Lees weergave

De nieuwe Britse luchtvaartmaatschappij Global Airlines is gestart met haar…

De nieuwe Britse luchtvaartmaatschappij Global Airlines is gestart met haar eerste trans-Atlantische passagiersvlucht. Donderdag rond lunchtijd vertrok de vooralsnog enige Airbus A380 van de maatschappij, de ex-China Southern Airlines 9H-GLOBL, vanuit Glasgow richting New York JFK. De vlucht werd massaal gevolgd via trackingswebsites zoals Flightradar24.

Milieuorganisaties blijven het "onverantwoord en onacceptabel" vinden om Le…

Milieuorganisaties blijven het "onverantwoord en onacceptabel" vinden om Lelystad Airport open te stellen voor vakantievluchten, terwijl de luchthavendirecteur juist blij is dat nu eindelijk de knoop wordt doorgehakt. Het kabinet gaat volgens ingewijden binnen twee weken besluiten om er maximaal 10.000 passagiersvluchten per jaar toe te staan én F-35-gevechtsvliegtuigen te stationeren. "Civiele en militaire luchtvaart zijn fundamenteel verschillende kwesties, maar worden nu bewust door elkaar gehaald", reageren Greenpeace en Milieudefensie.

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

De iconische luchtverkeersleidingstoren op Schiphol ondergaat aanstaande zaterdag een metamorfose. LVNL vervangt de koepel bovenop de verkeerstoren. Voor velen is de verkeerstoren op Schiphol een herkenbaar plaatje: een hoge, betonnen cilinder met daarop twee cabines. Bovenop de bovenste, smalle cabine is een ronde koepel te zien. Deze zogenaamde radome huisvest de radarsystemen van de luchthaven [...]

Het artikel Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien is gepubliceerd op Up in the Sky.

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

Russische maatschappijen kampen met een aanzienlijk aantal piloten en cabinepersoneel dat zich ziek meldt. Aeroflot-dochter Rossiya Airlines aarzelt niet en vervangt hen door een groot aantal nieuwkomers. De Russische luchtvaartsector ervaart diverse uitdagingen, waaronder een opvallend hoog ziekteverzuim onder piloten bij airlines. Vooral Rossiya Airlines valt hierbij op. De maatschappij wordt geconfronteerd met een aanzienlijk [...]

Het artikel Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers is gepubliceerd op Up in the Sky.

Lelystad Airport gaat open voor vakantievluchten en wordt daarnaast ook de…

Lelystad Airport gaat open voor vakantievluchten en wordt daarnaast ook de basis van de nieuwe F-35’s. Dat plan ligt op tafel in het kabinet en daar wordt waarschijnlijk binnen twee weken mee ingestemd, bevestigen Haagse ingewijden na berichtgeving van De Telegraaf. Daarmee lijkt er eindelijk duidelijkheid te komen over de toekomst van de luchthaven.

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

Het is zo goed als zeker: Lelystad Airport wordt de nieuwe basis voor de Nederlandse F-35’s. De luchthaven gaat behalve F-35’s ook commercieel verkeer verwelkomen. Het kabinet hoopt op begrip vanuit de omgeving. Op dit moment liggen er twee voorstellen in de ministerraad. Het eerste houdt in dat het vliegveld wordt opengesteld voor commercieel verkeer [...]

Het artikel Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

Russische straaljager zorgt voor flinke irritatie

Een Russische Sukhoi Su-35 drong dinsdagavond 13 mei het NAVO-luchtruim binnen. De autoriteiten zijn niet gediend van de Russische actie en bestempelen deze als ‘zeer ernstig’. Terwijl Europa dinsdagavond keek naar de Estse inzending op het Songfestival-podium, zorgden de Russen voor hun eigen vermaak. De Russische straaljager vloog het Estse luchtruim binnen bij het noordelijke [...]

Het artikel Russische straaljager zorgt voor flinke irritatie is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

Een KLM Cityhopper Embraer 195-E2 was onderweg naar Nice toen het halverwege de vlucht plotseling omkeerde. Schiphol kreeg de oproep haar ‘langste baan’ vrij te houden.  Zondagavond 11 mei om 21:31 uur steeg het KLM-toestel op vanaf Schiphol onderweg richting Nice. Op dat moment had de Embraer 195-E2, registratie PH-NXI, al ruim een uur vertraging. [...]

Het artikel KLM-toestel keert halverwege vlucht om  is gepubliceerd op Up in the Sky.

Trump trakteert Boeing op ‘grootste order ooit’

Tijdens de veelbesproken reis die de Amerikaanse president Donald Trump deze week maakt in het Midden-Oosten, heeft Trump ook een verrassing voor Boeing. Qatar Airways plaatst de grootste bestelling uit de geschiedenis ooit bij de Amerikaanse fabrikant.  De deal hing al een poosje in de lucht, maar tijdens zijn officiële bezoek geeft Trump meer details [...]

Het artikel Trump trakteert Boeing op ‘grootste order ooit’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Qatar heeft woensdag een overeenkomst getekend voor de aankoop van 160 wide…

Qatar heeft woensdag een overeenkomst getekend voor de aankoop van 160 widebody's van Boeing voor staatsmaatschappij Qatar Airways. Dat gebeurde tijdens een bezoek van de Amerikaanse president Donald Trump aan de golfstaat. Het gaat om 130 Boeing 787's en 30 777X'en (de 777-9), plus 50 opties. Bij beide types gaat het om aanvullende orders, aangezien Qatar Airways ze al eerder besteld heeft. De extra vliegtuigen moeten de luchtvaartmaatschappij in staat stellen om nog harder te groeien.

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) moet van minister Madlener en de Tw…

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) moet van minister Madlener en de Tweede Kamer omwonenden die in de luchtvaart werken toelaten als bewonersvertegenwoorder, maar de MRS wil dat niet. “Iedereen is van harte welkom, ook omwonenden die op Schiphol werken,” zegt voorzitter Khadija Arib tegen Het Parool. “Alleen kunnen ze geen lid zijn van de raad, omdat het om conflicterende belangen kan gaan.” Volgens haar probeert de luchtvaartsector de MRS te kapen.

Het aantal meldingen van wangedrag aan boord van vliegtuigen is vorig jaar…

Het aantal meldingen van wangedrag aan boord van vliegtuigen is vorig jaar met meer dan een kwart toegenomen. Bijna 1.450 passagiers waren verbaal of fysiek agressief tegen bemanningsleden of medereizigers, blijkt uit cijfers van de ILT. Vooral van en naar Spanje gaat het regelmatig mis. Vakbond VNC noemt de ontwikkeling zorgelijk, maar privacyregels maken het lastig om vlieghufters permanent te weren.

Het aantal dagelijkse in- en uitstappers op station Schiphol Airport is vor…

Het aantal dagelijkse in- en uitstappers op station Schiphol Airport is vorig jaar licht gestegen, van 74.145 naar 74.382, ondanks grootschalige werkzaamheden aan het spoor die regelmatig voor overlast en minder treinverkeer zorgden. Daarmee was het luchthavenstation opnieuw het op vier na drukste treinstation van Nederland, zo blijkt uit cijfers die de NS gedeeld heeft.

KLM herbevestigt terugkeer naar Israël

KLM heeft tegenover De Volkskrant bevestigd nog steeds van plan te zijn om per 30 mei weer op Tel Aviv in Israël te gaan vliegen. Volgens de maatschappij is het daar veilig genoeg voor. KLM vliegt straks elke nacht met een Boeing 737 retour naar Israël, zonder tussenstops.

SchipholWatch in beroep tegen nieuw Luchthavenverkeersbesluit

Schiphol 's avonds(leestijd circa 2 minuten)

Het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit van minister Barry Madlener legaliseert ten minste 60.000 vliegbewegingen die Schiphol zich buitenwettelijk heeft toegeëigend. We onderzoeken de diverse mogelijkheden om tegen het besluit in beroep te gaan bij de Raad van State, alleen of met andere organisaties.

Uit de media is bekend dat onder meer Greenpeace, de Milieufederatie, OZV.nu, de RBV en MOB ook stappen willen zetten om het besluit van tafel te krijgen. Met deze organisaties is contact opgenomen om te informeren naar de stand van zaken. MOB heeft al een deel van het budget toegezegd.

Op dit moment zijn we in gesprek met advocaten die opereren op het snijvlak van luchtvaart, mensenrechten en beroepsprocedures. Het is nodig om vooraf een inschatting te maken van de kansen en risico’s van de procedure.

SchipholWatch vindt het belangrijk om nu in actie te komen omdat minister Barry Madlener met deze spoedklus de stap wil zetten om 478.000 vluchten te legaliseren in een geluidsruimte die – zonder ‘anticiperend handhaven’ – slechts ruimte biedt voor 400.000 tot 420.000 vluchten.

Legaliseren illegale vluchten
Dat heeft ons inziens niets te maken met het verbeteren van de leefomgeving, zoals door de rechter werd bevolen in het RBV-vonnis van 20 maart 2024. Het maakt juist tienduizenden overlastgevende vluchten legaal die nu geen wettelijke basis hebben en alleen maar mogelijk zijn omdat de Inspectie Leefomgeving & Transport niet mag handhaven. Deze dienst heeft de minister al veelvuldig gewaarschuwd dat het uitblijven van handhaving niet meer lang juridisch houdbaar is. Madlener kiest daarom nu de vlucht naar voren ten koste van de gezondheid en het leefgenot van honderdduizenden omwonenden.

Doneren
We vragen u vriendelijk om mee te helpen deze zaak te financieren en een donatie te doen zodat we in staat zijn om deze acties te ondernemen. De strafrechtelijke aangifte tegen de directieleden van de vliegindustrie die we eerder dit jaar met advocaat Bénédicte Ficq zijn opgestart, heeft een flinke hap uit onze begroting genomen, zodat nu extra geld nodig is.

Wij denken dat er gegronde redenen zijn waarom dit besluit niet rechtmatig is en dat het daarom door de Raad van State vernietigd zou moeten worden. Maar om dat voor elkaar te krijgen is wederom een juridische procedure nodig met kostbare advocaten.

Als we nu niet in actie komen, is een belangrijke kans verkeken om de sector weer binnen de grenzen van de wet te brengen. Want Madlener wil met zijn besluit opnieuw de grenzen oprekken in plaats van de leefomgeving daadwerkelijk te bevorderen. Het gesteggel met ‘stillere vliegtuigen’ is immers een puur theoretische benadering van een nog steeds groeiend probleem.

Haast geboden
Het liefst werkt SchipholWatch samen met een of meerdere van de partijen die naar de rechter willen stappen, maar gezien de beroepstermijn van maximaal zes weken is haast geboden. We zetten dan ook alvast de voorbereidende stappen om op tijd bij de Raad van State aan de bel te trekken.

Overigens wordt op 4 juni aanstaande een uitspraak van de rechter verwacht over de natuurvergunning van Schiphol. Volgens dé deskundige van ons land, Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment, is de kans groot dat die vergunning vernietigd zal worden en Schiphol weer terug bij af is. Volgens de wet mag een vliegveld niet zonder natuurvergunning actief zijn. MOB verwacht dat Schiphol recht heeft op slechts maximaal 273.000 vluchten.

Help ons te strijden voor uw belang en doneer om de rechtszaak mogelijk te maken!

Bron

Minister weigert actie op kankerverwekkende uitstoot Schiphol

vrouw met mondkapje(leestijd circa 3 minuten)

Recent beantwoordde minister Barry Madlener (I&W) vragen uit de Eerste Kamer over de uitstoot van zeer zorgwekkende (lees: kankerverwekkende) stoffen door Schiphol. Duidelijk is dat omwonenden nergens op hoeven te rekenen: vliegvelden mogen als enige industrie zoveel gifstoffen uitstoten als zij willen.

Daarmee heeft de vliegindustrie zijn zoveelste uitzonderingspositie te pakken. Terwijl de nieuwe Omgevingswet een verbetering voor iedereen zou moeten zijn, komen omwonenden er bekaaid vanaf. Een aanpak van het probleem wordt door Madlener vakkundig onder het tapijt geveegd.

Het is opnieuw een schrijnend voorbeeld van hoe de belangen van de vliegindustrie prevaleren boven volksgezondheid en milieu.

De discussie startte een aantal jaren geleden, toen oud-Kamerlid Lammert van Raan namens de Partij voor de Dieren vragen stelde over de gevaarlijke emissies van Schiphol. Toen was immers al duidelijk geworden uit de Emissieregistratie van het RIVM dat Schiphol industrienormen liefst duizenden keren overschreed.

Van Raan wilde graag dat ook Schiphol – net als alle andere industrieën in ons land – de emissies verplicht zou terugbrengen met de best mogelijke technologieën. Dat is een heldere, dwingende regel die voor vieze bedrijven geldt, maar niet voor vliegvelden.

Nauwelijks bepalingen
De uitstoot van vliegvelden valt namelijk niet onder de Omgevingswet, maar onder de Wet luchtvaart. En daarin is nauwelijks iets te ontdekken over uitstootnormen, laat staan dat er een minimalisatieplicht bestaat.

De minister komt nu met een zeldzame chicane in de interpretatie van de regels. Hij stelt als antwoord op de Kamervragen dat de minimalisatieplicht inderdaad is verwerkt in een specifieke zorgplicht onder artikel 2.11 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Goed nieuws, denkt de argeloze lezer dan.

Maar de duivel zit in de details, want vervolgens redeneert Madlener dat deze specifieke zorgplicht “uitsluitend geldt voor milieubelastende activiteiten die zijn aangewezen in hoofdstuk 3 van het Bal”. En wat blijkt? Activiteiten die de leefomgeving rond een vliegveld het meest direct en significant beïnvloeden – landen, opstijgen en taxiën van vliegtuigen – zijn onder het Bal NIET aangemerkt als milieubelastende activiteiten. En dus gaat Schiphol vrijuit.

‘Staand beleid’
Madlener werpt vervolgens een rookgordijn op door te stellen dat deze activiteiten worden gereguleerd door de Wet luchtvaart en het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB). Dat is “staand beleid” dat door de nieuwe Omgevingswet niet wordt veranderd. Het is ‘gedurfd’ van de minister om dit zo te stellen, want de Wet luchtvaart is primair gericht op de luchtverkeersleiding, de veiligheid en de geluidshinder. Er zijn nauwelijks concrete, dwingende regels opgenomen die vergelijkbaar zijn met de expliciete ZZS-minimalisatieplicht uit de Omgevingswet.

De minister verwijst expliciet naar “grenswaarden”, maar in de Wet luchtvaart worden slechts een klein aantal zeer zorgwekkende stoffen genormeerd. Veruit de meeste van de tientallen giftige stoffen die Schiphol uitstoot en die RIVM vastlegt in de Emissieregistratie, worden niet eens genoemd. Madlener schuift het probleem hiermee door naar wetgeving die aantoonbaar ontoereikend is voor de aanpak van ZZS.

Het enige waarop omwonenden kunnen terugvallen is daarom artikel 1.7 van de Omgevingswet, de algemene zorgplicht. Dat is een brede bepaling die zegt dat je de omgeving niet mag schaden. Het is een slap aftreksel van een concrete minimalisatieverplichting of grenswaarden voor álle zeer zorgwekkende stoffen. Het biedt nauwelijks houvast voor handhaving of rechtsbescherming. Onbegrijpelijk en onacceptabel.

Verwijzen naar onbruikbare studies
Barry Madlener (PVV) probeert vervolgens de zorgen te pareren door te verwijzen naar studies die zouden aantonen dat de bijdrage van de luchtvaart aan de lokale luchtkwaliteit “beperkt” is en dat de zzs-concentraties de grenzen niet zouden overschrijden. Maar juist deze rapporten werden onlangs finaal onderuit gehaald door een expertgroep die speciaal was ingesteld om een oordeel over dat “wetenschappelijk onderzoek” te geven.

Bovendien: ZZS zijn per definitie zeer zorgwekkend. Een minimale aanwezigheid kan al risico’s introduceren, zeker bij chronische blootstelling zoals rond vliegvelden. Het “beperkt zijn” buiten de directe omgeving zegt verder niets over de blootstelling van mensen die WEL dichtbij het vliegveld wonen of er zelfs werken.

Bovendien lieten de bekritiseerde studies zien dat ZZS met name vrijkomen tijdens het taxiën en aan de gate. Dat zijn precies die activiteiten die de minister uitzondert van de ZZS-regels in het Bal. Het is ronduit misleidend om met studies te zwaaien die het probleem bevestigen, terwijl tegelijkertijd de regelgeving voor hetzelfde probleem wordt uitgehold.

Onthutsend
De antwoorden van Madlener zijn onthutsend. Onder het mom van de nieuwe Omgevingswet worden luchtvaartactiviteiten die significant bijdragen aan de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen actief buiten het bereik van de specifieke ZZS-minimalisatieplicht geplaatst. De bescherming van omwonenden en medewerkers blijft hierdoor vaag en onvoldoende. Plus als uitsmijter dat het allemaal niet meevalt met het reduceren van de emissies, zodat Schiphol nog minstens tot 2030 de tijd krijgt om actie te ondernemen.

Het betekent opnieuw een achteruitgang in rechtsbescherming voor omwonenden. De minister creëert hier een regulatorisch vacuüm voor de meest schadelijke uitstoot van Schiphol. Opnieuw een illustratie dat de regering niet bereid is de vliegindustrie aan te pakken op zijn milieu- en gezondheidsimpact.

Bron

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

De Amerikaanse president Donald Trump heeft zich uitgesproken over zijn voornemen om een luxe Boeing 747-8, aangeboden door Qatar, te accepteren. Volgens Trump is het toestel bedoeld voor de Amerikaanse luchtmacht, niet voor persoonlijk gebruik. Er is de afgelopen dagen veel te doen over geweest; de Boeing 747-8 die de Qatarese Koninklijke familie aan Donald [...]

Het artikel Trump stellig over tijdelijke Air Force One is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

Bas Gerressen, een topman van KLM, ziet ondanks de politieke veranderingen in de Verenigde Staten geen forse vraagafname op de onlangs geïntroduceerde route vanaf Schiphol naar San Diego. Door de transitie reizen minder Europeanen naar de VS. Air France-KLM zag het aantal boekingen in het tweede kwartaal van dit jaar met 2,4 procent afnemen. Bovendien [...]

Het artikel KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft zijn voornemen om een luxe Boei…

De Amerikaanse president Donald Trump heeft zijn voornemen om een luxe Boeing 747 als geschenk van Qatar aan te nemen verdedigd. "De Boeing 747 wordt geschonken aan de Amerikaanse luchtmacht, niet aan mij!" schreef Trump op Truth Social. "Het is een geschenk van een land, Qatar, dat we al jaren succesvol verdedigen." De Verenigde Staten hebben een grote militaire basis in Qatar.

❌