❌

Lees weergave

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

Op een Lufthansa-vlucht van Frankfurt naar Sevilla vond vorig jaar een opmerkelijk incident plaats in de cockpit. Het toestel week vervolgens uit naar Madrid. Het onderzoeksrapport van het voorval, dat plaatsvond op 17 februari 2024, werd onlangs gepubliceerd. De vlucht werd uitgevoerd met een Airbus A321. Aan boord waren bijna tweehonderd passagiers. Rond half elf [...]

Het artikel Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending is gepubliceerd op Up in the Sky.

Grote variatie β€˜vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

De “Historic Heroes” Fly-In op vliegveld Hoogeveen trok vorige week vogels van allerlei plumage. Het evenement dat plaatsvond op 10 mei, werd georganiseerd door Egmond Vintage Wings. Het thema “Historic Heroes” verwees naar 80 jaar bevrijding, maar ook werd herdacht dat 85 jaar geleden de Duitse inval plaatsvond. Egmond Vintage Wings (EVW) is het familiebedrijf [...]

Het artikel Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

Een Airbus A320 van easyJet maakte afgelopen dinsdagmiddag een ongeplande landing in het Zwitserse Bazel omdat zes passagiers zich niet goed voelden. Het toestel, registratie G-EZOF, steeg met vluchtnummer U28653 in oostelijke richting op vanaf Londen Gatwick op weg naar het Cypriotische Paphos. Via België en Duitsland leek de A320 de route richting het eiland [...]

Het artikel EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde is gepubliceerd op Up in the Sky.

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

KLM vliegt al enkele maanden met de Airbus A321neo, het paradepaardje van de Europese vloot. Het toestel, dat niet alleen groter, stiller en zuiniger is dan de Boeing 737’s die het vervangt, moet ook voor de passagiers een betere ervaring met zich meebrengen, maar is dat ook echt het geval? We vliegen in economy van [...]

Het artikel De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gaat KLM-route door? β€˜Is heel serieus’

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert zegt dat KLM een weloverwogen besluit genomen heeft om haar vluchten eind deze maand naar de Israëlische hoofdstad Tel Aviv te hervatten. Het besluit volgt ondanks dat op 4 mei de luchthaven van de stad nog aangevallen werd door Houthi-strijders. Een ballistische raket sloeg in de buurt van de terminal in. Hierbij [...]

Het artikel Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer β€˜bloot’

De verkeerstoren van LVNL op de luchthaven Schiphol moet het nog een dag langer doen zonder de kenmerkende radome. De radarkoepel zou vandaag vervangen worden, maar de plaatsing is uitgesteld tot morgenochtend. De kenmerkende witte koepel dient ter bescherming van de radarinstallatie bovenop de verkeerstoren. Met een reusachtige kraan zou de nieuwe radome op de [...]

Het artikel Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het is mei 2021. Middenin de wereldwijde pandemie die alles op zijn kop zet…

Het is mei 2021. Middenin de wereldwijde pandemie die alles op zijn kop zette, vlieg ik op een Boeing 787 richting Buenos Aires. Na de service besluit een Russisch stel hun mondkapje niet meer op te zetten. De purser komt in de cockpit en kijkt me aan. "Notice of violation uitgedeeld?" vraag ik. "Ja Marc, dat heb ik al gedaan. Ze doen niet wat ik zeg, ze luisteren gewoon niet. Jij moet nu voor mij even naar rij drie.”

Vliegindustrie in spagaat: lagere brandstofkosten leiden tot hogere NOx-uitstoot

contrails(leestijd circa 3 minuten)

Aan de vooravond van het vonnis over de natuurvergunning van Schiphol op 4 juni aanstaande is het belangrijk om te beseffen dat de modernste straalmotoren met de minste CO2-emissies juist voor de grootste uitstoot van stikstofoxiden verantwoordelijk zijn.

Bij de natuurvergunning draait het vooral om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Het neerslaan van deze stof op natuurgebieden verslechtert de kwaliteit ervan en dient als belangrijke maatstaf om de invloed van een bepaalde sector op de natuur te bepalen.

Voor een verbetering van de toestand van de natuur is het zaak zo weinig mogelijk stikstofverbindingen uit te stoten. Hoe minder uitstoot, des te minder depositie.

Het is dan ook wrang om te zien dat de vliegindustrie in zijn jacht op lagere brandstofkosten technieken toepast die de stikstofemissies juist verhogen. Zo stoten de modernste en zuinige straalmotoren juist de meeste stikstofoxide uit.

Ronkende persberichten
De sector is berucht om ronkende persberichten waarin brandstofbesparing en schonere lucht worden benadrukt als gevolg van de nieuwste generaties straalmotoren. Over de afgelopen vijftig jaar zou het brandstofverbruik per passagierskilometer met zo’n 70 procent zijn gedaald. Voorwaar een prestatie van formaat.

Niet verteld wordt dat er een fundamenteel technisch probleem verscholen ligt in het hart van de straalmotor. Om minder brandstof te verstoken en dus minder CO2 uit te stoten, worden de motoren ontworpen om te werken bij steeds hogere drukverhoudingen (‘overall pressure ratio’) en steeds hogere turbine-inlaattemperaturen (‘turbine entry temperature’).

Het klinkt logisch: hogere temperaturen persen meer energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof. Maar hier wringt de schoen: hogere piektemperaturen en snellere chemische reacties tijdens de verbranding leiden direct tot de verhoogde vorming van NOx. Het gaat hier om een directe wisselwerking: wat goed is voor de CO2-efficiëntie door hogere temperaturen, is juist slecht voor de NOx-uitstoot.

In dubio
De vliegindustrie erkent dit in meerdere rapporten als een “aanzienlijke uitdaging” en probeert het probleem te ondervangen met slimmere verbrandingskamers die de piektemperaturen beperken, of door technieken als schrale verbranding (‘lean burn’) toe te passen. Maar ook hier staat de sector in dubio. De lean burn-aanpak, potentieel goed voor minder NOx, kan leiden tot lagere efficiëntie en een hoger gewicht. En dat resulteert dan weer in een verhoogde CO2-uitstoot die het klimaat schaadt.

Het ene milieuprobleem wordt zo ingeruild voor het andere. De focus op één doel – het verlagen van het brandstofverbruik voor lagere kosten (en minder CO2) – leidt tot onbedoelde en ongewenste gevolgen voor andere emissies zoals NOx.

Deze problematiek beperkt zich overigens niet tot het motorontwerp. Ook operationele keuzes van vliegfirma’s, vaak gedreven door de regelgeving op en rond een bepaalde luchthaven, leiden vaak tot hogere NOx-uitstoot.

Zo kan het verplicht beperken van de geluidshinder tijdens het opstijgen leiden tot extra NOx-emissies. Op Heathrow geldt bijvoorbeeld de 1000 voet-regel, waarbij toestellen meer vermogen moeten gebruiken dan normaal om op een afstand van zesenhalve kilometer een bepaalde vlieghoogte te hebben bereikt. Het resultaat is een grotere NOx-uitstoot en meer lawaai vlakbij de luchthaven ten faveure van minder lawaai iets verder weg.

‘Verwaarloosbaar’
Dit voorbeeld komt uit een analyse van de vliegsector zelf (mirror). Het toont aan dat de operationele praktijk kan leiden tot scenario’s met hogere NOx-uitstoot. Hoewel dit rapport – net als de Nederlandse overheid – suggereert dat de uitstoot van stikstofoxiden boven de 1000 voet een “verwaarloosbare impact” heeft op lokale niveaus op de grond, draagt deze wel bij aan milieuproblemen zoals de vorming van ozon, het beïnvloeden van methaanconcentraties en de vorming van een ‘stikstofdeken’ over het hele land.

De conclusie is dan ook ontnuchterend. De vliegindustrie bevindt zich in een technologische en operationele spagaat. De wens om brandstof te besparen drijft motorontwerpers ertoe hogere temperaturen en drukken te gebruiken, wat inherent de vorming van stikstofoxiden vergroot.

De zoveelste belofte om in de verre toekomst tot liefst 90 procent NOx te reduceren staat dan ook in schril contrast met de huidige realiteit, waarin de keuze voor lagere kosten leidt tot hogere NOx-uitstoot. Dat is slecht nieuws voor de natuur en dus voor de natuurvergunning van Schiphol.

De sterk stijgende NOx-uitstoot van de luchtvaart is mogelijk onderbelicht gebleven tijdens de rechtszaak in Den Haag, maar zal in de toekomst voor steeds grotere problemen zorgen.

illustratie: CBS

Onder meer KLM’s ceo Marjan Rintel vertelt te pas en te onpas over de ‘stillere en schonere’ nieuwe toestellen, maar ‘vergeet’ daarbij consequent de groeiende NOx-uitstoot te benoemen. Terwijl deze trend ook klip en klaar blijkt uit cijfers van het CBS. Inmiddels veroorzaakte de sector in 2023 maar liefst 47,4 miljoen kilo NOx-emissies. Dat is 13,6 procent van de totale uitstoot van ons land. En dat is zeer significant voor het al dan niet rechtmatig verlenen van een natuurvergunning.

Bron

De mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine is dit weekend verschenen, boor…

De mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine is dit weekend verschenen, boordevol reportages, analyses en achtergrondartikelen over de luchtvaart- en zakenreisindustrie. Deze maand lees je onder meer een uitgebreid interview met de topman van Air India, over de transitie van ongeliefd staatsbedrijf naar één van ’s werelds grootste airlines. Ook is de eerste bijdrage van nieuwe columnist Gordon verschenen.

Brussels Airport gaat verbouwen, en flink ook. De Belgische hoofdstedelijke…

Brussels Airport gaat verbouwen, en flink ook. De Belgische hoofdstedelijke luchthaven, in de volksmond bekend als Zaventem, ziet het aantal reizigers groeien en wil hen ook in de toekomst voldoende ruimte bieden. “Dit wordt de grootste investering in dertig jaar”, zegt topman Arnaud Feist in een groot interview met Luchtvaartnieuws Magazine. Met 40.000 slots op de plank is er nog veel groeiruimte op de Belgische luchthaven.

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

Vrijdag annuleerde Finnair wegens een nieuwe staking van de Finnish Aviation Union (IAU) tientallen vluchten. Ook voor maandag worden opnieuw acties aangekondigd. De staking vond plaats op Helsinki Airport, de luchthaven in de hoofdstad van Finland. Net zoals eerder deze maand legde het personeel van het vliegtuigonderhoud, de grondafhandeling en catering vier uur het werk [...]

Het artikel Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

De doorstart van een Emirates Airbus A380 op de luchthaven van het Engelse Birmingham bleef bij omwonenden niet onopgemerkt. De Superjumbo, registratie A6-EUP, vertrok afgelopen woensdagochtend 08:30 uur lokale tijd, bijna een uur later dan gepland, met vluchtnummer EK39 vanaf Dubai International Airport (Verenigde Arabische Emiraten). Na een vlucht van bijna zeven uur maakte de [...]

Het artikel Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

Lang geleden werden de KLM-bemanningen op lange reizen gestuurd. Soms was je wel drie weken van huis! Zo ging ik in augustus 1970 met de bemanning van een DC 8-63 naar Sydney, met tussenstops in Athene, Karachi, Bangkok en Jakarta. Deze reis duurde maar liefst negentien dagen. In Jakarta zouden we vier dagen blijven staan. [...]

Het artikel Een KLM-verblijf in Jakarta | Column is gepubliceerd op Up in the Sky.

Haar helikopter werd beschoten

Voor bekende Nederlander ging ze nog niet door toen ze op 6 februari 2023 met haar bijzondere verhaal te zien was in het televisieprogramma Het mooiste meisje van de klas. Of Dominique Schreinemachers, voormalig militair helikoptervlieger, wel als zodanig geldt sinds ze deel uitmaakt van een van de hunterteams in de 6-delige televisieserie Hunted? Met [...]

Het artikel Haar helikopter werd beschoten is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM overweegt om een nieuw basistarief in te voeren, waardoor het meenemen…

KLM overweegt om een nieuw basistarief in te voeren, waardoor het meenemen van trolleykoffertjes of andere grote stuks handbagage niet meer standaard bij de prijs is inbegrepen. Dat melden ingewijden aan De Telegraaf. Een klein tasje zou nog wel gratis mee aan boord mogen, net zoals bij prijsvechters. Eerder besloot dochterbedrijf Transavia al om betaalde handbagage in te voeren en dat heeft die maatschappij sindsdien veel geld opgeleverd.

De Limburgse coalitiepartij BBB is niet te spreken over de situatie rond Ma…

De Limburgse coalitiepartij BBB is niet te spreken over de situatie rond Maastricht Aachen Airport (MAA), waarin de provincie grootaandeelhouder is. Doorgaan met het businessplan komt neer op "bestuurlijke onkunde", zei BBB-Statenlid Duncan Zeedzen in een vergadering. Ook andere fracties waren kritisch. Coalitiepartijen CDA en VVD willen de luchthaven de tijd geven.

Vliegen vanuit Nederland dreigt de komende jaren veel duurder te worden dan…

Vliegen vanuit Nederland dreigt de komende jaren veel duurder te worden dan vanuit buurlanden, waardoor de luchtvaartsector vreest dat nog meer reizigers vanaf luchthavens net over de grens zullen vertrekken. De Nederlandse regering gaat in 2027 de vliegtaks fors verhogen, terwijl Duitsland de vliegtaks juist verlaagt en ook de nieuwe Belgische regering vliegen goedkoop wil houden. Minister Madlener (Infrastructuur) vindt het echter nog te vroeg om de effecten hiervan te voorspellen. Afzien van de verhoging is volgens hem in ieder geval geen optie, omdat dit zo is afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord.

Kriebels aan boord van Airbus A320

Een reiziger zegt ‘nooit meer’ met Spirit Airlines te vliegen nadat ze kakkerlakken in de cabine van een A320. De luchtvaartmaatschappij zegt maatregelen te hebben genomen om herhaling te voorkomen. Tijdens een vlucht van Spirit Airlines filmde een passagier ten minste twee kakkerlakken die over de wand van de cabine kropen. De passagier die geboekt [...]

Het artikel Kriebels aan boord van Airbus A320 is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌