❌

Lees weergave

Schiphol opent één van de grootste autoverhuurlocaties van Europa

Schiphol heeft deze week het nieuwe Car Rental Service Center officieel geopend. Het gebouw, dat op het terrein van het voormalige P4-parkeerterrein is neergezet, biedt met een oppervlakte van 40.000 vierkante meter ruimte voor zo’n 2.500 voertuigen en is daarmee één van de grootste servicecentra voor autoverhuur van Europa. Het biedt onderdak aan Avis Budget, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt, de vijf grootste autoverhuurbedrijven op Schiphol.

Ministerie doet niets met zienswijzen LVB, schuift aanpak naar de lange termijn

Duizenden burgers(leestijd circa 7 minuten)

Ook het nieuwste Luchthavenverkeersbesluit om de nepkrimp naar 478.000 vluchten vast te leggen werd voorafgegaan door een zogenaamde zienswijzenprocedure. Ruim 135 mensen en organisaties – waaronder SchipholWatch – gaven hun zienswijze, maar de minister doet er helemaal niets mee.

Dit blijkt uit het verslag van deze procedure dat het Ministerie van Infrastructuur (I&W) deze week publiceerde.

Het kabinet profileert zich graag als luisterend naar Henk en Ingrid en streeft officieel naar het herstel van de rechtspositie van omwonenden en het terugdringen van de geluidshinder, zoals ook bevolen door de rechter op 20 maart 2024 in de zaak van stichting RBV.

Maar de kritische burger krijgt al snel een onheilspellend gevoel bij deze zienswijzeprocedure en de technocratische reacties van I&W erop. Uit de antwoorden blijkt dat de overheid vooral naar zichzelf luistert en slechts oog heeft voor de belangen van de vliegindustrie. Daarmee is de procedure verworden tot een verplichte stop op weg naar een al genomen besluit. Van een oprechte weging van de zorgen van honderdduizenden direct getroffen burgers is geen sprake.

De aanleiding voor de ‘versnelde’ wijziging is het vastleggen van een maximum aantal vliegbewegingen van 478.000, waarvan 27.000 in de nacht. Dit zou per november van dit jaar moeten ingaan als onderdeel van het maatregelenpakket dat volgt uit de inmiddels beruchte balanced approach bij de Europese Commissie.

Niet op tijd
De reden voor de snelheid? Een algehele wijziging van het Luchthavenverkeersbesluit (LVB), die juist bedoeld is om de rechtsbescherming te herstellen en te versterken, is simpelweg niet op tijd klaar om de nieuwe grenzen mee te nemen in de capaciteitsdeclaratie van Schiphol later deze maand. In die declaratie legt het vliegveld de vluchten vast voor het komende seizoen.

Het is veelzeggend: niet de urgentie om omwonenden sneller te beschermen drijft dit proces, maar de deadline voor de capaciteitsdeclaratie van het vliegveld.

Uit de ruim 135 binnengekomen zienswijzen spreekt een diepgaande frustratie en vooral veel scepsis. Een centraal thema is de constatering dat belangen van omwonenden structureel ondergeschikt worden gemaakt aan die van de vliegindustrie. Het principe van fair balance, waar de rechtbank vorig jaar maart nota bene naar verwees, wordt onvoldoende nageleefd. De gezondheid, veiligheid en leefomgeving – fundamentele rechten – dienen veel zwaarder te wegen in de besluitvorming.

Geen echte verbetering
Het vaststellen van 478.000 vliegbewegingen wordt niet gezien als een substantiële verbetering van de leefkwaliteit. Sterker nog, meerdere mensen en organisaties noemen het een schijnreductie, omdat het werkelijke aantal nachtvluchten in de praktijk onder de vastgestelde limiet van 27.000 ligt.

Daarmee biedt de nieuwe nachtlimiet geen daadwerkelijke verbetering voor de nachtrust, met alle schadelijke gevolgen van dien zoals slaaptekort, stress en hart- en vaatziekten. Het druist in tegen internationale gezondheidsrichtlijnen zoals die van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

De voorgestelde verlaging is dan ook ondermaats en een gemiste kans, waarbij het economische belang van vliegmaatschappijen prevaleert boven de volksgezondheid. Een fatsoenlijke nachtrust is wel het minste dat omwonenden mogen verwachten na het vonnis van maart 2024.

Het ministerie reageert hierop door te stellen dat het maatregelenpakket uit de balanced approach wél maatregelen bevat die gericht zijn op de nacht, waaronder de ‘verlaging’ naar 27.000 en het weren van lawaaiige toestellen. Hiermee zouden de geluidsdoelen voor de nacht worden behaald. Maar, zo vertelt het ministerie ook, “een verdergaande reductie of volledige nachtsluiting zijn geen onderdeel van het pakket en de voorliggende LVB-wijziging”.

Beloofd wordt dat de resultaten van eerder onderzoek naar een nachtsluiting worden meegenomen in de afweging over de laatste 5 procent geluidsvermindering die later moet worden bereikt.

Doorschuiven naar onzekere toekomst
Het voelt voor omwonenden als een verschuiving van het probleem naar een later – en nog onzeker – tijdstip en bevestigt het beeld dat hun meest urgente wens (een ongestoorde nachtrust) niet wordt gehonoreerd, vooral vanwege de “behoorlijke tot grote consequenties” voor de vliegindustrie.

Mensen vinden het aantal van 478.000 vliegbewegingen sowieso veel te hoog. Het ligt op het niveau van het huidige aantal vluchten en biedt daarmee geen enkele werkelijke verbetering. Bovendien worden bij deze aantallen de grenswaarden voor geluid in bijvoorbeeld Uithoorn en Amstelveen structureel overschreden. Ook het veelvuldig gebruik van de Aalsmeerbaan vloeit louter voort uit de overmaat aan vliegverkeer.

De reactie van het ministerie hierop is weer puur technocratisch en houdt geen enkele rekening met de omwonenden. Volgens de ambtenaren zijn de handhavingspunten sinds 2010 niet meer geactualiseerd en dus zijn deze verouderd. Het vergelijken van de huidige praktijk met die verouderde grenswaarden zou “niet realistisch” zijn. Hieruit blijkt wel dat met de klachten van omwonenden die de hinder in de praktijk ervaren, niks wordt gedaan. Bovendien: een structurele oplossing voor het overmatige gebruik van secundaire banen ontbreekt in het besluit; het ministerie zegt hierover “momenteel in overleg” te zijn.

Gedogen blijft
Een ander heikel punt voor de indieners van een zienswijze is de gebrekkige juridische onderbouwing en het gebrek aan rechtsbescherming in de versnelde wijziging. Zij wijzen expliciet op het ontbreken van de individuele bescherming en de rechtsongelijkheid die dit creëert.

De huidige ‘gedoogsituatie’ rond Schiphol, waarbij jarenlang de handhaving is opgeschort, moet zo snel mogelijk worden beëindigd. Volgens de rechtbank in Den Haag had dat moeten gebeuren vóór 20 maart van dit jaar. Maar met deze versnelde wijziging komt de overheid het vonnis niet na. De gedoogsituatie laat zij de facto ongemoeid.

Veel indieners zien dat het vastleggen van de 478.000 vluchten neerkomt op het legaliseren van een “illegaal gegroeid aantal vluchten” en een “status quo-beleid” is, vooral gericht op het repareren van juridische kwetsbaarheden in plaats van het realiseren van echte hinderreductie.

Het ministerie stelt hier dat de versnelde wijziging juist is bedoeld om “zo snel mogelijk een afname van de hinder te bewerkstelligen” en dat de algehele wijziging van het LVB – die meer tijd kost – nodig is om de gedoogsituatie te beëindigen en de rechtsbescherming te herstellen en versterken. Daarmee hoopt het kabinet invulling te geven aan twee bevelen uit het RBV-vonnis.

Vertragingstactiek
De indieners zien dit echter als een vertragingstactiek; de juridische duidelijkheid en herstelde balans worden pas in de toekomstige algehele wijziging beloofd, terwijl de huidige actie de kernproblemen niet oplost en zelfs legaliseert. Dat ondermijnt opnieuw het vertrouwen in de overheid. Het ministerie ontkent overigens dat er sprake is van legalisatie van een illegale situatie. Anticiperend handhaven was volgens minister Barry Madlener een rechtmatig overheidsbesluit. Dat is ronduit quatsch, want gedogen is alleen toegestaan als er zicht is op een legale situatie. En die is er na al die jaren nog steeds niet.

De keuze voor het referentiepunt van 500.000 vluchten (dat nooit formeel is vastgelegd in een rechtsgeldig besluit) wordt door de indieners fel bekritiseerd als onrechtvaardig en misleidend. De Commissie voor de milieueffectrapportage adviseerde nota bene om het LVB van 2008 als referentiesituatie te nemen, waarbij het maximaal toelaatbare aantal vluchten tussen de 400.000 en 420.000 ligt. De ‘krimp’ naar 478.000 is dan ook een wassen neus.

Het ministerie verdedigt de 500.000 als referentie omdat dit het uitgangspunt was bij het anticiperend handhaven en in de ontwerpwijziging van het LVB is opgenomen. Wederom een technocratisch argument dat volledig voorbijgaat aan het fundamentele bezwaar dat het uitgangspunt zelf juridisch wankel is en niet als legitieme basis voor ‘krimp’ kan dienen.

Geen harde doelstellingen
De balanced approach zelf vinden de indieners onvoldoende en beperkt. Het richt zich vooral op geluid en laat cruciale milieu- en gezondheidseffecten zoals luchtkwaliteit, stikstof en CO2 buiten beschouwing. De gekozen geluidsindicatoren (Lden en Lnacht) en de normen zijn niet in lijn met de gezondheidsadviezen van de WHO. Mensen benadrukken dat de luchtvaart een substantiële bijdrage levert aan de uitstoot van broeikasgassen en bekritiseren het ontbreken van harde reductiedoelen in het besluit. Andere sectoren krijgen immers wel harde doelstellingen opgelegd. De uitzondering voor de luchtvaart ondermijnt het vertrouwen in het klimaatbeleid.

Het ministerie erkent dat de balanced approach op geluid gericht is, maar stelt dat de maatregelen, waaronder de ‘reductie’ van het aantal vliegbewegingen, ook zorgen voor een afname van emissies. Dat is voor wat betreft stikstof nog maar de vraag, omdat moderne straalmotoren juist veel meer stikstofoxiden uitstoten van de overjarige exemplaren.

Wat betreft het klimaat verwijst het ministerie naar de Luchtvaartnota en het regeerprogramma, die zouden sturen op milieunormen en het voorgenomen CO2-plafond. Verdere uitwerking hiervan, inclusief studies naar juridische en economische gevolgen, is in gang gezet. Een kabinetsstandpunt hierover wordt echter pas later verwacht.

Ook hier weer het totale gebrek aan concrete actie in dit besluit en het schuiven van de aanpak van cruciale milieuproblemen naar de lange baan.

Geen afweging belangen
Indieners wijzen het ministerie erop dat een milieueffectrapportage (MER) noodzakelijk is voor een besluit met zulke ingrijpende gevolgen. Het ministerie omzeilt dit door te stellen dat voor de versnelde LVB-wijziging geen MER nodig is omdat de grenswaarden voor het geluid niet zijn aangepast. Zo’n MER wordt wel opgesteld voor de algehele LVB-wijziging. Het is opnieuw een feit dat hiermee fundamentele milieu- en gezondheidsafwegingen niet plaatsvinden in de huidige versnelde procedure.

De zienswijzeprocedure zelf wordt ervaren als ‘voortijdig’ en ‘gebrekkig’. Het feit dat de procedure al startte terwijl onderhandelingen met de Europese Commissie nog liepen en lopende rechtszaken over onder meer de natuurvergunning nog uitspraken moeten opleveren, wordt als verbazingwekkend gezien. Dit creëert immers het risico dat het besluit achteraf moet worden aangepast en leidt tot onnodige kosten en onzekerheid voor alle betrokken partijen. Het ministerie verdedigt deze keuze slechts met de timing voor de capaciteitsdeclaratie van Schiphol, een argument dat de focus op de belangen van de vliegindustrie benadrukt.

Achterhaalde rekenmodellen
Een opvallend punt van kritiek is het gebruik van rekenmodellen die de werkelijke hinder onderschatten en geen zicht geven op de piekhinder, een cruciale factor voor de ervaren overlast en gezondheidseffecten. De GGD-gezondheidsmonitor toont juist aan dat die geluidspieken van grote invloed zijn op de gezondheid van mensen. Maar het ministerie gaat pas bij de ontwikkeling van een nieuw stelsel kijken naar deze belangrijke hinderindicatoren. Wederom een belofte voor de (verre) toekomst zonder resultaten waaraan omwonenden direct iets hebben.

De uitsluiting van hindergebieden buiten de huidige geluidscontouren is oneerlijk, zo betoogden een aantal indieners. Gebieden zoals Castricum/Heiloo ervaren al jaren ernstige hinder die nooit officieel is meegeteld. Zo ook niet in het versnelde LVB; omwonenden in die gebieden dienen te wachten op de algehele wijziging met onbekende datum.

Ten slotte is er veel kritiek op het gebrek aan echte participatie en transparantie. Het ministerie stelt regelmatig contact te hebben met belanghebbenden en te leren van de zienswijzen. Maar omwonenden ervaren een ongelijk speelveld waarbij de vliegindustrie via intensieve lobbycontacten zijn wil oplegt aan het kabinet. Voor burgers resteren slechts formele, zeer beperkte inspraakronden.

De manier waarop eerdere zienswijzen zijn behandeld, met onvoldoende inhoudelijke reactie en onvoldoende actie, roept vragen op over de zorgvuldigheid en transparantie. Het ministerie stelt hierover dat het streeft naar inhoudelijke reacties.

Maar een analyse van het hoofdlijnenverslag toont aan dat de fundamentele kritiek en zorgen van omwonenden – over basisaantallen, de snelheid, de gebrekkige bescherming, de eenzijdige focus op de economie, het negeren van milieu en gezondheid en de ontoereikende procedure – met generieke antwoorden wordt gepareerd. Verwezen wordt naar toekomstige processen (de algehele LVB-wijziging, het nieuwe geluidsstelsel, toekomstige klimaatstudies). Zorgen worden technisch weerlegd zonder het gevoel van onrechtvaardigheid te adresseren.

Problemen niet aangepakt
Concluderend moet worden vastgesteld dat deze zienswijzeprocedure opnieuw bevestigt dat de overheid de structurele problemen van Schiphol niet bij de wortel aanpakt. De focus op het snel vastleggen van de 478.000 vliegbewegingen, primair gedreven door de capaciteitsplanning van de vliegindustrie, is niets anders dan het legaliseren van een onhoudbare situatie binnen een gebrekkig juridisch kader.

Belangrijke zorgen over gezondheid, milieu, klimaat en de rechtsbescherming worden niet adequaat beantwoord in deze stap, maar opnieuw doorgeschoven naar een onzekere toekomst. De inspraakprocedure, hoe formeel correct ook, is slechts een middel om een besluit te legitimeren dan om het wezenlijk te beïnvloeden.

Voor omwonenden van Schiphol betekent deze versnelde wijziging dan ook vooral: meer van hetzelfde, juridisch vastgelegd en geen echte verbetering op korte termijn. Het herstel van het vertrouwen en het realiseren van een evenwicht tussen luchtvaartbelangen en leefbaarheid blijft een verre belofte.

Bron

Groeiplannen ASML openen opnieuw discussie over toekomst vliegveld

situatie Eindhoven(leestijd circa 2 minuten)

De nieuwste groeiplannen van chipmachinefabrikant ASML doen in de Eindhovense regio opnieuw de discussie oplaaien over de toekomst van Eindhoven Airport. Volgens architect Gijs Kaper kan er op het luchthaventerrein woonruimte voor meer dan 100.000 mensen worden gecreëerd.

Vandaag meldde het Eindhoven Dagblad dat ASML binnen drie jaar een ‘on-Nederlands grote campus’ wil bouwen voor 20.000 extra medewerkers. Het plan werd vandaag gepresenteerd door een trotse wethouder Stijn Steenbakkers. Het gaat om een gebied ter grootte van 357.000 vierkante meter, omgerekend zo’n 50 voetbalvelden.

De uitbreiding is onderdeel van Operatie Beethoven, waarvoor het kabinet vorig jaar al 1,7 miljard euro vrijmaakte. Maar nog niet alle hordes zijn genomen, zo blijkt uit de presentatie. Er is nog geen oplossing voor het stroomtekort en evenmin voor het stikstofprobleem.

Nieuwe wijk op terrein vliegveld
Volgens de Eindhovense architect Kaper hoeft dat geen onoverkomelijke zaak te zijn als Eindhoven Airport wordt gesloten en het terrein wordt gebruikt om de nieuwe wijk Welschap te bouwen. Woningen voor de 20.000 nieuwe medewerkers komen zo op loopafstand van het nieuwe bedrijfsterrein te liggen. Bovendien zorgt het opdoeken van het vliegveld voor voldoende stikstofruimte.

De uiterst gevoelige cleanrooms van ASML hebben dan niet langer last van de trillingen veroorzaakt door het vliegverkeer, zo vertelt Kaper op het sociale medium BlueSky.

Volgens hem kan op de 639 hectare van Eindhoven Airport woonruimte ontstaan voor maximaal 134.000 mensen. “Dat levert het Rijk alleen al 3,4 miljard euro op aan bouw-btw.”

ASML verdient meer op die grond
Het nieuwe bedrijfsterrein ligt recht onder de aanvliegroute naar het vliegveld. ASML weet – zowel absoluut als per hectare – vele malen meer geld te verdienen dan de vliegindustrie met zijn smalle marges. “Dus wie moet er wijken als het niet te combineren is”, vraagt Kaper zich af.

Op 12 mei aanstaande mengt ook het Architectuurcentrum Eindhoven zich in de discussie. Dan organiseert het een discussie waarin de vraag centraal staat of Eindhoven kan groeien zonder vliegveld.

Een van de gasten is Thom Aussems die onderzoek deed naar de betekenis van Eindhoven Airport. Hij beschouwde niet alleen de ruimtelijke aspecten, maar onderzocht ook economische, sociale en verkeerskundige effecten. De uitkomst van zijn studie is behoorlijk negatief.

Bijdrage vliegveld marginaal
“Het bedrijfsresultaat van het vliegveld is slechts zo’n 20 miljoen euro, waarvan driekwart uit parkeren, retail en horeca. Dit gaat gepaard met veel overlast van geluid, luchtverontreiniging en verkeersdrukte. Bovendien kan er in een gebied van zo’n honderd vierkante kilometer geen nieuwbouw worden opgestart als gevolg van de geluidszone.”

Aussems komt tot dezelfde conclusie als Kaper. Ook hij berekende dat er woonruimte kan ontstaan voor 100 duizend mensen als het vliegveld wordt gesloten.

Eerder liet de Rotterdamse bewonersvereniging BTV door een stedebouwkundig architectenbureau en een tweetal economen een alternatief plan voor Rotterdam Airport doorrekenen. Ook toen bleek al dat het sluiten van het vliegveld voor de regio veel gunstiger is dan doorgaan met het kwakkelende vliegveld. Ombouwen tot een nieuwe stadswijk zou behalve miljarden euro’s aan extra inkomsten leiden tot een forse verbetering van de leefomgeving in heel Rotterdam en de omliggende regio.

Bron

Madlener: Schiphol mag over paar jaar weer β€˜groeien’

Woensdag stelde minister Madlener van I&W officieel 478.000 vliegbewegingen per jaar vast als krimpplan voor het komende winterseizoen. Wel voegde hij daaraan toe dat Schiphol na 2028 weer mag groeien. Zowel milieuclubs als de sector zijn ontstemd.  De gedwongen krimp van Schiphol wordt doorgezet. Het kabinet heeft definitief besloten tot een limiet van 478.000 vliegbewegingen [...]

Het artikel Madlener: Schiphol mag over paar jaar weer ‘groeien’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

China Airlines koopt wΓ©l bij Boeing

Het hing al een poosje in de lucht, maar nu bevestigt Boeing het zelf ook: China Airlines koopt veertien toestellen uit de Boeing 777X-familie. Het is de tweede bestelling van de luchtvaartmaatschappij in korte tijd.  Specifiek gaat het om tien Boeing 777-9-passagierstoestellen en vier 777-8 Freighters. De laatstgenoemde is de directe opvolger van de 777F-variant. [...]

Het artikel China Airlines koopt wél bij Boeing is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol opent één van Europa’s grootste autoverhuurlocaties

Deze week is het nieuwe Car Rental Service Center op Schiphol officieel geopend. Het gebouw, dat op het terrein van het voormalige P4-parkeerterrein is gerealiseerd, biedt met een oppervlakte van 40.000 m² ruimte voor circa 2.500 voertuigen en behoort tot een van de grootste servicecentra voor autoverhuur van Europa.  

De vijf grootste autoverhuurbedrijven op Schiphol - Avis Budget, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt - zijn inmiddels volledig operationeel op deze moderne locatie. 

Duurzaam ontwerp 
Het gebouw is ontworpen door De Zwarte Hond (DZH) met focus op duurzaamheid. Het beschikt over een opvallend dak met 17.000 m² aan zonnepanelen. De stalen constructie van het gebouw is demontabel en modulair opgezet. Voor de kantoren en werkplaatsen zijn zoveel mogelijk bio-based materialen gebruikt. Zo zijn de gevels van de gebouwen onder het dak gemaakt van hout en is er veel water toegevoegd rondom het terrein. 

Nieuwe infrastructuur 
Het gebouw stelt de autoverhuurbedrijven in staat om hun dienstverlening verder te verbeteren. Zo beschikt Hertz op deze locatie over een eigen werkplaats, drie wasstraten en een uitgebreide vloot van 1.100 elektrische voertuigen. Dankzij de nieuwe elektrische infrastructuur kunnen er maar liefst 52 elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. De circa 7.000 zonnepanelen op de locatie zorgen daarbij voor duurzaam opgewekte energie die optimaal wordt benut. 

Schiphol negeert veiligheidsadvies

‘Schiphol moet grotere toestellen niet laten landen op de Oostbaan,’ verordonneerde de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) vorige zomer. Schiphol legt dat advies naast zich neer; de OVV gaat opnieuw in beraad. Komende zomer zet Schiphol baan 22-04, beter bekend als de Oostbaan, volop in voor widebody-toestellen. De start- en landingsbaan neemt tussen mei en oktober [...]

Het artikel Schiphol negeert veiligheidsadvies is gepubliceerd op Up in the Sky.

F-18 Hornet crasht in de bossen | Foto

Een F-18 Hornet van de Finse luchtmacht stortte woensdag neer in de Finse bossen. De piloot gebruikte de schietstoel en raakte lichtgewond. Op de grond vielen geen gewonden. Het incident gebeurde net voor 11:00 uur lokale tijd. De F-18 Hornet, registratie HN-409, was kort daarvoor opgestegen vanaf Rovaniemi Airport. Volgens Timo Herranen, commandant van de [...]

Het artikel F-18 Hornet crasht in de bossen | Foto is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wereldleiders de dupe van luchthavenchaos Moskou

In het Russische luchtruim is chaos ontstaan na een derde dag droneaanvallen vanuit Oekraïne. Hoewel de luchthavens rondom Moskou niet langer gesloten zijn, is de situatie nog altijd chaotisch.  Afgelopen week kwamen de luchthavens nabij Moskou veelvuldig in het nieuws vanwege droneaanvallen. Oekraïne zou de onbemande vliegtuigjes afsturen op Moskou in haar strijd tegen de [...]

Het artikel Wereldleiders de dupe van luchthavenchaos Moskou is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ook KLM ontwijkt voortaan risicogebiedΒ 

KLM vliegt voortaan niet langer over Pakistan heen op routes naar Zuid-Oost Azië. Daarmee volgt zij andere Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Air France en Lufthansa.  De spanningen tussen India en Pakistan escaleren naar een nieuw niveau. Als reactie op een terroristische aanval voerde India dinsdagavond luchtaanvallen uit op meerdere locaties in het buurland. Bij de aanvallen [...]

Het artikel Ook KLM ontwijkt voortaan risicogebied  is gepubliceerd op Up in the Sky.

De SLM (Surinam Airways) verwacht in juni een vrachtvliegtuig aan haar vloo…

De SLM (Surinam Airways) verwacht in juni een vrachtvliegtuig aan haar vloot toe te voegen. Het gaat om een geleasde Boeing 737-800, die momenteel in Europa een onderhoudsbeurt krijgt. Het vrachttoestel moet de SLM helpen om het verdienvermogen te vergroten. De luchtvaartmaatschappij, die nu nog verlieslijdend is maar in 2026 weer zwarte cijfers hoopt te schrijven, verwacht er veel klandizie voor uit de olie- en gassector.

Madlener maakt krimp Schiphol officieel

De kogel is door de kerk: de krimp van Schiphol is gepubliceerd in het Staatsblad. De plannen van minister Madlener worden daarmee officieel beleid. De gedwongen krimp van Schiphol wordt doorgezet. Het kabinet heeft definitief besloten tot een limiet van 478.000 vliegtuigbewegingen per jaar, waarvan maximaal 27.000 in de nacht. Dat heeft Minister Barry Madlener [...]

Het artikel Madlener maakt krimp Schiphol officieel is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het kabinet wil het doel van 20 procent minder geluidsoverlast van Schiphol…

Het kabinet wil het doel van 20 procent minder geluidsoverlast van Schiphol in 2028 halen. Dat schrijft luchtvaartminister Barry Madlener (PVV) in een Kamerbrief. Nog dit jaar moet er 15 procent minder ernstige overlast van vliegtuigen zijn, mede door de nieuwe limiet van 478.000 vluchten per jaar, de overige procenten moeten de komende jaren ingevuld worden. Daarbij laat de minister na november 2025 ook de volledige vlootvernieuwing meetellen, wat eerder slechts deels gebeurde. Elk nieuw en stiller vliegtuig telt daardoor straks mee bij het behalen van het geluidsdoel.

Irak krijgt helikopters, Nederland moet nog wachten

Irak heeft de eerste twee nieuwe helikopters van het type H225M van Airbus Helicopters in ontvangst genomen. Het land krijgt uiteindelijk twaalf stuks van de ‘Caracal’. Airbus Helicopters heeft de eerste twee H225M Caracals geleverd aan de Iraakse strijdkrachten. Irak bestelde vorig jaar september twaalf helikopters van dit type ter vervanging van verouderde Russische Mi-17’s. [...]

Het artikel Irak krijgt helikopters, Nederland moet nog wachten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing wacht mega-order uit het Midden-Oosten

Qatar Airways staat op het punt megabestelling bij Boeing te plaatsen. De maatschappij uit het Midden-Oosten gaat haar vloot widebodies vernieuwen. Volgens een bericht van Bloomberg, dat zich baseert op bronnen die bekend zijn met de zaak, staat Qatar Airways op het punt een enorme bestelling voor widebody-vliegtuigen te plaatsen bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. [...]

Het artikel Boeing wacht mega-order uit het Midden-Oosten is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌