❌

Lees weergave

NS-topman Wouter Koolmees vindt het "heel teleurstellend" dat er opnieuw ee…

NS-topman Wouter Koolmees vindt het "heel teleurstellend" dat er opnieuw een treinstaking is aangekondigd. De machinisten- en conducteursvakbond VVMC is van plan dinsdag het werk neer te leggen in het noordwesten en oosten, waaronder Amsterdam en Schiphol, als een gesprek maandag met de NS over een nieuwe cao niet naar hun tevredenheid verloopt. FNV Spoor heeft zich daarbij aangesloten.

Veteranentranen | Column Goof

De kleine luchtvaart, afl 823. Op het vliegveld aan de Verlengde Wilgendijk is weer onenigheid uitgebroken, zo lezen we in de Ruitenberger Courant. Probleem is ditmaal de veteranendag die door de Oranjevereniging uit Bilbergen georganiseerd wordt. De manifestatie zou via een optocht met de fanfare uit Zwevelgem moeten eindigen op het vliegveld, in wel in restaurant [...]

Het artikel Veteranentranen | Column Goof is gepubliceerd op Up in the Sky.

Helikopter vliegt wieken aan gort | Video

Een Bell 407 helikopter poogde vrijdagochtend op te stijgen uit een relatief nauwe gang in de Amerikaanse staat Utah. Tijdens het opstijgen ging het mis en de helikopter stortte naar de grond. Het incident vond plaats afgelopen vrijdag rond 08:47 uur ’s ochtends, lokale tijd, in Skypark Airport, Bountiful, Utah, Verenigde Staten. De Bell 407 [...]

Het artikel Helikopter vliegt wieken aan gort | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

Weer Boeings naar China op verjaardag Trump

Boeing heeft de levering van vliegtuigen aan China hervat. Afgelopen zaterdag ontving de Chinese luchtvaartmaatschappij Juneyao Airlines een splinternieuwe 787-9 Dreamliner. Het Chinese Juneyao Airlines heeft dit weekend een nieuwe Boeing 787 ontvangen. Het is de eerste levering in China sinds Peking een tijdelijk verbod oplegde op de import van Amerikaanse vliegtuigen. Volgens het in [...]

Het artikel Weer Boeings naar China op verjaardag Trump is gepubliceerd op Up in the Sky.

Onzekerheid over vervanging AWACS-vliegtuigen

Begin 2023 sloot het Amerikaanse ministerie van Defensie een overeenkomst met Boeing, over de aankoop van tot wel 26 E-7 Wedgetail radarvliegtuigen. Deze zouden de verouderde E-3 “AWACS”-toestellen van de USAF gaan vervangen. Deze week werd bekend dat de Amerikaanse regering mogelijk afziet van de aanschaf van deze E-7’s. Tijdens een hoorzitting van de Senate [...]

Het artikel Onzekerheid over vervanging AWACS-vliegtuigen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

Het was zaterdag 14 juni pure nostalgie op de vliegbasis Deelen bij Arnhem. Maar liefst vier Alouette-helikopters vormden het stralende middelpunt van de reünie 2025 van de Dutch Alouette Foundation. Anderhalf jaar geleden vond een besloten happening plaats ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van het Grasshopper-demoteam van de Koninklijke Luchtmacht. Er kwamen zoveel verzoeken [...]

Het artikel Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

ANWB-traumahelikopters vaker β€˜s nachts de lucht in?

De traumahelikopters van de ANWB zouden in Nederland vaker ’s nachts kunnen uitrukken als Europese regels beter worden afgestemd op de Nederlandse situatie. Volgens Amanda Tijben, hoofd operaties bij ANWB Medical Air Assistance (MAA), zijn de huidige regels, waaronder een minimumvlieghoogte van 400 meter, vooral bedoeld voor landen met bergen en extreem weer. Nederland is [...]

Het artikel ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen?

Het tijdperk van extreem goedkope vliegtickets zoals we dat kenden voor 2020 is grotendeels voorbij. Waar je vroeger voor tientjes naar populaire Europese bestemmingen kon vliegen, zijn de vliegticket prijzen nu structureel hoger door een combinatie van gestegen brandstofkosten, personeelstekorten en nieuwe duurzaamheidsmaatregelen. Toch zijn er nog steeds mogelijkheden om voordelig te vliegen als je weet wanneer en hoe je moet boeken. De stijging van ticketprijzen komt door verschillende factoren die tegelijkertijd spelen. Brandstofkosten vormen een groot deel van de operationele kosten van luchtvaartmaatschappijen, en deze zijn flink gestegen. Daarnaast kampt de sector met ernstige personeelstekorten, waardoor lonen omhoog moeten

Het artikel Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen? is gepubliceerd op Up in the Sky.

De Vlaamse regering wordt de grootste aandeelhouder van Brussels Airport. V…

De Vlaamse regering wordt de grootste aandeelhouder van Brussels Airport. Voor 2,77 miljard euro wordt het belang van het Canadese pensioenfonds OTPP overgenomen, zodat het Vlaamse belang in de luchthaven naar 39 procent stijgt. De Vlaamse regering ziet het vliegveld als kritieke infrastructuur en wil graag meer invloed op zaken als werkgelegenheid, bereikbaarheid en economische ontwikkeling. Ook zou de investering een positief financieel rendement opleveren.

Nep-steward vliegt jaren gratis

Een 35-jarige man uit Florida is aangeklaagd omdat hij zich jarenlang voordeed als steward en daarmee gratis door het land vloog. Tussen 2018 en 2024 wist de man zeker 120 gratis vluchten te boeken door zich als crewlid uit te geven . Hij maakte daarbij gebruik van interne boekingssystemen en misleidde zeven verschillende luchtvaartmaatschappijen. In [...]

Het artikel Nep-steward vliegt jaren gratis is gepubliceerd op Up in the Sky.

IsraΓ«lische airlines stellen vloot veilig

Uit veiligheidsoverwegingen hebben meerdere Israëlische luchtvaartmaatschappijen vrijwel hun volledige vloot uit Israël weggehaald. De maatregel volgde op de sluiting van het Israëlische luchtruim. El Al liet in een verklaring weten dat alle vluchten van zowel de luchtvaartmaatschappij zelf als van dochtermaatschappij Sundor voorlopig zijn geschrapt. Vliegtuigen die op het moment van de beslissing onderweg waren [...]

Het artikel Israëlische airlines stellen vloot veilig is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

We zaten elkaar over de tafel, in de eetzaal van het KLM-hotel “Midway House” in Karachi, een beetje verveeld aan te kijken. Het inmiddels familiaire eten van het overbekende menu dat werd opgediend door de ons welbekende obers, werkte niet inspirerend voor goede gesprekken. Het blauwe licht van de TL-buizen was ook niet echt gezellig [...]

Het artikel KLM-avontuur: nachtelijk zeilen is gepubliceerd op Up in the Sky.

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

Fokker is de meest bekende vliegtuigproducent van Nederland, maar bij lange na niet de enige. Eén van de vliegtuigconstructeurs die altijd in de schaduw van Fokker stond, was Frits Koolhoven. Over Koolhoven en zijn bedrijf heeft Dik Top in eigen beheer een boek uitgebracht. Up in the Sky sprak met de schrijver. Dik Top woont [...]

Het artikel De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview is gepubliceerd op Up in the Sky.

Topman Kelly Ortberg van vliegtuigfabrikant Boeing gaat niet naar de luchtv…

Topman Kelly Ortberg van vliegtuigfabrikant Boeing gaat niet naar de luchtvaartshow in Parijs die volgende week plaatsvindt. Dat meldt Bloomberg vrijdagochtend op basis van een intern bericht dat het persbureau heeft ingezien. Ortberg heeft zijn plannen geannuleerd na een dodelijke vliegtuigcrash in India op donderdag. Daarbij zijn op één na alle 242 inzittenden om het leven gekomen.

Drie deskundigen bij MRS-meeting: actie in plaats van meer onderzoek

(leestijd circa 3 minuten)

Gisteravond organiseerde de Maatschappelijke Raad Schiphol een voorlichtingsavond over de negatieve effecten van het vliegverkeer op de gezondheid. Drie deskundigden hadden maar één boodschap: het is de hoogste tijd voor actie van de overheid om omwonenden te beschermen.

“Meer onderzoeken zijn niet nodig. Er is meer dan genoeg wetenschappelijke kennis voorhanden. Het is tijd voor actie”, zo liet de Belgische onderzoeksmedewerker van de Hoge Gezondheidsraad Stijn Everaert glashelder weten. “Meer onderzoek mag het treffen van maatregelen niet in de weg staan.”

Naast Everaert kwamen ook kinderlongarts Ismé de Kleer van het Franciscus Ziekenhuis en Oscar Breugelmans van de GGD Amsterdam aan het woord. Alle drie de deskundigen raadden het publiek aan van zich te laten horen. Verandering moet komen van de mensen, niet van de politiek.

Groot Belgisch onderzoek
Voor een volle zaal presenteerde Everaert een onderzoek met straffe beleidsadviezen. Dat onderzoek werd in april 2024 afgerond en geeft een uitgebreid beeld van de negatieve gezondheidseffecten van het vliegverkeer op Brussels Airport. De resultaten liegen er niet om en leiden tot de strenge adviezen. Waarmee, zo vertelde Everaert eerlijk, overigens niets is gedaan door de Belgische regering. Het vliegveld kreeg sinds de publicatie van het vernietigende rapport zelfs toestemming om uit te breiden.

Tot zover niets nieuws dus. Ook in België heeft de vlieglobby de regering stevig in de klem en dwarsboomt deze regels die de gezondheid van omwonenden moeten beschermen. Maar in België is tenminste nog een uitgebreid onderzoek uitgevoerd, terwijl in ons land de regering weigert om de Gezondheidsraad aan het werk te zetten. Het jongste onderzoek naar de gezondheidsaspecten van het vele vliegverkeer dateert van 1999, ruim een kwart eeuw geleden. Sindsdien is het vliegverkeer met honderdduizenden vluchten per jaar gegroeid.

Direct verbod op nachtvluchten
De Belgische raad pleitte voor een direct verbod op nachtvluchten. Die vinden daar volgens de wet plaats tussen 11 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends. In Nederland duurt de nacht een uurtje langer. In dat ene uurtje propt Brussels Airport jaarlijks 10.000 vluchten die hier als nachtvlucht worden gezien, maar daar niet.

Dat resulteert in 163.000 omwonenden die te maken hebben met een jaarlijkse nachtherrie van meer dan 45 dB(A), zelfs 5 dB(A) hoger dan de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert. 15 Procent van de omwonenden heeft te maken met een hoge mate van slaapverstoring.

Everaert vindt daarom dat de nacht ook in België een uur langer moet duren, temeer omdat er zoveel vluchten in plaatsvinden en het mensen stoort in een periode waarin zij nog maar licht slapen. Wakker worden tussen 6 en 7 uur betekent dat zij veelal niet meer kunnen inslapen.

Maximum piekwaarde
Een gevoelig advies is dat de Hoge Gezondheidsraad zegt dat vliegroutes voortaan zo moeten worden ingepland dat niemand meer last heeft van piekniveaus die boven de 60 dB(A) uitkomen. Extra aandacht moet daarbij uitgaan naar de ligging van scholen. Kinderen blijken namelijk extra gevoelig en lopen al gauw maanden leerachterstand op. “Dat lijkt niet zoveel, maar heeft directe invloed op het verdere verloop van hun loopbaan.”

In ons land komt de piekwaarde van overvliegende toestellen vaak boven de 80 dB uit. Dat is onder meer het geval in Aalsmeer en Amstelveen. Volgens het Belgische onderzoek is dat ronduit onverantwoord.

De Belgische raad vindt het jaargemiddelde geluidsniveau een maat waarmee geen recht wordt gedaan aan de ervaren overlast. Ook de RIVM in ons land kwam eerder tot die conclusie. “De frequentie van het vliegverkeer is veel belangrijker dan het gemiddelde geluid. Vermindering van het jaargemiddelde door zogenaamd stillere vliegtuigen mag dan ook geen excuus zijn om het vliegverkeer op te voeren”, aldus Everaert. Hij pleit voor het instellen van nieuwe en geïntegreerde normen, waarin ook de hoeveelheid vliegtuigen, de piekniveaus van het geluid en de rustperiodes een belangrijke rol spelen.

WHO-normen
In de adviezen wordt de juiste waarde toegekend aan de adviesnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Die stelt dat niemand mag worden blootgesteld aan een jaargemiddelde etmaalwaarde van 45 dB en een nachtelijk gemiddelde van 40 dB. “De WHO heeft dit uitgebreid onderzocht en baseert zich op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Dan is het verstandig die normen over te nemen.”

Voorts adviseert de Hoge Gezondheidsraad iets te doen aan de torenhoge uitstoot van ultrafijnstof boven woongebieden in de omgeving van vliegvelden. Die uitstoot zou samen met de emissies van PAKs, zeer zorgwekkende stoffen en NOx (natuurvergunning!) nauwkeurig in de gaten moeten worden gehouden om trends te ontdekken en tijdig maatregelen te kunnen nemen.

Gebrek aan transparantie
Tot slot – het lijkt net Nederland – ziet Everaert dat het gebrek aan transparante en eerlijke communicatie door de vliegindustrie zorgt voor extra overlast. Mensen voelen zich niet serieus genomen waardoor de effecten van het vliegverkeer nog harder binnenkomen.

Het moge een schrale troost zijn dat er in België evenmin iets is gedaan met de adviezen van de Gezondheidsraad. Maar, zo stellen alledrie de sprekers, veranderingen kunnen alleen maar komen vanaf de basis. Als de mensen in actie komen en zich laten horen, dan verandert de positie van de politiek en kunnen verbeteringen worden afgedwongen. “Kijk maar naar Tata.”

Bron

❌