❌

Lees weergave

Luchtverkeersleiding weigert radiocommunicatie openbaar te maken

verkeerstoren RTHA(leestijd circa 4 minuten)

Opnieuw vervult de luchtverkeersleiding een dubieuze rol in het wegmoffelen van gevoelige informatie. De organisatie weigert de communicatie tussen de toren en piloten openbaar te maken, terwijl er goede redenen zijn voor publieke controle op dit radioverkeer.

Bewonersorganisatie BTV-Rotterdam Airport dringt aan op de openbaarmaking omdat het wil controleren waarom piloten afwijken van de standaard routes. Dergelijke deviaties zorgen voor veel extra en onnodige overlast.

Het verzoek volgt op een rapportage van de Inspectie Leefbaarheid en Transport dat een reeks routeafwijkingen, recht en laag over meer dan drie steden, werd veroorzaakt op verzoek van piloten. De afwijkingen hadden niets te maken met slecht weer of interfererend vliegverkeer, maar de aangevraagde route is ongeveer tien kilometer korter.

Een Boeing 737-800, veel ingezet op RTHA, verbruikt bij het opstijgen zo’n 12 tot 20 kilogram kerosine per kilometer. De ‘bocht afsnijden’ levert een besparing op van zo’n 150 tot 200 kilogram kerosine, wat neerkomt op een besparing van 80 tot 100 Euro per vlucht.

100.000 euro per jaar
De manoeuvre kan dus een voordeel opleveren van zo’n 70.000 tot 100.000 euro per jaar, per vliegtuig (kerosine kost 0,51 euro per kilo, bij twee vluchten per dag). Opvallend is dat het vrijwel altijd vliegtuigen van Transavia zijn die de bocht afsnijden. Andere maatschappijen houden zich wel aan de regels.

De luchtverkeersleiding (LVNL) verschuilt zich achter een rookgordijn van bureaucratie en vermeende veiligheidsargumenten om de cruciale informatie uit de openbaarheid te houden.

Op 6 januari van dit jaar diende BTV een verzoek in op grond van de Wet open overheid (Woo). Het wil inzicht krijgen in de communicatie die leidt tot afwijkingen van de ‘standard instrument departure’-routes. De vereniging vermoedt dat deze afwijkingen niet altijd worden ingegeven door noodzaak (zoals slecht weer of ander verkeer), maar ook door economische motieven als kerosinebesparing.

BTV wil zelf controleren wat er wordt afgesproken tussen verkeersleiding en piloten. Het argument is helder: deze informatie moet openbaar zijn.

Kafkaësk
De verkeersleiders weigeren echter stelselmatig de gevraagde geluidsfragmenten (of transcripten daarvan) openbaar te maken. In een eerste besluit van 20 februari jongstleden gaf LVNL aan dat het belang van openbaarmaking niet opweegt tegen het belang van het goed functioneren van de verkeersleiding. BTV maakte er bezwaar tegen. Wat volgde was een kafkaëske procedure waarin LVNL aanbood de geluidsbanden op hun kantoor te laten beluisteren of een geanalyseerde tabel met vluchtgegevens aan te bieden, maar strikte openbaarmaking blijft weigeren.

BTV wijst deze ‘alternatieven’ resoluut van de hand, omdat het doel publieke openbaarmaking is, niet slechts een beperkte inzage voor alleen de vereniging.

Even leek het erop dat een jurist van LVNL alsnog de banden vrij wilde geven, zoals deze telefonisch meldde. Maar inmiddels heeft BTV een beslissing op beroep ontvangen waarin het antwoord opnieuw een keihard ‘nee’ is.

Bureaucratisch construct
Het belangrijkste argument van de verkeersleiding is een bureaucratisch construct waarin de communicatie niet openbaar zou zijn op grond van artikel 8.8 van de Woo, in samenhang met artikel 7.1, vierde lid van de Wet luchtvaart. De bepalingen zouden stellen dat gegevens die zijn ontvangen of verzameld op grond van EU-verordening 376/2014 (voorvallen in de burgerluchtvaart) niet openbaar zijn. Volgens LVNL mag het radioverkeer uitsluitend voor veiligheidsonderzoek worden bewaard en gebruikt.

Een ander controversieel argument is dat er in de luchtvaartsector sprake zou zijn van een ‘just culture’. Daarbij is het van ‘levensbelang’ dat piloten en verkeersleiders zich vrij en veilig voelen om hun werk te doen en melding te maken van incidenten, zonder zich af te hoeven vragen of de inhoud van de communicatie later openbaar wordt gemaakt.

Openbaarmaking van het radioverkeer zou dit zorgvuldig opgebouwde en internationaal geldende systeem ernstig beschadigen en daarmee de vliegveiligheid in gevaar brengen. LVNL stelt verder dat de letterlijke teksten vaak niet geschikt zijn voor niet-deskundigen en tot verkeerde interpretaties kunnen leiden. Bovendien zou het de privacy van de betrokkenen raken, aangezien stemgeluid kan worden gezien als een bijzonder persoonsgegeven.

Flauwekul
BTV weerlegt deze argumenten met klem. De stelling dat openbaarmaking de veiligheid in gevaar zou brengen, is volgens de vereniging je reinste flauwekul.

Bovendien duidt BTV op het feit dat de radiocommunicatie feitelijk al openbaar toegankelijk is, bijvoorbeeld via een website als Live ATC, die real-time uitzendingen aanbiedt van dergelijke communicatie. Bovendien zijn er online archieven waar deze communicatie wordt opgeslagen. Het argument van LVNL dat de gesprekken slechts voor veiligheidsonderzoek mogen worden bewaard en gebruikt staat haaks op deze beschikbaarheid op het internet.

Voor BTV is het een principekwestie. Zij signaleren dat het routesysteem rond Rotterdam Airport in toenemende mate niet ten goede komt aan de leefomgeving. De routeafwijkingen leiden jaarlijks tot duizenden extra meldingen van overlast, die eenvoudig te vermijden zijn door het volgen van de juiste routes.

Geen vertrouwen
De stellige bewering van LVNL dat zij haar wettelijke taak op correcte wijze uitvoert en dat er “in geen enkel opzicht iets achter wordt gehouden” wordt met reden niet vertrouwd door BTV en staat in schril contrast met de onwil om de meest directe bewijzen daarvan – de geluidsbanden zelf – openbaar te maken.

LVNL noemt de suggestie van BTV volstrekt onjuist dat afwijkingen onder de 3000 voet op verzoek van piloten plaatsvinden om kerosine te besparen. Maar door de communicatie hierover te weigeren, bevestigt men juist de argwaan en ontbreekt de mogelijkheid voor onafhankelijke controle.

Ook dit geschil is weer exemplarisch voor de strijd die burgers moeten voeren tegen een overheid die transparantie liever mijdt dan omarmt. De sector waant zich onaantastbaar en wordt hierin vol door de verkeersleiding – een ambtelijk apparaat – gesteund.

BTV rest nu niets anders dan naar de rechter te stappen om de radiocommunicatie alsnog publiek beschikbaar te laten maken. Wordt vervolgd.

Bron

787 keert om voor Nederlandse kust

Een Boeing 787 van Japan Airlines kreeg afgelopen donderdagochtend te maken met een probleem met de flaps. De Dreamliner, registratie JA840J, was vroeg die ochtend met vluchtnummer JL41 geland op Londen Heathrow vanuit Tokio Haneda Airport, het grootste vliegveld van de Japanse hoofdstad. De machine maakte zich in de loop van de ochtend op voor [...]

Het artikel 787 keert om voor Nederlandse kust is gepubliceerd op Up in the Sky.

747 op weg naar Schiphol kan motor niet herstarten

Net zoals twee weken geleden landde afgelopen woensdagmiddag een Boeing 747-vrachtvliegtuig van ACT Airlines met een technisch mankement op Schiphol. De Jumbojet, registratie TC-ACF, steeg 10:35 uur lokale tijd op voor vlucht EK9903 vanaf Dubai Al Maktoum International Airport (Verenigde Arabische Emiraten), de tweede luchthaven van Dubai, voornamelijk in gebruik door vrachtmaatschappijen, maar ook deels [...]

Het artikel 747 op weg naar Schiphol kan motor niet herstarten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het laatste vleugje Rusland op Schiphol

Het is een vreemd gezicht. Je stapt aan boord van een Turkish Airlines Airbus A350, maar krijgt het gevoel alsof je je in een vliegtuig naar Moskou bevindt. De Turkse maatschappij heeft vier van deze toestellen, lonkend ook wel ‘Turkoflot’ genaamd.  Dit verhaal begint bijna twintig jaar geleden. In maart 2007 plaatst de Russische nationale [...]

Het artikel Het laatste vleugje Rusland op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bij KLM 337 keer de wereld rond | Interview

Hij was werkzaam in de confectie. Maar toen Erik Borger tijdens een wintersportvakantie in gesprek raakte met een stewardess besloot hij zijn hart te volgen. Vanuit zijn Amsterdamse woning blikt hij terug op zijn vliegende bestaan bij KLM. Als eerste jongen van zijn klas ging Erik met het vliegtuig op vakantie. ‘Vliegen was in die [...]

Het artikel Bij KLM 337 keer de wereld rond | Interview is gepubliceerd op Up in the Sky.

Trump legt BraziliΓ« importtarieven van 50 procent op, maar Embraer ontsnapt

Geen enkel land krijgt van de VS zo'n hoge handelstarieven opgelegd als Brazilië: maar liefst 50 procent. De Amerikaanse president Trump is boos over de vervolging van zijn vriend Jaïr Bolsonaro, de voormalige president van Brazilië, voor een vermeende poging tot staatsgreep. Vliegtuigen zijn echter uitgezonderd van het 50 procent-tarief. Daardoor geldt voor de Braziliaanse fabrikant Embraer nog steeds het eerder ingevoerde tarief van 10 procent.

Vier cabinemedewerkers van Alaska Airlines klagen vliegtuigfabrikant Boeing…

Vier cabinemedewerkers van Alaska Airlines klagen vliegtuigfabrikant Boeing aan. De stewardessen waren aan boord van het Boeing 737 MAX 9-toestel dat in januari vorig jaar vlak na het opstijgen een deurpaneel verloor. In afzonderlijke rechtszaken eisen ze compensatie voor geleden en toekomstige economische schade, waarbij ze fysiek en mentaal letsel, emotioneel leed en andere financiële kosten aanvoeren.

International Airlines Group (IAG) verwacht dankzij een β€œrobuuste vraag” in…

International Airlines Group (IAG) verwacht dankzij een “robuuste vraag” in het tweede halfjaar te kunnen voortbouwen op een sterk eerste halfjaar. Het moederbedrijf van British Airways en Iberia boekte over de eerste zes maanden een nettowinst van 1,3 miljard euro tegen 905 miljoen vorig jaar. Ook het tweede kwartaal werd meer winst geboekt, ondanks de onzekere geopolitieke situatie, zo heeft IAG vrijdag gemeld.

Heathrow komt met grootse plannen

De luchthaven van London Heathrow wil flink uitbreiden. Behalve de aloude wens voor een derde start- en landingsbaan, heeft de luchthaven nog eens miljarden aan andere plannen.  Heathrow wil uitbreiden voor ruim 49 miljard Britse pond; omgerekend is dat zo’n 56 miljard euro. Onder deze plannen valt het aanleggen van een derde start- en landingsbaan [...]

Het artikel Heathrow komt met grootse plannen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Alaska-stewardessen klagen Boeing aan wegens β€˜verwondingen’

Vier stewardessen van Alaska Airlines klagen Boeing aan vanwege het incident met het deurpaneel in januari van vorig jaar. Zij stellen de vliegtuigbouwer verantwoordelijk voor de verwondingen die zij daarbij hebben opgelopen. Het gaat om vier afzonderlijke zaken die dinsdag bij het hooggerechtshof van King County in Seattle zijn ingediend. Volgens The Seattle Times, die [...]

Het artikel Alaska-stewardessen klagen Boeing aan wegens ‘verwondingen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Maastricht Airport verwelkomt nieuwe airline

Vanaf komende winter verwelkomt Maastricht Aachen Airport een nieuwe luchtvaartmaatschappij. De budgetvlieger begint met één route, daar voegt ze later een tweede toe. Op Eindhoven waren de roze Airbussen al langer te spotten, maar vanaf komende winter is Wizz Air ook te vinden op Maastricht Aachen Airport. Vanaf 27 oktober voert de maatschappij drie wekelijkse [...]

Het artikel Maastricht Airport verwelkomt nieuwe airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

Heathrow Airport in Londen wil voor 49 miljard pond (ruim 56 miljard euro)…

Heathrow Airport in Londen wil voor 49 miljard pond (ruim 56 miljard euro) uitbreiden. Het plan omvat onder meer de aanleg van een controversiële maar door de luchthaven al lang gewenste derde landingsbaan van 3,5 kilometer, die zeker 24 miljard euro moet kosten. Verder moet er een nieuwe terminal gebouwd worden, moeten huidige faciliteiten vernieuwd worden en moet de ringweg van Londen omgelegd worden.

Air France-KLM geeft gevecht om airline op

Air France-KLM dingt niet langer mee in de strijd om Air Europa. Het Frans-Nederlandse concern slaagt er niet in een deal te sluiten met de eigenaren van de Spaanse luchtvaartmaatschappij. Dat meldde Air France-KLM donderdag tegenover Reuters Persbureau. Volgens de perswoordvoerder lukt het maar niet een overeenkomst te bereiken over een gedeeltelijke overname met Globalia. [...]

Het artikel Air France-KLM geeft gevecht om airline op is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airline stopt met route vanaf Brussels Airport

Brussels Airlines stopt vanaf komend winterseizoen, dat in oktober dit jaar van start gaat, met de vluchten tussen Brussels Airport en Birmingham (Verenigd Koninkrijk). Luchtvaartmaatschappijen voeren jaarlijks wijzigingen in hun vluchtschema’s door wanneer de winter- en zomerseizoenen aanbreken. Daarin speelt bijvoorbeeld mee hoe groot de vraag in bepaalde perioden naar routes zijn. Wegens ‘strategische routeaanpassingen’ [...]

Het artikel Airline stopt met route vanaf Brussels Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Na zes jaar opnieuw langste A380-vlucht uitgevoerd

Qantas voerde deze week met een Airbus A380 een vlucht van bijna achttien uur uit, momenteel de langste route met een Superjumbo ooit. Het toestel, registratie VH-OQG, stond sinds 9 mei dit jaar op de luchthaven van Dresden. Daarvoor was het afkomstig uit Londen Heathrow nadat het diezelfde dag lijnvlucht QF1 vanuit Sydney, via Singapore, [...]

Het artikel Na zes jaar opnieuw langste A380-vlucht uitgevoerd is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ryanair zegt Franse luchthavens gedag

De Ierse budgetvlieger Ryanair is van plan zich terug te trekken van drie Franse luchthavens, vanwege hoge luchthavenbelastingen. Het betreft de luchthavens van Brive, Bergerac en Straatsburg. De low cost airline besloot al eerder te stoppen met vliegen vanaf de luchthaven van het Franse Vatry. Ryanair liet in een verklaring aan Simple Flying weten dat [...]

Het artikel Ryanair zegt Franse luchthavens gedag is gepubliceerd op Up in the Sky.

Qatar Airways breidt de vluchtfrequentie naar Londen Heathrow verder uit va…

Qatar Airways breidt de vluchtfrequentie naar Londen Heathrow verder uit vanwege de "toenemende vraag". Komend winterseizoen vliegt de luchtvaartmaatschappij uit Doha tot wel tien keer per dag naar Europa's grootste luchthaven, ten opzichte van gemiddeld acht keer per dag nu. Dat is een nieuw record voor Qatar Airways op deze lijndienst. Het bedrijf zet op de route een mix van Airbus A380's, Boeing 777's en Airbus A350's in.

Brussels Airlines-CFO: β€˜Onverwachte uitdagingen’

In de eerste helft van 2025 heeft Brussels Airlines een aangepast bedrijfsresultaat van 46 miljoen euro behaald. Hoewel er een kleine verbetering van twee procent is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, blijft het resultaat negatief, vooral door externe elementen zoals nationale protesten in België. De luchtvaartmaatschappij vervoerde van januari tot juni 2025 4,2 miljoen [...]

Het artikel Brussels Airlines-CFO: ‘Onverwachte uitdagingen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hevige turbulentie treft Delta-vlucht naar Amsterdam

Een vlucht van Delta Air Lines die onderweg was van Salt Lake City naar Amsterdam, moest woensdagavond een noodlanding uitvoeren in Minneapolis vanwege ernstige turbulentie. Tijdens het voorval raakten 25 personen gewond. Volgens een verklaring van Delta werd vlucht DL56, uitgevoerd met een Airbus A330-900, omstreeks 19.45 uur lokale tijd omgeleid naar de internationale luchthaven [...]

Het artikel Hevige turbulentie treft Delta-vlucht naar Amsterdam is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌