IndiGo verdubbelt het aantal vluchten tussen Schiphol en Mumbai. Momenteel vliegt de Indiase luchtvaartmaatschappij nog drie keer per week op deze route, maar vanaf 23 september gaat de frequentie omhoog naar tot wel zeven vluchten per week. De ticketverkoop voor de extra vluchten is nu van start gegaan.
De retro-Airbus A321neo van Transavia is vrijdagmiddag rond kwart voor drie geland op Schiphol na een vlucht vanuit de fabriek in Hamburg. Met de bijzondere beschildering, die gebaseerd is op het Transavia-kleurenschema uit de jaren zestig van ontwerper Thijs Postma, viert de Nederlandse budgetmaatschappij haar zestigste verjaardag.
Schiphol verwacht dit jaar bijna 70 miljoen reizigers. Dat aantal ligt nog net onder het recordjaar 2019, kort voor het uitbreken van de coronacrisis. Toen vlogen 71,7 miljoen reizigers via de luchthaven. Dat meldt de Schiphol Group, waar onder meer ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
De speciale retro-Airbus van Transavia is vrijdagmiddag aangekomen op Schiphol. De unieke A321neo staat in het teken van het zestigjarig bestaan van de airline. Het vliegtuig, registratie PH-YHD, vloog vrijdagmiddag vanuit de Airbus-fabriek in Hamburg naar Amsterdam en landde rond kwart voor drie op Schiphol. Daar werd de A321neo bij gate D2 geparkeerd, zodat liefhebbers [...]
Schiphol verwacht dit jaar bijna 70 miljoen reizigers. Dat aantal ligt nog net onder het recordjaar 2019, kort voor het uitbreken van de coronacrisis. Toen vlogen 71,7 miljoen reizigers via de luchthaven.
Transavia wil het aandeel A321neo’s in de uitdijende Airbus-vloot vergroten ten opzichte van de oorspronkelijke plannen. Dat zegt topman Marcel de Nooijer in gesprek met Luchtvaartnieuws. “Toch blijven de kleinere A320neo’s nodig om al onze routes te kunnen vliegen”, stelt hij.
We stappen een vliegtuig in. Maken een foto van onze champagne, zwaaien naar de stewardess, zetten onze noise cancelling koptelefoon op en denken: 'Ik ben weg'. Maar hoe vaak staan we eigenlijk stil bij wie er voorin zit? Wie, met een paar bewegingen van zijn hand, ons leven in de lucht houdt?
De luchthavens van Royal Schiphol Group bleven in het eerste halfjaar van 2025 operationeel goed presteren.
Nederland was via Schiphol verbonden met 299 directe bestemmingen, waarvan 123 intercontinentaal. Schiphol was hiermee de op één na best verbonden luchthaven van Europa.
37,2 miljoen mensen reisden via Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+3% t.o.v. 2024). Hiervan vlogen 32,8 miljoen via Schiphol.
Er waren 259.686 vluchten van/naar Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+1% t.o.v. 2024). 232.709 hiervan waren via Schiphol.
Schiphol is stiller geworden door hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen: het aantal stillere toestellen steeg met 7 procentpunt naar 30% van alle toestellen.
Schiphol investeerde 495 miljoen euro in de vernieuwing en verduurzaming van de infrastructuur.
Schiphol heeft op alle 385 werkplekken in de bagagehal tilhulpen geïnstalleerd, om de kwaliteit van werk voor de medewerkers te verbeteren. Schiphol loopt hierin wereldwijd voorop.
Positief onderliggend nettoresultaat van 214 miljoen euro.
Negatieve kasstroom na investeringen van 111 miljoen euro.
Meer kwaliteit voor reizigers en medewerkers In de eerste helft van dit jaar heeft Schiphol 495 miljoen euro geïnvesteerd in het verbeteren en toekomstbestendig maken van de luchthaven. Enkele voorbeelden:
de vele onderhoudswerkzaamheden, van tientallen projecten binnen het meerjarenonderhoudsplan tot groot onderhoud Buitenveldertbaan;
de vernieuwing van de lounges, ruimere looproutes, meer zitplaatsen, nieuwe winkels en horeca;
betere rustruimtes voor personeel;
tilhulpen op elke werkplek voor medewerkers in bagagehallen;
verduurzaming door over te stappen op elektrische voertuigen en apparatuur en door klimaatsystemen te vervangen;
het afbouwen van de A-pier verloopt volgens plan, met de opening voorzien in april 2027.
Deze investeringen zorgen niet alleen voor een robuustere infrastructuur, maar dragen ook bij aan een prettigere ervaring voor luchtvaartmaatschappijen, passagiers en medewerkers.
Nieuwe havengelden: een stiller Schiphol Per 1 april voerde Schiphol nieuwe tarieven in die de luchthavenkosten dekken en noodzakelijke investeringen mogelijk maken. Onderdeel van de tarieven is het principe dat hoe stiller het vliegtuig, hoe minder havengelden luchtvaartmaatschappijen betalen. Ook is overdag vliegen goedkoper dan in de nacht. Schiphol voerde deze tariefdifferentiatie in, in het belang van de omwonenden van Schiphol. In de eerste drie maanden na invoering zijn de eerste resultaten duidelijk merkbaar, luchtvaartmaatschappijen zetten vaker stillere toestellen in. In april t/m juni 2025 behoorde 30% van de toestellen tot de stilste twee tariefklassen, dat is 7 procentpunt meer dan in dezelfde periode in 2024. Tegelijkertijd daalde het aandeel van de meest lawaaiige tariefklassen met 7 procentpunt t.o.v. dezelfde periode.
Financiële resultaten Het onderliggend nettoresultaat (zonder herwaardering van commercieel vastgoed) over het eerste halfjaar van 2025 kwam uit op een positief resultaat van 214 miljoen euro (HJ 2024: 99 miljoen euro). De stijging van het resultaat is het gevolg van meer reizigers en vluchten en de nieuwe tarieven, inclusief een verrekening van verliezen uit de COVID-19-periode. De omzet steeg met 20% tot 1.262 miljoen euro (HJ 2024: 1.048 miljoen euro). In het eerste halfjaar van 2025 is 495 miljoen euro geïnvesteerd in de kwaliteit van de luchthaven. De kasstroom na investeringen was 111 miljoen negatief. Schiphol investeert in vijf jaar zes miljard euro in de kwaliteit van de luchthaven, waarvoor het ook externe financiering aantrekt. Solide financieel beleid blijft daarom nodig om deze investeringsopgave waar te maken en een gezonde financiële basis te hebben.
Meer reizigers in eerste half jaar In het eerste halfjaar van 2025 leverde Schiphol opnieuw goede operationele prestaties, met een succesvolle start van de zomerperiode. Het totaal aantal reizigers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland steeg met 3% tot 37,2 miljoen (HJ 2024: 36,1 miljoen, HJ 2019: 38,7 miljoen). 32,8 miljoen reizigers vlogen met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Dat is een toename van 3% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2024. 23,3 miljoen reizigers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 9,5 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming.
Reizigers (in miljoenen)
Amsterdam Airport Schiphol
Eindhoven Airport
Rotterdam The Hague Airport
Totaal
HJ 2025
32,8
3,3
1,1
37,2
HJ 2024
31,8
3,3
1,0
36,1
HJ 2019
34,5
3,2
1,0
38,7
Op Amsterdam Airport Schiphol vonden 232.709 vliegtuigbewegingen plaats in de eerste zes maanden van 2025. Dat is een stijging van 1% ten opzichte van 2024 (230.417), 4% minder dan in 2019 (242.107. Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol daalde met 7% tot 0,7 miljoen ton. Er waren 7.534 volledige vrachtvluchten. Dat is een daling van bijna 3% ten opzichte van 2024 en een toename van bijna 9% t.o.v. 2019. In totaal werd 44% van de vracht vervoerd met passagiersvluchten (0,3 miljoen ton) en 56% met volledige vrachtvluchten.
Vliegtuigbewegingen
Amsterdam Airport Schiphol
Eindhoven Airport
Rotterdam The Hague Airport
Totaal
HJ 2025
232.709
19.331
7.646
259.686
HJ 2024
230.417
20.130
7.512
258.059
HJ 2019
242.107
19.864
7.902
269.873
Financiële gegevens
Onderliggende resultaten
In miljoenen euro's
HJ 2025
HJ 2024
%
Inkomsten
1.262
1.048
20,4
Onderliggende EBITDA
476
309
54
Onderliggend bedrijfsresultaat
279
139
>100
Onderliggend nettoresultaat
214
99
>100
Nettoresultaat
201
224
-10,3
Vooruitblik 2025 Het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen nam in het eerste halfjaar van 2025 verder toe. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd hoog. Schiphol verwacht dat het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen verder zal toenemen in het tweede halfjaar van 2025. Voor het kalenderjaar 2025 verwacht Schiphol bijna 70 miljoen reizigers, net onder het reizigersaantal van 2019 (71,7 miljoen reizigers).
In de tweede helft van 2025 werkt Schiphol onverminderd verder aan de transformatie van de luchthaven, om de dienstverlening aan reizigers, luchtvaartmaatschappijen en het werk van medewerkers verder te verbeteren. Er vinden tal van verbouwingen plaats, om de infrastructuur te vernieuwen en verduurzamen.
Het volledige (pers)bericht met de halfjaarcijfers is aan de rechterzijde van deze pagina te downloaden.
De Spaanse budgetmaatschappij Vueling heeft ontkend dat antisemitisme bijgedragen heeft aan de verwijdering van meer dan vijftig Joodse jongeren uit een vliegtuig op de luchthaven van Valencia. De luchtvaartmaatschappij heeft gereageerd op de controverse die ontstond nadat een koor van 52 tieners en hun begeleidster op 23 juli 2025 uit een vliegtuig naar Parijs Orly [...]
De Hongaarse prijsvechter Wizz Air verlaagt zijn groeisnelheid aanzienlijk na een jaar van slechte resultaten en operationele problemen. In het boekjaar tot 31 maart 2025 nam het bedrijfsresultaat van Wizz Air met 62 procent af tot 167,5 miljoen euro. De aandelenprijs van het bedrijf kwam daardoor tot een dieptepunt. Volgens topman Jozsef Váradi is het [...]
Etihad Airways heeft donderdag haar eerste Airbus A321neo Long Range in ontvangst genomen bij de fabriek in Hamburg. De luchtvaartmaatschappij uit Abu Dhabi verwacht in totaal dertig van deze toestellen. Die worden straks onder meer naar - het ook bij Nederlanders populaire - Düsseldorf Airport ingezet.
Japanse luchtvaartmaatschappijen zullen binnenkort bij Boeing orders plaatsen voor 100 vliegtuigen. Dat hebben de Amerikaanse en Japanse regering afgesproken in een nieuw handelsverdrag. De overeenkomst is eerder deze week getekend. De vraag is nu: waar gaan deze toestellen naartoe?
Op 3 november 2025 introduceert de Ierse prijsvechter Ryanair volledig digitale instapkaarten. Vanaf die datum hoeven passagiers geen papieren instapkaart meer af te drukken. De luchtvaartmaatschappij beweert dat de overgang naar volledig digitale instapprocedures het reisproces vergemakkelijkt en verbetert, vooral in het relatief rustige winterseizoen. Toch is niet iedereen het daar mee eens. Dara Brady, [...]
Op donderdag heeft een KLM Boeing 737-800 een voorzorgslanding uitgevoerd op de luchthaven van Hamburg. Het toestel was op weg van Stockholm naar Amsterdam met 186 passagiers aan boord toen de bemanning een brandmelding in de linkermotor ontving. Het vliegtuig bevond zich op een hoogte van 38.000 voet (ongeveer 11.500 meter), op zo’n 260 kilometer [...]
Afgelopen dinsdag hebben Ryanair-passagiers na aankomst op Eindhoven Airport uren op hun bagage moeten wachten door problemen bij bagageafhandelaar Skytanking. Het betrof onder meer 737(MAX)-passagiers van vluchten vanuit de twee Spaanse steden Reus en Girona en het Portugese Faro. Na aankomst in Eindhoven zijn passagiers met een paar stappen in de aankomsthal met een paar [...]
In een rapport van het Franse onderzoeksorgaan Bureau d’Enquetes et d’Analyses (BEA) dat deze week verscheen, blijkt dat het radiocontact tussen een Airbus A321neo van Transavia en de Franse luchtverkeersleiding eerder dit jaar enige tijd onderbroken was. Het is 13 januari 2025 als de eerste eigen A321neo, registratie PH-YHA, zich in de avond opmaakt voor [...]
Een Boeing 737-800 van KLM is donderdag uit voorzorg naar Hamburg uitgeweken, tijdens een vlucht van Stockholm naar Schiphol. Aanleiding was volgens de krant Bild een melding dat er in een motor brand zou zijn. Op de luchthaven van Hamburg rukten de hulpdiensten uit en is het vliegverkeer een halfuur helemaal stilgelegd.
House of Pilots is bevestigd als deelnemer aan de aanstaande Career Experience, die op zaterdag 20 september wordt gehouden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Medewerkers informeren vanuit een eigen stand geïnteresseerden over de mogelijkheden om piloot te worden.
De website vliegherrie.nl is achter de schermen bezig met een grote vernieuwing. Wat begon als een fix om de site sneller te maken, is uitgelopen op een veel groter project.
De site krijgt een compleet nieuw, veel moderner fundament. Daarmee moeten tal van aspecten verbeteren: de snelheid, de beveiliging en de look & feel.
De versnelling was hard nodig, omdat de site met meer dan 2 miljoen page views per maand en zo’n 200.000 unieke bezoekers traag was geworden. Soms duurde het laden van een pagina meerdere seconden waardoor bezoekers zichtbaar afhaakten.
De veranderingen worden stap voor stap doorgevoerd. Frequente bezoekers zullen al hebben gemerkt dat de snelheid hoger is, maar het uiterlijk van de site is nog onveranderd.
Vliegherrie.nl is de site waarop omwonenden van vliegvelden hun ervaringen kunnen delen met andere mensen. Op de site zijn veel schrijnende verhalen te lezen over de continue overlast en vervuiling door het vliegverkeer.
Vraagbaak De site wordt onder meer veelvuldig geraadpleegd door wetenschappers en journalisten, maar ook door ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur. Zo verschenen eerder verhalen in de media en kreeg vliegherrie.nl een prominente plek in een aantal wetenschappelijke onderzoeken. Het ministerie neemt gegevens van de site op in het jaarlijkse rapport De staat van de luchtvaart.
De vliegindustrie baalt van de openbare informatie op vliegherrie.nl. Het eigen meldpunt BAS publiceert slechts statistieken over het aantal meldingen, maar doet inhoudelijk niets met al die meldingen. Op vliegherrie.nl kan iedereen lezen hoeveel en welke ernstige problemen het vliegverkeer veroorzaakt.
De website wordt nu al ruim vier jaar geredigeerd door een zevental vrijwilligers die meldingen met bijvoorbeeld scheldwoorden weghalen. Hoewel begrijpelijk, is het niet de bedoeling dat de site wordt overspoeld met schuttingtaal. Dat doet afbreuk aan de bedoeling van de site – de persoonlijke verhalen van omwonenden zichtbaar maken. Om daarmee de overlast zo hoog mogelijk op de politieke agenda te krijgen.
Half miljoen meldingen In totaal zijn inmiddels een half miljoen meldingen van vliegoverlast geregistreerd, uit een regio die loopt van Alkmaar tot aan Den Haag en van Haarlem tot aan Amersfoort. De site maakt duidelijk dat de overlast van het vliegverkeer veel uitgebreider is dan de berekende ‘geluidscontouren’ van Schiphol suggereren.
De site wordt na een idee van SchipholWatch gesteund door een breed scala aan natuur- en bewonersorganisaties. Onder meer Greenpeace, Milieudefensie en Extinction Rebellion steunen het initiatief, maar ook bewonersorganisaties als SATL, Platform Vlieghinder Kennemerland en de stichtingen Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder en de Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer. En politieke partijen als de Partij voor de Dieren, GroenLinks-PvdA en de SP.
De airlines van de Lufthansa Group starten vanaf augustus geleidelijk weer met vliegen op Israël, nadat daar eerder om veiligheidsredenen mee gestopt werd. Lufthansa en Austrian Airlines hervatten op 1 augustus hun lijndiensten naar Tel Aviv, Brussels Airlines volgt op 13 augustus en SWISS op 29 september. Eurowings wacht nog tot minstens eind oktober.
De Iraanse maatschappij Mahan Air heeft vernuftig de sancties tegen het land omzeild. Een stunt leverde de maatschappij vijf Boeing 777’s op. Na een flinke omzwerving is duidelijk waar de toekomst ligt van een groep Boeing 777’s die in het verleden vloog voor Singapore Airlines. De vijf toestellen vlogen zo’n twintig jaar lang voor Singapore [...]
Transavia maakt zich op voor de komst van de Airbus A321neo met het historische kleurenschema, ter ere van de 60ste verjaardag van de maatschappij. Het retrotoestel landt vrijdag om 15u op Schiphol na een vlucht vanuit de fabriek in Hamburg.
Het besluit van Wizz Air om per september te stoppen met haar dochter in Abu Dhabi en zich te concentreren op Europa heeft tot gevolg dat Wizz nog maar een derde van het aantal Airbus A321XLR’s nodig heeft dat was gepland. In plaats van een sub-vloot van 47 -XLR’s gaat de maatschappij nu uit van 10 tot 15 stuks.
Avolon heeft een aanvullende order geplaatst bij Airbus voor 90 vliegtuigen: 15 A330neo's en 75 A321neo's.Daarmee heeft de Ierse leasemaatschappij nu in totaal 79 A330neo's en 264 A321neo's besteld.
8Een Russisch passagiersvliegtuig met veertig tot vijftig inzittenden is neergestort. Dat gebeurde bij het naderen van zijn bestemming in het Verre Oosten van Rusland. Volgens de eerste informatie zijn er geen overlevenden, bericht staatspersbureau TASS.
Bij een crash met een Russische Antonov zijn naar verluidt alle inzittenden omgekomen. Het toestel stortte neer in het verre oosten van Rusland. In de Oost-Russische regio Amoer is afgelopen nacht een passagiersvliegtuig van het type Antonov An-24 neergestort. De wrakstukken zijn gevonden in een bosgebied op zo’n 16 kilometer van de stad Tynda. Volgens [...]
Het nieuwe conferentiecentrum van Lufthansa krijgt een bijzondere blikvanger. Een recentelijk gerestaureerde Junkers Ju 52 gaat permanent te zien zijn in Frankfurt. Een historisch vliegtuig van het type Junkers Ju 52 wordt onderdeel van het nieuw te ontwikkelen conferentie- en bezoekerscentrum van de Lufthansa Group in Frankfurt. Het toestel, dat in Duitsland liefkozend bekendstaat als [...]
Delta Air Lines wil met kunstmatige intelligentie (AI) aan gerichte prijsbepaling gaan doen. Senatoren van de Democratische Partij uiten kritiek op de Amerikaanse maatschappij. Drie Democratische senatoren hebben druk uitgeoefend op Delta Air Lines CEO Ed Bastian om vragen te beantwoorden over het voornemen van de luchtvaartmaatschappij om kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten voor [...]
Zeusch Aviation is in diepe rouw om de vorige week verongelukte piloten Danny Franken en Floris Rhee. “Het verlies van twee toegewijde collega’s bij het tragische ongeval van ambulancevlucht SUZ1 laat een diepe leegte achter”, meldt het bedrijf in een rouwadvertentie.
Tijdens de EAA AirVenture in Oshkosh, Wisconsin, heeft Boeing zijn jaarlijkse Pilot and Technician Outlook 2025 gepresenteerd. Boeing heeft een voorspelling gedaan die aangeeft dat de luchtvaartsector in de komende twintig jaar wereldwijd meer dan 2,37 miljoen nieuwe luchtvaartprofessionals zal nodig hebben. Volgens de vliegtuigfabrikant is deze groei essentieel om de groei van de sector en het [...]