❌

Lees weergave

De SLM (Surinam Airways) verwacht in juni een vrachtvliegtuig aan haar vloo…

De SLM (Surinam Airways) verwacht in juni een vrachtvliegtuig aan haar vloot toe te voegen. Het gaat om een geleasde Boeing 737-800, die momenteel in Europa een onderhoudsbeurt krijgt. Het vrachttoestel moet de SLM helpen om het verdienvermogen te vergroten. De luchtvaartmaatschappij, die nu nog verlieslijdend is maar in 2026 weer zwarte cijfers hoopt te schrijven, verwacht er veel klandizie voor uit de olie- en gassector.

Madlener maakt krimp Schiphol officieel

De kogel is door de kerk: de krimp van Schiphol is gepubliceerd in het Staatsblad. De plannen van minister Madlener worden daarmee officieel beleid. De gedwongen krimp van Schiphol wordt doorgezet. Het kabinet heeft definitief besloten tot een limiet van 478.000 vliegtuigbewegingen per jaar, waarvan maximaal 27.000 in de nacht. Dat heeft Minister Barry Madlener [...]

Het artikel Madlener maakt krimp Schiphol officieel is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het kabinet wil het doel van 20 procent minder geluidsoverlast van Schiphol…

Het kabinet wil het doel van 20 procent minder geluidsoverlast van Schiphol in 2028 halen. Dat schrijft luchtvaartminister Barry Madlener (PVV) in een Kamerbrief. Nog dit jaar moet er 15 procent minder ernstige overlast van vliegtuigen zijn, mede door de nieuwe limiet van 478.000 vluchten per jaar, de overige procenten moeten de komende jaren ingevuld worden. Daarbij laat de minister na november 2025 ook de volledige vlootvernieuwing meetellen, wat eerder slechts deels gebeurde. Elk nieuw en stiller vliegtuig telt daardoor straks mee bij het behalen van het geluidsdoel.

Irak krijgt helikopters, Nederland moet nog wachten

Irak heeft de eerste twee nieuwe helikopters van het type H225M van Airbus Helicopters in ontvangst genomen. Het land krijgt uiteindelijk twaalf stuks van de ‘Caracal’. Airbus Helicopters heeft de eerste twee H225M Caracals geleverd aan de Iraakse strijdkrachten. Irak bestelde vorig jaar september twaalf helikopters van dit type ter vervanging van verouderde Russische Mi-17’s. [...]

Het artikel Irak krijgt helikopters, Nederland moet nog wachten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing wacht mega-order uit het Midden-Oosten

Qatar Airways staat op het punt megabestelling bij Boeing te plaatsen. De maatschappij uit het Midden-Oosten gaat haar vloot widebodies vernieuwen. Volgens een bericht van Bloomberg, dat zich baseert op bronnen die bekend zijn met de zaak, staat Qatar Airways op het punt een enorme bestelling voor widebody-vliegtuigen te plaatsen bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. [...]

Het artikel Boeing wacht mega-order uit het Midden-Oosten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Grote beurt op Schiphol

De Buitenveldertbaan staat aan de vooravond van een grote beurt. Een enorme operatie moet de start- en landingsbaan toekomstbestendig maken. Van 10 mei tot en met 28 september 2025 vernieuwt Schiphol de Buitenveldertbaan, een van de start- en landingsbanen van de luchthaven. In ruim vier maanden wordt er gewerkt aan de grootschalige vernieuwing van vrijwel [...]

Het artikel Grote beurt op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol vernieuwt Buitenveldertbaan: grootschalig onderhoud van mei tot en met september

Het onderhoud 
Om de Buitenveldertbaan de komende jaren veilig te blijven gebruiken, is grootschalig onderhoud noodzakelijk. Er wordt in totaal 100.000 ton asfalt aangebracht – vergelijkbaar met een oppervlakte van 72 voetbalvelden. 90% van het vrijgekomen asfalt wordt hergebruikt, waarvan 60% weer direct in de landingsbaan wordt toegepast. 1.300 lampen worden vervangen voor duurzamere led-verlichting en er wordt bijna 400 kilometer aan kabels gelegd voor het verlichtingssysteem. Ook wordt ca. 5.000 meter aan goten en ruim 2.500 meter aan hemelwaterafvoersysteem vernieuwd en ruim 14.000 m2 aan nieuwe markeringen aangebracht. 

Naast de werkzaamheden aan de Buitenveldertbaan, bundelt Schiphol zoveel mogelijk omliggende werkzaamheden in deze onderhoudsperiode. Dit voorkomt dat de baan meerdere keren per jaar buiten gebruik moet worden gesteld. Zo wordt er ook gewerkt aan de kruising van de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan, de aansluitende taxirijbanen en de omliggende velden (90.000 m2). De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met bouwbedrijf Heijmans. Tegelijkertijd voert Luchtverkeersleiding Nederland onderhoud uit aan het Instrument Landing System. Dagelijks werken er gemiddeld 400 mensen op en rond de Buitenveldertbaan.

Inzet van andere start- en landingsbanen 
Welke start- en landingsbanen worden gebruikt door het vliegverkeer, is afhankelijk van de weersomstandigheden. De Buitenveldertbaan wordt normaal gesproken vooral gebruikt bij (sterke) westenwind. Tijdens het onderhoud aan deze baan maken vliegtuigen gebruik van andere start- en landingsbanen. Specifiek ter vervanging van de Buitenveldertbaan zetten we vaker de Kaagbaan in voor vertrekkende vliegtuigen en de Schiphol-Oostbaan voor landend vliegverkeer. 

Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens de onderhoudsperiode. Mensen die in de buurt van Schiphol wonen, kunnen hier hinder van ondervinden. Daarom plant Schiphol het baanonderhoud zorgvuldig en doet het er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, neemt de luchtvaartsector een aantal operationele maatregelen

Nadat de werkzaamheden aan de baan zijn afgerond, is de Buitenveldertbaan vanaf 29 september weer beschikbaar voor het vliegverkeer. In de weken daarna voert LVNL nog noodzakelijke metingen op de grond en in de lucht uit, om het vernieuwde landingssysteem zorgvuldig te testen. Tot 12 november is de baan beschikbaar bij goed zicht voor landend vliegverkeer. Daarna is de baan weer volledig inzetbaar bij alle zichtomstandigheden. Lees hier meer.

Contact met de buren 
Schiphol informeert omwonenden via diverse kanalen over de onderhoudswerkzaamheden en houdt hen uitgebreid op de hoogte over alles rondom de werkzaamheden, de impact op het vliegverkeer en onze omgeving. Houd schiphol.nl/onderhoud en de burennieuwsbrief in de gaten.  

Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met Bewonersaanspreekpunt Schiphol

Halve luchtvaartmaatschappij vernietigd

Israël heeft gisteren de luchthaven van de Jemenitische hoofdstad Sana’a gebombardeerd. Bij de aanval werd bijna de helft van de vloot van de nationale luchtvaartmaatschappij Yemenia vernietigd. De Israëlische luchtmacht voerde dinsdag wederom een aanval uit op de luchthaven van Sana’a, als vergelding voor een aanval van de Houthi-rebellen op de luchthaven van Tel Aviv. [...]

Het artikel Halve luchtvaartmaatschappij vernietigd is gepubliceerd op Up in the Sky.

Frecce Tricolori-vliegtuigen botsen in de lucht

Een demonstratie van het Italiaanse team Frecce Tricolori op het eiland Pantelleria is dinsdag abrupt beëindigd na een botsing tussen meerdere vliegtuigen. Het incident vond plaats tijdens een manoeuvre waarbij de tien MB-339-toestellen in formatie omhoog klommen en zich vervolgens opsplitsten. Op videobeelden is te zien hoe een toestel in een subformatie van vier tijdens [...]

Het artikel Frecce Tricolori-vliegtuigen botsen in de lucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Dubai International Airport wordt woonwijk

maatschappijen

Dubai International Airport (DXB) krijgt mogelijk een opmerkelijke nieuwe bestemming als woonwijk. Wanneer de transformatie moet beginnen is nog niet duidelijk. Paul Griffiths, topman van ‘s werelds drukste luchthaven, kondigde tijdens de Arabian Travel Market aan dat het vliegveld op termijn niet meer nodig zal zijn zodra Dubai Al Maktoum International Airport (DWC) volledig operationeel [...]

Het artikel Dubai International Airport wordt woonwijk is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM haalt trucje uit met Boeing 747

Air France-KLM bezit nog vier Boeing 747-406ERF-vrachtvliegtuigen. Deze toestellen hebben al een aanzienlijk aantal vlieguren achter de rug, waardoor de onderhoudskosten toenemen. Daar heeft KLM een slimmigheidje op gevonden. Een recente foto van een GMF AeroAsia-technicus onthult het trucje. In plaats van de Nederlandse PH-CKB-registratie, staat de Boeing 747 geregistreerd als T7-L695. De T7-registratie komt [...]

Het artikel KLM haalt trucje uit met Boeing 747 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Veel vluchten naar IsraΓ«l geschrapt na raketaanval op luchthaven

Na de raketaanval op de luchthaven van Tel Aviv door Jemenitische Houthi-strijders zondag, waarbij zestien gewonden vielen, hebben veel westerse maatschappijen besloten om de vluchtuitvoering naar Israël tijdelijk op te schorten. Onder meer de Lufthansa Group, AirBaltic, Air France en Transavia (France) hebben deze week al hun vluchten naar Tel Aviv geschrapt.

Forse kritiek op negeren risico’s MAA door gedeputeerde Satijn

747 jumbojet(leestijd circa 4 minuten)

Provinciale Staten in Limburg doen er goed aan de ogen en oren goed de kost te geven wanneer op 16 mei de voortgangsrapportage van het project vliegveld Beek wordt behandeld. Hoe lang laten zij zich nog voor de gek houden door een op hol geslagen directie van MAA en een überoptimistische gedeputeerde?

Begin april presenteerde gedeputeerde Stephan Satijn een document waarin de voortgang werd toegelicht. Maar op dat stuk is de nodige kritiek uit de samenleving. Volgens de verenigde bewoners in de Alliantie pleinAIR Maastricht barst het stuk van de luchtfietserij. De conclusie is glashelder: het business plan uit 2022 is volstrekt onhaalbaar en staat mijlenver af van de werkelijkheid.

Volgens de alliantie onderschat het Limburgse bestuur de risico’s stelselmatig. Zij hebben ernstige twijfels over de informatie die aan Provinciale Staten wordt gepresenteerd.

Desastreuze vervoerscijfers
Een van de meest in het oog springende punten van kritiek betreft de vervoerscijfers. De resultaten blijven sterk achter bij de verwachtingen uit het business plan. Zo bedraagt het aantal passagiers slechts 55 procent van wat werd voorzien en de luchtvracht blijft zelfs steken op zo’n 20 procent van de doelstelling.

Anders gezegd: in 2024 was de realisatie bij passagiers ongeveer 45 procent lager dan verwacht en bij vracht liefst 80 procent lager.

De vergelijking met andere Nederlandse luchthavens is pijnlijk duidelijk. Terwijl passagiers- en vrachtcijfers bij luchthavens als Eindhoven, Rotterdam en Schiphol alweer dichtij of boven het niveau van 2019 – het laatste jaar voor de coronapandemie – lagen, bleef het verschil bij MAA enorm: min 49 procent bij passagiers en min 74 procent bij vracht.

Weer gesjoemel met getallen
Wat de alliantie extra stoort, is de manier waarop de cijfers in de voortgangsrapportage worden gepresenteerd. Er wordt een andere definitie gebruikt voor de aantallen in 2024 dan in voorgaande jaren, zonder dit duidelijk aan te geven. Dit wekt de indruk van aanzienlijke groei bij passagiers en een toename bij vracht, terwijl er in werkelijkheid nauwelijks groei was bij passagiers en zelfs een daling van bij een tiende bij vracht, zo bevestigen cijfers van statistiekbureau CBS.

Vooral bij de luchtvracht wordt de presentatie verwarrend. Volgens de CBS-cijfers was het totale goederenvervoer 29.448 ton in 2024, waarvan 22.008 ton gelost en 7.440 ton geladen. MAA rapporteert echter 38.132 ton, een verschil van bijna 8.700 ton. Dit verschil ontstaat door een nieuwe definitie van ‘gevlogen vracht’ per 2024, waarbij vracht die over de weg wordt aangevoerd en per vliegtuig vertrekt, of die landt en per truck naar een andere luchthaven gaat, nu wordt meegerekend als gevlogen vracht. De alliantie wijst zelf op dubbeltelling bij deze definitie.

Belangrijke conclusies over het achterblijven van de volumes ten opzichte van het business plan ontbreken in het hoofddeel van de rapportage. Een belangrijke grafiek dit dit duidelijk illustreert is diep verstopt in een ander deel van het verslag.

Risico’s bagatelliseren
Ook de aanzienlijke risico’s die Limburg loopt worden veel te klein voorgesteld in de rapportage voor de Statenleden. Steeds worden die als (zeer) onwaarschijnlijk betiteld, terwijl de alliantie met argumenten onderbouwt dat deze juist (zeer) waarschijnlijk zijn.

Zo wordt het risico weggewuifd dat de voorwaarden die de provincie heeft gesteld niet worden behaald. Het business plan gaat uit van een enorme groei van het elektrisch vliegen van 0 passagiers in 2022 naar ruim 640.000 in 2040. Maar het Planbureau voor de Leefomgeving verwacht geen grootschalig commercieel elektrisch vliegen vóór 2050. Dat blijkt ook uit de aanvraag van een nieuw Luchthavenbesluit van MAA zelf, waarin geen ruimte is aangevraagd voor e-vliegen. Inmiddels heeft de directeur van MAA erkend dat de prognoses “met de huidige kennis niet meer zo opgesteld zouden moeten worden”.

Een volgend risico is dat de doelen van het business plan niet worden gehaald en dat het vliegveld daarom moet worden gesloten. Het provinciebestuur acht dit zeer onwaarschijnlijk, maar de alliantie duidt erop dat de doelen voor 2030 niets met de werkelijke situatie te maken hebben. MAA schreef rekent voor dat jaar op 204.000 ton vracht, ruim 640.000 fossiele passagiers en bijna 70.000 elektrische passagiers. “Volstrekt onhaalbaar”, noemt de alliantie dit.

Niet in lijn met natuurvergunning
“De aanvraag voor de natuurvergunning limiteert vracht tot 170.000 ton en fossiele passagiers tot 470.000, terwijl e-vliegen niet eens is aangevraagd.” Alleen al die grenzen maken de prognoses onhaalbaar.

Los daarvan loopt de marktontwikkeling achter op de verwachtingen, zoals ook in de rapportage wordt erkend. Om de doelen voor 2030 te behalen, zou het gebruik van de volledige baanlengte noodzakelijk zijn volgens MAA, maar dan zouden de veiligheidsmarges buiten het eigen terrein van het vliegveld komen te liggen. Dat is in strijd met internationale regels. Om dit te voorkomen heeft de alliantie inmiddels een handhavingsverzoek ingediend.

Gedeputeerde Satijn acht vertraging of mislukken van vergunningstrajecten zeer onwaarschijnlijk. Maar in de rapportage staat dat delen van de beoordeling van de milieueffectrapportage opnieuw uitgewerkt moeten worden, met name qua natuur en stikstof. Dat alleen al leidt tot aanzienlijke vertragingen, terwijl het nog maar de vraag is of MAA een definitieve natuurvergunning krijgt. Zeker nu intern salderen lastiger is geworden vanwege recente vonnissen van de rechter.

Creatief boekhouden
Weer een risico is dat de financiële situatie van het vliegveld verder verslechtert, dat er kapitaalverlies optreedt en dat er extra middelen nodig zijn. Ook dit acht Satijn onwaarschijnlijk, maar in 2023 leed MAA een verlies van 6,8 miljoen euro. Eenzelfde verlies wordt verwacht over 2024 en 2025 zal niet veel beter zijn. Daardoor worden acute kasproblemen verwacht. De teruglopende vervoerscijfers zijn wat dat betreft desastreus.

Tot slot acht het provinciebestuur het risico dat rente en aflossingen op leningen niet op tijd of niet geheel worden terugbetaald klein. Gezien het verwachte financiële resultaat mag zo’n conclusie helemaal niet worden getrokken, aldus de samenwerkende burgergroepen.

Het is opvallend en verontrustend dat – ondanks het verwachte forse verlies over 2024 en het gebrek aan stijgende volumes – er in de voortgangsrapportage geen enkele toelichting wordt gegeven over het verwachte resultaat of de financiële gevolgen voor de provincie.

Gebrek aan transparantie
Meer in het algemeen hekelt de alliantie het gebrek aan transparantie en informatievoorziening door Satijn. Zo werd informatie over de volumes op de MAA-website pas aangepast aan de realiteit na aandringen van de alliantie en ontbreken nog steeds de actuele volumes. Ook wordt geen informatie gegeven over de relatie tussen de verkeersintensiteit en het aantal hindermeldingen. Die daalden evenredig met het aantal vliegtuigen, maar dit wordt niet beschreven. De bewoners vragen zich af wat het vliegveld hiermee wil verhullen.

Al met al trekt pleinAIR een harde conclusie: het business plan uit 2022 is volstrekt onhaalbaar en heeft geen enkele relatie meer met de werkelijkheid. Desondanks wordt aan de Statenleden verteld dat er “geen aanleiding is om het plan bij te stellen”.

De analyse laat weinig heel van de positieve voorstelling in de voortgangsrapportage van Satijn. Het beeld dat ontstaat is dat van een vliegveld dat worstelt met zijn basisactiviteiten, ambitieuze maar onrealistische toekomstplannen nastreeft (zoals e-vliegen), cruciale risico’s negeert en hierover niet transparant communiceert. Provinciale Staten doen er goed aan die realiteit onder ogen te zien. En ernaar te handelen.

Bron

Belangrijke Russische luchthavensΒ weerΒ eensΒ dicht

In de nacht van maandag op dinsdag moesten de vier grootste luchthavens van Moskou tijdelijk sluiten. Reden voor de sluiting was een Oekraïense droneaanval. Zowel de Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsia als Sergej Sobjanin, burgermeester van Moskou, bevestigden dat de luchthavens werden gesloten als gevolg van de aanval. Volgens Sobjanin werden ten minste zes drones onderschept en [...]

Het artikel Belangrijke Russische luchthavens weer eens dicht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Chaos op New York Newark Airport

Een ernstig tekort aan luchtverkeersleiders zorgt al meer dan een week voor grote chaos op Newark Liberty International Airport bij New York. Het tekort is het gevolg van meerdere technische storingen bij de luchtverkeersleiding van Newark en omliggende instanties. Alleen al op maandag 5 mei werd vijftien procent van alle vluchten geannuleerd en liep een [...]

Het artikel Chaos op New York Newark Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌