❌

Lees weergave

Twee passagiers aan boord 737 door fout airline

Halverwege juli dit jaar vergat Southwest Airlines twee blinde passagiers om te boeken op een andere Boeing 737-vlucht. Het voorval deed zich 14 juli voor. De twee vrouwen hadden een binnenlandse vlucht geboekt vanaf New Orleans (Verenigde Staten) naar Orlando. Die zou om 17:25 uur lokale tijd vertrekken. Echter, de vlucht liep vijf uur vertraging [...]

Het artikel Twee passagiers aan boord 737 door fout airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederlands vliegdekschip lijkt er niet te komen

Hoewel de VVD en de PVV wel wat voelen voor de aanschaf van een vliegdekschip, lijkt dat proefballonnetje een kort leven beschoren.   Vorige maand vroeg die eerste politieke partij, met ondersteuning van die tweede, of Nederland er mogelijk (weer) een zou kunnen krijgen, omdat defensie er geld bijkrijgt. Al snel zouden de kosten hiervoor [...]

Het artikel Nederlands vliegdekschip lijkt er niet te komen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Drie jaar later pas rechtszaak om beschadigde A380

British Airways heeft een rechtszaak aangespannen tegen de exploitant van de luchthaven van Boston naar aanleiding van een Airbus A380 die op dat vliegveld in 2022 beschadigd raakte. Op 8 juni voltooide de Superjumbo, registratie G-XLEX, een vlucht vanuit Londen Heathrow naar de Amerikaanse stad. Normaal gesproken wordt een vliegtuig met de stroomvoorziening verbonden via [...]

Het artikel Drie jaar later pas rechtszaak om beschadigde A380 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boosheid om Belgische TUI E195-E2-vlucht

Passagiers die afgelopen zaterdagavond met een Embraer E195-E2 van TUI vanuit het Spaanse Malaga naar Antwerpen zouden vliegen, zagen hun vlucht tot meerdere keren toe uitgesteld worden. Het ging om vlucht TB1002, die die avond 18:10 uur zou aanvangen. De E195-E2, registratie OO-ETC, landde daarvoor om 17:00 uur, keurig een halfuur eerder dan gepland, in [...]

Het artikel Boosheid om Belgische TUI E195-E2-vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM-incident brengt dilemma aan het licht

Een oververhitte powerbank die aan boord van een KLM-vlucht vorige week voor rookontwikkeling zorgde, heeft veel stof doen opwaaien. Hoewel KLM stelde dat er geen maatregelen nodig zijn, heeft Emirates besloten het gebruik van powerbanks aan boord te verbieden. Zo doen nog meer luchtvaartmaatschappijen dat al. Het is volgens luchtvaartexpert Luk de Wilde wel de [...]

Het artikel KLM-incident brengt dilemma aan het licht is gepubliceerd op Up in the Sky.

787 vanaf Schiphol vliegt laag richting VS

Een Boeing 787 van American Airlines die afgelopen zaterdag vanaf Schiphol vertrokken was op weg naar het Amerikaanse Dallas, maakte een ongeplande landing op New York John F. Kennedy Airport. De Dreamliner, registratie N807AA, maakte zich op voor vlucht AA221, die 10:55 uur zou vertrekken. Het toestel vertrok één uur en vijf minuten later vanaf [...]

Het artikel 787 vanaf Schiphol vliegt laag richting VS is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wat zijn de grootste vrachtmaatschappijen op Schiphol?

Schiphol behoort tot de belangrijkste vrachtluchthavens van Europa, met jaarlijks meer dan 1,6 miljoen ton vracht die wordt verwerkt. De grootste vrachtmaatschappijen op Schiphol zijn KLM Cargo, Cargolux, Qatar Airways Cargo, Emirates SkyCargo en China Southern Cargo. Deze maatschappijen combineren dedicated vrachtvliegtuigen met belly cargo capaciteit in passagierstoestellen, waarbij ze gezamenlijk een wereldwijd netwerk bedienen vanuit Amsterdam. Schiphol speelt een cruciale rol in de Nederlandse economie als vrachtluchthaven. De luchthaven fungeert als belangrijke Europese hub voor luchtvracht, waarbij verschillende types vrachtvervoerders actief zijn. Deze variëren van pure vrachtmaatschappijen met alleen vrachtvliegtuigen tot passagiersmaatschappijen die vracht meenemen in het ruim van

Het artikel Wat zijn de grootste vrachtmaatschappijen op Schiphol? is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM in verdomhoekje, maar houdt vast aan verliesgevende EU-vluchten voor de slots

(leestijd circa 3 minuten)

“We zitten als KLM in het verdomhoekje. Vanwege de uitstoot van onze vliegtuigen, maar nog meer vanwege het geluid. Er is continu spanning met de maatschappij, de omwonenden en inmiddels ook met de politiek in Den Haag.”

Dit zei Paul Terstegge onlangs op een bijeenkomst van de Vereniging van Oud Cabinepersoneel (VOC) van KLM. Een verslag van die bijeenkomst verscheen recent in het clubblad. Terstegge is verantwoordelijk voor de ‘inflight services’ bij het bedrijf.

“Het leidt ertoe dat de groeiperspectieven onzeker worden en het dwingt ons om tempo te maken met vlootvernieuwing om zo de geluidsoverlast en CO2-uitstoot terug te dringen.”

Terstegge geeft hiermee aan dat KLM inmiddels de maatschappelijke druk goed voelt. Een druk die zich al jarenlang opbouwt vanwege het achterhaalde bedrijfsmodel van KLM om buitenlandse reizigers om te laten vliegen naar Schiphol voor een overstap naar verre bestemmingen. Dit model creëert veel extra en onnodige overlast en vervuiling voor de regio rond Schiphol.

‘Nog veel meer nodig’
Het leidt er volgens Terstegge toe dat de firma in totaal 7 miljard euro moet zien te financieren aan nieuwe vliegtuigen. “In 2023 hebben we 700 miljoen winst gemaakt. Dat lijkt veel geld, maar voor 7 miljard is nog veel meer nodig.”

Qua winstgevendheid is KLM volgens de directeur “ergens de afgelopen jaren offtrack geraakt”. Het doel is om in het lopende jaar weer op koers te komen, maar de voortekenen zien er gezien de recentste financiële resultaten niet gunstig uit.

De investering in nieuwe vliegtuigen hangt als een molensteen om de nek van KLM, zo meldt de man aan de zaal. De aangekondigde bezuiniging van 450 miljoen euro is fors, maar nog lang niet genoeg.

Verlies op Europese vluchten
Een belangrijke oorzaak van de moeizame financiële gang van zaken is het Europese netwerk van KLM. Daar wordt volgens Terstegge geld op verloren. Opmerkelijk is zijn signalering: “We vliegen op dit moment teveel Europese lijnen omdat we deze vluchten gebruiken om alle slots dicht te vliegen die we anders zouden verliezen.”

Hij zegt hiermee niets meer of niets minder dan dat zijn werkgever slots nutteloos inzet om ze maar vooral niet kwijt te raken. Geld wordt er niet mee verdiend. Al die kennelijk overbodige slots leiden vervolgens wel tot aanzienlijke overlast en vervuiling. Geen woord daarover in zijn presentatie aan het oud-cabinepersoneel.

In de nasleep van de coronapandemie kampt KLM nog steeds met grote personeelstekorten. Te weinig technici leiden tot problemen met de technische staat van de vloot, “wat leidt tot veel annuleringen”.

Betaalde broodjes
De komende twee jaar lijdt KLM onder een grote mismatch tussen investeringen en inkomsten. Daarom stelt het investeringen in gebouwen, equipment en IT zoveel mogelijk uit om de rekeningen van Airbus te kunnen betalen. En zoekt het naarstig naar extra inkomsten zoals uit betaalde broodjes aan boord.

Ook kijkt het bedrijf naar mogelijkheden om nog meer passagiers in een vliegtuig te proppen, bijvoorbeeld door ruimte voor de stewardessen op te offeren om een extra stoel te kunnen plaatsen. Maar ook betalen voor stoelreserveringen en besparen op de cao zijn opties.

Met name deze laatste optie leidt nu al maandenlang tot conflicten met de vakbonden. Terwijl piloten allang zeker zijn van meerdere verbeteringen in de arbeidsvoorwaarden – waaronder extra geld – probeert KLM het overige personeel op de nullijn te houden. De vakbonden worden daarbij de facto buitenspel gezet omdat tot twee keer toe via de rechter is afgedwongen dat stakingen verboden zijn.

Extreem veel verzuim
De extra bezuinigingen en de oplopende werkdruk leiden tot een extreem hoog verzuimpercentage van 10 procent. Dat moet omlaag, zo vindt Terstegge. Maar het ligt moeilijk omdat uit onderzoek zou zijn gebleken dat 70 procent van het verzuim wordt veroorzaakt door gebeurtenissen in de privésfeer.

De directeur geeft met zijn presentatie een somber inkijkje in de keuken van KLM. Hij tekent de problemen uit van een bedrijf met (te) smalle marges en hoge investeringen in een markt die uiterst onzeker is. Hoewel de druk van de samenleving wordt gevoeld, heeft KLM niet het geld om ook maar iets te doen aan milieu, klimaat of leefomgeving.

En dus blijft het maar voortsukkelen met loze beloftes en ongegeneerde praatjes over stiller en zuiniger. Terwijl het op grote schaal Europese verlieslatende vluchten blijft uitvoeren, alleen maar om krampachtig vast te houden aan de slots die het in de toekomst weer nodig hoopt te hebben.

Een beter signaal dat Schiphol prima kan krimpen zonder al te grote economische gevolgen had Terstegge niet kunnen afgeven richting Den Haag.

Bron

Engelse TUI 737 staat meer dan uur op landingsbaan

Een Boeing 737-800 van de Engelse tak van TUI kreeg tijdens take-off van de Griekse luchthaven Corfu te maken met een klapband. Het toestel, registratie G-FDZZ, landde 28 juli om 10:55 uur lokale tijd, twintig minuten eerder dan gepland, op het Griekse eiland na een vlucht van iets meer dan tweeënhalf uur vanuit Birmingham (Verenigd [...]

Het artikel Engelse TUI 737 staat meer dan uur op landingsbaan is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuwe routes luchthavens vlak over Nederlandse grens

Eurowings breidt haar netwerk vanaf Düsseldorf en Hannover, twee Duitse luchthavens vlak over de grens met Nederland, komende winter uit. Vanaf dat eerste vliegveld doet de luchtvaartmaatschappij drie keer per week Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) aan. De airline vliegt op maandag, donderdag en zaterdag tussen de Duitse stad en Dubai Al Maktoum International Airport, de [...]

Het artikel Nieuwe routes luchthavens vlak over Nederlandse grens is gepubliceerd op Up in the Sky.

Brussels Airlines zet A330 in op korte vlucht

Brussels Airlines zet eind deze maand weer eenmalig een Airbus A330 in op een vlucht vanuit Brussels Airport naar het Duitse Frankfurt. Het gaat volgens AeroRoutes om een vlucht die op 25 augustus uitgevoerd wordt. Vlucht SN2607 vertrekt 7:00 uur vanuit de Belgische hoofdstad en wordt één uur en tien minuten later verwacht in Frankfurt. [...]

Het artikel Brussels Airlines zet A330 in op korte vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Legendarisch spionagevliegtuig maakt recordvlucht

Een Lockheed Martin TU-2S-verkenningsvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht heeft met een vlucht van meer dan 14 uur een record verbroken voor de langste vlucht met dit type vliegtuig. De recordvlucht vond plaats exact 70 jaar na de eerste vlucht van het vliegtuigtype. Het toestel vertrok op 31 juli vanaf de vliegbasis Beale in Californië, thuisbasis [...]

Het artikel Legendarisch spionagevliegtuig maakt recordvlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

A320-vlucht loopt bewust vertraging op

Eind april dit jaar wachtte een Airbus A320-piloot van KM Malta vlak voor vertrek vanaf Rome Fiumicino Airport op een collega buiten dienst die anders te laat voor zijn vlucht zou zijn. Het ging om vlucht KM613 die op 29 april uitgevoerd werd vanaf de Italiaanse luchthaven terug naar Luqa International Airport, de hoofdluchthaven van [...]

Het artikel A320-vlucht loopt bewust vertraging op is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€œHet gaat ons niet om geld, de gevaar zettende panelen moeten gewoon allema…

“Het gaat ons niet om geld, de gevaar zettende panelen moeten gewoon allemaal weg. Ik ga niet experimenteren met de vliegveiligheid.” Dat zegt Patricia Vitalis, operationeel directeur van Schiphol. De luchthaven dreigt vluchten te moeten omleiden of annuleren vanwege het verblindende zonnepark bij de Zwanenburgbaan en de Polderbaan, dat van de rechter deels weg moet.

767 en 787 van dezelfde airline in enkele uren terug

Afgelopen zaterdagnacht keerde zowel een Boeing 767 als een 787 van United Airlines terug naar New York Newark Airport. Het eerste toestel was de Dreamliner. De machine, registratie N23983, steeg 21:20 uur lokale tijd, één uur en tien minuten later dan gepland, met vluchtnummer UA1122 op in de richting van het Zuid-Afrikaanse Kaapstad. De 787 [...]

Het artikel 767 en 787 van dezelfde airline in enkele uren terug is gepubliceerd op Up in the Sky.

Als airline fanatic kijk ik natuurlijk ook naar mijn collega flight reviewe…

Als airline fanatic kijk ik natuurlijk ook naar mijn collega flight reviewers. Regelmatig zag ik de geweldige reviews voorbij komen van Oman Air, dus maakte ik ook een sprongetje van geluk toen enkele maanden geleden, na het staatsbezoek van de sultan himself aan Nederland, het nieuws kwam dat hun nationale trots Schiphol vijf keer per week zou verbinden met het mini-oliestaatje.

KLM reageert op incident in 777

Dat afgelopen dinsdag aan boord van een Boeing 777-300 van KLM door een overhitte powerbank rook ontstond, is volgens de luchtvaartmaatschappij geen reden om maatregelen te nemen. De luchtvaartmaatschappij wijst erop dat dit soort incidenten aan boord wereldwijd vaker gebeuren. KLM staat het toe powerbanks mee te nemen in de cabine en kiest er bewust [...]

Het artikel KLM reageert op incident in 777 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Business jets: β€˜Hun vliegtuig is hun baby’ | Interview

Terwijl business jets op Nederlandse luchthavens steeds meer worden geweerd en in Europa niet veel mensen zullen overgaan tot de aanschaf ervan, bevindt zich in Amerika voor dergelijke vliegtuigen de grootste markt. Rogier Chapon kent die wereld van binnenuit. Na de echtscheiding van zijn ouders verhuisde Rogier samen met zijn moeder en broer naar Amerika. [...]

Het artikel Business jets: ‘Hun vliegtuig is hun baby’ | Interview is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌