❌

Lees weergave

Dreiging voor β€œaardbevingen” bij Eindhoven Airport

De komende weken start een grote operatie op en rondom Eindhoven Airport ter voorbereiding op de grootschalige verbouwing. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) waarschuwt voor “aardbevingen”. In 2027 begint de luchthaven met een megaoperatie om het vliegveld flink te moderniseren. Daarbij krijgt ook de landingsbaan een grootschalige onderhoudsbeurt, zoals het vernieuwen van het beton en [...]

Het artikel Dreiging voor “aardbevingen” bij Eindhoven Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

IATA: β€˜Nieuwe airline in Afrika? Ik zou er niet aan beginnen’

De Afrikaanse luchtvaart heeft een aanzienlijk potentieel om te groeien, maar regeringen op het continent belemmeren het potentieel ervan. Dat moet anders vindt de IATA. Volgens Kamil Al-Awadhi, IATA’s regionale vicepresident voor Afrika en het Midden-Oosten, wordt de markt belemmerd door fragmentatie, hoge kosten en een onderontwikkelde infrastructuur. Dit zei hij afgelopen weekend tijdens de [...]

Het artikel IATA: ‘Nieuwe airline in Afrika? Ik zou er niet aan beginnen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Luchtvaartfans op de bres voor β€˜laatste’ 727

De schrik zat er goed in bij Servische luchtvaartfans toen vorige maand bleek dat de laatste Europese Boeing 737-300 in Belgrado was ontmanteld. Dat laten ze niet een tweede keer gebeuren, nu springen ze op de bres voor de Europa’s laatste Boeing 727.  Het gaat om de laatste Boeing 727-2H9 die nog in Europa te [...]

Het artikel Luchtvaartfans op de bres voor ‘laatste’ 727 is gepubliceerd op Up in the Sky.

737 blokkeert landingsbaan Sint Maarten bijna 24 uur

Een Boeing 737-800 van de Canadese luchtvaartmaatschappij WestJet zorgde zondagmiddag voor een urenlange sluiting van de luchthaven van Sint Maarten. Zondag 7 september steeg de Boeing 737-800, registratie C-GWSR, rond 08:30 uur op vanaf Toronto Pearson International Airport, Canada. Het toestel vloog via New York, Washington D.C. en de Golf van Bermuda naar Prinses Juliana [...]

Het artikel 737 blokkeert landingsbaan Sint Maarten bijna 24 uur is gepubliceerd op Up in the Sky.

A320-passagiers ondervraagd voor vlucht naar Spanje

Vlak voordat een Airbus A320 van Edelweiss afgelopen woensdag zou vertrekken vanaf de luchthaven van Zürich, werd een passagier zonder ticket in het toilet van het toestel aangetroffen. De machine, registratie HB-JJK, zou om 13:25 uur vlucht WK200 naar het Canarische eiland Gran Canaria uitvoeren. Echter, tijdens boarding stapte door een onbekende reden een persoon [...]

Het artikel A320-passagiers ondervraagd voor vlucht naar Spanje is gepubliceerd op Up in the Sky.

Man wil KLM 777 in alsof het een busverbinding is

Nadat een passagier zijn vlucht vanaf Schiphol naar Curaçao miste, probeerde hij een Boeing 777-300 van KLM binnen te glippen die ook naar die bestemming zou vliegen. De 40-jarige man uit Veenendaal zou afgelopen donderdagochtend een vlucht nemen naar Willemstad, de hoofdstad van het eiland. Het is onduidelijk welke vlucht hij zou nemen, maar op [...]

Het artikel Man wil KLM 777 in alsof het een busverbinding is is gepubliceerd op Up in the Sky.

Pilotenbeloning | Column

Beste Anton, deze brief in antwoord op onze nogal levendige discussie laatst in het gezellige blauwe bankstel van de Vliegschool Hilversum. Je haalde toen de grote verantwoordelijkheid voor piloten aan, als reden voor de hoge beloning die maandelijks wordt bijgeschreven op je bankrekening. Klopt, maar dat geldt ook voor de (te) vaak genoemde buschauffeur.  Alleen [...]

Het artikel Pilotenbeloning | Column is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wizz Air doet bestemming vanaf Brussel vaker aan

Wizzair voert halverwege december de frequentie op van vluchten tussen Brussels Charleroi Airport en Chisinau, de hoofdstad van Moldavië. Per 15 december dit jaar vliegt de luchtvaartmaatschappij iedere dag tussen beide steden. Vlucht W4 3947 vertrekt om 05:30 of 05:45 uur en arriveert na een vlucht van iets meer dan drie uur op Brussels op [...]

Het artikel Wizz Air doet bestemming vanaf Brussel vaker aan is gepubliceerd op Up in the Sky.

A319 verschijnt niet op luchthaven en vliegt leeg terug

Door de slechte weersomstandigheden op het Griekse eiland Santorini moest ook een Airbus A319 van Eurowings vorige week zondag een ongeplande landing op een andere luchthaven maken. De machine, registratie D-AGWM, steeg die ochtend om 07:25 uur op om vlucht EW9662 vanuit Düsseldorf, een luchthaven vlak over de grens met Nederland, uit te voeren. De [...]

Het artikel A319 verschijnt niet op luchthaven en vliegt leeg terug is gepubliceerd op Up in the Sky.

Chinese maatschappij verkoopt (wederom) alle Dreamliners

China Southern Airlines biedt tien Dreamliners in één keer aan op de Shanghai United Assets and Equity Exchange, een online veiling. Tot 25 september hebben geïnteresseerden de mogelijkheid te bieden op de 787’s. Zij moeten van goede huizen komen, want de totale startprijs bedraagt omgerekend ongeveer 470 miljoen euro. De prijs van elk toestel afzonderlijk [...]

Het artikel Chinese maatschappij verkoopt (wederom) alle Dreamliners is gepubliceerd op Up in the Sky.

Rotterdam The Hague verwelkomt niet-Europese airline

Vanaf 28 oktober dit jaar opent de Algerijnse luchtvaartmaatschappij Air Algerie een route vanaf Algiers, de hoofdstad van het land, naar Rotterdam The Hague Airport. De airline voert de route volgens AeroRoutes tweemaal per week uit. De eerste vlucht, op dinsdag, vangt 08:20 uur lokale tijd aan met vluchtnummer AH2084 vanuit Algiers en arriveert 11:05 [...]

Het artikel Rotterdam The Hague verwelkomt niet-Europese airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

Grote rampenoefening op luchthaven CuraΓ§ao

Curaçao Airport Partners organiseert morgen, zaterdag 6 september, een simulatie van een vliegtuigongeluk op Hato. De oefening wordt uitgevoerd in samenwerking met het crisisteam van het eiland, om de voorbereiding op noodsituaties te verbeteren.

Nederlander aangehouden op Italiaanse luchthaven

Een Nederlandse man van 57 jaar is vorige week zaterdag aangehouden op Milaan Malpensa Airport nadat hij in dutyfree-winkels achter de beveiliging parfum probeerde te stelen. De man, die een Nederlands paspoort heeft maar afkomstig is uit Senegal, zou vanuit de Italiaanse stad naar de Belgische hoofdstad Brussel vliegen. Het is onduidelijk met welke vlucht [...]

Het artikel Nederlander aangehouden op Italiaanse luchthaven is gepubliceerd op Up in the Sky.

Twee Poolse 737’s in twee dagen op Rotterdam The Hague Airport

Een Boeing 737 MAX 8 van de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT vloog vrijdag naar Rotterdam om het nationale voetbalelftal van Polen op te halen. Het toestel, registratie SP-LVQ, vertrok vrijdagochtend om 07:50 uur vanuit de Poolse hoofdstad Warschau in de richting van de Zuid-Hollandse luchthaven. Na een vlucht van iets meer dan anderhalf uur arriveerde het [...]

Het artikel Twee Poolse 737’s in twee dagen op Rotterdam The Hague Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

De opkomst en ondergang van de Vlaamse VLM

VLM Airlines (Vlaamse Luchttransportmaatschappij) was ooit een opvallende speler in de Europese regionale luchtvaart. Van revolutiestarter naar faillissement: dit is het verhaal van VLM — met name bekend om de Fokker 50’s die ook op Amsterdam–Schiphol te zien waren. Beginjaren: niche en groei in de Lage Landen De keuze voor Fokker 50 was strategisch: betrouwbaar, zuinig [...]

Het artikel De opkomst en ondergang van de Vlaamse VLM is gepubliceerd op Up in the Sky.

Open deur: van DC-10 tot 747

Inmiddels alweer zo’n anderhalf jaar geleden was het wereldnieuws dat een Boeing 737 MAX 9 een plugdeur verloor. Het is niet de eerste keer dat een vliegtuig een deur kwijtraakt. Een Douglas DC-10 verloor twee keer een vrachtdeur, een Boeing 747-100 overkwam het één keer. Kort nadat een gloednieuwe DC-10 van American Airlines, registratie N103AA, [...]

Het artikel Open deur: van DC-10 tot 747 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Stelt u zich Schiphol even voor als de cockpit van ons land. Een bijzondere…

Stelt u zich Schiphol even voor als de cockpit van ons land. Een bijzondere vergelijking, maar ik kan niet anders. Een complex systeem dat exact op elkaar afgestemd moet zijn. Elk instrument/werkgelegenheid, elk bemanningslid/vakbond, iedere checklist/wet en alle andere organisaties zijn cruciaal. Zodra één onderdeel zichzelf belangrijker acht dan het geheel, stort het hele bouwwerk in. Precies dat zien we nu gebeuren.

Studie: alternatieve brandstoffen brengen klimaatimpact luchtvaart nauwelijks omlaag

raffinaderij(leestijd circa 3 minuten)

De vliegindustrie presenteert alternatieve brandstoffen als dé oplossing om de sector te verduurzamen en de klimaatimpact te verminderen. Maar een recent onderzoek haalt deze claims grotendeels onderuit en toont aan dat de werkelijke klimaatwinst veel beperkter is dan voorgesteld.

De focus op alleen de uitstoot van kooldioxide (CO2) in veel regelgevende kaders miskent een groot deel van de klimaatproblematiek van het vliegverkeer. Zo concentreren het Corsia-schema (ICAO) en de EU Renewable Energy Directive zich op broeikasgasemissies (CO2, CH4, N2O) gedurende de levenscyclus van de brandstof, van productie tot verbruik (well-to-wake).

Wat deze kaders echter consequent uitsluiten, zijn de niet-CO2-emissies die vrijkomen tijdens de vlucht (pump-to-wake), zoals stikstofoxiden (NOx), waterdamp (H2O) en roetdeeltjes. Dat is een cruciale tekortkoming aangezien deze effecten verantwoordelijk zijn voor ongeveer twee derde van de totale klimaateffecten van de luchtvaart.

Door deze buiten beschouwing te laten, wordt de werkelijke klimaatimpact van de luchtvaart ernstig onderschat en de reductie door alternatieve brandstoffen ernstig overschat. In die zin is het geen enkel probleem dat Shell vandaag definitief besloot de bouw van een fabriek voor alternatieve brandstoffen af te breken.

Minder dan de helft
Het onderzoek laat zien dat de maximale reductie in CO2-equivalent (CO2e) emissies bij het gebruik van 100 procent alternatieve brandstoffen minder dan 50 procent bedraagt vergeleken met fossiele kerosine. Dit is vooral te wijten aan het onvoldoende aanpakken van NOx-emissies en contrails tijdens de vlucht.

Het percentage staat in schril contrast met de “tot wel 94 procent reductie” van broeikasgassen die vaak te horen is uit de vliegindustrie. Dat cijfer kijkt namelijk alleen naar de CO2, CH4 en N2O over de levenscyclus en dus niet naar de overige effecten.

Bio- of kunstmatige kerosine heeft weinig tot geen effect op de NOx-emissies. Dat komt doordat de NOx-uitstoot vooral wordt bepaald door de motorarchitectuur en de verbrandingstechnologie, niet zozeer door de brandstof zelf. Moderne vliegtuigmotoren stoten juist meer NOx uit dan oudere versies. NOx kan zowel een opwarmend effect hebben via ozonproductie als een verkoelend effect via methaanafbraak, maar de totale impact is significant en negatief. Het gebrek aan vooruitgang hierin betekent dat een groot deel van de klimaatimpact onverminderd doorgaat bij het gebruik van alternatieve brandstoffen.

Condensatiesporen
De uitstootindex van waterdamp is voor alternatieve brandstof zelfs iets hoger dan voor fossiele kerosine. Dat leidt tot een licht hogere opwarming. Wanneer waterdamp op grote hoogte wordt uitgestoten, is de verblijftijd langer en versterkt dit het broeikasgaseffect.

Alleen wat betreft de vorming van condensatiesporen hebben alternatieve brandstoffen een meetbaar positief effect. Door de verbranding kan de roetuitstoot verminderen, wat kan leiden tot 21 procent minder contrails in het jaar 2130 (honderd jaar vanaf nu).

Roetdeeltjes zijn cruciaal voor de vorming van vliegtuigsporen, die vooral ‘s nachts een aanzienlijke opwarmende werking hebben. Hoewel reductie welkom is, is het geen volledige eliminatie en de werkelijke impact blijft omgeven door aanzienlijke onzekerheden.

Bovendien worden directe effecten van aerosolen (zoals het verkoelende effect van sulfaten of de opwarmende effecten van roet) vaak niet meegenomen in analyses. Dit vanwege de onzekerheid of vanwege de relatief kleine waarden. Zo kan de klimaatimpact van alternatieve brandstoffen nog eens extra onderschat worden.

Tijdspad
De manier waarop klimaatimpact wordt gemeten (bijvoorbeeld over een periode van 20, 50 of 100 jaar) heeft ook een grote invloed. Over kortere periodes zijn de niet-CO2-effecten zoals contrails veel prominenter en leiden ze tot hogere CO2e-waarden. Naarmate de tijdshorizon langer wordt, accumuleren CO2-emissies en worden deze dominanter, waardoor de totale CO2e-waarden per megajoule energie afnemen. Het betekent dat door een verdere horizon te kiezen, de schadelijke kortetermijneffecten van non-CO2-emissies worden afgezwakt.

De effectiviteit van alternatieve brandstoffen is voor kortere vluchten aanzienlijk kleiner omdat deze vliegtuigen vaak geen hoogtes bereiken waarop contrails worden gevormd. Hierdoor gaat het voordeel van minder roetuitstoot grotendeels verloren.

Het toewijzen van alternatieve brandstof aan nachtvluchten zou grotere klimaatvoordelen opleveren, omdat contrails ‘s nachts de hoogste klimaatimpact hebben. Dit geeft aan dat deze brandstoffen geen universele oplossing zijn, maar dat complexe planning en toewijzing vereist zijn om überhaupt enige significante winst te behalen.

Hooguit 40 procent minder
De totale well-to-wake CO2e-waarden voor de alternatieve brandstoffen variëren nog altijd van ongeveer 150 tot 250 gram CO2e per megajoule, afhankelijk van de productieroute. Ter vergelijking: voor fossiele kerosine is dit circa 260 gram CO2e per megajoule.

Dit betekent dat zelfs de meest optimistische variant van alternatieve brandstof een reductie oplevert van slechts zo’n 40 procent. Dat is ver verwijderd van de ‘duurzame’ of ‘klimaatneutrale’ claim.

Rookgordijn
De huidige focus op alternatieve brandstoffen, zoals die door de vliegindustrie en de overheid wordt gepresenteerd, is niet veel meer dan een groen rookgordijn. Het leidt de aandacht af van de noodzaak tot structurele veranderingen, zoals een kritische heroverweging of continue groei van het vliegverkeer wel zo gewenst is.

Om werkelijk duurzaam te zijn is een alomvattende aanpak vereist die alle klimaatfactoren, inclusief de complexe niet-CO2-effecten, volledig meeneemt. De overheid en de vliegindustrie moeten stoppen met het selectief winkelen in klimaatdata en een eerlijk en transparant beeld schetsen van de werkelijke impact van vliegen en de zeer beperkte rol van alternatieve brandstoffen daarin.

De “duurzame” claims van de vliegindustrie zijn op zijn zachtst gezegd misleidend en vertragen broodnodige veranderingen.

Bron

Finnair heeft β€˜urgente behoefte’ aan nieuwe vliegtuigen

Turkka Kuusisto, CEO van Finnair, stelt dat de luchtvaartmaatschappij dringend nieuwe vliegtuigen in haar vloot wil opnemen. Het gaat in het bijzonder om de narrowbody-vliegtuigen. Finnair heeft vijf A319’s, elf A320’s, zestien A321’s, twaalf ATR 72-500’s, drie Boeing 737-800’s en twaalf Embraer E190 in dienst. Een deel van deze machines gaat al lange tijd mee. [...]

Het artikel Finnair heeft ‘urgente behoefte’ aan nieuwe vliegtuigen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Primeur voor Corendon: β€˜Dit sluit goed aan’

Corendon Dutch Airlines voorziet de toiletten in haar Airbus A350 en Boeing 737 MAX’s niet meer van normaal wc-papier, maar van duurzaam bamboe toiletpapier van The Good Roll. Daarmee is de luchtvaartmaatschappij de eerste ter wereld die hiervan gebruikmaakt. Eerder werd in de Corendon Hotels & Resorts ook al hierop overgestapt. Met de introductie in [...]

Het artikel Primeur voor Corendon: ‘Dit sluit goed aan’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Consumentenbond trekt aan de bel over airlines

EasyJet en Transavia ondersteunen hun klanten onvoldoende bij vertragingen en annuleringen. Dat concludeert de Consumentenbond na inventarisatie van klachten en meldingen. Volgens de belangenorganisatie overtreden de luchtvaartmaatschappijen daarmee de Europese Passagiersverordening. De Consumentenbond heeft talloze signalen verzameld en deze doorgegeven aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De toezichthouder geeft aan de meldingen serieus te [...]

Het artikel Consumentenbond trekt aan de bel over airlines is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌