❌

Lees weergave

Landelijke D66-fractieleider Rob Jetten op bezoek in Amstelveen

[AMSTELVEEN] Rob Jetten, de landelijke fractieleider van D66 in de Tweede Kamer, is vandaag (vrijdag) op bezoek in Amstelveen. Hij is tot 18.30 uur de co-host van van Wilfred Genee in zijn radioprogramma The Friday Move van BNR dat wordt uitgezonden vanaf het het terras van Brasserie Paardenburg aan de Amstelzijde in Amstelveen. Voorafgaan aan de uitzending had hij een ontmoeting met de D66-gemeenteraadsfractie en D66-wethouder Floor Gordon.

Kijken op de bouwplaats

Op zaterdag 5 juli organiseren Rijkswaterstaat, aannemer VeenIX en de gemeente Amstelveen de Dag van de Bouw. Een dag waarop bewoners en andere geïnteresseerden een kijkje kunnen nemen op de bouwplaatsen van de A9 Badhoevedorp-Holendrecht. Ook zijn allerlei activiteiten voor jong en oud. Doe mee aan een (fiets)rondleiding langs de A9 of door het Stadshart, klim in één van de bouwmachines op het Stadsplein, bouw met kilo’s lego en nog veel meer.

Bouwplaats bezoek en fietsrondleidingen

Tussen 12:00 en 16:00 uur is de A9 bouwplaats bij de Keizer Karelweg in Amstelveen (ter hoogte van de Meander) en in Ouderkerk aan de Amstel (Ronde Hoep oost) geopend voor publiek. Extra bijzonder is dat je dit jaar 15 meter af kunt dalen om een kijkje te nemen in de verdiepte ligging van de A9, een unieke kans! De bouwers van aannemer VeenIX en medewerkers van Rijkswaterstaat zijn aanwezig om bezoekers alles te vertellen over de werkzaamheden. Aanmelden is niet nodig. Kinderen kunnen ook meedoen aan een leuke speurtocht en een ijsje verdienen De bouwplaatsen zijn alleen te voet of met de fiets te bereiken. Zin in een fietstocht langs de werkzaamheden aan de A9? Meld je dan aan via het Online Bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat. Let op: vol = vol!

Rondleiding door het Stadshart

Amstelveners die benieuwd zijn naar alle ontwikkelingen in het Stadshart, kunnen zich aanmelden voor een rondleiding door het centrum. Kom alles te weten over het nieuwe ontwerp voor het Stadsplein, bewonder een grote maquette en leer meer over de toekomst van het busstation. Deelnemers krijgen zelfs een exclusief kijkje achter de schermen op de bouwplaats van de Rembrandtweg. Winkelcentrumeigenaar Unibail Rodamco-Westfield werkt hier aan de winkeluitbreiding van de Rembrandthof. Aanmelden via www.amstelveeninzicht.nl/dvdb.

Klim in grote bouwmachines

Op het Stadsplein kunnen kinderen zich vermaken in de enorme tijdelijke zandbak en plaatsnemen achter het stuur van grote bouwmachines. Bij het naastgelegen belevingscentrum Amstelveen InZicht (Stadsplein 103, boven de bibliotheek), liggen kilo’s lego klaar om de mooiste creaties mee te bouwen. Met een VR bril bekijk je de toekomstige A9.

Kleurplaat wedstrijd

Ook dit jaar is er weer een kleurplaat wedstrijd. Kinderen maken hiermee kans op één van de drie Libris Venstra cadeaubonnen. De kleurplaat is te downloaden op www.amstelveeninzicht.nl/dvdb.

Dag van de Bouw in Amstelveen

De Dag van de Bouw is een landelijke, jaarlijkse actiedag van Bouwend Nederland. Bouw- en infrabedrijven stellen dan met trots hun bouwplaatsen open voor het Nederlands publiek. In Amstelveen wordt deze dag op 5 juli georganiseerd door VeenIX, Rijkswaterstaat en de gemeente Amstelveen. Amstelveen heeft een andere dag gekozen dan de landelijke Dag van de Bouw op 21 juni, omdat deze dag samenvalt met de viering 750 jaar Amsterdam.

Waterkwaliteit in de Amstelveense Kleine Poel

Afgelopen maanden is een pilot opgezet in de Amstelveense Kleine Poel in het Amsterdamse Bos om de waterkwaliteit te verbeteren. Er werd gebaggerd, de Kleine poel kreeg een nieuwe laag zand op de bodem en er kwamen natuurvriendelijke oevers. In mei 2025 zijn de werkzaamheden afgerond en gaat het Hoogheemraadschap van Rijnland gedurende vijf jaar de waterkwaliteit monitoren.

 Voor betere waterkwaliteit is samenwerking van groot belang

De pilot in de Kleine Poel is een project in samenwerking met de gemeente Amstelveen, gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland. Op 18 juni 2025 kwamen afgevaardigden van deze partijen samen om de werkzaamheden officieel af te sluiten met een bezoek aan de Kleine Poel. Rosan Kocken, gedeputeerde provincie Noord-Holland: De provincie Noord-Holland heeft financieel bijgedragen aan dit project, omdat deze pilot nieuwe inzichten kan opleveren voor de verbetering van de waterkwaliteit. Hoogheemraad Hans Schouffoer is trots dat Rijnland projecten voor schoner water samen kan uitvoeren met anderen: " Als waterschap voelen we ons enorm verantwoordelijk voor de waterkwaliteit, maar de realiteit is dat we deze vaak niet alleen kunnen verbeteren. We hebben anderen nodig. De pilot in de Kleine Poel is zelfs een samenwerking van vier partijen, die allen de waterkwaliteit in de poel heel serieus nemen. De komende vijf jaar gaan we de ontwikkelingen nauwkeurig volgen. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten."

Biodiversiteit en natuurvriendelijke oevers


Rijnland verbetert de waterkwaliteit in de kleine poel in het kader van de Kaderrichtlijn Water. Dit zijn Europese afspraken voor een betere waterkwaliteit. Wethouder Melanie van der Horst van de gemeente Amsterdam geeft aan: "Het behouden en versterken van biodiversiteit is een speerpunt voor Amsterdam. We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk diersoorten voldoende voedsel en een plek om te leven hebben. Verbetering van waterkwaliteit en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers in het Amsterdamse Bos zijn daarbij van groot belang."

De gemeente Amstelveen kijkt verder vooruit.

"We zijn ontzettend blij met de samenwerking om de waterkwaliteit in de Poel te kunnen verbeteren" zegt wethouder Herbert Raat van de gemeente Amstelveen. "De ambitie van Amstelveen is om de Poel uiteindelijk meer geschikt te maken voor recreatie en watersport. Veel Amstelveners hebben in het voormalige zwembad De Poeloever en de Poel leren zwemmen. De wens van de gemeente is dat ook onze kinderen ooit weer kunnen zwemmen op de mooiste plek van Amstelveen. De Amstelveense Poel is nu geen zwemwaterlocatie".


Innovatief baggeren met waterstof

Bij de werkzaamheden in de Kleine Poel is een nieuwe innovatieve techniek gebruikt door aannemer Verboon Maasland. Met behulp van een aggregaat op waterstof, zijn de machines in dit project van elektriciteit voorzien. In 2050 wil Rijnland 100% circulair werken. Daarom verminderen we het gebruik van fossiele brandstoffen bij werkzaamheden n geven we nieuwe technieken, zoals deze, een kans in onze projecten, aldus het Hoogheemraadschap.


Lees meer over het verbeteren van waterkwaliteit in de Amstelveense Poel: Waterkwaliteit Amstelveense Poel

Foto: Hoogheemraadschap Rijnland

Documentaire over bussluis: journalistiek

Twee dingen maakte de première van de documentaire over de bussluis voor de Urbanuskerk (woensdag in het Noorddamcentrum) duidelijk: De verdeeldheid van de bevolking in Bovenkerk en de journalistieke aanpak van de te lokale tv-zender 1 Amstelveen. Over die laatste zei Mathijs Groenewoud in zijn korte inleiding dat hij er als maker, met Eveliene Quaijtaal samen, buiten wilde blijven. Dat is een zuiver journalistieke (en juiste) benadering, waarvan zelfs de redactie van het NOS Journaal nog iets kan leren (in de kwestie GAZA bijvoorbeeld, waar klakkeloos door Hamas toegestane beelden worden getoond).

In wezen had de film iets van het niet meer bestaande Amstelveens Weekblad, destijds het enige lokale medium, maar wel met een journalistiek principe, waarover men vaak in de gemeenteraad klaagde.

Beslist

Men moest trouwens een abonnement hebben op die krant en de eigenaar kon met een dekkingspercentage tegen de negentig best uit de voeten. Later veranderde het medialandschap. Nu zijn er vele, maar ik stel vast dat geen medium de journalistieke norm haalt van 1Amstelveen. Omdat media nu eenmaal allemaal afhankelijk zijn van de gemeente en soms de politiek. Mij valt op dat 1Amstelveen, via wetgeving (die alleen over omroepen gaat en geprinte media uitsluit), ondanks die afhankelijkheid de journalistieke normen gewoonlijk niet laat varen. Ik denk dan aan het politieke programma ‘Beslist’ van mijn oud-collega Roel Smit, die er echt geen been in ziet om de politiek en de gemeente hard aan te pakken.

Er speelt nog iets anders mee. Terwijl redacties uit financiële overwegingen inleverden en steeds kleiner werden – of niet eens meer in Amstelveen gevestigd waren – groeide het team ‘communicatie’, fungerend als reclamebureau van B en W, alleen maar. Soms schrijven de ambtenaren zogenaamde persberichten als advertenties, waarin zich rechtstreeks tot de lezer richten. Voorbij is de tijd dan Tini Visser alleen de voorlichting deed. Zij schreef in voorin haar boek over de Tweede Wereldoorlog, dat ik van haar kreeg, dat ik een ‘zoeker van de waarheid’ was. Haar afdeling is nu gegroeid tot 26 man / vrouw.

Twee kanten

Het mooie van de documentaire over de bussluis, waaraan 2,5 jaar is gewerkt omdat men de rechtszaak, waarin de gemeente in feite verloor van de tegen de sluis gekante actiegroep, nog mee wilde nemen, is dat zowel voor- als tegenstanders aan het woord kwamen. Voorop staat dat iedereen een verkeersveiliger Bovenkerk wil. Maar over de weg erheen verschillen de meningen. Ook onder de bewoners. En verkeerswethouder Herbert Raat trad zelf in de documentaire op. De gemeente maakt haar eigen afweging, zei hij. De rechtbank vond dat zij niet goed had gemotiveerd waarom de bussluis er kwam om de Noorddammerlaan te ontlasten als doorgaande weg naar de Legmeerdijk. Maar het actiecomité wijst er bij monde van Marcel Bellis op dat o.a. het sluipverkeer in de woonstraten van Bovenkerk alleen maar toenam, dus de zijstraten van de Noorddammerlaan. B en W hebben nu een extern bureau ingehuurd om alsnog de argumenten te leveren aan de rechtbank, die daarvoor na 20 mei een half jaar gaf, en een nieuw verkeersbesluit nam. “Oude wijn in nieuwe zakken”, reageert Bellis daarop. Zijn comité wil de bussluis weg hebben. De bevolking van Bovenkerk is naar zijn mening verdeeld en tegenover elkaar komen te staan en de sluis heeft nog meer ellende gebracht. Nooit zal iedereen het met alle besluiten van de gemeente eens zijn, brengt Raat daar tegenin. Intussen wijst hij er op dat de hoeveelheid auto’s die de Noorddammerlaan namen met vijfduizend is gedaald (van 7000 tot 2000).

Kritiek

De opkomst bij de première van de documentaire was enorm, want heel Bovenkerk wilde die natuurlijk zien, hoewel hij sinds donderdag (19 mei) ook geregeld op de kwelbuis is te bekijken. De meesten waren na afloop onder de indruk van het onafhankelijke journalistieke karakter van de film, die ook door enkele raadsleden werd bekeken. Activisten vonden dat er meer voor het ene standpunt van de actiegroep of voor de daarmee in strijd zijnde bewoners gekozen had moeten worden. Maar journalistiek is naar mijn overtuiging geen actievoeren of propaganda al verstaat de gemeente dat laatste onder communiceren. Heb ik dan helemaal geen kritiek op de film? Toch wel. Hij is volgens mij te lang en valt daardoor te veel in herhaling. Aan de andere kan begrijp ik wel dat als er een wijk in tweeën valt, dat een issue is waarover een lokaal medium niet kan zwijgen. En het scheelt overigens wat de herhalingen betreft, die de zender gewend is tot vervelens toe uit te zenden. Maar de vrijwel alle medewerkers zijn vrijwilligers en daar is behoefte aan. Het zij hun vergeven dus.

Werkzaamheden ter verbetering waterkwaliteit in Amstelveense Kleine Poel afgerond

[AMSTELVEEN] het Hoogheemraadschap van Rijnland heeft de werkzaamheden ter verbetering van de waterkwaliteit in de Kleine Poel aan de zuidkant van de Amstelveense Poel bij Bovenkerk afgerond. Er werd gebaggerd, de Kleine Poel kreeg een nieuwe laag zand op de bodem en er kwamen natuurvriendelijke oevers. Met dit proefproject wordt onderzocht of deze aanpak een positief effect heeft op de waterkwaliteit. Het hoogheemraadschap gaat de komende vijf jaar controlerende of deze aanpak het verwachte effect heeft.

Werkzaamheden voor schonere Kleine Poel afgerond: vooruitgang water wordt nu vijf jaar gemonitordΒ 

De werkzaamheden aan de Amstelveense Kleine Poel in het Amsterdamse Bos zijn onlangs afgerond. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het verbeteren van de waterkwaliteit door middel van baggerwerk, een nieuwe zandlaag op de bodem en de aanleg van natuurvriendelijke oevers. De komende vijf jaar monitort het Hoogheemraadschap van Rijnland hoe het water zich ontwikkelt.

De werkzaamheden maken deel uit van een pilotproject van vier samenwerkende partijen: de gemeenten Amstelveen en Amsterdam, de provincie Noord-Holland en het Hoogheemraadschap van Rijnland. 

Gedeputeerde Rosan Kocken (provincie Noord-Holland): “De provincie heeft financieel bijgedragen aan dit project, omdat het nieuwe inzichten kan geven in hoe we waterkwaliteit duurzaam kunnen verbeteren.” Hoogheemraad Hans Schouffoer (Rijnland) vult aan: “Als waterschap voelen we ons verantwoordelijk voor schoon water, maar dat kunnen we niet alleen. De samenwerking in dit project is een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is als partijen hun krachten bundelen.”

De verbeteringen zijn onderdeel van de Europese Kaderrichtlijn Water. Wethouder Melanie van der Horst (Amsterdam): “Het versterken van biodiversiteit is voor ons een belangrijk thema. Een goede waterkwaliteit en natuurvriendelijke oevers dragen bij aan een gezond ecosysteem in het Amsterdamse Bos.”

Ook wethouder Herbert Raat (Amstelveen) kijkt tevreden terug op het project: “De ambitie van Amstelveen is om de Poel uiteindelijk meer geschikt te maken voor recreatie en watersport. Veel Amstelveners hebben in het voormalige zwembad De Poeloever en de Poel leren zwemmen. De wens van de gemeente is dat ook onze kinderen ooit weer kunnen zwemmen op de mooiste plek van Amstelveen.”

Op het ogenblik is het niet aan te raden om te zwemmen in de Poel. Het is ten eerste geen officiële zwemlocatie en de waterkwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Al jaren is het plan om iets te doen aan de waterkwaliteit. Een baggerbeurt zou de grote Poel sowieso goed doen, maar de kosten hiervoor zijn extreem hoog. 

Daarbij zijn de Kleine Poel en de Poel ook nog eens van verschillende waterschappen. De Kleine Poel is van Hoogheemraadschap van Rijnland en de (grote) Poel is in beheer van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. 

The post Werkzaamheden voor schonere Kleine Poel afgerond: vooruitgang water wordt nu vijf jaar gemonitord  appeared first on 1Amstelveen.

Midzomernachtcross met zomerse temperaturen vanavond in Amsterdamse Bos

[AMSTELVEEN] De 43ste editie van de Midzomernachtcross vindt vanavond (vrijdag 20 juni) plaats in het Amsterdamse Bos. Het hardloopfestijn trekt doorgaans vele honderden deelnemers. Bij de vorige editie deden er maar liefst 2.000 hardlopers mee. Bij deze ditie moeten de deelnemers rekening houden met zomerse temperaturen boven de 20 graden Celsius. Op het parcours is een aantal waterposten aanwezig.

Straatgesprekken met jongeren over risico’s van rijden met opgevoerde fatbike

[AMSTELVEEN] Vervoerregio Amsterdam, waar ook Amstelveen toe behoort, houdt de komende tijd in diverse gemeenten Streettalks (straatgesprekken) met jongeren om hen te wijzen op de risico's van het rijden met en opgevoerde fatbikes. Met een opgevoerde e-bike zijn de berijders niet alleen een gevaar op de weg, maar lopen ze ook kans op hoge boetes. En als ze betrokken raken bij een ongeluk, zijn ze niet verzekerd. De straatgesprekken gingen donderdag van start in de buurt van Vakcollege Thamen in Uithoorn.

Oranjebaan bij Bankrashof maar liefst negen dagen afgesloten

De Oranjebaan bij de Beneluxbaan/Bankrashof zal in de nacht van vrijdag 27 op zaterdag 28 juni voor negen dagen worden afgesloten. Pas op maandag 7 juli om vijf uur in de ochtend zal de weg weer open zijn voor gebruik. De afsluiting is nodig om de werkzaamheden aan de tweede nieuwe rotonde af te ronden

De afsluiting kan een behoorlijke impact hebben op de bereikbaarheid in Amstelveen. Gemotoriseerd verkeer zal ,worden omgeleid via de Burgemeester Boersweg, Laan van Langerhuizen en de Beneluxbaan.

Voor(brom) fietsers is er geen doorgang tussen de Parelvisserslaan en de onderdoorgang met de Beneluxbaan. Je kunt oversteken bij de Traviatastraat/Camera Obscuralaan of de Van Heuven Goedhartlaan. De bushaltes bij de Oranjebaan en Bankrashof zullen tijdelijk buiten gebruik zijn. U kunt het beste gebruik maken van de haltes bij Ouderkerkerlaan. Voor nachtbus N84 zijn tijdelijke haltes ingericht bij de tramstations Zonnestein en Onderuit.

Actuele informatie over de situatie op de Oranjebaan vindt u hier.

The post Oranjebaan bij Bankrashof maar liefst negen dagen afgesloten appeared first on 1Amstelveen.

Schouwburg presenteert de Theater-Kijkclub

Na het succes van afgelopen seizoen presenteert Schouwburg Amstelveen de Theater-Kijkclub. Met de Theater-Kijkclub bezoeken deelnemers voor slechts € 90 vijf voorstellingen inclusief een inleiding. De club staat onder leiding van theater-connaisseurs Maarten Verhoef en Jos Schuring. Voor de Theater-Kijkclub zijn nog plekken beschikbaar.

Duik dieper in het maakproces van voorstellingen
Met de Theater-kijkclub krijgen theaterliefhebbers de kans om kennis te maken met de makers en in te zoomen op diverse aspecten zoals script, decor en muziek. De club is geschikt voor iedereen die verdieping van zijn theaterbeleving zoekt en open staat voor verbreding van zijn smaak. Onder leiding van Maarten Verhoef en Jos Schuringreflecteren de deelnemers op eigentijds theater – van uiteenlopende genres - waarna de besproken voorstelling wordt bezocht. Bij elke inleiding of nagesprek is een betrokken maker aanwezig.

Vijf voorstellingen van gerenommeerde én nieuwe makers
Op het programma van de Theater-Kijkclub staan vijf voorstellingen die aankomend seizoen in de schouwburg te zien zijn. De eerste in de reeks Phaedra in vlammen, een moderne versie van het klassieke liefdesdrama Phaedra uitgevoerd door Het Nationale Theater. In de inleiding van deze voorstelling staat de kernvraag ‘hoe zet je klassiek repertoire naar je hand?’ centraal. Ook bezoeken deelnemers voorstellingen van VanjaRukavina, ISH Talent – Carl Refos en Orkater (De Nieuwkomers). De Theater-Kijkclubwordt afgesloten met Three Times Left is Right door Studio Julian Hetzel.

Introductieavond
Om de vijf voorstellingen te verkennen, start de Theater-Kijkclub op dinsdag 4november met een introductieavond onder begeleiding van de vaste gespreksleiders Jos en Maarten.

Aanmelden
Zowel beginnende als doorgewinterde theateravonturiers kunnen zich aanmelden via de website: schouwburgamstelveen.nl/kijkclub. Deelname kost slechts €90. Er is plek voor maximaal 40 deelnemers, dus wacht niet te lang met aanmelden om teleurstelling te voorkomen.

Wethouder Adam Elzakalai bezoekt bedrijventerrein De Loeten

Op vrijdag 13 juni 2025 ging Wethouder Adam Elzakalai langs bij verschillende bedrijven op bedrijventerrein De Loeten in het zuiden van Amstelveen. De Loeten ligt vlak naast de N201 en op slechts enkele minuten rijden van Schiphol en de Bloemenveiling Aalsmeer. Het bedrijventerrein bestaat 19 jaar en er zijn meer dan 160 bedrijven en organisaties gevestigd.

“Het is goed om te zien dat de strategische ligging van dit bedrijventerrein, aan de zuidkant van de Metropoolregio Amsterdam met een snelle toegang tot de snelwegen A2, A4, A9 en A10, ook door bedrijven wordt gezien. Meer dan 160 bedrijven kunnen hier goed zaken doen”, zegt wethouder Economische Zaken Adam Elzakalai.

Eerst werd het bedrijf Ceramic Pro Nederland aan de Noorddammerweg bezocht. De wethouder sprak met eigenaar Ewald Jagdew, die zijn bedrijf verhuisd heeft naar Amstelveen vanwege de ligging tussen Amsterdam en Schiphol. Ceramic Pro Nederland is gespecialiseerd in keramische oppervlaktebescherming. Het bedrijf biedt een breed scala aan coatings en lakbeschermingsproducten ontwikkeld voor verschillende toepassingen, waaronder auto’s, boten, luchtvaart en industrie. De coatings zorgen voor een waterafstotende laag, waardoor vuil en verontreinigingen zich moeilijk kunnen hechten. De coatings worden gebruikt op auto’s maar ook badkamers, tassen, kleding, vensterbanken en allerlei producten waar kalk zich op kan hechten, beschadigen of verkleuring ontstaat of graffiti wordt gespoten.

Bij Orientrade sprak de wethouder met één van de twee eigenaren Dennis Brand. Zij zijn gespecialiseerd in wereldwijde inkoop en verkoop van tropische planten. Zij importeren tropische planten uit landen zoals Costa Rica, Guatemala, China en Honduras. Ze leveren producten variërend van zaden en stekmateriaal tot grotere bomen en hebben hoge standaarden op het gebied van duurzaamheid, transparantie en efficiëntie. Deondernemers zijn bezig om zowel het product als het materiaal voor transport duurzaam te (her)gebruiken. Hierin zijn al grote slagen gemaakt.

Bij het bedrijf Blokhutwereld sprak de wethouder met eigenaar Siebe Dekker.Blokhutwereld is een Nederlands bedrijf dat zich specialiseert in het ontwerpen, leveren en plaatsen van maatwerk houten constructies. Hun aanbod omvat onder andere tuinhuizen, houten chalets, blokhutten, tuinkantoren, overkappingen, houten garages en carports en volledige houten woningen. Ze bieden zowel standaardmodellen als volledig op maat gemaakte oplossingen aan, afgestemd op de wensen van de klant. De fabricage vindt plaats in Litouwen. Het bedrijf is in 2019 gestart met een online webshop en uiteindelijk vindt alleen fysiek nog verkoop plaats. Ze leveren in Nederland, België en Duitsland in het hogere segment.

Wethouder bezocht bedrijven

Uiteraard zonder dat de media erbij waren, want dat is de vreemde vorm van communiceren van de gemeente, blijkt wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken een week geleden bij drie bedrijven op bedrijventerrein De Loeten te zijn geweest. Amstelveenblog.nl weet dat achteraf door middel van een zogenaamd ‘persbericht’, want reclame moet natuurlijk herhaald worden, ook voor de gemeente. Wat de ondernemers zeiden, blijft dan ook geheim, daar hebben de kiezers niets mee te maken. Wel wat hun bedrijven doen en dat er daarvan 160 zitten op het 19 jaar bestaande bedrijventerrein.

Niet natuurlijk over de documentaire ‘Gerlach’, die in Cinema Amstelveen de meeste kijkers trok, over de treiterijen van onder meer de gemeente.

MRA

‘De Loeten ligt vlak naast de N201 en op slechts enkele minuten rijden van Schiphol en de Bloemenveiling Aalsmeer’, zegt het bericht alleen. Dat Gerlach, als akkerbouwer, moeite had met die weg en de ernaast geopende McDonalds wordt gemeld. Wel dat volgens Elzakalai het goed is een bedrijventerrein te hebben aan de zuidkant van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) wegens de strategische ligging, met een snelle toegang tot de snelwegen A2, A4, A9 en A10. ”Meer dan 160 bedrijven kunnen hier goed zaken doen”, zegt de wethouder volgens het persbericht.

Ceramic Pro Nederland

Daarin wordt uitgebreid beschreven wat de bedrijven precies doen. Van Ceramic Pro Nederland heeft de eigenaar Ewald Jagdew zijn bedrijf naar Amstelveen verhuisd wegens de ligging tussen Amsterdam en Schiphol. Overigens blijft wat hij zei geheim voor de inwoners, die net van de gemeenteraad hebben kunnen horen dat die allerminst blij is met de luchthaven wegens (on) gezondheid.

Ceramic Pro Nederland aan de Noorddammerweg is gespecialiseerd in keramische oppervlaktebescherming. ‘Het bedrijf biedt een breed scala aan coatings en lakbeschermingsproducten ontwikkeld voor verschillende toepassingen, waaronder auto’s, boten, luchtvaart en industrie’, zegt het persbericht. ‘De coatings zorgen voor een waterafstotende laag, waardoor vuil en verontreinigingen zich moeilijk kunnen hechten. De coatings worden gebruikt op auto’s maar ook badkamers, tassen, kleding, vensterbanken en allerlei producten waar kalk zich op kan hechten, beschadigen of verkleuring ontstaat of graffiti wordt gespoten.’

Orientrade

Bij Orientrade sprak de wethouder met één van de twee eigenaren. Ook wat die zeiden blijft geheim. Wel mag men weten dat het bedrijf is gespecialiseerd in wereldwijde inkoop en verkoop van tropische planten. Het importeert tropische planten uit onder andere Costa Rica, Guatemala, China en Honduras.  Het levert producten variërend van zaden en stekmateriaal tot grotere bomen en heeft ‘hoge standaarden op het gebied van duurzaamheid, transparantie en efficiëntie’, waarbij de ondernemers bezig zijn ‘om zowel het product als het materiaal voor transport duurzaam te (her)gebruiken.’

Blokhutwereld

Bij het bedrijf Blokhutwereld sprak de wethouder in het diepste geheim met eigenaar Siebe Dekker. Het achteraf verschenen persbericht zegt dat Blokhutwereld het bedrijf dat zich specialiseert in het ontwerpen, leveren en plaatsen van maatwerk houten constructies. ‘Het aanbod omvat onder andere tuinhuizen, houten chalets, blokhutten, tuinkantoren, overkappingen, houten garages en carports en volledige houten woningen. Het bedrijf biedt zowel standaardmodellen als volledig op maat gemaakte oplossingen aan, afgestemd op de wensen van de klant. De fabricage vindt plaats in Litouwen. Het bedrijf is in 2019 gestart met een online webshop en uiteindelijk vindt alleen fysiek nog verkoop plaats en levert in Nederland, België en Duitsland in het hogere segment.’

Foto: Wethouder (links) met Ewald Jagdew.

Documentaire over veel besproken Bovenkerkse bussluis: 2’43mΒ² Onrust nu online

De bussluis voor de Urbanuskerk in Bovenkerk houdt de gemoederen al lange tijd bezig. Sinds 2022 volgen Eveliene Quaijtaal en Mathijs Groenewoud in opdracht van 1Amstelveen alle ontwikkelingen rondom de veiligheid in Bovenkerk. Gisteravond ging de documentaire in première in het Noorddamcentrum op nog geen honderd meter van de bussluis.

Hoe is de bussluis tot stand gekomen? En waarom is een deel van de wijk juist tegen de sluis? In een vijftig minuten durende documentaire wordt de totstandkoming van de bussluis onderzocht. Is alles wel juist verlopen en waarom keurt de rechter tot twee keer toe het verkeersbesluit van de gemeente af?

Bekijk meer: Theater bij de bussluis: Auto muurvast

Wethouder Herbert Raat, Marcel Bellis van het actiecomité Veilig Bovenkerk en Falco Bruens namens de werkgroep Legmeerdijk/Noordammerlaan vertegenwoordigen de betrokken partijen in deze zaak die tot op de dag van vandaag nog steeds actueel is.

Onlangs besloot de gemeente Amstelveen te gaan werken aan een nieuw verkeersbesluit. Van de rechter hebben ze tot 20 november de tijd gekregen om een kloppend en onderbouwd verkeersbesluit te presenteren anders zal de bussluis moeten worden verwijderd. Op die aankondiging besloot het actiecomité veilig Bovenkerk opnieuw on beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter

Lees meer: Actiecomité bussluis gaat weer in beroep; gemeente kiest voor nieuw verkeersbesluit

Tijdens de première woensdagavond in het Noorddamcentrum waren de genodigden het na afloop eens dat er een oplossing moest komen voor het ontstane probleem. Door de bussluis is de het benedendijkse gedeelte van de wijk namelijk een stuk onveiliger geworden. Zowel voor- als tegenstanders spraken na afloop over de toekomst van een veilig Bovenkerk.

Bekijk ook: Na tweede verlies rechtszaak om bussluis wil wethouder Raat voortaan second opinion

De documentaire 2’43m² Onrust werd in opdracht van 1Amstelveen gemaakt door Eveliene Quaijtaal en Mathijs Groenewoud met steun van het Mediafonds Amstelveen en het Fonds BJP (Bijzondere Journalistieke Projecten).

The post Documentaire over veel besproken Bovenkerkse bussluis: 2’43m² Onrust nu online appeared first on 1Amstelveen.

💾

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Extra geld NH voor busvervoer

De provincie Noord-Holland investeert ruim €4 miljoen extra per jaar om het openbaar busvervoer in de provincie op peil te houden en op een aantal plekken uit te breiden, om te voorkomen dat buslijnen verdwijnen of de frequentie omlaaggaat. De extra investering is nodig wegens de lagere rijksbijdrage, achterblijvende reizigersaantallen en stijgende kosten bij vervoerders.

De provincie heeft daarom nieuwe financiële afspraken gemaakt met Connexxion, die het busvervoer in de drie ov-gebieden van de provincie – Gooi & Vechtstreek, Haarlem IJmond en Noord-Holland Noord – verzorgt.

Behouden

Een structurele bijdrage van € 2,4 miljoen wordt jaarlijks ingezet om de daling in de rijksbijdrage voor de ov-studentenkaart op te vangen. Daarnaast gaat er € 1,8 miljoen per jaar naar de vervoerder Transdev (Connexxion) om de teruglopende reizigersinkomsten te compenseren en het bestaande aanbod van busvervoer te behouden. Dankzij deze inzet blijven buslijnen in stand en worden dienstregelingen op sommige plekken zelfs uitgebreid. Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Iedere Noord-Hollander moet toegang houden tot goed en betrouwbaar ov, of je nu in de stad woont of in een kleiner dorp. Met deze investeringen zorgen we daarvoor, ondanks de landelijke bezuinigingen.”

Chauffeurs cruciaal

Een belangrijk knelpunt is het aanhoudende tekort aan buschauffeurs. Transdev investeert fors in werving en opleiding van nieuwe chauffeurs, waarbij inmiddels alle opleidingskosten worden vergoed. Dit is een verschil met eerdere jaren. Dankzij deze inzet stijgt het aantal beschikbare chauffeurs weer licht, waardoor uitbreiding van de dienstregeling mogelijk wordt.

Jeroen Olthof: “Buschauffeurs zijn het kloppend hart van het ov. Zonder hen geen dienstregeling. Wij steunen de inzet van Transdev om mensen op te leiden en het beroep aantrekkelijker te maken. Dat hierdoor hun kosten stijgen, mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid van een kaartje of van de hoeveelheid bussen die rijdt.”

Dienstregeling

In de concessiegebieden Haarlem IJmond en de Gooi & Vechtstreek is afgesproken dat het aantal uren dat de bus rijdt vanaf september wordt uitgebreid, omdat het aanbod in die gebieden na corona erg is teruggelopen. In Haarlem-IJmond groeit het aantal uren dat de bus rijdt van 300.000 naar 322.000 uur in 2025/2026. Daarmee zit het aantal uren op 94% van het niveau van voor corona. Op lijn 3 wordt bij bijvoorbeeld de dienstregeling uitgebreid zodat tussen Schalkwijk en Delftplein/Spaarne Gasthuis van maandag tot en met vrijdag binnen en buiten de spits een kwartierdienst rijdt. En op lijn 382 gaar in de avonduren gaat de frequentie van tweemaal naar vier keer per uur, alsmede op zaterdag overdag. Op zaterdag en zondag wordt in beide richtingen een vroege rit toegevoegd. Hier wordt vooral door forenzen gebruik van gemaakt.

In de Gooi en Vechtstreek stijgt het aanbod van 173.000 naar 193.000 uren in 2029. Daarmee komt de dienstregeling op 93% van het niveau van voor corona. Waar de extra bussen gaan rijden, wordt nog bekeken. In Noord-Holland Noord is de dienstregeling al op het niveau van 94% ten opzichte van het niveau voor corona.

Andere ov-oplossingen

Daarnaast worden er gerichte verbeteringen doorgevoerd. Zo gaat lijn 350 (Leeuwarden–Alkmaar) van één naar twee keer per uur. Op diverse locaties worden ook andere ov-oplossingen ingevoerd zoals vraag gestuurd OV rondom de Vechtplassen en in Ankeveen en de pendeldienst van P+R Muiden naar het Muiderslot (de Muiderslotexpress).

Financiën

De provincie en Transdev hebben afgesproken om de inkomsten en kostenontwikkeling elk kwartaal te monitoren. Mochten de reizigersaantallen toch aantrekken of het Rijk alsnog extra bijdragen leveren, dan wordt de provinciale bijdrage aangepast. Jeroen Olthof: “De uitdagingen in het ov zijn niet opeens weg, maar met deze aanpak blijft het ov in Noord-Holland bereikbaar én flexibel. De komende jaren werken we verder toe naar het nieuwe systeem van openbaar vervoer, waarin ook ruimte is

❌