❌

Lees weergave

Spirit Airlines, dat vijf maanden geleden uit een Chapter 11- herstructurer…

Spirit Airlines, dat vijf maanden geleden uit een Chapter 11- herstructureringsproces kwam, slaat opnieuw alarm over haar toekomst. De Amerikaanse prijsvechter waarschuwt dat het mogelijk niet kan overleven als het niet snel extra kapitaal weet aan te trekken. Spirit is de op-zes-na grootste luchtvaartmaatschappij van de VS en vliegt met bijna 200 toestellen binnen Noord- en Centraal-Amerika.

El Al leent slots van Britse airline

De Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic stelt komend winterseizoen een deel van haar start- en landingsrechten (slots) op London Heathrow tijdelijk beschikbaar aan El Al, de nationale airline van Israël. Het betreft acht wekelijkse retourvluchten die de Israëlische maatschappij mag uitvoeren van 26 oktober 2025 tot en met 29 maart 2026. Virgin Atlantic is van plan [...]

Het artikel El Al leent slots van Britse airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

Passagier bedankt Air France-crew met middelvinger

Een vlucht van Air France van San Francisco naar Parijs heeft op 13 juni een onverwachte tussenstop moeten maken vanwege een medische noodsituatie aan boord. Het toestel, een Airbus A350-900, week uit naar St. John’s, in Canada, zodat een zieke passagier met spoed medische hulp kon krijgen. De bemanning was snel ter plaatse met assistentie, [...]

Het artikel Passagier bedankt Air France-crew met middelvinger is gepubliceerd op Up in the Sky.

Piloot easyJet geschorst na opvallend voorval

Een piloot van de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet is tijdelijk op non-actief gezet nadat hij naar verluidt dronken en naakt door een hotelbar zou hebben gelopen. Het incident vond volgens de Britse tabloid The Sun vorige week plaats in een hotel op de Kaapverdische eilanden. Om 2.30 uur trok hij naar verluidt al zijn kleren uit en liep [...]

Het artikel Piloot easyJet geschorst na opvallend voorval is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜Passagier neemt verkeerde vlucht en krijgt keuze’

Een passagier stapte afgelopen zondag aan boord van een verkeerde Delta-vlucht waardoor de Boeing 757 moest terugkeren naar de gate. De reiziger zou een binnenlandse vlucht nemen vanaf New York John F. Kennedy naar Los Angeles. Echter, door een onbekende reden stapte de man aan boord van een vlucht naar Las Vegas. Toen de boarding [...]

Het artikel ‘Passagier neemt verkeerde vlucht en krijgt keuze’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Delta 757 botst tegen collega

Op zondagochtend is een Boeing 757-200 van Delta Air Lines betrokken geraakt bij een botsing op Hartsfield-Jackson International Airport in Atlanta. Het incident gebeurde toen vlucht DL1830 tijdens het terugduwen van de gate met zijn vleugel de staart raakte van een Airbus A350. Aan boord van de A350, ook onderdeel van de vloot van Delta [...]

Het artikel Delta 757 botst tegen collega is gepubliceerd op Up in the Sky.

Oproep tot boycot vluchten Brussels Airlines

Brussels Airlines hervat woensdag haar vluchten naar Tel Aviv, maar de Belgische vakbond ACV Puls roept luchthavenmedewerkers op deze vluchten te weigeren. ‘Wanneer de politiek oorverdovend stil blijft over Gaza, komen de werknemers in actie,’ zegt Hans Elsen, vertegenwoordiger van de vakbond. De vakbond zegt dat het werknemers die weigeren deel te nemen aan wat [...]

Het artikel Oproep tot boycot vluchten Brussels Airlines is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air India is begonnen met de grootschalige vernieuwing van haar Boeing 787-…

Air India is begonnen met de grootschalige vernieuwing van haar Boeing 787-8 Dreamliners, zo meldt de maatschappij. Het eerste toestel (de VT-ANT) vertrok in juli naar een Boeing-locatie in Victorville, Californië, voor een uitgebreide retrofit. Een tweede toestel volgt in oktober. In december moeten beide terug in dienst komen met een veel moderner boordproduct.

De discussie over één piloot in de cockpit krijgt volgende maand mogelijk e…

De discussie over één piloot in de cockpit krijgt volgende maand mogelijk een vervolg. In de Verenigde Staten lobbyt een groep senatoren om het idee van tafel te krijgen bij de internationale organisatie voor de burgerluchtvaart ICAO. Die houdt dan haar algemene vergadering. In Europa concludeerde een rapport van het NLR onlangs dat niet kan worden aangetoond dat vliegen met één piloot minstens net zo veilig is als met twee, laat staan veiliger.

Twee passagiers aan boord 737 door fout airline

Halverwege juli dit jaar vergat Southwest Airlines twee blinde passagiers om te boeken op een andere Boeing 737-vlucht. Het voorval deed zich 14 juli voor. De twee vrouwen hadden een binnenlandse vlucht geboekt vanaf New Orleans (Verenigde Staten) naar Orlando. Die zou om 17:25 uur lokale tijd vertrekken. Echter, de vlucht liep vijf uur vertraging [...]

Het artikel Twee passagiers aan boord 737 door fout airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederlands vliegdekschip lijkt er niet te komen

Hoewel de VVD en de PVV wel wat voelen voor de aanschaf van een vliegdekschip, lijkt dat proefballonnetje een kort leven beschoren.   Vorige maand vroeg die eerste politieke partij, met ondersteuning van die tweede, of Nederland er mogelijk (weer) een zou kunnen krijgen, omdat defensie er geld bijkrijgt. Al snel zouden de kosten hiervoor [...]

Het artikel Nederlands vliegdekschip lijkt er niet te komen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Drie jaar later pas rechtszaak om beschadigde A380

British Airways heeft een rechtszaak aangespannen tegen de exploitant van de luchthaven van Boston naar aanleiding van een Airbus A380 die op dat vliegveld in 2022 beschadigd raakte. Op 8 juni voltooide de Superjumbo, registratie G-XLEX, een vlucht vanuit Londen Heathrow naar de Amerikaanse stad. Normaal gesproken wordt een vliegtuig met de stroomvoorziening verbonden via [...]

Het artikel Drie jaar later pas rechtszaak om beschadigde A380 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boosheid om Belgische TUI E195-E2-vlucht

Passagiers die afgelopen zaterdagavond met een Embraer E195-E2 van TUI vanuit het Spaanse Malaga naar Antwerpen zouden vliegen, zagen hun vlucht tot meerdere keren toe uitgesteld worden. Het ging om vlucht TB1002, die die avond 18:10 uur zou aanvangen. De E195-E2, registratie OO-ETC, landde daarvoor om 17:00 uur, keurig een halfuur eerder dan gepland, in [...]

Het artikel Boosheid om Belgische TUI E195-E2-vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM-incident brengt dilemma aan het licht

Een oververhitte powerbank die aan boord van een KLM-vlucht vorige week voor rookontwikkeling zorgde, heeft veel stof doen opwaaien. Hoewel KLM stelde dat er geen maatregelen nodig zijn, heeft Emirates besloten het gebruik van powerbanks aan boord te verbieden. Zo doen nog meer luchtvaartmaatschappijen dat al. Het is volgens luchtvaartexpert Luk de Wilde wel de [...]

Het artikel KLM-incident brengt dilemma aan het licht is gepubliceerd op Up in the Sky.

787 vanaf Schiphol vliegt laag richting VS

Een Boeing 787 van American Airlines die afgelopen zaterdag vanaf Schiphol vertrokken was op weg naar het Amerikaanse Dallas, maakte een ongeplande landing op New York John F. Kennedy Airport. De Dreamliner, registratie N807AA, maakte zich op voor vlucht AA221, die 10:55 uur zou vertrekken. Het toestel vertrok één uur en vijf minuten later vanaf [...]

Het artikel 787 vanaf Schiphol vliegt laag richting VS is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wat zijn de grootste vrachtmaatschappijen op Schiphol?

Schiphol behoort tot de belangrijkste vrachtluchthavens van Europa, met jaarlijks meer dan 1,6 miljoen ton vracht die wordt verwerkt. De grootste vrachtmaatschappijen op Schiphol zijn KLM Cargo, Cargolux, Qatar Airways Cargo, Emirates SkyCargo en China Southern Cargo. Deze maatschappijen combineren dedicated vrachtvliegtuigen met belly cargo capaciteit in passagierstoestellen, waarbij ze gezamenlijk een wereldwijd netwerk bedienen vanuit Amsterdam. Schiphol speelt een cruciale rol in de Nederlandse economie als vrachtluchthaven. De luchthaven fungeert als belangrijke Europese hub voor luchtvracht, waarbij verschillende types vrachtvervoerders actief zijn. Deze variëren van pure vrachtmaatschappijen met alleen vrachtvliegtuigen tot passagiersmaatschappijen die vracht meenemen in het ruim van

Het artikel Wat zijn de grootste vrachtmaatschappijen op Schiphol? is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM in verdomhoekje, maar houdt vast aan verliesgevende EU-vluchten voor de slots

(leestijd circa 3 minuten)

“We zitten als KLM in het verdomhoekje. Vanwege de uitstoot van onze vliegtuigen, maar nog meer vanwege het geluid. Er is continu spanning met de maatschappij, de omwonenden en inmiddels ook met de politiek in Den Haag.”

Dit zei Paul Terstegge onlangs op een bijeenkomst van de Vereniging van Oud Cabinepersoneel (VOC) van KLM. Een verslag van die bijeenkomst verscheen recent in het clubblad. Terstegge is verantwoordelijk voor de ‘inflight services’ bij het bedrijf.

“Het leidt ertoe dat de groeiperspectieven onzeker worden en het dwingt ons om tempo te maken met vlootvernieuwing om zo de geluidsoverlast en CO2-uitstoot terug te dringen.”

Terstegge geeft hiermee aan dat KLM inmiddels de maatschappelijke druk goed voelt. Een druk die zich al jarenlang opbouwt vanwege het achterhaalde bedrijfsmodel van KLM om buitenlandse reizigers om te laten vliegen naar Schiphol voor een overstap naar verre bestemmingen. Dit model creëert veel extra en onnodige overlast en vervuiling voor de regio rond Schiphol.

‘Nog veel meer nodig’
Het leidt er volgens Terstegge toe dat de firma in totaal 7 miljard euro moet zien te financieren aan nieuwe vliegtuigen. “In 2023 hebben we 700 miljoen winst gemaakt. Dat lijkt veel geld, maar voor 7 miljard is nog veel meer nodig.”

Qua winstgevendheid is KLM volgens de directeur “ergens de afgelopen jaren offtrack geraakt”. Het doel is om in het lopende jaar weer op koers te komen, maar de voortekenen zien er gezien de recentste financiële resultaten niet gunstig uit.

De investering in nieuwe vliegtuigen hangt als een molensteen om de nek van KLM, zo meldt de man aan de zaal. De aangekondigde bezuiniging van 450 miljoen euro is fors, maar nog lang niet genoeg.

Verlies op Europese vluchten
Een belangrijke oorzaak van de moeizame financiële gang van zaken is het Europese netwerk van KLM. Daar wordt volgens Terstegge geld op verloren. Opmerkelijk is zijn signalering: “We vliegen op dit moment teveel Europese lijnen omdat we deze vluchten gebruiken om alle slots dicht te vliegen die we anders zouden verliezen.”

Hij zegt hiermee niets meer of niets minder dan dat zijn werkgever slots nutteloos inzet om ze maar vooral niet kwijt te raken. Geld wordt er niet mee verdiend. Al die kennelijk overbodige slots leiden vervolgens wel tot aanzienlijke overlast en vervuiling. Geen woord daarover in zijn presentatie aan het oud-cabinepersoneel.

In de nasleep van de coronapandemie kampt KLM nog steeds met grote personeelstekorten. Te weinig technici leiden tot problemen met de technische staat van de vloot, “wat leidt tot veel annuleringen”.

Betaalde broodjes
De komende twee jaar lijdt KLM onder een grote mismatch tussen investeringen en inkomsten. Daarom stelt het investeringen in gebouwen, equipment en IT zoveel mogelijk uit om de rekeningen van Airbus te kunnen betalen. En zoekt het naarstig naar extra inkomsten zoals uit betaalde broodjes aan boord.

Ook kijkt het bedrijf naar mogelijkheden om nog meer passagiers in een vliegtuig te proppen, bijvoorbeeld door ruimte voor de stewardessen op te offeren om een extra stoel te kunnen plaatsen. Maar ook betalen voor stoelreserveringen en besparen op de cao zijn opties.

Met name deze laatste optie leidt nu al maandenlang tot conflicten met de vakbonden. Terwijl piloten allang zeker zijn van meerdere verbeteringen in de arbeidsvoorwaarden – waaronder extra geld – probeert KLM het overige personeel op de nullijn te houden. De vakbonden worden daarbij de facto buitenspel gezet omdat tot twee keer toe via de rechter is afgedwongen dat stakingen verboden zijn.

Extreem veel verzuim
De extra bezuinigingen en de oplopende werkdruk leiden tot een extreem hoog verzuimpercentage van 10 procent. Dat moet omlaag, zo vindt Terstegge. Maar het ligt moeilijk omdat uit onderzoek zou zijn gebleken dat 70 procent van het verzuim wordt veroorzaakt door gebeurtenissen in de privésfeer.

De directeur geeft met zijn presentatie een somber inkijkje in de keuken van KLM. Hij tekent de problemen uit van een bedrijf met (te) smalle marges en hoge investeringen in een markt die uiterst onzeker is. Hoewel de druk van de samenleving wordt gevoeld, heeft KLM niet het geld om ook maar iets te doen aan milieu, klimaat of leefomgeving.

En dus blijft het maar voortsukkelen met loze beloftes en ongegeneerde praatjes over stiller en zuiniger. Terwijl het op grote schaal Europese verlieslatende vluchten blijft uitvoeren, alleen maar om krampachtig vast te houden aan de slots die het in de toekomst weer nodig hoopt te hebben.

Een beter signaal dat Schiphol prima kan krimpen zonder al te grote economische gevolgen had Terstegge niet kunnen afgeven richting Den Haag.

Bron

Engelse TUI 737 staat meer dan uur op landingsbaan

Een Boeing 737-800 van de Engelse tak van TUI kreeg tijdens take-off van de Griekse luchthaven Corfu te maken met een klapband. Het toestel, registratie G-FDZZ, landde 28 juli om 10:55 uur lokale tijd, twintig minuten eerder dan gepland, op het Griekse eiland na een vlucht van iets meer dan tweeënhalf uur vanuit Birmingham (Verenigd [...]

Het artikel Engelse TUI 737 staat meer dan uur op landingsbaan is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuwe routes luchthavens vlak over Nederlandse grens

Eurowings breidt haar netwerk vanaf Düsseldorf en Hannover, twee Duitse luchthavens vlak over de grens met Nederland, komende winter uit. Vanaf dat eerste vliegveld doet de luchtvaartmaatschappij drie keer per week Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) aan. De airline vliegt op maandag, donderdag en zaterdag tussen de Duitse stad en Dubai Al Maktoum International Airport, de [...]

Het artikel Nieuwe routes luchthavens vlak over Nederlandse grens is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌