❌

Lees weergave

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

Hoewel Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, Lelystad Airport toegankelijk wil stellen voor vakantievluchten, ziet de politiek daar nog geen soelaas in. Aanvankelijk zou vrijdag een besluit verwacht worden. Het was aan Madlener om de politiek de overtuigen. Zijn wens is om Lelystad Airport voor burgerluchtvaart te openen met jaarlijks 10.000 vliegbewegingen. Dat komt [...]

Het artikel Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

Achter het glanzende uniform van piloten schuilen onvoorspelbare diensten, gemiste verjaardagen en andere zaken die het sociale leven stelselmatig fileren. Veel vliegers gaan daardoor niet ontoevallig vrijgezel door het leven. Zie maar eens een partner te vinden die dit leed vrijwillig met je deelt, en daarnaast ook nog een gezin met (/voor) je wil onderhouden. [...]

Het artikel Piloot met zweet op het voorhoofd | Column is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bijzondere vliegtuigvleugel β€˜boven water’

Menig luchtvaartliefhebber houdt onder meer op Marktplaats nauwgezet bij of er op vliegtuiggebied iets bijzonders voorbijkomt. Zo kwam Coen van den Heuvel een vliegtuigvleugel op het spoor die nu is opgenomen in de uitgebreide collectie van de Traditiekamer Marineluchtvaartdienst. ‘Het 2,85 meter lange en 85 centimeter brede vleugeldeel is afkomstig van een Fokker C.VIIw-watervliegtuig dat [...]

Het artikel Bijzondere vliegtuigvleugel ‘boven water’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het kabinet heeft nog niet besloten om Lelystad Airport te openen voor vaka…

Het kabinet heeft nog niet besloten om Lelystad Airport te openen voor vakantievluchten, zo lieten minister Madlener (Infrastructuur) en premier Schoof vrijdag na afloop van de ministerraad weten. Er is nog niet voldoende draagvlak, dus Madlener wil meer tijd nemen om voldoende steun te vergaren. Eerder werd al bekend dat coalitiepartijen BBB en NSC nog steeds tegen zijn.

Minister Barry Madlener van Infrastructuur gaat vrijdag in de ministerraad…

Minister Barry Madlener van Infrastructuur gaat vrijdag in de ministerraad praten over het toestaan van burgerluchtvaart op Lelystad Airport. De provincie Flevoland stelde het openen van de luchthaven voor commerciële vluchten als voorwaarde voor militair medegebruik voor het gevechtsvliegtuig F-35. "We hebben een krachtig signaal gehad uit Flevoland. Ik begrijp dat heel goed", zei de PVV-minister voor aanvang van de ministerraad.

PFAS: hoe de prijs van vliegcomfort wordt betaald met onze gezondheid

rapport(leestijd circa 3 minuten)

Het gebied rond Schiphol is vergiftigd met PFAS, een groep chemicaliën die in ultralage concentraties al levensgevaarlijk is voor mens en milieu. De prijs van het vliegcomfort wordt betaald met de gezondheid van nietsvermoedende omwonenden.

Het verhaal van PFAS begint in 1936 bij chemieconcern DuPont dat op zoek was naar een veiliger alternatief voor giftige en brandbare gassen in koelkasten. Ingenieur Roy J. Plunkett ontdekte per ongeluk polytetrafluorethyleen, een wit en glibberig poeder dat later de naam teflon zou krijgen.

Teflon was opmerkelijk inert; het reageaerde nauwelijks met andere stoffen, zelfs niet met sterke zuren of basen. De oorzaak is de extreem sterke verbinding tussen de elementen koolstof en fluor.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd teflon al snel onmisbaar voor het Manhattan Project vanwege zijn weerstand tegen het corrosieve uraniumhexafluoride dat nodig was voor de bouw van een atoombom. Het nut bleek echter veel breder dan alleen in het militaire domein. Dezelfde pakkingen en afdichtingen die in nucleaire fabrieken werden gebruikt, werden geïnstalleerd in brandstoftanks en vliegtuigmotoren om ze te beschermen tegen olie en water. De teflonproductie werd door de Amerikaanse overheid fors opgeschaald.

Om teflon te produceren waren ‘verwerkingshulpmiddelen’ nodig, zoals PFOA of voluit perfluoroctaanzuur. Dit goedje werd ook wel C8 genoemd. Het zuur, met een teflon-achtige staart en een waterminnende kop, maakte het mogelijk om de teflon-grondstof (TFE) in water te verspreiden. Dat was cruciaal om explosies tijdens de productie te voorkomen.

Hoewel teflon zelf als redelijk veilig wordt beschouwd omdat de lange ketens van atomen het moeilijk maken om door het lichaam te worden opgenomen, bleek de hulpstof PFOA allesbehalve onschuldig.

Niet gedeeld met het publiek
Al in de jaren ’60 van de vorige eeuw toonde DuPont’s eigen onderzoek aan dat C8 giftig was voor ratten, honden en zelfs apen. Het veroorzaakte schade aan meerdere organen. Maar deze bevindingen werden niet gedeeld met de wetenschappelijke gemeenschap, laat staan met het grote publiek. De reden voor de toxiciteit en het gevaar van C8 en vergelijkbare chemicaliën ligt in diezelfde koolstof-fluorverbindingen. Ze zijn ongelooflijk stabiel en worden niet afgebroken in het milieu of het lichaam. Bovendien lijken ze op vetzuren, waardoor ze zich via bloedeiwitten door het lichaam verspreiden en zich ophopen.

Hoewel teflon veelvuldig werd gebruikt in vliegtuigonderdelen, is een veel grotere bron van besmetting afkomstig van blusschuimen en brandstoffen. Chemicaliën zoals PFOS (perfluoroctaansulfonzuur) en PFOA werden toegepast in de productie van vlek- en waterafstotende producten, maar bleken ook uitstekend te voldoen als ingrediënt voor blusschuim of als additief in de kerosine. PFOS bijvoorbeeld verlaagt de oppervlaktespanning van water en creëert schuim dat vuur snel blust.

Maar zowel militaire bases als luchthavens oefenen frequent brandbestrijding met deze schuimen. Daarnaast komen er regelmatig incidenten voor waarbij het schuim werd ingezet. Hierdoor sijpelen de PFAS weg in de omliggende bodem en het grondwater. Dit heeft geleid tot de ernstige besmetting in onder meer de regio Schiphol.

Iedereen besmet
De besmetting is niet lokaal gebleven. Door de persistentie zijn PFAS inmiddels in een groot gebied te vinden rond het vliegveld, zelfs tot in het drinkwater toe. Bloedmonsters van duizenden Amerikanen toonden aan dat in 2000 een volle 100 procent van de geteste personen C8 in hun bloed had. Een uitgebreide studie uit 2013 bevestigde een waarschijnlijk verband tussen C8 en zes menselijke ziekten, waaronder schildklieraandoeningen, teelbalkanker en nierkanker. Hogere concentraties in het bloed verhogen het risico.

Brandweerlieden, die direct met het schuim werken en uitrusting dragen die ook PFAS bevat, hebben vaak bijzonder hoge PFAS-niveaus. Een studie toonde aan dat bloed- of plasmadonatie hun niveaus kunnen verlagen – een wrange parallel met de aderlatingen uit een ver verleden.

Extreem lage limiet
Pas recentelijk, in april 2024, heeft de Amerikaanse milieuwaakhond EPA wettelijke limieten vastgesteld voor PFAS in drinkwater. Voor PFOA en PFOS is dit vastgesteld op een extreem lage 4 deeltjes per biljoen (1000 miljard). Dat is significant lager dan de oorspronkelijke ‘veilige’ niveaus die door de lobby van de industrie werden voorgesteld.

Het illustreert hoe bezorgd de wetenschap inmiddels is over de effecten van PFAS. Het antwoord van de lobby is het introduceren van steeds weer nieuwe varianten, waarbij vaak maar één atoom wordt veranderd in het molecuul. Met nieuwe namen en zonder regels komen er voortdurend vergelijkbare stoffen op de markt. Zo is het relatief nieuwe GenX een ingekorte opvolger van C8, die vergelijkbare risico’s met zich meebrengt.

De luchtvaart heeft aanzienlijk bijgedragen aan het wereldwijde besmettingsprobleem. Het is daarom essentieel dat de sector zijn verantwoordelijkheid neemt voor het verleden, de huidige emissies stopt en bijdraagt aan het opruimen van de rotzooi. Gezien de persistentie van PFAS is de besmetting bij luchthavens een probleem dat nog decennia (of langer) zal aanhouden.

Bekijk onderstaande video over de geschiedenis van PFAS en de gevaren voor de gezondheid van mens en milieu. De wettelijke grens (in de VS) is inmiddels één druppel in vijf Olympische zwembaden. In ons land worden nog steeds veel hogere concentraties van het gif toegestaan.

SchipholWatch is – samen met tien andere organisaties, waaronder een beroepsvereniging van brandweerlieden – betrokken bij een proces om het gebruik van PFAS in onder meer de vliegindustrie uit te bannen en om een oplossing te eisen voor de grootschalige besmetting in de regio.

Bron

Dronken Russische vrouw veroorzaakt chaos in 737

Een dronken Russische vrouw aan boord van een Smartavia Boeing 737-800 opende de nooduitgang vlak voor het opstijgen. Al gauw bleek dat er geen noodsituatie was, vooral veel chaos. Het incident gebeurde maandagavond rond schemertijd. Vlucht 5N-534 bereidde zich voor op vertrek vanaf het Europese Kaliningrad naar de op-één-na grootste Russische stad Sint-Petersburg. Vlak nadat [...]

Het artikel Dronken Russische vrouw veroorzaakt chaos in 737 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel

Ryanair ligt op ramkoers met meerdere personeelsleden en eist duizenden euro’s terug van het cabinepersoneel. De Ierse budgetvlieger biedt echter wel een uitweg.  In maart 2025 verklaarde de Spaanse rechtbank een overeenkomst tussen Ryanair en de Spaanse vakbond CCOO ongeldig nadat de concurrerende vakbond USO een zaak aanspande. USO stelde dat de airline de overeenkomst [...]

Het artikel Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel is gepubliceerd op Up in the Sky.

Als ik na een week vliegen weer thuiskom en de voordeur achter me dichttrek…

Als ik na een week vliegen weer thuiskom en de voordeur achter me dichttrek, ruik ik het meteen. Wat een penetrante rotlucht! Het lijkt wel of er ergens een dood beest ligt. Ik kijk in alle hoeken en gaten, maar kan niets vinden. Op sommige plekken is het erger dan op andere plekken, maar de exacte locatie van de stank is niet te bepalen. Terwijl ik dan toch maar mijn koffer uitpak, moet ik denken aan al die vluchtjes, die de laatste tijd uitwijken vanwege vreemde luchtjes aan boord. 

KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemersΒ 

Zowel KLM als Schiphol komen dit jaar voor in het lijstje met de vijf meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. Enthousiastelingen prijzen vooral de carrièremogelijkheden. Jaarlijks publiceert uitzendbureau Randstad het Employer Brand Research-rapport waarin het bedrijf de meest gewaardeerde werkgevers van Nederland peilt. Randstad werkt daarin samen met onderzoeksbureau Kantar. In het onderzoek maakt Kantar gebruik [...]

Het artikel KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemers  is gepubliceerd op Up in the Sky.

Huizen in brand na vliegtuigcrash | Video

In San Diego, zuid-Californië, zijn meerdere mensen om het leven gekomen nadat een vliegtuig in een woonwijk neerstortte. Verschillende huizen vlogen als gevolg van de vliegtuigcrash in brand. Het gaat om een crash met een Cessna Citation II. Het toestel steeg woensdagmiddag op vanaf Teterboro, New Jersey en maakte een nachtelijke tussenstop in Wichita, Kansas. [...]

Het artikel Huizen in brand na vliegtuigcrash | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

Passagiers in shock als ze A321 verlaten

Een Airbus A321 van het Indiase IndiGo van voormalig KLM-topman Pieter Elbers liep afgelopen donderdag door een hagelstorm forse schade op. Het toestel, registratie VT-IMD, vertrok met vluchtnummer 6E2142 om 17:15 uur lokale tijd op vanuit New Delhi, de hoofdstad van India, in de richting van Srinagar, een stad in het Indiase deel van Kashmir. [...]

Het artikel Passagiers in shock als ze A321 verlaten is gepubliceerd op Up in the Sky.

737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan

Een Boeing 737-800 van Norwegian maakte afgelopen dinsdag zowel op de heenvlucht naar de Albanese hoofdstad Tirana een ongeplande landing, als op de terugweg. Het vliegtuig, registratie LN-NIP, maakte zich die dag vroeg in de ochtend op Oslo Gardermoen Airport op voor vlucht DY1934. Het vertrok 7:00 uur in noordelijke richting waarna direct een bocht [...]

Het artikel 737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air India moet weer de trots worden van India. Met een vloot van honderden…

Air India moet weer de trots worden van India. Met een vloot van honderden gloednieuwe vliegtuigen, een boordproduct waar menig concurrent een puntje aan kan zuigen en een netwerk dat groter wordt dan ooit wil het bedrijf zich meten met de wereldtop. “We veranderen van een national institution in een national inspiration”, zegt MD & CEO Campbell Wilson in een uitgebreid interview met Luchtvaartnieuws.

Herbenoeming Marjan Oudeman als Commissaris bij KLM

Tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van KLM in Amstelveen hebben de aandeelhouders de herbenoeming van Marjan Oudeman als lid van de Raad van Commissarissen goedgekeurd. Zij was beschikbaar voor herbenoeming en voor de invulling gold het versterkte recht van aanbeveling van de KLM Ondernemingsraad. De aandeelhouders verleenden verder onder andere décharge aan de Directie van KLM over het boekjaar 2024.

KLM en Schiphol staan beide in de top vijf van meest aantrekkelijke private…

KLM en Schiphol staan beide in de top vijf van meest aantrekkelijke private werkgevers van Nederland, volgens het jaarlijkse Employer Brand Research-rapport van Randstad. Daarvoor peilde onderzoeksbureau Kantar de mening van ruim 13.000 werkenden, studenten en werkzoekende Nederlanders van 18 tot 67 jaar over de 150 grootste private en publieke werkgevers van ons land. Bij de private werkgevers staat ASML opnieuw op 1, gevolgd door (2) De Efteling, (3) KLM, (4) de Schiphol Group en (5) Royal Haskoning.

EasyJet dieper in het rood, maar zomer biedt hoop

Luchtvaartmaatschappij easyJet leed in de eerste helft van het boekjaar een groter verlies dan een jaar eerder, ondanks een stijging in passagiersaantallen en omzet. Het seizoensgebonden gecorrigeerde verlies voor belastingen kwam uit op dertien procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maakte het bedrijf donderdag bekend. De cijfers beslaan het halfjaar van oktober tot [...]

Het artikel EasyJet dieper in het rood, maar zomer biedt hoop is gepubliceerd op Up in the Sky.

Groen licht voor Delta in zaak tegen Crowdstrike

Delta Air Lines heeft toestemming gekregen van een rechtbank in Fulton County, Georgia, om een rechtszaak voort te zetten tegen cybersecuritybedrijf Crowdstrike. De luchtvaartmaatschappij verwijt Crowdstrike nalatigheid na een wereldwijde IT-storing in juli 2024, die leidde tot grootschalige verstoringen bij Delta. De storing ontstond op 19 juli 2024 toen Crowdstrike een automatische software-update uitrolde voor [...]

Het artikel Groen licht voor Delta in zaak tegen Crowdstrike is gepubliceerd op Up in the Sky.

Filip Aerts is benoemd als nieuwe Chief Operating Officer van Brussels Airl…

Filip Aerts is benoemd als nieuwe Chief Operating Officer van Brussels Airlines. Vanaf 1 augustus vervangt hij Tilman Reinshagen, die een ‘professionele uitdaging aangaat’ buiten de Lufthansa Group. Aerts begon zijn carrière als piloot en is momenteel Head of Flight Operations bij Brussels Airlines. Door zijn benoeming als COO komt er weer een Belg in de directie van de Lufthansa-dochter.

El Al in de lift

El Al Israel Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van Israël, heeft in het eerste kwartaal van 2025 een winststijging van 19 procent geboekt. Het bedrijf profiteert van de verminderde concurrentie op vluchten naar Tel Aviv als gevolg van de aanhoudende oorlog van Israël met Hamas in Gaza en de Houthi-rebellen in Jemen. De luchtvaartmaatschappij verwacht dat [...]

Het artikel El Al in de lift is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌