❌

Lees weergave

Mogelijk vaker omleiding naar kortste baan Schiphol

Er was veel te doen om de zonnepanelen nabij de Polderbaan (18R/36L) en Zwanenburgbaan (18C/36C) op Schiphol, maar die mogen met speciaal folie op de lange termijn uiteindelijk toch blijven staan. Hoewel de zonnepanelen niet verwijderd worden, worden die wel tijdelijk weggehaald om ze vervolgens te bedekken met folie, die weerkaatsing voorkomt. Dat is het [...]

Het artikel Mogelijk vaker omleiding naar kortste baan Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Keuze nieuwe Delta-bestemming ligt niet bij airline zelf

Delta Air Lines geeft haar medewerkers en SkyMiles-leden de mogelijkheid om een nieuwe Europese bestemming te kiezen die de luchtvaartmaatschappij aan haar netwerk toevoegt. De kanshebbers zijn het Italiaanse Sardinië, Spaanse Ibiza en Malta. Die eerste bestemming is een eiland in de Middellandse zee, voor de kust van Italië. Grote steden op het eiland zijn [...]

Het artikel Keuze nieuwe Delta-bestemming ligt niet bij airline zelf is gepubliceerd op Up in the Sky.

777 zigzagt langs de Nederlandse grens

Een Boeing 777-200 van United Airlines keerde afgelopen zondagavond via de Nederlandse grens terug naar Frankfurt wegens een technisch mankement. Het toestel, registratie N78008, zou aan het einde van de middag met vluchtnummer UA927 vanuit het Duitse Frankfurt op weg naar San Francisco (Verenigde Staten) vertrekken. De 777 steeg in oostelijke richting op en draaide [...]

Het artikel 777 zigzagt langs de Nederlandse grens is gepubliceerd op Up in the Sky.

Afspraken over oplossing voor zonnepark bij Schiphol

De oplossing 
De partijen hebben afgesproken de zonnepanelen te demonteren, te voorzien van reflectiewerend folie en vervolgens terug te plaatsen. De partijen dragen elk financieel bij. Met deze afspraken is er zicht op een structurele oplossing voor het zonnepark, onder voorbehoud van de wensen en bedenkingen van de gemeenteraad van Haarlemmermeer. 

Deze oplossing is onderzocht door onafhankelijke partijen. Berekeningen tonen aan dat de resterende reflecties van het zonnepark zodanig zijn, dat op basis daarvan deze oplossing veilig beoordeeld is door het Integral Safety Management System (ISMS), waarin de luchtvaartsector samenwerkt aan veilige luchtvaart.

Huidige status en tijdelijke maatregelen 
DGEC is al begonnen met het demonteren van velden A en B (78.000 zonnepanelen), zoals de rechter onlangs oordeelde. Er wordt nu ook zo snel mogelijk gestart met de demontage van velden C en D (150.000 zonnepanelen), wat gefaseerd zal worden uitgevoerd. Dit kost tijd en daarom is het ISMS genoodzaakt tijdelijke maatregelen te nemen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen.  

Vanaf 28 augustus 2025 is de Zwanenburgbaan bij zonnig weer 's middags op bepaalde tijden niet beschikbaar voor landend vliegverkeer. De exacte tijden verschillen per dag en hangen af van de stand van de zon. Het gaat om periodes tussen 14:40 en 17:00 uur, variërend van een paar minuten tot maximaal een uur. Op die momenten wordt het landend verkeer indien nodig omgeleid naar de Schiphol-Oostbaan. Deze maatregel geldt vooralsnog tot 29 september 2025, of tot het moment waarop de betreffende zonnepanelen zijn verwijderd. Dagelijks wordt op basis van weersvoorspellingen beoordeeld of de Zwanenburgbaan veilig inzetbaar is. 

Man steekt incheckbalies in brand

Op woensdagochtend 20 augustus veroorzaakte een 26-jarige man brand in Terminal 1 van de luchthaven Milaan Malpensa. Volgens Milano Today goot de man brandbare vloeistof over de incheckbalies, stak een vuilnisbak in brand en sloeg hij met een hamer op digitale schermen en een groot reclamebord. De man, een inwoner van Mali die regelmatig in [...]

Het artikel Man steekt incheckbalies in brand is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wending in strijd om Air Europa

Turkish Airlines heeft bevestigd dat zijn bod op een minderheidsbelang in de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa is geaccepteerd door de huidige eigenaars. In een openbare bekendmaking op 19 augustus kondigde de Turkse airline aan dat de overeenkomst een investering van 349 miljoen dollar (ongeveer 300 miljoen euro) bevat. Volgens Turkish Airlines is het bod bedoeld [...]

Het artikel Wending in strijd om Air Europa is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wat zijn de kortste vluchten vanaf Schiphol?

De kortste vluchten vanaf Schiphol zijn voornamelijk binnenlandse en nabije internationale routes met vliegtijden tussen 20 en 45 minuten. Routes naar bestemmingen zoals Brussel, Londen City Airport en Düsseldorf behoren tot de kortste internationale vluchten, terwijl binnenlandse verbindingen naar regionale luchthavens zoals Maastricht Aachen Airport zeldzaam maar mogelijk zijn. Deze korte vliegroutes bestaan vooral voor zakelijke reizigers en als aansluitende verbindingen binnen het hub-netwerk van Schiphol. Vanaf Amsterdam Airport Schiphol vertrekken dagelijks tientallen vluchten naar nabije bestemmingen binnen een straal van 500 kilometer. Deze korte afstand vluchten vormen een belangrijk onderdeel van het routenetwerk, ondanks dat veel van deze bestemmingen

Het artikel Wat zijn de kortste vluchten vanaf Schiphol? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hogere prijzen vliegtickets geen invloed op economie of vestigingsklimaat

airbus(leestijd circa 3 minuten)

GroenLinks-PvdA kwam eerder deze week met plannen om de vliegbelasting fors te verhogen en in te voeren voor overstappers. Dat kan zonder enig noemenswaardig effect op de Nederlandse economie, zo blijkt uit een rapport dat ook deze week naar de Kamer werd gestuurd.

De politieke partij schrijft in zijn verkiezingsprogramma dat er btw op vliegtickets moet komen en accijnzen op kerosine. Tegelijkertijd dient de vliegbelasting de milieu-impact van een vlucht te weerspiegelen en blijven overstappers niet langer vrij van de vliegtaks.

Ook wil GroenLinks-PvdA stoppen met nachtvluchten en met onzinvluchten waarvoor de trein een goed alternatief heeft. En Lelystad blijft dicht voor vakantieverkeer.

De vliegindustrie staat inmiddels op zijn achterste poten met de welbekende riedels over vestigingsklimaat, economie en werkgelegenheid.

Flinke korrel zout
Die opinie kan met een flinke korrel zout worden genomen, want uit het verse rapport van CE Delft blijkt klip en klaar dat het verhogen van de vliegprijs een fikse bijdrage kan leveren aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen, zonder de Nederlandse economie of het vestigingsklimaat te schaden.

Een verhoging van de prijs zou een overwinning zijn voor het milieu en de belastingbetaler, zo valt uit het rapport op te maken.

Een hogere belasting op langeafstandsvluchten leidt volgens de onderzoekers direct tot een significante reductie van de mondiale klimaatimpact van de luchtvaart. Juist lange vluchten zorgen voor veel CO2-emissies. Het extra belasten leidt in meerdere onderzochte varianten tot een reductie van 0,4 tot 1,1 megaton CO2-equivalenten. Dat komt neer op 1,1 tot 2,8 procent van de totale klimaatimpact van de Nederlandse luchtvaart in 2030.

Hoe wordt dit bereikt? De belasting stimuleert een verschuiving van lange naar kortere vluchten. Aangezien de langere vluchten veel meer klimaatemissies genereren dan korte vluchten, vertaalt zo’n verschuiving zich direct in een lagere uitstoot. Het is een logisch gevolg van een eerlijker belastingstelsel waarin de vervuiler betaalt.

Economische effecten zeer beperkt
Hoewel een deel van de reizigers mogelijk uitwijkt naar buitenlandse luchthavens, is de netto klimaatwinst in Nederland nog steeds aanzienlijk, zo meldt CE Delft. De totale uitwijkeffecten zijn veel kleiner dan de klimaatwinst binnen Nederland. De zeer beperkte emissies van het landtransport naar die vliegvelden vallen daarbij in het niet.

Het rapport veegt de gespeelde angst van de sector van tafel: de economische effecten van een afstandsafhankelijke vliegtaks zijn zeer beperkt.

Het totale aantal passagiers dat vanaf of via Nederlandse luchthavens vliegt, neemt slechts minimaal af, variërend van 0,1 tot 0,7 procent in 2030, afhankelijk van de gevolgde variant in het onderzoek.

Vliegtuigen vol
Dat komt vooral omdat de Nederlandse luchthavens toch al kampen met capaciteitsbeperkingen (Schiphol, Rotterdam en Eindhoven). Het betekent dat de vraag naar vliegen de capaciteit overstijgt. Als er door hogere belastingen vraag wegvalt, wordt deze grotendeels opgevuld door de latente vraag. Het vliegtuig zit simpelweg nog steeds vol, maar met andere passagiers die anders geen plek hadden gevonden.

Volgens CE Delft is de impact op zakelijke reizigers nog kleiner. Deze zijn minder prijsgevoelig dan vakantiegangers, zodat de prijs van een ticket er minder toe doet. Zelfs bij een toeslag voor business class-passagiers blijft de daling zeer beperkt, aldus het bureau.

De minimale impact op het aantal passagiers betekent dat de gevreesde gevolgen voor de directe werkgelegenheid in de vliegindustrie en het vestigingsklimaat uitblijven. Het aantal vluchten blijft praktisch ongewijzigd, waardoor de werkgelegenheid stabiel blijft.

Geen onderbouwing
Sterker nog, de langetermijnstudies tonen aan dat de netto werkgelegenheidseffecten naar nul dalen, omdat werknemers elders een baan vinden. De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (Rli) bevestigt dat de aanname dat duurdere tickets dramatische effecten op de economie zullen hebben, zonder enige onderbouwing is. De economie is robuust genoeg om deze beleidswijziging te verwerken.

Bijzonder slim plan
Een cruciaal onderdeel van het plan van GroenLinks-PvdA is de invoering van ee belasting voor transferpassagiers. Dat wordt weer bevestigd in het rapport. Het blijkt een bijzonder slimme zet te zijn.

Momenteel worden de overstappers vrijgesteld van vliegbelasting. Door hen nu te belasten wordt een deel van de belastingopbrengsten geïnd van reizigers die nauwelijks bijdragen aan de Nederlandse economie.

Het voordeel is dat de transferbelasting de mogelijkheid biedt om de tarieven voor de Nederlandse reiziger minder te laten oplopen, terwijl de budgettaire opbrengsten voor de Staat toch worden gehaald. Dit betekent dat het klimaat te beschermen is en inkomsten te genereren zijn zonder dat die last onevenredig valt op de schouders van de Nederlandse vakantieganger of zakenreiziger.

Een deel van de transferpassagiers zal volgens CE Delft uitwijken naar andere vliegvelden. Dat geldt vooral voor intercontinentale passagiers, Europese reizigers zijn minder geneigd van route te veranderen. Het bureau noemt het een aanvaardbare consequentie, gezien de overige voordelen.

Moedig en noodzakelijk
De verhoging van de vliegbelasting is een moedige en noodzakelijke stap van GroenLinks-PvdA. Het is een maatregel die bewijst dat ambitieuze klimaatdoelstellingen hand in hand kunnen gaan met economische stabiliteit.

Met een aantoonbare reductie van de klimaatimpact, een verwaarloosbare invloed op de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat, en een slimme manier om inkomsten te genereren, is dit nieuwe stelsel een toonbeeld van vooruitstrevend beleid.

Bron

Records voor Noorse budgetmaatschappij

Vorig jaar kondigde Norse Atlantic Airways nog aan fors kosten te moeten besparen om het miljoenenverlies tegen te gaan. Nu lijkt het de luchtvaartmaatschappij voor de wind te gaan. De Noorse low-costmaatschappij noteerde een recordbezettingsgraad van maar liefst 97 procent, een cijfer dat de meeste maatschappijen niet halen. Daarnaast groeide het aantal vervoerde passagiers met [...]

Het artikel Records voor Noorse budgetmaatschappij is gepubliceerd op Up in the Sky.

Russische Ilyushin zorgt voor ophef

Een Russische Ilyushin Il-76 zorgde onlangs voor opschudding in Brazilië. Zelfs politici eisen opheldering over het bezoek van de machine. De Il-76, registratie RA-78765, vertrok op 7 augustus uit Moskou en vloog via Azerbeidzjan, Algerije en Guinee naar de Braziliaanse hoofdstad Brasília. Lokale media spraken van een mysterieus vliegtuig dat zonder duidelijke missie het land [...]

Het artikel Russische Ilyushin zorgt voor ophef is gepubliceerd op Up in the Sky.

Opmerkelijke Airbus naar Schiphol

Woensdagmiddag landt op Schiphol een gloednieuwe Airbus A321neo van Delta Air Lines. Het gaat om het toestel met registratie N594DA, dat al enkele maanden stilstaat op Hamburg Finkenwerder, een van de productielocaties van Airbus. Delta heeft al langere tijd problemen met de levering van nieuwe toestellen vanuit Europa naar de Verenigde Staten. Op vliegtuigen uit [...]

Het artikel Opmerkelijke Airbus naar Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

AWACS-vervanging NAVO op losse schroeven

De NAVO wil in 2031 de eerste van zes Boeing E-7A Wedgetail-toestellen in gebruik nemen als opvolger van de verouderde E-3 AWACS-vloot. Maar de aankoop wordt nu herzien. De heroverweging volgt op twijfels vanuit de Verenigde Staten, een van de acht landen die het gezamenlijke programma financieren. In Washington klinkt namelijk kritiek op de E-7A. [...]

Het artikel AWACS-vervanging NAVO op losse schroeven is gepubliceerd op Up in the Sky.

Extra TUI-vluchten naar geliefde vakantiebestemming

TUI vergroot komende winter de capaciteit op de populaire route naar Curaçao met dertig extra vluchten. Tussen half december en eind maart zijn er ongeveer 9.000 extra stoelen beschikbaar, waarvan de meeste tijdens de kerstperiode. Extra vluchten rond de feestdagen Momenteel biedt TUI fly dertien vluchten per week aan tussen Amsterdam en Curaçao, soms in [...]

Het artikel Extra TUI-vluchten naar geliefde vakantiebestemming is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wizz Air verbindt Maastricht met nieuwe bestemming

Luchtvaartmaatschappij Wizz Air opent in december een nieuwe verbinding tussen Maastricht Aachen Airport en Tuzla in Bosnië en Herzegovina. Vanaf 9 januari wordt de route twee keer per week uitgevoerd. Door de komst van Tuzla is het aantal bestemmingen dat de Hongaarse prijsvechter vanuit Maastricht deze winter aanvliegt vier, met in totaal zeven wekelijkse vluchten. [...]

Het artikel Wizz Air verbindt Maastricht met nieuwe bestemming is gepubliceerd op Up in the Sky.

De luchtvaart kan, net als de agrarische sector, na de komende verkiezingen…

De luchtvaart kan, net als de agrarische sector, na de komende verkiezingen inpakken. Althans, als het aan de Partij voor de Dieren (PvdD) ligt. Het aantal vluchten op Schiphol moet worden gehalveerd en alle regionale luchthavens gaan dicht, zo schetst de politieke beweging in haar concept verkiezingsprogramma. Daarin staan nog meer ingrijpende anti-luchtvaartmaatregelen.

Schiphol is druk bezig met het opstellen van een Strategisch Masterplan voo…

Schiphol is druk bezig met het opstellen van een Strategisch Masterplan voor de lange termijn. Daarin is nog altijd voorzien in een totale investering van rond de twaalf miljard euro de komende tien jaar om de luchthaven kwalitatief weer toekomstbestendig te maken met een beoogde capaciteit van naar verluidt mogelijk 100 miljoen passagiers, zelfs als er sprake zou zijn van een bescheiden politieke krimp van het aantal vluchten. Maar of dat doorgaat, is door alle rechtszaken lang niet zeker, blijkt uit een analyse van Luchtvaartnieuws.

TUI schroeft aantal vluchten naar CuraΓ§ao op naar recordniveau

TUI breidt het winteraanbod naar Curaçao uit, met 30 extra vluchten tussen december en maart. In totaal komen er daardoor zo’n 9000 stoelen extra beschikbaar richting het eiland. “De populariteit van Curaçao als vakantiebestemming blijft groeien en de vraag naar tickets neemt toe”, aldus TUI. Rond de kerst vestigt de touroperator zelfs een nieuw record.

Wizz Air start lijndienst van Maastricht Aachen Airport naar BosniΓ«

Maastricht Aachen Airport krijgt er een vierde Wizz Air-bestemming bij: Tuzla. De prijsvechter start in december een wekelijkse lijndienst naar de stad in Bosnië & Herzegovina. In januari wordt het aantal vluchten verdubbeld. Onlangs kondigde de luchtvaartmaatschappij al drie andere routes aan vanaf de Limburgse luchthaven.

Opnieuw veel te veel vliegherrie in Uithoorn en Amstelveen

leefomgeving(leestijd circa 3 minuten)

Het nieuwste halfjaarrapport van de Inspectie Leefomgeving & Transport over Schiphol toont een helaas bekend beeld: in Uithoorn en Amstelveen dreigen forse overschrijdingen. En opnieuw volgt er geen actie.

De inspectie staat met de handen op de rug gebonden toe te kijken: zij mag van de minister slechts eenmaal per jaar – aan het einde van dat jaar – maatregelen nemen. Dat is een direct gevolg van het gebruik van het jaargemiddelde als norm. Omwonenden pleiten al vele jaren voor normen die beter aansluiten bij de ervaren overlast, maar het ministerie doet alsof de neus bloedt.

De huidige overlast overschrijdt de normen in twee gebieden, aldus de rapportage. Het gaat dan om handhavingspunt 19 (Buitenveldertbaan) en – voor het derde achtereenvolgende jaar – handhavingspunt 25 in Uithoorn.

In beide gebieden is de toegestane geluidsruimte halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan de helft gebruikt. Deze cijfers zijn gebaseerd op de toch al verruimde ‘vervangende grenswaarden’ vanwege groot onderhoud aan het banenstelsel van Schiphol.

Zoveelste versoepeling
Deze aanpassing werd op 20 februari 2025 van kracht en was de zoveelste versoepeling. Ieder jaar krijgt Schiphol van het ministerie opnieuw extra ruimte vanwege onderhoud of vanwege ‘experimenten’, ondanks toezeggingen van zowel Schiphol als Den Haag dat dit afgelopen zou zijn. Een belofte die duidelijk niets voorstelt.

De impact op de burgers blijft zo voortbestaan. De belasting is te hoog en de ILT mag niet tussentijds ingrijpen en blijft zo beperkt tot handhaving achteraf – wanneer de overschrijdingen al een feit zijn en de schade al is aangericht. Directe correctie blijft zo uit en de herrie keer op keer groter dan toegestaan is.

De opgelegde passiviteit van de ILT wordt veroorzaakt door het beleid van het ‘anticiperend handhaven’. Dit bepaalt dat zij geen maatregelen kan opleggen aan de sector als deze het gevolg zijn van het vliegen volgens de regels van het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol (NNHS).

Regels niet vastgelegd in wet
Dat is een fundamenteel probleem, temeer daar het NNHS helemaal niet is vastgelegd in de wet. Desondanks wordt er wel ‘volgens de regels’ gevlogen. Het geeft de sector een vrijbrief voor overlast. Voor bewoners is dit een onverteerbare situatie: de geluidsoverlast is reëel en meetbaar, maar handhaving blijft uit. De gezamenlijke zorgplicht van Schiphol, de luchtverkeersleiding en de luchtvaartbedrijven verwordt zo tot een lege huls.

Vorig jaar was sprake van meer dan 20 procent overschrijding van de geluidsnormen in Uithoorn. Zelfs werden daar de regels van het NNHS overtreden, maar zelfs dan blijft handhaving uit.

Omwonenden schreeuwen al jaren dat de minister de Inspectie Leefomgeving & Transport moet laten doen waarvoor zij bestaat: het handhaven van overtredingen van de wet. Maar opeenvolgende en luchtvaartminnende ministers blijven doof voor dit geluid. Om de ‘economische motor’ met overigens verwaarloosbare marges en daardoor minimale toegevoegde waarde te beschermen, krijgt de sector keer op keer de vrije hand om het achterhaalde businessmodel met overstappers in de praktijk te brengen.

Veel meer herrie dan gezond
Overigens is de ‘geluidsruimte’ die Schiphol krijgt veel te ruim, zo meldt de Wereldgezondheidsorganisatie. Die staat een jaargemiddelde voor van 45 dB(A), terwijl er in de omgeving van Schiphol mensen moeten leven met niveaus zelfs boven de 60 dB(A).

Wetende dat iedere 3 decibel extra een verdubbeling vertegenwoordigt van de geluidsbelasting, gaat het hier dus om 2 tot de macht 5, is 32 keer zoveel herrie als ‘gezond’ is. Dat maakt Schiphol tot één van de grootste uitwassen van ons land – nog afgezien van de kankerverwekkende uitstoot van giftige stoffen en de klimaatvernietigende CO2-emissies.

De rechter heeft dit al erkend in het vonnis in de zaak van Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder tegen de Staat. Sinds die uitspraak zint het ministerie op allerlei onzinmaatregelen om de hinder te bagatelliseren. Substantiële verbeteringen zijn er nog niet en komen er ook niet, als het aan Schiphol, KLM en I&W ligt.

Bron

Cabinemedewerkers van luchtvaartmaatschappij Air Canada gaan weer aan het w…

Cabinemedewerkers van luchtvaartmaatschappij Air Canada gaan weer aan het werk na een staking die het hele weekend duurde. Vakbond CUPE meldt in een bericht op Facebook dat er een voorlopig akkoord is bereikt in een loongeschil met Air Canada. Door de staking zagen honderdduizenden passagiers hun vluchten geannuleerd worden. Ook vluchten tussen Schiphol en de Canadese steden Montreal en Toronto kwamen te vervallen.

❌