Het was donderdag (4 september) een gezellige drukte op de parkeerplaats aan Pandora. De daar gevestigde School of Understanding bestond tien jaar en dat werd gevierd met een feest dat wethouder Frank Berkhout van o.a. Jeugd en Onderwijs opende (foto).
De school is nog vrijer dan een Vrije School bleek uit een gesprek met directeur Tijl Koenderink, hoewel volgens hem iets volgens hem iets van het Jenaplan en Montessori onderwijs wel ia meegenomen in de formule.
Toekomst
Hij vertelde onder meer dat ‘levenslessen’ aan de leerlingen op de school centraal staan en dat twaalf jaar geleden een groepje volwassenen niet vond dat daaraan op de andere scholen in Amstelveen voldoende aandacht werd geschonken. Er moest een school komen die verantwoordelijkheid neemt voor het ‘vormgeven’ van deze toekomst van de kinderen en hen voorbereidt op de rol die zij in de wereld willen spelen. ‘Wij doen dit in samenwerking met ouders en andere betrokken en gaan hierbij uit van ieder zijn talent’, staat er op de website. Het komt er op neer dat leerlingen niet voortdurend in dezelfde klas zitten, maar vaak zijn aan te treffen in groepen met dezelfde interesse.
Levenshouding
‘Wij bieden passend onderwijs aan de kinderen dat aansluit op hun ontwikkelingsniveau, om ze zo voor te bereiden op hun unieke rol nu en in de toekomst’’, zegt de website over de missie van de school. En: ‘Wij dragen bij aan de levenshouding, het zelfbewustzijn en het welbevinden van de kinderen.’
Koenderink is niet alleen de bestuurder daarvan, maar vertelde ook de oprichter te zijn. Van de juiste procedures had men kennelijk niet veel verstand, want van het eerste bestuur dacht de één van de ander dat die het plan voor de school bij het ministerie van onderwijs had ingediend. Maar met medewerking van de gemeente is het uiteindelijk goed gekomen en Koenderink noemde de toenmalige onderwijswethouder Herbert Raat met dankbaarheid.
Levenshouding is blijkbaar de rode draad door het onderwijs van de School of Understranding loopt. ‘Het is de manier waarop we kinderen leren kijken naar wie zij zijn, wat hun talenten zijn en hoe zij staan ten opzichte van de wereld om hen heen.’ De levenslessen leiden volgen Koenderink tot meer zelfvertrouwen en eigenwaarde bij de leerlingen. En ook tot liefde, character strengths, geluk, mindset en moreel besef. Alle kinderen starten de dag in de kring derhalve met een levensles.
Vrijdag noemde hij dankbaar en doorzettingsvermogen van de oprichters als levenslessen, die ook bij de kinderen passen, zodat zij groeien ‘in het laten zien van zichzelf en het nemen van hindernissen.’
Op de foto: de wethouder en rechts de bestuurder