Lees weergave

JA21 presenteert dinsdag het ‘Luchtvaartplan 2030’. De liberaal-conservatie…

JA21 presenteert dinsdag het ‘Luchtvaartplan 2030’. De liberaal-conservatieve partij pleit voor een koerswijziging in het luchtvaartbeleid, waarin "betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, een realistische benadering van verduurzaming en het behouden van banen centraal staan". Volgens JA21 raakt het huidige beleid Nederlandse reizigers onnodig hard: 70 procent van de prijs van een vliegticket dreigt straks uit belastingen en heffingen te bestaan, waardoor passagiers uitwijken naar luchthavens net over de grens. De partij, die momenteel flink stijgt in de peilingen, wil daarom onder meer de vliegtaks afschaffen.

Bizarre verrassing Virgin-passagiers: koffers doordrenkt

Passagiers van een Virgin Atlantic-vlucht stonden onlangs te wachten op hun koffers op New York JFK Airport, toen de aankomsthal werd gevuld met een doordringende, stinkende lucht. De reizigers waren gearriveerd met vlucht VS9, uitgevoerd door een Airbus A350, die op maandag 14 juli vanuit Londen Heathrow was vertrokken. De reis verliep zonder problemen, tot [...]

Het artikel Bizarre verrassing Virgin-passagiers: koffers doordrenkt is gepubliceerd op Up in the Sky.

Domper voor Vliegbasis Leeuwarden

Een rechter heeft een streep gezet door de natuurvergunning van Vliegbasis Leeuwarden. Milieuorganisaties dienden eerder bezwaar in tegen de verleende vergunning. De organisaties stelden dat de impact van de vliegbewegingen op nabijgelegen natuurgebieden te laag was ingeschat. Volgens hen veroorzaakt het militaire vliegverkeer meer geluidshinder dan Defensie heeft aangegeven. Daarnaast zou de stikstofuitstoot onvoldoende zijn [...]

Het artikel Domper voor Vliegbasis Leeuwarden is gepubliceerd op Up in the Sky.

Medewerkers die in de bagagehallen van Schiphol werken, kunnen nu overal ge…

Medewerkers die in de bagagehallen van Schiphol werken, kunnen nu overal gebruikmaken van een tilhulp. De luchthaven heeft ze op alle 385 werkplekken geïnstalleerd om de lichamelijke belasting te verminderen en een gezondere werkplek te creëren. Zo geeft Schiphol samen met de bagageafhandelaren invulling aan de eis van de Nederlandse Arbeidsinspectie om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Embraer 175 op ramkoers met bommenwerper

Een SkyWest-vlucht is op een haar na aan een botsing ontsnapt met een B-52 Stratofortress-bommenwerper. De Embraer E175 moest tijdens de nadering van Minot Airport in North Dakota een uitwijkmanoeuvre maken om het militaire toestel te ontwijken. Vlucht DL3788, uitgevoerd voor Delta Connection, naderde de bestemming toen de B-52 opdook. ‘Voor degenen aan de rechterkant: [...]

Het artikel Embraer 175 op ramkoers met bommenwerper is gepubliceerd op Up in the Sky.

Op elke werkplek in bagagehallen Schiphol tilhulp beschikbaar

Medewerkers die in de bagagehallen van Schiphol werken, kunnen overal gebruik maken van een tilhulp. De luchthaven heeft ze op alle 385 werkplekken geïnstalleerd. Dit vermindert de lichamelijke belasting en draagt bij aan het creëren van een gezonde werkplek. Schiphol loopt wereldwijd voorop door dit op deze schaal medewerkers aan te bieden. Tegelijkertijd is Schiphol verschillende proeven gestart voor volledige mechanisatie van de bagageafhandeling, om de bagagehallen door te blijven ontwikkelen. 

Maatwerk

Met de tilhulpen geeft Schiphol samen met bagageafhandelaren invulling aan de eis van de Nederlandse Arbeidsinspectie.  Er wordt op Schiphol nu gewerkt met verschillende typen tilhulpen, die uitvoerig zijn getest door de medewerkers. De luchthaven en bagageafhandelaren stimuleren medewerkers om de tilhulpen te gebruiken, onder andere met informatiecampagnes, zodat deze nieuwe manier van werken de standaard wordt. 

Om op iedere werkplek een goed werkende tilhulp te kunnen plaatsen, hebben Schiphol en de afhandelaren samen met leveranciers van de tilhulpen de techniek doorontwikkeld. Dat was nodig, omdat dit wereldwijd nog niet bestond. De afgelopen twee jaar hebben daardoor volledig in het teken gestaan van testen van tilhulpen door de medewerkers en het doen van aanpassingen op het gebied van gebruik, veiligheid en snelheid. Daarnaast zijn er aanpassingen gedaan aan de bagagehallen zelf, zoals het verleggen van stoepen of het aanpassen van vangrails. De afhandeling van bagage ging tijdens het installeren van de tilhulpen onverminderd door.  

Nieuwe machines die het werk doen 

Ook nu overal tilhulpen beschikbaar zijn en het gebruik gestimuleerd wordt, blijft Schiphol met haar gebruikers de bagagehallen van de toekomst doorontwikkelen. De technologie om koffers volledig te laden en lossen met machines, staat wereldwijd in de kinderschoenen. In de ontwikkeling hiervan werkt Schiphol samen met de luchthavens van Brussel, Incheon, London Heathrow en Oslo.  

In de bagagehallen op Schiphol draaien momenteel verschillende proeven. Zo laadt een nieuwe type robot nu al ruim een half jaar bagage die vertrekt vanaf Schiphol zelfstandig in bagagekarren en containers die naar het vliegtuig gaan. Ook is er een doorontwikkelde innovatie die er sinds juni dagelijks voor zorgt dat een deel van de bagage in containers die aankomen op Schiphol automatisch wordt gelost. Medewerkers openen de containers en inspecteren deze, maar tillen de bagage niet meer zelf. 

In de komende jaren wil Schiphol met leveranciers ook nieuwe bagagecontainers en andere robots ontwikkelen, specifiek gemaakt voor het werk in de bagagehallen. Ook zal er getest worden met autonoom rijdend vervoer om het werken met bagagecontainers lichter en efficiënter te maken.  

Red Arrows waarschuwen verstoorders

Het optreden van de Red Arrows, het demonstratieteam van de Royal Air Force (RAF), dreigde zondag op de laatste dag van de Royal International Air Tattoo (RIAT) in het water te vallen. Tijdens eerdere demonstraties op de vliegshow ondervond het team herhaaldelijk storingen op de radiofrequentie die gebruikt wordt voor communicatie binnen de formatie. Deze [...]

Het artikel Red Arrows waarschuwen verstoorders is gepubliceerd op Up in the Sky.

Dodelijke ramp met straaljager en school

Bij een ramp met een Chengdu J-7 van de luchtmacht van Bangladesh is gisteren een groot aantal schoolgaande kinderen om het leven gekomen. Een gevechtsvliegtuig van de luchtmacht van Bangladesh is deze maandag neergestort op een school. Bij de ramp kwamen minstens 27 mensen om het leven, onder wie de piloot. Meer dan 160 anderen [...]

Het artikel Dodelijke ramp met straaljager en school is gepubliceerd op Up in the Sky.

Turkije weer dichterbij koop Europese straaljager

De aankoop van Eurofighter Typhoon-gevechtsvliegtuigen door Turkije lijkt weer dichterbij te zijn gekomen. De Europese partnerlanden achter het vliegtuig zouden groen licht gaan geven. De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft laten weten dat zowel Duitsland als het Verenigd Koninkrijk een positieve houding aannemen ten aanzien van de verkoop van Eurofighter-gevechtsvliegtuigen aan Turkije. Ankara wil [...]

Het artikel Turkije weer dichterbij koop Europese straaljager is gepubliceerd op Up in the Sky.

Maastricht Aachen Airport moet voor het aan te vragen Luchthavenbesluit een…

Maastricht Aachen Airport moet voor het aan te vragen Luchthavenbesluit een milieueffectrapport (MER) opstellen, zo heeft demissionair minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat bekendgemaakt. Daardoor loopt het Luchthavenbesluit verdere vertraging op: de aanvraag kan nu naar verwachting pas eind dit jaar plaatsvinden, waarna niet eerder dan eind 2026 de vaststelling volgt. Daardoor zitten de luchthaven en de luchtvrachtsector langer in onzekerheid.

Transavia France-klanten die hun reisplannen afblazen, kunnen sinds vorige…

Transavia France-klanten die hun reisplannen afblazen, kunnen sinds vorige week eenvoudig hun vliegtickets doorverkopen om zo een deel van de gemaakte kosten terug te krijgen. De Franse prijsvechter is daarvoor een speciale doorverkoopsite gestart, in samenwerking met het bedrijf Fairlyne. Bij succes wordt het initiatief later mogelijk uitgerold naar andere maatschappijen binnen de Air France-KLM Group.

Schiphol ‘koopt’ met dreigementen en halve waarheden invloed in lokale politiek

Gemeentehuis Aalsmeer(leestijd circa 4 minuten)

Schiphol probeert als “motor van de Nederlandse economie” de verkiezingsprogramma’s van lokale partijen in de regio te manipuleren. “Kennelijk denken ze dat een charmeoffensief een goed idee is”, aldus een raadslid.

Het document leest als een handboek voor politieke beïnvloeding en is niet meer dan een opzichtige poging om gemeenten rond het vliegveld te laten meebetalen aan en meedenken over de ambities van de luchthaven zelf. Terwijl de rekening blijft oplopen voor omwonenden en het klimaat.

Schiphol positioneert zichzelf als onmisbaar voor de Nederlandse welvaart en economie, met een “wereldwijd netwerk van meer dan 300 bestemmingen” en de claim dat het Nederland tot “een van de best verbonden en meest welvarende landen ter wereld maakt”. Trots meldt het stuk dat de vliegindustrie “tussen de 104.000 en 127.000 banen” ondersteunt en bijdraagt aan het bruto binnenlands product.

Maar deze “brede welvaart” gaat wel ten koste van de leefkwaliteit van honderdduizenden omwonenden die dagelijks te maken hebben met de keerzijde van de hubfunctie. En het is nog maar zeer de vraag in hoeverre Schiphol überhaupt bijdraagt aan de welvaart. Recente kosten-baten-analyses zetten daar grote vraagtekens bij.

Grote druk op leefomgeving
Schiphol erkent zelf ook dat de “druk op leefomgeving, klimaat en arbeidsmarkt toeneemt”. Toch wil het vliegveld fors investeren om verder te kunnen groeien. De komende vijf jaar wordt er 6 miljard euro ingestoken, waardoor het aantal vluchten en daarmee de overlast nog verder zal toenemen. Althans, dat is de ambitie.

Het vliegveld beweert in de brochure “actief bij te dragen aan een stillere luchtvaart” en meldt (op basis van aantoonbaar onjuiste berekeningen) dat het aantal ernstig gehinderden sterk is gedaald. In de praktijk zijn er juist steeds meer mensen die de overlast 24 uur per dag moeten pruimen. Zie hiervoor ook het almaar groeiende aantal meldingen bij onder meer BAS en vliegherrie.nl.

Schiphol benadrukt het belang van “heldere afspraken over het maximum aantal vliegbewegingen en de maximaal toelaatbare geluidsbelasting” in een nieuw Luchthavenverkeersbesluit. Het wordt gepresenteerd als een stap voorwaarts, maar het verleden leert dat dergelijke afspraken altijd worden opgerekt en niet leiden tot een daadwerkelijke verbetering van de leefkwaliteit voor de mensen in de regio. Ook dit blijft bij een papieren “winst” op grond waarvan Schiphol steeds verder denkt te mogen groeien.

Spiegeltjes en kraaltjes
De lokale bestuurders worden ook nog even gewezen op het omgevingsfonds van Schiphol waarin de komende zeven jaar zo’n 70 miljoen euro wordt uitgedeeld, zogenaamd om de leefomgeving te verbeteren. Het is een druppel op de gloeiende plaat, vergeleken met de miljardeninvesteringen in het vliegveld zelf. Het omgevingsfonds wordt dan ook smalend het spiegeltjes & kraaltjes-fonds genoemd door de burgers in de regio. Het fonds is vooral bedoeld om draagvlak af te kopen. Immers, raadsleden die een fors geldbedrag accepteren om een speeltuintje te realiseren, zijn minder geneigd op te staan tegen de overlast en vervuiling van Schiphol, zo is het idee.

Op het gebied van de luchtkwaliteit beweert Schiphol de uitstoot van schadelijke stoffen (waaronder ultrafijnstof) te minimaliseren door voertuigen te elektrificeren en – eindelijk – walstroom aan te leggen. Maar zolang het vliegverkeer blijft groeien, helpt dat niet om de magere luchtkwaliteit substantieel te verbeteren. Daardoor blijft deze een reële bedreiging voor de volksgezondheid in de regio, zo wist ook het RIVM te melden.

Arbeidsomstandigheden
Nog zo’n valse voorstelling van zaken is dat het vliegveld zich in de folder profileert als een “aantrekkelijke werklocatie” en zegt zich in te zetten voor “goede en gezonde arbeidsomstandigheden”. Dat is ook de hoogste tijd, want Schiphol is al meer dan eens op de vingers getikt door onder meer de Arbeidsinspectie. Ook vakbond FNV maakt zich ernstig zorgen over de arbeidsomstandigheden.

Schiphol wil vanwege de krappe arbeidsmarkt volop nieuwe arbeidsmigranten aantrekken. Het eist van de gemeenten om “samen te werken” aan “duurzame oplossingen” voor huisvesting van deze migranten. Het schuift hiermee de verantwoordelijkheid voor het oplossen van de arbeidsmarktkrapte en de huisvestingsproblemen op het bordje van de gemeenten. Terwijl het zelf de vruchten gaat plukken van de lagere lonen van arbeidsmigranten en de flexibeler inzet die vaak samenhangt met arbeidsmigratie.

Het vliegveld werkt met de gemeente Haarlemmermeer aan een “ruimtelijk ontwikkelingsplan Schiphol 2040” om de verouderde bestemmingsplannen te herzien. Schiphol stelt dat “nieuwe generaties vliegtuigen meer ruimte op de grond en in de terminals” vragen – opnieuw een duidelijke hint naar de ongebreidelde groeiambities.

Burgers moeten zich aanpassen
Tegelijkertijd erkent Schiphol de “maatschappelijke opgave op het gebied van woningbouw” en de “spanning die kan ontstaan tussen de behoefte aan woningen en de aanwezigheid van luchtvaart”. Maar in plaats van in te schikken, vraagt Schiphol de gemeenten om “woningbouwmogelijkheden via innovatieve en geluidsadaptieve bouwtechnieken” te verkennen om nieuwe overlast te voorkomen.

Het betekent niets minder dan dat omwonenden zich maar moeten aanpassen aan de overlast van Schiphol, in plaats van dat Schiphol zich aanpast aan de leefomgeving.

De impliciete waarschuwing dat “generiek gemeentelijk beleid voor ruimtelijke ordening” kritisch moet worden bekeken als het “niet aansluit bij de ambities van Schiphol” is een rechtstreekse poging om de gemeentelijke autonomie te ondermijnen ten gunste van de financiële belangen van de vliegindustrie.

Schiphol stelt “ambitieuze doelstellingen” te hebben om de luchthaven te verduurzamen. Dat klinkt als goed nieuws, maar door de grote groeiambities in combinatie met het uitblijven van technische innovaties, neemt de klimaatschade slechts toe en niet af.

New speak
De ‘Inbreng Schiphol voor Gemeenteraadsverkiezingen 2026’ is een document dat bol staat van de new speak. Het stuk kan door toekomstige gemeenteraadsleden worden opgevat als intimiderend en probeert de gemeentelijke politiek in de omliggende woonplaatsen naar de hand te zetten.

De inbreng presenteert zeer eenzijdig slechts de voordelen van de luchtvaart en verschuift een belangrijk deel van de verantwoordelijkheden voor de negatieve gevolgen naar de gemeenten en hun inwoners.

De Royal Schiphol Groep eist expliciet de “actieve betrokkenheid van uw gemeente” bij het ontwikkelen van maatregelen voor de leefomgeving, het bevorderen van de ontsluiting en het verbeteren van de “overgangsgebieden” tussen gemeenten en luchthaven.

Met dergelijke maatregelen zijn hoge kosten gepaard, die vervolgens voor rekening komen van de gemeenten en hun burgers.

Kom op voor de burger
Gemeenten doen er goed aan zich te realiseren dat de keuzes die zij maken de toekomst van deze regio bepalen. Schiphol is slechts één factor, maar lang niet de belangrijkste. Het is daarom goed niet langer Schiphol te bedienen op zijn wenken, maar op te komen voor gezondheid, leefkwaliteit en toekomst van de eigen burgers.

Wij roepen de politieke partijen dan ook op om de inbreng van Schiphol te negeren en te kiezen voor een duidelijke commitment aan krimp van het vliegverkeer, een verbod op nachtvluchten en herstel van de leefkwaliteit in de verre omtrek van Schiphol.

Bron

Grote storing legt Amerikaanse airline plat

Alaska Airlines moest zondag alle vluchten stilleggen vanwege een grote storing. Geen enkel toestel van de maatschappij of dochterbedrijf Horizon Air kon vertrekken. Rond 20:00 uur lokale tijd kwam het netwerk van Alaska Airlines abrupt tot stilstand. Op sociale media bevestigde de airline dat het ging om een ‘IT-storing die onze operaties beïnvloedt’. De directie [...]

Het artikel Grote storing legt Amerikaanse airline plat is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing 787 nog voor levering aan de grond

Op Charleston International Airport vond vrijdagavond een botsing plaats tussen een Boeing 787 en een Airbus A220. Beide, gloednieuwe toestellen liepen schade op en staan voorlopig aan de grond. De betrokken Airbus A220, registratie N247BZ, voerde Breeze Airways-vlucht MX509 uit van Las Vegas naar Norfolk. Door zware onweersbuien op de bestemming werd de vlucht omgeleid [...]

Het artikel Boeing 787 nog voor levering aan de grond is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vliegverkeer Moskou ontregeld door Oekraïense drones

Oekraïense droneaanvallen hebben in de nacht van zondag op maandag het burgerluchtverkeer in onder meer de regio Moskou verstoord. Duizenden mensen strandden op vliegvelden rond de Russische hoofdstad nadat vluchten waren geschrapt vanwege de aanvallen. Beelden van de drukste luchthaven van Moskou tonen lange rijen wachtenden en talrijke mensen die op de vloer slapen.

België overweegt aanschaf nieuw gevechtsvliegtuig

De Belgische defensie kondigde onlangs aan haar F-35-vloot verder uit te breiden. In een nieuw strategisch plan wordt nu ook een Europees gevechtsvliegtuig genoemd. Volgens de Belgen zou een gemengde vloot een duidelijke strategische meerwaarde bieden en de ‘flexibiliteit vergroten’, zoals in de nota staat beschreven. Concreet zou het gaan om een combinatie van F-35’s [...]

Het artikel België overweegt aanschaf nieuw gevechtsvliegtuig is gepubliceerd op Up in the Sky.

Einde kleine Airbus nu al in zicht

A319neo - ©Airbus

De Airbus A319neo blijkt een stuk minder populair dan zijn grotere familieleden. De Europese vliegtuigfabrikant denkt daarom na over het stopzetten van de productie. Sinds de introductie van de A319ceo zijn er wereldwijd 1484 exemplaren geleverd. Zijn opvolger, de A319neo, weet die lijn niet voort te zetten. Airbus ontving slechts 57 bestellingen voor het type, [...]

Het artikel Einde kleine Airbus nu al in zicht is gepubliceerd op Up in the Sky.

A320 die voor TUI vloog krijgt bijzonder jasje

Een Airbus A320 van de Duitse luchtvaartmaatschappij Leav Aviation vliegt deze maanden tijdelijk met een McDonalds-livery. Het toestel, registratie D-ANNE, is voorzien van dit jasje naar aanleiding van een campagne van de fastfoodketen, die afgelopen donderdag van start ging. De slogan van de campagne luidt: ‘Around the world with McDonalds’. Tot en met eind september [...]

Het artikel A320 die voor TUI vloog krijgt bijzonder jasje is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌