❌

Lees weergave

Hart voor Elkaar club in de Buurtkamer KKP

Vanaf zaterdagmiddag 3 mei 2025 gaat de Hart voor Elkaar club van start voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar oud. We vinden verbinding door knutselen, spelletjes, zingen, naar verhalen luisteren en in de kring samen praten. Elke keer is er een mooi thema.

Dit thema wordt in de loop van de middag zelf ontdekt door de kinderen. De kinderen komen hun eigen kwaliteiten te weten: ‘Met liefde, waarheid en juist gedrag onthul jij mooie kwaliteiten in jezelf.'

De clubmiddagen worden gedragen door een ervaren team van 4 personen, dat ervaring heeft op meerdere locaties in het land.

Hart voor Elkaar club zal elke 4 weken op zaterdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur zijn in de Buurtkamer, Lindenlaan 75, Amstelveen.

Aanmelden via formulier: https://forms.gle/auM3aGLgV4tA...of bel naar 020-6430453.

Ontdek Amstelveen in 24 uur met 50 activiteiten

Tijdens ‘Amstelveen in 24hrs’ op zaterdag 17 mei 2025 worden in Amstelveen ruim 50 gratis, bijzondere activiteiten op één dag georganiseerd. Je kunt de dag om 6.00 uur in de ochtend beginnen met dauwtrappen in onze mooie heemparken en in de late uren dansend afsluiten in de ANNA kerk.

Wethouder Economische Zaken en Stadspromotie Adam Elzakalai: “Deze vierde editie van ‘Amstelveen in 24hrs’ heeft ook dit jaar weer een bijzonder programma. De activiteiten zijn door de hele gemeente, van het Amsterdamse Bos tot de polder en de Amstel en van Stadshart tot Kronenburg. Onze stad heeft veel te bieden. Dit evenement is een prachtige manier om dat te laten zien.”

Programma Amstelveen in 24hrs

Gedurende 24 uur laten horeca, lokale ondernemers en culturele hotspots zich van hun meest verrassende kant zien. Neem een kijkje achter de schermen, volg een workshop, leer plekken kennen waar je nooit eerder was of trek de natuur in. Amstelveen in 24hrs is een evenement waarbij lokale ondernemers en instellingen, in samenwerking met het platform Visit Amstelveen van de gemeente Amstelveen, de stad elke 2 jaar in de spotlights zetten. Het doel van dit evenement is om inwoners en bezoekers uit de regio opeen laagdrempelige manier kennis te laten maken met het recreatieaanbod in Amstelveen.Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk. Hieronder een greep uit de activiteiten.

Fototentoonstelling voelen

Bekijk de expositie World Unseen van Canon bij KNGF Geleidehonden met foto’s van gerenommeerde fotografen die te ‘bekijken’ zijn met audio, braille en reliëf prints. Ziende mensen ervaren het juist vanuit het perspectief van mensen met een visuele beperking.

Creatief met koken, dansen of kunst

Leer zelf dumplings maken. Ontdek de Picasso in jezelf of krijg een rondleiding in een bierbrouwerij. Je kunt natuurlijk ook een graffiti kunstwerk maken of een spinning sessie met een lichtshow en DJ’s meepakken. Of kies jij voor lasergamen of de Swingende Muziekbingo?

Programma Amstelveen in 24hrs

Ga naar visitamstelveen.nl/24hrs voor meer informatie over het programma.

Discover Amstelveen in 24 hours

Experience and discover Amstelveen in one day! On Saturday, May 17 2025, a variety of 51 fun, challenging and surprising activities will take place throughout Amstelveen during the event Amstelveen in 24hrs. Put May 17 in your calendar and see the complete program on the website visitamstelveen.nl/en/24hrs.

Bekijk ook de video Amstelveen in 24hrs.

Fotobijschrift: Kringloopwinkel De Boem wordt tijdens Amstelveen in 24hrs omgetoverd in oosterse sferen met een Pasar Malam.

Fotograaf: Daan Vazquez

A’veen laat etmaal zich zien

Volgende maand, namelijk op zaterdag 17 mei, wordt voor de vierde keer het evenement ‘Amstelveen in 24hrs’ gehouden, waarmee de gemeente hoopt te laten zien wat de stad allemaal in huis heeft. Dit jaar doen vijftig bedrijven en organisaties mee.

Men kan om zes uur de dag om beginnen met dauwtrappen in de heemparken, alsof die anders niet zijn, en in de late uren dansend afsluiten in de ANNA kerk, zegt de gemeente, die ook daartussen allerlei acties in de aanbieding heeft waarmee zij de wijde regio wil trekken.

Bijzonder

Wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken en Stadspromotie zegt dat de organisatoren een bijzonder programma hebben samengesteld, volgens hem met activiteiten zijn door de hele gemeente, van het Amsterdamse Bos tot de polder en de Amstel en van Stadshart tot Kronenburg. Behalve het Bos en de polders, speelt de horeca een belangrijke rol. Het doel van dit evenement is om inwoners en bezoekers uit de regio op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het recreatieaanbod in Amstelveen, zegt de gemeente. “Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk.” Ga naar visitamstelveen.nl/24hrs voor meer informatie over het programma.

Foto: Daan Vazquez

Nieuwe editie van β€˜Amstelveen in 24 uur’ in aantocht met meer dan 50 activiteiten

[AMSTELVEEN] Een nieuwe editie van het tweejaarljkse evenement 'Amstelveen in 24hrs' vindt plaats op zaterdag 17 mei. Er staan dan ruim 50 gratis, bijzondere activiteiten op één dag op het programma. Vroege vogels kunnen de dag om 6.00 uur in de ochtend beginnen met dauwtrappen in de heemparken en wie de dag in late avonduren dansend wil afsluiten kan dat doen in ANNA in de voormalige Annakerk.

Horeca houdt culinair festival

Een groep horecaondernemers, die ter wille van de free publicity zogenoemde reclameachtige ‘persberichten’ verzenden, houdt voor de tweede keer het evenement  ‘Amstelveen Culinair’. De gemeente stelt daarvoor in het weekend van vrijdag 4 tot en met zondag 6 juli de noordelijke Poeloever beschikbaar. Wie dat terrein wil betreden, moet € 15 betalen. Entreetickets zijn te bestellen op www.amstelveenculinair.nl.

Op vrijdag 4 en zaterdag 5 juli is dat festivalterrein geopend van 16:00 tot 23:00 uur en op zondag 6 juli van 14:00 tot 21:00 uur.

Vrijmibo

Een heel weekend lang is er voor iedereen van alles te doen, zegt de gemeente. ‘Op vrijdagavond 4 juli wordt de grootste vrijmibo van Amstelland georganiseerd.’  Zaterdagavond 5 juli kan men van alles proberen, van streetfood tot ‘fine dining’. Zondag 6 juli is  bedoeld als ‘relaxte familiedag met activiteiten voor het hele gezin.’ Het volledige programma staat op www.amstelveenculinair.nl.

Wethouder enthousiast

Wethouder Adam Elzakalai (Economische Zaken en Stadpromotie) is enthousiast over het evenement, c.q. festival. “Het is ontstaan vanuit onze eigen horeca, lokale organisaties en enthousiaste Amstelveners – en groeit hopelijk uit tot een evenement waar heel Amstelveen ieder jaar naar uitkijkt”, zegt hij. “Als gemeente juichen we dit soort lokale initiatieven enorm toe.”

Ontdek Amstelveen in 24 uur

Tijdens ‘Amstelveen in 24hrs’ op zaterdag 17 mei 2025 worden in Amstelveen ruim 50 gratis, bijzondere activiteiten op één dag georganiseerd

Vierde editie 'Amstelveen in 24hrs' op 17 mei: meer dan 50 activiteiten

Amstelveen - Tijdens ‘Amstelveen in 24hrs’ op zaterdag 17 mei 2025 worden in Amstelveen ruim 50 gratis, bijzondere activiteiten op één dag georganiseerd. Je kunt de dag om 6.00 uur in de ochtend beginnen met dauwtrappen in de heemparken en in de late uren dansend afsluiten in de ANNA kerk.

Wethouder Economische Zaken en Stadspromotie Adam Elzakalai: “Deze vierde editie van Amstelveen in 24hrs’ heeft ook dit jaar weer een bijzonder programma. De activiteiten zijn door de hele gemeente, van het Amsterdamse Bos tot de polder en de Amstel en van Stadshart tot Kronenburg. Onze stad heeft veel te bieden. Dit evenement is een prachtige manier om dat te laten zien.”

Programma Amstelveen in 24hrs

Gedurende 24 uur laten horeca, lokale ondernemers en culturele hotspots zich van hun meest verrassende kant zien. Neem een kijkje achter de schermen, volg een workshop, leer plekken kennen waar je nooit eerder was of trek de natuur in. Amstelveen in 24hrs is een evenement waarbij lokale ondernemers en instellingen, in samenwerking met het platform Visit Amstelveen van de gemeente Amstelveen, de stad elke 2 jaar in de spotlights zetten. Het doel van dit evenement is om inwoners en bezoekers uit de regio op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het recreatieaanbod in Amstelveen. Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk. Hieronder een greep uit de activiteiten.

Fototentoonstelling voelen

Bekijk de expositie World Unseen van Canon bij KNGF Geleidehonden met foto’s van gerenommeerde fotografen die te ‘bekijken’ zijn met audio, braille en reliëf prints. Ziende mensen ervaren het juist vanuit het perspectief van mensen met een visuele beperking.

Creatief met koken, dansen of kunst

Leer zelf dumplings maken. Ontdek de Picasso in jezelf of krijg een rondleiding in een bierbrouwerij. Je kunt natuurlijk ook een graffiti kunstwerk maken of een spinning sessie met een lichtshow en DJ’s meepakken. Of kies jij voor lasergamen of de Swingende Muziekbingo?

Programma Amstelveen in 24hrs

Ga naar visitamstelveen.nl/24hrs voor meer informatie over het programma.

Discover Amstelveen in 24 hours

Experience and discover Amstelveen in one day! On Saturday, May 17 2025, a variety of 51 fun, challenging and surprising activities will take place throughout Amstelveen during the event Amstelveen in 24hrs. Put May 17 in your calendar and see the complete program on the website visitamstelveen.nl/en/24hrs.

Bekijk ook de video Amstelveen in 24hrs.

Belevingswereld jongeren steeds meer online: Amstelveens jongerenwerk wil ze daar ook ontmoeten

Het jongerenwerk in Amstelveen krijgt steeds meer bekendheid. Jongerenwerkers zijn zichtbaar op school, organiseren activiteiten en zijn er voor een praatje of een luisterend oor. Maar ondertussen speelt zich een belangrijk deel van het leven van jongeren ergens anders af: online. Juist daar is nog veel te winnen. Dit blijkt uit een evaluatie van het jongerenwerk.

Sinds een paar jaar zijn er op iedere middelbare school in Amstelveen jongerenwerkers aanwezig. Ze lopen rond in de pauzes, helpen bij activiteiten, organiseren sporttoernooien en zijn beschikbaar voor korte gesprekken. Ze zijn geen leraren, maar ‘gewoon mensen’ bij wie je terecht kunt als je ergens mee zit of gewoon even wilt kletsen.

Leerlingen en docenten zijn na wat kinderziektes in de opstartperiode enthousiast. De jongerenwerkers zijn makkelijk benaderbaar, nemen geen toetsen af en zijn er écht voor de jongeren. Jongeren zeggen: “Ik weet dat ze het niet doorvertellen.”  Daarnaast vinden ze dat jongerenwerkers hen beter begrijpen. Dat is precies de bedoeling.

Lees ook: College ziet open sportinlopen niet als ideale oplossing voor minder fitte jongeren

Tegelijk merken de jongerenwerkers dat de belevingswereld steeds meer verschuift naar online. Instagram, TikTok, Snapchat: daar gebeurt het. Niet alleen grappige filmpjes kijken, ook de moeilijke dingen: ruzies, onzekerheid, groepsdruk, cyberpesten.

Toch is het Amstelveense jongerenwerk daar nog beperkt te vinden. Dat is zonde. Want juist online liggen er kansen om jongeren eerder te bereiken, signalen op te vangen of gewoon contact te houden.

In gesprekken met jongeren, scholen en andere organisaties komt hetzelfde advies naar voren: zorg dat jongerenwerk ook online zichtbaar is. Niet alleen om filmpjes te posten of activiteiten te promoten, maar om écht in gesprek te zijn. Misschien via DM’s, livestreams of zelfs online spreekuren. En dat vraagt om kennis, tijd én lef.

De jongerenwerkers zelf willen maar al te graag meer aandacht voor online binnen hun werkveld. Ze zien de behoefte, hebben ideeën en willen meebewegen. Wat ze nodig hebben? Ondersteuning, duidelijke keuzes en misschien een beetje extra hulp om hun digitale skills te versterken.

The post Belevingswereld jongeren steeds meer online: Amstelveens jongerenwerk wil ze daar ook ontmoeten appeared first on 1Amstelveen.

Kinderen praten mee over jeugdhulp

Op initiatief van de raadsleden Gert Jan Slump (foto, GroenLinks) en Nora Fakirni (SP, foto onder) – via een amendement – besloot de gemeenteraad woensdag (2 april) dat ouders en kinderen meer invloed krijgen op de inzet van jeugdhulp. Goed voor Amstelveen (GVA) stemde tegen het amendement, maar voor de motie die de initiatiefnemers samen met de complete coalitie en 50Plus hadden ingediend en unaniem door de raad werd aangenomen. GVA stemde wel in het geamendeerde voorstel van B en W.

Het plan is dat ouders en kinderen en hun netwerk zelf vrijwillig kunnen opstellen met behulp van een onafhankelijk begeleider. Het plan heet een familiegroepsplan.

Professionals

Daardoor is betere afstemming mogelijk over wat mensen zelf kunnen doen en wat jeugdhulpverleners daaraan kunnen toevoegen. Het (vrijwillige) familiegroepsplan is de basis voor het gesprek over passende hulp met jeugdhulpverleners van de gemeente. Ouders, kinderen en professionals worden binnenkort op de website (toegang tot de jeugdhulp) en via ‘andere kanalen’ geïnformeerd over de mogelijkheid voor ouders en kinderen om gebruik te maken van ondersteuning bij het opstellen van een familiegroepsplan.

Gert Jan Slump ziet daarin een aanscherping van de betreffende verordening. “En het werken aan meer bekendheid van dit plan als een heel belangrijke bijdrage aan goede hulp voor ouders en kinderen. Omdat zij samen met hun netwerk kunnen bepalen wat zij nodig hebben, is de kans op passende jeugdhulp aanzienlijk groter”, vindt hij. Nora Fakirni heeft dergelijke woorden. “Eigen kracht en dus regie houden begint bij autonomie en juist door deze autonomie te stimuleren, worden gezinnen aangemoedigd om de stappen te bepalen en te zetten om hun doelen te bereiken”, zegt zij. Dit zal bijdragen aan het versterken van het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen”.

Kozakken zingen in Urbanus

Het Oeral Kozakkenkoor geeft een voorjaarsconcert op vrijdag 9 mei om 20.00 uur (inloop 19.30 uur) in de Sint Urbanuskerk in Bovenkerk aan de Noordammerlaan 124. Kaarten zijn verkrijgbaar à € 20,00 (inclusief   pauzeconsumptie) via www.oeralkozakkenkoor.nl en voor aanvang aan de kerk à € 22,50.

Het Oeral Kozakkenkoor uit Den Haag zingt religieuze liederen uit de Orthodoxe liturgie en folkloristische liederen uit Oekraïne met een instrumentaal ensemble.

Bekendheid

Het koor krijgt in binnen- en buitenland een steeds grotere bekendheid, heeft verschillende radio- en televisieoptredens verzorgd, o.a. een optreden bij Podium Witteman in 2019 en staat onder leiding van de Oekraïense pianiste en dirigente Oksana Kryuchkova.

50 jaar in Nederland

Het Oeral Kozakkenkoor is de voortzetting van het koor van het Oeral Kozakkenregiment, dat tot 1917 actief was en in 1924 in Parijs werd heropgericht. In 1974 is het koor in Nederland voortgezet. Het Oeral Kozakkenkoor bestaat in Europa dus al honderd jaar, waarvan vijftig in Nederland. Dankzij bekwame leiding heeft het koor zich ontwikkeld tot het hoogste niveau. De zangers zijn in staat fluisterzacht en toch volkomen dragend te zingen. Ook kunnen zij grote zangkracht ontwikkelen zonder dat daarbij ook maar de minste verruwing ontstaat.

Stoere kozakken

De zangers komen uit Den Haag en wijde omgeving. Tijdens werktijd zijn ze politieagent, bakker, accountant, slager, buschauffeur, salesmanager of automonteur. Maar éénmaal per week tijdens repetities en natuurlijk bij de optredens transformeren ze in stoere kozakken die de mooiste slavische liederen zingen, met prachtige solo’s van tenoren en baritons.

BMW & MINI Occasions bij Shift Up: het beste van twee werelden

Amstelveen - Shift Up is gespecialiseerd in de verkoop van jonge en rijk uitgeruste BMW’s en MINI’s. Een onmiskenbare trend op de huidige occasionmarkt is de grote vraag naar plug-in hybrides. De verkoop van plug-in hybrides steeg vorig jaar met maar liefst 30 procent. Wat verklaart die groeiende populariteit? En kun je bij Shift Up terecht voor een kwalitatieve hybride BMW of MINI? Volgens eigenaar Constantijn Reiziger is het antwoord daarop zonder twijfel: ‘Zeker weten.’ AmstelveenZ vroeg hem naar de populariteit van plug-in hybride occasions, welke modellen het meest in trek zijn, waarom volledig elektrische occasions (nog) niet zo hard gaan en wat zijn verwachtingen zijn voor de toekomst.

Wat merk je van de recente hype rondom hybride auto’s bij Shift Up?

‘Hybride auto’s domineren momenteel de markt van jonge occasions. Ook bij Shift Up zien we de vraag enorm toenemen. Mensen kiezen steeds vaker voor een plug-in hybride, omdat deze wagens het beste van twee werelden bieden. In de stad kun je korte ritten volledig elektrisch afleggen - of het nu voor woon-werkverkeer is of om de kinderen naar school te brengen. Dat bespaart flink wat uitstoot én brandstof, zeker als je thuis kunt opladen. Tegelijkertijd biedt de benzinemotor voor langere ritten een geruststellend gevoel. Je hebt geen last van ‘range anxiety’ (de angst om stil te vallen onderweg vanwege een lege accu, red.). Dat is bij volledig elektrische occasions echt nog een punt van zorg.

Wat ons ook opvalt in de showroom, is dat plug-in hybrides zowel fervente autoliefhebbers als mensen die niet veel met auto’s hebben, over de streep trekken. Hybride BMW’s en MINI’s zijn bovendien bijzonder comfortabel en plezierig om mee te rijden. Daarbij zijn veel hybridemodellen fiscaal aantrekkelijk geweest toen ze nieuw waren - en dat zie je nu terug op de tweedehandsmarkt. Klanten krijgen veel waar voor hun geld. De BMW 330e bijvoorbeeld heeft bijna 300pk systeemvermogen, wat zorgt voor een geweldige rijervaring, terwijl de auto ook nog zuinig is. Het milieuaspect speelt voor veel mensen zeker een rol; ze vinden het belangrijk elektrisch te kunnen rijden, maar een overstap naar een 100% elektrische occasion brengt nog te veel onzekerheden met zich mee.’

Zijn er bepaalde hybride modellen die op dit moment extra populair zijn?

‘Ja, er zijn diverse modellen die het momenteel heel goed doen. Bij BMW zien we een grote vraag naar de 330e en de X3 30e. Deze kunnen in de praktijk circa 25 tot 38 km volledig elektrisch rijden, wat ideaal is voor korte dagelijkse ritten. De grotere BMW X5 45e en 50e zijn ook zeer in trek. Deze auto’s hebben een grotere batterij, waarmee je bij de X5 45e circa 70 km en bij de X5 50e circa 90 km volledig elektrisch kunt rijden. Dat maakt deze modellen tot een aantrekkelijke keuze voor gezinnen – vooral omdat het ruime SUV’s zijn met zowel een zescilinder benzinemotor als een sterke elektromotor.

Maar ook de MINI Countryman Cooper SE ALL4 is gewild. Mensen noemen het vaak 'de ideale gezins-MINI', omdat dit model zowel zeer praktisch als leuk en zuinig is. Het is een compacte SUV met vierwielaandrijving, hetgeen ook nog eens extra vertrouwen geeft in de winter of op een slecht wegdek. Daarbij hebben onze hybride modellen vaak veel opties,waarmee ze ook een brede doelgroep aanspreken.

We horen dat tweedehands 100% elektrische auto’s minder goed verkopen?

‘Dat klopt. We zijn bij Shift Up ook zeer selectief met het inkopen van gebruikte elektrische voertuigen. Begrijp me niet verkeerd: elektrisch rijden is zeker de toekomst, maar op de occasionmarkt gaat het momenteel lang niet zo hard als bij hybrides. Dit komt vooral door de zorgen die consumenten hebben over de batterij van een gebruikte EV. Hoeveel actieradius heeft de accu nog na een paar jaar? En wat kost het om de batterij te vervangen als deze versleten is? Ze kunnen niet terugvallen op een verbrandingsmotor zoals bij een hybride.’

Shift Up april 2025 BMW zwart voor huis 330e.jpg

‘Daarnaast zijn er veel technologische ontwikkelingen bij elektrische auto’s, waardoor een drie jaar oude EV al verouderd kan aanvoelen vergeleken met nieuwere modellen, die verder kunnen rijden en sneller kunnen laden. Ook de prijsdalingen van nieuwe elektrische auto’s - zoals we bij Tesla hebben gezien - beïnvloeden de waarde van gebruikte EV’s. Omdat de overheidssubsidie voor tweedehands EV’s ook verleden tijd is, zijn de prijzen vaak nog relatief hoog, terwijl de vraag lager is. Wij hebben af en toe wel elektrische modellen op voorraad, maar die selecteren we uiterst nauwkeurig.’

Wat zijn je verwachtingen voor jong gebruikte hybrides voor de komende jaren?

‘Ik verwacht dat hybrides de komende jaren populair blijven, zeker zolang mensen nog niet klaar zijn voor volledig elektrisch rijden. De techniek van hybrides is inmiddels bewezen en betrouwbaar, waardoor mensen vertrouwen hebben in deze voertuigen. In de toekomst denk ik wel dat er een verschuiving zal komen. Nieuwe EV’s worden steeds beter, betaalbaarder en hebben een grotere actieradius, waardoor ook elektrische occasions aantrekkelijker zullen worden. Maar dat zal geleidelijk gaan. Hybrides zullen de komende jaren een waardevolle tussenoplossing blijven.’

‘De markt voor jonge hybrides is momenteel écht ontzettend sterk. De vraag blijft hoog en het aanbod groeit - ook omdat veel van deze voertuigen nu beschikbaar komen uit de leasemarkt. We hebben doorgaans een wisselend aanbod van goed uitgeruste hybride BMW’s en MINI’s in uitstekende staat. Modellen als de 330e, X3 en X5 zijn regelmatig beschikbaar, al merken we dat ze vaak niet lang te koop staan. Door de aanhoudende vraag wisselt het aanbod snel, dus het loont om de voorraad goed in de gaten te houden als je een specifiek model zoekt.’

shift Up april 2025 BMW WIT Huizen.jpg

Tot slot, nog tips voor mensen die op zoek zijn naar een jonge (hybride) BMW of MINI? Waar moeten ze op letten?

‘Mijn belangrijkste tip is om goed na te denken over wat je nodig hebt. Als je voornamelijk korte ritten in de stad maakt en thuis kunt opladen, is een hybride echt ideaal. Als je vaak lange afstanden rijdt, kijk dan goed naar het verbruik op benzine.

 Daarnaast ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar bij Shift Up hebben we altijd een betrouwbare selectie jonge BMW’s en MINI’s op voorraad – meestal maximaal vijf jaar oud, met volledige onderhoudshistorie, rijke uitrusting, voorlopig onderhoudsvrij én we geven standaard zes maanden garantie. Soms geldt zelfs nog een resterende fabrieksgarantie.’

‘Omdat we ons specifiek op BMW en MINI richten, hebben we veel expertise in huis; we kennen veel ins en outs van elk model. We merken dat kopers die kennis waarderen. Ook als je een specifieke wens hebt - bijvoorbeeld een bepaalde kleur of uitvoering - kun je bij ons een zoekopdracht achterlaten. Dan gaan wij actief op zoek naar jouw ideale BMW of MINI. Zo hoef je zelf niet het hele land af te speuren. We zijn geen klassiek importbedrijf dat op aanvraag allerlei auto’s uit het buitenland haalt. We werken uitsluitend samen met bij ons bekende en erkende dealers in binnen- en buitenland. Daardoor kunnen we garanderen dat de auto in goede conditie verkeert.’

Shift Up (werkt graag op afspraak)
BMW & MINI Occasions
Keurmeesterstraat 18
1187 ZX Amstelveen
+31202101434
info@shiftup.nl
www.shiftup.nl

Dit artikel verscheen eerder in de april-editie van AmstelveenZ Magazine, nummer 97.

WaterSportvereniging Amstelveen houdt open dagen op 19 en 20 april: waterfietsen op de Poel

[AMSTELVEEN] WaterSportvereniging Amstelveen (WSA) houdt op zaterdag 19 en zondag 20 april open dagen van 11.00 tot 17.00 uur op het clubterrein aan Handweg 131. Iedereen is dan van harte welkom om een kijkje te komen nemen op de opgeknapte locatie. Wie wil kan ook meteen het water op te gaan, bijvoorbeeld op een van de waterfietsen. Dit zijn de nieuwste aanwinsten van de vereniging, die daarmee de levendigheid op de Amstelveense Poel wil terugbrengen.

Bovenkerk ontbreekt als horecagebied in nieuwe Amstelveense horecavisie

De nieuwe visie op het Amstelveense horecabeleid bevat weinig verrassingen. De ‘Horecavisie Amstelveen – Smakelijk Verbonden’ borduurt voornamelijk voort op het huidige beleid en enkele wijzigingen in het terrassenbeleid zijn eigenlijk de grootste verandering. Meest opvallend is het ontbreken van Bovenkerk als horecagebied in de visie. 

Het Amstelveense horecaleven kabbelt gezellig voort en sinds de horecavisie 2008-2012 hebben er vooral veranderingen plaatsgevonden in het gebied in en om het Oude Dorp. Daarnaast zijn er vooral in Kronenburg hotels bijgekomen om de Amsterdam-toeristen te huisvesten. 

Gebiedsgerichte aanpak

De nieuwe horecavisie van de gemeente Amstelveen gaat voor een gebiedsgerichte aanpak. Daarbij worden alle bekende horecahotspots zoals Stadshart, Amsterdamseweg. Kostverlorenhof, Amstelzijde en Oude Dorp genoemd. Ook Westwijk is een apart gebied in de nieuwe visie. Bovenkerk, dat sinds jaar en dag een belangrijke bijdrage levert aan het Amstelveense horecaleven, wordt dus niet meegenomen.

In Bovenkerk zijn onder meer Silversant, Colijn, De Manen, Carels eetcafé en Maalder gevestigd. Ook het Noorddamcentrum, waar veel Bovenkerkse bandjes- en feestavonden worden gehouden, kan worden meegerekend als horeca. 

De door Amstelveen aangemerkte gebieden krijgen in de nieuwe visie een eigen ontwikkelstrategie: ontwikkelen, consolideren of terugdringen. Dit biedt een gedifferentieerde benadering die beter aansluit bij lokale behoeften en kenmerken. Hoe de toekomst van de horeca in Bovenkerk eruit moet zien, blijft nu in het ongewisse. Ontwikkelen, consolideren of terugdringen?

Terrasbeleid

Een van de grootste veranderingen voor de toekomst betreft het terrasbeleid. Nieuwe uitgangspunten houden rekening met tropisch weer, verduurzaming van verwarming, aangepaste openingstijden (bijv. aan de Amstelzijde), en regels voor tv-schermen tijdens sportevenementen. Dit is een reactie op de toegenomen betekenis van terrassen sinds de coronaperiode en de behoefte aan een balans tussen levendigheid en leefbaarheid.

Het onderzoek voor de visie is besproken met het Platform Ondernemend Amstelveen, waarin ook KHN Amstelland vertegenwoordigd is en met een vertegenwoordiging van Amstelveense horecaondernemers. De Horecavisie ligt vanaf 8 april zes weken ter inzage. Medio 2025 zal de gemeenteraad een besluit nemen over de horecavisie, vervolgens zal er een horecaplan worden opgesteld waarin de acties worden uitgewerkt.

De ‘Horecavisie Amstelveen – Smakelijk Verbonden’ is hier in te zien.

The post Bovenkerk ontbreekt als horecagebied in nieuwe Amstelveense horecavisie appeared first on 1Amstelveen.

Magic Circus komt in paasweekend weer naar in Amstelveen met voorstelling β€˜Valo’

[AMSTELVEEN] De tent van Magic Circus staat rond de Paasdagen weer in Amstelveen. Van vrijdag 18 april (Goede Vrijdag) tot en met maandag 21 april (Tweede Paasdag) is het circus dagelijks te bewonderen aan de Dr. Willem Dreesweg/Melkweg bij De Meent. Dit jaar brengt het circus de voorstelling 'Valo' (Fins voor licht) met circusartiesten uit Finland, Nederland en Polen onder wie circuskomiek Jofri en de Poolse circusprinses Anna.

Vogelfestival in Amsterdamse Bos in Hemelvaartweekend

[AMSTELVEEN] In het Hemelvaartweekend vindt op zaterdag 31 met en zondag 1 juni een vogelfestival plaats in het Amsterdamse Bos. Op het programma staan excursies en workshops en er komt dan een festivalplein bij de Boswinkel. Bij de organisatie werkt het Amsterdamse Bos samen met Vogelwerkgroep Amsterdam. Het festival maakt onderdeel uit van het programma ter viering van het 750-jarig bestaan van Amsterdam.

Magic Circus strijkt weer neer in Amstelveen tijdens Pasen

Amstelveen - In het Paasweekend strijkt het Magic Circus weer neer in Amstelveen, aan de Melkweg/ Dr. Willem Dreesweg bij de Meent.. Dit jaar wordt het publiek getrakteerd op onder andere een groep acrobaten uit Finland. De voorstelling heeft dan ook de naam VALO gekregen, wat Licht betekent in Finland. 

Tijdens het Paasweekend van Goede vrijdag 18 april t/m Tweede Paasdag maandag 21 april is er dagelijks om 16.00 uur een voorstelling.

Dé nieuwe generatie Finse circusartiesten speelt voor het eerst in Nederland. Samen met Jofri, Nederlands beste circuskomiek, en de Poolse circusprinses Anna brengen zij het hooggeëerd publiek een welkome afwisseling in deze soms donkere tijden: verlichting en verpozing.

VALO

Een acrobate in kopstand op een trapeze door de lucht zwevend,. indrukwekkende sprongen naar hoge menselijke piramides, magische autobanden, poëtische acrobatische dans, razendsnelle jongleurs en diabolisten zorgen voor twinkelingen. En als het even te spannend wordt, grijpt komiek Jofri in om iedereen te laten schateren. 

Magic Circus is het oudste én modernste tentcircus van Nederland. Het allerlaatste circus van eigen bodem dat nog een volledig seizoen op reis is. 

Kaarten zijn bij het circus op voorstellingsdagen verkrijgbaar vanaf 15.30 uur aan het Magic Servicebuffet. Online reserveren kan via www.magic-circus.nl. In winkels met een circusposter zijn kortingsbonnen te vinden.

Remy Evers speelt β€˜Stoorzender’ in schouwburg

Groot acteertalent met een elastieken gezicht ontroert in verrassende beeldende scènes. Na zijn bejubelde debuutvoorstelling ‘Gewoon Remy’ komt cabaretier Remy Evers (winnaar Juryprijs Cameretten 2019) met zijn nieuwe programma ‘Stoorzender’.

Een absurdistisch spektakel over een energieke jongen met te veel vrije tijd die verstrikt raakt in een eenzijdige burenruzie. In een wereld waarin iedereen rent, lijkt hij stil te staan. Maar niets is minder waar. Zijn hoofd maakt overuren. In een voorstelling waarin ontroering en humor vechten om voorrang en waar de grenzen tussen fantasie en realiteit elkaar kruisen, gaat de ontwapenende Evers op zoek naar antwoorden. Is de uitvinder van de perforator ook de uitvinder van confetti? En kan een boomfluisteraar ook met papier en laminaat praten? Remy heeft geen hobby nodig maar een roeping. Hij zoekt het uit, op zijn unieke manier.

Kaartverkoop

‘Stoorzender’ door Remy Evers is te zien op 17 april om 20:30 uur in De Schouwbrug inAmstelveen. Kaarten vanaf € 18,50 per persoon en zijn te koop via:https://schouwburgamstelveen.nl/nl/theater/agenda/seizoen-2024-2025/remy-evers/

Foto Ga Los

Extra activiteiten in meivakantie in zwembad De Meerkamp

[AMSTELVEEN] De meivakantie is weer in aantocht. In verband daarmee hanteert zwembad De Meerkamp van maandag 21 april tot en met zondag 4 mei het vakantierooster met volop ruimte voor recreatiezwemmen en banenzwemmen. Ook zijn er extra activiteiten, zoals Jungle Stormbaan, de Opblaasdierenrace en de KnockOut Games. Op de feestdagen zondag 20 april (Eerste Paasdag), zaterdag 26 april (viering Koningsdag) en maandag 5 mei (Bevrijdingsdag) is het zwembad gesloten.

Familiebedrijf Co van der Horst bestaat 120 jaar

Amstelveen - Het is het oudste grote familiebedrijf van Amstelveen: Co van der Horst. Deze maand viert het bedrijf het 120-jarig bestaan en is de blik nog altijd vol op de toekomst gericht. Het geheim achter het succes van het unieke familiebedrijf ontvouwt zich in een gesprek met de broers Stephan en Edwin van der Horst, van de vierde generatie. Net als hun overgrootvader, opa en vader het in hun generatie deden, wisten Stephan en Edwin het familiebedrijf de afgelopen decennia weer verder uit te breiden. Het geheim? Het pioniersbloed dat door de familieaderen stroomt.

Aan de top blijven is moeilijker dan aan de top komen. Als je dat letterlijk neemt is het Stephan en Edwin in ieder geval gelukt aan de top te blijven. Met een kop koffie op de betoverende 26e verdieping van het iconische gebouw The Valley aan de Zuidas, met fabelachtig uitzicht over Amsterdam en Amstelveen, vertellen ze opmerkelijk bescheiden over de geschiedenis van het familiebedrijf, dat naast het overbekende filiaal aan de Binderij in Amstelveen inmiddels twee mono-brandstores beheert aan de Zuidas, van Flexform en Molteni&C.

‘Dit is ons nieuwste winkeltje,’ zegt Edwin met het nodige gevoel voor ironie over de laatste uitbreiding, de Nederlandse flagshipstore van het Italiaanse Molteni&C dat in 2022 opende. De adembenemende winkel is verdeeld over de begane grond én de bovenste twee etages van de noordtoren van The Valley, waar ook restaurant Green, een samenwerking tussen Co van der Horst en Peter Lute, onderdeel van uitmaakt.

P17 Valley_Amsterdam.jpg

Geschiedenis

Prachtig natuurlijk de Zuidas, maar de bakermat van het familiebedrijf ligt onmiskenbaar in Amstelveen. Het is deze maand exact 120 jaar geleden dat overgrootvader Co van der Horst het inmiddels dikke boek van het familiebedrijf in Amstelveen (Nieuwer- Amstel) opensloeg. Hij trok er in 1905 aanvankelijk als marskramer met een rugzak op uit om textielmanufacturen en aanverwante artikelen aan de man te brengen. ‘Hij ging de boer op en trok door de polders van Nieuwer-Amstel onder andere naar Aalsmeer en Uithoorn,’ zegt Stephan, wijzend op een oude foto op zijn laptop met daarop zijn overgrootvader en opa voor de hondenkar in het Oude Dorp.

Als marskramer had Co van der Horst het nodige succes. De rugzak werd al snel een hondenkar en de hondenkar een paard en wagen. Hij kreeg vaste voet aan de grond toen de eerste fysieke winkel in het Oude Dorp van Amstelveen werd betrokken rond de jaren 40. 'De eerste winkel was aan de Dorpsstraat in het voormalige armenhuis,' zegt Edwin. 'Het originele pand bestaat niet meer, maar het stond naast het pand waarin nu Potterie Het Oude Dorp van kunstenaarsechtpaar Leegstra gevestigd is. Vanuit de winkel werden aanvankelijk (textiel-) manufacturen en aanverwachte artikelen verkocht.'

P17 hondenkar co-van-der-horst-.jpg

Het was rond de Tweede Wereldoorlog dat de tweede generatie in het spel kwam. Jacobus van der Horst nam samen met zijn broers Gerrit en Henny de zaak over van hun vader. In 1962 kocht Jacobus zijn broers uit en kwam zijn oudste zoon Cees van der Horst, de vader van Edwin en Stephan, samen met zijn vrouw Loes en broer Ad, als derde generatie in het bedrijf.

Het was Cees van der Horst die het familiebedrijf écht op de kaart zette. Samen met zijn broer Ad en zijn vrouw Loes Wiemer was de expansiedrift nauwelijks te temmen en groeide Co van der Horst uit tot een iconische woon-annex interieurwinkel met internationale bekendheid.

‘Omdat de vraag naar meubelen groot was, wilde onze vader steeds meer meubelen in het pandje in de Dorpsstraat tentoonstellen, maar de ruimte ontbrak,’ vertelt Edwin. ‘Op zoek naar ruimte organiseerde hij daarom in de jaren 60 geregeld externe meubelshows op Plein 60, in een grote tent. Dat deed hij onder andere samen met Van Poelgeest (auto’s). Die shows werden druk bezocht. Hij heeft toen ook het NOS Journaal gehaald, omdat de tent was ingestort vanwege een storm. Dat was niet slecht voor de naamsbekendheid.’

Binderij

De aanhoudende zoektocht naar meer ruimte resulteerde begin jaren 70 in een hagelnieuw pand aan de Binderij, dat toen helemaal aan de grens van de gemeente lag. ‘De wijken Middenhoven en Westwijk waren er nog niet, erachter lag alleen maar polder. Het was voor die tijd visionair dat onze vader voor de rand van de gemeente koos. In die tijd was het, in tegenstelling tot nu, helemaal nog geen trend,’ zegt Stephan.

Edwin vult aan dat het ook eigenlijk niet uit kon, omdat het pand een zeer forse investering vergde: ‘Toch slaagde
hij erin het voor elkaar te krijgen. Hij was de eerste ondernemer die een staatsgarantie via de Rabobank wist te bemachtigen. Daar was hij apetrots op. Dat vond hij zo prachtig, dat hij er over bleef vertellen.’ De zaken gingen goed en de verschuiving naar het luxe segment met steeds meer designer topmerken uit binnen- en buitenland kreeg gedurende de jaren geleidelijk zijn beslag. Co van der Horst groeide uit tot het neusje van de zalm op interieurgebied en liep altijd voorop. Mensen uit het hele land kwamen speciaal naar Amstelveen en op een standaard zaterdag werden met gemak duizenden bezoekers verwelkomd.

De locatie aan de Binderij werd onderwijl gestaag uitgebreid. Stephan: ‘Mijn vader startte in 1972 met 2.500m2, maar ongeveer om de vijf jaar kwam er wel een verdieping bij. Ook werd er een magazijn bijgebouwd. De locatie is uiteindelijk vier keer zo groot geworden als waar mijn vader mee was begonnen en beslaat inmiddels nu zo’n 10.000m2.’

P1819 Amsterdam MolteniC.jpg

MolteniC Amsterdam

Maar tijden veranderen. ‘Het gebouw in Amstelveen is nu wel echt te groot. Dat heeft alles te maken met de tijd waarin we leven, maar ook met de ontwikkeling die we de laatste jaren als bedrijf hebben doorgemaakt,’ zegt Stephan. Edwin legt uit: ‘We komen uit een tijd dat je vooral moest laten zien wat je allemaal had, maar in deze tijd moeten we vooral laten zien wat we kunnen. Daar heb je dus een andere presentatie voor nodig, je hebt nu al snel te veel. De consument wil tegenwoordig op maat geadviseerd en geholpen worden. We willen zeker winkels behouden, maar omdat de verhoudingen anders zijn geworden, is het winkelbezoek minder geworden en werken we nu vooral met kleinere opstellingen.’

Geen verrassing

Dat de broers net als de vorige generaties al lang en breed aan het pionieren zijn en de tijd vooruit waren is duidelijk. De ontwikkeling komt voor hen niet als een verrassing. ‘We hebben de afgelopen jaren stappen gezet die je niet direct aan de buitenkant ziet, maar die wel heel belangrijk zijn voor de toekomst van ons bedrijf. We hebben de tak van sport waarin we actief zijn namelijk echt veel breder getrokken, omdat de markt daar om vroeg. We zijn allang niet meer alleen een interieur- of woonwinkel,’ zegt Edwin.

Stephan legt uit dat Amstelveen mede door haar internationale samenstelling het bedrijf enorm veel heeft gebracht: ‘Amstelveen huisvest bijzonder veel nationaliteiten en daar hebben we heel veel van geleerd. Internationals zijn namelijk op een heel andere manier bezig met interieurs en wij hebben daar al vroeg op ingespeeld. Mensen willen een bedrijf dat alles kan regelen, dat is in het buitenland veel gangbaarder en die trend is overgewaaid naar Nederland. Twintig jaar geleden was het in Nederland heel bijzonder als je een eigen architect had, maar inmiddels is dat steeds meer gewoonte geworden. Het belangrijkste is dat wij alles in huis hebben om een huis van de grond tot het plafond in te richten: van meubels en kasten, keukens en badkamers tot aan verlichting, domotica en zelfs complete thuisbioscopen. Natuurlijk hebben we van oudsher een echte textielachtergrond. Manufacturen en textielbenodigdheden, zoals gordijnen en behang, maken nog steeds onderdeel uit van ons bedrijf en ook dat nemen we nog altijd integraal mee in onze interieuradviezen.’

Aan complete inrichtingen is een steeds grotere behoefte, zeker bij mensen die bijvoorbeeld een tweede huis in het buitenland hebben. Co van der Horst opereert daarbij internationaal en heeft, naast alle benodigdheden die met een topinrichting gemoeid zijn, ook de logistiek grotendeels in eigen hand, een unicum. Dus hier heb je de sleutel en maak er wat (heel) moois van: Co van der Horst kan het en stelt nooit teleur.

P1819 Flexform Amsterdam 01.jpg

Flexform Amsterdam

Maar er is meer waar de broers, samen met zo’n veertig medewerkers, aan hebben gewerkt de afgelopen jaren: ‘We hebben natuurlijk onze eigen studio met architecten en stylisten, maar we adviseren inmiddels ook via externe architecten. We hebben een tak opgezet waarbij we met zelfstandige interieurarchitecten samenwerken, die via ons hun interieurs kunnen ontwerpen voor zakelijke klanten. Daarbij hebben we ook een afdeling development, waarbij we samen met projectontwikkelaars aan de slag kunnen voor grote projecten. Zo hebben we de penthouses van The Mayor kunnen inrichten, maar ook veel appartementen hier in The Valley. Verder organiseren we bijeenkomsten voor architecten en organiseren we reizen naar leveranciers.’

Zuidas

‘Voor ons is het écht heel belangrijk dat we met ons bedrijf in een internationale omgeving zitten,’ benadrukt Stephan, die daarmee de logische uitbreiding naar de Zuidas in Amsterdam verklaart. Die stap werd - over pioniers gesproken - reeds zeven jaar geleden gezet met het Flexform. Dat was toen de eerste monobrandstore van Nederland. In 2022 volgde Molteni&C in The Valley.

De Zuidas is een gebied waar de potentie nog lang niet volledig is benut, weet Stephan. ‘Veel mensen denken dat de Zuidas alleen maar uit kantoren bestaat, maar dat is zeker niet waar. Er zijn en worden ook veel woningen gebouwd en daar zijn ze nog lang niet mee klaar. En straks komen hier ook de internationale treinen uit London en Parijs samen, Schiphol is één treinstation verderop en je bent na twee tramhaltes in de binnenstad van Amsterdam. Zeker voor internationals is alles voor een wereldstad ongelooflijk dichtbij. Voor ons was de Zuidas een logische stap.’

Verhuizing

Toch is en blijft Amstelveen de basis van Co van der Horst en als het aan de broers ligt blijft dat zo. Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Ondernemersverenging Amstelveen begin dit jaar (NB: Co van der Horst werd in 2022 uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar) maakten de broers bekend graag te willen verhuizen binnen Amstelveen, naar een locatie die beter past bij deze tijd. ‘We willen graag kleiner en zijn in gesprek met de gemeente of we op de huidige locatie iets moois terug kunnen bouwen, waar de Amstelveense gemeenschap profijt van heeft. We denken bijvoorbeeld aan betaalbare appartementen. De gemeente staat daar positief tegenover en de gesprekken verlopen goed.’

De wens iets terug te doen voor Amstelveen is niet vreemd. Het bedrijf Co van der Horst heeft altijd een groot hart gehad voor Amstelveen. Zo was het vader Cees (hij overleed in 2019) die zich jarenlang belangeloos inspande voor de jaarlijkse Sinterklaasintocht. Mede dankzij zijn inzet groeide de intocht uit tot het grootste kinderfeest van Amstelveen. ‘Amstelveen zit in het DNA van ons bedrijf. We kunnen ons een toekomst zonder Amstelveen niet voorstellen, dus we hopen van harte dat we er goed met de gemeente uitkomen,’ besluit Edwin.

Hoe dan ook: Co van der Horst kan met vertrouwen de volgende 120 jaar tegemoet. En wij hebben zo het vermoeden dat de vijfde generatie al staat te trappelen...

Co van der Horst
Binderij 2
1185 ZJ Amstelveen
T: 020 641 25 05
info@vanderhorst.nl

Flexform Amsterdam
Beethovenstraat 396
1082 PR Amsterdam
T: 020 426 0740

Molteni&C Amsterdam
Beethovenstraat 305
1083 HK Amsterdam
T: 020 426 0742

Dit artikel verscheen eerder in de april-editie van AmstelveenZ Magazine, nummer 97.

Houden van de liefde - Conchita Willems

Goede gedachten zijn vrienden. Goede gedachten maken blij. Goede gedachten werken helend. Je geest cultiveren, ongeacht je geloofsovertuiging? Slechte gedachten opgeven uit vrije wil? Onze dierbare moeder stierf en werd begraven met haar rozenkrans in de handen op het borstgebied. Zo wilde zij dat, zo leefde zij en zo is zij mijn allereerste voorbeeld van toewijding aan de liefde. Haar motto was: Amor Vinci Omnia. Liefde overwint alles. Ja ja, wat een mooie invloed heeft zij nog steeds. Mijn eigen gebedssnoer is een goed hulpmiddel om de werking van goede gedachten te ervaren, te kiezen, meer en meer. Wel eens moeilijk hoor! Want je eigen vijand erkennen, je valse gedachten ontwapenen die samenlevingen ontwrichten? Dat vraagt om daadwerkelijk kiezen voor goede gedachten …

Onder andere dankzij de columns ben ik als weduwe niet alleen in huis. Naast het geloof en goede herinneringen, ontvang ik van lezers reacties, foto’s en ontmoet hen, zo fijn. Saamhorigheid leeft door communicatie. Bijvoorbeeld ontdekte een bezoeker hoe schaterlachen bevrijdend werkt. En samen ontdekten we tegelijkertijd hoe, vanuit je stilte, spiritueel schaterlachen als innerlijke diepe dankbaarheid, ook bevrijdt. We noemden het de stille schaterlach!

Bevrijd? Wat is vrijheid? Met het oog op 80 jaar Vrijheid binnenkort in onze woonplaats is ook eigen onderzoek hiernaar aan de orde. Mogen onze harten, ons gezonde verstand en eigen goed gedrag tot doel hebben om bij te dragen aan een positieve, creatieve samenleving. Het feit dat ieder van ons is toegerust met geheugen, verstand, intelligentie en onderscheidingsvermogen om doelgericht te leven, is er. Je levensdoel kennen en beseffen: wat essentieel voor jong, volwassen en oud. De kracht van beheersing en beteugeling van de vijf zintuigen, maakt ons bewust van dat doel. De ogen, oren, tong, geest en handen zijn geneigd ons hiervan af te leiden, ontdek ik. Waar het verleden en de toekomst beide aanwezig zijn in wat is, want het heden is het resultaat van het verleden en het zaad van de toekomst. Onderzoeken en vinden? In de stilte van je hart gebeurt het! Geduld, wijsheid en leren om in het goede te geloven: ja ja dat doet liefde …

Duitse eenheden in Amstelveen tijdens de Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwamen er Duitse soldaten in Amstelveen. De eerste Duitse eenheden die Amstelveen binnentrokken hadden alles te maken met de verdediging/bescherming van Schiphol. Scholen en openbare gebouwen en ook woningen werden gevorderd. Duitse officieren werden gehuisvest in gevorderde woningen. De soldaten werden gelegerd in de schoolgebouwen of werden ingekwartierd bij burgers. De Staf van FLAK-regiment 111 confisqueerde het gebouw van het Leger des Heils aan de Amsterdamseweg. Ook bekend onder de naam Flakgruppe Amsterdam had het tot taak de oostzijde van Schiphol te beveiligen. Het regiment had de beschikking over verschillende afdelingen luchtafweer en schijnwerpers, waarvan het 242ste het meest berucht zou worden in Amstelveen. Eén van haar zware batterijen stond aan de Janselaan (ongeveer waar nu de internationale school aan de Sportlaan staat). Deze kanonnen zouden de Amstelveense bevolking nachtenlang wakker houden.

René Kok vertelt u er alles over op zaterdag 12 april in Museum Cobra, Sandbergplein 1, 1181 ZX Amstelveen.
De lezing begint om 14.00 uur en wordt gehouden in de Voordrachtzaal van Museum Cobra, waar ook de tentoonstelling 'Amstelveen 80 jaar bevrijd' te bezichtigen is.


De lezing en de tentoonstelling zijn vanaf 14.00 uur gratis toegankelijk.

Foto: collectie René Kok, Facebookpagina ‘Amstelveen tijdens de bezetting’

Verwenweekend voor twee zussen dankzij de Wensbank

Na een lange periode van intensieve mantelzorg voor haar ongeneeslijk zieke moeder, krijgt Miryell (26) samen met haar jongere zus eindelijk de kans om even op adem te komen. Dankzij een hartverwarmende wens via de Wensbank van Ziekenhuis Amstelland, in samenwerking met de vereniging CIZ en Hotel Courage in Nijmegen, mogen de zussen binnenkort genieten van een volledig verzorgd verwenweekend. Een moment van rust, ontspanning en vooral: samen zijn.

Collega’s zagen hoeveel Miryell heeft gegeven en gunden haar – midden in het verdriet – een beetje licht. Met steun van haar team, de Wensbank en betrokken collega’s werd haar een bijzonder cadeau overhandigd: een weekend vol warmte en aandacht, én een creatief bloemenboeket met shoptegoed, ingezameld door collega’s. Het ontroerde Miryell diep: “Ik weet niet wat ik moet zeggen… ik ben zó dankbaar voor dit warme cadeau.”

Over de Wensbank

De Wensbank van Ziekenhuis Amstelland maakt wensen waar van patiënten, bezoekers én medewerkers. Klein of groot – elke wens telt. In samenwerking met WISH3 brengt de Wensbank lichtpuntjes op de momenten dat ze het hardst nodig zijn. Zo maken we samen het verschil – met oprechte aandacht en echte betrokkenheid.

Opnieuw wensvervulling via Wensbank Ziekenhuis Amstelland: verwenweekend voor twee zussen

Amstelveen - Via de Wensbank in Ziekenhuis Amstelland zijn al veel wensen in vervulling gegaan. Zo ook die van Miryell. 

Na een intensieve en emotioneel zware periode, waarin Miryell (26) de mantelzorg op zich nam voor haar ongeneeslijk zieke moeder, mogen zij en haar jongere zus binnenkort even helemaal tot rust komen. Dankzij een bijzondere wens via de Wensbank van Ziekenhuis Amstelland – in samenwerking met de vereniging CIZ en Hotel Courage in Nijmegen – genieten de zussen binnenkort van een volledig verzorgd verwenweekend. Even ontspannen, lekker eten en vooral: samen zijn.

Een welverdiend moment voor zichzelf

Collega’s van Miryell vonden dat zij wel wat extra zorg en aandacht kon gebruiken. Ze deden een wens bij de Wensbank: een weekend vol rust en plezier voor de zussen. Samen met Elisheva van den Brink (vereniging CIZ), Valerie Zeelen, Sigrid Provily en het directe team van Miryell werd zij verrast. “Een hart onder de riem verdient ze echt,” zegt Sigrid Provily, Teammanager Kliniek Boven. “Hopelijk lukt het haar om – ondanks het verdriet – weer even te genieten.”

Hotel Courage stelt haar deuren open voor een ontspannen weekend. Daarnaast zamelden collega’s een mooi bedrag in voor shoptegoed, creatief verwerkt in een bloemenboeket. Het gebaar raakte Miryell diep: “Ik weet niet wat ik moet zeggen ik ben zó dankbaar voor dit warme cadeau.”

Over de Wensbank van Ziekenhuis Amstelland

De Wensbank van Ziekenhuis Amstelland vervult wensen van patiënten, bezoekers én medewerkers. Van klein tot groot – elke wens telt. Samen met WISH3 zorgt het ziekenhuis voor hartverwarmende momenten die laten zien hoe belangrijk persoonlijke zorg en betrokkenheid zijn, zowel binnen als buiten het ziekenhuis.

❌