❌

Lees weergave

Intern on a mission: A Suitcase Adventure

Wat gebeurt er met je ingecheckte bagage als deze via Schiphol reist? 🧳 Onze stagiair Storm onthult de ongelooflijke reis achter de schermen van het ene vliegtuig naar het andere!

Steeds meer politieke partijen pleiten voor flinke krimp luchtvaart

demonstratie Schiphol(leestijd circa 2 minuten)

Voor omwonenden van vliegvelden is het te hopen dat er na 29 oktober een centrum-linkse coalitie wordt gevormd. Vrijwel alle partijen hebben substantiële krimp van Schiphol en sluiting van andere vliegvelden hoog op het verlanglijstje staan.

Deze week brengt ook de Partij voor de Dieren het programma naar buiten voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarin belooft de partij zij aan zij te (blijven) staan met burgers in het hele land in hun gevecht tegen de ziekmakende vervuiling door bedrijven als Tata Steel, Schiphol en Chemours.

De partij onder leiding van Esther Ouwehand gaat de rechten van omwonenden beschermen. Dat houdt onder meer in dat het belang van burgers, de leefomgeving en het klimaat gaat boven dat van de luchtvaartindustrie.

Fragment uit het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren

“De gezondheid van omwonenden en mensen die op of rondom luchthavens werken, moet centraal staan. Dit betekent dat er een onderzoek komt naar de effecten van de uitstoot op de gezondheid en dat er maatregelen worden getroffen om de luchtvaartsector te dwingen de mensen versneld maximaal te beschermen tegen de schadelijke stoffen.”

Krimp noodzakelijk
Om de doelstellingen te bereiken gaat de PvdD de luchtvaart terugbrengen binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Krimp is daarbij noodzakelijk. “De luchtvaartsector wordt volledig meegenomen in de klimaatdoelen, te starten met de snelle invoer van een wettelijk CO2-plafond.”

De partij is ook voorstander van een progressieve vliegtaks. Hoe meer iemand vliegt, des te meer belasting hij of zij moet betalen over de tickets.

Concreet wil de PvdD Schiphol halveren naar zo’n 240.000 vluchten, Lelystad en Twente gesloten houden en Eindhoven, Maastricht, Eelde en Rotterdam sluiten. Onder meer ontstaat er op die plekken dan weer ruimte voor woningbouw en natuur.

Veelvliegers extra belasten
Pijnlijk voor KLM is een verbod op loyaliteitsprogramma’s en een belasting op overstappers. De partij vindt dat veelvliegen middenin een klimaatcrisis niet langer kan worden gestimuleerd met cadeautjes. Het moet afgelopen zijn met de vrijstellingen voor transferpassagiers – zij gaan net zoveel betalen als reizigers die vanuit Nederland vertrekken.

Volgens de peilingen stevent de Partij voor de Dieren af op zes zetels na de verkiezingen. Daarmee kan de partij een stevige invloed uitoefenen bij een linkse coalitie. Eerder deze week publiceerden ook de ChristenUnie en GroenLinks-PvdA verkiezingsprogramma’s met stevige paragrafen over de luchtvaart.

Ondertussen klinken uit de vliegindustrie sombere geluiden over de plannen. Daar spreekt men van “het slopen van de luchtvaart”. Kennelijk is het besef nog steeds niet ingedaald dat leefomgeving, milieu en klimaat schreeuwen om verandering van beleid.

Bron

Deel vleugel 737 hangt (opnieuw) los | Video

Een deel van de flaps van de linkervleugel van een Boeing 737-800 van Delta kwam afgelopen woensdag vlak voor de landing los te zitten. Het toestel, registratie N3740C, maakte zich die middag op voor de tweede binnenlandse vlucht van de dag, vlucht DL1893, vanaf Orlando International Airport (Verenigde Staten) op weg naar Austin Bergstrom International [...]

Het artikel Deel vleugel 737 hangt (opnieuw) los | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

Mogelijk vaker omleiding naar kortste baan Schiphol

Er was veel te doen om de zonnepanelen nabij de Polderbaan (18R/36L) en Zwanenburgbaan (18C/36C) op Schiphol, maar die mogen met speciaal folie op de lange termijn uiteindelijk toch blijven staan. Hoewel de zonnepanelen niet verwijderd worden, worden die wel tijdelijk weggehaald om ze vervolgens te bedekken met folie, die weerkaatsing voorkomt. Dat is het [...]

Het artikel Mogelijk vaker omleiding naar kortste baan Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Keuze nieuwe Delta-bestemming ligt niet bij airline zelf

Delta Air Lines geeft haar medewerkers en SkyMiles-leden de mogelijkheid om een nieuwe Europese bestemming te kiezen die de luchtvaartmaatschappij aan haar netwerk toevoegt. De kanshebbers zijn het Italiaanse Sardinië, Spaanse Ibiza en Malta. Die eerste bestemming is een eiland in de Middellandse zee, voor de kust van Italië. Grote steden op het eiland zijn [...]

Het artikel Keuze nieuwe Delta-bestemming ligt niet bij airline zelf is gepubliceerd op Up in the Sky.

777 zigzagt langs de Nederlandse grens

Een Boeing 777-200 van United Airlines keerde afgelopen zondagavond via de Nederlandse grens terug naar Frankfurt wegens een technisch mankement. Het toestel, registratie N78008, zou aan het einde van de middag met vluchtnummer UA927 vanuit het Duitse Frankfurt op weg naar San Francisco (Verenigde Staten) vertrekken. De 777 steeg in oostelijke richting op en draaide [...]

Het artikel 777 zigzagt langs de Nederlandse grens is gepubliceerd op Up in the Sky.

Afspraken over oplossing voor zonnepark bij Schiphol

De oplossing 
De partijen hebben afgesproken de zonnepanelen te demonteren, te voorzien van reflectiewerend folie en vervolgens terug te plaatsen. De partijen dragen elk financieel bij. Met deze afspraken is er zicht op een structurele oplossing voor het zonnepark, onder voorbehoud van de wensen en bedenkingen van de gemeenteraad van Haarlemmermeer. 

Deze oplossing is onderzocht door onafhankelijke partijen. Berekeningen tonen aan dat de resterende reflecties van het zonnepark zodanig zijn, dat op basis daarvan deze oplossing veilig beoordeeld is door het Integral Safety Management System (ISMS), waarin de luchtvaartsector samenwerkt aan veilige luchtvaart.

Huidige status en tijdelijke maatregelen 
DGEC is al begonnen met het demonteren van velden A en B (78.000 zonnepanelen), zoals de rechter onlangs oordeelde. Er wordt nu ook zo snel mogelijk gestart met de demontage van velden C en D (150.000 zonnepanelen), wat gefaseerd zal worden uitgevoerd. Dit kost tijd en daarom is het ISMS genoodzaakt tijdelijke maatregelen te nemen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen.  

Vanaf 28 augustus 2025 is de Zwanenburgbaan bij zonnig weer 's middags op bepaalde tijden niet beschikbaar voor landend vliegverkeer. De exacte tijden verschillen per dag en hangen af van de stand van de zon. Het gaat om periodes tussen 14:40 en 17:00 uur, variërend van een paar minuten tot maximaal een uur. Op die momenten wordt het landend verkeer indien nodig omgeleid naar de Schiphol-Oostbaan. Deze maatregel geldt vooralsnog tot 29 september 2025, of tot het moment waarop de betreffende zonnepanelen zijn verwijderd. Dagelijks wordt op basis van weersvoorspellingen beoordeeld of de Zwanenburgbaan veilig inzetbaar is. 

Man steekt incheckbalies in brand

Op woensdagochtend 20 augustus veroorzaakte een 26-jarige man brand in Terminal 1 van de luchthaven Milaan Malpensa. Volgens Milano Today goot de man brandbare vloeistof over de incheckbalies, stak een vuilnisbak in brand en sloeg hij met een hamer op digitale schermen en een groot reclamebord. De man, een inwoner van Mali die regelmatig in [...]

Het artikel Man steekt incheckbalies in brand is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wending in strijd om Air Europa

Turkish Airlines heeft bevestigd dat zijn bod op een minderheidsbelang in de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa is geaccepteerd door de huidige eigenaars. In een openbare bekendmaking op 19 augustus kondigde de Turkse airline aan dat de overeenkomst een investering van 349 miljoen dollar (ongeveer 300 miljoen euro) bevat. Volgens Turkish Airlines is het bod bedoeld [...]

Het artikel Wending in strijd om Air Europa is gepubliceerd op Up in the Sky.

Wat zijn de kortste vluchten vanaf Schiphol?

De kortste vluchten vanaf Schiphol zijn voornamelijk binnenlandse en nabije internationale routes met vliegtijden tussen 20 en 45 minuten. Routes naar bestemmingen zoals Brussel, Londen City Airport en Düsseldorf behoren tot de kortste internationale vluchten, terwijl binnenlandse verbindingen naar regionale luchthavens zoals Maastricht Aachen Airport zeldzaam maar mogelijk zijn. Deze korte vliegroutes bestaan vooral voor zakelijke reizigers en als aansluitende verbindingen binnen het hub-netwerk van Schiphol. Vanaf Amsterdam Airport Schiphol vertrekken dagelijks tientallen vluchten naar nabije bestemmingen binnen een straal van 500 kilometer. Deze korte afstand vluchten vormen een belangrijk onderdeel van het routenetwerk, ondanks dat veel van deze bestemmingen

Het artikel Wat zijn de kortste vluchten vanaf Schiphol? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hogere prijzen vliegtickets geen invloed op economie of vestigingsklimaat

airbus(leestijd circa 3 minuten)

GroenLinks-PvdA kwam eerder deze week met plannen om de vliegbelasting fors te verhogen en in te voeren voor overstappers. Dat kan zonder enig noemenswaardig effect op de Nederlandse economie, zo blijkt uit een rapport dat ook deze week naar de Kamer werd gestuurd.

De politieke partij schrijft in zijn verkiezingsprogramma dat er btw op vliegtickets moet komen en accijnzen op kerosine. Tegelijkertijd dient de vliegbelasting de milieu-impact van een vlucht te weerspiegelen en blijven overstappers niet langer vrij van de vliegtaks.

Ook wil GroenLinks-PvdA stoppen met nachtvluchten en met onzinvluchten waarvoor de trein een goed alternatief heeft. En Lelystad blijft dicht voor vakantieverkeer.

De vliegindustrie staat inmiddels op zijn achterste poten met de welbekende riedels over vestigingsklimaat, economie en werkgelegenheid.

Flinke korrel zout
Die opinie kan met een flinke korrel zout worden genomen, want uit het verse rapport van CE Delft blijkt klip en klaar dat het verhogen van de vliegprijs een fikse bijdrage kan leveren aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen, zonder de Nederlandse economie of het vestigingsklimaat te schaden.

Een verhoging van de prijs zou een overwinning zijn voor het milieu en de belastingbetaler, zo valt uit het rapport op te maken.

Een hogere belasting op langeafstandsvluchten leidt volgens de onderzoekers direct tot een significante reductie van de mondiale klimaatimpact van de luchtvaart. Juist lange vluchten zorgen voor veel CO2-emissies. Het extra belasten leidt in meerdere onderzochte varianten tot een reductie van 0,4 tot 1,1 megaton CO2-equivalenten. Dat komt neer op 1,1 tot 2,8 procent van de totale klimaatimpact van de Nederlandse luchtvaart in 2030.

Hoe wordt dit bereikt? De belasting stimuleert een verschuiving van lange naar kortere vluchten. Aangezien de langere vluchten veel meer klimaatemissies genereren dan korte vluchten, vertaalt zo’n verschuiving zich direct in een lagere uitstoot. Het is een logisch gevolg van een eerlijker belastingstelsel waarin de vervuiler betaalt.

Economische effecten zeer beperkt
Hoewel een deel van de reizigers mogelijk uitwijkt naar buitenlandse luchthavens, is de netto klimaatwinst in Nederland nog steeds aanzienlijk, zo meldt CE Delft. De totale uitwijkeffecten zijn veel kleiner dan de klimaatwinst binnen Nederland. De zeer beperkte emissies van het landtransport naar die vliegvelden vallen daarbij in het niet.

Het rapport veegt de gespeelde angst van de sector van tafel: de economische effecten van een afstandsafhankelijke vliegtaks zijn zeer beperkt.

Het totale aantal passagiers dat vanaf of via Nederlandse luchthavens vliegt, neemt slechts minimaal af, variërend van 0,1 tot 0,7 procent in 2030, afhankelijk van de gevolgde variant in het onderzoek.

Vliegtuigen vol
Dat komt vooral omdat de Nederlandse luchthavens toch al kampen met capaciteitsbeperkingen (Schiphol, Rotterdam en Eindhoven). Het betekent dat de vraag naar vliegen de capaciteit overstijgt. Als er door hogere belastingen vraag wegvalt, wordt deze grotendeels opgevuld door de latente vraag. Het vliegtuig zit simpelweg nog steeds vol, maar met andere passagiers die anders geen plek hadden gevonden.

Volgens CE Delft is de impact op zakelijke reizigers nog kleiner. Deze zijn minder prijsgevoelig dan vakantiegangers, zodat de prijs van een ticket er minder toe doet. Zelfs bij een toeslag voor business class-passagiers blijft de daling zeer beperkt, aldus het bureau.

De minimale impact op het aantal passagiers betekent dat de gevreesde gevolgen voor de directe werkgelegenheid in de vliegindustrie en het vestigingsklimaat uitblijven. Het aantal vluchten blijft praktisch ongewijzigd, waardoor de werkgelegenheid stabiel blijft.

Geen onderbouwing
Sterker nog, de langetermijnstudies tonen aan dat de netto werkgelegenheidseffecten naar nul dalen, omdat werknemers elders een baan vinden. De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (Rli) bevestigt dat de aanname dat duurdere tickets dramatische effecten op de economie zullen hebben, zonder enige onderbouwing is. De economie is robuust genoeg om deze beleidswijziging te verwerken.

Bijzonder slim plan
Een cruciaal onderdeel van het plan van GroenLinks-PvdA is de invoering van ee belasting voor transferpassagiers. Dat wordt weer bevestigd in het rapport. Het blijkt een bijzonder slimme zet te zijn.

Momenteel worden de overstappers vrijgesteld van vliegbelasting. Door hen nu te belasten wordt een deel van de belastingopbrengsten geïnd van reizigers die nauwelijks bijdragen aan de Nederlandse economie.

Het voordeel is dat de transferbelasting de mogelijkheid biedt om de tarieven voor de Nederlandse reiziger minder te laten oplopen, terwijl de budgettaire opbrengsten voor de Staat toch worden gehaald. Dit betekent dat het klimaat te beschermen is en inkomsten te genereren zijn zonder dat die last onevenredig valt op de schouders van de Nederlandse vakantieganger of zakenreiziger.

Een deel van de transferpassagiers zal volgens CE Delft uitwijken naar andere vliegvelden. Dat geldt vooral voor intercontinentale passagiers, Europese reizigers zijn minder geneigd van route te veranderen. Het bureau noemt het een aanvaardbare consequentie, gezien de overige voordelen.

Moedig en noodzakelijk
De verhoging van de vliegbelasting is een moedige en noodzakelijke stap van GroenLinks-PvdA. Het is een maatregel die bewijst dat ambitieuze klimaatdoelstellingen hand in hand kunnen gaan met economische stabiliteit.

Met een aantoonbare reductie van de klimaatimpact, een verwaarloosbare invloed op de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat, en een slimme manier om inkomsten te genereren, is dit nieuwe stelsel een toonbeeld van vooruitstrevend beleid.

Bron

Records voor Noorse budgetmaatschappij

Vorig jaar kondigde Norse Atlantic Airways nog aan fors kosten te moeten besparen om het miljoenenverlies tegen te gaan. Nu lijkt het de luchtvaartmaatschappij voor de wind te gaan. De Noorse low-costmaatschappij noteerde een recordbezettingsgraad van maar liefst 97 procent, een cijfer dat de meeste maatschappijen niet halen. Daarnaast groeide het aantal vervoerde passagiers met [...]

Het artikel Records voor Noorse budgetmaatschappij is gepubliceerd op Up in the Sky.

Russische Ilyushin zorgt voor ophef

Een Russische Ilyushin Il-76 zorgde onlangs voor opschudding in Brazilië. Zelfs politici eisen opheldering over het bezoek van de machine. De Il-76, registratie RA-78765, vertrok op 7 augustus uit Moskou en vloog via Azerbeidzjan, Algerije en Guinee naar de Braziliaanse hoofdstad Brasília. Lokale media spraken van een mysterieus vliegtuig dat zonder duidelijke missie het land [...]

Het artikel Russische Ilyushin zorgt voor ophef is gepubliceerd op Up in the Sky.

Opmerkelijke Airbus naar Schiphol

Woensdagmiddag landt op Schiphol een gloednieuwe Airbus A321neo van Delta Air Lines. Het gaat om het toestel met registratie N594DA, dat al enkele maanden stilstaat op Hamburg Finkenwerder, een van de productielocaties van Airbus. Delta heeft al langere tijd problemen met de levering van nieuwe toestellen vanuit Europa naar de Verenigde Staten. Op vliegtuigen uit [...]

Het artikel Opmerkelijke Airbus naar Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

AWACS-vervanging NAVO op losse schroeven

De NAVO wil in 2031 de eerste van zes Boeing E-7A Wedgetail-toestellen in gebruik nemen als opvolger van de verouderde E-3 AWACS-vloot. Maar de aankoop wordt nu herzien. De heroverweging volgt op twijfels vanuit de Verenigde Staten, een van de acht landen die het gezamenlijke programma financieren. In Washington klinkt namelijk kritiek op de E-7A. [...]

Het artikel AWACS-vervanging NAVO op losse schroeven is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌