❌

Lees weergave

β€˜Vreemd voorwerp’ boosdoener bij A320

Na de landing van een Airbus A320 van Pakistan International Airlines afgelopen woensdagavond op de luchthaven van het Pakistaanse Lahore had het toestel één wiel minder. De machine, registratie AP-BLS, vertrok precies op tijd om 20:00 uur lokale tijd vanuit Karachi, een andere stad in dat land, voor vlucht naar Lahore. Na één uur en [...]

Het artikel ‘Vreemd voorwerp’ boosdoener bij A320 is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM-topvrouw over besluit: β€˜Kan niet zo zijn’

KLM-topvrouw Marjan Rintel wil niet dat het maximaal aantal jaarlijkse vliegbewegingen op Schiphol vast komt te staan op 478.000. De Europese Commissie nam daarover vorige week een besluit. De vermindering van 500.000 vluchten per jaar naar 478.000 is mogelijk, maar daarin wordt door de Commissie wel de kanttekening gemaakt dat het effect van nieuwere en [...]

Het artikel KLM-topvrouw over besluit: ‘Kan niet zo zijn’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

737-passagiers lappen regels aan hun laars | Video

Een Boeing 737-800 van American Airlines vatte donderdag vlam op de luchthaven van Denver, een stad in het midden van de Verenigde Staten.   Het toestel, registratie N885NN, vertrok 16:50 uur lokale tijd, tien minuten later dan gepland, vanuit Colorado Springs, een stad ten zuiden van Denver, met vluchtnummer AA1006 op weg naar Dallas Fort [...]

Het artikel 737-passagiers lappen regels aan hun laars | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

Noodtoestand Turkse A330 boven Rusland

Een Airbus A330 van Turkish Airlines maakte een noodlanding nadat de Russische hoofdstad Moskou bestookt werd met drone-aanvallen. Het toestel, registratie TC-JNH, vertrok afgelopen woensdagnacht 2:00 uur lokale tijd met vluchtnummer TK419 vanaf Istanbul International Airport in de richting van Moskou Vnukovo International Airport. Het zette de route richting haar bestemming voort via Roemenië, Polen [...]

Het artikel Noodtoestand Turkse A330 boven Rusland is gepubliceerd op Up in the Sky.

Emirates trekt portemonnee voor in-flight medische zorg

De luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een investering van 2,4 miljoen dollar gedaan in een geavanceerd telemedicinesysteem om de medische zorg aan boord te verbeteren. Het systeem, dat Parsys heet, is inmiddels op 300 vliegtuigen is geïnstalleerd. Het maakt gebruik van videotransmissie met hoge resolutie, onderzoeken op afstand en een 12-kanaals ECG. Hiermee kunnen medische noodgevallen efficiënter [...]

Het artikel Emirates trekt portemonnee voor in-flight medische zorg is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vliegtuigongelukken zaaien twijfel onder passagiers

Twee recente vliegtuigongelukken hebben zorgen gewekt bij reizigers en sommigen ertoe aangezet hun reisplannen te heroverwegen. Dat melden Delta Air Lines en American Airlines, de luchtvaartmaatschappijen die betrokken waren bij de incidenten. Delta-CEO Ed Bastian verklaarde dinsdag dat de dodelijke crash van een American Airlines-vlucht bij de nadering van Ronald Reagan Washington National Airport in [...]

Het artikel Vliegtuigongelukken zaaien twijfel onder passagiers is gepubliceerd op Up in the Sky.

Singapore Airlines scherpt de regels voor powerbanks verder aan vanwege de…

Singapore Airlines scherpt de regels voor powerbanks verder aan vanwege de vliegveiligheid. Vanaf 1 april wordt het passagiers van de luchtvaartmaatschappij en dochterbedrijf Scoot verboden om ze aan boord te gebruiken. Reizigers mogen ze wel mee aan boord nemen, maar er tijdens de vlucht geen andere apparatuur mee opladen. Ook het opladen van de powerbanks zelf via de USB-poorten in het vliegtuig mag niet meer.

Een groepje klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) voerde donderda…

Een groepje klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) voerde donderdag actie voor congresgebouw MECC in Maastricht, waar de kunst- en antiekbeurs TEFAF dit weekend begint. Eigenlijk wilden de betogers actievoeren bij Maastricht Aachen Airport, omdat ze zich specifiek uitspreken tegen de vele privéjets die daar deze dagen landen om bezoekers naar de gerenommeerde beurs te brengen. Dat zat er echter niet in, want de gemeente had actievoeren met een noodverordening verboden en de actievoerders werden weggestuurd.

Maastricht Airport zet zich schrap voor XR

Komende week vindt in Maastricht Aachen Airport de kunstbeurs TEFAF plaats. Uit voorzorg stelde de gemeente een noodverordening in, Extinction Rebellion (XR) mag zich niet in de buurt van Maastricht Aachen Airport vertonen. TEFAF is een belangrijke, internationale kunstbeurs die dit jaar in Maastricht wordt georganiseerd. Daarvoor komen kunsthandelaren, verzamelaars, beleggers en andere liefhebbers van [...]

Het artikel Maastricht Airport zet zich schrap voor XR is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air France-KLM biedt €300 miljoen voor airline

Air France-KLM heeft naar verluidt een miljoenenbedrag over voor een controlerend aandeel in AirEuropa. In de toch al spannende strijd om de Spaanse airline geldt dit als een belangrijke zet.  Volgens de Spaanse krant El Confidencial plaatste Air France-KLM een bod van €300 miljoen in contanten. Daarbij neemt het Frans-Nederlandse concern een controlerend aandeel van [...]

Het artikel Air France-KLM biedt €300 miljoen voor airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

EasyJet-piloot mag voorlopig niet vliegen

Op 2 februari 2025 voerde easyJet een vlucht uit van Manchester, Verenigd Koninkrijk naar Hurghada, Egypte. Daarbij vloog het vliegtuig ogenschijnlijk te dicht langs een bergketen. De piloot staat sinds kort op non-actief.  EasyJet-vlucht U2 2251 verliep zonder problemen en vloog op een hoogte van 37.000 voet. Tijdens de daling klonk ineens het waarschuwingssysteem voor [...]

Het artikel EasyJet-piloot mag voorlopig niet vliegen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Na dodelijke crash: airline krijgt vliegverbod

In Brazilië legden de autoriteiten een vliegverbod op aan de regionale luchtvaartmaatschappij Voepass. De maatregel komt zeven maanden na een dodelijke crash. Voepass mag niet langer vluchten uitvoeren; dat bepaalde de Braziliaanse luchtvaartautoriteit ANAC. Sinds de dodelijke crash begin augustus 2024 kwam de airline onder verscherpt toezicht te staan. ANAC constateerde herhaaldelijk systematische schendingen van [...]

Het artikel Na dodelijke crash: airline krijgt vliegverbod is gepubliceerd op Up in the Sky.

Zonnepanelen blijven Schiphol zorgen geven

In februari uitten Schiphol, KLM en LVNL kritiek op nieuwgeplaatste zonnepanelen langs de Polderbaan. Bij zonnig weer verblinden de zonnepanelen piloten. Het college van B&W van de gemeente Haarlemmermeer komt nu met een reactie. Volgens onderzoek van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) zou het probleem zichzelf oplossen vanaf ‘medio maart’. De stand van de [...]

Het artikel Zonnepanelen blijven Schiphol zorgen geven is gepubliceerd op Up in the Sky.

Southwest breekt belofte en schrapt iconisch beleid

Jarenlang stond Southwest bekend om haar bagagebeleid. Reizigers die met de airline vlogen, mochten tot wel twee stukken bagage gratis meenemen. Southwest neemt nu een onverwachte maatregel.  Op een paar reizigersklassen na, betaalt voortaan iedereen voor elk stuk bagage die hij meeneemt. Uitzonderingen zijn er voor frequent flyers met een “A-List Preferred”- of “A-List Level”-status, [...]

Het artikel Southwest breekt belofte en schrapt iconisch beleid is gepubliceerd op Up in the Sky.

BΓ©nΓ©dicte Ficq legt uit wat de aangifte tegen de vliegindustrie betekent

Het OM(leestijd circa 5 minuten)

Vandaag deed strafpleiter Bénédicte Ficq namens bijna duizend mensen aangifte tegen directeuren uit de vliegindustrie wegens grootschalige mishandeling. Hier legt zij in eigen woorden uit wat dit betekent.

‘Schiphol bepaalt het ritme van onze dag. Wanneer we wakker worden, wanneer we mogen slapen. Of de ramen open of juist dicht moeten. Of ik thuis kan werken. Of we tien of twintig keer per nacht worden gewekt. Of we kunnen ontspannen in de tuin. Of ik ongestoord een boek kan lezen. Of ik mijn kinderen kan horen spelen in de tuin. Of de tv harder of juist zachter moet. Mijn leven en dat van mijn kinderen is overgenomen door Schiphol.’

Deze schrijnende verklaring is te vinden in de aangifte die ik vandaag heb gedaan bij het Openbaar Ministerie in Amsterdam.

Er wordt massaal, door meer dan 900 aangevers, aangifte gedaan van mishandeling tegen enkele luchtvaartbedrijven en hun CEO’s vanwege structurele nachtrustverstoring. Ook wordt aangifte tegen de Staat gedaan. Deze nachtrustverstoring ontstaat door nachtelijk vliegverkeer boven dichtbevolkt gebied, gelegen bij de aan- en uitvliegroutes van Schiphol.

Mensen die bijvoorbeeld in de buurt wonen van de Kaagbaan of de Polderbaan kunnen vele keren per nacht ‘wakker gevlogen’ worden. De dichtbevolkte omgeving rondom de Buitenveldertbaan kan met een beetje pecht tot tientallen keren per nacht gestoord worden.

Niet zelden betekent dit dat als er een vliegende bulldozer boven iemands huis vliegt er al snel een volgende aankomt. Alleen al het in bed wachten op het volgende vliegtuig weerhoudt velen ervan tussentijds in slaap te vallen. Dit gaat ten koste van een goede nachtrust. Het veroorzaakt allerlei problemen op gezondheidsgebied. In totaal waren er volgens ILT 24.941 nachtvluchten in 2024. Dat zijn er gemiddeld over het hele jaar 68 per nacht.

In de aangifte bij het Openbaar Ministerie wordt deze schade nader onderbouwd.

Aangevers vechten al tijden voor het ‘terugkrijgen’ van hun nachtrust, trekken steeds aan het kortste eind in deze strijd, kunnen al (te) lang niet meer beschikken over ‘hun eigen nacht’ en ervaren inmiddels dat hun gezondheid op plaats nul van de prioriteitenlijst staat van de luchtvaartbedrijven en de Staat.

Het doen van aangifte en het aandringen op vervolging bij het Openbaar Ministerie van de luchtvaartbedrijven, hun CEO’s als ook de Staat, is daarom voor vele aangevers de uiterste poging om een strafrechter te laten oordelen over de vraag of het misdadig is om mensen structureeel van hun slaap te beroven.

De aangifte is voor aangevers in die zin een logische stap, een actieve stap om iets te doen tegen de nachtrustberoving en niet lamgeslagen te blijven ‘aanvaarden’ dat zij dit nachtelijke vliegverkeer – met alle gezondheidsgevolgen vandien – maar op de koop toe moeten nemen.

Ieder mens heeft recht op een ongestoorde nachtrust, ieder mens moet kunnen slapen om mentaal en fysiek gezond te blijven. Slapen is van levensbelang, is een voorwaarde om goed te kunnen functioneren. Gedurende de nacht moeten mensen kunnen recupereren van stress en vermoeidheid, moeten ze kunnen herstellen van de inspanningen van de dag, moeten ze zich weer kunnen opladen om er de volgende dag weer tegen te kunnen gaan.

Slapen is hét medicijn voor het behoud van een goede fysieke en mentale gezondheid, is een voorwaarde voor nog veel meer. Zo levert een goede nachtrust een bijdrage aan het zijn van een goede ouder, leerling, werkgever, werknemer, partner, vriend et cetera.

Het is niet voor niets dat slaapdeprivatie wordt erkend als een effectieve vorm van marteling: slachtoffers van slaaponthouding blijken in een dergelijke ondervragingssituatie de meest ernstige strafbare feiten te bekennen, feiten die niet zijn gepleegd. Het is tekenend en veelzeggend dat juist voor slaapdeprivatie is gekozen als een effectieve martelmethode.

Het is kortom een feit van algemene bekendheid dat structurele slaaponthouding ernstige psychische en fysieke gezondheidsschade veroorzaakt. Veel concreet wetenschappelijk onderzoek toont aan dat slaapdeprivatie de gezondheid ernstig aantast.

Het is opvallend dat iedereen het ‘normaal’ vindt dat iemand vervolgd wordt en voor de strafrechter wordt gebracht als hij een ander knock-out slaat, dat iemand zich voor de strafrechter moet verantwoorden als hij jarenlang een ander stalkt, dat zelfs woord-uitingen als belediging, smaad of laster voor de strafrechter worden gebracht. Niemand is daar verbaasd over.

Daarom is het best opmerkelijk dat de veroorzakers van de verweten structurele slaapverstoring strafrechtelijk zo lang ongemoeid zijn gelaten.

Het is in de visie van de aangevers dus alles behalve overdreven of bizar om de veroorzakers van ziekmakende nachtrustverstoring te laten vervolgen door het Openbaar Ministerie voor mishandeling.

Van welk strafbaar feit wordt er aangifte gedaan?
Het veroorzaken van geluidsoverlast kan op zichzelf al afdoende zijn om van mishandeling te kunnen spreken. Van mishandeling kan sprake zijn als lichamelijk leed wordt toegebracht. Het bewerkstelligen van een benadeling van de gezondheid wordt daaraan gelijk gesteld, zo volgt uit artikel 300 lid 4 Strafrecht.

In de literatuur wordt opgemerkt dat alles lijkt te kunnen vallen onder de definitie van een dergelijke gezondheidsbenadeling, zolang er sprake is van een “daadwerkelijke verslechtering van de lichamelijke gesteldheid”. Het is bovendien niet vereist dat deze benadeling van blijvende aard is.

Het lichamelijk en psychisch leed van omwonenden wordt uitgebreid omschreven in de aangiftes. Dit leed laat weinig aan de verbeelding over. De door aangevers omschreven gevolgen van de nachtelijke geluidsoverlast/vliegherrie zijn indringend.

Het bewijs is er ook in abstracto. Hierbij kan worden gedacht aan bronnen waaruit volgt dat geluidsoverlast kan leiden tot fysieke en psychische schade. Er zijn medische bronnen die onderbouwen dat:

  • geluidsoverlast door de luchtvaart in verband wordt gebracht met het ontstaan van hartaanvallen;
  • iedere additionele decibel geluidsoverlast het risico op ziekenhuisopname in verband met hartaanvallen vergroot;
  • geluidshinder gezondheidsklachten kan veroorzaken zoals stress, chronisch slaaptekort en een verminderde slaapefficiëntie, wat kan leiden tot vermoeidheid, toenemend gebruik van slaapmedicatie, concentratiestoornissen, tinnitus en psychische problemen;
  • chronisch slaaptekort kan leiden tot een hoge bloeddruk, obesitas, diabetes en cardiovasculaire aandoeningen;
  • korte slaapduur en slecht slaapkwaliteit in verband wordt gebracht met cardiovasculaire ziekten en een hogere kankersterfte; en
  • verkeerslawaai een verlies van gezonde maanden kan veroorzaken van 8 tot 18 maanden gedurende een mensenleven.

Er is geen rechtvaardigingsgrond voor deze structurele nachtelijke geluidshinder, zelfs niet (hetgeen gemotiveerd wordt betwist) als Schiphol c.s. zich normconform zou (hebben) gedragen.

Tegen wie wordt aangifte gedaan?
Aangifte van mishandeling wordt gedaan tegen (de feitelijke leidinggevenden van) KLM Royal Dutch Airlines, Transavia, Royal Schiphol Group en de Staat als aandeelhouder van KLM en Schiphol. Onder de feitelijke leidinggevenden van deze vier rechtspersonen verstaan aangevers ten minste:

  • Marjan Rintel en Pieter Elbers (huidig en voormalig CEO van KLM)
  • Marcel de Nooijer en Mattijs ten Brink (huidig en voormalig CEO van Transavia)
  • Pieter van Oord, Robert Carsouw en Dick Benschop (huidig en voormalig CEO’s alsmede CFO van Royal Schiphol Group)
  • Eelco Heinen (huidige Minister van Financiën als aandeelhouder van KLM en Schiphol)
  • Barry Madlener (Minister van Infrastructuur en Waterstaat)

Waarom de aangifte tegen de Staat?
De Hoge Raad heeft in het Volkelarrest uit 1994 geoordeeld dat de Staat en zijn feitelijk leidinggevers strafrechtelijke immuniteit genieten, maar een beroep op die rechtsregel kan in deze aangiftezaak niet slagen.

  1. Dit komt ten eerste doordat de Staat handelt als aandeelhouder van Schiphol en dus niet op basis van een exclusieve bestuurstaak. Iedere willekeurige entiteit kan de taak van aandeelhouder invullen.
  2. Ten tweede kunnen de Staat en zijn feitelijk leidinggevers zich niet op immuniteit beroepen omdat in het onderhavige geval sprake is van ernstige schendingen van de mensenrechten uit het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

En áls de Staat zich al op deze immuniteit zou kunnen beroepen, dan mag dat in ieder geval niet zo zijn voor de Minister van Infrastructuur en Waterstaat Madlener, en de Minister van Financiën Heinen.

In de aan het Openbaar Ministerie verstrekte uitgebreide toelichting wordt beargumenteerd waarom de nu gedane aangiftes zouden moeten resulteren in het vervolgen van de luchtvaartbedrijven, hun feitelijk leidinggevers als ook de Staat en de Ministers voor het benadelen van de gezondheid van aangevers vanwege de slaapverstorende nachtvluchten.

Luister hier het interview dat Bénédicte Ficq gaf aan De Nieuws BV op NPO Radio.

Auteur mr Bénédicte Ficq is de leidende advocaat van de aangevers. Zij stelde eerder vergelijkbare aangiftes op tegen onder meer Tata Steel, Chemours en de tabaksindustrie.

Bron

Air France vanaf mei naar Saoedi-ArabiΓ«

Air France start op 19 mei een lijndienst tussen Parijs CDG en Riyad. Daarmee wordt het de derde luchtvaartmaatschappij binnen de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep die naar Saoedi-Arabië vliegt: KLM (Riyad en Dammam) en Transavia France (Jeddah) doen dat al langer.

Een Gulfstream G550-zakenjet met daarin Rodrigo Duterte (79) is woensdag ro…

Een Gulfstream G550-zakenjet met daarin Rodrigo Duterte (79) is woensdag rond 16.55 uur geland op Rotterdam The Hague Airport. De Filipijnse oud-president werd dinsdag aangehouden en op het vliegtuig naar het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag gezet. Op de luchthaven stonden veel journalisten het toestel op te wachten. De aankomst was live op internationale nieuwszenders te volgen.

Tientallen nieuwe orders voor Airbus

Airbus heeft weer een flinke nieuwe bestelling te pakken. Leasemaatschappij Jackson Square Aviation heeft een bestelling geplaatst voor vijftig toestellen uit de Airbus A320neo-familie.   Een van de grootste leasemaatschappijen ter wereld trekt de portemonnee bij Airbus: Jackson Square Aviation koopt vijftig A320neo’s. Jackson Square maakt deel uit van de Japanse Mitsubishi HC Capital Group, [...]

Het artikel Tientallen nieuwe orders voor Airbus is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌