❌

Lees weergave

Medewerkers van de luchthaven Schiphol ervaren een relatief hoge werkdruk e…

Medewerkers van de luchthaven Schiphol ervaren een relatief hoge werkdruk en weinig autonomie in vergelijking met andere werkenden in Nederland. Dat volgt uit onderzoek van TNO in opdracht van Schiphol en vakbonden FNV en CNV waaraan ongeveer 1600 van de in totaal 75.000 luchthavenmedewerkers hebben deelgenomen. Zo heeft personeel onder andere het gevoel niet altijd zelf beslissingen te kunnen nemen in het uitvoeren van werkzaamheden.

Onderzoek naar ervaringen medewerkers op Schiphol afgerond: aan de slag

Schiphol heeft in samenwerking met 12 werkgevers en vakbonden CNV en FNV een onderzoek laten doen naar de ervaringen van medewerkers op de luchthaven. Aan het onderzoek, uitgevoerd door TNO, deden bijna 1.600 medewerkers mee. De resultaten laten zien dat er op het gebied van de werkdruk, omgangsvormen en de cultuur rondom veiligheid verbeteringen nodig zijn, zodat Schiphol een goede, veilige en aantrekkelijke plek is om te werken. Dit is de eerste van een terugkerend onderzoek in deze opzet.  

Met het onderzoek is invulling gegeven aan een van de afspraken uit het sociaal akkoord, gesloten tussen Schiphol Group en vakbonden CNV en FNV. Medewerkers uit de beveiliging, passagiers- en bagageafhandeling en (bus)vervoer deden mee aan het onderzoek.  

Belangrijkste bevindingen 

Uit het onderzoek blijkt dat er verbetering nodig blijft op het gebied van werkdruk, omgangsvormen, cultuur rondom werkveiligheid en gezondheid. Uit de resultaten komt naar voren dat bijvoorbeeld dat 38% van de medewerkers die hebben meegedaan aan het onderzoek, aangeeft dat hun werkdruk hoog is. Verder blijkt dat 36% van de medewerkers ongewenst gedrag ervaart in het werk, voornamelijk door passagiers. Een deel van de medewerkers geeft daarnaast aan dat zij minder tijd en aandacht ervaren dan zij zouden willen om te werken volgens de veiligheidsregels en36 % geeft aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling dat het management veiligheid prioriteit geeft, ook als het werk daardoor meer tijd kost. Uit het onderzoek blijkt verder dat tweederde van de werknemers tevreden is met hun werk. 

Werk aan de winkel 

Schiphol, werkgevers en vakbonden gaan op korte termijn met de resultaten aan de slag. De eerste bijeenkomst heeft vandaag plaatsgevonden. Zowel dit gezamenlijke initiatief als de uitkomsten benadrukken het belang van samenwerking om een goede werkomgeving te creëren, ieder met eigen verantwoordelijkheid. Medewerkers zijn daarbij nauw betrokken, zodat zij centraal staan bij verbeteringen. Dit was de eerste keer dat dit onderzoek is uitgevoerd en door in de komende jaren het onderzoek te herhalen, willen de partijen de voortgang monitoren en blijven werken aan een betere werkdruk en tevredenheid. 

Een samenvatting van het onderzoek is te vinden als bijlage, aan de rechterkant van deze pagina.

Natuurvergunning Schiphol onderuit: rechter prikt door sjoemelberekeningen heen

Nieuwkoopse Plassen(leestijd circa 5 minuten)

De rechtbank in Den Haag deelt vandaag een mokerslag uit aan Schiphol en de ministeries van Infrastructuur en Landbouw. De natuurvergunning is vernietigd vanwege sjoemelberekeningen. Wat nu?

Volgens de rechter voldoet de natuurvergunning niet aan de cruciale eisen voor intern en extern salderen van de stikstofdepositie op beschermde natuurgebieden. Het is niets minder dan een overwinning voor de natuur en de partijen die al jaren strijden tegen de ongebreidelde groei van het vliegveld, waaronder MOB, de gemeente Nieuwkoop, Greenpeace en Milieudefensie.

Het vonnis legt pijnlijk bloot dat de aanpak van Schiphol en de overheid tekortschiet om aan de natuurwetgeving te voldoen, vooral waar het gaat om de schadelijke effecten van stikstof. De uitspraak volgt op beroepen tegen het besluit van toenmalig minister Christianne van der Wal om Schiphol een natuurvergunning te verlenen.

Een natuurvergunning is in ons land vereist als een activiteit belangrijke gevolgen kan hebben voor een Natura 2000-gebied. De exploitatie van Schiphol heeft effecten op tal van beschermde (en onbeschermde) natuurgebieden.

Significante gevolgen
Om te bepalen of er significante gevolgen bestaan, werd in het verleden vaak gekeken naar de ‘referentiesituatie’, de situatie zoals die was toegestaan op basis van eerdere vergunningen op sleuteldata. In dit geval waren dat 1994 voor de Vogelrichtlijngebieden en 2004 voor de Habitatrichtlijngebieden.

De nieuwe activiteit – in dit geval de aangevraagde exploitatie met maximaal een half miljoen vliegbewegingen per jaar – mocht dan worden vergeleken met die referentiesituatie. Dat zou dan het ‘bestaande recht’ zijn en wordt ‘intern salderen’ genoemd.

Eind december vorig jaar heeft de Raad van State de spelregels echter aangescherpt. Zij bepaalde dat de referentiesituatie niet meer mag worden gebruikt om op voorhand significante gevolgen uit te sluiten. Nu mag de referentiesituatie alleen nog worden ingezet als mitigerende maatregel. En dan komen we bij het cruciale punt: voor het inzetten van een mitigerende maatregel, ook als het intern salderen betreft, geldt het ‘additionaliteitsvereiste’.

Additionaliteit
Dit betekent dat de maatregel – in dit geval het voortzetten van de activiteit tot het niveau van de referentiesituatie, in plaats van deze te verminderen – niet al noodzakelijk mag zijn als maatregel om instandhouding van de natuur te kunnen garanderen.

In de vergunningsprocedure heeft het ministerie twee referentiesituaties gehanteerd: voor Natura 2000-gebieden die voor 2003 waren aangewezen golden bestaande rechten tot 460.000 vliegbewegingen via het Aanwijzingsbesluit 2000 en voor gebieden na die datum ging het uit van 480.000 vliegbewegingen op basis van het Luchthavenverkeersbesluit uit 2008.

MOB en de gemeente Nieuwkoop betoogden in deze zaak dat het ministerie deze referentiesituaties veel te rooskleurig had voorgesteld en ten onrechte aannam dat Schiphol al over dergelijke omvangrijke ‘bestaande rechten’ beschikte. Zij voerden aan dat bij het bepalen van de referentiesituatie rekening moest worden gehouden met destijds bestaande praktische beperkingen op Schiphol (terminalcapaciteit, vliegtuigtypes, procedures) en niet alleen met theoretische mogelijkheden. Ook stelden zij dat eerdere besluiten meer beperkingen oplegden dan het Aanwijzingsbesluit uit 2000.

De rechtbank volgde dit betoog niet, maar geeft het ministerie en Schiphol op dit punt gelijk. De rechter oordeelde dat het ministerie terecht mocht uitgaan van de publiekrechtelijke begrenzingen zoals vastgelegd in de Aanwijzingsbesluiten, ondanks dat deze besluiten niet wettelijk zijn vastgelegd.

Onverwachte acceptatie referentiesituatie
De rechtbank concludeerde dat op de referentiedatum 1994 meer dan 460.000 vliegbewegingen mogelijk waren (zelfs 516.000 tot 540.000) en dat het Aanwijzingsbesluit uit 2000 (met 460.000 vliegbewegingen) wel degelijk een beperking inhield. Voor de gebieden aangewezen na 2003 achtte de rechtbank het aannemelijk dat het LVB uit 2008 ruimte biedt aan 480.000 vliegbewegingen, hoewel toenmalig minister Mark Harbers meerdere malen heeft bevestigd dat dit aantal uitkwam op 400.000 tot maximaal 420.000.

Hoewel de rechtbank de vaststelling van de hoeveelheid vliegbewegingen dus grotendeels goedkeurt, gaat het mis bij de toepassing van de nieuwe rechtspraak over additionaliteit.

Het ministerie en Schiphol stelden zich aanvankelijk op het standpunt dat het additionaliteitsvereiste niet gold voor het intern salderen met de referentiesituatie, omdat het beëindigen van de Schiphol-exploitatie naar hun inzicht geen maatregel tot instandhouding is. Schiphol ging zelfs zover te betogen dat er in dit geval helemaal geen sprake was van intern salderen, omdat de vergunning slechts een ‘vastlegging van bestaand recht’ zou zijn.

Argumentatie van tafel
De rechtbank veegt dit argument resoluut van tafel: de aangevraagde vergunning omvat een uitbreiding van het aantal vliegbewegingen en is daarmee een nieuw project. Intern salderen met de referentiesituatie is aan de orde en dus geldt ook het additionaliteitsvereiste.

Nadat de Raad van State in december 2024 duidelijkheid gaf over de additionaliteitseis heeft het ministerie (overigens te laat, maar de rapporten werden door de rechter alsnog toegelaten) getracht de additionaliteit te onderbouwen. De rapporten schetsten een beeld van historische dalingen van stikstofemissies en depositie in Nederland en gaven prognoses voor een voortgaande daling in de betrokken Natura 2000-gebieden tot 2030.

De rechtbank accepteert dat hiermee aannemelijk is gemaakt dat sprake is van een ‘blijvende daling’ van stikstofdepositie in de betrokken gebieden.

Onvoldoende
Maar dat blijkt niet voldoende, oordeelde de rechtbank. De uitspraken van de Raad van State impliceren een strengere motivatieplicht voor additionaliteit wanneer mitigerende maatregelen (zoals intern salderen) ook als passende maatregelen kunnen worden ingezet, zeker in gebieden waar sprake is van (dreigende) verslechtering of verstoringen met belangrijke effecten.

In die gevallen moet niet alleen een blijvende daling aannemelijk worden gemaakt, maar moet ook inzichtelijk worden gemaakt dat hiermee wordt voorzien in de noodzakelijke daling van stikstofdepositie binnen een afzienbare termijn om het behoud van de natuur te borgen en verslechtering te voorkomen.

En op dit punt faalde het ministerie volkomen. De rechter oordeelt dat het ministerie met de overlegde rapporten er niet in is geslaagd om dit inzichtelijk te maken. De prognoses van een algemene daling volstaan niet; er had concreet moeten worden aangetoond hoe de inzet van het ‘bestaande recht’ en de overige maatregelen bijdragen aan het wegnemen van de noodzaak tot andere maatregelen tot behoud van de natuur in de specifieke gebieden met problemen.

De rapporten geven dit essentiële inzicht niet. Dit gebrek aan motivering, in strijd met het additionaliteitsvereiste zoals aangescherpt door de Raad van State, is de doorslaggevende reden waarom de rechtbank de natuurvergunning vandaag vernietigt.

Verstoring diersoorten
De beroepen brachten ook bezwaren naar voren met betrekking tot verstoring door geluid en optische verstoring. De rechters oordelen hierover grotendeels dat de beoordeling voldoet aan de eisen, inclusief het gebruik van intern salderen met de referentiesituaties. In tegenstelling tot bij stikstof acht de rechtbank het niet onderbouwd dat voor geluid of optische verstoring maatregelen nodig zijn in de betrokken gebieden.

Er zijn echter wel specifieke punten van kritiek op de geluidsbeoordeling. De rechtbank vindt dat het ministerie onvoldoende heeft gemotiveerd hoe de referentiesituatie voor geluid is bepaald voor drie Natura 2000-gebieden, namelijk Eilandspolder, de Oostelijke Vechtplassen en de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck.

Ook is onvoldoende gemotiveerd waarom de toename van de geluidsbelasting voor de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck niet nader is beoordeeld. Dit vormt een bijkomend falen van de vergunning, aldus de rechtbank.

Schiphol onder druk
De vernietiging van de natuurvergunning betekent dat Schiphol op dit moment actief is zonder de wettelijk vereiste natuurvergunning. Dit zet het vliegveld (en de overheid) onder forse druk. Het vonnis maakt duidelijk dat een nieuwe vergunning alleen kan worden verleend als de stikstofproblematiek fundamenteel anders wordt aangepakt.

De overheid moet nu niet alleen aantonen dat er een algemene daling is van stikstof, maar specifiek en concreet aantonen hoe de activiteiten van Schiphol zich verhouden tot de noodzaak voor herstel en het voorkomen van verdere schade in de kwetsbare Natura 2000-gebieden. De lat lig veel hoger, in lijn met de eisen van natuurbeschermers zoals MOB.

Het ministerie moet nu een nieuw besluit nemen, waarbij de tekortkomingen die de rechtbank heeft vastgesteld, hersteld moeten zijn. Dit kost veel tijd en is complex, gezien de eis om de noodzakelijke daling binnen een afzienbare termijn aan te tonen voor gebieden die onder druk staan.

Greenwashing uit den boze
De kans is groot dat dit alleen mogelijk is met verdergaande, echte stikstofreductie vanuit de luchtvaartindustrie zelf, bovenop de algemene en blijkbaar onvoldoende gemotiveerde dalingen.

De uitspraak is een duidelijke boodschap: de natuurwetgeving, inclusief de striktere interpretatie van salderen en additionaliteit door de hoogste bestuursrechter, is niet vrijblijvend. Greenwashing met ontoereikende rapporten die een ‘blijvende daling’ suggereren zonder de link te leggen naar de ecologische noodzaak voor herstel, wordt niet langer geaccepteerd door de rechter.

Het vonnis opent opnieuw de mogelijkheid om een handhavingsverzoek in te dienen op het illegaal actief zijn zonder natuurvergunning. Hoewel dit verzoek door de rechter nu is afgewezen (omdat Schiphol immers beschikte over de onhoudbare natuurvergunning) is dat nu niet meer het geval.

De druk op Schiphol om écht te verduurzamen en mogelijk te krimpen om aan de natuurwetgeving te voldoen, is hiermee aanzienlijk toegenomen. Het vonnis is een cruciale stap richting een luchtvaart die wél rekening houdt met de grenzen van onze leefomgeving.

Bron

Door hevige turbulentie zijn acht passagiers en één bemanningslid gewond ge…

Door hevige turbulentie zijn acht passagiers en één bemanningslid gewond geraakt op een Ryanair-vlucht die woensdagavond onderweg was van Berlijn naar Milaan. Ongeveer driekwartier na vertrek uit de Duitse hoofdstad kwam het toestel terecht in een zware storm, waarna er werd uitgeweken naar de luchthaven van het Beierse Memmingen. Daar zijn drie gewonden naar het ziekenhuis gebracht, waaronder een jong kind. De overige inzittenden met verwondingen konden ter plekke behandeld worden. 

IATA-topman kritisch op tariefstijging Schiphol

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft toestemming gegeven aan Amsterdam Airport Schiphol om haar luchthaventarieven met in totaal 33 procent te verhogen over een periode van drie jaar. Deze tariefstijging betekent dat de kosten voor luchtvaartmaatschappijen in 2027 dubbel zo hoog zullen zijn als in 2019. De International Air Transport Association (IATA), die wereldwijd [...]

Het artikel IATA-topman kritisch op tariefstijging Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing ontspringt de dans in strafproces 737 MAX

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing betaalt in totaal 1,1 miljard dollar om strafrechtelijke vervolging te voorkomen in verband met twee dodelijke vliegtuigcrashes met de 737 MAX. Dat blijkt uit documenten die woensdag zijn ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond, de Securities and Exchange Commission (SEC). De schikking, die is getroffen met het Amerikaanse ministerie van Justitie, voorkomt [...]

Het artikel Boeing ontspringt de dans in strafproces 737 MAX is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuwe Zuid-Amerika-route voor KLM

KLM is woensdagochtend officieel gestart met een nieuwe lijndienst naar Georgetown, de hoofdstad van Guyana. De eerste vlucht vertrok rond 11:00 uur vanaf Schiphol en markeert het begin van een tweemaal wekelijkse verbinding met de Zuid-Amerikaanse bestemming. Op de heenweg maakt de vlucht een tussenstop op Sint Maarten, waarmee KLM ook de frequentie naar dat [...]

Het artikel Nieuwe Zuid-Amerika-route voor KLM is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gewonden na turbulentie Ryanair-vlucht

Een hevige onweersbui boven Zuid-Duitsland heeft woensdagavond geleid tot een voorzorgslanding van een Ryanair-vlucht. Het toestel, een Boeing 737-800 met 170 passagiers en zes bemanningsleden aan boord, raakte tijdens de vlucht van Berlijn naar Milaan in ernstige turbulentie. Hierdoor besloot de crew uit te wijken naar de luchthaven van Memmingen, in de regio Unterallgäu. De [...]

Het artikel Gewonden na turbulentie Ryanair-vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol opent eerste Louis Vuitton-winkel

Op 27 mei opende Schiphol de eerste Louis Vuitton-winkel in Lounge 2. De opening vormt een nieuwe mijlpaal in Schiphols transformatie om de ervaring van passagiers op de luchthaven te verbeteren. Dagelijks kunnen duizenden intercontinentale reizigers kennismaken met de wereld van Louis Vuitton. 

Modern design en luxueuze beleving 
De winkel beslaat ruim 200 vierkante meter en kenmerkt zich door een modern ontwerp dat Louis Vuittons toewijding aan elegantie en innovatie weerspiegelt. De winkel biedt een gastvrije omgeving waar reizigers de iconische collecties van het merk kunnen ontdekken: van reiscollecties en iconische lederwaren tot elegante accessoires, schoenen en geuren. Bij binnenkomst treffen reizigers ook een selectie kunstwerken aan, waaronder een kleurrijke totem van Florencia Vual (Galerie Glustin), waarin werk van de Nederlandse kunstenaar Hadassa Emmerich is verwerkt. 

Persoonlijke touch voor reizigers 
Ter gelegenheid van de opening introduceert Louis Vuitton een nieuw en exclusief stempelontwerp waarmee reizigers hun Louis Vuitton-lederwaren, zoals een paspoorthoes, kunnen personaliseren. Net zoals visumstempels herinneren aan bestemmingen, vormt dit gepersonaliseerde detail een bijzonder verzamelitem voor de moderne wereldreiziger.  

Opnieuw haalt de luchtvaart bakzeil. Volgens de Autoriteit Consument &…

Opnieuw haalt de luchtvaart bakzeil. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de forse tariefverhoging van Schiphol voor de periode 2025-2027 niet onredelijk. Schiphol hoeft de 41 procent hogere haventarieven per 1 april jl. voor dit jaar dus niet terug te draaien. Afgelopen drie jaar was de luchthaven gemiddeld ook al 40 procent duurder.

Groen licht van ACM voor nieuwe tarieven Schiphol

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de nieuwe tarieven die Schiphol per 1 april jl. rekent, goedgekeurd. De havengelden stijgen in drie jaar met 37% om noodzakelijke investeringen mogelijk te maken en de kwaliteit van de luchthaven verder te verbeteren. Ook differentieert Schiphol de havengelden sterker dan ooit. Daardoor worden de tarieven voor stillere vliegtuigen voordeliger, terwijl luchtvaartmaatschappijen voor oudere, lawaaiigere toestellen relatief meer gaan betalen. De tarieven stijgen in 2025 met 41%, in 2026 met 5% en dalen in 2027 met 7,5%*.

CFO Robert Carsouw van Schiphol: ‘We waarderen de grondige toets van de ACM en zijn tevreden met de bevestiging dat de nieuwe tarieven redelijk zijn. De ruimte die dit biedt, benutten we om de luchthaven op alle gebieden te verbeteren. We investeren in verbetering van de kwaliteit van dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden voor iedereen die op Schiphol werkt en een goede balans met onze omgeving. Op al deze punten zijn we vol energie en in samenwerking met luchtvaartmaatschappijen aan de slag.’

Oordeel ACM
De ACM heeft Schiphols tarieven aan de Wet luchtvaart getoetst na klachten van luchtvaartmaatschappijen en belangenorganisaties over de hoogte van de stijging en het feit dat de tarieven voor het opstijgen en landen een stuk hoger worden voor toestellen die relatief meer lawaai maken.

Over de verhoging van de tarieven oordeelt de ACM dat deze niet onredelijk zijn. De ACM komt tot dit oordeel na vergelijking met andere luchthavens en omdat uit het onderzoek van de ACM duidelijk is geworden dat de tarieven niet hoger zijn dan de onderliggende kosten van Schiphol.

Over de differentiatie oordeelt de ACM: ‘Nachtvluchten wegen veel zwaarder mee in de geluidsberekeningen, omdat deze vluchten meer overlast veroorzaken voor omwonenden. Schiphol mag deze nachttarieven dus relatief hoger maken. Ook moet Schiphol de lawaaiigste categorieën duurder kunnen maken om de stillere categorieën goedkoper te kunnen maken, zodat luchtvaartmaatschappijen worden gestimuleerd om stillere toestellen in te zetten. […] Tot slot is geen sprake van misbruik van een economische machtspositie, omdat Schiphol niets extra’s verdient met deze tariefdifferentiatie en het algemeen belang nastreeft.’

De luchtvaartmaatschappijen hadden ook klachten ingediend tegen een verbod op bepaalde typen vliegtuigen dat Schiphol vanwege geluidsoverlast had opgenomen in haar voorwaarden. De ACM oordeelde dat Schiphol dit verbod niet zelfstandig mag invoeren. Schiphol ziet dit anders en vindt het daarnaast een belangrijke maatregel om geluidshinder te verminderen.

Vind hier meer details en uitleg over de nieuwe tarieven van Schiphol

*De definitieve tarieven voor 2026 en 2027 worden komende 2 jaar formeel vastgesteld. Deze kunnen nog beïnvloed worden door toekomstige verrekeningen en toekomstige externe factoren.

Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd niets te gaan doen aan de omstreden verhoging van de havengelden op Schiphol. Luchtvaartmaatschappijen hadden bezwaar aangetekend tegen de stijging van maar liefst 41 procent. De ACM stelt dat de sterke verhoging van luchthavengelden op Schiphol ‘niet onredelijk’ is. Zo mag de luchthaven lagere tarieven rekenen aan [...]

Het artikel Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest is gepubliceerd op Up in the Sky.

Oliestaat gaat elektrisch vliegen

Joby Aviation Inc. gaat mogelijk maar liefst tweehonderd luchttaxi’s verkopen met hulp van een grote Saoedisch-Arabische investeerder. Joby Aviation en Abdul Latif Jameel, een in Djedda gevestigde onderneming, hebben een intentieverklaring ondertekend die uiteindelijk zou moeten leiden tot de verkoop van tot wel tweehonderd elektrische luchttaxi’s. Zo maakten beide partijen dinsdag gezamenlijk bekend. Abdul Latif [...]

Het artikel Oliestaat gaat elektrisch vliegen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Zweedse Gripen-straaljager krijgt er een order bij

Thailand heeft gekozen voor een nieuw gevechtsvliegtuig. De Saab Gripen E/F moet in de toekomst zorgen voor de luchtverdedigingscapaciteit van het koninkrijk. De Koninklijke Thaise Luchtmacht heeft vandaag bevestigd dat zij de Saab Gripen E/F heeft geselecteerd als haar toekomstige multirole gevechtsvliegtuig. Saab en de Zweedse Defensie Materieelorganisatie (FMV) zullen nu samen met Thailand de [...]

Het artikel Zweedse Gripen-straaljager krijgt er een order bij is gepubliceerd op Up in the Sky.

Megaorder voor Airbus op komst

China overweegt om bij Airbus een grote order te plaatsen voor mogelijk honderden vliegtuigen, melden bronnen rond de onderhandelingen. Weer wint Airbus het van Boeing. Airbus voert momenteel gesprekken met Chinese luchtvaartmaatschappijen over een potentiële megabestelling. Dat melden anonieme bronnen dichtbij de betrokken partijen aan Bloomberg. Het zou gaan om een mix van narrowbody- en [...]

Het artikel Megaorder voor Airbus op komst is gepubliceerd op Up in the Sky.

LOT Polish AIrlines heeft besloten om na twaalf jaar weer gratis alcohol en…

LOT Polish AIrlines heeft besloten om na twaalf jaar weer gratis alcohol en fruitsappen op een groot deel van haar Europese vluchten te serveren. In 2013 stopte de maatschappij daarmee uit kostenbesparing, maar nu kunnen Economy Class-passagiers op alle vluchten van 1,5 uur of langer weer kosteloos bijvoorbeeld een biertje of een wijntje drinken. Ook op de lijndienst tussen Schiphol en Warschau. Sterke drank en frisdrank blijft wel tegen betaling.

Global Airlines reageert op geruchten

De Britse luchtvaartstartup Global Airlines heeft stevig uitgehaald naar recente berichtgeving over de toekomst van de maatschappij. In een verklaring van 3 juni 2025 noemt de luchtvaartmaatschappij, geleid door ondernemer James Asquith, een deel van de rondgaande informatie ‘complete onzin.’ ‘Het is duidelijk dat sommigen enorme speculatie als feit presenteren,’ aldus een woordvoerder van Global [...]

Het artikel Global Airlines reageert op geruchten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Europese Unie sluit luchtruim voor twee landen

Sinds gisteren zijn luchtvaartmaatschappijen uit Suriname en Tanzania niet langer welkom in het luchtruim van de Europese Unie. De Europese Commissie heeft die beslissing genomen omdat de luchtvaart in beide landen niet voldoet aan de internationale veiligheidsregels. Tijdens controles vonden Europese veiligheidsexperts grote problemen. Zo is er een tekort aan goed opgeleid personeel en wordt [...]

Het artikel Europese Unie sluit luchtruim voor twee landen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Altijd al gedroomd van een rol in het luchtruim?

Als Onderofficier Luchtgevechtsleiding bij de Koninklijke Luchtmacht ben jij de onmisbare schakel die zorgt voor een betrouwbaar luchtbeeld. Je werkt met geavanceerde radar- en communicatiesystemen om het luchtruim te bewaken en te coördineren. In deze rol ondersteun je de luchtgevechtsleiding en draag je bij aan de veiligheid en effectiviteit van luchtoperaties. Wat houdt de functie [...]

Het artikel Altijd al gedroomd van een rol in het luchtruim? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Mijlpaal voor Boeing 737 MAX

Vliegtuigbouwer Boeing heeft vorige maand voor het eerst sinds 2020 een maandelijkse productie van 38 737 MAX-toestellen gehaald. Dat meldt The Air Current. De mijlpaal markeert een stap richting herstel van de productielijn van het populaire vliegtuig, na jaren van problemen met de machines, en een reeks strenge toezichtmaatregelen. De productiestap werd op 30 mei [...]

Het artikel Mijlpaal voor Boeing 737 MAX is gepubliceerd op Up in the Sky.

Personeel van NS staakt vrijdag in de regio Midden, kondigt FNV aan. Het sp…

Personeel van NS staakt vrijdag in de regio Midden, kondigt FNV aan. Het spoorbedrijf is volgens de vakbond niet ingegaan op een ultimatum waarin eisen stonden om tot een nieuwe cao voor medewerkers te komen. NS waarschuwt reizigers dat dit een landelijke impact gaat hebben, waardoor er vrijdag helemaal geen treinen zullen rijden. Dat komt doordat de NS vanuit de regio Midden, in Utrecht, het landelijke treinverkeer aanstuurt.

❌