❌

Lees weergave

Schiphol doodsbenauwd om handhavingsverzoeken natuurvergunning

duinen(leestijd circa 2 minuten)

Gisteren eiste Schiphol zijn vernietigde natuurvergunning terug bij de Raad van State. De bestuursrechter toonde zich zeer kritisch over de argumenten die het vliegveld aanvoerde.

Begin juni vonniste de rechter dat de natuurvergunning ten onrechte was verleend aan Schiphol. Dit gebeurde in een zaak die natuurorganisatie MOB, Greenpeace en Milieudefensie hadden aangespannen.

Schiphol bleek gisteren doodsbenauwd voor handhavingsverzoeken die kunnen volgen op het ontbreken van de wettelijk verplichte natuurvergunning. Iedere belanghebbende kan zo’n verzoek indienen bij de autoriteiten om de activiteiten van het vliegveld stil te leggen op te beperken.

Daar zit Schiphol natuurlijk niet op te wachten en daarom diende het bij de Raad van State de eis in om de vergunning voorlopig terug te krijgen.

Zonder natuurvergunning net zoveel vliegen
Maar de rechter bleek zeer terughoudend en stelde de nodige kritische vragen aan Schiphol. Bijvoorbeeld waarom er sprake zou zijn van een spoedeisend belang. Er wordt immers nu evenveel gevlogen als toen de luchthaven nog wel een natuurvergunning had.

De advocaat van Schiphol mijmerde iets over de rechtszekerheid voor het vliegveld en dat er “zeer veel belangen mee zijn gemoeid”. Ook zou een vergunning belangrijk zijn om te kunnen investeren. Ondanks meerdere keren doorvragen bleef onduidelijk waarom Schiphol nu een natuurvergunning nodig zou hebben en niet het hoger beroep tegen de vernietiging ervan kan afwachten.

Boven de wet
Het illustreert hoe Schiphol denkt boven de wet te staan. Kennelijk is het besef dat de vergunning voorlopig verleden tijd is, nog niet ingedaald. Het bedrijf suggereert nog investeringen te kunnen doen, maar de voorzitter van de rechtbank – de allerhoogste bestuursrechter van ons land – geeft een duidelijke waarschuwing dat het nogal onverstandig is om te investeren zonder vergunning.

Overigens gaf MOB tijdens de zitting te kennen geen handhavingsverzoek te hebben ingediend. Evenmin zou de stichting daar plannen toe hebben.

Een etmaal voor de zitting kwam Schiphol alsnog met een aanbod om invoergegevens voor bepaalde stikstofberekeningen te delen met MOB. Afgesproken is nu dat die gegevens worden verstrekt, echter zonder toegang tot het gebruikte rekenmodel LEAS-iT.

Data niet beschikbaar
Over die invoergegevens speelt al geruime tijd een WOO-procedure. De Staat kon die zogenaamd niet leveren aan MOB omdat ze er niet over zou beschikken. Maar dat is niet aannemelijk omdat de berekeningen met LEAS-iT de basis vormen voor de natuurvergunning. Het is een raadsel hoe het ministerie de aanvraag heeft kunnen goedkeuren zónder die gegevens.

De uitspraak over het tijdelijk teruggeven van de natuurvergunning volgt op 4 september om 10 uur. Op 1 december volgen ook nog zaken over de natuurvergunningen van Eindhoven en Rotterdam Airport. Die worden behandeld door de ‘stikstofrechtbank’ in Gelderland.

Bron

Vliegtickets weer duurder in 2026

Reizigers moeten vanaf 1 januari 2026 iets dieper in de buidel tasten wanneer zij een vliegreis boeken. De vliegbelasting stijgt van 29,40 euro naar 30,25 euro per ticket, wat een stijging van 2,9 procent betekent ten opzichte van dit jaar. De jaarlijkse wijziging van de vliegbelasting is afhankelijk van de inflatie en kan zowel stijgen [...]

Het artikel Vliegtickets weer duurder in 2026 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Beveiligingsblunder op Noorse luchthaven

In Noorwegen is een man erin geslaagd om zonder ticket en identiteitsbewijs door alle veiligheidscontroles te komen en aan boord te stappen van een vlucht naar Oslo. Het incident vond plaats op 19 augustus op de luchthaven van Tromsø en kwam per toeval aan het licht. Volgens de Noorse omroep NRK stapte de man op [...]

Het artikel Beveiligingsblunder op Noorse luchthaven is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airlines voor de rechter om stoelkwestie

Delta Air Lines en United Airlines liggen onder vuur vanwege het verkopen van vliegtickets voor zogenoemde raamstoelen die in werkelijkheid helemaal geen raam hebben. Er zijn twee groepsvorderingen aangespannen tegen de airlines, die wellicht miljoenen dollars aan schadevergoedingen moeten betalen aan passagiers die jarenlang extra voor deze plaatsen betaalden. De aanklacht stelt dat Delta en [...]

Het artikel Airlines voor de rechter om stoelkwestie is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vrachtpiloten KLM voeren actie

Bij KLM staan nieuwe acties voor de deur. Pilotenvakbond AVV heeft bekendgemaakt dat de vrachtvliegers binnenkort tijdelijk hun werkzaamheden zullen neerleggen. Volgens de bond negeert hun werkgever hun bezorgdheid over werkzekerheid en hun wens om langer te kunnen blijven werken dan de huidige pensioenleeftijd van 58 jaar. De onrust ontstond toen de luchtvaartmaatschappij aankondigde dat [...]

Het artikel Vrachtpiloten KLM voeren actie is gepubliceerd op Up in the Sky.

Drie eenmalige extra vluchten op Brussels Airport

De Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways schroeft de frequentie tussen Brussels Airport en Tokio Narita Airport (tijdelijk) op. De airline heeft zowel plannen in die richting voor eind dit jaar als voor begin volgend jaar. Zij is volgens AeroRoutes van plan op 15 en 22 december en op 5 januari eenmalig een extra vlucht uit [...]

Het artikel Drie eenmalige extra vluchten op Brussels Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gezagvoerder weigert Amerikaanse 757 te vliegen

Een gezagvoerder van Delta zag voor vertrek vanaf Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport af om met de aangewezen Boeing 757 de lucht in te gaan. Op vlucht DL466 vanaf de Amerikaanse stad op weg naar Las Vegas Harry Reid International Airport zou een 757, waarvan de registratie onbekend is, ingezet worden. Echter, de captain had een [...]

Het artikel Gezagvoerder weigert Amerikaanse 757 te vliegen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Intern on a mission: A Suitcase Adventure

Wat gebeurt er met je ingecheckte bagage als deze via Schiphol reist? 🧳 Onze stagiair Storm onthult de ongelooflijke reis achter de schermen van het ene vliegtuig naar het andere!

Steeds meer politieke partijen pleiten voor flinke krimp luchtvaart

demonstratie Schiphol(leestijd circa 2 minuten)

Voor omwonenden van vliegvelden is het te hopen dat er na 29 oktober een centrum-linkse coalitie wordt gevormd. Vrijwel alle partijen hebben substantiële krimp van Schiphol en sluiting van andere vliegvelden hoog op het verlanglijstje staan.

Deze week brengt ook de Partij voor de Dieren het programma naar buiten voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarin belooft de partij zij aan zij te (blijven) staan met burgers in het hele land in hun gevecht tegen de ziekmakende vervuiling door bedrijven als Tata Steel, Schiphol en Chemours.

De partij onder leiding van Esther Ouwehand gaat de rechten van omwonenden beschermen. Dat houdt onder meer in dat het belang van burgers, de leefomgeving en het klimaat gaat boven dat van de luchtvaartindustrie.

Fragment uit het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren

“De gezondheid van omwonenden en mensen die op of rondom luchthavens werken, moet centraal staan. Dit betekent dat er een onderzoek komt naar de effecten van de uitstoot op de gezondheid en dat er maatregelen worden getroffen om de luchtvaartsector te dwingen de mensen versneld maximaal te beschermen tegen de schadelijke stoffen.”

Krimp noodzakelijk
Om de doelstellingen te bereiken gaat de PvdD de luchtvaart terugbrengen binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Krimp is daarbij noodzakelijk. “De luchtvaartsector wordt volledig meegenomen in de klimaatdoelen, te starten met de snelle invoer van een wettelijk CO2-plafond.”

De partij is ook voorstander van een progressieve vliegtaks. Hoe meer iemand vliegt, des te meer belasting hij of zij moet betalen over de tickets.

Concreet wil de PvdD Schiphol halveren naar zo’n 240.000 vluchten, Lelystad en Twente gesloten houden en Eindhoven, Maastricht, Eelde en Rotterdam sluiten. Onder meer ontstaat er op die plekken dan weer ruimte voor woningbouw en natuur.

Veelvliegers extra belasten
Pijnlijk voor KLM is een verbod op loyaliteitsprogramma’s en een belasting op overstappers. De partij vindt dat veelvliegen middenin een klimaatcrisis niet langer kan worden gestimuleerd met cadeautjes. Het moet afgelopen zijn met de vrijstellingen voor transferpassagiers – zij gaan net zoveel betalen als reizigers die vanuit Nederland vertrekken.

Volgens de peilingen stevent de Partij voor de Dieren af op zes zetels na de verkiezingen. Daarmee kan de partij een stevige invloed uitoefenen bij een linkse coalitie. Eerder deze week publiceerden ook de ChristenUnie en GroenLinks-PvdA verkiezingsprogramma’s met stevige paragrafen over de luchtvaart.

Ondertussen klinken uit de vliegindustrie sombere geluiden over de plannen. Daar spreekt men van “het slopen van de luchtvaart”. Kennelijk is het besef nog steeds niet ingedaald dat leefomgeving, milieu en klimaat schreeuwen om verandering van beleid.

Bron

Deel vleugel 737 hangt (opnieuw) los | Video

Een deel van de flaps van de linkervleugel van een Boeing 737-800 van Delta kwam afgelopen woensdag vlak voor de landing los te zitten. Het toestel, registratie N3740C, maakte zich die middag op voor de tweede binnenlandse vlucht van de dag, vlucht DL1893, vanaf Orlando International Airport (Verenigde Staten) op weg naar Austin Bergstrom International [...]

Het artikel Deel vleugel 737 hangt (opnieuw) los | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

Mogelijk vaker omleiding naar kortste baan Schiphol

Er was veel te doen om de zonnepanelen nabij de Polderbaan (18R/36L) en Zwanenburgbaan (18C/36C) op Schiphol, maar die mogen met speciaal folie op de lange termijn uiteindelijk toch blijven staan. Hoewel de zonnepanelen niet verwijderd worden, worden die wel tijdelijk weggehaald om ze vervolgens te bedekken met folie, die weerkaatsing voorkomt. Dat is het [...]

Het artikel Mogelijk vaker omleiding naar kortste baan Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Keuze nieuwe Delta-bestemming ligt niet bij airline zelf

Delta Air Lines geeft haar medewerkers en SkyMiles-leden de mogelijkheid om een nieuwe Europese bestemming te kiezen die de luchtvaartmaatschappij aan haar netwerk toevoegt. De kanshebbers zijn het Italiaanse Sardinië, Spaanse Ibiza en Malta. Die eerste bestemming is een eiland in de Middellandse zee, voor de kust van Italië. Grote steden op het eiland zijn [...]

Het artikel Keuze nieuwe Delta-bestemming ligt niet bij airline zelf is gepubliceerd op Up in the Sky.

777 zigzagt langs de Nederlandse grens

Een Boeing 777-200 van United Airlines keerde afgelopen zondagavond via de Nederlandse grens terug naar Frankfurt wegens een technisch mankement. Het toestel, registratie N78008, zou aan het einde van de middag met vluchtnummer UA927 vanuit het Duitse Frankfurt op weg naar San Francisco (Verenigde Staten) vertrekken. De 777 steeg in oostelijke richting op en draaide [...]

Het artikel 777 zigzagt langs de Nederlandse grens is gepubliceerd op Up in the Sky.

Afspraken over oplossing voor zonnepark bij Schiphol

De oplossing 
De partijen hebben afgesproken de zonnepanelen te demonteren, te voorzien van reflectiewerend folie en vervolgens terug te plaatsen. De partijen dragen elk financieel bij. Met deze afspraken is er zicht op een structurele oplossing voor het zonnepark, onder voorbehoud van de wensen en bedenkingen van de gemeenteraad van Haarlemmermeer. 

Deze oplossing is onderzocht door onafhankelijke partijen. Berekeningen tonen aan dat de resterende reflecties van het zonnepark zodanig zijn, dat op basis daarvan deze oplossing veilig beoordeeld is door het Integral Safety Management System (ISMS), waarin de luchtvaartsector samenwerkt aan veilige luchtvaart.

Huidige status en tijdelijke maatregelen 
DGEC is al begonnen met het demonteren van velden A en B (78.000 zonnepanelen), zoals de rechter onlangs oordeelde. Er wordt nu ook zo snel mogelijk gestart met de demontage van velden C en D (150.000 zonnepanelen), wat gefaseerd zal worden uitgevoerd. Dit kost tijd en daarom is het ISMS genoodzaakt tijdelijke maatregelen te nemen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen.  

Vanaf 28 augustus 2025 is de Zwanenburgbaan bij zonnig weer 's middags op bepaalde tijden niet beschikbaar voor landend vliegverkeer. De exacte tijden verschillen per dag en hangen af van de stand van de zon. Het gaat om periodes tussen 14:40 en 17:00 uur, variërend van een paar minuten tot maximaal een uur. Op die momenten wordt het landend verkeer indien nodig omgeleid naar de Schiphol-Oostbaan. Deze maatregel geldt vooralsnog tot 29 september 2025, of tot het moment waarop de betreffende zonnepanelen zijn verwijderd. Dagelijks wordt op basis van weersvoorspellingen beoordeeld of de Zwanenburgbaan veilig inzetbaar is. 

Man steekt incheckbalies in brand

Op woensdagochtend 20 augustus veroorzaakte een 26-jarige man brand in Terminal 1 van de luchthaven Milaan Malpensa. Volgens Milano Today goot de man brandbare vloeistof over de incheckbalies, stak een vuilnisbak in brand en sloeg hij met een hamer op digitale schermen en een groot reclamebord. De man, een inwoner van Mali die regelmatig in [...]

Het artikel Man steekt incheckbalies in brand is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wending in strijd om Air Europa

Turkish Airlines heeft bevestigd dat zijn bod op een minderheidsbelang in de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa is geaccepteerd door de huidige eigenaars. In een openbare bekendmaking op 19 augustus kondigde de Turkse airline aan dat de overeenkomst een investering van 349 miljoen dollar (ongeveer 300 miljoen euro) bevat. Volgens Turkish Airlines is het bod bedoeld [...]

Het artikel Wending in strijd om Air Europa is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wat zijn de kortste vluchten vanaf Schiphol?

De kortste vluchten vanaf Schiphol zijn voornamelijk binnenlandse en nabije internationale routes met vliegtijden tussen 20 en 45 minuten. Routes naar bestemmingen zoals Brussel, Londen City Airport en Düsseldorf behoren tot de kortste internationale vluchten, terwijl binnenlandse verbindingen naar regionale luchthavens zoals Maastricht Aachen Airport zeldzaam maar mogelijk zijn. Deze korte vliegroutes bestaan vooral voor zakelijke reizigers en als aansluitende verbindingen binnen het hub-netwerk van Schiphol. Vanaf Amsterdam Airport Schiphol vertrekken dagelijks tientallen vluchten naar nabije bestemmingen binnen een straal van 500 kilometer. Deze korte afstand vluchten vormen een belangrijk onderdeel van het routenetwerk, ondanks dat veel van deze bestemmingen

Het artikel Wat zijn de kortste vluchten vanaf Schiphol? is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌