❌

Lees weergave

Groen licht voor Lufthansa inzake airBaltic

Lufthansa mag een aanmerkelijk belang nemen in airBaltic. Volgens de toezichthouder wordt aan de mededingingsregels voldaan. De Duitse mededingingsautoriteit heeft maandag groen licht gegeven voor de overname van een minderheidsbelang door Lufthansa in de in Letland gevestigde luchtvaartmaatschappij airBaltic.In januari werd bekend dat Lufthansa voorlopig een belang van zo’n tien procent in airBaltic neemt. De [...]

Het artikel Groen licht voor Lufthansa inzake airBaltic is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol lanceert nieuw retailconcept en opent grootste winkel ooit

Reizigers op Schiphol kunnen vanaf deze week rekenen op een compleet nieuwe winkelervaring. In Lounge 1 hebben Amsterdam Airport Schiphol en Lagardère Travel Retail de grootste winkel van de luchthaven geopend: de flagshipstore van het nieuwe retailconcept ‘Today Duty Free’. De winkel van 1500 m² is de eerste winkel van dit nieuwe merk en biedt een complete vernieuwing van het duty free winkelaanbod. 

Best product. Best price. Personal service. 
Today Duty Free is ontwikkeld vanuit het inzicht dat reizigers behoefte hebben aan overzicht, gemak en beleving. Reizigers ervaren in de nieuwe winkel een relevant en verrassend assortiment, scherpe prijzen en persoonlijke service. De winkel is ingericht in overzichtelijke zones en biedt extra services zoals een tasting bar, self-checkouts en persoonlijk beautyadvies. Dankzij meer dan 350 getrainde medewerkers, van beauty advisors tot brand ambassadors, staat persoonlijke aandacht centraal. Today Duty Free biedt structureel scherpe prijzen. Die liggen gemiddeld 25% onder het niveau van Nederlandse retailers en zijn bovendien aanzienlijk voordeliger dan reizigers eerder gewend waren op Schiphol.   

Flagshipstore 
De flagshipstore in Lounge 1 biedt met 1500 m² ruimte voor een breed, onderscheidend en actueel aanbod. Reizigers vinden er internationale topmerken en nichelabels binnen drie hoofdsegmenten: parfums & cosmetica, wijn & gedistilleerd en zoetwaren.  

De winkel is het eerste tastbare resultaat van de samenwerking tussen Schiphol en Lagardère Travel Retail, die begin dit jaar werd aangekondigd. Deze samenwerking sluit aan bij Schiphols ambitie om de reizigerservaring steeds aangenamer, efficiënter en inspirerender te maken. De komende maanden worden ook de andere duty free winkels op de luchthaven vernieuwd met een gezamenlijke oppervlakte van ruim 5500 m2. Dit is ongeveer 20% van de totale retailoppervlakte op de luchthaven.

Lounge 1 
De opening van de Today Duty Free flagship store maakt deel uit van de grootschalige vernieuwing van Lounge 1, de zone waar reizigers komen na de securitycheck voor vluchten binnen Europa. De lounge is recent uitgebreid van 19.000 naar 24.000 m², wat zorgt voor meer ruimte en comfort. Ook het aanbod aan winkels en horeca wordt vernieuwd met 23 nieuwe concepten die meer variatie, kwaliteit en beleving bieden.

Grote problemen op vliegveld Luxemburg

Aéroport de Luxembourg, de belangrijkste luchthaven van Luxemburg, verkeerd in de problemen. De recentelijk vernieuwde baan valt van ellende uit elkaar. Aéroport de Luxembourg kampt opnieuw met ernstige problemen op haar enige start- en landingsbaan. Na een schadegeval op 13 juni moest de baan tijdelijk gesloten worden. Inmiddels uit de luchthaven openlijk twijfels over de [...]

Het artikel Grote problemen op vliegveld Luxemburg is gepubliceerd op Up in the Sky.

Rechter VK helpt IsraΓ«l aan onderdelen F-35

Groot-Brittannië mag, ondanks de wensen van eisers, van de rechter onderdelen voor de F-35 blijven leveren aan Israël. De beslissing van Groot-Brittannië om de export van onderdelen voor F-35 gevechtsvliegtuigen naar Israël toe te staan, ondanks de aanvaarding dat deze gebruikt zouden kunnen worden in strijd met het internationaal humanitair recht in Gaza, is wettig. [...]

Het artikel Rechter VK helpt Israël aan onderdelen F-35 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoeveel commerciΓ«le vliegvelden heeft Nederland?

Nederland telt vijf commerciële vliegvelden waar passagiers kunnen vliegen voor zaken of vakantie: Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. Deze luchthavens bieden lijnvluchten en chartervluchten aan, in tegenstelling tot militaire vliegbases of privévliegvelden die alleen voor specifieke doeleinden gebruikt worden. Elk van deze vijf luchthavens heeft zijn eigen karakter en bedient verschillende regio’s en markten binnen de Nederlandse luchtvaart. De vijf commerciële vliegvelden van Nederland zijn strategisch verspreid over het land. Amsterdam Airport Schiphol is verreweg de grootste en belangrijkste luchthaven, gevolgd door Eindhoven Airport dat zich vooral richt op

Het artikel Hoeveel commerciële vliegvelden heeft Nederland? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Krimp Schiphol: β€˜Amsterdam vergeet de positieve impact’

De gemeente Amsterdam weegt de belangen van haar burgers en bedrijven onvoldoende in het debat over Schiphol. Er zijn voldoende Amsterdammers die met veel plezier gebruik maken van Schiphol, stelt Marnix Fruitema, voorzitter van branchevereniging BARIN.  Het debat over Schiphol richt zich enkel op het klimaat en de overlast voor omwonenden vindt Fruitema. Daarom stapt [...]

Het artikel Krimp Schiphol: ‘Amsterdam vergeet de positieve impact’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vete zonnepanelen Schiphol laait op: β€˜β‚¬300 miljoen schade’

Ì

Als er niks verandert, sluit de Polderbaan op Schiphol vanaf eind augustus opnieuw enkele uren per dag. Woensdag dient een kort geding om de overlastgevende zonnepanelen te verwijderen.  Het conflict moddert al maanden aan. Langs de Polderbaan is een groot zonnepark geïnstalleerd van het verkeerde type glas. Daardoor schitterde de opkomende zon piloten in de [...]

Het artikel Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Rapport 737-crash voorlopig niet aan het licht

De Chinese autoriteiten zijn niet van plan het rapport rond de crash van een China Eastern 737-800 te publiceren. Volgens de autoriteiten ligt hieraan de nationale veiligheid ten grondslag. Inmiddels is het ruim drie jaar geleden dat vlucht MU5735 onderweg naar Guangzhou neerstortte. Op beelden is te zien hoe het vliegtuig een kaarsrechte duikvlucht maakte [...]

Het artikel Rapport 737-crash voorlopig niet aan het licht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Opnieuw OekraΓ―ense F-16 verloren gegaan

Een F-16 van de Oekraïense luchtmacht is in de nacht van zondag op maandag niet teruggekeerd van een missie. Het toestel stortte neer tijdens het afslaan van een grootschalige Russische aanval. De F-16, waarvan de registratie en herkomst onbekend zijn, steeg op tijdens een grootschalige drone- en raketaanval vanuit Rusland.  Volgens de Oekraïense luchtmacht vuurde [...]

Het artikel Opnieuw Oekraïense F-16 verloren gegaan is gepubliceerd op Up in the Sky.

A319 landt op andere landingsbaan Schiphol

Een Airbus A319 van easyJet op weg naar Schiphol kreeg afgelopen vrijdagochtend tijdens de daling te maken met problemen met de besturing van het neuswiel. Het toestel, registratie G-EZGO, begon haar werkdag met vlucht U2 8672 vanuit het Engelse Londen Gatwick in de richting van Amsterdam. Het steeg 6:25 uur lokale tijd op, bijna een [...]

Het artikel A319 landt op andere landingsbaan Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Plotseling geen vliegverkeer boven Noordwest-ItaliΓ«

Afgelopen zaterdagavond is een vliegverkeer boven Noordwest-Italië tijdelijk stil komen te liggen als gevolg van een systeemstoring. De kabel die de luchtverkeersleiding van stroom voorzag, viel uit. Hierdoor beschikten de luchthavens Milaan Malpensa, Milaan Linate, Milaan Bergamo en de vliegvelden van Turijn en Genua niet over radar- en weergegevens. Rond de klok van 20:45 uur [...]

Het artikel Plotseling geen vliegverkeer boven Noordwest-Italië is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜A321 stopte mogelijk te vroeg’

Een Boeing 787 van Vietnam Airlines kwam afgelopen vrijdagmiddag lokale tijd voor vertrek in botsing met een Airbus A321 van dezelfde luchtvaartmaatschappij. Het toestel, dat te boek stond als vlucht VN7205, maakte zich op de luchthaven van Hanoi op om te vertrekken naar Ho Chi Minh-stad, een andere stad in Vietnam. Het had 259 passagiers [...]

Het artikel ‘A321 stopte mogelijk te vroeg’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Uitzonderlijke extra landing nieuwe Zwitserse A350

In plaats van rechtstreeks naar Zürich Airport, Zwisterland, te vliegen moet de nieuwe aanwinst van Edelweiss, een Airbus A350, eerst een landing maken in Stuttgart, Duitsland. De Zwitserse luchtvaartmaatschappij voegt komende maand haar tweede A350 toe aan haar vloot. Het vliegtuig, registratie HB-IHC, staat momenteel aan de grond op de Spaanse vliegtuigstalling Teruel. Sinds januari [...]

Het artikel Uitzonderlijke extra landing nieuwe Zwitserse A350 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airline levert tijdelijk vlucht in vanaf Schiphol

JetBlue vliegt komend winterseizoen tijdelijk niet tussen New York John F. Kennedy en Schiphol. In het zomerseizoen hervat de airline deze vlucht. Vanaf 28 oktober dit jaar wordt de dagelijkse vlucht tussen beide steden stopgezet. De verwachting is dat op 28 maart 2026 de route hervat wordt. Simple Flying speculeert op basis van een analyse [...]

Het artikel Airline levert tijdelijk vlucht in vanaf Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Voor het eerst Transavia 737-800 naar Wales

Nadat Transavia eerder dit jaar vier Boeing 737-700’s uitfaseerde, zijn sinds deze maand de -800’s aan de beurt. Het eerste toestel was de machine met registratie PH-HZD. Het voerde 15 juni haar laatste commerciële vlucht uit vanaf Schiphol naar het Italiaanse Verona en terug. Na vijf dagen in Amsterdam aan de grond te hebben gestaan, [...]

Het artikel Voor het eerst Transavia 737-800 naar Wales is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoeveel vliegtuigen zijn er per dag in de lucht?

Luchtfoto van honderden vliegtuigsilhouetten tegen diepe blauwe lucht tijdens gouden uur, toont wereldwijde luchtvaart

Elke dag stijgen er wereldwijd tussen de 100.000 en 120.000 vliegtuigen op, een indrukwekkend aantal dat het mondiale luchtverkeer tot een van de meest complexe transportsystemen maakt. Voor de COVID-19 pandemie lag dit aantal nog hoger, met pieken tot 230.000 vluchten per dag. Organisaties zoals IATA (International Air Transport Association) en Eurocontrol monitoren deze cijfers continu via geavanceerde radarsystemen en satellietdata, waarbij elk vliegtuig vanaf opstijgen tot landing wordt gevolgd. Het dagelijkse aantal vluchten wereldwijd schommelt momenteel tussen de 100.000 en 120.000, afhankelijk van het seizoen en de dag van de week. Dit betekent dat er gemiddeld elke seconde meer

Het artikel Hoeveel vliegtuigen zijn er per dag in de lucht? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Waarom is KLM alleen vanaf Amsterdam actief?

KLM opereert exclusief vanaf Amsterdam Schiphol vanwege een combinatie van historische, strategische en economische redenen. De nationale luchtvaartmaatschappij is sinds haar oprichting in 1919 onlosmakelijk verbonden met Amsterdam, waar Schiphol zich heeft ontwikkeld tot een van Europa’s belangrijkste luchthavens. Het hub-and-spoke model dat KLM hanteert, maakt het mogelijk om vanuit één centraal punt efficiënt wereldwijde verbindingen aan te bieden. Deze concentratie op Schiphol zorgt voor optimale overstapverbindingen, kostenefficiëntie en een sterke marktpositie binnen de internationale luchtvaart. De keuze voor Amsterdam als exclusieve thuisbasis van KLM is geen toeval maar het resultaat van meer dan een eeuw geschiedenis en strategische besluitvorming.

Het artikel Waarom is KLM alleen vanaf Amsterdam actief? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Waarom de kleinere Boeing 737-700 bij Transavia en KLM er als eerste uitgaat

De Boeing 737-700 verdwijnt als eerste uit de vloten van KLM en Transavia vanwege een combinatie van economische en operationele factoren. Dit kleinere toestel, met plaats voor ongeveer 126 tot 149 passagiers, is minder rendabel geworden in vergelijking met grotere varianten zoals de 737-800. De hogere kosten per passagiersstoel, verminderde brandstofefficiëntie en beperkte flexibiliteit maken de 737-700 tot de logische kandidaat voor vlootvernieuwing. Beide Nederlandse maatschappijen vervangen deze toestellen geleidelijk door modernere alternatieven zoals de Boeing 737 MAX-serie. De Boeing 737-700 onderscheidt zich vooral door zijn compactere afmetingen en lagere passagierscapaciteit. Met een lengte van 33,6 meter is dit toestel

Het artikel Waarom de kleinere Boeing 737-700 bij Transavia en KLM er als eerste uitgaat is gepubliceerd op Up in the Sky.

Onjuist bericht aan Amerikaanse 777

Een Boeing 777-200 van United Airlines en een 777F van vrachtmaatschappij FedEx kwamen 21 juni vlak voor de kust van Canada bijna met elkaar in botsing. Het eerste toestel, registratie N78002, vertrok die ochtend 10:15 uur lokale tijd met vluchtnummer UA879 vanuit Londen Heathrow op weg naar Houston George Bush Intercontinental Airport. Circa vier uur [...]

Het artikel Onjuist bericht aan Amerikaanse 777 is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌