❌

Lees weergave

KLM en Defensie tekenen voor nauwere samenwerking in de lucht en op de grond

Al jaren werken KLM en de krijgsmacht goed samen op allerlei vlakken zoals repatriëring, uitwisselen van kennis en ondersteuning. Het convenant dat vandaag is getekend is een belangrijke stap in een nauwere samenwerking tussen de civiele en de militaire luchtvaart in Nederland. Marjan Rintel, CEO van KLM en Gijs Tuinman, demissionair staatssecretaris van Defensie, waren vandaag aanwezig in Hangar 14 om hun handtekening te zetten. 

Staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman prijst de proactieve houding van KLM. “De wereld om ons heen is onveiliger geworden en de uitdagingen voor Defensie zijn groot. Samenwerking met het bedrijfsleven is daarom van groot belang, omdat we elkaar kunnen helpen en kunnen versterken. Ik ben daarom blij met deze stap richting nog hechtere samenwerking die we vandaag samen met KLM zetten om Nederland weerbaarder te maken.” 

Marjan Rintel voegt daaraan toe: “Ik ben trots dat KLM vandaag op deze manier kan bijdragen aan de weerbaarheid van Nederland. Door deze uitbreiding van onze samenwerking kunnen wij collega’s die dat willen de ruimte geven om een belangrijke rol als reservist in te vullen. Dit draagt bij aan de aantrekkelijkheid van KLM als werkgever. Ook zijn we blij dat Defensie onze expertise en ervaring met luchtvaart op verschillende vlakken kan inzetten.”  

Voor de samenwerking in de cockpit maakt KLM een capaciteit van vijf ‘full time equivalents’ (fte) beschikbaar. Deze uren kunnen worden verdeeld over een grotere groep piloten die als reservist bij Defensie willen vliegen. Dit is op vrijwillige basis en geldt op dit moment specifiek voor piloten die in beginfuncties actief zijn bij KLM. Zij kunnen dan bijvoorbeeld worden ingezet voor het regelmatig trainen van piloten op de F35, zodat zij up-to-date blijven. 

KLM en Defensie verkennen daarbij verdere samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van recruitment, training van technisch personeel, MRO-activiteiten (Maintenance, Repair and Overhaul) en luchttransport. De details van deze nauwere samenwerking zullen de komende tijd uitgewerkt worden. 

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse…

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

 

β€œNederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

Opnieuw noteert de luchthaven bij Weeze, Duitsland, aanzienlijke groeicijfers. Het vliegveld ontving het afgelopen halfjaar meer dan een miljoen bezoekers, onder wie veel Nederlandse. Sinds jaar en dag is vliegveld Weeze, net over de grens bij Nijmegen, een geliefde luchthaven onder veel Nederlandse vakantiegangers. Voor velen in de oostelijke provincies van het land is het [...]

Het artikel “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

Hoewel de oorzaak van de crash van vlucht AI171 nog onbekend is, doen de speculaties de ronde. Nieuwe onthullingen bij dochtermaatschappij Air India Express doen de reputatie weinig goed. Air India Express negeerde opzettelijk Europese veiligheidsvoorschriften en falsificeerde documenten om de inspectie te doorstaan, blijkt uit een onderzoeksrapport van Reuters Persbureau. Het gaat om directieven [...]

Het artikel Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Spirit Airlines’ A320’s houden onbedoelde schuimparty | Foto’s

In Detroit, Michigan, Verenigde Staten, staan vijf Airbussen van de Amerikaanse budgetvlieger Spirit Airlines tot aan de motoren in het schuim. De schuimparty was uiteraard ongepland. Twee van de vijf Spirit Airlines Airbus A320’s stonden in een hangar op het vliegveld van Detroit Wayne County nabij Michigan. Onverwachts werd de brandbestrijdingsinstallatie geactiveerd waarna de loods [...]

Het artikel Spirit Airlines’ A320’s houden onbedoelde schuimparty | Foto’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

Een opmerkelijke gebeurtenis op de Canarische Eilanden: een man zet het op een lopen bij de douane. Al gauw blijkt waarom deze reiziger ertussenuit piepte. Hij had een grote hoeveelheid illegale middelen bij zich. De 35-jarige man, waarvan de nationaliteit onbekend is, vloog begin deze maand vanaf Schiphol naar Gran Canaria. Bij zich droeg hij [...]

Het artikel Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen is gepubliceerd op Up in the Sky.

EasyJet A320-piloten smeken bij luchtverkeersleiding

Een Airbus A320 van easyJet kreeg afgelopen woensdagavond voorrang bij de landing op het Spaanse eiland Tenerife nadat een passagier in het gangpad urineerde. Het toestel, registratie G-EZOF, vertrok 14:05 uur lokale tijd, bijna een halfuur later dan de planning voorschreef, vanaf het Engelse Londen Gatwick. Via Bournemouth maakte het de oversteek naar Frankrijk waarna [...]

Het artikel EasyJet A320-piloten smeken bij luchtverkeersleiding is gepubliceerd op Up in the Sky.

Deel Air India 787-vlucht noodgedwongen geannuleerd

Een Boeing 787 van Air India kon afgelopen woensdagmiddag het tweede deel van haar vlucht niet ten uitvoer brengen als gevolg van een technisch mankement dat tijdens de tankstop werd vastgesteld. De luchtvaartmaatschappij voert vlucht AI103 vanuit het Indiase Delhi naar Washington (Verenigde Staten) meerdere keren per week uit. Deze vlucht bevat een tussenstop in [...]

Het artikel Deel Air India 787-vlucht noodgedwongen geannuleerd is gepubliceerd op Up in the Sky.

Worden spionagevliegtuigen nog steeds gebruikt?

Bijna 70 jaar na zijn eerste vlucht zweeft de Lockheed U-2 Dragon Lady nog altijd boven vijandig gebied, hoger dan straaljagers en buiten bereik van veel radarsystemen. Maar wat doet dit Cold War-icoon eigenlijk nog in het tijdperk van satellieten en drones? Hoogvlieger uit het verleden De U-2 maakte zijn eerste vlucht in 1955, tijdens [...]

Het artikel Worden spionagevliegtuigen nog steeds gebruikt? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Lufthansa A380 β€˜praktisch zonder brandstof’

Een Airbus A380 van Lufthansa moest wegens een brandstoftekort als gevolg van een onverwachte omleiding van de luchtverkeersleiding een ongeplande landing in het Amerikaanse Boston maken. De Superjumbo, registratie D-AIMM, maakte zich afgelopen maandag aan het einde van de middag op om vlucht LH414 vanuit het Zuid-Duitse München uit te voeren in de richting van [...]

Het artikel Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Delta Air Lines breidt haar aanwezigheid in Nigeria verder uit met de openi…

Delta Air Lines breidt haar aanwezigheid in Nigeria verder uit met de opening van een volledig vernieuwde premium lounge op Murtala Muhammed International Airport bij Lagos. De lounge opende op 1 juli haar deuren en vormt een belangrijke investering in de bestemming. Later dit jaar introduceert Delta ook haar nieuwste toestellen, de Airbus A350-900 en A330-900, op de routes tussen Lagos en de Verenigde Staten.

Lid zijn van een vakbond is geen luxe, het is een echte noodzaak. Altijd ge…

Lid zijn van een vakbond is geen luxe, het is een echte noodzaak. Altijd geweest. Een vakbond beschermt je tegen willekeur, uitbuiting, onveilig werk en scheve machtsverhoudingen. Ik promoot het altijd, voor iedereen. Net als een brandverzekering: je hoopt hem nooit nodig te hebben, maar als het misgaat, wil je dat hij er is. Maar wat als de brandverzekering zélf vuur maakt?

Airport Weeze heeft een succesvol eerste halfjaar van 2025 achter de rug. T…

Airport Weeze heeft een succesvol eerste halfjaar van 2025 achter de rug. Tussen januari en juni maakten in totaal 1.019.945 passagiers gebruik van de luchthaven, een stijging van 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (864.213 passagiers in 2024). Vooral de maanden mei en juni vielen op, met in beide maanden meer dan 229.000 reizigers – een nieuw maandrecord.

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

Een Boeing 737-800 van de Slowaakse leasemaatschappij Go2Sky, die in dienst is van de Nederlandse tak van TUI, maakte een ongeplande landing in de Griekse hoofdstad Athene wegens een technisch probleem.  Het vliegtuig, registratie OM-GTK, landde vorige week zondag met bijna twee uur vertraging om 20:10 uur lokale tijd vanaf Schiphol op de luchthaven van [...]

Het artikel Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Britse F-35 wil niet weg uit India

Een F-35B van de Britse Marine landde 14 juni op de luchthaven van Thiruvananthapuram, in het zuidwesten van India. Sindsdien staat de machine gestrand op het vliegveld. De F-35 opereerde vanaf het Britse vliegdekschip HMS Prince of Wales. Na een oefenvlucht boven de Indische Oceaan kon het toestel door ongunstige weersomstandigheden niet op het schip [...]

Het artikel Britse F-35 wil niet weg uit India is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜Ogen in de lucht’ tijdens Britse vliegshow

De Royal International Air Tattoo (RIAT) is een jaarlijks evenement waar veel liefhebbers van militaire luchtvaart naar uitkijken. De vliegshow op RAF Fairford die op vrijdag 18 juli begint, heeft dit jaar “Eyes in the skies” als thema. Dit betekent dat (foto)verkennings-, observatie- en patrouillevliegtuigen extra aandacht krijgen. Ook SAR (Search and Rescue) toestellen en [...]

Het artikel ‘Ogen in de lucht’ tijdens Britse vliegshow is gepubliceerd op Up in the Sky.

Toch weer motoren voor Chinese vliegtuigen

Het Chinese COMAC heeft opnieuw toestemming gekregen om Amerikaanse straalmotoren te gebruiken voor zijn C919 en C909. Daarmee wordt een eerdere maatregel van president Trump teruggedraaid. De goedkeuring komt van de Amerikaanse overheid en houdt in dat GE Aerospace de LEAP-1C-(voor de C919) en de CF34-motoren (voor de kleinere C909) weer mag exporteren. In mei [...]

Het artikel Toch weer motoren voor Chinese vliegtuigen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Glamour in de lucht: hoe werd je stewardess bij Pan Am?

In de gouden jaren van de commerciële luchtvaart stond één luchtvaartmaatschappij synoniem voor internationale allure, stijl en status: Pan American World Airways, kortweg Pan Am. De iconische blauwe globe op de staart, de jet-age glamour en de wereldwijde bestemmingen maakten van Pan Am niet alleen een luchtvaartmaatschappij, maar een cultureel fenomeen. Een baan als stewardess [...]

Het artikel Glamour in de lucht: hoe werd je stewardess bij Pan Am? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Minister schuift per decreet geluidsregels Schiphol opzij voor verloederde wijk in Amstelveen

Kronenburg plattegrond(leestijd circa 5 minuten)

Kronenburg, ooit een bloeiend kantorengebied in Amstelveen, dreigt nu het decor te worden van een onverantwoorde overheid. De gemeente Amstelveen en het Rijk willen honderden studenten dumpen in het hart van de herrie- en risicozone van Schiphol.

Dit blijkt uit het hoofdlijnenplan Kronenburg, dat daags voor het reces door de minister aan de Tweede Kamer werd gestuurd, mogelijk in de hoop dat het plan geen aandacht zou trekken.

Hoewel de ontwikkeling wordt gepresenteerd als een gedeeltelijke oplossing voor het huisvestingsprobleem van studenten, is het in feite een gecoördineerde aanval op de volksgezondheid en het welzijn van een grote groep jonge mensen, met behulp van vergezochte argumenten en een verbijsterende minachting voor toekomstige bewoners.

Het gebied Kronenburg ligt pal in de zones 4 en 5 van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB). In zone 4 mocht voorheen vrijwel niet worden gebouwd in verband met de herrie van de Buitenveldertbaan. Maar in 2023 sloot de gemeente Amstelveen een dealtje met de ministers van Binnenlandse Zaken en Infrastructuur om er toch 438 woningen te mogen ontwikkelen. Hiervoor dient wel het LIB te worden aangepast, een besluit dat toch al niet overhoudt op het gebied van de bescherming van omwonenden.

Doekje voor het bloeden
Een aanpassing van het LIB maakt het onaanvaardbare mogelijk. Het is een juridische doekje voor het bloeden. In plaats van het probleem – de onmenselijke vliegherrie, ook ‘s nachts – aan te pakken, worden de regels opnieuw versoepeld en verbogen. Terwijl het LIB toch al volop ruimte biedt aan Schiphol.

Eerdere plannen voor studentenwoningen werden in 2022 vernietigd door de Raad van State vanwege het LIB. Dit maakt pijnlijk duidelijk dat de overheid tegen beter weten in handelt en de wet buigt voor de bouwlust.

D66-wethouder Floor Gordon probeerde op BlueSky de weerstand van SchipholWatch te framen als een voorkeur voor vliegen boven studentenhuisvesting. Volkomen absurd natuurlijk en slechts een valse poging om het eigen straatje schoon te vegen. SchipholWatch is natuurlijk geen tegenstander van huizen voor studenten, maar wil dat eerst de oorzaak van de ellende wordt aangepakt: het overmatige vliegverkeer.

500 vliegtuigen in een etmaal
De Buitenveldertbaan is immers allesbehalve een stille buur. Kronenburg ligt precies in het verlengde van deze baan, op slechts zo’n vijf kilometer afstand. De baan wordt substantieel meer ingezet voor landend verkeer dat relatief laag overkomt in een vaste route. Op sommige dagen komen er zo meer dan 500 vliegtuigen over de wijk heen, vaak ook ‘s nachts.

Daarmee komt de berekende jaargemiddelde geluidsbelasting uit op 55 tot 59 decibel. Let wel, gemiddeld genomen over een heel jaar. De meeste vliegtuigen produceren ter plekke piekniveaus tot 90 decibel. En hoewel de overheid beweert dat de geluidsbelasting afneemt, is de langjarige trend allesbehalve geruststellend.

De bagatelliserende beweringen over een ‘constante trend’ in dalende geluidbelasting tussen 2004 en 2023 staan haaks op de realiteit.

De overheid beweert dat de transformatie van het gebied “aanvaardbaar” is vanuit gezondheidsaspecten, vooral omdat studenten via campuscontracten slechts beperkte tijd in het gebied verblijven en omdat studies van de GGD suggereren dat jongeren minder last zouden hebben van geluid.

Tweederangsburgers
Dit is geen bewijs van veiligheid, maar een moreel bankroet argument. Studenten worden hiermee weggezet als tweederangsburgers die geen recht zouden hebben op bescherming.

De GGD concludeerde – overigens zonder dat deze organisatie wist dat er ook sprake is van nachtvluchten – dat bewoners van de naastgelegen wijk Uilenstede minder hinder en slaapverstoring ervaarden dan de rest van de bevolking, maar de gemeente grijpt dit argument nu gretig aan als rechtvaardiging voor een situatie waar de Inspectie Leefomgeving & Transport nog steeds géén goedkeuring wenst te geven.

De argumentatie is ronduit moreel verwerpelijk. Waarom zouden de gezondheid en het welzijn van studenten minder belangrijk zijn dan die van andere mensen? Het idee van onder meer wethouder Gordon dat jongvolwassenen minder last hebben van geluid is een gevaarlijke simplificatie. Literatuur die dit enigszins ondersteunt dateert van een kwart eeuw geleden, terwijl ondertussen veel meer bekend is geworden over de gevolgen van vliegherrie.

Cynische argumenten
De argumenten dat “studenten op jonge leeftijd sowieso een zeer kleine kans hebben op cardiovasculaire klachten” en “nog vele jaren hebben om van eventuele schade te herstellen” zijn cynisch en onacceptabel. Het is niets minder dan een excuus om kwetsbare groepen bloot te stellen aan onnodige risico’s met de absurde bijgedachte dat ze later wel zullen herstellen. De overheid heeft de plicht om alle burgers te beschermen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.

De plannen voor Kronenburg spreken over “geluidadaptief bouwen”, veel groen, sport- en recreatiefaciliteiten. Er wordt gesproken over “soundscaping” om “comfort” te bieden en “stress te verminderen”. Het klinkt mooi op papier, maar dit is een surrealistische poging om de realiteit van constante vliegtuigherrie te verhullen.

De suggestie om studenten vooraf te informeren of ze gevoelig zijn voor lawaai, of een “weerbericht” voor het vliegverkeer te publiceren, is een directe erkenning van het fundamentele probleem. De overheid weet dat de herrie er is, en men wil de schuld vervolgens in de schoenen schuiven van de nieuwe bewoner die dan ‘te gevoelig’ is. Een appje sturen vanuit het weerbericht doet ook helemaal niets aan de herrie. Dit is geen duurzame oplossing voor het probleem van de studentenhuisvesting, maar een lapmiddel voor een structureel probleem.

Vliegramp
Naast de oorverdovende herrie is er het ijskoude risico van een vliegramp. Kronenburg ligt in LIB-zone 5, het “afwegingsgebied” voor externe veiligheid waar een enigszins verhoogde kans is op een ongeval met dodelijke slachtoffers op de grond. De veiligheidsregio heeft een rampscenario uitgewerkt voor een vliegtuig dat één van de flats raakt waarbij 250 slachtoffers op de grond vallen, waarvan 50 doden. In de literatuur wordt dit gekwalificeerd als een “zeer ernstige ramp” met een score van 0,20, ver boven de grens voor een “ernstige ramp”.

De autoriteiten proberen dit risico nu te bagatelliseren door te stellen dat de kans op een crash “zeer gering” is en “niet anders dan elders in Nederland onder vliegroutes”. Maar dit is pure misleiding, want het is een gegeven dat de kans op een ramp rond een luchthaven veel groter is. En de impact is desastreus, zoals de Bijlmervliegramp pijnlijk heeft aangetoond.

De geruststelling dat de vliegveiligheid mondiaal toeneemt is mager als het gaat om de veiligheid van bewoners op de grond. De argumentatie dat het plan “niet bijdraagt aan een significante toename van het aantal potentiële slachtoffers” is een dooddoener. Het voegt simpelweg honderden mensen toe aan een bestaand risicogebied, terwijl er al een aantoonbaar risico bestaat.

De overheid geeft in de plannen openlijk toe dat er geen realistische maatregelen mogelijk zijn om de gevolgen van een vliegramp te beperken voor de slachtoffers in het getroffen gebouw. Wat betekent dit? Dat men accepteert dat, mocht het ondenkbare gebeuren, deze studenten vogelvrij zijn.

Vastgoedprobleem oplossen
Wat zijn nu de werkelijke drijfveren achter dit onzalige plan? Kronenburg kampt met jarenlange leegstand in het kantorengebied. Ooit bloeiend, raakte de wijk in verval na de financiële crisis van 2009, met een gemiddelde leegstand van zo’n 30 procent.

De ambitie om een “toekomstbestendig, levendig en dynamisch woon-werkgebied” te creëren en de regio te versterken als “kennis- en innovatieland” klinkt prachtig. Maar Kronenburg versie 2 is bedoeld om een puur economisch probleem op te lossen.

De enorme behoefte aan studentenwoningen wordt hier misbruikt als hefboom om een juridisch obstakel (het LIB) weg te nemen en een verloederd kantoorgebied te revitaliseren. Het is een transactie: jullie krijgen de woningen die hard nodig zijn, wij lossen ons vastgoedprobleem op en de gezondheid en veiligheid van de studenten nemen we voor lief.

Dit is geen ‘balans’, zoals de gemeente beweert, maar een onverantwoord risico dat op de schouders van jonge mensen wordt gelegd.

Bron

Prijzen Russische vliegtuigen rijzen de pan uit

Rusland wil minder afhankelijk worden van westerse vliegtuigfabrikanten. Maar het bouwen van eigen vliegtuigen blijkt flink duurder dan gepland. Een Russische krant meldt op basis van overheidsdocumenten dat de prijzen voor nieuwe vliegtuigtypen fors stijgen. Zo kost een Yakovlev MC-21 inmiddels 7,6 miljard roebel (81 miljoen euro). Hoewel dat nog onder de catalogusprijzen ligt van [...]

Het artikel Prijzen Russische vliegtuigen rijzen de pan uit is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌