❌

Lees weergave

Tientallen nieuwe orders voor Airbus

Airbus heeft weer een flinke nieuwe bestelling te pakken. Leasemaatschappij Jackson Square Aviation heeft een bestelling geplaatst voor vijftig toestellen uit de Airbus A320neo-familie.   Een van de grootste leasemaatschappijen ter wereld trekt de portemonnee bij Airbus: Jackson Square Aviation koopt vijftig A320neo’s. Jackson Square maakt deel uit van de Japanse Mitsubishi HC Capital Group, [...]

Het artikel Tientallen nieuwe orders voor Airbus is gepubliceerd op Up in the Sky.

Southwest Airlines, de op drie na grootste luchtvaartmaatschappij van de Ve…

Southwest Airlines, de op drie na grootste luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten, heeft besloten om ook het laatste grote, klantvriendelijke verschil met andere airlines af te schaffen. Bij boekingen vanaf 28 mei zijn twee stuks ruimbagage niet meer standaard bij de prijs inbegrepen. Voor ruimbagage, ook voor het eerste stuk, moet bij de meeste tickets straks bijbetaald worden.

Veel aandacht voor uitzonderlijke vlucht naar Rotterdam Airport

Oud-president Duterte van de Filipijnen is naar verwachting weer op weg naar Rotterdam na een tussenstop in Dubai. In een Gulfstream vliegt hij als verdachte naar het Internationaal Strafhof. De Filipijnse oud-president Rodrigo Duterte is, na een tussenstop in Dubai waar hij een medische behandeling zou hebben gekregen, weer onderweg naar Rotterdam. Dit blijkt uit [...]

Het artikel Veel aandacht voor uitzonderlijke vlucht naar Rotterdam Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airbus komt met nieuwe helikopter

Airbus Helicopters heeft zijn eerste volledig nieuwe helikopter in ongeveer tien jaar aangekondigd. De H140 is een lichte tweemotorige helikopter ontworpen voor hulpdiensten. Airbus komt met een nieuw model helikopter. De nieuwe H140 moet in 2028 in gebruik worden genomen en zal de bestaande H135 aanvullen, zo maakte de grootste civiele helikopterfabrikant ter wereld bekend. [...]

Het artikel Airbus komt met nieuwe helikopter is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air India-vlucht keert terug om bizarre reden

Een Boeing 777 van Air India moest halverwege de vlucht boven de Noord-Atlantische Oceaan omkeren omdat slechts vier van de twaalf toiletten aan boord nog werkten. De oorzaak was dat passagiers probeerden allerlei ongebruikelijke voorwerpen door te spoelen. Vluchten keren vaker regelmatig naar hun plaats van vertrek vanwege technische problemen, ontbrekende vergunningen of weersomstandigheden. Maar [...]

Het artikel Air India-vlucht keert terug om bizarre reden is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bijzondere Fokker terug in Nederland

Komend najaar maakt een bijzonder stuk Nederlandse luchtvaartgeschiedenis tijdelijk zijn rentree op vaderlandse bodem. Het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg presenteert vanaf september 2025 een originele Fokker D.VII. Een unieke Fokker keert terug naar Nederland. Het jachtvliegtuig dat nog vóór de Tweede Wereldoorlog dienstdeed bij de Marineluchtvaartdienst (MLD) komt een aantal jaar deel uitmaken [...]

Het artikel Bijzondere Fokker terug in Nederland is gepubliceerd op Up in the Sky.

Kan Amerika de F-35 op afstand blokkeren?

In diverse media wordt het uitgebreid beschreven en bediscussieerd: zou Amerika op afstand wapensystemen als de F-35 of de F-16 onklaar kunnen maken? Nu Amerika niet meer de trouwe bondgenoot van weleer is, zouden huidige en toekomstige gebruikers van de F-35 zich zorgen maken over het mogelijke bestaan van een “kill switch”. Daarmee zou op [...]

Het artikel Kan Amerika de F-35 op afstand blokkeren? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Omwonenden doen aangifte tegen SchipholΒ 

Meer dan negenhonderd mensen die in de omgeving van Schiphol wonen, hebben zich aangesloten bij een aangifte tegen de luchthaven wegens geluidsoverlast. Dit bevestigt hun advocaat Bénédicte Ficq, die de aanklacht wegens mishandeling vandaag indient bij het Openbaar Ministerie in Amsterdam. Volgens de omwonenden is de constante nachtelijke geluidsoverlast zo ernstig dat het neerkomt op [...]

Het artikel Omwonenden doen aangifte tegen Schiphol  is gepubliceerd op Up in the Sky.

Conceptbrief aan Madlener voor ondernemers die zich zorgen maken over de uitdijende luchtvaartsector

(leestijd circa 2 minuten)

Eerder deze week circuleerde een conceptbrief voor ondernemers die zich zorgen maken over de ‘krimp’ van Schiphol, terwijl de minister juist zo’n 60.000 vluchten extra wil legaliseren. Daarom hier een variant voor de weldenkende ondernemer die zich zorgen maakt over de steeds maar uitdijende vliegindustrie.

Geachte minister Madlener,

Als vertegenwoordigers van het Nederlandse bedrijfsleven schrijven we u om de grote zorgen te uiten over de plannen van uw ministerie om op Schiphol 478.000 vluchten per jaar te gaan toestaan.

Schiphol verbindt mensen in ons land weliswaar met familie en vrienden over de hele wereld en koppelt Nederlandse bedrijven aan internationale markten.

Maar Schiphol legt ook een onevenredig beslag op de ruimte voor woningbouw, het arbeidspotentieel, klimaatmaatregelen, natuurherstel en een schone leefomgeving. De uitstoot van schadelijke stoffen als CO2, NOx, zeer zorgwekkende stoffen, zwavel en ultrafijnstof is bedreigend voor de gezondheid van honderdduizenden omwonenden en voor medewerkers van het vliegveld.

Uw plannen, hoe goed bedoeld ook, laten veel te veel ruimte voor de luchtvaart om ons land op te zadelen met hoge maatschappelijke en economische kosten. Het eenvoudig weren van buitenlandse overstappers, bijvoorbeeld via een vliegtax, geeft weinig economische schade en veel ruimte op de genoemde beslagen.

U heeft eerder gezegd dat u ‘trots’ bent op Schiphol. Dat zijn wij tot op zekere hoogte ook. De economische voordelen voor de circa 67.000 mensen die gezamenlijk zo’n 10 miljard euro toevoegen aan het bruto nationaal product wegen echter niet op tegen de hoge maatschappelijke en gezondheidskosten.

De mondiale hub-luchthaven heeft Schiphol doen groeien tot een formaat dat niet langer past bij ons land en bij de huidige maatstaven. Wereldwijd wordt de uitbreiding van luchthavens tegengehouden, maar de groei naar 478.000 legale vliegbewegingen is te groot om Nederland weer ‘ademruimte’ te geven.

Daarbij komt dat de luchtvaartsector veel mensen gevangen houdt in banen met slechte arbeidsvoorwaarden, tijdelijke contracten en onregelmatige werktijden. Al deze mensen vinden in de huidige economie makkelijk en snel een baan bij bedrijven die minder schade berokkenen en wel omzetbelasting afdragen. Voor de staatskas is de luchtvaart een zware dobber vanwege onder meer de uitzonderingen op btw en brandstofaccijns. Tel daarbij op de regelmatige financiële steun die nodig is vanuit de belastingbetaler en het plaatje is compleet.

Wij hebben er weinig begrip voor dat u al deze aspecten over het hoofd ziet in uw drang en wil om de luchtvaartsector te faciliteren. Zeker omdat onderzoeken van onder meer RIVM hebben aangetoond dat de sector op ramkoers ligt met de woningbouw, de arbeidsmarkt, de staatsfinanciën, het klimaat en milieu en de omwonenden.

We maken ons grote zorgen over het beslag dat de vliegindustrie legt op met name de woningbouw waardoor onze werknemers slechts moeizaam en duur aan een woning kunnen komen en het beslag op de arbeidsmarkt, waarbij mensen worden vastgehouden in een vervuilende sector terwijl ze in ons bedrijf een schone bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Bovendien steekt het ons dat de uitzonderingen van de luchtvaartsector moeten worden betaald door alle andere werkgevers, waaronder wijzelf.

Begrijp ons niet verkeerd, wij dragen graag bij aan de publieke zaak, maar vinden het onkies dat bepaalde bedrijven hiervan zijn uitgezonderd.

Wij dringen er bij u dan ook op aan om de luchtvaartsector in Nederland weer binnen de grenzen van de wet te brengen. Een goede start is het weren van overstappers, bijvoorbeeld met een hoge tickettaks, gevolgd door het verbieden van korte vluchten en een bewustwordingscampagne onder het Nederlandse publiek over nut en noodzaak van vliegreizen.

Met vriendelijke groet,
Uw naam
Uw bedrijfsnaam

Deze brief is via deze link te downloaden en aan uw eigen wensen aan te passen.

Bron

Embraer onderzoekt de mogelijkheden om vliegtuigen te bouwen in Polen, zo m…

Embraer onderzoekt de mogelijkheden om vliegtuigen te bouwen in Polen, zo meldde het Braziliaanse bedrijf bij een bezoek van CEO Francisco Gomes Neto aan het Centraal-Europese land. Het zou niet gaan om passagiersvliegtuigen, maar om het militaire transportvliegtuig KC-390, dat onder meer door Nederland besteld is. Daarnaast kijkt Embraer naar Polen voor de ombouw van passagierstoestellen tot vrachttoestellen.

Nieuwe lounge geopend op Eindhoven Airport

Op Eindhoven Airport is de Privium ExpressLounge feestelijk geopend. Het is daarmee de eerste Privium-lounge buiten Schiphol. De lounge, die eind vorig jaar werd aangekondigd en eigenlijk in januari open had moeten gaan, vervangt de vroegere Aspire-lounge en bevindt zich naast de Starbucks op de eerste verdieping in de vertrekhal van Eindhoven Airport. De lounge [...]

Het artikel Nieuwe lounge geopend op Eindhoven Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Een Gulfstream G550-zakenjet, met volgens Filipijnse media ex-president Dut…

Een Gulfstream G550-zakenjet, met volgens Filipijnse media ex-president Duterte aan boord, landt als alles volgens planning verloopt woensdagochtend op Rotterdam The Hague Airport voor zijn uitlevering aan het Internationaal Strafhof in Den Haag. Een woordvoerder van de luchthaven meldt dat er een vlucht uit Manilla tussen 06.45 en 07.05 uur arriveert, maar zegt niet te weten of Duterte daadwerkelijk aan boord is.

Verhoging vliegtaks krijgt felle kritiek uit andere hoek

Het Bestuurscollege van Bonaire heeft officieel bezwaar ingediend tegen het voornemen van de Nederlandse regering om per 2027 de vliegbelasting voor verre vluchten fors te verhogen. In een brief aan de betrokken ministeries waarschuwt het eilandbestuur dat deze maatregel Bonaire ‘onevenredig hard raakt’ en een ‘onevenredig zware impact’ heeft op de economie en sociale structuur [...]

Het artikel Verhoging vliegtaks krijgt felle kritiek uit andere hoek is gepubliceerd op Up in the Sky.

De beurskoersen van luchtvaartmaatschappijen daalden dinsdag flink nadat De…

De beurskoersen van luchtvaartmaatschappijen daalden dinsdag flink nadat Delta Air Lines maandagavond zijn verwachtingen voor de korte termijn verlaagde. Door het verminderde vertrouwen onder consumenten en bedrijven en de economische onzekerheid verwacht Delta nu tussen de 0,30 en 0,50 dollar per aandeel te verdienen in het eerste kwartaal, ongeveer de helft van de vorige prognose.

Airbus bereikt mijlpaal in bouw A350F

Hoewel de ontwikkeling van het nieuwe vrachtvliegtuig van Airbus vertraging heeft opgelopen, is onlangs een belangrijke stap gezet in de eindmontage van het toestel. Een cruciaal onderdeel van de A350F, het rompdeel van sectie 19, is begin maart naar Hamburg vervoerd voor verdere assemblage. Airbus kondigde enkele weken geleden aan dat de introductie van de [...]

Het artikel Airbus bereikt mijlpaal in bouw A350F is gepubliceerd op Up in the Sky.

Lufthansa slaat nieuwe weg in

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa wil haar langeafstandsvluchten nieuw leven inblazen en werkt onder de projectnaam Fox aan een verbeterd serviceconcept. De eerste testvluchten met deze vernieuwde dienstverlening zullen eind april vanuit München naar San Diego en San Francisco vertrekken. Lufthansa heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een dalende klanttevredenheid. De vakbond voor cabinepersoneel spreekt zelfs [...]

Het artikel Lufthansa slaat nieuwe weg in is gepubliceerd op Up in the Sky.

Privium ExpressLounge geopend op Eindhoven Airport

Deze week is op Eindhoven Airport de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks. Hier kunnen Privium Plus-leden en andere reizigers in een comfortabele omgeving werken, ontspannen en genieten voordat hun reis begint.  

De lounge is dagelijks geopend van 05:30 – 21:00 uur en biedt plaats aan 60 gasten. De lounge is voorzien van een bel- en werkcabine en diverse (zakelijke) faciliteiten. De eerste Privium Lounge werd in 2008 geopend op Amsterdam Airport Schiphol en met deze nieuwe locatie breidt Privium zijn exclusieve services verder uit. 

Diverse voordelen 
Naast toegang tot de lounge profiteren Privium-leden op Eindhoven Airport ook van Fast Track, waarmee zij sneller door de securitycontrole kunnen. Ook reizigers zonder Privium-lidmaatschap kunnen tegen extra betaling gebruikmaken van zowel de Privium ExpressLounge als Fast Track.  

Met de opening van deze lounge versterkt Schiphol Group haar inzet om reizigers een prettige ervaring te bieden – niet alleen op Schiphol, maar ook op regionale luchthavens zoals Eindhoven Airport.  

Vliegverkeer op grote Russische luchthavens stilgelegd

Het vliegverkeer op meerdere luchthavens in Moskou is tijdelijk stilgelegd nadat Oekraïne de grootste drone-aanval tot nu toe op de Russische hoofdstad uitvoerde. Volgens Russische functionarissen werden minstens 91 drones ingezet, waarbij ten minste één persoon om het leven kwam. Volgens het Russische ministerie van Defensie werden in totaal 337 Oekraïense drones neergehaald boven Rusland, [...]

Het artikel Vliegverkeer op grote Russische luchthavens stilgelegd is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gouden vondst op luchthaven Miami

De 46-jarige Diego Marcelo Pazmino Andrade werd vorige week gearresteerd op Miami International Airport. De man probeerde een kostbare lading op een creative manier de Verenigde Staten binnen te smokkelen. De man arriveerde in Miami na een vlucht met LATAM vanuit Ecuador. In de terminal werd hij door de Amerikaanse douane geselecteerd voor een uitgebreide inspectie. ‘Tijdens [...]

Het artikel Gouden vondst op luchthaven Miami is gepubliceerd op Up in the Sky.

Qatar Airways plant grote widebody-bestelling

Qatar Airways verwacht binnenkort een grote bestelling aan te kondigen. na de order is het voorlopig klaar met groei voor de golfmaatschappij. Thierry Antinori, CCO van Qatar Airways, liet aan Reuters weten dat de bestelling binnenkort wordt geplaatst. Precieze aantallen noemde Antinori niet, al gaat het om een ‘grote’ order voor widebody-vliegtuigen. De maatschappij wil [...]

Het artikel Qatar Airways plant grote widebody-bestelling is gepubliceerd op Up in the Sky.

MRS komt met negenpuntenplan dat wΓ©l hout snijdt

landend vliegtuig(leestijd circa 2 minuten)

De Maatschappelijke Raad Schiphol komt met een plan om de leefomgeving in de regio rond het vliegveld sterk te verbeteren. Daarbij spelen een nachtsluiting, minder vliegtuigen en het weren van overstappers een belangrijke rol.

De MRS is het adviesorgaan van de regering en mag gevraagd en ongevraagd adviezen uitbrengen aan minister Barry Madlener van Infrastructuur over ontwikkelingen rond Schiphol. De minister is op zijn beurt verplicht advies te vragen en te beoordelen, maar dit gebeurt vaak niet.

Nu komt de MRS met een plan om echt verschil te maken voor de mensen in de regio. De raad stelt dat het grote vliegveld, gelegen in drukbevolkt gebied, een negatieve impact heeft op de leefomgeving van omwonenden. Dat leidt tot gezondheidsproblemen. Ook legt Schiphol een “immens beslag” op de beschikbare ruimte, de arbeids- en energiemarkt, de stikstof- en CO2-ruimte.

Overstappers weg
Schiphol moet daarom “terug naar een omvang die beter past bij Nederland”. Dat kan niet zonder de hubfunctie ter discussie te stellen, aldus de raad. De maatschappelijke kosten van de hubfunctie zijn te hoog en het is inmiddels duidelijk dat belangrijke bestemmingen ook zonder overstappers te bereiken zijn.

De MRS pleit daarom voor minder vliegbewegingen om zo de geluidsoverlast substantieel terug te brengen en langere periodes van relatieve rust mogelijk te maken. De geluidsbelasting dient te worden teruggebracht tot de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO omdat mensen ziek worden van de herrie en vervuiling.

Nachtslot
Onder meer een nachtsluiting is daarvoor nodig en wel van 23 uur ‘s avonds tot 7 uur ‘s ochtends. “Slaapverstoring is het belangrijkste nadelige gevolg voor de gezondheid van nachtelijk vlieglawaai.”

De raad pleit ook voor een grootschalig gezondheidsonderzoek onder omwonenden. “De luchtvaartsector draagt bij aan lucht- en bodemverontreiniging (onder meer PFAS, ultrafijnstof, stikstofoxide en zwavel). Wij willen meer onderzoek en betrokkenheid van de Gezondheidsraad.”

Rechtsbescherming op orde brengen
Conform het vonnis van de rechter op 20 maart vorig jaar, wil de MRS dat de rechtsbescherming van de burger eindelijk eens op orde wordt gebracht, inclusief de handhaving van de bestaande regelgeving. “Belangrijk hierbij is dat het gaat om individuele rechtsbescherming en niet ‘per saldo’. Dat leidt alleen maar tot hinderverschuiving.”

Voor omwonenden die lijden aan gezondheidsproblemen moet de overheid meer ondersteuning bieden, zo vindt de raad. “Als er mensen zijn die recht hebben op nadeelcompensatie of isolatieprogramma’s, dienen zij actief benaderd te worden. Bovendien moeten maatregelen uit het verleden geëvalueerd worden om te bezien of deze nog voldoen.”

Weg met BAS
Belangrijk vindt de MRS dat er een onafhankelijke variant komt van BAS, het meldloket van Schiphol met de luchtverkeersleiding. “Klachten moeten onafhankelijk worden geanalyseerd. Dat is relevant voor de beleidsvorming en draagt bij aan een objectief beeld over de klachten. Die klachten moeten serieus worden genomen.”

Een doorn in het oog van de raad is dat er voor de vliegindustrie geen klimaatnormen gelden. “Omdat de luchtvaart geen onderdeel is van de Klimaatwet, bestaan er geen harde afspraken. De doelen die zijn vastgelegd in het Akkoord Duurzame Luchtvaart zijn niet in lijn met de Klimaatwet en bovendien niet bindend. Deze uitzonderingspositie is niet langer verdedigbaar, vooral omdat de klimaatimpact van de uit ons land vertrekkende internationale vluchten voor vijftien procent van de totale Nederlandse klimaatimpact zorgt.”

Tot slot wil de Maatschappelijke Raad dat het kabinet meer oog heeft voor alternatieve vervoermiddelen. Door de luchtvaart correct te beprijzen, kunnen de alternatieven – zoals Europese treinreizen – beter worden georganiseerd.

Bron

❌