Lees weergave

Vier cabinemedewerkers van Alaska Airlines klagen vliegtuigfabrikant Boeing…

Vier cabinemedewerkers van Alaska Airlines klagen vliegtuigfabrikant Boeing aan. De stewardessen waren aan boord van het Boeing 737 MAX 9-toestel dat in januari vorig jaar vlak na het opstijgen een deurpaneel verloor. In afzonderlijke rechtszaken eisen ze compensatie voor geleden en toekomstige economische schade, waarbij ze fysiek en mentaal letsel, emotioneel leed en andere financiële kosten aanvoeren.

International Airlines Group (IAG) verwacht dankzij een “robuuste vraag” in…

International Airlines Group (IAG) verwacht dankzij een “robuuste vraag” in het tweede halfjaar te kunnen voortbouwen op een sterk eerste halfjaar. Het moederbedrijf van British Airways en Iberia boekte over de eerste zes maanden een nettowinst van 1,3 miljard euro tegen 905 miljoen vorig jaar. Ook het tweede kwartaal werd meer winst geboekt, ondanks de onzekere geopolitieke situatie, zo heeft IAG vrijdag gemeld.

Heathrow komt met grootse plannen

De luchthaven van London Heathrow wil flink uitbreiden. Behalve de aloude wens voor een derde start- en landingsbaan, heeft de luchthaven nog eens miljarden aan andere plannen.  Heathrow wil uitbreiden voor ruim 49 miljard Britse pond; omgerekend is dat zo’n 56 miljard euro. Onder deze plannen valt het aanleggen van een derde start- en landingsbaan [...]

Het artikel Heathrow komt met grootse plannen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Alaska-stewardessen klagen Boeing aan wegens ‘verwondingen’

Vier stewardessen van Alaska Airlines klagen Boeing aan vanwege het incident met het deurpaneel in januari van vorig jaar. Zij stellen de vliegtuigbouwer verantwoordelijk voor de verwondingen die zij daarbij hebben opgelopen. Het gaat om vier afzonderlijke zaken die dinsdag bij het hooggerechtshof van King County in Seattle zijn ingediend. Volgens The Seattle Times, die [...]

Het artikel Alaska-stewardessen klagen Boeing aan wegens ‘verwondingen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Maastricht Airport verwelkomt nieuwe airline

Vanaf komende winter verwelkomt Maastricht Aachen Airport een nieuwe luchtvaartmaatschappij. De budgetvlieger begint met één route, daar voegt ze later een tweede toe. Op Eindhoven waren de roze Airbussen al langer te spotten, maar vanaf komende winter is Wizz Air ook te vinden op Maastricht Aachen Airport. Vanaf 27 oktober voert de maatschappij drie wekelijkse [...]

Het artikel Maastricht Airport verwelkomt nieuwe airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

Heathrow Airport in Londen wil voor 49 miljard pond (ruim 56 miljard euro)…

Heathrow Airport in Londen wil voor 49 miljard pond (ruim 56 miljard euro) uitbreiden. Het plan omvat onder meer de aanleg van een controversiële maar door de luchthaven al lang gewenste derde landingsbaan van 3,5 kilometer, die zeker 24 miljard euro moet kosten. Verder moet er een nieuwe terminal gebouwd worden, moeten huidige faciliteiten vernieuwd worden en moet de ringweg van Londen omgelegd worden.

Air France-KLM geeft gevecht om airline op

Air France-KLM dingt niet langer mee in de strijd om Air Europa. Het Frans-Nederlandse concern slaagt er niet in een deal te sluiten met de eigenaren van de Spaanse luchtvaartmaatschappij. Dat meldde Air France-KLM donderdag tegenover Reuters Persbureau. Volgens de perswoordvoerder lukt het maar niet een overeenkomst te bereiken over een gedeeltelijke overname met Globalia. [...]

Het artikel Air France-KLM geeft gevecht om airline op is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airline stopt met route vanaf Brussels Airport

Brussels Airlines stopt vanaf komend winterseizoen, dat in oktober dit jaar van start gaat, met de vluchten tussen Brussels Airport en Birmingham (Verenigd Koninkrijk). Luchtvaartmaatschappijen voeren jaarlijks wijzigingen in hun vluchtschema’s door wanneer de winter- en zomerseizoenen aanbreken. Daarin speelt bijvoorbeeld mee hoe groot de vraag in bepaalde perioden naar routes zijn. Wegens ‘strategische routeaanpassingen’ [...]

Het artikel Airline stopt met route vanaf Brussels Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Na zes jaar opnieuw langste A380-vlucht uitgevoerd

Qantas voerde deze week met een Airbus A380 een vlucht van bijna achttien uur uit, momenteel de langste route met een Superjumbo ooit. Het toestel, registratie VH-OQG, stond sinds 9 mei dit jaar op de luchthaven van Dresden. Daarvoor was het afkomstig uit Londen Heathrow nadat het diezelfde dag lijnvlucht QF1 vanuit Sydney, via Singapore, [...]

Het artikel Na zes jaar opnieuw langste A380-vlucht uitgevoerd is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ryanair zegt Franse luchthavens gedag

De Ierse budgetvlieger Ryanair is van plan zich terug te trekken van drie Franse luchthavens, vanwege hoge luchthavenbelastingen. Het betreft de luchthavens van Brive, Bergerac en Straatsburg. De low cost airline besloot al eerder te stoppen met vliegen vanaf de luchthaven van het Franse Vatry. Ryanair liet in een verklaring aan Simple Flying weten dat [...]

Het artikel Ryanair zegt Franse luchthavens gedag is gepubliceerd op Up in the Sky.

Qatar Airways breidt de vluchtfrequentie naar Londen Heathrow verder uit va…

Qatar Airways breidt de vluchtfrequentie naar Londen Heathrow verder uit vanwege de "toenemende vraag". Komend winterseizoen vliegt de luchtvaartmaatschappij uit Doha tot wel tien keer per dag naar Europa's grootste luchthaven, ten opzichte van gemiddeld acht keer per dag nu. Dat is een nieuw record voor Qatar Airways op deze lijndienst. Het bedrijf zet op de route een mix van Airbus A380's, Boeing 777's en Airbus A350's in.

Brussels Airlines-CFO: ‘Onverwachte uitdagingen’

In de eerste helft van 2025 heeft Brussels Airlines een aangepast bedrijfsresultaat van 46 miljoen euro behaald. Hoewel er een kleine verbetering van twee procent is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, blijft het resultaat negatief, vooral door externe elementen zoals nationale protesten in België. De luchtvaartmaatschappij vervoerde van januari tot juni 2025 4,2 miljoen [...]

Het artikel Brussels Airlines-CFO: ‘Onverwachte uitdagingen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hevige turbulentie treft Delta-vlucht naar Amsterdam

Een vlucht van Delta Air Lines die onderweg was van Salt Lake City naar Amsterdam, moest woensdagavond een noodlanding uitvoeren in Minneapolis vanwege ernstige turbulentie. Tijdens het voorval raakten 25 personen gewond. Volgens een verklaring van Delta werd vlucht DL56, uitgevoerd met een Airbus A330-900, omstreeks 19.45 uur lokale tijd omgeleid naar de internationale luchthaven [...]

Het artikel Hevige turbulentie treft Delta-vlucht naar Amsterdam is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoge kosten zetten rem op herstel KLM

In de eerste helft van dit jaar heeft luchtvaartmaatschappij KLM een omzet van 6,3 miljard euro behaald, wat een toename van 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode het vorige jaar. Hoewel de omzet steeg, slaagde de airline er niet in om operationele winst te behalen. Het bedrijfsresultaat bedroeg 2 miljoen euro, wat een verbetering is [...]

Het artikel Hoge kosten zetten rem op herstel KLM is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ondanks “uitdagende omstandigheden” in het tweede kwartaal, waaronder werel…

Ondanks “uitdagende omstandigheden” in het tweede kwartaal, waaronder wereldwijde politieke en economische spanningen, heeft Lufthansa Group meer winst behaald. De groep rapporteerde donderdag een netto kwartaalwinst van 1,0 miljard euro, ruim een verdubbeling ten opzichte van de 469 miljoen euro in 2024. Over het eerste halfjaar bedroeg de winst 127 miljoen tegen een verlies van -265 miljoen een jaar eerder.

KLM ziet omzetgroei, maar geen winst door hogere kosten

Het bedrijfsresultaat bedroeg het eerste halfjaar -€2 miljoen. Hoewel dit een verbetering is ten opzichte van de eerste helft van 2024 (-€31 miljoen), is dit een tegenvallend resultaat gezien de omzet van €6,3 miljard. Dit is een direct gevolg van een stijging van de kosten per eenheid met 4,3%.  

Marjan Rintel, CEO KLM: “We hebben te maken met flinke tegenwind en dat zien we terug in de cijfers. Dit heeft zowel interne als externe oorzaken. Intern door hogere loonkosten en operationele problemen met beschikbare vloot in mei en juni. En extern, omdat we bijvoorbeeld vanwege de NAVO-top en de conflicten in het Midden-Oosten niet hebben kunnen vliegen wat we wel gepland hadden. Dit leidde tot financiële tegenvallers en tegelijkertijd wisten we het eerste halfjaar kostenbesparingen te realiseren.”  

Tweede kwartaal   
Het bedrijfsresultaat was in het tweede kwartaal van 2025 €63 miljoen lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze daling werd vooral veroorzaakt door opeenvolgende collectieve loonstijgingen, waarvan de laatste per 1 juli 2024 is doorgevoerd. Bovendien werd KLM geconfronteerd met operationele uitdagingen en hogere externe kosten zoals fors gestegen havengelden op Schiphol met 41%. Die kosten werden deels gecompenseerd door lagere brandstofprijzen en het verbeterprogramma Back on Track. De resultaten hiervan zijn zichtbaar en zetten zich na het eerste kwartaal verder door. De ambitie van KLM om in 2025 in het kader van het Back on Track verbeterprogramma €450 miljoen te besparen blijft ongewijzigd.

Cargo, E&M en Transavia  
Cargo presteerde beter dan in het eerste halfjaar van 2024 en voerde iCargo in, een innovatief IT-afhandelingssysteem voor de vrachtactiviteiten van Air France-KLM. Ook Engineering & Maintenance (E&M) boekte, met een stijging van 20% aan inkomsten, opnieuw een solide resultaat. Transavia slaagde erin problemen rondom onderhoud, de toeleveringsketen en personeelstekort op te lossen. Dit leidde tot een productiestijging van 10% en omzettoename van 8,4% in het eerste halfjaar van 2025 ten opzichte van vorig jaar. Door hogere kosten en toenemende concurrentie bleef het bedrijfsresultaat echter achter.  

Vooruitzichten 2025   
KLM blijft investeren in een schonere en stillere vloot in de tweede helft van 2025, waaronder nieuwe A321's en Boeing 787's. Voor de rest van 2025 verwacht KLM dat hoge kosten en externe uitdagingen, zoals geopolitieke spanningen en schommelingen in de brandstofprijs, het bedrijfsresultaat onder druk blijven zetten.   

Bas Brouns, CFO KLM: "We boeken vooruitgang, maar zoals verwacht nemen kosten en onzekerheid in de markt verder toe. Alleen als we het verbeterprogramma volledig uitvoeren, houden we koers richting een financieel gezonde toekomst en kunnen we blijven investeren in ons product, onze klanten en onze mensen.”

Het persbericht van Air France-KLM Groep over het tweede kwartaal vindt u hier.

Waarom de Boeing 757 zo slank en hoog is

De Boeing 757 is voor velen een opvallende verschijning. Slank, langgerekt, met een hoge neus en relatief smalle romp. Opvallend is ook het landingsgestel: de pootjes zijn hoger dan je zou verwachten voor een narrowbody. Waarom ziet de 757 eruit zoals hij eruitziet? Het antwoord ligt in een combinatie van ontwerpkeuzes, praktische eisen én een [...]

Het artikel Waarom de Boeing 757 zo slank en hoog is is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌