❌

Lees weergave

Chaos op startbaan luchthaven Denver na brand

Een vlucht van American Airlines eindigde zaterdag in een grootschalige evacuatie op de startbaan van Denver International Airport. Tijdens de start brak er brand uit. Vlucht AA3023, uitgevoerd door een Boeing 737 MAX 8, zou zaterdagmiddag vertrekken naar Miami. Toen het vliegtuig, registratie N306SW, aan de take off roll begon ontstond er brand bij het [...]

Het artikel Chaos op startbaan luchthaven Denver na brand is gepubliceerd op Up in the Sky.

Dit land schrapt als eerste vloeistofbeperkingΒ 

Reizigers op Europese luchthavens kunnen straks weer grotere hoeveelheden vloeistof meenemen in hun handbagage. In Italië verdwijnt de bekende 100 milliliter-grens mogelijk al in augustus. De Europese Commissie bevestigde dat een wijziging van de regels in voorbereiding is. De versoepeling geldt alleen voor luchthavens die gebruikmaken van geavanceerde CT-scanners. In Italië zijn dergelijke scanners al [...]

Het artikel Dit land schrapt als eerste vloeistofbeperking  is gepubliceerd op Up in the Sky.

Captain Jan Cocheret en β€˜Mr. Piloot & Vliegtuig’ | Podcast

In deze zomerse Goof en Goot praten we met Ruud Vos, decennialang hoofdredacteur van het prachtmagazine ‘Piloot en Vliegtuig’ en met Jan Cocheret, columnist voor precies datzelfde grootste luchtvaartblad van Nederland. Het gaat vanzelfsprekend – en onder veel meer – over ‘fuel cut off switches’ maar ook over veiligheidsriemen, Blended Wing Bodies en natuurlijk over [...]

Het artikel Captain Jan Cocheret en ‘Mr. Piloot & Vliegtuig’ | Podcast is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vraagtekens bij Groningen Airport: β€˜Waarom doen ze dit?’

Groningen Airport Eelde en het ministerie van Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid & Natuur stonden afgelopen week tegenover de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) en Mobilisation for the Environment (MOB) in de rechtszaal. De zaak betreft de overschrijding van het maximaal aantal lesvluchten in de periode 2022-2023, betogen de VOLE en MOB. In dat jaar [...]

Het artikel Vraagtekens bij Groningen Airport: ‘Waarom doen ze dit?’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

737 daalt abrupt kort na take-off

Een Boeing 737-700 van Southwest Airlines maakte vlak na vertrek een onverwachte manoeuvre om een botsing met een Hawker Hunter te voorkomen. De 737, registratie N249WN, maakte zich afgelopen vrijdagochtend op voor de binnenlandse vlucht WN1496 vanuit Burbank Bob Hope Airport, een luchthaven ten noorden van Los Angeles, in de richting van Las Vegas Harry [...]

Het artikel 737 daalt abrupt kort na take-off is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bijzondere militaire toestellen bij Britse vliegshow | Foto’s

De Royal International Air Tattoo (RIAT) op RAF Fairford is de grootste jaarlijkse militaire vliegshow in Europa. Veel liefhebbers van militaire luchtvaart kijken uit naar dit jaarlijkse evenement. De vliegshow op RAF Fairford begon op vrijdag 18 juli en had dit jaar “Eyes in the skies” als thema. Met dit hoofdthema stonden (foto)verkennings-, observatie- en [...]

Het artikel Bijzondere militaire toestellen bij Britse vliegshow | Foto’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

Waarom bouwde Airbus de A318?

Airbus ontwikkelde de A318 als strategisch antwoord op de vraag naar kleinere vliegtuigen binnen de succesvolle A320-familie. Dit kleinste familielid, met plaats voor 107 passagiers, ontstond eind jaren negentig om luchtvaartmaatschappijen maximale flexibiliteit te bieden binnen één vliegtuigtype. De belangrijkste drijfveer was het behoud van commonality – dezelfde cockpit, systemen en training – waardoor airlines kostenefficiënt konden opereren op dunne routes zonder aparte vliegtuigtypen aan te schaffen. De A318 verscheen als kleinste lid van de A320-familie in een periode waarin de luchtvaartmarkt sterk veranderde. Eind jaren negentig zagen luchtvaartmaatschappijen de noodzaak om flexibeler te opereren op routes met wisselende passagiersaantallen.

Het artikel Waarom bouwde Airbus de A318? is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜Overwinningsvlucht’ 737 naar Rotterdam Airport

Afgelopen vrijdagmiddag landde FC Utrecht met een Boeing 737-800 van Enter Air op Rotterdam The Hague Airport nadat de ploeg van Ron Jans na jaren afwezigheid weer Europees mocht spelen en knap met 1-3 won van FC Sheriff Tiraspol uit Moldavië.  Aan boord van het toestel, registratie SP-ENQ, stapten onder meer de spelers, staf, media [...]

Het artikel ‘Overwinningsvlucht’ 737 naar Rotterdam Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

787 mag niet in één keer landen

Een Boeing 787 van de Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways moest begin deze maand een go around op Frankfurt Airport maken, omdat die buiten de avondklok zou landen. De Dreamliner, registratie JA933A, vertrok 2 juli voor vlucht NH203 vanaf Tokio Haneda International Airport op weg naar de Duitse luchthaven. De vlucht vangt dagelijks om 21:50 [...]

Het artikel 787 mag niet in één keer landen is gepubliceerd op Up in the Sky.

De vijf liefdestalen van KLM

Soms denk ik dat ik eigenlijk geen stewardess was bij KLM, maar relatietherapeut, verpleegkundige, opvoeder, EHBO’er, barista en priester in één. In een strak blauw pak en met een glimlach die – na behoorlijk wat jetlags – al twintig minuten over tijd was. Liefde geven, noemen we dat. En ja, ik weet dat het misschien [...]

Het artikel De vijf liefdestalen van KLM is gepubliceerd op Up in the Sky.

Transavia retro-A321neo β€˜gaat doen waarvoor hij bedoeld is’

Voor de eerste machines waarmee Transavia zestig jaar geleden het luchtruim koos, ontwierp Thijs Postma het design met het iconische frisse groen en de grote zwarte T. De Airbus A321neo die bij de Airbusfabriek klaarstond om naar haar thuishaven uit te vliegen heeft hetzelfde kleurenschema gekregen. ‘Met onze twaalfde Airbus in deze iconische retro-huisstijl maken [...]

Het artikel Transavia retro-A321neo ‘gaat doen waarvoor hij bedoeld is’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoeveel vliegtuigen kunnen er in een squadron?

Een squadron bestaat meestal uit 12 tot 24 vliegtuigen, maar dit aantal kan behoorlijk variëren. Bij jachtvliegtuigen zie je vaak squadrons van 18 tot 24 toestellen, terwijl transportvliegtuig squadrons soms maar 8 tot 12 vliegtuigen tellen. Het exacte aantal hangt af van verschillende factoren zoals het type vliegtuig, de missie van de eenheid en de beschikbare middelen van een luchtmacht. Een squadron is de basiseenheid binnen de militaire luchtvaart die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van vliegoperaties. Het is vergelijkbaar met een compagnie bij de landmacht, maar dan specifiek voor de luchtmacht. Een squadron vormt het hart van de operationele

Het artikel Hoeveel vliegtuigen kunnen er in een squadron? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol verwacht dit jaar bijna 70 miljoen reizigers. Dat aantal ligt nog…

Schiphol verwacht dit jaar bijna 70 miljoen reizigers. Dat aantal ligt nog net onder het recordjaar 2019, kort voor het uitbreken van de coronacrisis. Toen vlogen 71,7 miljoen reizigers via de luchthaven. Dat meldt de Schiphol Group, waar onder meer ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Bijzonder Transavia-vliegtuig geland op Schiphol

De speciale retro-Airbus van Transavia is vrijdagmiddag aangekomen op Schiphol. De unieke A321neo staat in het teken van het zestigjarig bestaan van de airline. Het vliegtuig, registratie PH-YHD, vloog vrijdagmiddag vanuit de Airbus-fabriek in Hamburg naar Amsterdam en landde rond kwart voor drie op Schiphol. Daar werd de A321neo bij gate D2 geparkeerd, zodat liefhebbers [...]

Het artikel Bijzonder Transavia-vliegtuig geland op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Stillere vliegtuigen op Schiphol door hogere tarieven

  • De luchthavens van Royal Schiphol Group bleven in het eerste halfjaar van 2025 operationeel goed presteren.  
  • Nederland was via Schiphol verbonden met 299 directe bestemmingen, waarvan 123 intercontinentaal. Schiphol was hiermee de op één na best verbonden luchthaven van Europa. 
  • 37,2 miljoen mensen reisden via Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+3% t.o.v. 2024). Hiervan vlogen 32,8 miljoen via Schiphol. 
  • Er waren 259.686 vluchten van/naar Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+1% t.o.v. 2024). 232.709 hiervan waren via Schiphol. 
  • Schiphol is stiller geworden door hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen: het aantal stillere toestellen steeg met 7 procentpunt naar 30% van alle toestellen.  
  • Schiphol investeerde 495 miljoen euro in de vernieuwing en verduurzaming van de infrastructuur.  
  • Schiphol heeft op alle 385 werkplekken in de bagagehal tilhulpen geïnstalleerd, om de kwaliteit van werk voor de medewerkers te verbeteren. Schiphol loopt hierin wereldwijd voorop.   
  • Positief onderliggend nettoresultaat van 214 miljoen euro. 
  • Negatieve kasstroom na investeringen van 111 miljoen euro. 

Meer kwaliteit voor reizigers en medewerkers 
In de eerste helft van dit jaar heeft Schiphol 495 miljoen euro geïnvesteerd in het verbeteren en toekomstbestendig maken van de luchthaven. Enkele voorbeelden: 

  • de vele onderhoudswerkzaamheden, van tientallen projecten binnen het meerjarenonderhoudsplan tot groot onderhoud Buitenveldertbaan; 
  • de vernieuwing van de lounges, ruimere looproutes, meer zitplaatsen, nieuwe winkels en horeca; 
  • betere rustruimtes voor personeel; 
  • tilhulpen op elke werkplek voor medewerkers in bagagehallen; 
  • verduurzaming door over te stappen op elektrische voertuigen en apparatuur en door klimaatsystemen te vervangen; 
  • het afbouwen van de A-pier verloopt volgens plan, met de opening voorzien in april 2027.  

Deze investeringen zorgen niet alleen voor een robuustere infrastructuur, maar dragen ook bij aan een prettigere ervaring voor luchtvaartmaatschappijen, passagiers en medewerkers. 


Nieuwe havengelden: een stiller Schiphol 
Per 1 april voerde Schiphol nieuwe tarieven in die de luchthavenkosten dekken en noodzakelijke investeringen mogelijk maken. Onderdeel van de tarieven is het principe dat hoe stiller het vliegtuig, hoe minder havengelden luchtvaartmaatschappijen betalen. Ook is overdag vliegen goedkoper dan in de nacht. Schiphol voerde deze tariefdifferentiatie in, in het belang van de omwonenden van Schiphol. In de eerste drie maanden na invoering zijn de eerste resultaten duidelijk merkbaar, luchtvaartmaatschappijen zetten vaker stillere toestellen in. In april t/m juni 2025 behoorde 30% van de toestellen tot de stilste twee tariefklassen, dat is 7 procentpunt meer dan in dezelfde periode in 2024. Tegelijkertijd daalde het aandeel van de meest lawaaiige tariefklassen met 7 procentpunt t.o.v. dezelfde periode.  


Financiële resultaten  
Het onderliggend nettoresultaat (zonder herwaardering van commercieel vastgoed) over het eerste halfjaar van 2025 kwam uit op een positief resultaat van 214 miljoen euro (HJ 2024: 99 miljoen euro). De stijging van het resultaat is het gevolg van meer reizigers en vluchten en de nieuwe tarieven, inclusief een verrekening van verliezen uit de COVID-19-periode. 
De omzet steeg met 20% tot 1.262 miljoen euro (HJ 2024: 1.048 miljoen euro). In het eerste halfjaar van 2025 is 495 miljoen euro geïnvesteerd in de kwaliteit van de luchthaven. De kasstroom na investeringen was 111 miljoen negatief. Schiphol investeert in vijf jaar zes miljard euro in de kwaliteit van de luchthaven, waarvoor het ook externe financiering aantrekt. Solide financieel beleid blijft daarom nodig om deze investeringsopgave waar te maken en een gezonde financiële basis te hebben.  

Meer reizigers in eerste half jaar 
In het eerste halfjaar van 2025 leverde Schiphol opnieuw goede operationele prestaties, met een succesvolle start van de zomerperiode. Het totaal aantal reizigers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland steeg met 3% tot 37,2 miljoen (HJ 2024: 36,1 miljoen, HJ 2019: 38,7 miljoen). 32,8 miljoen reizigers vlogen met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Dat is een toename van 3% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2024. 23,3 miljoen reizigers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 9,5 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming.

Reizigers (in miljoenen)

  

Amsterdam Airport Schiphol 

Eindhoven Airport

Rotterdam The Hague Airport 

Totaal 

HJ 2025 

32,8 

3,3 

1,1

37,2 

HJ 2024

31,8 

3,3 

1,0 

36,1 

HJ 2019 

34,5 

3,2 

1,0 

38,7 


Op Amsterdam Airport Schiphol vonden 232.709 vliegtuigbewegingen plaats in de eerste zes maanden van 2025. Dat is een stijging van 1% ten opzichte van 2024 (230.417), 4% minder dan in 2019 (242.107. Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol daalde met 7% tot 0,7 miljoen ton. Er waren 7.534 volledige vrachtvluchten. Dat is een daling van bijna 3% ten opzichte van 2024 en een toename van bijna 9% t.o.v. 2019. In totaal werd 44% van de vracht vervoerd met passagiersvluchten (0,3 miljoen ton) en 56% met volledige vrachtvluchten.
 

Vliegtuigbewegingen

  

Amsterdam Airport Schiphol 

Eindhoven Airport 

Rotterdam The Hague Airport 

Totaal 

HJ 2025 

232.709  

19.331  

7.646  

259.686 

HJ 2024 

230.417  

20.130  

7.512  

258.059 

HJ 2019 

242.107 

19.864 

7.902 

269.873 


Financiële gegevens   

Onderliggende resultaten

In miljoenen euro's 

HJ 2025 

HJ 2024 

% 

Inkomsten 

1.262

1.048 

20,4

Onderliggende EBITDA 

476 

309 

54 

Onderliggend bedrijfsresultaat 

279

139 

>100 

Onderliggend nettoresultaat 

214

99 

>100 

Nettoresultaat 

201 

224 

-10,3 


Vooruitblik 2025 
Het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen nam in het eerste halfjaar van 2025 verder toe. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd hoog. Schiphol verwacht dat het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen verder zal toenemen in het tweede halfjaar van 2025. Voor het kalenderjaar 2025 verwacht Schiphol bijna 70 miljoen reizigers, net onder het reizigersaantal van 2019 (71,7 miljoen reizigers). 

In de tweede helft van 2025 werkt Schiphol onverminderd verder aan de transformatie van de luchthaven, om de dienstverlening aan reizigers, luchtvaartmaatschappijen en het werk van medewerkers verder te verbeteren. Er vinden tal van verbouwingen plaats, om de infrastructuur te vernieuwen en verduurzamen. 
 

Het volledige (pers)bericht met de halfjaarcijfers is aan de rechterzijde van deze pagina te downloaden.

 

Vueling zet groep Joodse jongeren uit vliegtuig

De Spaanse budgetmaatschappij Vueling heeft ontkend dat antisemitisme bijgedragen heeft aan de verwijdering van meer dan vijftig Joodse jongeren uit een vliegtuig op de luchthaven van Valencia. De luchtvaartmaatschappij heeft gereageerd op de controverse die ontstond nadat een koor van 52 tieners en hun begeleidster op 23 juli 2025 uit een vliegtuig naar Parijs Orly [...]

Het artikel Vueling zet groep Joodse jongeren uit vliegtuig is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wizz Air tempert groeiplannen

De Hongaarse prijsvechter Wizz Air verlaagt zijn groeisnelheid aanzienlijk na een jaar van slechte resultaten en operationele problemen. In het boekjaar tot 31 maart 2025 nam het bedrijfsresultaat van Wizz Air met 62 procent af tot 167,5 miljoen euro. De aandelenprijs van het bedrijf kwam daardoor tot een dieptepunt. Volgens topman Jozsef Váradi is het [...]

Het artikel Wizz Air tempert groeiplannen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ryanair gaat digitaal, Marokko houdt vast aan papier

Op 3 november 2025 introduceert de Ierse prijsvechter Ryanair volledig digitale instapkaarten. Vanaf die datum hoeven passagiers geen papieren instapkaart meer af te drukken. De luchtvaartmaatschappij beweert dat de overgang naar volledig digitale instapprocedures het reisproces vergemakkelijkt en verbetert, vooral in het relatief rustige winterseizoen. Toch is niet iedereen het daar mee eens. Dara Brady, [...]

Het artikel Ryanair gaat digitaal, Marokko houdt vast aan papier is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM 737 maakt voorzorgslanding in Hamburg

Op donderdag heeft een KLM Boeing 737-800 een voorzorgslanding uitgevoerd op de luchthaven van Hamburg. Het toestel was op weg van Stockholm naar Amsterdam met 186 passagiers aan boord toen de bemanning een brandmelding in de linkermotor ontving. Het vliegtuig bevond zich op een hoogte van 38.000 voet (ongeveer 11.500 meter), op zo’n 260 kilometer [...]

Het artikel KLM 737 maakt voorzorgslanding in Hamburg is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌