❌

Lees weergave

Tijdens en rondom de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni beschermt Defens…

Tijdens en rondom de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni beschermt Defensie met Operatie Orange Shield de veiligheid van Nederland en de NAVO-leiders. Ook de Koninklijke Luchtmacht speelt hierin een belangrijke rol, in samenwerking met de andere krijgsmachtonderdelen. Het luchtruim wordt bewaakt vanaf land, vanuit de lucht én vanaf zee. Daarbij worden onder andere F-35’s, helikopters, fregatten en luchtverdedigingssystemen ingezet.

Robert Tieman beΓ«digd als minister van Infrastructuur & Waterstaat

BBB'er Robert Tieman is donderdag op paleis Huis Ten Bosch, ten overstaan van de koning, beëdigd als nieuwe (demissionair) minister van Infrastructuur & Waterstaat. Hij volgt Barry Madlener op, die twee weken geleden met de andere PVV-bewindslieden uit het kabinet stapte. Sindsdien nam klimaatminister Sophie Hermans tijdelijk de honneurs waar op het ministerie.

Beroep tegen 478.000 vluchten in Luchthavenverkeersbesluit Madlener

(leestijd circa 3 minuten)

Deze week heeft SchipholWatch samen met negen andere organisaties beroep aangetekend bij de Raad van State tegen het ‘versnelde’ Luchthavenverkeersbesluit (LVB) van het ministerie van Infrastructuur.

Tegen dit besluit is veel weerstand ontstaan, zowel bij milieu- en bewonersorganisaties en gemeenten als bij de vliegindustrie. Zo tekende ook de Gemeente Amsterdam beroep aan. Bewoners willen het aantal van 478.000 vluchten op Schiphol van tafel.

Volgens de organisaties is dit aantal veel te hoog en past dat niet binnen de geluidsnormen die voor Schiphol gelden. Daarom vragen deze partijen om vernietiging van het Luchthavenverkeersbesluit, zodat de minister op zorgvuldige wijze en conform de wet een nieuw besluit dient te nemen.

Het beroep van SchipholWatch is mede ondertekend door de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), Mobilisation for the Environment, de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, Stichting Oegstgeest Zonder Vlieghinder, Stichting Stop4deroute, de vereniging Platform Vlieghinder Kennemerland, Platform Vlieghinder Zaanstreek, de vereniging Platform Vliegoverlast Amsterdam en Klankbordgroep Minder Hinder Gooise Meren. Daarnaast ondertekenden oud-Kamerlid Lammert van Raan en een omwonende in persoon.

Het mede-ondertekenen door twee particulieren is van groot belang als het beroep escaleert richting het Europese Hof. Om daar de rechten van de mens te kunnen inroepen, dient het beroep mede aangespannen te zijn door een of meerdere natuurlijke personen.

In strijd met de wet
Volgens het beroep is het Luchthavenverkeersbesluit in strijd met de Wet luchtvaart en met het vorige LVB. Het grote aantal vliegbewegingen past immers niet binnen de huidige grenswaarden voor het geluid. Dat valt onder meer op te maken uit het feit dat ieder jaar vrijstellingen worden verleend en dat er van handhaving geen enkele sprake is. Deze handelswijze geeft geen enkel zicht op een gelijkwaardig beschermingsniveau voor burgers, zoals vastgelegd in de wet.

Overigens is het besluit ook in strijd met de nieuwe Omgevingswet en het Omgevingsbesluit. En is het besluit afgegeven zonder zorgvuldige voorbereiding vooraf. Zo ontbreekt een deugdelijke onderbouwing en is niets gebleken van een zorgvuldige afweging van de verschillende belangen. Dit is in strijd met het algemeen bestuursrecht, zo melden de partijen aan de Raad van State. En in strijd met het eerdere vonnis in de RBV-zaak.

Tegelijkertijd hebben de organisaties zich aangemeld als belanghebbende in het hoger beroep dat KLM en andere partijen uit de vliegindustrie hebben ingesteld. Daarmee hopen ze de relevante stukken uit die zaak toegestuurd te krijgen.

Dank aan donateurs
De deelname van SchipholWatch aan het beroep werd mogelijk dankzij ruime steun van sympathisanten en donateurs. Na een oproep vorige maand kwamen meer dan tweehonderd donaties binnen, waarmee SchipholWatch een groot deel van de juridische kosten kan dekken. Ook de overige partijen brengen geld in, afhankelijk van hun draagkracht. Het bestuur dankt de donateurs hartelijk voor de gulle giften.

Het beroep is ingesteld met ondersteuning van het gerenommeerde advocatenkantoor Prakken d’Oliveira, dat in 2024 ook de klinkende overwinning behaalde van de stichting RBV op de Staat. De rechter oordeelde toen dat de overheid langdurig en op grote schaal inbreuk maakt op de mensenrechten van omwonenden.

Omdat tegen dat vonnis hoger beroep is aangetekend door de Staat, vindt het bestuur van SchipholWatch het van groot belang om de zaak tegen het LVB gecoördineerd aan te pakken zodat de belangen in die belangrijke RBV-zaak niet in gevaar komen. Zoals bekend bij veel lezers van SchipholWatch is het dossier Schiphol een juridisch moeras met talloze aspecten en vele tegenstrijdigheden.

Het zou onwenselijk zijn als het huidige beroep tegen het omstreden besluit van oud-minister Madlener de RBV-zaak in de wielen rijdt. Door dezelfde advocaat te kiezen kan die situatie worden voorkomen. Nog niet bekend is wanneer de Raad van State het beroep gaat behandelen. Wordt vervolgd.

Bron

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

KLM schrapt per direct alle vluchten met bestemmingen in het Midden-Oosten; ook steden in de Golfregio worden vermeden. Deze maatregel is een reactie op de oplopende spanningen in het gebied. De maatregel wordt uit voorzorg gehanteerd en geldt voor woensdag 18 juni en donderdag 19 juni. Eerder schrapte KLM al vluchten naar Tel Aviv wegens [...]

Het artikel KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air India worstelt om de crash van vlucht AI171 in Ahmedabad te boven te ko…

Air India worstelt om de crash van vlucht AI171 in Ahmedabad te boven te komen. Mede door extra inspecties aan de Boeing 787’s heeft de luchtvaartmaatschappij de afgelopen dagen al 83 internationale vluchten moeten schrappen, waaronder twee naar Schiphol. Om reizigers meer zekerheid te bieden wordt 15 procent van de internationale widebody-vluchten de komende weken preventief uit het schema gehaald. “Dat is nodig om weer een stabiele operatie en een betere efficiency te kunnen realiseren."

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

Brussels Airport lijkt eindelijk de langgekoesterde hogesnelheidstrein te gaan verwelkomen. Deutsche Bahn heeft een verzoek ingediend bij de Belgische spoorbeheerder voor een nieuwe hogesnelheidsverbinding. Volgens de Belgische krant Het Laatste Nieuws moet de trein vanaf 7 september 2026 twee keer per dag rijden. De Duitse ICE-trein zou vanaf Keulen vertrekken om 06:00 uur en 17:00 [...]

Het artikel Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Verkeer- en vervoercijfers mei 2025

Aantal passagiers  
In mei 2025 reisden er bijna 6,1 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 4 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,1 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Meest populaire bestemmingen 
4,4 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa. Bijna 1,7 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.

Vluchten  
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.674 in mei 2025. Dat is een stijging van bijna 2% vergeleken met 2024. 35.137 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.537 naar intercontinentale bestemmingen.

Vrachtvervoer  
Het totale vervoerde luchtvrachtvolume was 122.708 ton, een lichte toename ten opzichte van mei 2024. De hoeveelheid vracht die met passagiersvluchten werd vervoerd, steeg met 4% ten opzichte van mei 2024. In totaal werd 43% van de vracht vervoerd met passagiersvluchten en 57% met volledige vrachtvluchten. In mei 2025 waren er 1.295 volledige vrachtvluchten, wat vergelijkbaar is met mei 2024 (1.289).

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van mei 2025. 

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

Ondanks de grote domper in de eerste dagen van de Paris Air Show 2025 kan Embraer alsnog tevreden terugkijken op het vliegspektakel. De Braziliaanse vliegtuigbouwer kan een megabestelling uit Amerika toevoegen aan het orderboek. De Amerikaanse feedermaatschappij SkyWest plaatste een vaste bestelling voor zestig Embraer E175-toestellen, met de kooprechten voor nog eens vijftig vliegtuigen van [...]

Het artikel Embraer krijgt recordorder uit Amerika is gepubliceerd op Up in the Sky.

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

De Douane op Schiphol kijkt niet vaak meer op van een grote cocaïnevondst, maar een vondst van deze week was wel erg bijzonder. Drie Duitsers werden gepakt met bijzondere vogeleieren. Op maandag 16 juni hield de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) samen met de Douane en de Koninklijke Marechaussee drie Duitse verdachten aan. Tijdens de [...]

Het artikel Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Autoriteiten onderzoeken helikopterdrama New York

Onderzoekers naar de fatale helikoptercrash in New York eerder dit jaar richten hun aandacht op mogelijke problemen met de rotorbladen van het toestel. Dat melden bronnen die bekend zijn met het onderzoek. De ramp vond plaats op 10 april, toen een Bell 206L-4 helikopter tijdens een sightseeingvlucht plotseling in een snelle duikvlucht terechtkwam en neerstortte [...]

Het artikel Autoriteiten onderzoeken helikopterdrama New York is gepubliceerd op Up in the Sky.

Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst

Bridges Air Cargo wordt wereldwijd de eerste luchtvaartmaatschappij die de vrachtvariant van de Embraer E190, de E190F, in gebruik neemt. Dat maakte vliegtuigfabrikant Embraer gisteren bekend. Het toestel, dat is omgebouwd van passagiersvliegtuig naar vrachtvliegtuig, zal naar verwachting vanaf het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn binnen de vloot van Bridges. De conversie werd uitgevoerd [...]

Het artikel Eerste airline neemt vrachtversie Embraer E190 in dienst is gepubliceerd op Up in the Sky.

Studie: stop met nachtvluchten, β€˜stillere’ vliegtuigen geen excuus om meer te vliegen

(leestijd circa 6 minuten)

Vorige week presenteerde onderzoeker Stijn Everaert in Haarlemmermeer een rapport over de aantoonbaar negatieve gezondheidseffecten van het vliegverkeer rond Brussel Airport. Schiphol is twee keer zo groot.

Het rapport werd opgesteld door de Hoge Gezondheidsraad (HGR) en richt zich op de gevolgen van vliegtuiglawaai en de uitstoot van giftige stoffen voor omwonenden. Het document dateert van april vorig jaar, maar kreeg in ons land nog te weinig aandacht. De presentatie vond plaats op verzoek van de Maatschappelijke Raad Schiphol.

De HGR stelt problemen aan de kaak op het gebied van onder meer slaapverstoring, hinder, cardiovasculaire aandoeningen en cognitieve problemen bij kinderen. Het onderzoek is deels gebaseerd op internationale studies van Norah (Duitsland) en het RIVM.

De conclusie uit het rapport is duidelijk: de huidige situatie is onhoudbaar en vereist onmiddellijk ingrijpen, waarbij de bescherming van de volksgezondheid voorrang moet krijgen boven de commerciële belangen van de vliegindustrie.

Enorme impact op gezondheid
De Gezondheidsraad stelt dat het buitensporig vliegtuiglawaai schadelijk is voor zowel de gezondheid als het welzijn. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert dringend om geluidsniveaus onder de 45 dB(A) Lden en 40 dB(A) Lnight te houden omdat overschrijding van deze waarden nadelige gezondheidseffecten veroorzaken. Rond Brussel Airport woonden in 2019 maar liefst 163.000 mensen binnen de geluidscontour van 45 dB(A) Lnight. Dat is 5 decibel hoger dan de WHO-norm. Eenzelfde aantal burgers ervaart meer dan tien keer per nacht een geluidsniveau hoger dan 60 dB(A). Het zijn cijfers die een enorme impact blijken te hebben op een dichtbevolkt gebied.

De meest directe klacht is ernstige hinder, in het rapport aangeduid met ‘high annoyance’. De Gezondheidsraad beschouwt dit als een vroege waarschuwing voor verdere gezondheidsproblemen, waaronder mentale zoals depressie en angst en verhoogde fysiologische stress. Dat is weer een risicofactor voor hypertensie. Het rapport geeft aan dat zo’n 18 procent van de bevolking ernstige hinder rapporteert bij 50 dB(A) Lden, stijgend tot 36 procent bij 60 dB(A) Lden.

Onderschatting van de impact
De vliegherrie veroorzaakt bij eenzelfde gemiddelde geluidsniveau een grotere hinder dan wegverkeer, waarschijnlijk vanwege de herhaalde aard van het geluid en de duidelijke pieken. Dat is de reden dat de huidige meetindicatoren (Lden en Lnight) de werkelijke impact onderschatten. De HGR stelt dat het aantal piekgeluiden en de frequentie van overschrijdingen van drempelwaarden veel relevanter zijn dan deze gemiddelde waarden.

Daarom mag een verlaging van de gemiddelde geluidsniveaus – volgens KLM en Transavia door middel van ‘stillere vliegtuigen’ – nooit als excuus gelden voor een groei van het aantal vluchten. Dat zou de slaapkwaliteit juist verder verslechteren in plaats van verbeteren, zo stelt de raad.

Een aangehaalde studie van Envisa uit 2023 schat de gezondheidseconomische schade van vliegherrie voor bewoners rond Brussel Airport op 578 miljoen euro per jaar.

Kwetsbare kinderen
De HGR noemt slaapverstoring het belangrijkste negatieve effect voor de gezondheid van nachtelijk vlieglawaai. Slaap is essentieel voor het geheugen en voor allerlei (immunologische) processen. De herstellende werking van slaap wordt bepaald door zowel de duur als de kwaliteit. Verstoringen, zelfs die kort genoeg zijn om niet te worden herinnerd, leiden tot ontwaken, opwinding en veranderingen in de slaapfasen. De langetermijngevolgen zijn zeer ernstig, variërend van obesitas en type 2 diabetes tot hart- en vaatziekten, neurologische aandoeningen, depressie en mogelijk zelfs borstkanker. Kinderen zijn bijzonder kwetsbaar, aangezien hun cognitieve en fysieke ontwikkeling meer slaap vereist en slaapgebrek langdurige schade veroorzaakt.

De WHO concludeerde dat 40 db(A) Lnight slaapverstoring veroorzaakt bij 11,3 procent van de onderzochte deelnemers, oplopend tot ruim 32 proent bij 60 dB(A) Lnight. Het Belgische rapport benadrukt dat de frequentie van overvluchten van het grootste belang is voor de slaapkwaliteit, veel meer dan de gemiddelde geluidsniveaus. De Envisa-studie schat de kosten van ernstige slaapverstoring door vliegtuigen op 1 miljard euro per jaar in de regio rond Brussel Airport. Het geluiddicht maken van slaapkamers wordt door de HGR als onrealistisch en onverantwoord beschouwd, onder meer vanwege de ventilatieproblemen en de toename van de binnenluchtvervuiling.

Naast hinder en slaapverstoring zijn er indirecte gezondheidseffecten waaronder cognitieve stoornissen, hypertensie en hart- en vaatziekten, geestelijke gezondheidsproblemen en depressie.

Gevaarlijke uitstoot
Tot zover de herrie. De verbranding van kerosine leidt ook tot de uitstoot van meerdere schadelijke stoffen, waaronder ultrafijnstof, vluchtige organische stoffen, polycyclische aromatische koolwaterstoffen en stikstofoxiden. Deze stoffen hebben een grote invloed op de menselijke gezondheid, vooral op hart- en vaatziekten en verschillende soorten kanker.

Ultrafijnstof verdient speciale aandacht. Deze nanodeeltjes (kleiner dan 20 nanometer) kunnen diep in de longen komen en worden zelfs via de bloedbaan naar andere organen en de foetus getransporteerd. Metingen rond het vliegveld in Brussel toonden aan dat de concentraties van het ultrafijnstof aanzienlijk waren verhoogd. De hoogste pieken werden gemeten aan het begin van de start- en landingsbanen.

De RIVM-studie – door de HRG geroemd vanwege de ‘baanbrekende multidisciplinaire aanpak’ – heeft bewijs gevonden voor gezondheidseffecten van ultrafijnstof afkomstig van vliegtuigen. Zo vonden de Nederlandse onderzoekers aanwijzingen voor acute en chronische effecten, waaronder een verhoogd risico op hartziekten, hartritmestoornissen, beroertes en hartaanvallen.

Ook vond het RIVM verband tussen de blootstelling aan ultrafijnstof en vroeggeboorte, laag geboortegewicht en geboorteafwijkingen. Kortdurende blootstelling wordt in verband gebracht met luchtwegklachten en extra gebruik van ademhalingsmedicijnen.

Kanker
Hoewel een oude Schiphol-studie geen duidelijk verband vond tussen kankergevallen en luchtvaartemissies blijkt uit nieuwere studies (zoals onder meer rond het vliegveld van Los Angeles) dat er wel degelijk een verband is tussen langdurige blootstelling aan ultrafijnstof en het ontstaan van kwaadaardige hersentumoren.

De Belgische gezondheidsraad merkt op dat er een belangrijke kanttekening moet worden gemaakt omdat er rond Brussels Airport sprake is van een hogere bevolkingsdichtheid dan rond Schiphol. Daarentegen is Schiphol grofweg twee keer zo groot. Dit bemoeilijkt de vergelijking tussen de twee luchthavens. Een punt van kritiek van de HGR is dat in de meeste studies geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld de toename van wegverkeer als gevolg van een luchthaven, waardoor de vervuiling veel ernstiger is dan uit die studies blijkt.

Een belangrijke conclusie van de HGR is dat het belangrijk is om de uitstoot van verontreinigende stoffen niet te concentreren in de vroege ochtend en de late avond (‘de randen van de nacht’) omdat de lucht dan het meest stabiel is en de emissies het langst blijven hangen.

Volledig verbod nachtvluchten
De Belgen presenteren in het rapport een reeks beleidsaanbevelingen die – indien volledig geïmplementeerd – de gezondheidsschade aanzienlijk kunnen verminderen. De meest dwingende daarvan is een volledig verbod op nachtvluchten tussen 23 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends. Dit zou omwonenden minstens 7 tot 8 uur ongestoorde slaap garanderen. Er moet ook meer aandacht komen voor het vermijden van hoge concentraties vluchten in de randen van de nacht.

De raad adviseert voorts dat verdere verstedelijking rond het vliegveld moet stoppen. Vliegroutes dienen zo te worden ingericht dat de hinder door piekgeluiden van meer dan 60 dB(A) zo laag mogelijk blijft en dat uitbreiding van de luchthaven “onacceptabel” is gezien de al zo hoge belasting van omwonenden. Ook moet worden voorkomen dat schoolkinderen worden blootgesteld aan piekgeluiden van meer dan 60 dB(A).

Een belangrijk advies aan de Belgische regering is om over te stappen op nieuwe geluidsindicatoren. De introductie van geïntegreerde indicatoren die ook de frequentie en de mate van overschrijding als belangrijkste maatstaf nemen, moet voorkomen dat alleen rekening wordt gehouden met een jaargemiddelde akoestische niveaus.

De raad meent verder dat de drempelwaarden moeten worden aangepast aan de WHO-adviezen van 45 dB(A) overdag en 40 dB(A) ‘s nachts. En er moeten maatregelen komen om de blootstelling aan ultrafijnstof en andere gevaarlijke stoffen te verminderen. De emissies dienen permanent gemeten te worden en er mag zeker geen verdere toename plaatsvinden.

Genoeg onderzoek
De raad roept op tot meer wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld naar het verband tussen emissies en het ontstaan van kanker en naar de maatschappelijke kosten van de uitstoot. Maar zij benadrukt met klem dat de implementatie van maatregelen niet mag worden uitgesteld in afwachting van die nieuwe studies. “Het reeds bestaande bewijs van nadelige gezondheidseffecten is overduidelijk.”

De meest kritische bevinding van het rapport is de confrontatie tussen de gezondheidsimpact en de groeiwensen van het vliegveld. De raad stelt onomwonden dat “de tolerabele capaciteit van de sterk verstedelijkte omgeving rond Brussels Airport is reeds overschreden voor luchtverontreinigende stoffen en (nachtelijk) lawaai”.

Dit betekent dat de ambitie van Brussels Airport om het passagiersverkeer tegen 2032 te verhogen en het vrachtverkeer te verdubbelen, onverenigbaar is met de volksgezondheid. “De belangrijkste vermindering van de gezondheidseffecten van luchtverkeer moet komen van een algehele vermindering van het vliegverkeer.”

Neem wetenschap serieus
De HGR doet daarom een oproep aan de samenleving om na te denken over de afhankelijkheid van snelle leveringsprocessen en de waarde die men hecht aan frequent vliegen voor zaken of vrije tijd. Het vergroenen van het vervoer door de lucht zal afhangen van het collectieve vermogen om het aantal vluchten terug te brengen, aldus het rapport.

Het onderzoek is een onmiskenbaar signaal dat de gezondheid van tienduizenden omwonenden in de Brusselse regio (en daarmee ook in de regio rond Schiphol) ernstig in het gedrang komt door de luchthaven en zijn activiteiten. Het wordt tijd dat beleidsmakers en Kamerleden de wetenschappelijke bevindingen serieus nemen en beslissingen durven te nemen die de volksgezondheid bovenaa de agenda plaatsen, in plaats van de commerciële belangen van een groeiende doch marginale vliegindustrie.

Het is duidelijk: de tijd voor nog meer studies en nog meer onderzoeken is voorbij; nu is het moment voor concrete actie en bescherming van omwonenden.

In ons land is door advocaat Bénédicte Ficq namens zo’n duizend omwonenden aangifte gedaan tegen de vliegindustrie wegens het willens en wetens benadelen van hun gezondheid. Het Openbaar Ministerie onderzoekt nog of de aangifte zal leiden tot vervolging.

Bron

Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

Bryan Bedford, de kandidaat-voorzitter van de FAA van president Trump, heeft gelogen over zijn vliegbrevet. De beste man blijkt helemaal geen commercieel piloot te zijn. Bryan Bedford, de door Donald Trump voorgedragen kandidaat voor het voorzitterschap van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, ligt onder vuur vanwege onjuiste informatie over zijn vliegbrevet. In meerdere officiële biografieën stond [...]

Het artikel Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot is gepubliceerd op Up in the Sky.

Dassault Falcon, made in India

Dassault gaat in samenwerking met een Indiaas bedrijf de Falcon 2000 zakenjet produceren in India. Het is een nieuw succes voor premier Modi’s ‘Make in India’. Een dochteronderneming van het Indiase Reliance Infrastructure en het Franse Dassault Aviation gaan samenwerken voor de productie van Falcon 2000 zakenjets in India. Dat maakten beide bedrijven woensdag bekend [...]

Het artikel Dassault Falcon, made in India is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol in verval – hoe zijn we hier beland?

Iedere keer als ik op Schiphol aankom – of het nu voor werk is, een tv-opname, een vlucht naar Bangkok of gewoon een weekendje weg – denk ik hetzelfde: dit kán toch niet waar zijn? Kapotte liften, haperende loopbanden, wachtruimtes die ruiken alsof iemand zijn shoarmabroodje van drie dagen geleden is vergeten, en vieze toiletten die schreeuwen om een schoonmaakbeurt. Schiphol voelt steeds minder als een internationale luchthaven en steeds meer als een noodstation ergens halverwege een nachtmerrie.

❌