❌

Lees weergave

KLM in verdomhoekje, maar houdt vast aan verliesgevende EU-vluchten voor de slots

(leestijd circa 3 minuten)

“We zitten als KLM in het verdomhoekje. Vanwege de uitstoot van onze vliegtuigen, maar nog meer vanwege het geluid. Er is continu spanning met de maatschappij, de omwonenden en inmiddels ook met de politiek in Den Haag.”

Dit zei Paul Terstegge onlangs op een bijeenkomst van de Vereniging van Oud Cabinepersoneel (VOC) van KLM. Een verslag van die bijeenkomst verscheen recent in het clubblad. Terstegge is verantwoordelijk voor de ‘inflight services’ bij het bedrijf.

“Het leidt ertoe dat de groeiperspectieven onzeker worden en het dwingt ons om tempo te maken met vlootvernieuwing om zo de geluidsoverlast en CO2-uitstoot terug te dringen.”

Terstegge geeft hiermee aan dat KLM inmiddels de maatschappelijke druk goed voelt. Een druk die zich al jarenlang opbouwt vanwege het achterhaalde bedrijfsmodel van KLM om buitenlandse reizigers om te laten vliegen naar Schiphol voor een overstap naar verre bestemmingen. Dit model creëert veel extra en onnodige overlast en vervuiling voor de regio rond Schiphol.

‘Nog veel meer nodig’
Het leidt er volgens Terstegge toe dat de firma in totaal 7 miljard euro moet zien te financieren aan nieuwe vliegtuigen. “In 2023 hebben we 700 miljoen winst gemaakt. Dat lijkt veel geld, maar voor 7 miljard is nog veel meer nodig.”

Qua winstgevendheid is KLM volgens de directeur “ergens de afgelopen jaren offtrack geraakt”. Het doel is om in het lopende jaar weer op koers te komen, maar de voortekenen zien er gezien de recentste financiële resultaten niet gunstig uit.

De investering in nieuwe vliegtuigen hangt als een molensteen om de nek van KLM, zo meldt de man aan de zaal. De aangekondigde bezuiniging van 450 miljoen euro is fors, maar nog lang niet genoeg.

Verlies op Europese vluchten
Een belangrijke oorzaak van de moeizame financiële gang van zaken is het Europese netwerk van KLM. Daar wordt volgens Terstegge geld op verloren. Opmerkelijk is zijn signalering: “We vliegen op dit moment teveel Europese lijnen omdat we deze vluchten gebruiken om alle slots dicht te vliegen die we anders zouden verliezen.”

Hij zegt hiermee niets meer of niets minder dan dat zijn werkgever slots nutteloos inzet om ze maar vooral niet kwijt te raken. Geld wordt er niet mee verdiend. Al die kennelijk overbodige slots leiden vervolgens wel tot aanzienlijke overlast en vervuiling. Geen woord daarover in zijn presentatie aan het oud-cabinepersoneel.

In de nasleep van de coronapandemie kampt KLM nog steeds met grote personeelstekorten. Te weinig technici leiden tot problemen met de technische staat van de vloot, “wat leidt tot veel annuleringen”.

Betaalde broodjes
De komende twee jaar lijdt KLM onder een grote mismatch tussen investeringen en inkomsten. Daarom stelt het investeringen in gebouwen, equipment en IT zoveel mogelijk uit om de rekeningen van Airbus te kunnen betalen. En zoekt het naarstig naar extra inkomsten zoals uit betaalde broodjes aan boord.

Ook kijkt het bedrijf naar mogelijkheden om nog meer passagiers in een vliegtuig te proppen, bijvoorbeeld door ruimte voor de stewardessen op te offeren om een extra stoel te kunnen plaatsen. Maar ook betalen voor stoelreserveringen en besparen op de cao zijn opties.

Met name deze laatste optie leidt nu al maandenlang tot conflicten met de vakbonden. Terwijl piloten allang zeker zijn van meerdere verbeteringen in de arbeidsvoorwaarden – waaronder extra geld – probeert KLM het overige personeel op de nullijn te houden. De vakbonden worden daarbij de facto buitenspel gezet omdat tot twee keer toe via de rechter is afgedwongen dat stakingen verboden zijn.

Extreem veel verzuim
De extra bezuinigingen en de oplopende werkdruk leiden tot een extreem hoog verzuimpercentage van 10 procent. Dat moet omlaag, zo vindt Terstegge. Maar het ligt moeilijk omdat uit onderzoek zou zijn gebleken dat 70 procent van het verzuim wordt veroorzaakt door gebeurtenissen in de privésfeer.

De directeur geeft met zijn presentatie een somber inkijkje in de keuken van KLM. Hij tekent de problemen uit van een bedrijf met (te) smalle marges en hoge investeringen in een markt die uiterst onzeker is. Hoewel de druk van de samenleving wordt gevoeld, heeft KLM niet het geld om ook maar iets te doen aan milieu, klimaat of leefomgeving.

En dus blijft het dus maar voortsukkelen met loze beloftes en ongegeneerde praatjes over stiller en zuiniger. Terwijl het op grote schaal Europese verlieslatende vluchten blijft uitvoeren, alleen maar om krampachtig vast te houden aan de slots die het in de toekomst weer nodig hoopt te hebben.

Een beter signaal dat Schiphol prima kan krimpen zonder al te grote economische gevolgen had Terstegge niet kunnen afgeven richting Den Haag.

Bron

Engelse TUI 737 staat meer dan uur op landingsbaan

Een Boeing 737-800 van de Engelse tak van TUI kreeg tijdens take-off van de Griekse luchthaven Corfu te maken met een klapband. Het toestel, registratie G-FDZZ, landde 28 juli om 10:55 uur lokale tijd, twintig minuten eerder dan gepland, op het Griekse eiland na een vlucht van iets meer dan tweeënhalf uur vanuit Birmingham (Verenigd [...]

Het artikel Engelse TUI 737 staat meer dan uur op landingsbaan is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuwe routes luchthavens vlak over Nederlandse grens

Eurowings breidt haar netwerk vanaf Düsseldorf en Hannover, twee Duitse luchthavens vlak over de grens met Nederland, komende winter uit. Vanaf dat eerste vliegveld doet de luchtvaartmaatschappij drie keer per week Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) aan. De airline vliegt op maandag, donderdag en zaterdag tussen de Duitse stad en Dubai Al Maktoum International Airport, de [...]

Het artikel Nieuwe routes luchthavens vlak over Nederlandse grens is gepubliceerd op Up in the Sky.

Brussels Airlines zet A330 in op korte vlucht

Brussels Airlines zet eind deze maand weer eenmalig een Airbus A330 in op een vlucht vanuit Brussels Airport naar het Duitse Frankfurt. Het gaat volgens AeroRoutes om een vlucht die op 25 augustus uitgevoerd wordt. Vlucht SN2607 vertrekt 7:00 uur vanuit de Belgische hoofdstad en wordt één uur en tien minuten later verwacht in Frankfurt. [...]

Het artikel Brussels Airlines zet A330 in op korte vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Legendarisch spionagevliegtuig maakt recordvlucht

Een Lockheed Martin TU-2S-verkenningsvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht heeft met een vlucht van meer dan 14 uur een record verbroken voor de langste vlucht met dit type vliegtuig. De recordvlucht vond plaats exact 70 jaar na de eerste vlucht van het vliegtuigtype. Het toestel vertrok op 31 juli vanaf de vliegbasis Beale in Californië, thuisbasis [...]

Het artikel Legendarisch spionagevliegtuig maakt recordvlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

A320-vlucht loopt bewust vertraging op

Eind april dit jaar wachtte een Airbus A320-piloot van Air Malta vlak voor vertrek vanaf Rome Fiumicino Airport op een collega buiten dienst die anders te laat voor zijn vlucht zou zijn. Het ging om vlucht KM613 die op 29 april uitgevoerd werd vanaf de Italiaanse luchthaven terug naar Luqa International Airport, de hoofdluchthaven van [...]

Het artikel A320-vlucht loopt bewust vertraging op is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€œHet gaat ons niet om geld, de gevaar zettende panelen moeten gewoon allema…

“Het gaat ons niet om geld, de gevaar zettende panelen moeten gewoon allemaal weg. Ik ga niet experimenteren met de vliegveiligheid.” Dat zegt Patricia Vitalis, operationeel directeur van Schiphol. De luchthaven dreigt vluchten te moeten omleiden of annuleren vanwege het verblindende zonnepark bij de Zwanenburgbaan en de Polderbaan, dat van de rechter deels weg moet.

767 en 787 van dezelfde airline in enkele uren terug

Afgelopen zaterdagnacht keerde zowel een Boeing 767 als een 787 van United Airlines terug naar New York Newark Airport. Het eerste toestel was de Dreamliner. De machine, registratie N23983, steeg 21:20 uur lokale tijd, één uur en tien minuten later dan gepland, met vluchtnummer UA1122 op in de richting van het Zuid-Afrikaanse Kaapstad. De 787 [...]

Het artikel 767 en 787 van dezelfde airline in enkele uren terug is gepubliceerd op Up in the Sky.

Als airline fanatic kijk ik natuurlijk ook naar mijn collega flight reviewe…

Als airline fanatic kijk ik natuurlijk ook naar mijn collega flight reviewers. Regelmatig zag ik de geweldige reviews voorbij komen van Oman Air, dus maakte ik ook een sprongetje van geluk toen enkele maanden geleden, na het staatsbezoek van de sultan himself aan Nederland, het nieuws kwam dat hun nationale trots Schiphol vijf keer per week zou verbinden met het mini-oliestaatje.

KLM reageert op incident in 777

Dat afgelopen dinsdag aan boord van een Boeing 777-300 van KLM door een overhitte powerbank rook ontstond, is volgens de luchtvaartmaatschappij geen reden om maatregelen te nemen. De luchtvaartmaatschappij wijst erop dat dit soort incidenten aan boord wereldwijd vaker gebeuren. KLM staat het toe powerbanks mee te nemen in de cabine en kiest er bewust [...]

Het artikel KLM reageert op incident in 777 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Business jets: β€˜Hun vliegtuig is hun baby’ | Interview

Terwijl business jets op Nederlandse luchthavens steeds meer worden geweerd en in Europa niet veel mensen zullen overgaan tot de aanschaf ervan, bevindt zich in Amerika voor dergelijke vliegtuigen de grootste markt. Rogier Chapon kent die wereld van binnenuit. Na de echtscheiding van zijn ouders verhuisde Rogier samen met zijn moeder en broer naar Amerika. [...]

Het artikel Business jets: ‘Hun vliegtuig is hun baby’ | Interview is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het bedrijf Skytanking, de grondafhandelaar van Ryanair op Eindhoven Airpor…

Het bedrijf Skytanking, de grondafhandelaar van Ryanair op Eindhoven Airport, vraagt medewerkers om te sjoemelen met vertragingscodes. Die moeten worden ingevuld in een systeem om de reden van de vertraging van een vlucht door te geven. Door andere codes in te voeren, zou het bedrijf het personeelstekort verbloemen voor zijn klant Ryanair. "Ze vragen je eigenlijk om fraude namens het bedrijf te plegen", zegt een medewerker van Skytanking tegen Omroep Brabant.

Wie een vette hap wil halen op Schiphol Plaza, heeft er vanaf nu een altern…

Wie een vette hap wil halen op Schiphol Plaza, heeft er vanaf nu een alternatief bij voor zaken als de Burger King en FEBO. De Amerikaanse kipketen Wingstop heeft haar eerste Nederlandse vestiging geopend op Plaza, het publiek toegankelijke deel van de luchthaven. Reizigers en luchtvaartpersoneel kunnen daar bijvoorbeeld boneless wings, tenders en chicken sandwiches in twaalf verschillende smaken halen.

Grote airline doet powerbanks in de ban

Luchtvaartmaatschappij Emirates verbiedt per 1 oktober 2025  het gebruik van powerbanks aan boord van haar toestellen. Passagiers hebben nog steeds de mogelijkheid om één powerbank mee te nemen aan boord, mits aan verschillende voorwaarden wordt voldaan. Powerbanks mogen echter niet langer gebruikt worden in de cabine, niet om andere apparaten op te laden en evenmin [...]

Het artikel Grote airline doet powerbanks in de ban is gepubliceerd op Up in the Sky.

FNV: β€˜Situatie Eindhoven Airport onhoudbaar’

De vakbond FNV Luchtvaart luidt de noodklok over de werkomstandigheden bij afhandelingsbedrijf Skytanking op Eindhoven Airport. Een aanzienlijk personeelstekort zou de veiligheid van zowel medewerkers als reizigers in gevaar brengen. De vakbond pleit daarom bij luchthavenbeheerder Schiphol Groep om het aantal Ryanair-vluchten op de luchthaven deze maand te verminderen. SkyTanking is sinds vorig jaar actief op de Eindhovense [...]

Het artikel FNV: ‘Situatie Eindhoven Airport onhoudbaar’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Emirates verbiedt per 1 oktober het gebruik van powerbanks aan boord van zi…

Emirates verbiedt per 1 oktober het gebruik van powerbanks aan boord van zijn vluchten. Dat maakte de maatschappij uit Dubai vrijdag bekend. Reizigers mogen nog wel één powerbank meenemen in hun handbagage, maar die niet gebruiken. Bovendien mag de handbagage dan niet in het bagagevak. Bij sommige andere luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM, is het gebruiken en opladen van powerbanks aan boord al langer niet toegestaan.

Cessna stort neer bij Nairobi

Bij een vliegtuigongeluk in de Keniaanse hoofdstad Nairobi zijn donderdagmiddag zes mensen omgekomen. Een Cessna Citation XLS, eigendom van de medische hulporganisatie Amref Flying Doctors, stortte neer kort na vertrek vanaf Wilson Airport, een luchthaven ten zuiden van de stad die voornamelijk binnenlandse en regionale vluchten verzorgt. Het toestel was onderweg naar Hargeisa, de hoofdstad van de regio [...]

Het artikel Cessna stort neer bij Nairobi is gepubliceerd op Up in the Sky.

Social media fenomeen β€˜Wingstop’ landt op Schiphol Plaza

Wingstop, de iconische Amerikaanse chicken wings keten, heeft haar eerste Nederlandse locatie geopend, midden op Schiphol Plaza. Dankzij de ligging in het openbaar toegankelijke gedeelte van de luchthaven is de vestiging te bereiken voor iedereen: reizigers, forenzen, medewerkers en fans. 

Met dagelijks tienduizenden passanten is Schiphol Plaza een perfecte locatie voor Wingstop om haar entree op de Nederlandse markt te maken. Bij Wingstop draait alles om vers bereide chicken wings en natuurlijk de beroemde sauzen waar het merk wereldwijd om bekend staat. 

De komst van Wingstop naar Nederland is gerealiseerd in samenwerking met horecapartner Vermaat Groep, die verantwoordelijk is voor de exploitatie van toonaangevende foodconcepten op Schiphol en andere prominente locaties in het binnen- en buitenland. 

Over Wingstop 
Wingstop Inc., opgericht in 1994 in Dallas, Texas. Het restaurant heeft wereldwijd meer dan 2.650 restaurants in eigen beheer en via franchising (NASDAQ: WING). Toegewijd aan het wereldwijd brengen van smaak, serveren de Flavor Experts boneless wings, tenders en chicken sandwiches in 12 gedurfde en unieke smaken naar keuze van de fans. Dit alles wordt aangevuld met kenmerkende bijgerechten en de iconische, huisgemaakte ranch- en blue cheese-dips. 

Passagiers KLM-vlucht bedekken gezichten met kussens

Tijdens vlucht KL792 van São Paulo naar Amsterdam is dinsdagavond brand ontstaan door een oververhitte powerbank. Het cabinepersoneel wist de powerbank te blussen, waarna de cabine een lange tijd vol rook stond. De KLM-Boeing 777 vloog boven Madeira en was zo’n vier uur verwijderd van Schiphol toen de rookontwikkeling in de cabine werd opgemerkt. De [...]

Het artikel Passagiers KLM-vlucht bedekken gezichten met kussens is gepubliceerd op Up in the Sky.

Socialisten richten pijlen op luchtvaart: minder vluchten, meer belasting

Voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025 heeft de Socialistische Partij (SP) haar verkiezingsprogramma onthuld. Onder de noemer ‘Rechtvaardiger vliegen’ bevat het programma verschillende voorstellen om de luchtvaartsector te hervormen. De focus ligt op het verminderen van overlast en vervuiling, het introduceren van nieuwe belastingen en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden binnen de sector. [...]

Het artikel Socialisten richten pijlen op luchtvaart: minder vluchten, meer belasting is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌