❌

Lees weergave

Willem de Haan: Vrij- of rechtvaardigheid?

Vrijheid van een heel andere kant bekijken dan wat wij nu aan feestvreugde hebben. Daar kwam eigenlijk de vrijheidslezing op neer, die socioloog, journalist en documentairemaker drs. Willem de Haan hield in Museum JAN. Terwijl voor de deur, op het Dorpsplein, werd gefeest vroeg De Haan zich af of de gevierde vrijheid ook met rechtvaardigheid had de maken.

Hij had goede papieren overigens. Destijds kreeg hij achttien celstraf, omdat hij als totaalweigeraar zijn dienstplicht niet vervulde en ook de destijds alternatieven niet wilde.

Doden

Sandra van Engelen, bestuurslid van Amstelveen Oranje, vroeg voordat De Haan aan het woord kwam, wat de aanhoorders eigenlijk onder ‘vrijheid’ verstonden. Er kwamen verschillende antwoorden, zoals dat men het niet met de oorlog in Gaza of Oekraïne eens is. Maar dat was De Haan duidelijk te gemakkelijk. Wij leven in een inhumaan systeem dat gevoed door wapens, zei hij. Persoonlijk was hij tegen doden van mensen, ook als men daar de ‘vrijheid’ aan heeft te danken. Daar moet men niet te lichtvaardig over denken, vond hij. “Hoeveel doden mogen er vallen voor onze vrijheid?” Hij plaatste het ‘zij stierven voor onze vrijheid’ toch in een kader dat vragen oproept, zoals de atoomaanval op Nagasaki, die weliswaar een einde maakte aan de Tweede Wereldoorlog maar anderzijds veel mensenlevens kostte. Is het juist dat onze vrijheid die van anderen in gevaar brengt?  Eigenlijk was dat de kernvraag van de lezing.

Gedrag

Het Westen heeft de strijd in Oekraïne verloren, meent hij. Begrippen waar iedereen het mee is, klinken tegelijkertijd hol, vindt De Haan. “Ik denk dat je een ander mens niet mag doden, maar ok ga niet over het gedrag van anderen.”  Je kunt je volgens hem afvragen waarom het begrip vrijheid alleen voor ons geldt en niet voor anderen. Hij citeerde met instemming een aalmoezenier, die overigens zijn ontslag nam, en vaststelde dan de toen levende generatie die Tweede Wereldoorlog niet wist te voorkomen. Evenzeer mag de regering van een land niet trots zijn op de winst in een oorlog, omdat zij die eigenlijk – zoals alle strijdende partijen – verloren heeft.

Celstraf

De Haan is onder meer bekend als redacteur van het Vredesmagazine en mede-initiatiefnemer van een nieuwe vredesbeweging in Nederland. In 1979 was hij totaalweigeraar, wat inhield dat hij niet alleen dienstplicht weigerde maar ook de destijds gangbare alternatieven; dat leverde hem achttien maanden celstraf op in een militaire gevangenis. Met deze ervaring als uitgangspunt belicht hij de paradox van vrijheid ofwel hoe vrijheid zonder beperkingen eigenlijk niet kan bestaan. Zijn lezing maakte deel uit van het bredere Bevrijdingsfestival in het Oude Dorp. Daar werden tijdens wat er gezegd werd in het museum muziek gespeeld en ‘bevrijdingstaarten’ gebakken door kinderen.  Meer informatie over Willem de Haan op zijn website: www.willemdehaan.nl

64 weken durende afsluiting van zuidelijke A9-afrit 5 Amstelveen-Stadshart wegens werkzaamheden

Amstelveen - Om de laatste fase van het A9-project tussen Badhoevedorp-Holendrecht (bij Amstelveen) in 2027 op te kunnen leveren is het noodzakelijk dat A9-afrit 5 (komend vanuit Haarlem richting Stadshart) vanaf maart 2026 voor een periode van liefst 64 weken wordt afgesloten.

Dat heeft aannnemer VeenIX (uitvoerder van het project) aangegeven bij Rijkswaterstaat (opdrachtgver van het project). De afsluiting is volgens VeenIX noodzakelijk om de geplande oplevering van de A9 in 2027 te halen. De zuidzijde van de verdiepte ligging is een complexe en intensieve bouwfase, waarbij ruimte nodig is om veilig en snel te kunnen werken. Het tijdelijk schrappen van de afrit speelt daarin een sleutelrol.

In maart 2026 start VeenIX met de laatste fase van het A9-project Badhoevedorp–Holendrecht: de aanleg van de verdiepte ligging aan de zuidzijde van het tracé ter hoogte van Amstelveen. 

De afsluiting zal gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van Amstelveen, en in het bijzonder voor het Stadshart, maar bijvoorbeeld ook voor het Oude Dorp en Keizer Karelpark. Tijdens een raadsbijeenkomst op 14 mei zal Rijkswaterstaat daarom een toelichting geven aan raadsleden over het nut en de noodzaak van de afsluiting.  Zo moeten duidelijke voorwaarden worden afgesproken over alternatieve routes, omleidingen en andere maatregelen om Amstelveen en het Stadshart tijdens de langdurige afsluiting goed bereikbaar te houden.

De verdiepte ligging van de A9 is onderdeel van een grootschalige herinrichting van de snelweg door Amstelveen, bedoeld om de leefbaarheid en doorstroming op lange termijn te verbeteren.

Vrijwilligerswerk blijft onmisbare kracht in de samenleving

In 2024 gaf maar liefst de helft van de Nederlanders van 15 jaar en ouder aan vrijwilligerswerk te hebben gedaan. Dat blijkt uit het onderzoek Sociale samenhang en welzijn van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een positieve ontwikkeling, want het aandeel vrijwilligers zit sinds de coronajaren weer duidelijk in de lift.

Na een flinke terugval tijdens de pandemie, waarbij in 2021 slechts 39 procent van de bevolking zich vrijwillig inzette, is het vrijwilligerswerk weer stevig terug op de maatschappelijke agenda. Met 50 procent in 2024 is het niveau bijna terug op het niveau van voor 2016.

Een brede inzet, vooral voor sport en jeugd

Vrijwilligerswerk is vooral populair bij sportverenigingen: 16 procent van de Nederlanders zet zich hiervoor in. Ook scholen, buurtinitiatieven en hobbyclubs kunnen rekenen op veel betrokken burgers. Opvallend is de stijging in het aantal vrijwilligers bij jeugdwerkorganisaties, dat weer op het niveau van vóór de pandemie ligt.

Het zijn vooral mensen die samenwonen met een partner en thuiswonende kinderen hebben die zich inzetten voor hun omgeving. Ruim 57 procent van hen doet vrijwilligerswerk, vaak op of rond school en sportvelden. Ook hoger opgeleiden (hbo of wo) zijn bovengemiddeld actief (57 procent).

Vrijwilligers maken het verschil

Hoewel stedelijke gebieden een iets lager vrijwilligerspercentage kennen dan niet-stedelijke regio’s, blijft het belang van vrijwilligers overal voelbaar. Ze vormen de stille motor achter talloze activiteiten die onze samenleving sterker, warmer en veerkrachtiger maken.

Dat mensen ook steeds vaker kiezen voor sociale hulpverlening en jeugdorganisaties, wijst op een groeiend bewustzijn van maatschappelijke betrokkenheid. Vrijwilligers bieden niet alleen hun tijd, maar ook verbinding, aandacht en zorg voor anderen – iets wat in een snel veranderende wereld van onschatbare waarde is.

Vrijwilligerswerk laat zien dat samenleven niet vanzelf gaat, maar iets is wat we samen maken. En dat is in 2024 duidelijker dan ooit.

Kledingcontainers tegen regels in geplaatst bij parkeerterrein AH in Bovenkerk bij kringloopwinkel De Boem

[AMSTELVEEN] Kringloopwinkel De Boem heeft bij de gemeente aan de bel getrokken vanwege kledinginzamelingscontainers die tegen de regels in, op de nabijgelegen parkeerplaats bij AH geplaatst zijn. De gemeente bevestigt dat de containers daar zonder haar toestemming zijn neergezet. De Boem ondervindt daar hinder van omdat de organisatie zelf kleding inzamelt voor verkoop voor hergebruik. Sven Keltering van De Boem roept mensen dan ook op om geen kleding in de illegale kledingcontainers te werpen.

Veelbesproken RINGS Gala trok duizend bezoekers: β€˜Een fantastische avond met alleen maar winnaars.’

Al dertig jaar organiseert hij het kickboksgala voor met name nieuwelingen in de sport. Maar in maart stond organisator Milko Lambrecht nog te strijden voor het doorgaan van zijn jaarlijkse RINGS gala in de Amstelveense Emergohal. De gemeente Amstelveen kondigde een Bibob-onderzoek naar hem aan om te achterhalen of het gala wel netjes en eerlijk georganiseerd wordt. Na tussenkomst van meerdere raadsleden kreeg Lambrecht, die in 2014 in Amstelveen nog geridderd werd, gewoon zijn vergunning.

Ongeveer 1.000 toeschouwers kwamen kijken naar de 21 partijen, waaronder ook een aantal Amstelveense jongeren die hun eerste stappen in de ring zetten. En een van die nieuwelingen was Nathan Hijmans van Fight Academy Amstelveen. Het was officieel zijn tweede partij, maar zijn eerste gevecht was nog met bescherming. En dat maakte hem dit gevecht toch weer een debutant. Na drie ronden van anderhalve minuut besloot de jury geen winnaar aan te wijzen: de partij eindigde onbeslist.

Zijn teamgenoot Martijn van der Kolff trad als laatste partij voor de pauze aan tegen Serapis Janga. Van de Kolff had al de nodige ervaring en wordt door zijn trainers Peter Teijsse en Lars Jaarsma als een vechter met een enorme potentie gezien. Tegen zijn tegenstanders Janga blijft spannend tot de laatste tel. Maar als de scheidsrechter uiteindelijk de hand van Van der Kolff omhoog gooit volgt de enorme ontlading.

Voor Jordy Kragtwijk, voor wie verreweg de meeste fans op de tribune zaten liep de avond anders dan gewenst. De vechter van GYM 3 kon het in de categorie tot 61 kilogram niet bolwerken tegen Al Guendouz. Ondanks dat Kragtwijk tot de laatste seconde van de 4,5 minuut door vocht voor een goed resultaat verloor hij uiteindelijk van zijn opponent.

Voor organisator Lambrecht was het vooral fantastisch om weer een groot aantal Amstelveense vechters te zien in de Emergohal. Na een moeizame aanloop naar het evenement toe werd het uiteindelijk “een fantastische avond met alleen maar winnaars,” aldus Lambrecht.

Lees ook: Brandschone kickboxgala-organisator Milco Lambrecht blijft vechten tegen bierkaai

The post Veelbesproken RINGS Gala trok duizend bezoekers: ‘Een fantastische avond met alleen maar winnaars.’ appeared first on 1Amstelveen.

💾

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Zuidelijke A9-afrit 5 Amstelveen-Centrum 64 weken op slot: ondernemers Stadshart β€˜not amused’

De zuidelijk afrit van de A9 gaat vanaf maart 2026 64 weken op slot. Tijdens een raadsgesprek dat 14 mei wordt gehouden zal Rijkswaterstaat het belang van de afsluiting uitleggen. Belangrijkste reden is in ieder geval dat de realisatie van het project wordt versneld. Op deze manier wordt de oplevering in 2027 gehaald. Eerder was de geplande oplevering nog eind 2026.

De zuidelijke afrit 5 bij het Stadshart is voor het verkeer dat uit de richting Schiphol/Haarlem komt. Het afsluiten voor een periode van 64 weken kan ervoor zorgen dat de realisatie van de zuidelijke verdieping kan worden versneld. Vanaf maart 2026 rijdt het verkeer al in de dan verdiepte noordelijke helft van de A9.

De langdurige afsluiting van de afrit 5 gaat veel gevolgen hebben voor het verkeer in en rond Amstelveen. “Daarom zijn er verschillende voorwaarden besproken met Rijkswaterstaat en worden er maatregelen getroffen om de bereikbaarheid van Amstelveen en het Stadshart te optimaliseren,” laat de gemeente in de uitnodiging voor het raadsgesprek weten.  

Naast het feit dat veel bewoners van Amstelveen moeten gaan uitwijken naar andere afritten (Aalsmeer en Amstelveen/Ouderkerk aan de Amstel) vrezen ondernemers in het Stadshart dat 15 maanden sluiting van de afrit gevolgen gaan hebben voor de omzet. 

‘Al meer afsluitingen dan beloofd’

Marco Mulders, detaillist in het Stadshart en voorzitter van de Vereniging Centrumondernemers (VCP),zegt ‘not amused’ te zijn door de nieuwe plannen. Hij vertegenwoordigt ruim 140 ondernemers in het Stadshart. “We hebben al te maken met meer afsluitingen dan beloofd, en nu dit!”

Mulders zelf weet ook niet meer dan dat in een uitnodiging voor een digitale informatiebijeenkomst voor ondernemers staat. Maar dat een afsluiting van ruim een jaar pijn gaat doen, weet hij zeker. “Bij de gehele weekendafsluitingen van de laatste tijd loop ik al zo’n 20 tot 25 procent aan omzet mis. Klanten laten ook weten dat ze bij afsluitingen minder snel naar me toe komen.”

‘Slechtere bereikbaarheid’

De detaillist meent zich te herinneren dat een reden om de bouw aan Veenix te gunnen ook het beperkte aantal afsluitingen is geweest. “Maar dat ben ik op het ogenblik nog aan het uitzoeken. Het belangrijkste is dat de 140 aangesloten leden van de VCP niet zitten te wachten op 64 weken nog slechtere bereikbaarheid. We zijn dus benieuwd naar het verhaal volgende week.”

In de oorspronkelijke planning zouden de werkzaamheden aan de A9 eind 2026 zijn afgerond. Door leveringsproblemen en de coronacrisis was de oplevering al uitgesteld naar 2027. Eerder liet de gemeente weten dat uitstel van de oplevering geen financiële gevolgen heeft: “De gemeente is niet verantwoordelijk voor overschrijdingen in het project A9. Daarnaast blijft voor het college de belangrijkste voorwaarde dat de bereikbaarheid van Amstelveen op orde blijft en geen gevolgen heeft voor zowel de korte als lange termijn.”

Het raadsgesprek wordt woensdag 14 mei gehouden en start 20.30 uur in de Amstelveenzaal van het raadhuis. De ondernemers worden een uur eerder digitaal geïnformeerd.

The post Zuidelijke A9-afrit 5 Amstelveen-Centrum 64 weken op slot: ondernemers Stadshart ‘not amused’ appeared first on 1Amstelveen.

Vrijheidslunch op Stadsplein

Een vrijheidsconcert en vrijheidsmaaltijd (foto) op het Stadsplein werd er maandag gehouden. Want het was Bevrijdingsdag en de Schouwburg Amstelveen vond dat de vrijheid gevierd moest worden met een muzikale lunch, vooraf gegaan door de documentaire. Daar voelden de omliggende horecazaken ook wel wat voor evenals de cateraar Kragtwijk. Zodat men als voorgerecht ‘luxe belegde broodjes’ kreeg van Kragtwijk Finest Food en als hoofdgerecht ‘Vrijheidssoep’ van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. En dan was er nog een nagerecht de diverse horecazaken, o.a. BLVD en Day Tapas Bar.

Maar behalve de lunch, waarvoor men zich van tevoren moest opgeven en die geopend werd door burgemeester Tjapko Poppens, speelde het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, een big band onder leiding van Johan Plomp en met zang van Ruben Hein (die ook piano speelde).

Muziek

Het was trouwens zo dat een menigte alleen voor de muziek kwam en de lunch links liet liggen. Zo iemand was bijvoorbeeld wethouder Frank Berkhout. “Ik kom alleen voor de muziek”, zei hij naast de lunchtafels staande. Het orkest behoorde dan ook tot de top van de big bands om Europa, dat onder meer ‘Angel Eyes en ”Li’l Darlin’ en “Fly me to the Moon’ speelde. Nou ja, tijdens het nagerecht werd nog ‘Hymn to Freedom’ gespeeld in een een pianobewerking. Niet voor niets heette het evenement ‘Vrij op ’t Plein’ om de hele dag ‘Samen 80 jaar vrijheid’ te vieren. Degenen die daarvoor hun leven gaven moesten het de vorige dag met twee minuten stilte doen….

Sponsors

Intussen moest iedereen wel via flyers op de tafels weten dat, behalve door de gemeente, het Stadsfonds, Kragtwijk, Saigin Càphe, BLVD, Fluffy, Day, 80 jaar vrijheid, schouwburg en Tokyo Ramen Takeichi het evenement mede mogelijk hebben gemaakt.

β€˜Torens tussen de Bomen’ gekozen voor woningbouw aan de Carmenlaan

De gemeente Amstelveen kiest voor het stedenbouwkundig model Torens tussen de Bomen als basis voor nieuwe woningbouw aan de Carmenlaan. Dit model kwam als favoriet uit de bus na een stemronde onder omwonenden en wordt nu verder uitgewerkt in een concept-projectnota.

Bewoners konden kiezen

Op 6 maart 2025 konden omwonenden hun mening geven over drie modellen tijdens een inloopbijeenkomst en via het online platform DenkMee. In totaal brachten 46 bewoners hun stem uit. Met 19 stemmen kreeg Torens tussen de Bomen de voorkeur, kort gevolgd door Compact Gebouw met 17 stemmen.

Wethouder Floor Gordon (ruimtelijke ordening):

“We betrekken bewoners graag vroegtijdig bij ruimtelijke plannen. Ondanks dat de stemmen dicht bij elkaar lagen, kiezen we voor het model dat de meeste woningen mogelijk maakt én het meeste groen behoudt.”

Wonen in het groen

Het model voorziet in drie woontorens van verschillende hoogtes, omgeven door bestaande bomen. Het biedt ruimte aan circa 200 woningen, waarvan minimaal 150 betaalbaar. Dankzij bouwen in de hoogte kan een groot deel van het bestaande groen behouden blijven—een belangrijke wens uit de participatie.

Hoe nu verder?

De haalbaarheid van het model wordt nu verder onderzocht. De concept-projectnota wordt later dit jaar ter inspraak aangeboden. Daarna volgen een wijziging van het omgevingsplan en de selectie van een ontwikkelende partij.

Meer weten?

Kijk op www.amstelveen.nl/woningbouw-carmenlaan voor meer informatie.

Daarnaast werkt de gemeente aan een tweede woningbouwproject aan de Carmenlaan: de bouw van sociale huurappartementen van Eigen Haard ten zuiden van de kavel. De bouw daarvan start naar verwachting in oktober 2025.

Sportdag voor Oost-Congo: stilte op het veld, vastberadenheid in het hart

Op 3 mei organiseerden studenten van Windesheim Almere een sportdag in het Amsterdamse Bos om aandacht te vragen voor de humanitaire crisis in Oost-Congo. Het werd een pijnlijke confrontatie met onverschilligheid. Ondanks maanden van voorbereiding en muziek, sport en Congolese gerechten als ingrediënten, bleef het veld leeg. Pas twee weken voor het evenement kwam de vergunning rond. Te laat om echt bereik te creëren.

De studenten hoopten bewustwording te creëren rond een conflict dat wereldwijd nauwelijks aandacht krijgt. Terwijl Congo al meer dan 10 miljoen mensenlevens heeft verloren aan oorlog en instabiliteit, blijven de grondstoffen uit het gebied – zoals coltan en kobalt – onderdeel van ons dagelijks leven in het Westen. “Wat ver weg lijkt, ís dichtbij,” aldus Gaetan Mbwete, oprichter van WZC en fractievertegenwoordiger in Den Haag. “En toch lijkt niemand te kijken.”

De stilte op het sportveld symboliseerde meer dan een mislukte opkomst. Het stond voor de afwezigheid van Congo in het maatschappelijke debat, in het nieuws, in onze aandacht. Geen trending topic. Geen massale steun. Maar wel een groep studenten die bleef staan, ondanks alles.

Ze kwamen niet voor de massa. Ze kwamen voor een boodschap: rechtvaardigheid kent geen populariteit. Wat vergeten is, moet herinnerd worden. Ook -en misschien juist- als niemand kijkt.

De sportdag mag zijn uitgedraaid op stilte, maar de oproep klinkt des te luider.

The post Sportdag voor Oost-Congo: stilte op het veld, vastberadenheid in het hart appeared first on 1Amstelveen.

💾

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Week van de Jonge Mantelzorger

Stel je voor: je mist je voetbaltraining omdat je thuis moet oppassen op je zusje met een beperking. Of je helpt je vader dagelijks met huishoudelijke taken omdat je moeder psychisch kwetsbaar is. Voor veel kinderen en jongeren in de regio Amstelland en Haarlemmermeer is dit de dagelijkse realiteit: zij groeien op met iemand in hun directe omgeving met een chronische ziekte, beperking, psychische kwetsbaarheid en/of verslaving. Zij zijn jonge mantelzorgers – en vaak zijn zijzelf en hun omgeving zich hier niet van bewust.

Tijdens de landelijke Week van de Jonge Mantelzorger van 1 tot en met 7 juni vraagt Mantelzorg & Meer extra aandacht voor deze kinderen en jongeren. Want zorg hebben voor een ander op jonge leeftijd kan veel betekenen voor je ontwikkeling, je energie én je sociale leven.

Activiteiten in alle gemeenten

Mantelzorg & Meer organiseert tijdens de week verschillende activiteiten voor jonge mantelzorgers (4-25 jaar) in de gemeenten Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Haarlemmermeer én Ouderkerk aan de Amstel. Zij kunnen deelnemen aan poldersport, boogschieten, pannenkoeken eten, een schrijfworkshop, apenkooi of footgolf. Jonge mantelzorgers mogen een introducé meenemen. Meer weten of meedoen? Kijk op Mantelzorgenmeer.nl voor het programma en aanmelden.

Landelijke campagne ‘Meer dan je denkt’

Tijdens de Week van de Jonge Mantelzorger loopt ook de landelijke bewustwordingscampagne ‘Meer dan je denkt’. Mantelzorg & Meer neemt deel aan deze campagne en zal verhalen en tips delen via Instagram. Volg @jong_en_zorgend op Instagram voor verhalen van jonge mantelzorgers en tips om te helpen, of je nu een docent, vriend, buur of sportcoach bent. Een luisterend oor, een oprechte vraag of ontspanning bieden: elk gebaar telt!

Extreme verkeershinder rondom Amsterdam

In 2025 vinden er meer werkzaamheden dan ooit plaats in en rond Amsterdam, zowel op de weg als op het spoor. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt tussen mei en oktober. Ook zijn er in de zomer grote evenementen die voor extra drukte zorgen. Denk aan de viering 750 jaar Amsterdam waarvoor de ring A10 wordt afgesloten en de NAVO-Top eind juni. Tijdens de NAVO-Top is Amstelveen, van zondagmiddag 22 juni tot en met donderdag 26 juni, vanuit noordelijke richting (Amsterdam/Schiphol) niet bereikbaar via de A4 en afritten naar de N201 en N207.

Amsterdam bereikbaar

Bijna iedereen die naar, vanuit of via Amsterdam reist, krijgt last van hinder. Vanuit alle windrichtingen: van Den Haag tot Almere en van Alkmaar tot Utrecht. Daarom start het samenwerkingsverband Amsterdam Bereikbaar een campagne om reizigers te informeren en te ondersteunen bij het maken van een slimme reiskeuze: ‘Vaststaan of meebewegen: wat doe jij?’

Goed voorbereid op weg

Ook in Amstelveen gaan we helaas hinder ondervinden van deze werkzaamheden en activiteiten. Met elkaar kunnen we de hinder beperken door bewust te kiezen of en hoe je reist. Dat betekent dat je er soms voor kiest om niet te reizen maar thuis te werken als dat kan, of dat je reist buiten de spits, met een ander vervoermiddel of samen in één auto. Om reizigers te stimuleren voor andere reisopties te kiezen worden er gedurende de werkzaamheden speciale kortingsacties voor onder andere deelvervoer en het openbaar vervoer opgezet. Alle informatie over de werkzaamheden en over hoe slim te reizen staatop amsterdambereikbaar.nl/2025.

Website ​amsterdambereikbaar.nl

E-mail​bereikbaar@amsterdam.nl

LinkedIn​linkedin.com/company/amsterdambereikbaar

Zware aanrijding op kruising Beneluxbaan/Gondel

Amstelveen - Op de kruising van de Beneluxbaan en de Gondel in Amstelveen Zuid heeft woensdagmiddag een forse aanrijding plaatsgevonden tussen twee personenauto's.

De kruising bij Gondel werd volledig afgezet door de politie voor nader onderzoek naar de toedracht van de botsing. Op het met verkeerslichten uitgeruste kruispsunt hebben in het verleden al vaker zware aanrijdingen plaatsgevonden.

De auto's raakten zwaar beschadigd en moesten worden afgesleept door een bergingsbedrijf. Naast politie werd ook de ambulancedienst opgeroepen, onbekend is of er personen gewond zijn geraakt bij de botsing,

Vanwege het ongeval werd de Beneluxbaan gedeeltelijk  (het deel tussen Middenhoven en Waardhuizen/Gondel  in de richting van Amstelveen Noord)  afgesloten, hetgeen voor grote drukte zorgde op de Van der Hooplaan die als omleidingsweg fungeerde. De Gondel werd in twee richtingen afgesloten.

Auto’s botsen op elkaar bij kruising Beneluxbaan/Gondel

Op de kruising Gondel/Beneluxbaan heeft  woensdagmiddag vroeg een ongeval plaatsgevonden. Door nog onbekende oorzaak kwamen drie auto met elkaar in botsing. De schade is enorm. Het lijkt er vooralsnog op dat er geen zwaargewonden zijn gevallen.

Het verkeer uit de richting Middenhoven/Waardhuizen kan voorlopig geen gebruik maken van de weg richting Beneluxbaan. Ook de tram heeft door het ongeval vertraging opgelopen.

The post Auto’s botsen op elkaar bij kruising Beneluxbaan/Gondel appeared first on 1Amstelveen.

Ontwerp Gebiedsvisie voor woningbouw in Bovenkerkerwegzone ter inzage

[AMSTELVEEN] De gemeente heeft een ontwerp Gebiedsvisie voor de Bovenkerkerweg-zone opgesteld en legt deze ter inzage voor reacties. De visie beschrijft hoe de huidige kantoren en het restaurant in de zone tussen de wijk Middenhoven en de Bovenkerkerweg plaats kunnen maken voor circa 1.000 nieuwe appartementen, met de nadruk op woningen voor starters en senioren. De visie bouwt voort op de door de gemeenteraad in 2023 vastgestelde Nota van Uitgangspunten.

β€˜Torens tussen de Bomen’ gekozen als voorkeursvariant voor woningbouw aan Carmenlaan in Bankras

[AMSTELVEEN] Het model 'Torens tussen de Bomen' is gekozen als voorkeursvariant voor woningbouw aan Carmenlaan in Bankras. Het gekozen model zou ruimte kunnen bieden aan circa 200 woningen, waarbij de ambitie is om minimaal 150 betaalbare woningen te realiseren, en gaat zorgvuldig om met de bestaande bomen. Door in de hoogte te bouwen, kan een deel van het groen behouden blijven.

'Torens tussen de Bomen' beste model voor woningbouw aan Carmenlaan

Amstelveen - De gemeente werkt aan de ontwikkeling van nieuwe woningbouw aan de Carmenlaan, op een gemeentelijke kavel waar nu nog veel bomen staan. Omwonenden konden stemmen op drie verschillende stedenbouwkundige modellen. Het college van b en w stelt nu de gemeenteraad voor om het model Torens tussen de Bomen verder uit te werken in een concept-projectnota.

Stemmen

Tijdens een inloopbijeenkomst op 6 maart 2025 en via het online platform DenkMee konden omwonenden hun mening geven over drie mogelijke modellen. In totaal brachten 46 bewoners hun stem uit. Het model Torens tussen de Bomen kreeg met 19 stemmen de voorkeur, gevolgd door het model Compact Gebouw met 17 stemmen. Wethouder Floor Gordon (ruimtelijke ordening): “We vinden het belangrijk om de omgeving vroegtijdig en serieus te betrekken bij ruimtelijke ontwikkelingen. De twee modellen krijgen echter vrijwel evenveel stemmen. Het college van b en w stelt nu het model Torens tussen de Bomen voor aan de raad, voordat we verder gaan. Met dit ontwerp kunnen de meeste woningen worden gebouwd worden en de meeste bomen worden gespaard. Het gaat uit van drie torens van verschillende hoogtes omringd door bomen.”

Zoveel mogelijk groen behouden

Het gekozen model zou ruimte kunnen bieden aan circa 200 woningen, waarbij de ambitie is om minimaal 150 betaalbare woningen te realiseren, en gaat zorgvuldig om met de bestaande bomen. Door in de hoogte te bouwen, kan een deel van het groen behouden blijven. Daarmee sluit het plan goed aan op de wensen uit de participatie. De haalbaarheid van het voorkeursmodel wordt verder onderzocht en uitgewerkt in een concept-projectnota. Deze kan dan later dit jaar vrijgegeven worden voor inspraak. Na vaststelling volgt een wijziging van het omgevingsplan en start de selectie van een ontwikkelende partij.

Meer informatie

Voor meer informatie over het project en de voortgang, kunnen inwoners terecht op www.amstelveen.nl/woningbouw-carmenlaan. Naast deze ontwikkeling maakt de gemeente het ook mogelijk om sociale huurappartementen van Eigen Haard te realiseren, ten zuiden van bovengenoemde kavel aan de Carmenlaan. Beide ontwikkelingen kennen verschillende doorlooptijden. Naar verwachting start de bouw van deze sociale huurwoningen in oktober van dit jaar.

Ontwerp gebiedsvisie Bovenkerkerwegzone gereed: 1000 woningen voor starters en senioren

Amstelveen - De gemeente heeft een ontwerp Gebiedsvisie voor de Bovenkerkerweg-zone opgesteld en legt deze ter inzage voor reacties.

De visie bouwt voort op de door de gemeenteraad in 2023 vastgestelde Nota van Uitgangspunten. De visie beschrijft hoe de huidige kantoren en het restaurant in de zone tussen de wijk Middenhoven en de Bovenkerkerweg plaats kunnen maken voor een groene woonwijk met voorzieningen.

Er gelden specifieke bouwregels zoals regels voor woningen, een medisch centrum en voorzieningen. 

De ontwerpvisie ligt van 9 mei tot en met 19 juni 2025 ter inzage. Belangstellenden kunnen in deze periode reageren. Parallel hieraan heeft de gemeente met de betrokken grondeigenaren een vervolgovereenkomst gesloten, zodat gemaakte kosten kunnen worden verhaald en verdere uitwerking van de plannen mogelijk is. 

Participatie en aanpassingen 

Bij de totstandkoming van zowel de Nota van Uitgangspunten als de massastudies is op verschillende momenten input van omwonenden gevraagd, onder meer via een enquête, inloopavonden en het gemeentelijk online participatieplatform Denkmee. Enkele belangrijke aanpassingen zijn: 

  • Getrapte bebouwing met lagere bouwhoogtes aan de zijde van Middenhoven; 
  • Meer groen en verbetering van de openbare ruimte; 
  • Geen parkeervergunningen voor nieuwe bewoners om parkeeroverlast te voorkomen (mocht vergunningparkeren aan de orde zijn); 
  • Verbeterde verkeersveiligheid, waaronder het mogelijk maken van een nieuwe onderdoorgang voor langzaam verkeer onder de Bovenkerkerweg; 
  • Ruimte voor een medisch centrum. 

Een samenvatting van de reacties en de verwerking daarvan is bij de ontwerp Gebiedsvisie gevoegd. 

Woningbouw voor starters en senioren 

In de Bovenkerkerwegzone komen circa 1.000 nieuwe woningen, met de nadruk op appartementen voor starters en senioren. Van deze woningen is minimaal 20% sociale huur, minimaal 40% koop en maximaal 40% overige huur. Minstens tweederde van de woningen moet betaalbaar zijn. Op de begane grond komt ruimte voor voorzieningen, waaronder een medisch centrum en andere maatschappelijke functies zoals bijvoorbeeld een kinderdagverblijf. Wethouder Floor Gordon (Ruimtelijke Ordening): "Met deze Gebiedsvisie zorgen we voor een toekomstbestendige wijk die past in onze Omgevingsvisie. We combineren woningbouw met aandacht voor leefkwaliteit, gezondheid en duurzaamheid. Dit is een kans om een verouderd kantorengebied in samenhang te veranderen in een levendig en groen woongebied." 

Overeenkomst met eigenaren 

De gemeente heeft met de betrokken eigenaren een vervolgovereenkomst gesloten, waarin afspraken zijn vastgelegd over de verdeling van kosten, het woningbouwprogramma en het vervolgproces. De vaststelling van de Gebiedsvisie is hierin een belangrijke mijlpaal. 

Vervolgproces 

Op 6 mei heeft het college van B en W besloten de visie vanaf 9 mei zes weken ter inzage te leggen via officiele bekendmakingen. Op 14 mei is er een raadsgesprek over de Gebiedsvisie. Na de zomer vindt het raadsdebat plaats waarna de gemeenteraad tijdens haar vergadering over de Gebiedsvisie zal besluiten. De gemeenteraad krijgt de reacties te zien. Na goedkeuring door de gemeenteraad kunnen eigenaren hun bouwplannen uitwerken binnen de kaders van de visie. Elk project doorloopt daarna een eigen ruimtelijke procedure met toetsing van het voorlopig en definitief ontwerp, vergunningverlening, eventuele bezwaarprocedures én bouwtijd. Het zal naar verwachting nog enige jaren duren voordat de eerste woningen gereed zijn. 

Carmenlaan krijgt drie woontorens voor circa 200 woningen: ook sociale huur Eigen Haard in aantocht

De gemeente Amstelveen heeft het stedenbouwkundig model ‘Torens tussen de Bomen’ als voorkeursvariant gekozen voor woningbouw aan een deel van de Carmenlaan. Dit model wordt nu verder uitgewerkt in een zogenoemde  concept-projectnota. De gemeenteraad wordt binnenkort gevraagd hierover een besluit te nemen.

Op de gemeentelijke kavel aan de Carmenlaan – waar nu nog veel bomen staan – moet volgens de gemeente ruimte komen voor circa 200 woningen, waarvan minimaal 150 betaalbaar. In Nederland wordt als het om betaalbare woningen gaat de NHG-grens (Nationale Hypotheek Garantie) gehanteerd. Deze ligt op het ogenblik op 450.000 euro.  

Zoveel mogelijk groen

Belangrijke uitgangspunten zijn het behoud van zoveel mogelijk groen en het zorgvuldig inpassen van nieuwbouw in de omgeving. Door in de hoogte te bouwen met drie torens van verschillende hoogtes, blijft er ruimte over voor bomen en open groene zones.

De keuze voor het model komt voort uit participatie met de buurt. Omwonenden konden op 6 maart 2025 tijdens een inloopbijeenkomst en via het online platform DenkMee stemmen op drie modellen. Van de 46 uitgebrachte stemmen kreeg ‘Torens tussen de Bomen’ er 19, gevolgd door het model ‘Compact Gebouw’ met 17 stemmen. Wethouder Floor Gordon (ruimtelijke ordening) benadrukt het belang van participatie: “We vinden het belangrijk om de omgeving vroegtijdig en serieus te betrekken bij ruimtelijke ontwikkelingen.”

De haalbaarheid van het model wordt de komende tijd onderzocht. De concept-projectnota wordt later dit jaar ter inzage gelegd, waarna de raad definitief een besluit kan nemen. Na vaststelling volgen een wijziging van het omgevingsplan en de selectie van een ontwikkelaar.

Ten zuiden van deze kavel werkt de gemeente ook aan een project van woningcorporatie Eigen Haard. Hier komen sociale huurappartementen, waarvan de bouw naar verwachting in oktober van start gaat. Dit gaat om het deel langs de Beneluxbaan waar ooit een laag flatgebouw stond en nu al zeer lang braak ligt, Voor meer informatie en de laatste ontwikkelingen kunnen inwoners terecht op: www.amstelveen.nl/woningbouw-carmenlaan

The post Carmenlaan krijgt drie woontorens voor circa 200 woningen: ook sociale huur Eigen Haard in aantocht appeared first on 1Amstelveen.

Ontwerp gebiedsvisie Bovenkerkerwegzone gereed:1000 woningen voor starters en senioren

Amstelveen - De gemeente heeft een ontwerp Gebiedsvisie voor de Bovenkerkerweg-zone opgesteld en legt deze ter inzage voor reacties.

De visie bouwt voort op de door de gemeenteraad in 2023 vastgestelde Nota van Uitgangspunten. De visie beschrijft hoe de huidige kantoren en het restaurant in de zone tussen de wijk Middenhoven en de Bovenkerkerweg plaats kunnen maken voor een groene woonwijk met voorzieningen.

Er gelden specifieke bouwregels zoals regels voor woningen, een medisch centrum en voorzieningen. 

De ontwerpvisie ligt van 9 mei tot en met 19 juni 2025 ter inzage. Belangstellenden kunnen in deze periode reageren. Parallel hieraan heeft de gemeente met de betrokken grondeigenaren een vervolgovereenkomst gesloten, zodat gemaakte kosten kunnen worden verhaald en verdere uitwerking van de plannen mogelijk is. 

Participatie en aanpassingen 

Bij de totstandkoming van zowel de Nota van Uitgangspunten als de massastudies is op verschillende momenten input van omwonenden gevraagd, onder meer via een enquête, inloopavonden en het gemeentelijk online participatieplatform Denkmee. Enkele belangrijke aanpassingen zijn: 

  • Getrapte bebouwing met lagere bouwhoogtes aan de zijde van Middenhoven; 
  • Meer groen en verbetering van de openbare ruimte; 
  • Geen parkeervergunningen voor nieuwe bewoners om parkeeroverlast te voorkomen (mocht vergunningparkeren aan de orde zijn); 
  • Verbeterde verkeersveiligheid, waaronder het mogelijk maken van een nieuwe onderdoorgang voor langzaam verkeer onder de Bovenkerkerweg; 
  • Ruimte voor een medisch centrum. 

Een samenvatting van de reacties en de verwerking daarvan is bij de ontwerp Gebiedsvisie gevoegd. 

Woningbouw voor starters en senioren 

In de Bovenkerkerwegzone komen circa 1.000 nieuwe woningen, met de nadruk op appartementen voor starters en senioren. Van deze woningen is minimaal 20% sociale huur, minimaal 40% koop en maximaal 40% overige huur. Minstens tweederde van de woningen moet betaalbaar zijn. Op de begane grond komt ruimte voor voorzieningen, waaronder een medisch centrum en andere maatschappelijke functies zoals bijvoorbeeld een kinderdagverblijf. Wethouder Floor Gordon (Ruimtelijke Ordening): "Met deze Gebiedsvisie zorgen we voor een toekomstbestendige wijk die past in onze Omgevingsvisie. We combineren woningbouw met aandacht voor leefkwaliteit, gezondheid en duurzaamheid. Dit is een kans om een verouderd kantorengebied in samenhang te veranderen in een levendig en groen woongebied." 

Overeenkomst met eigenaren 

De gemeente heeft met de betrokken eigenaren een vervolgovereenkomst gesloten, waarin afspraken zijn vastgelegd over de verdeling van kosten, het woningbouwprogramma en het vervolgproces. De vaststelling van de Gebiedsvisie is hierin een belangrijke mijlpaal. 

Vervolgproces 

Op 6 mei heeft het college van B en W besloten de visie vanaf 9 mei zes weken ter inzage te leggen via officiele bekendmakingen. Op 14 mei is er een raadsgesprek over de Gebiedsvisie. Na de zomer vindt het raadsdebat plaats waarna de gemeenteraad tijdens haar vergadering over de Gebiedsvisie zal besluiten. De gemeenteraad krijgt de reacties te zien. Na goedkeuring door de gemeenteraad kunnen eigenaren hun bouwplannen uitwerken binnen de kaders van de visie. Elk project doorloopt daarna een eigen ruimtelijke procedure met toetsing van het voorlopig en definitief ontwerp, vergunningverlening, eventuele bezwaarprocedures én bouwtijd. Het zal naar verwachting nog enige jaren duren voordat de eerste woningen gereed zijn. 

Wegwerkzaamheden in Amstelveen – week 19 (5 tot en met 11 mei)

In week 19 staan er opnieuw diverse wegwerkzaamheden op de planning in Amstelveen. Deze werkzaamheden kunnen invloed hebben op het verkeer in en rond de stad. De gemeente roept weggebruikers op om rekening te houden met afsluitingen en omleidingen.

Ouverture tijdelijk afgesloten
Van woensdagavond 7 mei 20.00 uur tot donderdagochtend 8 mei 5.00 uur is de Ouverture in beide richtingen afgesloten vanwege werkzaamheden bij de Beneluxbaan. Verkeer wordt omgeleid via de Laan van Langerhuize, Burgemeester Boersweg en de Oranjebaan.

Werkzaamheden Oranjebaan
Tot en met zondag 27 juni is de zuidelijke rijbaan van de Oranjebaan afgesloten. Het verkeer rijdt in beide richtingen over de noordelijke rijbaan. De oversteek voor (brom)fietsers en voetgangers ter hoogte van de Parelvisserslaan is afgesloten; zij worden omgeleid via de Klaasje Zevensterstraat, Camera Obscuralaan en Bankrashof. Ook de bushaltes “Oranjebaan” en de halte van de N84 bij de Beneluxbaan zijn tijdelijk niet in gebruik. Lijn 171, 300 en N30 stoppen bij “Bankrashof”. De nachtbus N84 maakt gebruik van tijdelijke haltes bij tramstation Zonnestein en nabij Onderuit.

Handweg afgesloten op 7 mei
Op woensdag 7 mei wordt er tussen 19.00 en 00.00 uur gehesen op de Handweg ter hoogte van nummer 27. De weg is dan afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Een omleiding is ingesteld via de Keizer Karelweg, Molenweg en Amsterdamseweg. Fietsers en voetgangers kunnen wel passeren.

Verkeersmaatregelen Keizer Karelweg
Op vrijdag 9 mei en dinsdag 13 mei worden verkeersmaatregelen getroffen bij Keizer Karelweg 135. Tussen 09.30 en 15.00 uur rijdt het verkeer daar om en om. Fietsers worden omgeleid via Fokkerlaan, Van den Broekelaan en Soerlaan. Voetgangers kunnen gebruikmaken van het voetpad aan de overzijde.Voor actuele informatie en updates over deze werkzaamheden, kijk op amstelveen.nl/wegwerkzaamheden of volg het project via de BouwApp.

The post Wegwerkzaamheden in Amstelveen – week 19 (5 tot en met 11 mei) appeared first on 1Amstelveen.

Buitenveldertbaan van 10 mei tot en met 28 september dicht vanwege groot onderhoud

[AMSTELVEEN] De Buitenveldertbaan op Schiphol krijgt een grote onderhoudsbeurt van 10 mei tot en met 28 september. Vrijwel alle infrastructuur van en rond de baan wordt vernieuwd. De start- en landingsbaan is daardoor ruim vier maanden niet inzetbaar voor vliegverkeer. In deze periode vervangt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ook het Instrument Landing System (ILS) van de Buitenveldertbaan. Dit radionavigatiesysteem zorgt ervoor dat vliegtuigen veilig kunnen landen.

Extreme verkeershinder rondom Amsterdam komende maanden: ook Amstelveen krijgt er last van

Amstelveen - In 2025 vinden er meer werkzaamheden dan ooit plaats in en rond Amsterdam, zowel op de weg als op het spoor. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt tussen mei en oktober. Ook zijn er in de zomer grote evenementen die voor extra drukte zorgen. In Amstelveen gaan we hier ook hinder van ondervinden.

NAVO-Top

Denk aan de viering 750 jaar Amsterdam waarvoor de ring A10 wordt afgesloten en de NAVO-Top eind juni. Tijdens de NAVO-Top is Amstelveen, van zondagmiddag 22 juni tot en met donderdag 26 juni, vanuit noordelijke richting (Amsterdam/Schiphol) niet bereikbaar via de A4 en afritten naar de N201 en N207.

Amsterdam bereikbaar

Bijna iedereen die naar, vanuit of via Amsterdam reist, krijgt last van hinder. Vanuit alle windrichtingen: van Den Haag tot Almere en van Alkmaar tot Utrecht. Daarom start het samenwerkingsverband Amsterdam Bereikbaar een campagne om reizigers te informeren en te ondersteunen bij het maken van een slimme reiskeuze: ‘Vaststaan of meebewegen: wat doe jij?’

Goed voorbereid op weg

Ook in Amstelveen gaan we helaas hinder ondervinden van deze werkzaamheden en activiteiten. Met elkaar kunnen we de hinder beperken door bewust te kiezen of en hoe je reist. Dat betekent dat je er soms voor kiest om niet te reizen maar thuis te werken als dat kan, of dat je reist buiten de spits, met een ander vervoermiddel of samen in één auto.

Kortingsacties

Om reizigers te stimuleren voor andere reisopties te kiezen worden er gedurende de werkzaamheden speciale kortingsacties voor onder andere deelvervoer en het openbaar vervoer opgezet.

Alle informatie over de werkzaamheden en over hoe slim te reizen staat op amsterdambereikbaar.nl/2025.

Waarschuwing voor extra verkeershinder rond Amsterdam in komende maanden

[AMSTELVEEN] De gemeente Amstelveen waarschuwt weggebruikers voor extra verkeershinder rond Amsterdam. In 2025 vinden er meer werkzaamheden dan ooit plaats in en rond de hoofdstad, zowel op de weg als op het spoor. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt tussen mei en oktober. Ook zijn er in de zomer grote evenementen die voor extra drukte zorgen. 'Ook in Amstelveen gaan we helaas hinder ondervinden van deze werkzaamheden en activiteiten,' aldus de gemeente.

Extreme verkeershinder rondom Amsterdam van mei tot en met oktober

Amstelveen - In 2025 vinden er meer werkzaamheden dan ooit plaats in en rond Amsterdam, zowel op de weg als op het spoor. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt tussen mei en oktober. Ook zijn er in de zomer grote evenementen die voor extra drukte zorgen. In Amstelveen gaan we hier ook hinder van ondervinden.

NAVO-Top

Denk aan de viering 750 jaar Amsterdam waarvoor de ring A10 wordt afgesloten en de NAVO-Top eind juni. Tijdens de NAVO-Top is Amstelveen, van zondagmiddag 22 juni tot en met donderdag 26 juni, vanuit noordelijke richting (Amsterdam/Schiphol) niet bereikbaar via de A4 en afritten naar de N201 en N207.

Amsterdam bereikbaar

Bijna iedereen die naar, vanuit of via Amsterdam reist, krijgt last van hinder. Vanuit alle windrichtingen: van Den Haag tot Almere en van Alkmaar tot Utrecht. Daarom start het samenwerkingsverband Amsterdam Bereikbaar een campagne om reizigers te informeren en te ondersteunen bij het maken van een slimme reiskeuze: ‘Vaststaan of meebewegen: wat doe jij?’

Goed voorbereid op weg

Ook in Amstelveen gaan we helaas hinder ondervinden van deze werkzaamheden en activiteiten. Met elkaar kunnen we de hinder beperken door bewust te kiezen of en hoe je reist. Dat betekent dat je er soms voor kiest om niet te reizen maar thuis te werken als dat kan, of dat je reist buiten de spits, met een ander vervoermiddel of samen in één auto.

Kortingsacties

Om reizigers te stimuleren voor andere reisopties te kiezen worden er gedurende de werkzaamheden speciale kortingsacties voor onder andere deelvervoer en het openbaar vervoer opgezet.

Alle informatie over de werkzaamheden en over hoe slim te reizen staat op amsterdambereikbaar.nl/2025.

❌