❌

Lees weergave

Pizza bestellen - Robert Logger

Vanaf 1986 is er bij de Museumtramlijn gewerkt aan de ultieme droom, de doortrekking naar Bovenkerk. Daar was het voor het eerst mogelijk om een keermogelijkheid te bouwen, in de vorm van een zogenaamde keerdriehoek, waardoor er ook materieel van na 1930 ingezet kon worden. Om trams over een spoorbaan te laten rijden, zijn er wat aanpassingen nodig, zoals de verbreding uit de bogen halen, een tram heeft in de bochten dezelfde spoorbreedte als rechtdoor.

In Bovenkerk moest een heel wisselcomplex worden aangelegd, en dat was een klus waaraan vaak op de zaterdagen en de zondagen werd gewerkt. Bij een van de werkdagen was het zo lekker weer dat we besloten om in de avond door te gaan. Het idee erachter was een feest op de Museumtramlijn waarbij we het gekke plan hadden opgevat om met een dieselvoertuig tussen Amstelveen Station en Bovenkerk te gaan pendelen en het zou leuk zijn als ook het laatste stukje bereikbaar zou zijn. Maar, bij de ploeg begonnen de magen wat te knorren. Helaas bleek de lokale snackbar, die bijna op onze vast klandizie kon rekenen, met vakantie. 

“Ik heb een mobiele telefoon!”, riep één van de medewerkers. In 1995 was een mobiele telefoon nog een zeldzame verschijning. “Nou”, riep ik terug,” en ik ken toevallig het nummer van de lokale pizzeria uit mijn hoofd.” Dat laatste was niet zo vreemd, bijna iedereen kende een hoop nummers uit het hoofd, iets waar ik, en ik denk velen met mij, niet eens meer de moeite voor doen sinds de komst van de mobiele telefoons. We gingen bellen. “Wat is uw adres?”, vroeg een vriendelijke stem.

Ja, wat is het adres van de keerdriehoek van de Museumtramlijn in Bovenkerk? Dus we probeerden uit te leggen waar het was. “ Die plek kennen we, we gaan aan het werk.” Na vijftien minuten arriveerde een brommertje, die we al een tijdje hoorden aankomen, die toenmalige tweetakt-dingen produceerden nogal wat geluid. “De pizza's zijn er”, werd er geroepen. 

Helaas bleek onze vreugde van korte duur. "Ik kom alleen even controleren of het adres wel correct was.” We begrepen de reactie, als je voor ongeveer tien man(/vrouw) een bestelling moet maken, wil je niet het risico lopen dat al het werk voor niets was. Na een half uurtje verschenen er meerdere brommers en konden we gaan eten. Inmiddels had het tumult de nodige buurtbewoners aangetrokken, dus van werken kwam het er niet echt meer van, maar dat hoefde ook niet echt, de baan was voldoende klaar om de dieseltram naar Bovenkerk te laten rijden. In plaats daarvan gingen we de bewoners rondleiden.

Robert Logger

Provincie plaatst borden op fietspad

De provincie Noord-Holland plaatst tijdelijke, gele waarschuwingsborden langs het fietspad van de N522 tussen Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel om te wijzen op de   verkeersregel dat brommobielen op het fietspad zijn verboden. Aanleiding is een ernstig verkeersongeval eerder dit jaar tussen een brommobiel en een fietser, waarbij een 12-jarig meisje overleed.

Sinds die dag rijden er nog steeds veel brommobielen op het fietspad.

Tijdelijke borden

Recent werden op initiatief van bewoners zelfgemaakte bordjes op het fietspad geplaatst met de tekst “Verboden voor Birós, €130 boete/ feitcode R311”. De provincie begrijpt deze actie goed, maar vindt dat dergelijke borden onbedoeld verwarring kunnen veroorzaken. Eén zo’n zelfgemaakt bord verwees specifiek naar één type brommobiel. Ook kan de indruk ontstaan dat op fietspaden waar de bordjes niet hangen, brommobielen wel zijn toegestaan.

Vervanging

De provincie vervangt de bordjes van de inwoners daarom nu door tijdelijke gele waarschuwingsborden. Ook wordt de vaste bebording op het fietspad extra langsgelopen en indien nodig aangepast. De tijdelijke borden blijven tot circa half oktober staan om ook na de zomervakantie, tijdens het eerste deel van de schoolperiode aandacht te vragen voor de verkeersregels rondom de brommobiel.

Verkeersregels brommobiel

Er worden verschillende acties ondernomen om aandacht te vragen voor de verkeersregels voor brommobielen. Brommobielen zijn voertuigen die lijken op kleine personenauto’s, maar mogen maximaal 45 km per uur rijden. De provincie, de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel, de Vervoersregio Amsterdam en politie Amsterdam werken hierbij samen. Onderdeel van deze samenwerking is een gezamenlijke informatiecampagne gericht op bewoners en weggebruikers. Er komt onder andere een mediacampagne om de regels onder de aandacht te brengen van weggebruikers in de regio. Ook is contact gezocht met de Bond van Verzekeraars om te verkennen of zij brommobielbezitters rechtstreeks kunnen informeren over die regels. Ook bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is aandacht gevraagd voor educatie van en communicatie naar bestuurders van brommobielen over het gebruik en de geldende verkeersregels.

Onbekend hoeveel β€˜fotokasten’ er zijn

Toch wel aardig dat persbericht. Al was het maar om de naam van een fotografe te bemachtigen. Die blijkt nu Jasmijn Weenink te heten. Haar achternaam moest een poosje geleden, toen zij in het Kunstlokaal SAKB (aan de Ouderkerkerlaan dierenfoto’s exposeerde, onder meer uit veiligheidsoverwegingen, geheim blijven, waarmee zij zich van alle fotografen (zoals Anko Stoffels) onderscheidde. Maar als Jasmijn Fotografeert is zij onder meer oprichter van Fotoclub Amstelveen.

Het nieuws van het persbericht was dat ‘de laatste fotokast’ in de stad werd opgeleverd, waarmee een kunstproject officieel is afgerond. Niemand weet hoeveel fotokasten er dan wel zijn, maar dat meldde het bericht niet.

Zichtbaar

Zij kreeg zowaar een opdracht van de gemeente en moest bij alle culturele instellingen langs om hun werk op beeld vast te leggen. Die foto’s op de gemeentelijke straatkasten van openbare verlichting terecht, een creatieve ingreep die volgens de gemeente zorgt voor een verfraaiing van het straatbeeld. Maar ook voor een ‘duurzame en zichtbare’ vorm van promotie voor de culturele instellingen in Amstelveen. Cultuurwethouder Herbert Raat zegt dat het project – volgens zijn beleid – kunst en cultuur letterlijk de straat op brengt. “Het laagdrempelig zichtbaar maken van kunst past bij wat we voor ogen hebben in onze cultuurvisie: Een stad waar cultuur inspireert, verbindt en voor iedereen toegankelijk is.”

Amateurkunstkast

Een van de in het oog springende kasten is de zogeheten Amateurkunstkast, waarop een groepsportret prijkt van leden van diverse amateurkunstverenigingen. De foto is geïnspireerd op de stijl van de Nachtwacht en elk lid draagt een herkenbaar attribuut, zoals een muziekinstrument, dat verwijst naar zijn of haar vereniging. Kijk voor meer informatie over de verenigingen op amateurkunstamstelveen.nl

KickASS

Naast dit gemeentelijke project heeft Fotoclub Amstelveen ook een creatief initiatief uitgevoerd met steun van de KickASS-subsidie. Clubleden maakten foto’s die via Facebookverkiezingen beoordeeld werden. De winnende beelden kregen een plek op een straatkast, waarmee ook het werk van lokale amateurfotografen zichtbaar is in de openbare ruimte.

Foto: Raat met fotografe Jasmijn Weenink

AmstelveenBeach gaat komend weekend op Stadsplein van start met sportieve en zomerse activiteiten

[AMSTELVEEN] AmstelveenSport organiseert van 14 tot 24 juni AmstelveenBeach op het Stadsplein: tien dagen vol sport en plezier op het zand. Dit jaar is dit evenement volgens de organisatie groter en veelzijdiger dan ooit. Dat begint al in het het openingsweekend op zaterdag 14 en zondag 15 juni. Dan is er van alles te doen. Het openingsweekend staat bol van toernooien, clinics en vrij sporten.

Op pad met de wijkboa’s in Amstelveen

Een aantal jaar geleden hebben we ons hard gemaakt voor de inzet van wijkboa’s in Amstelveen, (lees HIER). Samen met de wijkagenten vormen zij de ‘ogen en oren van de wijk’. Ze zorgen voor extra veiligheid, versterken de leefbaarheid en zijn een laagdrempelig aanspreekpunt voor zowel jonge als oude wijkbewoners, maar ook voor ondernemers. Het doel wat we voor ogen hadden, is geslaagd.

Belangrijk werk
Dit bleek toen ik samen met AmstelveenZ. op pad ging met de ervaren wijkboa’s Maaike (Amstelveen Zuid) en Adam (Amstelveen Noord). Het verslag toont hoe veelzijdig en vooral hoe belangrijk het werk is dat zij verrichten voor een veilig en leefbaar Amstelveen. Deze maand te lezen in het magazine van AmstelveenZ (lees HIER) en via deze LINK.

(Foto Gemeente Amstelveen - 2023)
Maaike Wijnstein wijkboa in Amstelveen Zuid met Herbert Raat (VVD) wethouder Handhaving in november 2023

Weblog Herbert Raat: https://herbertraat.com/2025/0...

Aanmelden voor KunstOpentDeuren 2025

KunstOpentDeuren 2025. Een nieuw Kunst Event in Amstelveen! op 1 en 2 november 2025

Ben jij kunstenaar, muzikant, danser, fotograaf, zanger of performer, dichter, street artist of acteur?

Wil je jouw werk laten zien of horen op een bijzonder en inspirerend evenement?

Doe mee tijdens KunstOpentDeuren 2025 en laat je creativiteit stralen vanuit je eigen atelier of op een unieke locatie en deel je werk met een enthousiast publiek. Verras jezelf en anderen met expositieplekken die wij tot onze beschikking hebben.

We zoeken professionele en aankomende professionele talenten in alle disciplines.

Let op: door een systeemfout, zijn eerdere gegevens niet correct verwerkt en willen we je vriendelijk verzoeken opnieuw in te schrijven, ook als je dit al gedaan hebt, waarvoor onze excuses.

Aanmelden tot 25 juni 2025 (herziene datum) via amstellandkunst.nl/kunstopentdeuren

We zien uit naar jouw deelname.

Lezing scheepswrakken, historie en archeologie

Tijdens de Nationale Archeologiedagen willen we u op zaterdag 14 juni 2025 kennis laten maken met de activiteiten van de AWN, afdeling Amsterdam e.o. De AWN is de vereniging voor vrijwilligers in de archeologie.
In de middag organiseert de AWN vanaf 14.00 uur een lezing met de titel 'Scheepswrakken, historie en archeologie'. Paul Hoogers duikt daarbij in de historie van befaamde wrakken.

Locatie: Verenigingscentrum Vereniging Historisch Amstelveen, Orion 19A, Amstelveen

Toegang is gratis

Nationale Archeologiedagen
De Nationale Archeologiedagen op 13, 14 & 15 juni 2025 brengen het verleden tot leven met honderden activiteiten door het hele land. Ga underground bij de archeoloog en ontdek jouw geschiedenis! Bekijk het hele landelijke programma.

Foto: AI gegenereerd.

Auto op z’n kop bij ongeval in Uithoorn

Op de Joost van den Vondellaan bij de Brederolaan in Uithoorn is in de nacht van zaterdag op zondag een eenzijdig ongeval gebeurd.

De bestuurder van een personenauto raakte, door nog onbekende oorzaak, de macht over het stuur kwijt en belandde op zijn dak. Bij het ongeval werd ook een geparkeerde auto geraakt.

Ambulance en politie kwamen met spoed ter plaatse. Mogelijk zaten meerdere mensen in de auto. Zover bekend is niemand naar het ziekenhuis vervoerd.

Fotograaf: VLN Nieuws

The post Auto op z’n kop bij ongeval in Uithoorn appeared first on 1Amstelveen.

β€˜Zwarte Kat’ verkwanseld?

De gemeente is het nu mee eens dat er twee villa’s, in plaats van drie, op de plek van voormalig café ‘De Zwarte Kat’ aan de Amsteldijk-zuid. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft ingestemd met een door projectontwikkelaar Zuiver ingediend verzoek om ontheffing aan de provincie Noord-Holland, die het buitengebied ‘groen’ wil houden, met zo min mogelijk gebouwen. De Dorpsraad (DR) van Nes aan de Amstel kiest voor  kleinere woningen, gecombineerd met horeca.

Op die suggestie ging de ontwikkelaar niet in.

Gemengde reacties

Er komen volgens de Dorpsraad uit de buurtschap ‘De Zwarte Kat’ gemengde reacties. Er is daar volgens de Dorpsraad draagvlak voor twee huizen mits die niet te groot en te hoog worden. “Met pijn in het hart wordt afscheid genomen van de historische Café locatie”, zegt de raad. “Die lijkt voorgoed verkwanseld.’

De DR heeft besloten op dit moment geen actie meer te nemen en de besluitvorming van de Provincie Noord-Holland af te wachten. De DR houdt wel contact met de direct aanwonenden.

OA wil ondernemers met ngo’s verbinden

De Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) komt dit jaar met een nieuw programma voor ondernemers en dan ook mede mogelijk gemaakt door het Stadsfonds Amstelveen. ‘AmstelveenNEXT’ heet een verbindingsprogramma te zijn, een opvolger van vorige programma’s  ‘Back on Track en ‘Stay on Track’, en richt zich op zowel de economische als maatschappelijke ontwikkeling van de stad.

AmstelveenNEXT verbindt ondernemers, maatschappelijke organisaties en de gemeente met elkaar om samen te bouwen aan een toekomstbestendig Amstelveen, zegt OA.

De stad

In een reeks bijeenkomsten staan onderlinge verbinding, toekomstgericht ondernemen, familiebedrijven, arbeidsmarktuitdagingen en zorg & welzijn centraal. ‘Het programma biedt ruimte voor kennisdeling, samenwerking en innovatie’, zegt de organisatie. In elke meeting komen ondernemers en vertegenwoordigers van non-profitorganisaties samen om inzichten te delen, ‘best practices’ te presenteren en nieuwe samenwerkingen te verkennen. Het doel is volgens de OA méér kruisbestuiving tussen sectoren en méér impact op de stad.

Vorige acties

De aanpak van ‘AmstelveenNEXT’ is, zegt de ondernemersvereniging, gebaseerd op de eerdere OA-programma’s. Met ‘Stay on Track’ werden bijvoorbeeld rond de tweehonderd  mkb-ondernemers via tien bijeenkomsten bereikt. Die gingen over o.a. energietransitie, AI & ChatGPT, cybersecurity, leiderschap en arbeidsmarktontwikkelingen. “Ondernemers gaven aan dat het programma hen hielp om hun blik te verruimen, kansen te ontdekken én zich meer verbonden te voelen met collega-ondernemers.”

Krimp Schiphol leidt niet tot hoge ticketprijzen

Het is de bekende angstzaaierij door de vliegindustrie: krimp van Schiphol zou leiden tot schier onbetaalbare tickets zodat Henk en Ingrid een vliegreisje niet meer kunnen betalen. Het blijkt een pure leugen.

Dit vertelt een rapport door het gerenommeerde bureau CE Delft in opdracht van Milieudefensie. Dat kantoor werkt ook vaak in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Het beeld van onbereikbare vakantiebestemmingen en torenhoge prijzen na krimp van Schiphol blijkt op niets gestoeld.

Toch worden deze argumenten steevast uit de kast getrokken door onder meer KLM en in zijn kielzog De Telegraaf. Het blijken slechts oneliners te zijn om de broodnodige krimp van Schiphol tegen te werken.

Uit het rapport blijkt nu dat een substantiële krimp van Schiphol en KLM nauwelijks gevolgen heeft voor de Nederlandse vakantieganger. In bepaalde scenario’s kan de prijs van een vliegticket zelfs dalen.

Kiezen voor de Nederlander?
De vraag is nu niet meer of het kan, maar hoe KLM krimpt en of het bedrijf uiteindelijk de Nederlandse vakantieganger boven het vervuilende overstapmodel verkiest.

Want de noodzaak tot krimp is evident en urgent. Vanuit meerdere perspectieven staat Schiphol onder druk om het aantal vluchten te verminderen. Om in lijn te komen met de klimaatdoelen van Parijs is in 2030 een emissiereductie noodzakelijk van 30 tot 77 procent ten opzichte van 2019. Deskundigen geven aan dat technologische oplossingen als nieuwe vliegtuigen, zuiniger motoren of zelfs alternatieve brandstoffen geen zoden aan de dijk zetten.

Zelfs de bollebozen van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlab NLR stellen dat zonder krimp van het vliegverkeer de klimaatgrenzen onhaalbaar zijn. Krimp is de enige oplossing om de klimaatdoelen wel te halen.

Bovendien bestaat er de aanhoudende en onrechtmatige geluidsoverlast voor omwonenden, die door de rechter is bevestigd in het vonnis van 20 maart 2024. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert normen die het aantal vluchten aanzienlijk doen verminderen en ook de stikstofuitstoot van de luchtvaart speelt een belangrijke rol in het debat en de juridische strijd rondom Schiphol. Zo bleek gisteren weer uit het vonnis van de rechtbank in Den Haag die de natuurvergunning van het vliegveld vernietigde wegens onrechtmatigheid.

Op naar de 375.000
Krimp van Schiphol is dus onvermijdelijk en noodzakelijk. Het rapport onderzoekt de gevolgen van een krimp naar maximaal 375.000 vluchten per jaar. Dit aantal is de absolute bovengrens om nog in lijn te zijn met het meest sobere emissiereductiedoel van 30 procent. Gezien het marktaandeel van 59 procent van KLM op Schiphol betekent dit een krimp van KLM naar 220.000 vluchten.

Het rapport biedt een uitgebreide analyse van het bestemmingennetwerk van de KLM Groep met daarin KLM, Cityhopper en Transavia. In 2023 bestond dat uit 194 directe bestemmingen. Maar wie maakt er nou eigenlijk gebruik van dat netwerk?

Uit het rapport wordt pijnlijk duidelijk waar de prioriteit van Schiphol en KLM ligt: bij de transferpassagier, de overstapper. In 2023 reisden ongeveer 35 miljoen passagiers van en naar Schiphol met de KLM Groep. Let hierbij goed op het verschil tussen ‘passagier’ en ‘reiziger’. Een reiziger die bijvoorbeeld van Madrid via Schiphol naar Oslo vliegt en weer terug, wordt door Schiphol geteld als vierpassagiers.

Lees het volledige artikel op Schipholwatch 

Foto Beeldbank Schiphol 

❌