëert de gemeente Amstelveen een levendig, aantrekkelijk en leefbaar Amstelveen. Een inclusieve stad met een duurzaam, afwisselend en bruisend aanbod waar ook ruimte is voor nieuwe initiatieven. Nieuwe gebiedsontwikkelingen maken namelijk de vestiging van nieuwe horeca mogelijk. Horeca draagt bij aan de balans tussen leefbaarheid en levendigheid, zo is nagenoeg elke bewoner ook te gast bij de Amstelveense horeca. Een goede balans tussen inwoners en horeca is van belang want sommige inwoners kunnen ook last ervaren van horecaondernemingen. Om dit te beperken is een breed gedragen horecaplan nodig, ook om als stad aantrekkelijk en toegankelijk te zijn voor iedereen, van inwoners tot bezoekers en voor jong en oud.
Voor promotie van het Amstelveense horeca aanbod en ter versterking van de lokale economie betrekken de gemeente de lokale horeca actief bij evenementen.

Participatie en vervolg
Het onderzoek voor de visie is besproken met het Platform Ondernemend Amstelveen, waarin ook KHN Amstelland vertegenwoordigd is en met een vertegenwoordiging van Amstelveense horecaondernemers. De Horecavisie ligt vanaf 8 april zes weken ter inzage. Medio 2025 zal de gemeenteraad een besluit nemen over de horecavisie vervolgens zal er een horecaplan worden opgesteld waarin de acties worden uitgewerkt.

FiΓ«sta Botanica – Het Bruisend Leven Event!

Al jaren organiseren we met liefde en plezier onvergetelijke events voor onze opdrachtgevers. Maar één ding stond nog steeds op onze wishlist: ons eigen feest. En… het gaat nu echt gebeuren!

Op zondag 8 juni 2025 nodigen we je uit voor Fiësta Botanica in de prachtige Botanische Tuin Zuidas. Een avond vol sfeer, live muziek, culinaire verrassingen en natuurlijk heel veel gezelligheid. Dit is hét moment om samen met ons, onze zakelijke partners, vrienden (en vrienden van vrienden) en ons netwerk gezellig te feesten. 

✨ Live entertainment van zangeres Saskia Soulful, DJ Shug La Sheeda, DJ Dan Sfinx en saxofonist Romana de Meneges

✨ Lekkere hapjes & drankjes

✨ Een unieke locatie tussen het groen van de Zuidas

Wanneer: Zondag 8 juni 2025 | 17:30 – 22:30 uur
Waar: Botanische Tuin Zuidas, Amsterdam
Tickets: €29,50 (early bird) – inclusief welkomstdrankje en hapjes

Wij kunnen niet wachten om jullie te verwelkomen!

Samen met onze partners: Botanische Tuin Zuidas, Prime Events, M&M Entertainment, Moëth Catering, Baramaribo, Yvette’s Kitchen, Yemaya Estate, Pop a Smile, De Cavakoning, Smaakstoff, Cocoslocos en i-Ticketz maken we er een magische avond van.

Vind hier meer informatie en bestel snel je ticket via:
www.bruisend-leven.nl/fiestabotanica

En… hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Nodig je vrienden, collega’s of kennissen uit en deel deze uitnodiging vooral verder. Want dit is zo’n avond die je samen beleeft.

Kom vroeg, geniet volop en dans tot de laatste beat!
Volg @bruisendleven_events voor alle updates & behind the scenes.

Lions Lenterit brengt € 5.525,- op voor Filmtheater GERRIT: auto's, plezier en een goed doel!

Zondagochtend 6 april was het feest voor autoliefhebbers op het parkeerterrein van Bowling Mijdrecht. Daar verzamelden zich meer dan 70 prachtige auto’s voor de 21e editie van de Lions Lenterit — van een klassieke Bugatti tot een opvallende limited edition Kia Picanto. Dit jaar stond de rit in het teken van het thema "Oranje", en dat was te zien: veel deelnemers hadden hun voertuigen vrolijk versierd in koninklijke tinten.

Verdere uitbreiding Horeca in Amstelveen ligt in het verschiet: nieuwe Horecavisie onderweg

Met een groeiend inwonersaantal naar 110.000 inwoners is er in Amstelveen de komende jaren ruimte voor nieuwe horeca-ontwikkelingen. Het is mede daarom dat gemeente een nieuwe horecavisie heeft opgesteld die vanaf 8 april 2025 ter inzage zal liggen.

Naar publicatie

Het bericht Verdere uitbreiding Horeca in Amstelveen ligt in het verschiet: nieuwe Horecavisie onderweg verscheen eerst op Retail Amstelveen.

Reportage 1Amstelveen

Eigenlijk waren er afgelopen vrijdag, tijdens de prijsuitreikingen van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar, alleen maar winnaars. Spoony, Infinity Cleaning, Restaurant Colijn en Volendammer Visspecialist H. Schilder gingen uiteindelijk daadwerkelijk met de prijzen naar huis.

Vijf ongewone vragen aan Boris Noordervliet

Iedere maand geeft één van onze leden antwoord op vijf ongewone vragen: één vaste en vier naar keuze. Hij of zij kiest een volgende OA ondernemer die het stokje overneemt. Een leuke ijsbreker. En je hoort nog eens wat…

Wat heeft de OA jou gebracht waar je vooraf niet op rekende?”
Ik heb tot nu toe maar 1 evenement meegemaakt van de OA maar dat is me heel goed bevallen. Het is leuk om te zien dat de OA een beetje hetzelfde principe heeft als het Nest, het gebouw waarin wij en nu ook de OA zitten, namelijk verbinden en kruisbestuiven. Veel verschillende mensen, beroepen en bedrijven die zeker van elkaar en met elkaar kunnen optrekken indien dat gewenst is.

Wat is de beste beslissing die je ooit hebt genomen?
Het beginnen van FitatSea, ik ga nu al 15 jaar elke dag met een glimlach naar mijn hobby

Wat wilde je als kind later worden?
Ik had en heb nog steeds een fascinatie voor het medische vak, ik had heel graag chirurg willen worden, maar was nooit zo goed in exacte vakken

Wat is de allermooiste plek waar je ooit bent geweest?
Ik weet niet of het de mooiste plek was maar zeker de meest fascinerende en boeiende en dat was Japan

Waar stond je wieg?
Ben in Amsterdam geboren en getogen, woon in Buiten “de ring”veldert en werk dus nu net in Amstelveen, maar blijf verknochte Amsterdammer

Volgende deelnemer
Ik wil graag Bram Coops voordragen.

Boris Noordervliet
FitAtSea

De Belofte: Infinity Cleaning

In de categorie De Belofte kwam Infinity Cleaning, Natascha Wildschut en Chella de Graag, als winnaar uit de bus.

Infinity Cleaning is een innovatief en ambitieus schoonmaakbedrijf dat de standaard in de branche opnieuw definieert. Met een frisse aanpak, een jong en gedreven team en een sterke focus op klantgerichtheid, duurzaamheid en personeelstevredenheid, maakt Infinity Cleaning dagelijks het verschil.

Schoonmaken is een vak apart – en dat bewijst Infinity Cleaning keer op keer. Zij doorbreken het stigma dat schoonmaakwerk vanzelfsprekend is en tonen aan dat een schone werkomgeving een enorme impact heeft op het welzijn en de productiviteit van mensen. Met innovatieve methoden, duurzame producten en een persoonlijke benadering leveren zij topkwaliteit, ongeacht de locatie of het teamlid. Een jong, ambitieus Amstelveens bedrijf dat innovatie en vakmanschap samenbrengt – een terechte winnaar in de categorie De Belofte. Een fantastische ambassadeur voor Amstelveen.



Retailer van het Jaar: Volendammer Visspecialist

Volendammer Visspecialist H. Schilder winnaar publieksprijs Amstelveense Retailer van het Jaar 2024-2025.
Henry Schilder van de Volendammer Visspecialist is een begrip in Amstelveen en omstreken. Met een veelzijdig assortiment en een moderne winkelervaring wist hij het publiek te overtuigen. Ook in deze categorie kon er online worden gestemd. Volendammer Visspecialist H. Schilder behaalde een overtuigende overwinning in een competitie waarin tien winkels streden om de titel.

Horeca ondernemer van het Jaar: Restaurant Colijn

Restaurant Colijn winnaar publieksprijs Amstelveense Horeca Ondernemer van het Jaar 2024-2025.
Restaurant Colijn, met Arjan Roosen aan het roer, is een eigentijds en sfeervol restaurant met een prachtig uitzicht op het Amsterdamse Bos. In deze categorie kon het publiek online stemmen vanaf 14 januari tot 27 februari 2025. Restaurant Colijn kwam als winnaar uit de bus, dankzij de vele stemmen van enthousiaste gasten.

Ondernemer van het jaar: Spoony

Het Amstelveense bedrijf dat zich inzet voor gezond eetplezier voor kinderen, werd dé grote winnaar van de avond. Het bedrijf won in de categorie MKB tot 250 medewerkers én werd verkozen tot Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025.

Spoony is dé pionier en marktleider in gezond eetplezier voor opgroeiende kinderen. Met hun liefdevolle en innovatieve aanpak zorgen zij ervoor dat jonge kinderen gezonde smaakvoorkeuren ontwikkelen door 2,5 miljoen voedzame maaltijden per jaar te leveren aan kinderopvang en BSO’s. Maar Spoony gaat verder dan alleen voeding. Met hun unieke ‘foodtainment’-programma’s, zoals de Gezonde Smikkelweken, Smikkelsafari en Smaaksafari, nemen zij jaarlijks 200.000 kinderen spelenderwijs mee op een ontdekkingstocht naar gezonde en duurzame voeding.

Spoony zet zich dagelijks in om de volgende generatie weerbaar te maken tegen ongezonde verleidingen en hen enthousiast te maken over gezond eten. Een Amstelveens bedrijf met een grote maatschappelijke impact – een terechte winnaar!Spoony laat kinderen op jonge leeftijd kennismaken met gezonde voeding op een speelse manier. Jaarlijks levert het bedrijf 2,5 miljoen voedzame maaltijden aan kinderopvangcentra en BSO’s. Oprichtster Ingrid Keller, opgegroeid in de Franse Bourgogne, vertaalde haar liefde voor verse ingrediënten in innovatieve ‘foodtainment’-programma’s zoals de Smikkelsafari en Gezonde Smikkelweken. Zo helpt Spoony jaarlijks ruim 200.000 kinderen bewuste keuzes te maken. Een terechte winnaar, met impact op de toekomst.

Amstelveense ondernemers schitteren tijdens Grande Finale van de Ondernemer van het Jaar Verkiezing

Het bedrijf Spoony, een Amstelveens bedrijf met een grote maatschappelijke impact, is uitgeroepen tot de grote winnaar van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar-verkiezing 2024-2025. Wethouder Economische Zaken en juryvoorzitter Adam Elzakalai reikte de prestigieuze overall-prijs uit tijdens de feestelijke Grande Finale bij KPMG, waar een groot deel van het Amstelveense bedrijfsleven aanwezig was.

Restaurant Colijn uitgeroepen tot Horecaondernemer van het Jaar: β€˜Mijn telefoon ontplofte zowat’

Restaurant Colijn werd gisterenavond uitgeroepen tot Horeca Ondernemer van het Jaar 2024-2025. Eigenaar Arjan Roosen is trots op de publieksprijs en dankt alle fans en gasten die op zijn restaurant hebben gestemd. Al snel na de bekendmaking ontplofte zijn telefoon zowat. ‘De appjes met felicitaties blijven nog steeds binnenstromen,’ zegt Arjan een dag na de uitverkiezing.

Naar publicatie

Het bericht Restaurant Colijn uitgeroepen tot Horecaondernemer van het Jaar: ‘Mijn telefoon ontplofte zowat’ verscheen eerst op Retail Amstelveen.

Visspecialist Henry Schilder Retailer van het jaar in Amstelveen: β€˜Fantastische verrassing’

De dankbaarheid aan klanten is groot bij visspecialist Henry Schilder nadat gisteren de prijs Retailer van het Jaar Amstelveen 2024/2025 in de wacht werd gesleept tijdens de Grande Finale van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar verkiezing.

Naar publicatie

Het bericht Visspecialist Henry Schilder Retailer van het jaar in Amstelveen: ‘Fantastische verrassing’ verscheen eerst op Retail Amstelveen.

Amstelveense ondernemers schitteren tijdens Grande Finale van de Ondernemer van het Jaar Verkiezing

Het bedrijf Spoony, een Amstelveens bedrijf met een grote maatschappelijke impact, is uitgeroepen tot de grote winnaar van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar-verkiezing 2024-2025. Wethouder Economische Zaken en juryvoorzitter Adam Elzakalai reikte de prestigieuze overall-prijs uit tijdens de feestelijke Grande Finale bij KPMG, waar een groot deel van het Amstelveense bedrijfsleven aanwezig was.

Een stimulans voor Amstelveens ondernemerschap
Wethouder Economische Zaken Adam Elzakalai: “Met de Ondernemer van het Jaar-verkiezing willen we bijdragen aan een ondernemend en innovatief ondernemersklimaat in Amstelveen. We stimuleren bedrijven om zich te presenteren en moedigen duurzame, creatieve en vernieuwende vormen van ondernemerschap aan. De focus ligt daarbij op MKB-ondernemers. Deze verkiezing biedt de kans om onze trots te tonen voor alle 14.000 mooie bedrijven in Amstelveen en hun inzet.”
Tijdens de voorverkiezing in november presenteerden 18 fantastische kandidaten zich live aan de jury. De kwaliteit van de deelnemers was hoog en de jury moest een moeilijke keuze maken om vier finalisten te selecteren in de categorie MKB en drie in de categorie De Belofte. Met de toevoeging van de publieksprijzen voor retail- en horecabedrijven kregen ook de Amstelveners een stem in de verkiezing. De verkiezing leeft in Amstelveen, zowel bij de inwoners als het bedrijfsleven.

Spoony winnaar categorie MKB tot 250 medewerkers
Spoony, pionier en marktleider in gezond eetplezier voor opgroeiende kinderen, is de winnaar in de categorie MKB tot 250 medewerkers én de Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025. Spoony is ontstaan uit de fusie van twee bedrijven, Spoony en Madaga, opgericht door twee gepassioneerde vrouwelijke ondernemers. Met hun liefdevolle en innovatieve aanpak helpen zij jonge kinderen gezonde smaakvoorkeuren te ontwikkelen. Jaarlijks levert Spoony 2,5 miljoen voedzame maaltijden aan kinderopvangcentra en BSO’s. Oprichter Ingrid Keller groeide op in de Franse Bourgogne, waar haar liefde voor verse, voedzame voeding ontstond in de moestuin van haar oma.
Met hun unieke ‘foodtainment’-programma’s, zoals de Gezonde Smikkelweken, Smikkelsafari en Smaaksafari, nemen zij jaarlijks 200.000 kinderen mee op een ontdekkingstocht naar gezonde en duurzame voeding. Door kinderen op speelse wijze bewust te maken van gezonde keuzes, draagt Spoony bij aan een toekomst waarin gezonde voeding de norm is. Een terechte winnaar! BuentingSport, Enjoy! en Peukenzee waren de runners-up in deze categorie.

Infinity Cleaning winnaar categorie De Belofte
In de categorie ‘De Belofte’ won Infinity Cleaning, een innovatief en ambitieus schoonmaakbedrijf dat de standaard in de branche opnieuw definieert. Met een frisse aanpak, een jong en gedreven team en een sterke focus op klantgerichtheid, duurzaamheid en personeelstevredenheid, maakt Infinity Cleaning, met Natascha Wildschut en Chella de Graaf aan de leiding, dagelijks het verschil. Schoonmaken is een vak apart – en dat bewijst Infinity Cleaning keer op keer. Zij doorbreken het stigma dat schoonmaakwerk vanzelfsprekend is en tonen aan dat een schone werkomgeving een enorme impact heeft op het welzijn en de productiviteit van mensen. Door innovatieve methoden, duurzame producten en een persoonlijke benadering levert Infinity Cleaning topkwaliteit. Een jong en ambitieus Amstelveens bedrijf dat innovatie en vakmanschap samenbrengt en een fantastische ambassadeur is voor Amstelveen. AI Genius en Beau-pair waren de andere finalisten in deze categorie.

Restaurant Colijn winnaar publieksprijs Amstelveense Horeca Ondernemer van het Jaar
Restaurant Colijn, met Arjan Roosen aan het roer, is een eigentijds en sfeervol restaurant met een prachtig uitzicht op het Amsterdamse Bos. In deze categorie kon het publiek online stemmen vanaf 14 januari tot 27 februari 2025. Restaurant Colijn kwam als winnaar uit de bus, dankzij de vele stemmen van enthousiaste gasten. De overige genomineerden in deze categorie waren Het Wapen van Amstelveen, Music Meeting Lounge, De Manen en De Buren Amstelveen.

Volendammer Visspecialist H. Schilder winnaar publieksprijs Amstelveense Retailer van het Jaar
Henry Schilder van de Volendammer Visspecialist is een begrip in Amstelveen en omstreken. Met een veelzijdig assortiment en een moderne winkelervaring wist hij het publiek te overtuigen. Ook in deze categorie kon er online worden gestemd. Volendammer Visspecialist H. Schilder behaalde een overtuigende overwinning in een competitie waarin tien winkels streden om de titel. De andere finalisten waren, De Kapper, De Kazerie, Hecker en Hecker, Le Beau Village Hairstudio, Mitra Amstelveen, Patisserie Prenger, StevaB Elektronica, TOF Boeket en Van Rietschoten Tweewielers.

Partners van de verkiezing
De verkiezing is een initiatief van de gemeente Amstelveen en de Ondernemersvereniging Amstelveen. Jelena van Baaren, directeur van de Ondernemersvereniging Amstelveen: “Wij zijn enorm dankbaar voor onze fantastische partners en sponsors, waaronder Rabobank Amstel & Vecht, KPMG, Loogman Groep, Van Poelgeest, AmstelveenZ, FocusOn, Co van der Horst, De Wijnschuur, Buro Acting, Het Fietshuys, KHN Amstelland en Retail Amstelveen. Dankzij hun betrokkenheid en steun konden we ook deze editie tot een groot succes maken en mooie prijzenpakketten samenstellen. Ook de inzet van lokale leveranciers en samenwerkingspartners was van onschatbare waarde. We kijken met trots terug op een zeer geslaagde verkiezing. De verkiezing vond dit jaar voor de vierde keer plaats.

We kijken nu al uit naar de vijfde, feestelijke lustrumeditie!”.

Amstelveense ondernemers schitteren tijdens Grande Finale van de Ondernemer van het Jaar Verkiezing

Het bedrijf Spoony, een Amstelveens bedrijf met een grote maatschappelijke impact, is uitgeroepen tot de grote winnaar van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar-verkiezing 2024-2025. Wethouder Economische Zaken en juryvoorzitter Adam Elzakalai reikte de prestigieuze overall-prijs uit tijdens de feestelijke Grande Finale bij KPMG, waar een groot deel van het Amstelveense bedrijfsleven aanwezig was.

Een stimulans voor Amstelveens ondernemerschap
Wethouder Economische Zaken Adam Elzakalai: “Met de Ondernemer van het Jaar-verkiezing willen we bijdragen aan een ondernemend en innovatief ondernemersklimaat in Amstelveen. We stimuleren bedrijven om zich te presenteren en moedigen duurzame, creatieve en vernieuwende vormen van ondernemerschap aan. De focus ligt daarbij op MKB-ondernemers. Deze verkiezing biedt de kans om onze trots te tonen voor alle 14.000 mooie bedrijven in Amstelveen en hun inzet.”

Tijdens de voorverkiezing in november presenteerden 18 fantastische kandidaten zich live aan de jury. De kwaliteit van de deelnemers was hoog en de jury moest een moeilijke keuze maken om vier finalisten te selecteren in de categorie MKB en drie in de categorie De Belofte. Met de toevoeging van de publieksprijzen voor retail- en horecabedrijven kregen ook de Amstelveners een stem in de verkiezing. De verkiezing leeft in Amstelveen, zowel bij de inwoners als het bedrijfsleven.

Spoony winnaar categorie MKB tot 250 medewerkers
Spoony, pionier en marktleider in gezond eetplezier voor opgroeiende kinderen, is de winnaar in de categorie MKB tot 250 medewerkers én de Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025. Spoony is ontstaan uit de fusie van twee bedrijven, Spoony en Madaga, opgericht door twee gepassioneerde vrouwelijke ondernemers. Met hun liefdevolle en innovatieve aanpak helpen zij jonge kinderen gezonde smaakvoorkeuren te ontwikkelen. Jaarlijks levert Spoony 2,5 miljoen voedzame maaltijden aan kinderopvangcentra en BSO’s. Oprichter Ingrid Keller groeide op in de Franse Bourgogne, waar haar liefde voor verse, voedzame voeding ontstond in de moestuin van haar oma.

Met hun unieke ‘foodtainment’-programma’s, zoals de Gezonde Smikkelweken, Smikkelsafari en Smaaksafari, nemen zij jaarlijks 200.000 kinderen mee op een ontdekkingstocht naar gezonde en duurzame voeding. Door kinderen op speelse wijze bewust te maken van gezonde keuzes, draagt Spoony bij aan een toekomst waarin gezonde voeding de norm is. Een terechte winnaar! BuentingSport, Enjoy! en Peukenzee waren de runners-up in deze categorie.

Infinity Cleaning winnaar categorie De Belofte
In de categorie ‘De Belofte’ won Infinity Cleaning, een innovatief en ambitieus schoonmaakbedrijf dat de standaard in de branche opnieuw definieert. Met een frisse aanpak, een jong en gedreven team en een sterke focus op klantgerichtheid, duurzaamheid en personeelstevredenheid, maakt Infinity Cleaning, met Natascha Wildschut en Chella de Graaf aan de leiding, dagelijks het verschil. Schoonmaken is een vak apart – en dat bewijst Infinity Cleaning keer op keer. Zij doorbreken het stigma dat schoonmaakwerk vanzelfsprekend is en tonen aan dat een schone werkomgeving een enorme impact heeft op het welzijn en de productiviteit van mensen. Door innovatieve methoden, duurzame producten en een persoonlijke benadering levert Infinity Cleaning topkwaliteit. Een jong en ambitieus Amstelveens bedrijf dat innovatie en vakmanschap samenbrengt en een fantastische ambassadeur is voor Amstelveen. AI Genius en Beau-pair waren de andere finalisten in deze categorie.

Restaurant Colijn winnaar publieksprijs Amstelveense Horeca Ondernemer van het Jaar
Restaurant Colijn, met Arjan Roosen aan het roer, is een eigentijds en sfeervol restaurant met een prachtig uitzicht op het Amsterdamse Bos. In deze categorie kon het publiek online stemmen vanaf 14 januari tot 27 februari 2025. Restaurant Colijn kwam als winnaar uit de bus, dankzij de vele stemmen van enthousiaste gasten. De overige genomineerden in deze categorie waren Het Wapen van Amstelveen, Music Meeting Lounge, De Manen en De Buren Amstelveen.

Volendammer Visspecialist H. Schilder winnaar publieksprijs Amstelveense Retailer van het Jaar
Henry Schilder van de Volendammer Visspecialist is een begrip in Amstelveen en omstreken. Met een veelzijdig assortiment en een moderne winkelervaring wist hij het publiek te overtuigen. Ook in deze categorie kon er online worden gestemd. Volendammer Visspecialist H. Schilder behaalde een overtuigende overwinning in een competitie waarin tien winkels streden om de titel. De andere finalisten waren, De Kapper, De Kazerie, Hecker en Hecker, Le Beau Village Hairstudio, Mitra Amstelveen, Patisserie Prenger, StevaB Elektronica, TOF Boeket en Van Rietschoten Tweewielers.

Partners van de verkiezing
De verkiezing is een initiatief van de gemeente Amstelveen en de Ondernemersvereniging Amstelveen. Jelena van Baaren, directeur van de Ondernemersvereniging Amstelveen: “Wij zijn enorm dankbaar voor onze fantastische partners en sponsors, waaronder Rabobank Amstel & Vecht, KPMG, Loogman Groep, Van Poelgeest, AmstelveenZ, FocusOn, Co van der Horst, De Wijnschuur, Buro Acting, Het Fietshuys, KHN Amstelland en Retail Amstelveen. Dankzij hun betrokkenheid en steun konden we ook deze editie tot een groot succes maken en mooie prijzenpakketten samenstellen. Ook de inzet van lokale leveranciers en samenwerkingspartners was van onschatbare waarde. We kijken met trots terug op een zeer geslaagde verkiezing. De verkiezing vond dit jaar voor de vierde keer plaats.

We kijken nu al uit naar de vijfde, feestelijke lustrumeditie!”.

Meer informatie, zoals het juryrapport inclusief de beoordelingscriteria, vind je op www.ovhj-amstelveen.nl.

Nieuwe Albert Heijn-supermarkt en 22 woningen bij Winkelcentrum Waardhuizen

Netjes Beheer, eigenaar van het winkelcentrum in de wijk Waardhuizen, wil aan Parlevinker een nieuwe supermarkt (Albert Heijn) en 22 appartementen in het middensegment realiseren.

De plannen zijn niet nieuw. Reeds op 19 november 2024 is een participatiebijeenkomst door Netjes Beheer georganiseerd om de directe omgeving over de plannen te informeren.

Naar publicatie

Het bericht Nieuwe Albert Heijn-supermarkt en 22 woningen bij Winkelcentrum Waardhuizen verscheen eerst op Retail Amstelveen.

Koopavond lijkt ten einde: steeds meer winkels sluiten na 18.00 uur

Ooit was het voor consumenten dé manier om na een lange werkdag toch nog op pad te kunnen voor een nieuwe jas of bankstel. Anno 2025 is er in Nederland steeds minder animo voor de wekelijkse koopavond, en houden steeds meer winkels de deuren dicht. Hoe komt dat? En missen we het fenomeen überhaupt?

Naar publicatie

Het bericht Koopavond lijkt ten einde: steeds meer winkels sluiten na 18.00 uur verscheen eerst op Retail Amstelveen.

De Grande Finale komt eraan!

De spanning stijgt: wie wordt de Amstelveense Ondernemer van het Jaar? Op vrijdag 28 maart 2025 is de feestelijke Grande Finale, waar de winnaars in de verschillende categorieën bekend worden gemaakt. Deze prestigieuze verkiezing draait om ondernemerschap in de breedste zin van het woord: visie en strategie, innovatie en daadkracht, duurzaamheid en MVO, toegankelijkheid en inclusie, en lokale betrokkenheid.

De weg naar de finale
De verkiezing begon met een spannende voorselectie op 15 november 2024 onder leiding van Emmelie Zipson bij Meijburg & Co. Hier kregen de genomineerden de kans om zichzelf te presenteren aan de vakjury, onder leiding van juryvoorzitter en wethouder Economische Zaken Adam Elzakalai. Uiteindelijk selecteerde de jury drie veelbelovende ondernemers voor de categorie ‘De Amstelveense Belofte van het Jaar 2024-2025’ en vier finalisten voor de categorie ‘De Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025’.

Categorie: De Belofte
AI Genius – Patricia Darmin & Joey Flu
Beau-pair – Suzanne van Dijk – Beemster
Infinity Cleaning – Natascha Wildschut & Chella de Graaf

Categorie: MKB tot 250 werknemers
BuentingSport – Carrol Buenting
Enjoy! – Joy-Ellen Bos & Martijn Heus
Madaga/Spoony – Ingrid Keller Cayet
Peukenzee – Mathew Welson

Meer dan alleen een verkiezing
Finalisten worden niet zomaar Ondernemer van het Jaar. Ze volgen een intensief traject, inclusief pitch- en mediatraining door Jerry Helmers van Crown Media Group en De Nederlandse Debatclub. Daarnaast heeft een jurydelegatie elk finalist bezocht en kreeg elk bedrijf een professionele bedrijfsfilm, geproduceerd door Mike Rijpsma van FocusOn. Deze video’s worden tijdens de Grande Finale vertoond.

Een avond vol ondernemerschap en erkenning
Op de Grande Finale worden niet alleen de winnaars in de jurycategorieën bekendgemaakt, maar ook de winnaars van de publieksprijzen: Amstelveense Horecaondernemer van het Jaar en Amstelveense Retailer van het Jaar. Een avond vol inspiratie, netwerken en feestelijke momenten!

Mis het niet en beleef de kracht van Amstelveens ondernemerschap op zijn best!

Zonder partners geen verkiezing

Partner aan het woord: Van Poelgeest

Van Poelgeest is de trotse hoofdsponsor van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar verkiezing 2024-2025. Als mobiliteitspartner van de regio ondersteunen we initiatieven zoals de Ondernemer van het Jaar verkiezing, waarmee lokale bedrijven in de schijnwerpers worden gezet en ondernemerschap wordt gestimuleerd. Door deze samenwerking bieden we inspirerende ondernemers een platform en maken we hun impact op de regio zichtbaar.

Duurzaam ondernemen en innovatie gaan hand in hand. Van Poelgeest helpt bedrijven bij de transitie naar emissievrije/verantwoorde mobiliteit door hen te voorzien van BMW, MINI en BMW Motorrad modellen. Daarnaast bieden we via Amstel Mobility flexibele en duurzame leaseoplossingen – mobiliteit, zonder gedoe.

Hiermee dragen we niet alleen bij aan een schonere toekomst, maar ondersteunen we ook ondernemers in hun streven naar efficiëntere en duurzamere bedrijfsvoering

Wij geloven in samenwerking en het versterken van de regio door ondernemers met elkaar te verbinden. Door kennisdeling en netwerkmogelijkheden creëren we een dynamisch en innovatief ondernemersklimaat. Samen bouwen we aan economische groei, duurzame ontwikkeling en een sterke lokale gemeenschap.

Met een focus op vooruitgang en langdurige relaties blijven we ons inzetten voor initiatieven die ondernemers ondersteunen en stimuleren. Zo zorgen we samen voor een toekomst waarin Amstelveense bedrijven kunnen blijven groeien, innoveren en verduurzamen.

Interview met Ileen Purper Hart, directeur Hestia

Hestia is een trotse B Corp en zet zich actief in voor eerlijk werk en economische groei (SDG8). Als mede-B Corp begrijpen zij de impact van duurzame en sociale bedrijfsvoering. In dit interview spreekt Academica met Ileen Purperhart, directeur van Hestia, waarin zij dieper ingaan op hoe Hestia bijdraagt aan eerlijke werkgelegenheid, duurzame groei en een inclusieve arbeidsmarkt.

Kun je kort uitleggen wat Hestia doet en wat jullie drijft als B Corp?

Hestia is een organisatie met een duidelijke missie en visie op het gebied van pedagogiek en ontwikkeling van jonge kinderopvang. Wij streven naar inclusiviteit, duurzaamheid en rechtvaardigheid binnen onze organisatie en onze sector. De certificering als B Corp helpt ons om kritisch te kijken naar al onze processen en onszelf voortdurend te toetsen: doen we het juiste? Het gaat niet alleen om het behalen van een certificaat, maar om een doorlopende reflectie op onze impact en werkwijze.

Wat betekent het voor Hestia om onderdeel te zijn van de B Corp-community?

Het is enorm waardevol om deel uit te maken van een groep gelijkgestemde bedrijven die dezelfde taal spreken. Binnen de B Corp-community draait het niet alleen om winst, maar ook om maatschappelijke waardecreatie. Het geeft ons de kans om samen met andere bedrijven te leren, ervaringen te delen en gezamenlijk te werken aan een duurzamere wereld.

Hoe draagt Hestia bij aan de missie van Generatie B en SDG8 (eerlijk werk en economische groei)?

Bijdragen aan Generatie B doen we onder andere via ons programma voor jonge kinderen, waarin we hen bewust maken van natuur, duurzaamheid en inclusie. We betrekken hen bij deze thema’s op een speelse en ervaringsgerichte manier, zodat zij opgroeien in een inclusieve mini-maatschappij. Wat betreft SDG8 hanteren we eerlijke arbeidsvoorwaarden volgens de cao en bieden we medewerkers ontwikkelingsmogelijkheden. Zo ondersteunen we bijvoorbeeld groepshulpen en alleenstaande ouders met doorgroeimogelijkheden binnen onze organisatie.

Welke initiatieven heeft Hestia ontwikkeld om eerlijk werk en duurzame economische groei te bevorderen?

We kijken niet alleen naar cao-loonschalen, maar ook naar extra groeikansen voor medewerkers. Een groepshulp met muzikale talenten kan bijvoorbeeld extra verdienen door muzieklessen te geven. Daarnaast bieden we scholingstrajecten en ondersteunen we medewerkers bij het behalen van aanvullende kwalificaties.

Hoe zorgen jullie ervoor dat medewerkers gelijke kansen krijgen, ongeacht hun achtergrond of ervaring?

Wij hanteren een inclusieve wervingsstrategie en kijken verder dan diploma’s. Via EVC-trajecten (Erkennen van Verworven Competenties) helpen we mensen zonder de juiste opleiding toch in de kinderopvang aan het werk. Dit draagt bij aan diversiteit binnen ons team en biedt gelijke kansen voor iedereen. We zetten daarnaast boventallig personeel in om drukte op te vangen en medewerkers de kans te geven zich verder te ontwikkelen.

Impact en toekomstvisie

Kun je een voorbeeld geven van een succesverhaal binnen Hestia dat de impact op SDG8 illustreert?

Een van onze medewerkers werd aanvankelijk niet geaccepteerd voor een opleiding binnen de kinderopvang. Wij zagen haar potentie en boden haar begeleiding op maat. Inmiddels is ze doorgegroeid tot een leidinggevende functie en werkt ze al vijftien jaar met veel plezier bij ons. Dit laat zien hoe belangrijk het is om talent te herkennen en ondersteunen, ongeacht achtergrond of opleiding.

Welke uitdagingen ervaren jullie bij het implementeren van eerlijke werkgelegenheidspraktijken?

We ervaren uitdagingen zoals hoge werkdruk, veranderende wet- en regelgeving en een tekort aan gekwalificeerd personeel. Het jojobeleid van de overheid maakt het lastig om langetermijnplannen te maken. Denk bijvoorbeeld aan subsidies en toeslagen voor ouders, die voortdurend veranderen en daarmee onze financiële stabiliteit beïnvloeden.


Welke ambities heb jij voor de toekomst op het gebied van SDG8 en verantwoord leiderschap?

Verantwoord leiderschap in de kinderopvang betekent bewust omgaan met beschikbare middelen en een balans vinden tussen winstgevendheid en maatschappelijke impact. Het zou niet moeten uitmaken of een organisatie een stichting of een bv is; wat telt is hoe je je winst inzet om een positieve impact te maken.


Hoe werken jullie samen met andere B Corps of organisaties om de impact te vergroten?

We werken samen met andere B Corps en initiatieven zoals Academica. Ook nemen we deel aan het aankomend B Corp-ontbijt en andere netwerkbijeenkomsten. Daarnaast zetten we ons in voor een project rondom kinderarbeid in toeleveringsketens. Samen met andere kinderopvangorganisaties en brancheverenigingen voeren we due diligence uit om kinderarbeid uit onze ketens te weren.

Persoonlijke reflectie

Wat betekent eerlijk werk en economische groei voor jou persoonlijk?

Als zwarte vrouw op de arbeidsmarkt heb ik persoonlijk ervaren hoe moeilijk het kan zijn om gelijke kansen te krijgen. Dit motiveert mij om actief te strijden voor inclusie en diversiteit binnen onze organisatie. Ik wil een rolmodel zijn en ongemakkelijke gesprekken niet uit de weg gaan, omdat verandering alleen mogelijk is als we open en eerlijk spreken over deze thema’s.

Als je één boodschap zou mogen delen met andere bedrijven over SDG8 en B Corp, wat zou dat dan zijn?

Eerlijke en inclusieve werkgelegenheid moet geen loze beloften zijn, maar iets dat zichtbaar is in alle lagen van een organisatie. B Corps inspireren om voortdurend te streven naar positieve impact en maatschappelijk verantwoord ondernemen niet als een bijzaak, maar als een kernwaarde te zien.

Hestia Early Learning Centre laat zien hoe een B Corp niet alleen winst kan maken, maar ook een betekenisvolle maatschappelijke impact kan hebben. Door actief te werken aan eerlijke werkgelegenheid, inclusie en duurzame groei, draagt Hestia bij aan SDG8 en een betere toekomst voor medewerkers en kinderen. Hun visie en inzet zijn een inspiratie voor andere bedrijven die streven naar verantwoord ondernemerschap.

Bron: Academica

Hella Vercammen in radio uitzending over Wet DBA

Afgelopen week is de allereerste radio uitzending live gegaan van “De impact van de Wet DBA op jouw werk” over ZZP-ers en schijnzelfstandigheid. Hella Vercammen van The Legal Company had de eer om de positie van de inhurende ondernemers te belichten!

Radio presentator en host Ron Lemmens bespreekt de impact en gevolgen van de DBA voor zelfstandig ondernemerschap in Nederland. Deze uitzending is gemaakt samen met Frank Alfrink, voorzitter van Vereniging ZZP Nederland, en Thierry Aartsen, Tweede Kamerlid namens de VVD.

De heer Aartsen stelt regelmatig zeer relevante vragen aan de minister van sociale zaken en werkgelegenheid en staatssecretaris van financiën over de DBA handhaving. Zo heeft hij ook vragen gesteld over de impact van de uitspraak van de Hoge Raad in de UBER zaak op de weging van de gezagsrelatie en op de ZZP webmodule. Luister hier naar de aflevering als je niets wil missen over de laatste ZZP updates. https://lnkd.in/ed_sybcJ.

Mkb’ers luiden noodklok: β€˜Houden geen geld over om zelf boodschappen te doen’

Complexe regels en lasten bij zieke medewerkers, ‘mag dat ietsje minder zijn?’. Waardering voor ondernemerschap en toegang tot financiering, ‘mag dat ietsje meer zijn?’. De bakker, slager en schoenmaker komen in actie voor meer waardering voor het ondernemerschap: ,,Ondernemers houden geen geld meer over om zelf nog boodschappen te kunnen doen.”

Naar publicatie

Het bericht Mkb’ers luiden noodklok: ‘Houden geen geld over om zelf boodschappen te doen’ verscheen eerst op Retail Amstelveen.

❌