Heel de gemeenteraad aanvaardde woensdag (11 juni) de geamendeerde ‘strategische agenda’ over Schiphol, eigenlijk een voortzetting van de Position Paper over de luchthaven. De mening van de raad is dat vliegen gezonder moet, al waarschuwde wethouder eerder al dat het beleid daarover in Den Haag wordt gemaakt en dat de ligging van Schiphol gunstig is voor de economie van Amstelveen. Et waren drie amendementen voor nodig om opnieuw uit te spreken, zoals de raad dat herhaaldelijk eerder deed, dat met de luchthaven allemaal gezonder moet.
Een ervan kwam van Burgerbelangen Amstelveen (bbA), waartegen alleen Actief voor Amstelveen stemde. De rest ging erin mee, wat trouwens logisch was, want behalve BBA-raadslid Jacqueline Solleveld hadden de fracties van ChristenUnie, GroenLinks, SP en 50 Plus het mede ingediend, terwijl het door de hele coalitie, alsmede het CDA en Belang van Nederland (BVNL) werd gesteund.
Data
Raadslid Solleveld verwees naar onderzoeken van o.a. de WHO, Hoge Gezondheidsraad van België (HGR) en het RIVM. Die tonen volgens haar aan dat de impact van Schiphol op de volksgezondheid verder gaat dan geluidshinder. Amstelveen moet in de strategische overwegingen de ambitie laten zien gezondheid voorop te stellen en zich sterk maakt door een schoner en stiller Schiphol, dat nu een internationaal knooppunt is. De balans is zoek en het is nodig dat alle risico’s openbaar worden om de ‘juiste’ keuzes te maken, betoogde ze. De regio, inclusief Amstelveen als veel geplaagde gemeente, loopt die risico’s voor de volksgezondheid, is haar mening. Zij pleitte er voor, zoals zij eerder deed met vrouwelijke raadsleden van andere fracties, met data van meetapparatuur die inzichtelijk re maken. Volgens haar fractie bewees een RIVM-onderzoeksprogramma nabij Schiphol de associatie van gezondheid met blootstelling aan ultrafijnstof (UFP) afkomstig van de uitstoot door vliegtuigen. Met haar amendement liet zij volgens haar partij zien dat zij het resultaat van al die onderzoeken serieus te nemen en dat Amstelveen initiatiefnemer wordt van lokaal meten van ‘acute en chronische gezondheidseffecten’ bij inwoners en andere omwonenden van de luchthaven.
Eerste stap
Dat ging de ChristenUnie niet ver genoeg. “De Strategische Agenda zet een eerste stap in de goede richting,” zei fractievoorzitter Henk Stoffels. Hij kwam met een uitgebreid amendement maar kreeg daarvoor alleen de bbA, CDA, GroenLinks en de SP mee. Volgens Stoffels wordt niet de fundamentele koerswijziging die nodig is ingezet op de gebieden van gezondheid, nachtrust, woningbouw en leefomgeving, terwijl die leidend moeten zijn. In zijn amendement riep hij op tot bondgenootschap van andere gemeenten en maatschappelijke organisaties, omdat Amstelveen de strijd niet alleen aankan.
Meer succes boekte de ChristenUnie met haar motie ‘Van meetwaarde naar meerwaarde’, die het college oproept om jaarlijks aan de gemeenteraad te rapporteren wat er met de uitkomsten van metingen – zoals van het recent geplaatste geluidsmeetnetwerk – gebeurt. Meten heeft volgens Stoffels alleen zin als het leidt tot actie. Inwoners hebben naar zijn mening niets aan metingen die stof verzamelen in een bureaulade.
Significant
Het amendement van D66, waarin werd gevraagd om ‘significante’ reductie van het aantal vliegbewegingen (minder dan de 478.000 te nu gelden), kreeg de stem van coalitiepartner VVD niet mee, maar werd door de meerderheid van de raad wel aangenomen. Ook 50Plus en Actief voor Amstelveen stemden tegen.
PvdA-fractievoorzitter Esther Veenboer kwam met de verklaring dat zij, noch het raadslid Arnaut van den Bosch, zouden meestemmen. Daar speelt de fusie van de partij met GroenLinks, naar men aanneemt, in mee.. Op dit moment zit de PvdA in de coalitie en GroenLinks in de oppositie. Van den Bosch heeft herhaaldelijk voor een meer links college uitgesproken. Raadslid Rosalie Bouwman deed de hele avond het woord namens de PvdA, die door de ‘niet meestemmers’ geslonken leek van drie naar één lid.