Lees weergave

Veel vluchten naar Israël geschrapt na raketaanval op luchthaven

Na de raketaanval op de luchthaven van Tel Aviv door Jemenitische Houthi-strijders zondag, waarbij zestien gewonden vielen, hebben veel westerse maatschappijen besloten om de vluchtuitvoering naar Israël tijdelijk op te schorten. Onder meer de Lufthansa Group, AirBaltic, Air France en Transavia (France) hebben deze week al hun vluchten naar Tel Aviv geschrapt.

Forse kritiek op negeren risico’s MAA door gedeputeerde Satijn

747 jumbojet(leestijd circa 4 minuten)

Provinciale Staten in Limburg doen er goed aan de ogen en oren goed de kost te geven wanneer op 16 mei de voortgangsrapportage van het project vliegveld Beek wordt behandeld. Hoe lang laten zij zich nog voor de gek houden door een op hol geslagen directie van MAA en een überoptimistische gedeputeerde?

Begin april presenteerde gedeputeerde Stephan Satijn een document waarin de voortgang werd toegelicht. Maar op dat stuk is de nodige kritiek uit de samenleving. Volgens de verenigde bewoners in de Alliantie pleinAIR Maastricht barst het stuk van de luchtfietserij. De conclusie is glashelder: het business plan uit 2022 is volstrekt onhaalbaar en staat mijlenver af van de werkelijkheid.

Volgens de alliantie onderschat het Limburgse bestuur de risico’s stelselmatig. Zij hebben ernstige twijfels over de informatie die aan Provinciale Staten wordt gepresenteerd.

Desastreuze vervoerscijfers
Een van de meest in het oog springende punten van kritiek betreft de vervoerscijfers. De resultaten blijven sterk achter bij de verwachtingen uit het business plan. Zo bedraagt het aantal passagiers slechts 55 procent van wat werd voorzien en de luchtvracht blijft zelfs steken op zo’n 20 procent van de doelstelling.

Anders gezegd: in 2024 was de realisatie bij passagiers ongeveer 45 procent lager dan verwacht en bij vracht liefst 80 procent lager.

De vergelijking met andere Nederlandse luchthavens is pijnlijk duidelijk. Terwijl passagiers- en vrachtcijfers bij luchthavens als Eindhoven, Rotterdam en Schiphol alweer dichtij of boven het niveau van 2019 – het laatste jaar voor de coronapandemie – lagen, bleef het verschil bij MAA enorm: min 49 procent bij passagiers en min 74 procent bij vracht.

Weer gesjoemel met getallen
Wat de alliantie extra stoort, is de manier waarop de cijfers in de voortgangsrapportage worden gepresenteerd. Er wordt een andere definitie gebruikt voor de aantallen in 2024 dan in voorgaande jaren, zonder dit duidelijk aan te geven. Dit wekt de indruk van aanzienlijke groei bij passagiers en een toename bij vracht, terwijl er in werkelijkheid nauwelijks groei was bij passagiers en zelfs een daling van bij een tiende bij vracht, zo bevestigen cijfers van statistiekbureau CBS.

Vooral bij de luchtvracht wordt de presentatie verwarrend. Volgens de CBS-cijfers was het totale goederenvervoer 29.448 ton in 2024, waarvan 22.008 ton gelost en 7.440 ton geladen. MAA rapporteert echter 38.132 ton, een verschil van bijna 8.700 ton. Dit verschil ontstaat door een nieuwe definitie van ‘gevlogen vracht’ per 2024, waarbij vracht die over de weg wordt aangevoerd en per vliegtuig vertrekt, of die landt en per truck naar een andere luchthaven gaat, nu wordt meegerekend als gevlogen vracht. De alliantie wijst zelf op dubbeltelling bij deze definitie.

Belangrijke conclusies over het achterblijven van de volumes ten opzichte van het business plan ontbreken in het hoofddeel van de rapportage. Een belangrijke grafiek dit dit duidelijk illustreert is diep verstopt in een ander deel van het verslag.

Risico’s bagatelliseren
Ook de aanzienlijke risico’s die Limburg loopt worden veel te klein voorgesteld in de rapportage voor de Statenleden. Steeds worden die als (zeer) onwaarschijnlijk betiteld, terwijl de alliantie met argumenten onderbouwt dat deze juist (zeer) waarschijnlijk zijn.

Zo wordt het risico weggewuifd dat de voorwaarden die de provincie heeft gesteld niet worden behaald. Het business plan gaat uit van een enorme groei van het elektrisch vliegen van 0 passagiers in 2022 naar ruim 640.000 in 2040. Maar het Planbureau voor de Leefomgeving verwacht geen grootschalig commercieel elektrisch vliegen vóór 2050. Dat blijkt ook uit de aanvraag van een nieuw Luchthavenbesluit van MAA zelf, waarin geen ruimte is aangevraagd voor e-vliegen. Inmiddels heeft de directeur van MAA erkend dat de prognoses “met de huidige kennis niet meer zo opgesteld zouden moeten worden”.

Een volgend risico is dat de doelen van het business plan niet worden gehaald en dat het vliegveld daarom moet worden gesloten. Het provinciebestuur acht dit zeer onwaarschijnlijk, maar de alliantie duidt erop dat de doelen voor 2030 niets met de werkelijke situatie te maken hebben. MAA schreef rekent voor dat jaar op 204.000 ton vracht, ruim 640.000 fossiele passagiers en bijna 70.000 elektrische passagiers. “Volstrekt onhaalbaar”, noemt de alliantie dit.

Niet in lijn met natuurvergunning
“De aanvraag voor de natuurvergunning limiteert vracht tot 170.000 ton en fossiele passagiers tot 470.000, terwijl e-vliegen niet eens is aangevraagd.” Alleen al die grenzen maken de prognoses onhaalbaar.

Los daarvan loopt de marktontwikkeling achter op de verwachtingen, zoals ook in de rapportage wordt erkend. Om de doelen voor 2030 te behalen, zou het gebruik van de volledige baanlengte noodzakelijk zijn volgens MAA, maar dan zouden de veiligheidsmarges buiten het eigen terrein van het vliegveld komen te liggen. Dat is in strijd met internationale regels. Om dit te voorkomen heeft de alliantie inmiddels een handhavingsverzoek ingediend.

Gedeputeerde Satijn acht vertraging of mislukken van vergunningstrajecten zeer onwaarschijnlijk. Maar in de rapportage staat dat delen van de beoordeling van de milieueffectrapportage opnieuw uitgewerkt moeten worden, met name qua natuur en stikstof. Dat alleen al leidt tot aanzienlijke vertragingen, terwijl het nog maar de vraag is of MAA een definitieve natuurvergunning krijgt. Zeker nu intern salderen lastiger is geworden vanwege recente vonnissen van de rechter.

Creatief boekhouden
Weer een risico is dat de financiële situatie van het vliegveld verder verslechtert, dat er kapitaalverlies optreedt en dat er extra middelen nodig zijn. Ook dit acht Satijn onwaarschijnlijk, maar in 2023 leed MAA een verlies van 6,8 miljoen euro. Eenzelfde verlies wordt verwacht over 2024 en 2025 zal niet veel beter zijn. Daardoor worden acute kasproblemen verwacht. De teruglopende vervoerscijfers zijn wat dat betreft desastreus.

Tot slot acht het provinciebestuur het risico dat rente en aflossingen op leningen niet op tijd of niet geheel worden terugbetaald klein. Gezien het verwachte financiële resultaat mag zo’n conclusie helemaal niet worden getrokken, aldus de samenwerkende burgergroepen.

Het is opvallend en verontrustend dat – ondanks het verwachte forse verlies over 2024 en het gebrek aan stijgende volumes – er in de voortgangsrapportage geen enkele toelichting wordt gegeven over het verwachte resultaat of de financiële gevolgen voor de provincie.

Gebrek aan transparantie
Meer in het algemeen hekelt de alliantie het gebrek aan transparantie en informatievoorziening door Satijn. Zo werd informatie over de volumes op de MAA-website pas aangepast aan de realiteit na aandringen van de alliantie en ontbreken nog steeds de actuele volumes. Ook wordt geen informatie gegeven over de relatie tussen de verkeersintensiteit en het aantal hindermeldingen. Die daalden evenredig met het aantal vliegtuigen, maar dit wordt niet beschreven. De bewoners vragen zich af wat het vliegveld hiermee wil verhullen.

Al met al trekt pleinAIR een harde conclusie: het business plan uit 2022 is volstrekt onhaalbaar en heeft geen enkele relatie meer met de werkelijkheid. Desondanks wordt aan de Statenleden verteld dat er “geen aanleiding is om het plan bij te stellen”.

De analyse laat weinig heel van de positieve voorstelling in de voortgangsrapportage van Satijn. Het beeld dat ontstaat is dat van een vliegveld dat worstelt met zijn basisactiviteiten, ambitieuze maar onrealistische toekomstplannen nastreeft (zoals e-vliegen), cruciale risico’s negeert en hierover niet transparant communiceert. Provinciale Staten doen er goed aan die realiteit onder ogen te zien. En ernaar te handelen.

Bron

Belangrijke Russische luchthavens weer eens dicht

In de nacht van maandag op dinsdag moesten de vier grootste luchthavens van Moskou tijdelijk sluiten. Reden voor de sluiting was een Oekraïense droneaanval. Zowel de Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsia als Sergej Sobjanin, burgermeester van Moskou, bevestigden dat de luchthavens werden gesloten als gevolg van de aanval. Volgens Sobjanin werden ten minste zes drones onderschept en [...]

Het artikel Belangrijke Russische luchthavens weer eens dicht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Chaos op New York Newark Airport

Een ernstig tekort aan luchtverkeersleiders zorgt al meer dan een week voor grote chaos op Newark Liberty International Airport bij New York. Het tekort is het gevolg van meerdere technische storingen bij de luchtverkeersleiding van Newark en omliggende instanties. Alleen al op maandag 5 mei werd vijftien procent van alle vluchten geannuleerd en liep een [...]

Het artikel Chaos op New York Newark Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Belgische kustwacht geweigerd na opvallend besluit

De Belgische kustwacht moet haar vluchten boven de Noordzee tijdelijk stopzetten. Het vliegtuig van de organisatie is namelijk niet meer welkom op twee belangrijke vliegvelden. De luchthavens van Antwerpen en Oostende verbieden sinds 1 mei het gebruik van Avgas 100LL. De brandstof wordt hoofdzakelijk gebruikt door General Aviation-vliegtuigen, maar ook door het kustwachtvliegtuig, een Britten-Norman [...]

Het artikel Belgische kustwacht geweigerd na opvallend besluit is gepubliceerd op Up in the Sky.

Twente Airport nieuwe basis voor traumahelikopter?

De provincie Overijssel roept op tot een onderzoek of Twente Airport de basis kan worden voor de vijfde traumahelikopter in Nederland. Door het schrappen van het luchthavenbesluit van Vliegveld Teuge kan de extra Lifeliner daar voorlopig niet worden gestationeerd. Volgens Lubbert Talen, SGP-statenlid in Overijssel, is Twente Airport daarom ‘aan de beurt’. Volgens hem zouden [...]

Het artikel Twente Airport nieuwe basis voor traumahelikopter? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het afgelopen kwartaal reisden 16,6 miljoen reizigers met het vliegtuig van…

Het afgelopen kwartaal reisden 16,6 miljoen reizigers met het vliegtuig van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is ruim 2 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De toename komt voor rekening van Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. Het aantal mensen dat vloog via Maastricht Aachen Airport halveerde bijna.

Politieke rel rond eerste F-16 Bulgarije

In Bulgarije zorgt een defect aan een kersvers afgeleverd F-16-gevechtsvliegtuig voor politieke spanningen en speculaties over sabotage. Verschillende Bulgaarse parlementsleden eisen een officieel onderzoek naar mogelijke buitenlandse inmenging. Op 31 maart werd met veel ceremonie het eerste F-16 Block 70-toestel overgevlogen naar Bulgarije. De overstap naar de F-16 is onderdeel van een langverwachte modernisering van [...]

Het artikel Politieke rel rond eerste F-16 Bulgarije is gepubliceerd op Up in the Sky.

Maatschappijen omzeilen luchtruim Pakistan

De spanningen tussen India en Pakistan hebben zoals bekend hun gevolgen voor de luchtvaart. Verschillende maatschappijen vermijden nu het luchtruim van Pakistan. Verschillende internationale luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France en Lufthansa, mijden sinds maandag het Pakistaanse luchtruim vanwege de aanhoudende spanningen tussen India en Pakistan. Aanleiding is de terreuraanslag in het Indiase Pahalgam in april, die [...]

Het artikel Maatschappijen omzeilen luchtruim Pakistan is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol op de radar twee minuten stil

Op zondagavond 4 mei werd het vliegverkeer in Nederland tijdelijk stilgelegd ter ere van de Nationale Dodenherdenking. Een luchtverkeersleider van Schiphol deelde beelden van de radar tijdens de herdenking. Op radarbeelden is de bijzondere operatie goed zichtbaar. Rond 20.00 uur verschijnen boven Nederland drie patronen van wachtende vliegtuigen met Schiphol als bestemming boven Flevoland, de [...]

Het artikel Schiphol op de radar twee minuten stil is gepubliceerd op Up in the Sky.

Qatar Airways eerste klant voor omgebouwde 777

Mammoth Freighters heeft vorige week de eerste testvlucht uitgevoerd van haar omgebouwde Boeing 777-200. Het toestel vloog voorheen voor Delta Air Lines. De Boeing, registratie N705DN, werd omgebouwd bij Aspire MRO in Fort Worth, Texas. De testvlucht markeert een belangrijke mijlpaal in het conversieprogramma dat Mammoth in 2020 lanceerde. Tegelijkertijd maakte het bedrijf bekend dat [...]

Het artikel Qatar Airways eerste klant voor omgebouwde 777 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Streep door veel vluchten naar Israël

Meerdere luchtvaartmaatschappijen, waaronder Lufthansa en Ryanair, hebben besloten voorlopig niet meer naar Tel Aviv, de hoofdstad van Israël, te vliegen. Aanleiding voor het besluit is een raketinslag nabij Ben Gurion Airport. De Houthi-rebellen uit Jemen vuurden zondag meerdere raketten af op de Israëlische hoofdstad. Eén daarvan werd niet onderschept door het luchtafweersysteem en sloeg in naast een [...]

Het artikel Streep door veel vluchten naar Israël is gepubliceerd op Up in the Sky.

Icelandair ziet af van widebody-vliegtuigen

Icelandair wil haar laatste Boeing 767’s de komende jaren uitfaseren. De luchtvaartmaatschappij heeft echter haar plannen voor een vervangend vliegtuigtype gewijzigd. De maatschappij beschikt momenteel nog over vijf 767-300’s, waarvan drie in passagiersconfiguratie en twee als vrachtvliegtuig worden ingezet. Icelandair is al langer op zoek naar een opvolger voor de toestellen. Lange tijd was onduidelijk [...]

Het artikel Icelandair ziet af van widebody-vliegtuigen is gepubliceerd op Up in the Sky.

De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

Vorige maand is het boek “De luchtoorlog boven Nederland 1939-1945” verschenen. Het boek is uitgegeven ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945 (SGLO). Up in the Sky sprak met Ivo de Jong, samensteller van het boek en voorzitter van de SGLO. De Studiegroep Luchtoorlog kreeg enige bekendheid, toen in 2019 het [...]

Het artikel De luchtoorlog boven Nederland: verhalen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Spitfire maakt noodlanding in Engeland

Een historische Spitfire moest afgelopen zaterdag een buiklanding maken in een veld nabij Folkestone, Engeland. Beide inzittenden bleven ongedeerd. De Spitfire T.9, registratie G-BMSB (MJ627), kreeg tijdens de vlucht te maken met motorproblemen. De piloot van de tweezitter, eigendom van Fly a Spitfire uit Biggin Hill, werd gedwongen een noodlanding te maken met ingetrokken landingsgestel [...]

Het artikel Spitfire maakt noodlanding in Engeland is gepubliceerd op Up in the Sky.

Mogelijk annuleert Finnair meer vluchten naar Schiphol

Hoewel afgelopen vrijdag een groot aantal Finnair-vluchten geannuleerd werd, is voor komende maandag opnieuw een soortgelijke staking aangekondigd. Dat laat de vakbond Finnish Aviation Union (IAU) weten. Finnair kan nog niet zeggen welke gevolgen de staking gaat hebben. De luchtvaartmaatschappij laat wel weten dat ‘het waarschijnlijk is dat als de staking daadwerkelijk plaatsvindt, deze ook [...]

Het artikel Mogelijk annuleert Finnair meer vluchten naar Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Historisch vliegtuig vindt nieuw onderkomen

Vorige week vrijdag toonde de Stichting Noorduyn Foundation haar Noorduyn Norseman voor het eerst in de nieuwe kleuren. Het vliegtuig werd tentoongesteld in een hangaar op vliegveld Lelystad. Voor de gelegenheid was de locatie teruggebracht in jaren veertig-sferen, compleet met live muziek en re-enactors. De afgelopen jaren stond het toestel in het Nederlands Transport Museum [...]

Het artikel Historisch vliegtuig vindt nieuw onderkomen is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌