Lees weergave

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

De verkeerstoren van LVNL op de luchthaven Schiphol moet het nog een dag langer doen zonder de kenmerkende radome. De radarkoepel zou vandaag vervangen worden, maar de plaatsing is uitgesteld tot morgenochtend. De kenmerkende witte koepel dient ter bescherming van de radarinstallatie bovenop de verkeerstoren. Met een reusachtige kraan zou de nieuwe radome op de [...]

Het artikel Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het is mei 2021. Middenin de wereldwijde pandemie die alles op zijn kop zet…

Het is mei 2021. Middenin de wereldwijde pandemie die alles op zijn kop zette, vlieg ik op een Boeing 787 richting Buenos Aires. Na de service besluit een Russisch stel hun mondkapje niet meer op te zetten. De purser komt in de cockpit en kijkt me aan. "Notice of violation uitgedeeld?" vraag ik. "Ja Marc, dat heb ik al gedaan. Ze doen niet wat ik zeg, ze luisteren gewoon niet. Jij moet nu voor mij even naar rij drie.”

Vliegindustrie in spagaat: lagere brandstofkosten leiden tot hogere NOx-uitstoot

contrails(leestijd circa 3 minuten)

Aan de vooravond van het vonnis over de natuurvergunning van Schiphol op 4 juni aanstaande is het belangrijk om te beseffen dat de modernste straalmotoren met de minste CO2-emissies juist voor de grootste uitstoot van stikstofoxiden verantwoordelijk zijn.

Bij de natuurvergunning draait het vooral om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Het neerslaan van deze stof op natuurgebieden verslechtert de kwaliteit ervan en dient als belangrijke maatstaf om de invloed van een bepaalde sector op de natuur te bepalen.

Voor een verbetering van de toestand van de natuur is het zaak zo weinig mogelijk stikstofverbindingen uit te stoten. Hoe minder uitstoot, des te minder depositie.

Het is dan ook wrang om te zien dat de vliegindustrie in zijn jacht op lagere brandstofkosten technieken toepast die de stikstofemissies juist verhogen. Zo stoten de modernste en zuinige straalmotoren juist de meeste stikstofoxide uit.

Ronkende persberichten
De sector is berucht om ronkende persberichten waarin brandstofbesparing en schonere lucht worden benadrukt als gevolg van de nieuwste generaties straalmotoren. Over de afgelopen vijftig jaar zou het brandstofverbruik per passagierskilometer met zo’n 70 procent zijn gedaald. Voorwaar een prestatie van formaat.

Niet verteld wordt dat er een fundamenteel technisch probleem verscholen ligt in het hart van de straalmotor. Om minder brandstof te verstoken en dus minder CO2 uit te stoten, worden de motoren ontworpen om te werken bij steeds hogere drukverhoudingen (‘overall pressure ratio’) en steeds hogere turbine-inlaattemperaturen (‘turbine entry temperature’).

Het klinkt logisch: hogere temperaturen persen meer energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof. Maar hier wringt de schoen: hogere piektemperaturen en snellere chemische reacties tijdens de verbranding leiden direct tot de verhoogde vorming van NOx. Het gaat hier om een directe wisselwerking: wat goed is voor de CO2-efficiëntie door hogere temperaturen, is juist slecht voor de NOx-uitstoot.

In dubio
De vliegindustrie erkent dit in meerdere rapporten als een “aanzienlijke uitdaging” en probeert het probleem te ondervangen met slimmere verbrandingskamers die de piektemperaturen beperken, of door technieken als schrale verbranding (‘lean burn’) toe te passen. Maar ook hier staat de sector in dubio. De lean burn-aanpak, potentieel goed voor minder NOx, kan leiden tot lagere efficiëntie en een hoger gewicht. En dat resulteert dan weer in een verhoogde CO2-uitstoot die het klimaat schaadt.

Het ene milieuprobleem wordt zo ingeruild voor het andere. De focus op één doel – het verlagen van het brandstofverbruik voor lagere kosten (en minder CO2) – leidt tot onbedoelde en ongewenste gevolgen voor andere emissies zoals NOx.

Deze problematiek beperkt zich overigens niet tot het motorontwerp. Ook operationele keuzes van vliegfirma’s, vaak gedreven door de regelgeving op en rond een bepaalde luchthaven, leiden vaak tot hogere NOx-uitstoot.

Zo kan het verplicht beperken van de geluidshinder tijdens het opstijgen leiden tot extra NOx-emissies. Op Heathrow geldt bijvoorbeeld de 1000 voet-regel, waarbij toestellen meer vermogen moeten gebruiken dan normaal om op een afstand van zesenhalve kilometer een bepaalde vlieghoogte te hebben bereikt. Het resultaat is een grotere NOx-uitstoot en meer lawaai vlakbij de luchthaven ten faveure van minder lawaai iets verder weg.

‘Verwaarloosbaar’
Dit voorbeeld komt uit een analyse van de vliegsector zelf (mirror). Het toont aan dat de operationele praktijk kan leiden tot scenario’s met hogere NOx-uitstoot. Hoewel dit rapport – net als de Nederlandse overheid – suggereert dat de uitstoot van stikstofoxiden boven de 1000 voet een “verwaarloosbare impact” heeft op lokale niveaus op de grond, draagt deze wel bij aan milieuproblemen zoals de vorming van ozon, het beïnvloeden van methaanconcentraties en de vorming van een ‘stikstofdeken’ over het hele land.

De conclusie is dan ook ontnuchterend. De vliegindustrie bevindt zich in een technologische en operationele spagaat. De wens om brandstof te besparen drijft motorontwerpers ertoe hogere temperaturen en drukken te gebruiken, wat inherent de vorming van stikstofoxiden vergroot.

De zoveelste belofte om in de verre toekomst tot liefst 90 procent NOx te reduceren staat dan ook in schril contrast met de huidige realiteit, waarin de keuze voor lagere kosten leidt tot hogere NOx-uitstoot. Dat is slecht nieuws voor de natuur en dus voor de natuurvergunning van Schiphol.

De sterk stijgende NOx-uitstoot van de luchtvaart is mogelijk onderbelicht gebleven tijdens de rechtszaak in Den Haag, maar zal in de toekomst voor steeds grotere problemen zorgen.

illustratie: CBS

Onder meer KLM’s ceo Marjan Rintel vertelt te pas en te onpas over de ‘stillere en schonere’ nieuwe toestellen, maar ‘vergeet’ daarbij consequent de groeiende NOx-uitstoot te benoemen. Terwijl deze trend ook klip en klaar blijkt uit cijfers van het CBS. Inmiddels veroorzaakte de sector in 2023 maar liefst 47,4 miljoen kilo NOx-emissies. Dat is 13,6 procent van de totale uitstoot van ons land. En dat is zeer significant voor het al dan niet rechtmatig verlenen van een natuurvergunning.

Bron

De mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine is dit weekend verschenen, boor…

De mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine is dit weekend verschenen, boordevol reportages, analyses en achtergrondartikelen over de luchtvaart- en zakenreisindustrie. Deze maand lees je onder meer een uitgebreid interview met de topman van Air India, over de transitie van ongeliefd staatsbedrijf naar één van ’s werelds grootste airlines. Ook is de eerste bijdrage van nieuwe columnist Gordon verschenen.

Brussels Airport gaat verbouwen, en flink ook. De Belgische hoofdstedelijke…

Brussels Airport gaat verbouwen, en flink ook. De Belgische hoofdstedelijke luchthaven, in de volksmond bekend als Zaventem, ziet het aantal reizigers groeien en wil hen ook in de toekomst voldoende ruimte bieden. “Dit wordt de grootste investering in dertig jaar”, zegt topman Arnaud Feist in een groot interview met Luchtvaartnieuws Magazine. Met 40.000 slots op de plank is er nog veel groeiruimte op de Belgische luchthaven.

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

Vrijdag annuleerde Finnair wegens een nieuwe staking van de Finnish Aviation Union (IAU) tientallen vluchten. Ook voor maandag worden opnieuw acties aangekondigd. De staking vond plaats op Helsinki Airport, de luchthaven in de hoofdstad van Finland. Net zoals eerder deze maand legde het personeel van het vliegtuigonderhoud, de grondafhandeling en catering vier uur het werk [...]

Het artikel Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

De doorstart van een Emirates Airbus A380 op de luchthaven van het Engelse Birmingham bleef bij omwonenden niet onopgemerkt. De Superjumbo, registratie A6-EUP, vertrok afgelopen woensdagochtend 08:30 uur lokale tijd, bijna een uur later dan gepland, met vluchtnummer EK39 vanaf Dubai International Airport (Verenigde Arabische Emiraten). Na een vlucht van bijna zeven uur maakte de [...]

Het artikel Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

Lang geleden werden de KLM-bemanningen op lange reizen gestuurd. Soms was je wel drie weken van huis! Zo ging ik in augustus 1970 met de bemanning van een DC 8-63 naar Sydney, met tussenstops in Athene, Karachi, Bangkok en Jakarta. Deze reis duurde maar liefst negentien dagen. In Jakarta zouden we vier dagen blijven staan. [...]

Het artikel Een KLM-verblijf in Jakarta | Column is gepubliceerd op Up in the Sky.

Haar helikopter werd beschoten

Voor bekende Nederlander ging ze nog niet door toen ze op 6 februari 2023 met haar bijzondere verhaal te zien was in het televisieprogramma Het mooiste meisje van de klas. Of Dominique Schreinemachers, voormalig militair helikoptervlieger, wel als zodanig geldt sinds ze deel uitmaakt van een van de hunterteams in de 6-delige televisieserie Hunted? Met [...]

Het artikel Haar helikopter werd beschoten is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM overweegt om een nieuw basistarief in te voeren, waardoor het meenemen…

KLM overweegt om een nieuw basistarief in te voeren, waardoor het meenemen van trolleykoffertjes of andere grote stuks handbagage niet meer standaard bij de prijs is inbegrepen. Dat melden ingewijden aan De Telegraaf. Een klein tasje zou nog wel gratis mee aan boord mogen, net zoals bij prijsvechters. Eerder besloot dochterbedrijf Transavia al om betaalde handbagage in te voeren en dat heeft die maatschappij sindsdien veel geld opgeleverd.

De Limburgse coalitiepartij BBB is niet te spreken over de situatie rond Ma…

De Limburgse coalitiepartij BBB is niet te spreken over de situatie rond Maastricht Aachen Airport (MAA), waarin de provincie grootaandeelhouder is. Doorgaan met het businessplan komt neer op "bestuurlijke onkunde", zei BBB-Statenlid Duncan Zeedzen in een vergadering. Ook andere fracties waren kritisch. Coalitiepartijen CDA en VVD willen de luchthaven de tijd geven.

Vliegen vanuit Nederland dreigt de komende jaren veel duurder te worden dan…

Vliegen vanuit Nederland dreigt de komende jaren veel duurder te worden dan vanuit buurlanden, waardoor de luchtvaartsector vreest dat nog meer reizigers vanaf luchthavens net over de grens zullen vertrekken. De Nederlandse regering gaat in 2027 de vliegtaks fors verhogen, terwijl Duitsland de vliegtaks juist verlaagt en ook de nieuwe Belgische regering vliegen goedkoop wil houden. Minister Madlener (Infrastructuur) vindt het echter nog te vroeg om de effecten hiervan te voorspellen. Afzien van de verhoging is volgens hem in ieder geval geen optie, omdat dit zo is afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord.

Kriebels aan boord van Airbus A320

Een reiziger zegt ‘nooit meer’ met Spirit Airlines te vliegen nadat ze kakkerlakken in de cabine van een A320. De luchtvaartmaatschappij zegt maatregelen te hebben genomen om herhaling te voorkomen. Tijdens een vlucht van Spirit Airlines filmde een passagier ten minste twee kakkerlakken die over de wand van de cabine kropen. De passagier die geboekt [...]

Het artikel Kriebels aan boord van Airbus A320 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

Donderdag heeft Global Airlines haar allereerste commerciële passagiersvlucht uitgevoerd met de Airbus A380. Het toestel, registratie 9H-GLOBL, vertrok van Glasgow naar New York John F. Kennedy International Airport (JFK). Vlucht HFM380 vertrok rond half twaalf lokale tijd vanaf de Schotse luchthaven. Ruim zes uur later landde de Superjumbo in de Verenigde Staten. Volgens Flightradar24 waren [...]

Het artikel Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit is gepubliceerd op Up in the Sky.

Swiss schrapt honderden vluchten

Swiss moet aankomende zomer ruim duizend vluchten annuleren. Het aantal geschrapte vluchten komt neer op ongeveer anderhalf procent van alle geplande vluchten tussen april en oktober. De verstoringen treffen zowel lange- als korteafstandsroutes. Zo wordt het aantal vluchten naar Chicago, Verenigde Staten, in september en oktober gehalveerd. Ook op meerdere Europese routes zullen vluchten geen [...]

Het artikel Swiss schrapt honderden vluchten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

Een Apache-helikopter van de Koninklijke Luchtmacht heeft vrijdagochtend een voorzorgslanding moeten maken in een weiland bij Ees, Drenthe. De oorzaak van de landing is nog onbekend en wordt onderzocht. Rond half negen meldde het Defensie Helikopter Commando (DHC) dat de Apache vanwege een technisch mankement een voorzorgslanding moest maken. Technici reisden af naar Drenthe om [...]

Het artikel Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding is gepubliceerd op Up in the Sky.

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

Ben Smith, de topman van luchtvaartcombinatie Air France-KLM ontving vorig jaar een dikke bonus. Het enorme bedrag valt niet bij iedereen in goede aarde. Topman Ben Smith van Air France-KLM heeft vorig jaar een bonus van €1,5 miljoen ontvangen, aangevuld met een voorlopige toekenning van een langetermijnbonus in aandelen. Dat blijkt uit het jaarverslag van [...]

Het artikel CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel is gepubliceerd op Up in the Sky.

Trump kondigt straaljager aan: ‘Ik noem het de F-55’

President Donald Trump presenteerde afgelopen donderdag plannen voor een nieuwe tweemotorige versie van de F-35. Hij noemde de straaljager de ‘F-55.’ Op geheel eigen wijze schetste Trump gisteren een nieuw toekomstbeeld voor de Amerikaanse Luchtmacht. De Amerikaanse president heeft opmerkelijke plannen: ‘De F-35 krijgt een upgrade -een eenvoudige upgrade- maar we gaan ook een F-55 [...]

Het artikel Trump kondigt straaljager aan: ‘Ik noem het de F-55’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

De nieuwe Britse luchtvaartmaatschappij Global Airlines is gestart met haar…

De nieuwe Britse luchtvaartmaatschappij Global Airlines is gestart met haar eerste trans-Atlantische passagiersvlucht. Donderdag rond lunchtijd vertrok de vooralsnog enige Airbus A380 van de maatschappij, de ex-China Southern Airlines 9H-GLOBL, vanuit Glasgow richting New York JFK. De vlucht werd massaal gevolgd via trackingswebsites zoals Flightradar24.

Milieuorganisaties blijven het "onverantwoord en onacceptabel" vinden om Le…

Milieuorganisaties blijven het "onverantwoord en onacceptabel" vinden om Lelystad Airport open te stellen voor vakantievluchten, terwijl de luchthavendirecteur juist blij is dat nu eindelijk de knoop wordt doorgehakt. Het kabinet gaat volgens ingewijden binnen twee weken besluiten om er maximaal 10.000 passagiersvluchten per jaar toe te staan én F-35-gevechtsvliegtuigen te stationeren. "Civiele en militaire luchtvaart zijn fundamenteel verschillende kwesties, maar worden nu bewust door elkaar gehaald", reageren Greenpeace en Milieudefensie.

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

De iconische luchtverkeersleidingstoren op Schiphol ondergaat aanstaande zaterdag een metamorfose. LVNL vervangt de koepel bovenop de verkeerstoren. Voor velen is de verkeerstoren op Schiphol een herkenbaar plaatje: een hoge, betonnen cilinder met daarop twee cabines. Bovenop de bovenste, smalle cabine is een ronde koepel te zien. Deze zogenaamde radome huisvest de radarsystemen van de luchthaven [...]

Het artikel Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien is gepubliceerd op Up in the Sky.

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

Russische maatschappijen kampen met een aanzienlijk aantal piloten en cabinepersoneel dat zich ziek meldt. Aeroflot-dochter Rossiya Airlines aarzelt niet en vervangt hen door een groot aantal nieuwkomers. De Russische luchtvaartsector ervaart diverse uitdagingen, waaronder een opvallend hoog ziekteverzuim onder piloten bij airlines. Vooral Rossiya Airlines valt hierbij op. De maatschappij wordt geconfronteerd met een aanzienlijk [...]

Het artikel Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers is gepubliceerd op Up in the Sky.

Lelystad Airport gaat open voor vakantievluchten en wordt daarnaast ook de…

Lelystad Airport gaat open voor vakantievluchten en wordt daarnaast ook de basis van de nieuwe F-35’s. Dat plan ligt op tafel in het kabinet en daar wordt waarschijnlijk binnen twee weken mee ingestemd, bevestigen Haagse ingewijden na berichtgeving van De Telegraaf. Daarmee lijkt er eindelijk duidelijkheid te komen over de toekomst van de luchthaven.

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

Het is zo goed als zeker: Lelystad Airport wordt de nieuwe basis voor de Nederlandse F-35’s. De luchthaven gaat behalve F-35’s ook commercieel verkeer verwelkomen. Het kabinet hoopt op begrip vanuit de omgeving. Op dit moment liggen er twee voorstellen in de ministerraad. Het eerste houdt in dat het vliegveld wordt opengesteld voor commercieel verkeer [...]

Het artikel Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

Russische straaljager zorgt voor flinke irritatie

Een Russische Sukhoi Su-35 drong dinsdagavond 13 mei het NAVO-luchtruim binnen. De autoriteiten zijn niet gediend van de Russische actie en bestempelen deze als ‘zeer ernstig’. Terwijl Europa dinsdagavond keek naar de Estse inzending op het Songfestival-podium, zorgden de Russen voor hun eigen vermaak. De Russische straaljager vloog het Estse luchtruim binnen bij het noordelijke [...]

Het artikel Russische straaljager zorgt voor flinke irritatie is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

Een KLM Cityhopper Embraer 195-E2 was onderweg naar Nice toen het halverwege de vlucht plotseling omkeerde. Schiphol kreeg de oproep haar ‘langste baan’ vrij te houden.  Zondagavond 11 mei om 21:31 uur steeg het KLM-toestel op vanaf Schiphol onderweg richting Nice. Op dat moment had de Embraer 195-E2, registratie PH-NXI, al ruim een uur vertraging. [...]

Het artikel KLM-toestel keert halverwege vlucht om  is gepubliceerd op Up in the Sky.

Trump trakteert Boeing op ‘grootste order ooit’

Tijdens de veelbesproken reis die de Amerikaanse president Donald Trump deze week maakt in het Midden-Oosten, heeft Trump ook een verrassing voor Boeing. Qatar Airways plaatst de grootste bestelling uit de geschiedenis ooit bij de Amerikaanse fabrikant.  De deal hing al een poosje in de lucht, maar tijdens zijn officiële bezoek geeft Trump meer details [...]

Het artikel Trump trakteert Boeing op ‘grootste order ooit’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Qatar heeft woensdag een overeenkomst getekend voor de aankoop van 160 wide…

Qatar heeft woensdag een overeenkomst getekend voor de aankoop van 160 widebody's van Boeing voor staatsmaatschappij Qatar Airways. Dat gebeurde tijdens een bezoek van de Amerikaanse president Donald Trump aan de golfstaat. Het gaat om 130 Boeing 787's en 30 777X'en (de 777-9), plus 50 opties. Bij beide types gaat het om aanvullende orders, aangezien Qatar Airways ze al eerder besteld heeft. De extra vliegtuigen moeten de luchtvaartmaatschappij in staat stellen om nog harder te groeien.

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) moet van minister Madlener en de Tw…

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) moet van minister Madlener en de Tweede Kamer omwonenden die in de luchtvaart werken toelaten als bewonersvertegenwoorder, maar de MRS wil dat niet. “Iedereen is van harte welkom, ook omwonenden die op Schiphol werken,” zegt voorzitter Khadija Arib tegen Het Parool. “Alleen kunnen ze geen lid zijn van de raad, omdat het om conflicterende belangen kan gaan.” Volgens haar probeert de luchtvaartsector de MRS te kapen.

Het aantal meldingen van wangedrag aan boord van vliegtuigen is vorig jaar…

Het aantal meldingen van wangedrag aan boord van vliegtuigen is vorig jaar met meer dan een kwart toegenomen. Bijna 1.450 passagiers waren verbaal of fysiek agressief tegen bemanningsleden of medereizigers, blijkt uit cijfers van de ILT. Vooral van en naar Spanje gaat het regelmatig mis. Vakbond VNC noemt de ontwikkeling zorgelijk, maar privacyregels maken het lastig om vlieghufters permanent te weren.

Het aantal dagelijkse in- en uitstappers op station Schiphol Airport is vor…

Het aantal dagelijkse in- en uitstappers op station Schiphol Airport is vorig jaar licht gestegen, van 74.145 naar 74.382, ondanks grootschalige werkzaamheden aan het spoor die regelmatig voor overlast en minder treinverkeer zorgden. Daarmee was het luchthavenstation opnieuw het op vier na drukste treinstation van Nederland, zo blijkt uit cijfers die de NS gedeeld heeft.

KLM herbevestigt terugkeer naar Israël

KLM heeft tegenover De Volkskrant bevestigd nog steeds van plan te zijn om per 30 mei weer op Tel Aviv in Israël te gaan vliegen. Volgens de maatschappij is het daar veilig genoeg voor. KLM vliegt straks elke nacht met een Boeing 737 retour naar Israël, zonder tussenstops.

SchipholWatch in beroep tegen nieuw Luchthavenverkeersbesluit

Schiphol 's avonds(leestijd circa 2 minuten)

Het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit van minister Barry Madlener legaliseert ten minste 60.000 vliegbewegingen die Schiphol zich buitenwettelijk heeft toegeëigend. We onderzoeken de diverse mogelijkheden om tegen het besluit in beroep te gaan bij de Raad van State, alleen of met andere organisaties.

Uit de media is bekend dat onder meer Greenpeace, de Milieufederatie, OZV.nu, de RBV en MOB ook stappen willen zetten om het besluit van tafel te krijgen. Met deze organisaties is contact opgenomen om te informeren naar de stand van zaken. MOB heeft al een deel van het budget toegezegd.

Op dit moment zijn we in gesprek met advocaten die opereren op het snijvlak van luchtvaart, mensenrechten en beroepsprocedures. Het is nodig om vooraf een inschatting te maken van de kansen en risico’s van de procedure.

SchipholWatch vindt het belangrijk om nu in actie te komen omdat minister Barry Madlener met deze spoedklus de stap wil zetten om 478.000 vluchten te legaliseren in een geluidsruimte die – zonder ‘anticiperend handhaven’ – slechts ruimte biedt voor 400.000 tot 420.000 vluchten.

Legaliseren illegale vluchten
Dat heeft ons inziens niets te maken met het verbeteren van de leefomgeving, zoals door de rechter werd bevolen in het RBV-vonnis van 20 maart 2024. Het maakt juist tienduizenden overlastgevende vluchten legaal die nu geen wettelijke basis hebben en alleen maar mogelijk zijn omdat de Inspectie Leefomgeving & Transport niet mag handhaven. Deze dienst heeft de minister al veelvuldig gewaarschuwd dat het uitblijven van handhaving niet meer lang juridisch houdbaar is. Madlener kiest daarom nu de vlucht naar voren ten koste van de gezondheid en het leefgenot van honderdduizenden omwonenden.

Doneren
We vragen u vriendelijk om mee te helpen deze zaak te financieren en een donatie te doen zodat we in staat zijn om deze acties te ondernemen. De strafrechtelijke aangifte tegen de directieleden van de vliegindustrie die we eerder dit jaar met advocaat Bénédicte Ficq zijn opgestart, heeft een flinke hap uit onze begroting genomen, zodat nu extra geld nodig is.

Wij denken dat er gegronde redenen zijn waarom dit besluit niet rechtmatig is en dat het daarom door de Raad van State vernietigd zou moeten worden. Maar om dat voor elkaar te krijgen is wederom een juridische procedure nodig met kostbare advocaten.

Als we nu niet in actie komen, is een belangrijke kans verkeken om de sector weer binnen de grenzen van de wet te brengen. Want Madlener wil met zijn besluit opnieuw de grenzen oprekken in plaats van de leefomgeving daadwerkelijk te bevorderen. Het gesteggel met ‘stillere vliegtuigen’ is immers een puur theoretische benadering van een nog steeds groeiend probleem.

Haast geboden
Het liefst werkt SchipholWatch samen met een of meerdere van de partijen die naar de rechter willen stappen, maar gezien de beroepstermijn van maximaal zes weken is haast geboden. We zetten dan ook alvast de voorbereidende stappen om op tijd bij de Raad van State aan de bel te trekken.

Overigens wordt op 4 juni aanstaande een uitspraak van de rechter verwacht over de natuurvergunning van Schiphol. Volgens dé deskundige van ons land, Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment, is de kans groot dat die vergunning vernietigd zal worden en Schiphol weer terug bij af is. Volgens de wet mag een vliegveld niet zonder natuurvergunning actief zijn. MOB verwacht dat Schiphol recht heeft op slechts maximaal 273.000 vluchten.

Help ons te strijden voor uw belang en doneer om de rechtszaak mogelijk te maken!

Bron

Minister weigert actie op kankerverwekkende uitstoot Schiphol

vrouw met mondkapje(leestijd circa 3 minuten)

Recent beantwoordde minister Barry Madlener (I&W) vragen uit de Eerste Kamer over de uitstoot van zeer zorgwekkende (lees: kankerverwekkende) stoffen door Schiphol. Duidelijk is dat omwonenden nergens op hoeven te rekenen: vliegvelden mogen als enige industrie zoveel gifstoffen uitstoten als zij willen.

Daarmee heeft de vliegindustrie zijn zoveelste uitzonderingspositie te pakken. Terwijl de nieuwe Omgevingswet een verbetering voor iedereen zou moeten zijn, komen omwonenden er bekaaid vanaf. Een aanpak van het probleem wordt door Madlener vakkundig onder het tapijt geveegd.

Het is opnieuw een schrijnend voorbeeld van hoe de belangen van de vliegindustrie prevaleren boven volksgezondheid en milieu.

De discussie startte een aantal jaren geleden, toen oud-Kamerlid Lammert van Raan namens de Partij voor de Dieren vragen stelde over de gevaarlijke emissies van Schiphol. Toen was immers al duidelijk geworden uit de Emissieregistratie van het RIVM dat Schiphol industrienormen liefst duizenden keren overschreed.

Van Raan wilde graag dat ook Schiphol – net als alle andere industrieën in ons land – de emissies verplicht zou terugbrengen met de best mogelijke technologieën. Dat is een heldere, dwingende regel die voor vieze bedrijven geldt, maar niet voor vliegvelden.

Nauwelijks bepalingen
De uitstoot van vliegvelden valt namelijk niet onder de Omgevingswet, maar onder de Wet luchtvaart. En daarin is nauwelijks iets te ontdekken over uitstootnormen, laat staan dat er een minimalisatieplicht bestaat.

De minister komt nu met een zeldzame chicane in de interpretatie van de regels. Hij stelt als antwoord op de Kamervragen dat de minimalisatieplicht inderdaad is verwerkt in een specifieke zorgplicht onder artikel 2.11 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Goed nieuws, denkt de argeloze lezer dan.

Maar de duivel zit in de details, want vervolgens redeneert Madlener dat deze specifieke zorgplicht “uitsluitend geldt voor milieubelastende activiteiten die zijn aangewezen in hoofdstuk 3 van het Bal”. En wat blijkt? Activiteiten die de leefomgeving rond een vliegveld het meest direct en significant beïnvloeden – landen, opstijgen en taxiën van vliegtuigen – zijn onder het Bal NIET aangemerkt als milieubelastende activiteiten. En dus gaat Schiphol vrijuit.

‘Staand beleid’
Madlener werpt vervolgens een rookgordijn op door te stellen dat deze activiteiten worden gereguleerd door de Wet luchtvaart en het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB). Dat is “staand beleid” dat door de nieuwe Omgevingswet niet wordt veranderd. Het is ‘gedurfd’ van de minister om dit zo te stellen, want de Wet luchtvaart is primair gericht op de luchtverkeersleiding, de veiligheid en de geluidshinder. Er zijn nauwelijks concrete, dwingende regels opgenomen die vergelijkbaar zijn met de expliciete ZZS-minimalisatieplicht uit de Omgevingswet.

De minister verwijst expliciet naar “grenswaarden”, maar in de Wet luchtvaart worden slechts een klein aantal zeer zorgwekkende stoffen genormeerd. Veruit de meeste van de tientallen giftige stoffen die Schiphol uitstoot en die RIVM vastlegt in de Emissieregistratie, worden niet eens genoemd. Madlener schuift het probleem hiermee door naar wetgeving die aantoonbaar ontoereikend is voor de aanpak van ZZS.

Het enige waarop omwonenden kunnen terugvallen is daarom artikel 1.7 van de Omgevingswet, de algemene zorgplicht. Dat is een brede bepaling die zegt dat je de omgeving niet mag schaden. Het is een slap aftreksel van een concrete minimalisatieverplichting of grenswaarden voor álle zeer zorgwekkende stoffen. Het biedt nauwelijks houvast voor handhaving of rechtsbescherming. Onbegrijpelijk en onacceptabel.

Verwijzen naar onbruikbare studies
Barry Madlener (PVV) probeert vervolgens de zorgen te pareren door te verwijzen naar studies die zouden aantonen dat de bijdrage van de luchtvaart aan de lokale luchtkwaliteit “beperkt” is en dat de zzs-concentraties de grenzen niet zouden overschrijden. Maar juist deze rapporten werden onlangs finaal onderuit gehaald door een expertgroep die speciaal was ingesteld om een oordeel over dat “wetenschappelijk onderzoek” te geven.

Bovendien: ZZS zijn per definitie zeer zorgwekkend. Een minimale aanwezigheid kan al risico’s introduceren, zeker bij chronische blootstelling zoals rond vliegvelden. Het “beperkt zijn” buiten de directe omgeving zegt verder niets over de blootstelling van mensen die WEL dichtbij het vliegveld wonen of er zelfs werken.

Bovendien lieten de bekritiseerde studies zien dat ZZS met name vrijkomen tijdens het taxiën en aan de gate. Dat zijn precies die activiteiten die de minister uitzondert van de ZZS-regels in het Bal. Het is ronduit misleidend om met studies te zwaaien die het probleem bevestigen, terwijl tegelijkertijd de regelgeving voor hetzelfde probleem wordt uitgehold.

Onthutsend
De antwoorden van Madlener zijn onthutsend. Onder het mom van de nieuwe Omgevingswet worden luchtvaartactiviteiten die significant bijdragen aan de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen actief buiten het bereik van de specifieke ZZS-minimalisatieplicht geplaatst. De bescherming van omwonenden en medewerkers blijft hierdoor vaag en onvoldoende. Plus als uitsmijter dat het allemaal niet meevalt met het reduceren van de emissies, zodat Schiphol nog minstens tot 2030 de tijd krijgt om actie te ondernemen.

Het betekent opnieuw een achteruitgang in rechtsbescherming voor omwonenden. De minister creëert hier een regulatorisch vacuüm voor de meest schadelijke uitstoot van Schiphol. Opnieuw een illustratie dat de regering niet bereid is de vliegindustrie aan te pakken op zijn milieu- en gezondheidsimpact.

Bron

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

De Amerikaanse president Donald Trump heeft zich uitgesproken over zijn voornemen om een luxe Boeing 747-8, aangeboden door Qatar, te accepteren. Volgens Trump is het toestel bedoeld voor de Amerikaanse luchtmacht, niet voor persoonlijk gebruik. Er is de afgelopen dagen veel te doen over geweest; de Boeing 747-8 die de Qatarese Koninklijke familie aan Donald [...]

Het artikel Trump stellig over tijdelijke Air Force One is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

Bas Gerressen, een topman van KLM, ziet ondanks de politieke veranderingen in de Verenigde Staten geen forse vraagafname op de onlangs geïntroduceerde route vanaf Schiphol naar San Diego. Door de transitie reizen minder Europeanen naar de VS. Air France-KLM zag het aantal boekingen in het tweede kwartaal van dit jaar met 2,4 procent afnemen. Bovendien [...]

Het artikel KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft zijn voornemen om een luxe Boei…

De Amerikaanse president Donald Trump heeft zijn voornemen om een luxe Boeing 747 als geschenk van Qatar aan te nemen verdedigd. "De Boeing 747 wordt geschonken aan de Amerikaanse luchtmacht, niet aan mij!" schreef Trump op Truth Social. "Het is een geschenk van een land, Qatar, dat we al jaren succesvol verdedigen." De Verenigde Staten hebben een grote militaire basis in Qatar.

❌