❌

Lees weergave

Schiphol is druk bezig met het opstellen van een Strategisch Masterplan voo…

Schiphol is druk bezig met het opstellen van een Strategisch Masterplan voor de komende tien jaar. Daarin is nog altijd voorzien in een totale investering van zo’n twaalf miljard euro om de luchthaven kwalitatief weer toekomstbestendig te maken met een beoogde capaciteit van naar verluidt minstens 100 miljoen passagiers, zelfs als er sprake zou zijn van een bescheiden politieke krimp van het aantal vluchten. Maar of dat doorgaat, is door alle rechtszaken lang niet zeker.

TUI schroeft aantal vluchten naar CuraΓ§ao op naar recordniveau

TUI breidt het winteraanbod naar Curaçao uit, met 30 extra vluchten tussen december en maart. In totaal komen er daardoor zo’n 9000 stoelen extra beschikbaar richting het eiland. “De populariteit van Curaçao als vakantiebestemming blijft groeien en de vraag naar tickets neemt toe”, aldus TUI. Rond de kerst vestigt de touroperator zelfs een nieuw record.

Wizz Air start lijndienst van Maastricht Aachen Airport naar BosniΓ«

Maastricht Aachen Airport krijgt er een vierde Wizz Air-bestemming bij: Tuzla. De prijsvechter start in december een wekelijkse lijndienst naar de stad in Bosnië & Herzegovina. In januari wordt het aantal vluchten verdubbeld. Onlangs kondigde de luchtvaartmaatschappij al drie andere routes aan vanaf de Limburgse luchthaven.

Opnieuw veel te veel vliegherrie in Uithoorn en Amstelveen

leefomgeving(leestijd circa 3 minuten)

Het nieuwste halfjaarrapport van de Inspectie Leefomgeving & Transport over Schiphol toont een helaas bekend beeld: in Uithoorn en Amstelveen dreigen forse overschrijdingen. En opnieuw volgt er geen actie.

De inspectie staat met de handen op de rug gebonden toe te kijken: zij mag van de minister slechts eenmaal per jaar – aan het einde van dat jaar – maatregelen nemen. Dat is een direct gevolg van het gebruik van het jaargemiddelde als norm. Omwonenden pleiten al vele jaren voor normen die beter aansluiten bij de ervaren overlast, maar het ministerie doet alsof de neus bloedt.

De huidige overlast overschrijdt de normen in twee gebieden, aldus de rapportage. Het gaat dan om handhavingspunt 19 (Buitenveldertbaan) en – voor het derde achtereenvolgende jaar – handhavingspunt 25 in Uithoorn.

In beide gebieden is de toegestane geluidsruimte halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan de helft gebruikt. Deze cijfers zijn gebaseerd op de toch al verruimde ‘vervangende grenswaarden’ vanwege groot onderhoud aan het banenstelsel van Schiphol.

Zoveelste versoepeling
Deze aanpassing werd op 20 februari 2025 van kracht en was de zoveelste versoepeling. Ieder jaar krijgt Schiphol van het ministerie opnieuw extra ruimte vanwege onderhoud of vanwege ‘experimenten’, ondanks toezeggingen van zowel Schiphol als Den Haag dat dit afgelopen zou zijn. Een belofte die duidelijk niets voorstelt.

De impact op de burgers blijft zo voortbestaan. De belasting is te hoog en de ILT mag niet tussentijds ingrijpen en blijft zo beperkt tot handhaving achteraf – wanneer de overschrijdingen al een feit zijn en de schade al is aangericht. Directe correctie blijft zo uit en de herrie keer op keer groter dan toegestaan is.

De opgelegde passiviteit van de ILT wordt veroorzaakt door het beleid van het ‘anticiperend handhaven’. Dit bepaalt dat zij geen maatregelen kan opleggen aan de sector als deze het gevolg zijn van het vliegen volgens de regels van het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol (NNHS).

Regels niet vastgelegd in wet
Dat is een fundamenteel probleem, temeer daar het NNHS helemaal niet is vastgelegd in de wet. Desondanks wordt er wel ‘volgens de regels’ gevlogen. Het geeft de sector een vrijbrief voor overlast. Voor bewoners is dit een onverteerbare situatie: de geluidsoverlast is reëel en meetbaar, maar handhaving blijft uit. De gezamenlijke zorgplicht van Schiphol, de luchtverkeersleiding en de luchtvaartbedrijven verwordt zo tot een lege huls.

Vorig jaar was sprake van meer dan 20 procent overschrijding van de geluidsnormen in Uithoorn. Zelfs werden daar de regels van het NNHS overtreden, maar zelfs dan blijft handhaving uit.

Omwonenden schreeuwen al jaren dat de minister de Inspectie Leefomgeving & Transport moet laten doen waarvoor zij bestaat: het handhaven van overtredingen van de wet. Maar opeenvolgende en luchtvaartminnende ministers blijven doof voor dit geluid. Om de ‘economische motor’ met overigens verwaarloosbare marges en daardoor minimale toegevoegde waarde te beschermen, krijgt de sector keer op keer de vrije hand om het achterhaalde businessmodel met overstappers in de praktijk te brengen.

Veel meer herrie dan gezond
Overigens is de ‘geluidsruimte’ die Schiphol krijgt veel te ruim, zo meldt de Wereldgezondheidsorganisatie. Die staat een jaargemiddelde voor van 45 dB(A), terwijl er in de omgeving van Schiphol mensen moeten leven met niveaus zelfs boven de 60 dB(A).

Wetende dat iedere 3 decibel extra een verdubbeling vertegenwoordigt van de geluidsbelasting, gaat het hier dus om 2 tot de macht 5, is 32 keer zoveel herrie als ‘gezond’ is. Dat maakt Schiphol tot één van de grootste uitwassen van ons land – nog afgezien van de kankerverwekkende uitstoot van giftige stoffen en de klimaatvernietigende CO2-emissies.

De rechter heeft dit al erkend in het vonnis in de zaak van Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder tegen de Staat. Sinds die uitspraak zint het ministerie op allerlei onzinmaatregelen om de hinder te bagatelliseren. Substantiële verbeteringen zijn er nog niet en komen er ook niet, als het aan Schiphol, KLM en I&W ligt.

Bron

Cabinemedewerkers van luchtvaartmaatschappij Air Canada gaan weer aan het w…

Cabinemedewerkers van luchtvaartmaatschappij Air Canada gaan weer aan het werk na een staking die het hele weekend duurde. Vakbond CUPE meldt in een bericht op Facebook dat er een voorlopig akkoord is bereikt in een loongeschil met Air Canada. Door de staking zagen honderdduizenden passagiers hun vluchten geannuleerd worden. Ook vluchten tussen Schiphol en de Canadese steden Montreal en Toronto kwamen te vervallen.

GroenLinks-PvdA wil vliegen veel duurder maken om vervuiling tegen te gaan,…

GroenLinks-PvdA wil vliegen veel duurder maken om vervuiling tegen te gaan, zo blijkt uit het maandagavond gepresenteerde concept-verkiezingsprogramma. Zo pleit de fusiepartij voor BTW op vliegtickets en accijnzen op kerosine. Ook moet de vliegbelasting aangepast worden aan de milieu-impact van een vlucht, en moeten transferpassagiers niet langer van de vliegtaks worden uitgezonderd. Verder wil GroenLinks-PvdA stoppen met nachtvluchten en ook met korte vluchten waarvoor de trein een alternatief is.

Overpeinzend wat het onderwerp zou moeten zijn van mijn eerste, en misschie…

Overpeinzend wat het onderwerp zou moeten zijn van mijn eerste, en misschien ook laatste, column in een Ladies Only-editie van Luchtvaartnieuws Magazine, kwam ik uit op mijn meisjesdroom. Als klein meisje wist ik het zeker: ik wilde piloot worden. Het leek me stoer, avontuurlijk en verre van doorsnee. Een ‘jongensbaan’ misschien, en juist daarom aantrekkelijk. Mijn oma was daar minder enthousiast over. Niet omdat ze vond dat ik thuis moest blijven bij eventuele kinderen, integendeel: “Doe dat vooral niet, Maaike, dat is zo saai en eentonig.” Nee, haar bezorgdheid zat in het onveilige idee van vliegen. Dus paste ik mijn plannen op haar aandringen aan naar buschauffeur. Zo veilig en dicht bij huis als mogelijk.

Lawaai neemt toe: Schiphol onder de loep

In de eerste helft van 2025 heeft Schiphol de wettelijke limieten voor onder andere geluidsoverlast, uitstoot en veiligheid nageleefd. Dit wordt aangetoond in het halfjaarverslag over milieu en externe veiligheid, dat door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de Tweede Kamer is verzonden. De luchtvaartautoriteit geeft echter een waarschuwing dat de geluidsruimte in twee [...]

Het artikel Lawaai neemt toe: Schiphol onder de loep is gepubliceerd op Up in the Sky.

Joby-luchttaxi klaar voor commerciΓ«le vlucht

Het Amerikaanse luchtvaartbedrijf Joby Aviation, ontwikkelaar van volledig elektrische luchttaxi’s die verticaal kunnen opstijgen en landen (eVTOL), heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Het bedrijf maakte bekend dat het voor het eerst met een van zijn demonstratietoestellen een vlucht heeft uitgevoerd tussen twee openbare luchthavens onder toezicht van de Ameirkaande luchtvaartautoriteit (FAA). De vlucht verbond Marina en Monterey, beide gelegen in [...]

Het artikel Joby-luchttaxi klaar voor commerciële vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Klimaatactivisten willen via Schiphol vliegen

Extinction Rebellion (XR) is een rechtszaak gestart tegen Schiphol vanwege een toegangsverbod dat aan 37 activisten van de beweging is opgelegd. Volgens XR moet dat besluit van tafel, zodat de betrokkenen gewoon gebruik kunnen maken van het vliegverkeer. ‘Wij vliegen zo min mogelijk, maar soms kan het niet anders,’ zegt een woordvoerder van XR tegen [...]

Het artikel Klimaatactivisten willen via Schiphol vliegen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Strijd A320 en 737 op scherp

De Airbus A320-familie is op weg om de Boeing 737-familie te overtreffen als het meest geleverde commerciële vliegtuig ter wereld. Dat blijkt uit gegevens van luchtvaartanalysebedrijf Cirium. De A320 werd aan het einde van de jaren tachtig geïntroduceerd als een directe tegenhanger van de Boeing 737, die destijds al tientallen jaren de markt domineerde. Bijna [...]

Het artikel Strijd A320 en 737 op scherp is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airbus A330 vliegt weken zonder onderdeel

Een Airbus A330-200 van ITA Airways vliegt al weken zonder een rechter winglet. Het toestel wordt gewoon ingezet voor commerciële vluchten. De Airbus, registratie EI-EJP, werd zoals gebruikelijk ingezet op langeafstandsroutes naar onder andere Washington, Chicago en New York. Hoewel een ‘wingletloze’ vleugel er ongewoon uitziet, vormt het ontbreken van het onderdeel geen risico voor [...]

Het artikel Airbus A330 vliegt weken zonder onderdeel is gepubliceerd op Up in the Sky.

Meer jonge A320neo’s onder de sloophamer

Het eerste toestel uit de Airbus A320neo-familie werd nog geen tien jaar geleden afgeleverd. Toch worden er nu al meerdere A320neo’s ontmanteld. De oorzaak ligt bij een groot tekort aan reserveonderdelen door problemen in de toeleveringsketens. Onlangs werden twee zes jaar oude A321neo’s van IndiGo buiten dienst gesteld. Ze worden in Spanje gesloopt, waarbij de [...]

Het artikel Meer jonge A320neo’s onder de sloophamer is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bij aanpassingen in de uniformvoorschriften voor cabinepersoneel barsten de…

Bij aanpassingen in de uniformvoorschriften voor cabinepersoneel barsten de discussies op sociale media vaak al snel los. Over wat ‘mooi’ is, wat ‘vrouwelijk’ zou moeten zijn, of wanneer iets wel of niet ‘verzorgd’ oogt. Neem de sneakers die recent bij KLM zijn geïntroduceerd: bedoeld voor comfort, beter voor de voeten en onderdeel van een bredere trend richting gezond je pensioen halen. Sommige reacties: “Wat lomp.” Of: “Zo onelegant.” Of zelfs: “Dit is toch geen stewardess meer?”

KLM-piloot diep bezorgd over groeiend verzet tegen vliegindustrie

mindmap burgerlobby(leestijd circa 4 minuten)

Afgelopen weekend publiceerde KLM-piloot Roeland Hagreis een mindmap waarin hij een “zeer fijnmazig netwerk van stichtingen en verenigingen” blootlegt met als doel Schiphol een kopje kleiner te maken. SchipholWatch speelt er een centrale rol in.

Het opstel van Hagreis illustreert overduidelijk zijn grote zorgen over de groeiende maatschappelijke druk tegen de negatieve effecten van zijn sector. Herrie, milieuvervuiling en klimaatschade resulteren uiteindelijk in een marginale economische bijdrage.

Wat Hagreis niet ziet, is dat er inmiddels een krachtige burgerbeweging is ontstaan die opkomt voor een leefbare omgeving en vecht tegen de eenzijdige belangen van een onverzadigbare industrie.

De piloot dicht het burgernetwerk eigenschappen toe die het volgens hem uiterst effectief maken. Weerbaarheid, redundantie en actie op meerdere fronten (juridisch, maatschappelijk, overheid, milieu, wetenschap, journalistiek). Alle middelen worden ingezet om de groei van Schiphol en de luchtvaartindustrie te stoppen.

Vijandige tactiek?
Wat Hagreis hier als een vijandige tactiek probeert neer te zetten, is in werkelijkheid de organische en onvermijdelijke reactie van burgers die hun leefomgeving en gezondheid bedreigd zien worden door een nietsontzienende industrie.

De zogenaamde “weerbaarheid” en “redundantie” zijn geen bewijs van een sinistere agenda, maar van de diepgewortelde bezorgdheid en de veerkracht van gemeenschappen die jarenlang zijn genegeerd.

Burgers, verenigd in stichtingen en actiegroepen, voelen zich genoodzaakt om hun krachten te bundelen wanneer overheden en de luchtvaartlobby eenzijdig besluiten nemen die hun welzijn aantasten.

Meerdere fronten
Het feit dat dit netwerk op “meerdere fronten” opereert, toont juist de legitimiteit en breedte van de problematiek aan. De overlast van geluid, de uitstoot van schadelijke stoffen en de impact op het klimaat zijn immers niet beperkt tot één domein; ze vereisen een integrale aanpak van juridische strijd, maatschappelijke bewustwording en wetenschappelijke onderbouwing.

De gewenste krimp van Schiphol is geen destructieve daad, maar een noodzakelijke stap naar een duurzame en gezonde toekomst. Het illustreert de vastberadenheid van mensen die klaar zijn met holle beloftes en in plaats daarvan concrete actie eisen.

Hagreis ziet dat SchipholWatch een centrale rol speelt in de “anti-luchtvaartwereld” en concludeert ironisch dat SW een zeer effectieve campagne voert. Uiteraard zijn wij hem dankbaar voor de erkenning. Inderdaad is SchipholWatch effectief – mede dankzij duizenden donateurs die ons ondersteunen – en daar zijn we trots op. Maar onze effectiviteit komt niet voort uit obscure agenda’s zoals Hagreis insinueert, maar uit het vertegenwoordigen van de stem van de tienduizenden burgers die dagelijks te lijden hebben onder de gevolgen van de ongebreidelde groei van de luchtvaart.

Collectieve stem
SW en collega-organisaties zijn het antwoord op het monolithische blok van de luchtvaartlobby en de Nederlandse politiek. Wij willen een collectieve stem creëren die minstens zoveel gewicht in de schaal legt als die van de sector.

De website vliegherrie.nl is hiervan een sprekend voorbeeld. Het is een direct kanaal voor burgers om hun overlast te melden, en daarmee een essentieel instrument voor transparantie en democratische controle. De sector haat de site omdat deze zo goed en voor iedereen zichtbaar maakt hoe groot het leed is dat omwonenden wordt aangedaan door het luchtvaartbedrijf.

Hub van hoop
De burgerorganisaties bieden tegenwicht aan de almachtige vlieglobby en bouwen zo aan een hub van hoop in plaats van een hub van hinder die Schiphol is geworden.

Een terugkerend thema in de analyse van romanschrijver Hagreis (zie kader) en de reacties onder zijn bijdrage is de bewering dat het anti-luchtvaartnetwerk “achterhaalde en onjuiste informatie” verspreidt en dat media en politici die “desinformatie” klakkeloos overnemen. De reacties, veelal van collega’s uit de vliegindustrie, spreken van “compleet uit de lucht gegrepen CO2-cijfers” en zelfs “leugens”.

Dit is niets meer dan een cynische omkering van de feiten en een klassieke methode om legitieme kritiek te diskwalificeren.

Desinformatie uit de sector
De werkelijke desinformatie komt al decennialang uit de hoek van de vliegindustrie zelf, die voortdurend poogt zijn impact te bagatelliseren. Terwijl de sector mijmert over “schone en stille groei” ervaren omwonenden dagelijks de keiharde realiteit van geluidsoverlast, fijnstof en stikstofdioxide.

Burgers en de door Hagreis genoemde organisaties baseren zich op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, niet op de propagandistische praatjes van een grote, vervuilende industrie.

Terwijl Hagreis spreekt over de anti-luchtvaartbeweging, blijkt in werkelijkheid vrijwel niemand tegen de luchtvaartsector te zijn. Wel uiten mensen hun gevoelens van legitieme angst, frustratie en woede over de aantasting van gezondheid en leefbaarheid. Het is de emotie van mensen die hun stem niet gehoord voelen en van wie het welzijn wordt opgeofferd aan economische belangen die niet de samenleving als geheel dienen.

Gedeelde strijd
De suggestie in de reacties dat een “microgroepje figuren” verantwoordelijk is voor de succesvolle campagne is een poging om een brede maatschappelijke beweging te reduceren tot een marginaal clubje. Het ontkent de werkelijkheid van talloze bezorgde burgers die zich onafhankelijk van elkaar organiseren, maar die elkaar wel vinden in de gedeelde strijd.

De bewering dat journalisten een “dubieuze anti-luchtvaart agenda” uitvoeren is een brutale aanval op de onafhankelijke journalistiek die juist de taak heeft om kritische vragen te stellen aan de machthebbers – of dat nu de overheid is of de vliegindustrie.

Terwijl Hagreis zich concentreert op het netwerk van burgerorganisaties blijft de veel machtiger vlieglobby buiten beeld in zijn analyse. Zijn doel is immers om “de luchtvaartsector te helpen door alles in kaart te brengen”. Dit is de kern van zijn bijdrage: zijn analyse dient de belangen van de sector die hij wil beschermen.

Miljoenenlobby
De sector beschikt over enorme financiële middelen, invloedrijke netwerken en directe toegang tot politieke besluitvormers. Dit is dezelfde lobby die al decennialang de groeiparadigma’s dicteert, vaak ten koste van milieu en omwonenden.

Het is deze lobby die de pers moet onderzoeken, om te zien hoe de miljardenstromen van subsidies en belastingvoordelen in stand worden gehouden.

De mindmap van Roeland Hagreis, bedoeld om de vliegindustrie te helpen, onderstreept onbedoeld de kracht (en de noodzaak) van een georganiseerde burgerlobby in ons land. Het fijnmazige netwerk waarover hij spreekt, is de belichaming van een samenleving die opstaat voor haar rechten.

Democratisch antwoord
In plaats van de burgerlobby te zien als een vijand die “desinformatie” verspreidt, doet de luchtvaartsector er goed aan te luisteren naar de terechte zorgen die breed worden gedragen. De effectiviteit van de burgers is immers geen anomalie, maar een democratisch antwoord op de onhoudbare druk die de luchtvaart legt op mens en milieu.

Wij blijven in ieder geval onze stem verheffen, onze krachten bundelen en vechten voor een leefbare toekomst. Want dat vertegenwoordigt de ware maatschappelijke vooruitgang.

Roeland Hagreis is behalve piloot ook romanschrijver. Onder het pseudoniem Verax Dictu (waarzegger in het Latijn) schreef hij dit jaar een science-fiction epos over een toekomst waarin klimaatactivisten en linkserige types erin geslaagd zijn om Schiphol te krimpen. De gevolgen zijn uiteraard desastreus: economische ineenstorting en massale werkeloosheid. De liefst 139 pagina’s zijn te bestellen via uitgeverij Brave New Books, een internetplatform om gratis boeken in eigen beheer uit te geven. Het bedrijf drukt een boek pas af nadat het is besteld.

Bron

Nieuwe vliegtuigen verhelpen uitdaging KLM deels

KLM start vanaf 9 september met de introductie van een ticket waarmee passagiers alleen een tas of kleine rugzak mogen meenemen. Het betreft een Basic-tarief dat toegepast wordt op een aantal bestemmingen binnen Europa. Dit houdt in dat reizigers geen trolley kunnen meenemen. Voorheen konden reizigers op alle vluchten met een kleine tas en een [...]

Het artikel Nieuwe vliegtuigen verhelpen uitdaging KLM deels is gepubliceerd op Up in the Sky.

777-passagier heeft het gemunt op purser

Een Boeing 777-300 van Air France keerde afgelopen zaterdagavond terug naar Parijs Charles de Gaulle nadat een passagier een cabinelid aanviel. Het voorval deed zich voor op vlucht AF718 op weg naar Dakar, de hoofdstad van Senegal. De 777, registratie F-GZNI, vertrok om 17:45 uur, drie kwartier later dan de planning voorschreef, in oostelijke richting [...]

Het artikel 777-passagier heeft het gemunt op purser is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vlammen uit 757-motor | Video

Een Boeing 757 van Condor kreeg afgelopen zaterdagavond vlak na vertrek vanaf het Griekse eiland Corfu te maken met vlammen uit de motor. Het toestel, registratie D-ABOK, maakte zich die avond op voor de laatste vlucht van de dag, vlucht DE3665, op weg naar Düsseldorf Airport, een Duitse luchthaven vlak over de grens met Nederland. [...]

Het artikel Vlammen uit 757-motor | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜A320neo tien seconden verwijderd van crash’

Net als in februari 2024 vloog ook in november dat jaar een Airbus A320neo van de Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean te laag boven het Meer van Genève. Het toestel, registratie SX-NET, steeg op 27 november om 8:40 uur, twintig minuten later dan gepland, met vluchtnummer A3854 op vanuit Athene op weg naar het Zwitserse Genève. Tweeënhalf [...]

Het artikel ‘A320neo tien seconden verwijderd van crash’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌