❌

Lees weergave

Terugblik: hoe in 2006 al duidelijk was welke problemen Schiphol vandaag de dag veroorzaakt

Schiphol rond eeuwwisseling(leestijd circa 4 minuten)

Bijna 20 jaar geleden verscheen het Eindrapport Evaluatie Schipholbeleid. Het stuk zou de blauwdruk moeten zijn voor een duurzame balans tussen de economische ambities van Schiphol en de bescherming van de leefomgeving van omwonenden. Alle problemen van nu werden toen al voorzien.

De Schipholwet van 2003 en de bijbehorende Luchthavenbesluiten waren destijds de instrumenten om deze delicate balansoefening te garanderen. Maar de evaluatie uit februari 2006 toonde al pijnlijk duidelijk aan dat de beloofde balans een papieren werkelijkheid was, vol barsten en toekomstige conflicten.

Het kabinet concludeerde in 2006 dat het beleid in de periode 2003-2005 erin geslaagd was om overlast en risico’s te beheersen en dat geen van de regels de ontwikkeling van de luchthaven had beperkt. Sterker nog, men stelde dat de wet – het bevorderen van optimaal gebruik met inachtneming van veiligheids- en milieugrenzen – voldeed aan de doelstelling.

Het aantal ernstig gehinderden door vliegtuigherrie was volgens de berekeningen gedaald van circa 294.000 in 2003 naar 256.000 in 2005. De milieusituatie was “over het geheel genomen” verbeterd.

Niet voor iedereen
Deze ogenschijnlijk positieve boodschap maskeert echter een bittere waarheid die al in het rapport van 2006 werd erkend. De afname van geluidshinder was niet voor iedereen gelijk; in sommige gebieden, met name onder de vliegroutes van de Polderbaan – geopend in 2003 – was de hinder sterk toegenomen.

Bovendien woonde het overgrote deel van de gehinderden (87 procent) in gebieden met relatief ‘lage’ geluidsbelasting van minder dan 53 dB(A) Lden (de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert maximaal 45 dB(A) Lden), ver van de luchthaven, waar tot dan toe relatief weinig aandacht aan was besteed.

Ook was er na een jarenlange daling vanaf 2000 sprake van een toename van slaapverstoring. De bewering dat overlast en risico’s “zo laag mogelijk” waren, werd dan ook direct genuanceerd met “het kan beter”.

Profetische voorspellingen
De evaluatie van 2006 was vooral profetisch in haar voorspellingen voor de nabije toekomst, een toekomst die voor de omwonenden van Schiphol inmiddels al lang de realiteit is. Het rapport stelde expliciet dat bij een aantrekkende economie en sterkere groei van het luchtverkeer “de ontwikkeling van de mainport naar verwachting vanaf 2008 beperkt wordt door de gestelde grenswaarden aan de hoeveelheid vliegtuiggeluid”. Dit zou leiden tot een “mindere toename van de welvaart”, oftewel “welvaartsverlies”.

Het “welvaartsverlies” werd in 2006 al becijferd: in 2008 zou naar schatting 8 procent van de vluchten niet afgehandeld kunnen worden, oplopend tot 20 procent in 2012 bij sterke groei. Dit zou vooral de kern van de mainportfunctie raken, met name transferpassagiers en het intercontinentale netwerk.

De belangen van de economie en de leefomgeving stonden al in 2006 op ramkoers, met de omwonenden als onvermijdelijke slachtoffers.

Ineffectieve regels
De ineffectiviteit van de regelgeving was immers toen ook al duidelijk. Het zogenaamde Totaal Volume Geluid (TVG) en Totaal Risico Gewicht (TRG) begrensden weliswaar de totale hoeveelheiden geluid en risico, maar hadden geen enkele invloed op de verdeling van overlast en risico’s over de omgeving. Ze boden dus nauwelijks bescherming aan omwonenden op specifieke plaatsen.

Het beleid stimuleerde bovendien onvoldoende de inzet van stillere vliegtuigen. Investeringen hierin kwamen ook concurrenten ten goede, waardoor een maatschappij die investeerde eerder concurrentienadeel ondervond dan concurrentievoordeel.

Regels voor luchtverkeerswegen en minimum vlieghoogten werden in de periode 2003-2005 niet goed nageleefd. Dit leidde weliswaar niet tot een grote toename van overlast en risico’s, maar veroorzaakte wel grote ergernis en een gebrek aan vertrouwen bij omwonenden. Handhaving was bovendien gebaseerd op berekende jaargemiddelden, wat een lik-op-stukbeleid onmogelijk maakte.

Slechte aansluiting
De abstracte jaargemiddelde geluidsmaten sloten slecht aan bij de beleving van omwonenden, die hinder ervaren door specifieke gebeurtenissen, tijdstippen en voorspelbaarheid van het vliegverkeer. Het veroorzaakte een diepe discrepantie tussen meting en beleving.

Wat de ruimtelijke ordening betreft constateerde de inspectie in 2006 al een grote wens van gemeenten om te bouwen in het beperkingengebied rond Schiphol. De vraag werd gesteld of er “niet sluipenderwijs meer wordt gebouwd dan met de regels is beoogd”. De regels van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) werden door omwonenden en gemeentebestuurders als “te knellend en onrechtvaardig” ervaren, waarbij de ontwikkeling van gemeenten “op slot” zat.

Ook over de luchtkwaliteit was de boodschap verre van geruststellend. Hoewel de bijdrage van de luchtvaart aan de totale luchtverontreiniging als beperkt werd gezien, steeg de totale uitstoot van het vliegverkeer tussen 1993 en 2005 for voor de meeste stoffen. Het Milieu- en Natuurplanbureau waarschuwde dat in ongunstig gelegen woonwijken de bijdrage van het vliegverkeer aan bijvoorbeeld stikstofdioxide en (ultra-)fijnstof in 2020 zou oplopen tot 10 à 20 procent en dat grenswaarden uit het Besluit luchtkwaliteit in woongebieden werden overschreden.

Geen geruststellend verhaal
De evaluatie was dan ook geen geruststellend verhaal, maar eerder een urgent signaal dat het Schipholbeleid op fundamentele punten tekortschoot. Het kabinet zelf identificeerde diverse “aangrijpingspunten voor verbetering” waaronder een efficiënter gebruik van de ruimte door stillere vliegtuigen en gerichte beloningssystemen, regelgeving die beter aansluit bij de beleving van omwonenden, een grotere invloed van de regio bij besluitvorming over Schiphol en het afschaffen van ineffectieve regels als TVG en TRG.

De Raad voor Verkeer en Waterstaat concludeerde in zijn advies van 2005 met de titel ‘Vluchten kan niet meer’ dat er veel wantrouwen heerste en bepleitte een “herstel van vertrouwen”. De VROM-raad riep op tot een fundamentele heroverweging van het sturingsconcept, waarbij de overheid duidelijker de condities voor ruimte en milieu moet bepalen, plus een overgang naar een stelsel dat directer stuurt op de effecten van het vliegverkeer, met metingen in plaats van berekeningen.

Anno nu, als we terugkijken naar de evaluatie van 2006, zien we dat veel van de destijds gesignaleerde problemen en de voorspelde knelpunten voor de leefomgeving en de balans met de economische groei, tot op de dag van vandaag voortduren en alleen maar erger worden. Ondertussen zijn via trucs grenswaarden verder opgerekt, blijft handhaving uit en doet de sector wat hij wil.

De roep om een fundamenteel ander Schipholbeleid dat daadwerkelijk de leefbaarheid vooropstelt, was in 2006 al luid en duidelijk hoorbaar. Het is inmiddels 20 jaar verder en het wordt hoog tijd dat die boodschap eindelijk wordt gehoord en omgezet in actie. Met de komende verkiezingen op 29 oktober kunt u zelf het verschil maken.

Bron

Het cao-akkoord dat KLM voor het grondpersoneel heeft afgesproken met drie…

Het cao-akkoord dat KLM voor het grondpersoneel heeft afgesproken met drie andere vakbonden, valt bijzonder slecht bij vakbond CNV. “Ze hebben dit in het geheim bekokstoofd. Het is een inlever-akkoord, we zijn hier woest over. En onze leden ook. We bereiden nu samen met FNV acties voor in de vorm van werkonderbrekingen op korte termijn”, zegt CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah in een eerste reactie. 

Domper voor Schiphol Airport

Ì

Schiphol krijgt voorlopig geen natuurvergunning. Dat heeft de Raad van State besloten in een zaak die de luchthaven had aangespannen, meldt de NOS. De luchthaven verloor eerder dit jaar de vergunning die officieel nodig is om stikstof uit te mogen stoten. Sindsdien opereert Schiphol feitelijk zonder vergunning en vreest het dat milieuorganisaties via de rechter [...]

Het artikel Domper voor Schiphol Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bijna-botsing met Amerikaans tankvliegtuig in Engeland

Een KC-135 Stratotanker van de Amerikaanse luchtmacht kon eerder dit jaar een zweefvliegtuig op een haar ontwijken. Het incident vond plaats nabij RAF Mildenhall in het oosten van Engeland. Het voorval vond plaats op 8 april toen de KC-135 naderingen oefende op Mildenhall.  Tijdens een van de naderingen van baan tien zag de crew een Jonker JS1-zweefvliegtuig. De toestellen misten elkaar [...]

Het artikel Bijna-botsing met Amerikaans tankvliegtuig in Engeland is gepubliceerd op Up in the Sky.

737 ramt baanverlichting net over de grens

Op de luchthaven van Münster/Osnabrück (FMO) deed zich woensdagavond een incident voor. Een Boeing 737-800 van het Turkse Mavi Gök kon niet op tijd stoppen. De 737, registratie TC-MGC, landde als vlucht 4M351 vanuit Antalya rond 23:00 uur op de Duitse luchthaven. Om nog onbekende reden zetten de piloten het toestel pas laat op de baan [...]

Het artikel 737 ramt baanverlichting net over de grens is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM bereikt onderhandelingsresultaat voor grondmedewerkers met vakbonden

Het principeakkoord heeft een looptijd tot en met 31 december 2026. De afspraken omvatten een onvoorwaardelijke loonsverhoging voor alle grondmedewerkers van 1% vanaf 1 oktober 2025 en nog eens 1,25% vanaf 1 juli 2026. Daarbovenop komt een eenmalige uitkering van €750 op basis van een fulltime contract.  

De 80-90-100-regeling, waarbij medewerkers op latere leeftijd 80% werken tegen 90% van het loon met 100% behoud van pensioenopbouw, wordt structureel gemaakt en in duur uitgebreid voor medewerkers in ploegendienst. De Regeling vervroegde uittreding (RVU) wordt vanaf 2026 structureel gemaakt voor zware beroepen in lijn met het landelijk akkoord hierover. De winstdelingsregeling wordt op gelijk niveau getrokken met alle andere medewerkers. Er is een addendum voor technici en het sociaal plan is gemoderniseerd. Daarbij zijn afspraken gemaakt over productiviteit en de inzet van flexibele arbeidskrachten. 

“We zijn erg blij dat we dit onderhandelingsresultaat hebben kunnen sluiten met de NVLT, VKP en De Unie,” aldus Miriam Kartman, HR-directeur KLM. “We hebben in de huidige financiële realiteit van KLM elkaar gevonden in stevige afspraken over beloning, loopbaan en flexibiliteit. Goed nieuws voor onze collega’s, die hun koopkracht behouden, en voor ons hele bedrijf. Ik nodig FNV en CNV uit om zich hierbij aan te sluiten.” 

De drie vakbonden leggen het akkoord de komende tijd voor aan hun leden ter goedkeuring.  

Ryanair krijgt te maken met Spaanse furie

Ryanair schrapt deze winter ongeveer een miljoen stoelen uit het vluchtschema in Spanje vanwege stijgende luchthavengelden. De Spaanse luchthavenexploitant Aena haalt flink uit naar de maatschappij. Ryanair schrapt in de winterdienstregeling rond een miljoen zitplaatsen in Spanje, vooral op regionale routes. Als reden noemt de maatschappij de verhoging van de luchthavengelden van 6,5 procent die [...]

Het artikel Ryanair krijgt te maken met Spaanse furie is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuwe Europese klant voor F-35

De Tsjechische luchtmacht vliegt in de toekomst definitief met de F-35. Het land bestelt 24 toestellen. Het toestel gaat de Gripen van Saab vervangen. Lockheed Martin gaat 24 F-35A-gevechtsvliegtuigen leveren aan Tsjechië. Daarmee wordt het Centraal-Europese land de achttiende natie die het Amerikaanse toestel in gebruik neemt. De eerste levering staat gepland voor 2031. De [...]

Het artikel Nieuwe Europese klant voor F-35 is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM met 777 na jaren terug op bestemming

KLM landde afgelopen dinsdag voor de eerste keer sinds 2009 weer met een Boeing 777-200 op de luchthaven van het Indiase Hyderabad. Het vertrek van vlucht KL873, die 11:40 uur op de planning stond, werd op Schiphol feestelijk gevierd. Het toestel, registratie PH-BQD, vertrok om 12:05 uur in zuidelijke richting vanaf de Aalsmeerbaan (18L/36R) waarna [...]

Het artikel KLM met 777 na jaren terug op bestemming is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuwe KLM-bestemming Hyderabad officieel geopend met aankomst eerste vlucht

De aankomst van de eerste vlucht werd in Hyderabad feestelijk gevierd, evenals het vertrek van de eerste vlucht naar Amsterdam. Op de luchthaven werd onder andere een traditionele Indiase dans opgevoerd. Namens KLM is er een delegatie onder leiding van KLM COO Maarten Stienen aanwezig in Hyderabad om samen met lokale partners en genodigden stil te staan bij de ingebruikname van deze nieuwe verbinding. 

Hyderabad: farmaceutisch en technologisch centrum 

Hyderabad, hoofdstad van de Indiase deelstaat Telangana, telt ruim 7 miljoen inwoners en kent een bovengemiddelde economische groei. De stad staat internationaal bekend als de ‘farmaceutische hoofdstad van India’, met meer dan 800 farmaceutische bedrijven gevestigd in de regio. Daarnaast zijn er talloze Amerikaanse en Europese IT-bedrijven actief. Hyderabad Airport is de vierde drukste luchthaven van India, na Delhi, Mumbai en Bangalore, en laat een snelle groei in aantal passagiers zien. Dankzij de centrale ligging in het zuiden van India en de uitgebreide binnenlandse connecties via partnermaatschappij IndiGo vormt de stad een belangrijk zakelijk en logistiek knooppunt.  

Drie wekelijkse vluchten 

Vanaf 2 september 2025 voert KLM drie wekelijkse vluchten uit tussen Amsterdam en Hyderabad (dinsdag, vrijdag en zondag) met een Boeing 777-200ER, uitgerust met 35 stoelen in World Business Class, 24 stoelen in Premium Comfort Class en 229 stoelen in Economy Class. 

  • KL873 vertrekt om 11.40 uur vanaf Amsterdam Schiphol en arriveert om 00.30 uur lokale tijd in Hyderabad. 
  • KL874 vertrekt om 02.20 uur vanaf Hyderabad en arriveert dezelfde dag om 08.40 uur in Amsterdam. 

Singapore Airlines vervangt A350 op route naar Schiphol

Singapore Airlines vliegt vanaf komende zomer dagelijks met een Boeing 777-300ER vanuit Singapore naar Schiphol en vice versa. Volgens AeroRoutes zet de luchtvaartmaatschappij dit vliegtuig per 1 juli 2026 in. Het toestel biedt plaats aan 264 passagiers. Vier passagiers kunnen plaatsnemen in de First Class, terwijl er 48 in de Businessclass passen. Bovendien is de [...]

Het artikel Singapore Airlines vervangt A350 op route naar Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vliegtuig zonder GPS-hulp β€˜kan ook Nederland treffen’

Mark Rutte, topman van de NAVO, zegt dat het bondgenootschap de Russische verstoringsactie op het vliegtuig van Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen uiterst serieus neemt. Hij zegt dat de NAVO druk bezig is met oplossingen zoeken om te voorkomen dat vliegtuigen in Europa (door buitenaf) het slachtoffer worden van GPS-jamming. Hierbij wordt de communicatie [...]

Het artikel Vliegtuig zonder GPS-hulp ‘kan ook Nederland treffen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌