❌

Lees weergave

In het hoger beroepschrift waarschuwt Schiphol voor dramatische gevolgen va…

In het hoger beroepschrift waarschuwt Schiphol voor dramatische gevolgen van de vernietiging van de vereiste natuurvergunning door de Rechtbank Den Haag op 4 juni, na een geslaagd bezwaar van o.a. Mobilisation for the Environment (MOB). De Schiphol-advocaten vragen de hoogste bestuursrechter, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, om een voorlopige schorsing van dit vergaande vonnis totdat de beroepzaak volledig is afgerond.

Duizenden werknemers van Boeing hebben maandag het werk neergelegd, nadat z…

Duizenden werknemers van Boeing hebben maandag het werk neergelegd, nadat ze een herzien voorstel voor een nieuwe arbeidsovereenkomst hadden afgewezen. Het gaat om leden van een vakbond die defensiemedewerkers van de Amerikaanse vliegtuigbouwer vertegenwoordigt in de Amerikaanse staten Missouri en Illinois. Het is de eerste staking in bijna dertig jaar bij de defensiefabrieken in de omgeving van Saint Louis.

De eigenaar van het zonnepark bij Schiphol met voor piloten verblindende zo…

De eigenaar van het zonnepark bij Schiphol met voor piloten verblindende zonnepanelen vreest een faillissement bij gedwongen verwijdering van het park. "Zonder compensatie van kosten en schade leidt dit direct tot het faillissement van DGEC, waardoor verwijdering van het park (en daarmee de luchtverkeersveiligheid) nog verder uit zicht raakt en de kosten en schade voor alle partijen alleen maar groter worden", schrijft de directie in een brief aan Schiphol en diverse overheden.

Defecte toiletten zorgen voor paniek

De aankomst van een TAP Portugal-vlucht op Nice Airport zorgde vorige maand kortstondig voor paniek bij de luchtverkeersleiding van de luchthaven. De Embraer E190, registratie CS-TPY, was onderweg van Lissabon naar Nice met 106 passagiers aan boord. Toen bleek dat alle toiletten buiten werking waren, besloten de piloten een versnelde nadering aan te vragen. Niet [...]

Het artikel Defecte toiletten zorgen voor paniek is gepubliceerd op Up in the Sky.

Grote staking bij Boeing

Duizenden Boeing-werknemers hebben het werk neergelegd op meerdere defensielocaties in Missouri en Illinois. De productie van vliegtuigen ligt grotendeels stil. De staking begon in de nacht van zondag op maandag en raakt onder meer de productie van de F-15, F/A-18 Super Hornet en de T-7A Red Hawk. In totaal leggen 3.200 medewerkers het werk neer [...]

Het artikel Grote staking bij Boeing is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gloednieuwe Airbus nu al aan de grond

Het op een na jongste toestel van Iberia staat aan de grond na schade door een bird strike. Meerdere onderdelen van de Airbus moeten worden vervangen. De Airbus A321XLR, registratie EC-OOJ, was zondag onderweg naar Parijs Orly als vlucht IB579 toen het toestel kort na vertrek werd getroffen door een vogelaanvaring. De Airbus keerde direct [...]

Het artikel Gloednieuwe Airbus nu al aan de grond is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vueling ruilt Airbus-vloot in

Het Spaanse Vueling heeft een opvallend besluit genomen. De luchtvaartmaatschappij stapt volledig over van Airbus naar Boeing. De airline neemt de komende jaren vijftig 737 MAX-toestellen in ontvangst. Op dit moment vliegt Vueling uitsluitend met Airbus: negen A319’s, 115 A320’s en 22 A321’s. Die toestellen worden de komende jaren uitgefaseerd en vervangen door zowel de [...]

Het artikel Vueling ruilt Airbus-vloot in is gepubliceerd op Up in the Sky.

18-jarige zoon geeft A330 toestemming voor take-off

Een luchtverkeersleider nam vorige maand zijn 18-jarige zoon mee naar de verkeerstoren van de luchthaven van het Colombiaanse Bogota en liet hem een Airbus A330 van Wamos Air goedkeuring geven om op te stijgen. De vader, die werkzaam is als verkeersleider op een ander vliegveld in Colombia, zou zichzelf achteraf hebben verdedigd dat hij de [...]

Het artikel 18-jarige zoon geeft A330 toestemming voor take-off is gepubliceerd op Up in the Sky.

Duitse TUI 737 vliegt dagen maximaal 8 kilometer hoog

Een Boeing 737-800 van de Duitse tak van TUI voerde eind juli meerdere vluchten uit op een hoogte van maximaal 8.000 meter. De eerste keer dat de machine, registratie D-ATUF, een vlucht op deze hoogte uitvoerde, was op 24 juli. De 737 arriveerde die avond om 19:30 uur na een normale vlucht in Heraklion, een [...]

Het artikel Duitse TUI 737 vliegt dagen maximaal 8 kilometer hoog is gepubliceerd op Up in the Sky.

A320-passagier vergeet uit te stappen en vliegt door

Een passagier aan boord van een Airbus A320 van Air India Express bleef na de landing in Delhi aan boord zitten waardoor hij met de volgende vlucht meeging. Het voorval vond afgelopen woensdag plaats. Het bleek te gaan om een jonge reiziger die 30 juli een binnenlandse reis vanaf het Indiase Srinagar via Delhi naar [...]

Het artikel A320-passagier vergeet uit te stappen en vliegt door is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM-topvrouw: β€˜Er zijn plannen’

Marjan Rintel, KLM-CEO, ziet dat verschillende kosten toenemen, waardoor het voor de luchtvaartmaatschappij een uitdaging is concurrerend te blijven. Zij doelt daarmee onder meer op verhoging van de havengelden op Schiphol. De luchthaven liet vorig jaar weten dit jaar de havengelden met 41 procent te willen opschroeven. Het is nog geen drie jaar geleden dat [...]

Het artikel KLM-topvrouw: ‘Er zijn plannen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Lufthansa A340 laat tientallen passagiers staan

Doordat de startbaan van de Nigeriaanse luchthaven Abuja niet volledig gebruikt kon worden, besloot Lufthansa vorige maand 45 A340-passagiers niet mee te nemen. Het voorval deed zich 23 juli voor. De A340, registratie D-AIGO, arriveerde die avond in Abuja na een vlucht vanuit Port Harcourt, een andere stad in Nigeria. Lufthansa combineert de vlucht vanuit [...]

Het artikel Lufthansa A340 laat tientallen passagiers staan is gepubliceerd op Up in the Sky.

Verklaring rook in A321neo-cockpit op Schiphol

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) kwam afgelopen vrijdag met de eerste bevindingen naar aanleiding van een Airbus A321neo van Wizz Air die twee weken geleden een ongeplande landing op Schiphol maakte. De machine, registratie G-WUKP, vertrok 20 juli vanaf het Poolse Poznan voor een circa twee uur durende vlucht naar Londen Luton, een luchthaven ten [...]

Het artikel Verklaring rook in A321neo-cockpit op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM UK: het korte bestaan van KLM’s Britse dochtermaatschappij

Tussen 1998 en 2002 bestond KLM UK – een merk dat kort maar krachtig een rol speelde in de Britse luchtvaart. De dochtermaatschappij nam het stokje over van Air UK, bracht regionale vluchten onder KLM-vlag en lanceerde zelfs Buzz. Waarom is het merk verdwenen? En welke sporen liet KLM UK achter op Schiphol en daarbuiten? [...]

Het artikel KLM UK: het korte bestaan van KLM’s Britse dochtermaatschappij is gepubliceerd op Up in the Sky.

Luchtverkeersleiding weigert radiocommunicatie openbaar te maken

verkeerstoren RTHA(leestijd circa 4 minuten)

Opnieuw vervult de luchtverkeersleiding een dubieuze rol in het wegmoffelen van gevoelige informatie. De organisatie weigert de communicatie tussen de toren en piloten openbaar te maken, terwijl er goede redenen zijn voor publieke controle op dit radioverkeer.

Bewonersorganisatie BTV-Rotterdam Airport dringt aan op de openbaarmaking omdat het wil controleren waarom piloten afwijken van de standaard routes. Dergelijke deviaties zorgen voor veel extra en onnodige overlast.

Het verzoek volgt op een rapportage van de Inspectie Leefbaarheid en Transport dat een reeks routeafwijkingen, recht en laag over meer dan drie steden, werd veroorzaakt op verzoek van piloten. De afwijkingen hadden niets te maken met slecht weer of interfererend vliegverkeer, maar de aangevraagde route is ongeveer tien kilometer korter.

Een Boeing 737-800, veel ingezet op RTHA, verbruikt bij het opstijgen zo’n 12 tot 20 kilogram kerosine per kilometer. De ‘bocht afsnijden’ levert een besparing op van zo’n 150 tot 200 kilogram kerosine, wat neerkomt op een besparing van 80 tot 100 Euro per vlucht.

100.000 euro per jaar
De manoeuvre kan dus een voordeel opleveren van zo’n 70.000 tot 100.000 euro per jaar, per vliegtuig (kerosine kost 0,51 euro per kilo, bij twee vluchten per dag). Opvallend is dat het vrijwel altijd vliegtuigen van Transavia zijn die de bocht afsnijden. Andere maatschappijen houden zich wel aan de regels.

De luchtverkeersleiding (LVNL) verschuilt zich achter een rookgordijn van bureaucratie en vermeende veiligheidsargumenten om de cruciale informatie uit de openbaarheid te houden.

Op 6 januari van dit jaar diende BTV een verzoek in op grond van de Wet open overheid (Woo). Het wil inzicht krijgen in de communicatie die leidt tot afwijkingen van de ‘standard instrument departure’-routes. De vereniging vermoedt dat deze afwijkingen niet altijd worden ingegeven door noodzaak (zoals slecht weer of ander verkeer), maar ook door economische motieven als kerosinebesparing.

BTV wil zelf controleren wat er wordt afgesproken tussen verkeersleiding en piloten. Het argument is helder: deze informatie moet openbaar zijn.

Kafkaësk
De verkeersleiders weigeren echter stelselmatig de gevraagde geluidsfragmenten (of transcripten daarvan) openbaar te maken. In een eerste besluit van 20 februari jongstleden gaf LVNL aan dat het belang van openbaarmaking niet opweegt tegen het belang van het goed functioneren van de verkeersleiding. BTV maakte er bezwaar tegen. Wat volgde was een kafkaëske procedure waarin LVNL aanbood de geluidsbanden op hun kantoor te laten beluisteren of een geanalyseerde tabel met vluchtgegevens aan te bieden, maar strikte openbaarmaking blijft weigeren.

BTV wijst deze ‘alternatieven’ resoluut van de hand, omdat het doel publieke openbaarmaking is, niet slechts een beperkte inzage voor alleen de vereniging.

Even leek het erop dat een jurist van LVNL alsnog de banden vrij wilde geven, zoals deze telefonisch meldde. Maar inmiddels heeft BTV een beslissing op beroep ontvangen waarin het antwoord opnieuw een keihard ‘nee’ is.

Bureaucratisch construct
Het belangrijkste argument van de verkeersleiding is een bureaucratisch construct waarin de communicatie niet openbaar zou zijn op grond van artikel 8.8 van de Woo, in samenhang met artikel 7.1, vierde lid van de Wet luchtvaart. De bepalingen zouden stellen dat gegevens die zijn ontvangen of verzameld op grond van EU-verordening 376/2014 (voorvallen in de burgerluchtvaart) niet openbaar zijn. Volgens LVNL mag het radioverkeer uitsluitend voor veiligheidsonderzoek worden bewaard en gebruikt.

Een ander controversieel argument is dat er in de luchtvaartsector sprake zou zijn van een ‘just culture’. Daarbij is het van ‘levensbelang’ dat piloten en verkeersleiders zich vrij en veilig voelen om hun werk te doen en melding te maken van incidenten, zonder zich af te hoeven vragen of de inhoud van de communicatie later openbaar wordt gemaakt.

Openbaarmaking van het radioverkeer zou dit zorgvuldig opgebouwde en internationaal geldende systeem ernstig beschadigen en daarmee de vliegveiligheid in gevaar brengen. LVNL stelt verder dat de letterlijke teksten vaak niet geschikt zijn voor niet-deskundigen en tot verkeerde interpretaties kunnen leiden. Bovendien zou het de privacy van de betrokkenen raken, aangezien stemgeluid kan worden gezien als een bijzonder persoonsgegeven.

Flauwekul
BTV weerlegt deze argumenten met klem. De stelling dat openbaarmaking de veiligheid in gevaar zou brengen, is volgens de vereniging je reinste flauwekul.

Bovendien duidt BTV op het feit dat de radiocommunicatie feitelijk al openbaar toegankelijk is, bijvoorbeeld via een website als Live ATC, die real-time uitzendingen aanbiedt van dergelijke communicatie. Bovendien zijn er online archieven waar deze communicatie wordt opgeslagen. Het argument van LVNL dat de gesprekken slechts voor veiligheidsonderzoek mogen worden bewaard en gebruikt staat haaks op deze beschikbaarheid op het internet.

Voor BTV is het een principekwestie. Zij signaleren dat het routesysteem rond Rotterdam Airport in toenemende mate niet ten goede komt aan de leefomgeving. De routeafwijkingen leiden jaarlijks tot duizenden extra meldingen van overlast, die eenvoudig te vermijden zijn door het volgen van de juiste routes.

Geen vertrouwen
De stellige bewering van LVNL dat zij haar wettelijke taak op correcte wijze uitvoert en dat er “in geen enkel opzicht iets achter wordt gehouden” wordt met reden niet vertrouwd door BTV en staat in schril contrast met de onwil om de meest directe bewijzen daarvan – de geluidsbanden zelf – openbaar te maken.

LVNL noemt de suggestie van BTV volstrekt onjuist dat afwijkingen onder de 3000 voet op verzoek van piloten plaatsvinden om kerosine te besparen. Maar door de communicatie hierover te weigeren, bevestigt men juist de argwaan en ontbreekt de mogelijkheid voor onafhankelijke controle.

Ook dit geschil is weer exemplarisch voor de strijd die burgers moeten voeren tegen een overheid die transparantie liever mijdt dan omarmt. De sector waant zich onaantastbaar en wordt hierin vol door de verkeersleiding – een ambtelijk apparaat – gesteund.

BTV rest nu niets anders dan naar de rechter te stappen om de radiocommunicatie alsnog publiek beschikbaar te laten maken. Wordt vervolgd.

Bron

787 keert om voor Nederlandse kust

Een Boeing 787 van Japan Airlines kreeg afgelopen donderdagochtend te maken met een probleem met de flaps. De Dreamliner, registratie JA840J, was vroeg die ochtend met vluchtnummer JL41 geland op Londen Heathrow vanuit Tokio Haneda Airport, het grootste vliegveld van de Japanse hoofdstad. De machine maakte zich in de loop van de ochtend op voor [...]

Het artikel 787 keert om voor Nederlandse kust is gepubliceerd op Up in the Sky.

747 op weg naar Schiphol kan motor niet herstarten

Net zoals twee weken geleden landde afgelopen woensdagmiddag een Boeing 747-vrachtvliegtuig van ACT Airlines met een technisch mankement op Schiphol. De Jumbojet, registratie TC-ACF, steeg 10:35 uur lokale tijd op voor vlucht EK9903 vanaf Dubai Al Maktoum International Airport (Verenigde Arabische Emiraten), de tweede luchthaven van Dubai, voornamelijk in gebruik door vrachtmaatschappijen, maar ook deels [...]

Het artikel 747 op weg naar Schiphol kan motor niet herstarten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het laatste vleugje Rusland op Schiphol

Het is een vreemd gezicht. Je stapt aan boord van een Turkish Airlines Airbus A350, maar krijgt het gevoel alsof je je in een vliegtuig naar Moskou bevindt. De Turkse maatschappij heeft vier van deze toestellen, lonkend ook wel ‘Turkoflot’ genaamd.  Dit verhaal begint bijna twintig jaar geleden. In maart 2007 plaatst de Russische nationale [...]

Het artikel Het laatste vleugje Rusland op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bij KLM 337 keer de wereld rond | Interview

Hij was werkzaam in de confectie. Maar toen Erik Borger tijdens een wintersportvakantie in gesprek raakte met een stewardess besloot hij zijn hart te volgen. Vanuit zijn Amsterdamse woning blikt hij terug op zijn vliegende bestaan bij KLM. Als eerste jongen van zijn klas ging Erik met het vliegtuig op vakantie. ‘Vliegen was in die [...]

Het artikel Bij KLM 337 keer de wereld rond | Interview is gepubliceerd op Up in the Sky.

Trump legt BraziliΓ« importtarieven van 50 procent op, maar Embraer ontsnapt

Geen enkel land krijgt van de VS zo'n hoge handelstarieven opgelegd als Brazilië: maar liefst 50 procent. De Amerikaanse president Trump is boos over de vervolging van zijn vriend Jaïr Bolsonaro, de voormalige president van Brazilië, voor een vermeende poging tot staatsgreep. Vliegtuigen zijn echter uitgezonderd van het 50 procent-tarief. Daardoor geldt voor de Braziliaanse fabrikant Embraer nog steeds het eerder ingevoerde tarief van 10 procent.

❌