❌

Lees weergave

De vliegindustrie is een sector die leeft van uitbuiting

big data(leestijd circa 3 minuten)

De vliegindustrie staat bekend als los in de omgang met feiten en moreel besef. StayGrounded, een internationale koepel van organisaties als SchipholWatch, zette op een rijtje hoe de sector zijn eigen klanten misleidt en uitbuit.

Het lijstje van StayGrounded is niet compleet, maar start met de misleidende tarieven die de sector publiceert. Vaak adverteren ze met onmogelijk lage ticketprijzen die vervolgens worden opgeblazen met ‘extra’s’ die niet te vermijden zijn: bagagekosten, keuze van een zitplaats, kosten voor creditcard-gebruik en tal van andere ‘diensten’.

Toezichthouders moesten in het verleden al vaak optreden, zoals tegen Ryanair die het plan had om een euro te rekenen voor het toiletgebruik in het vliegtuig. In Spanje trad de overheid op nadat geld werd gevraagd voor het meenemen van handbagage.

Dit prijsmodel is niet bedoeld om reizigers van dienst te zijn, maar om continu extra geld te kunnen vragen zonder enige tegenprestatie te hoeven leveren. Het wordt eufemistisch upselling genoemd.

Big data
Een volgende truc is het dynamisch prijsbeleid, powered by big data. Een paar weken geleden onthulde The Lever (platform voor onderzoeksjournalistiek in de Verenigde Staten) dat luchtvaartmaatschappijen kunstmatige intelligentie-software uit Israël gebruiken. Deze software struint door enorme hoeveelheden data van zowel concurrenten als consumenten om “de meest optimale prijs voor iedere klant” te vinden.

Doel is om erachter te komen hoe belangrijk de vlucht is voor ieder individu zodat aan urgente vluchten een (veel) hogere prijs kan worden geplakt. De bouwer van de software noemt deze inzet van het tool onomwonden “exploitatie” van klanten.

Het groeiende aantal vliegfirma’s dat deze software gebruikt, maakt kartelvorming eenvoudig. De bedrijven kunnen zo samenwerken om de prijzen op te stuwen.

Overboeken
De sector schuwt verder niet om dezelfde stoel voor een tweede keer te verkopen. Dit overboeken is nog steeds legaal in veel landen. Als er daarna toch teveel mensen zich melden voor een vlucht, dan is er voor sommigen geen plek. Compensatie is weliswaar mogelijk in de EU en de VS, maar alleen voor mensen die de regeltjes goed kennen.

De luchtvaartmaatschappijen noemen dit yield management. Voor wie ermee te maken krijgt, betekent het uitstel of een nare onderbreking van de reis.

Nog zo’n tactiek is het vertragen en bewust tegenwerken van terugbetalingen of compensaties. Nadat een vlucht is geannuleerd, hebben passagiers wettelijk het recht op compensatie. Maar de maatschappijen doen er alles aan om dit recht tegen te werken.

Bekend playbook
Tijdens de coronapandemie hielden de firma’s zo miljarden aan terugbetalingen achter. Passagiers werden afgescheept met een voucher of waren maandenlang bezig hun eigen geld terug te krijgen. Het is volledig in lijn met het gangbare playbook van de vliegindustrie: houdt publieke en privémiddelen zolang mogelijk vast om de expansie te financieren, terwijl klanten, medewerkers en omwonenden de kosten dragen.

Wanneer een klant een ticket koopt, smeken de airlines extra geld te betalen om zogenaamd ‘duurzaam’ te vliegen, bijvoorbeeld om alternatieve brandstof te bekostigen. Klanten worden zo verleid om geld te geven voor een luchtkasteel, want die brandstoffen lossen het klimaatprobleem helemaal niet op – reden voor critici om ze aan te duiden als fantasy fuels.

Veel luchtvaartbedrijven deinzen er niet voor terug om achter de schermen samen te werken om hun winsten te vergroten over de rug van de reizigers. Zo werden halverwege de jaren 2000 British Airways en Virgin Atlantic betrapt op het onderling afstemmen van extra brandstofkosten. Het leidde tot miljoenenboetes voor het duo. Rond hetzelfde tijdstip werden meerdere bedrijven voor 800 miljoen euro beboet vanwege een mondiaal kartel op cargo-prijzen.

Grootschalig EU-onderzoek
Maar de grootste scam is die van de ‘duurzame brandstof’ en ‘carbonneutraal vliegen’. Rechtbanken en autoriteiten noemen het steeds vaker wat het is: pure greenwashing. In 2024 oordeelde de Nederlandse rechtbank dat het programma ‘Fly Responsibly’ van KLM illegaal was en dat 15 van de 19 claims misleidend waren – inclusief het gebruik van de term ‘duurzame brandstof’. Inmiddels heeft de EU een diepgaand onderzoek ingesteld naar valse duurzaamheidsclaims door twintig maatschappijen.

Luchtvaart is gebaseerd op een bedrijfsmodel van uitbuiting, zo schrijft StayGrounded. Van de planeet, van medewerkers en zelfs van de eigen klanten. Het wrange is dat dit perverse model wordt ondersteund door veel overheden met jaarlijks miljarden aan subsidies en vrijstellingen. Geld dat veel beter kan worden besteed, bijvoorbeeld aan onderwijs, zorg of woningbouw.

Bron

β€œWe nemen Schiphol vaak voor lief: te vaak vergeten we dat een directe verb…

“We nemen Schiphol vaak voor lief: te vaak vergeten we dat een directe verbinding met meer dan driehonderd wereldwijde bestemmingen van unieke waarde is.” Dat zegt operationeel directeur Patricia Vitalis van Schiphol. Samen met duizenden collega’s en partners zorgt ze ervoor dat er dagelijks 200.000 mensen veilig en met een goed gevoel van, via en naar de luchthaven reizen. “We spelen elke dag mee aan de Europese top.”

Ik stond drie weken geleden op Schiphol met de familie voor onze vakantie n…

Ik stond drie weken geleden op Schiphol met de familie voor onze vakantie naar Japan, gewoon als simpele sterveling in de rij bij de security. Voor me een gezin met drie koffers, een buggy, twee verwende huilende kinderen en een vader die dacht dat hij met een flesje Spa rood door mocht. Achter me iemand die met een halve campingwinkel in zijn handbagage probeerde door te komen. U kent het tafereel. En maar wachten en wachten. Eigenlijk doe je dit vliegen niet voor je plezier.

Luchtvaartmaatschappij Divi Divi Air, die lijn- en chartervluchten aanbiedt…

Luchtvaartmaatschappij Divi Divi Air, die lijn- en chartervluchten aanbiedt tussen de ABC-eilanden, zet op zaterdag 23 augustus voor het eerst het nieuwste Twin Otter-toestel in. De ‘inaugural flight’ vindt plaats tussen thuisbasis Curaçao en Bonaire, direct daarna gevolgd door een vlucht naar Aruba. De PJ-DVH is uitgevoerd in een opvallende Flamingo-livery.

Nieuw-Zeeland vervangt oude Transavia Boeing’s

De luchtmacht van Nieuw-Zeeland vervangt haar twee verouderde Boeing 757’s door nieuwe Airbus-vliegtuigen. De twee 757’s vlogen voorheen voor Transavia. De huidige 757’s van de Royal New Zealand Air Force, registraties NZ7571 en NZ7572, zijn ruim 32 jaar oud en kampen regelmatig met technische problemen. Daardoor moesten premiers en ministers herhaaldelijk op het laatste moment [...]

Het artikel Nieuw-Zeeland vervangt oude Transavia Boeing’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boze Vueling-passagiers blokkeren vlucht

Het vertrek van een Vueling-vlucht die dinsdagavond gepland stond verliep niet zonder slag of stoot. Passagiers moesten lang wachten en gingen over tot actie. Oorspronkelijk stond het vertrek van Vueling-vlucht VY1353 gepland om 21:55 uur. Door een probleem met het anti-ijs-systeem werd dit echter uitgesteld. Rond middernacht besloot de luchtvaartmaatschappij de vlucht te annuleren en [...]

Het artikel Boze Vueling-passagiers blokkeren vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

De crew bases van KLM in het Verenigd Koninkrijk

Tussen 1998 en 2020 had KLM – via Air UK, KLM UK en later KLM Cityhopper – meerdere crew bases in het Verenigd Koninkrijk. Engels personeel opereerde hoofdzakelijk vanuit regionale UK-hubs terwijl vluchten verbonden werden met Schiphol. Hoe zag dat proces eruit en waarom verdween het? Van Air UK naar crew bases Crew bases in [...]

Het artikel De crew bases van KLM in het Verenigd Koninkrijk is gepubliceerd op Up in the Sky.

Lockheed T-33 als ziedend projectiel in Eindhovense stadswijk

Nee, het was me nooit eerder opgevallen. Schuin tegenover het huis waar alweer vele jaren een met mij bevriend echtpaar woont, ontbreekt een nummer in de huizenrij. Je zou verwachten dat na 77 79 komt, maar hier is het 81. ‘Ooit is hier een vliegtuig neergestort’, zegt hij. Mijn interesse is gewekt. Het blijkt te [...]

Het artikel Lockheed T-33 als ziedend projectiel in Eindhovense stadswijk is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol doodsbenauwd om handhavingsverzoeken natuurvergunning

duinen(leestijd circa 2 minuten)

Gisteren eiste Schiphol zijn vernietigde natuurvergunning terug bij de Raad van State. De bestuursrechter toonde zich zeer kritisch over de argumenten die het vliegveld aanvoerde.

Begin juni vonniste de rechter dat de natuurvergunning ten onrechte was verleend aan Schiphol. Dit gebeurde in een zaak die natuurorganisatie MOB, Greenpeace en Milieudefensie hadden aangespannen.

Schiphol bleek gisteren doodsbenauwd voor handhavingsverzoeken die kunnen volgen op het ontbreken van de wettelijk verplichte natuurvergunning. Iedere belanghebbende kan zo’n verzoek indienen bij de autoriteiten om de activiteiten van het vliegveld stil te leggen op te beperken.

Daar zit Schiphol natuurlijk niet op te wachten en daarom diende het bij de Raad van State de eis in om de vergunning voorlopig terug te krijgen.

Zonder natuurvergunning net zoveel vliegen
Maar de rechter bleek zeer terughoudend en stelde de nodige kritische vragen aan Schiphol. Bijvoorbeeld waarom er sprake zou zijn van een spoedeisend belang. Er wordt immers nu evenveel gevlogen als toen de luchthaven nog wel een natuurvergunning had.

De advocaat van Schiphol mijmerde iets over de rechtszekerheid voor het vliegveld en dat er “zeer veel belangen mee zijn gemoeid”. Ook zou een vergunning belangrijk zijn om te kunnen investeren. Ondanks meerdere keren doorvragen bleef onduidelijk waarom Schiphol nu een natuurvergunning nodig zou hebben en niet het hoger beroep tegen de vernietiging ervan kan afwachten.

Boven de wet
Het illustreert hoe Schiphol denkt boven de wet te staan. Kennelijk is het besef dat de vergunning voorlopig verleden tijd is, nog niet ingedaald. Het bedrijf suggereert nog investeringen te kunnen doen, maar de voorzitter van de rechtbank – de allerhoogste bestuursrechter van ons land – geeft een duidelijke waarschuwing dat het nogal onverstandig is om te investeren zonder vergunning.

Overigens gaf MOB tijdens de zitting te kennen geen handhavingsverzoek te hebben ingediend. Evenmin zou de stichting daar plannen toe hebben.

Een etmaal voor de zitting kwam Schiphol alsnog met een aanbod om invoergegevens voor bepaalde stikstofberekeningen te delen met MOB. Afgesproken is nu dat die gegevens worden verstrekt, echter zonder toegang tot het gebruikte rekenmodel LEAS-iT.

Data niet beschikbaar
Over die invoergegevens speelt al geruime tijd een WOO-procedure. De Staat kon die zogenaamd niet leveren aan MOB omdat ze er niet over zou beschikken. Maar dat is niet aannemelijk omdat de berekeningen met LEAS-iT de basis vormen voor de natuurvergunning. Het is een raadsel hoe het ministerie de aanvraag heeft kunnen goedkeuren zónder die gegevens.

De uitspraak over het tijdelijk teruggeven van de natuurvergunning volgt op 4 september om 10 uur. Op 1 december volgen ook nog zaken over de natuurvergunningen van Eindhoven en Rotterdam Airport. Die worden behandeld door de ‘stikstofrechtbank’ in Gelderland.

Bron

Vliegtickets weer duurder in 2026

Reizigers moeten vanaf 1 januari 2026 iets dieper in de buidel tasten wanneer zij een vliegreis boeken. De vliegbelasting stijgt van 29,40 euro naar 30,25 euro per ticket, wat een stijging van 2,9 procent betekent ten opzichte van dit jaar. De jaarlijkse wijziging van de vliegbelasting is afhankelijk van de inflatie en kan zowel stijgen [...]

Het artikel Vliegtickets weer duurder in 2026 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Beveiligingsblunder op Noorse luchthaven

In Noorwegen is een man erin geslaagd om zonder ticket en identiteitsbewijs door alle veiligheidscontroles te komen en aan boord te stappen van een vlucht naar Oslo. Het incident vond plaats op 19 augustus op de luchthaven van Tromsø en kwam per toeval aan het licht. Volgens de Noorse omroep NRK stapte de man op [...]

Het artikel Beveiligingsblunder op Noorse luchthaven is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airlines voor de rechter om stoelkwestie

Delta Air Lines en United Airlines liggen onder vuur vanwege het verkopen van vliegtickets voor zogenoemde raamstoelen die in werkelijkheid helemaal geen raam hebben. Er zijn twee groepsvorderingen aangespannen tegen de airlines, die wellicht miljoenen dollars aan schadevergoedingen moeten betalen aan passagiers die jarenlang extra voor deze plaatsen betaalden. De aanklacht stelt dat Delta en [...]

Het artikel Airlines voor de rechter om stoelkwestie is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vrachtpiloten KLM voeren actie

Bij KLM staan nieuwe acties voor de deur. Pilotenvakbond AVV heeft bekendgemaakt dat de vrachtvliegers binnenkort tijdelijk hun werkzaamheden zullen neerleggen. Volgens de bond negeert hun werkgever hun bezorgdheid over werkzekerheid en hun wens om langer te kunnen blijven werken dan de huidige pensioenleeftijd van 58 jaar. De onrust ontstond toen de luchtvaartmaatschappij aankondigde dat [...]

Het artikel Vrachtpiloten KLM voeren actie is gepubliceerd op Up in the Sky.

Drie eenmalige extra vluchten op Brussels Airport

De Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways schroeft de frequentie tussen Brussels Airport en Tokio Narita Airport (tijdelijk) op. De airline heeft zowel plannen in die richting voor eind dit jaar als voor begin volgend jaar. Zij is volgens AeroRoutes van plan op 15 en 22 december en op 5 januari eenmalig een extra vlucht uit [...]

Het artikel Drie eenmalige extra vluchten op Brussels Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gezagvoerder weigert Amerikaanse 757 te vliegen

Een gezagvoerder van Delta zag voor vertrek vanaf Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport af om met de aangewezen Boeing 757 de lucht in te gaan. Op vlucht DL466 vanaf de Amerikaanse stad op weg naar Las Vegas Harry Reid International Airport zou een 757, waarvan de registratie onbekend is, ingezet worden. Echter, de captain had een [...]

Het artikel Gezagvoerder weigert Amerikaanse 757 te vliegen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Intern on a mission: A Suitcase Adventure

Wat gebeurt er met je ingecheckte bagage als deze via Schiphol reist? 🧳 Onze stagiair Storm onthult de ongelooflijke reis achter de schermen van het ene vliegtuig naar het andere!

Steeds meer politieke partijen pleiten voor flinke krimp luchtvaart

demonstratie Schiphol(leestijd circa 2 minuten)

Voor omwonenden van vliegvelden is het te hopen dat er na 29 oktober een centrum-linkse coalitie wordt gevormd. Vrijwel alle partijen hebben substantiële krimp van Schiphol en sluiting van andere vliegvelden hoog op het verlanglijstje staan.

Deze week brengt ook de Partij voor de Dieren het programma naar buiten voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarin belooft de partij zij aan zij te (blijven) staan met burgers in het hele land in hun gevecht tegen de ziekmakende vervuiling door bedrijven als Tata Steel, Schiphol en Chemours.

De partij onder leiding van Esther Ouwehand gaat de rechten van omwonenden beschermen. Dat houdt onder meer in dat het belang van burgers, de leefomgeving en het klimaat gaat boven dat van de luchtvaartindustrie.

Fragment uit het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren

“De gezondheid van omwonenden en mensen die op of rondom luchthavens werken, moet centraal staan. Dit betekent dat er een onderzoek komt naar de effecten van de uitstoot op de gezondheid en dat er maatregelen worden getroffen om de luchtvaartsector te dwingen de mensen versneld maximaal te beschermen tegen de schadelijke stoffen.”

Krimp noodzakelijk
Om de doelstellingen te bereiken gaat de PvdD de luchtvaart terugbrengen binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Krimp is daarbij noodzakelijk. “De luchtvaartsector wordt volledig meegenomen in de klimaatdoelen, te starten met de snelle invoer van een wettelijk CO2-plafond.”

De partij is ook voorstander van een progressieve vliegtaks. Hoe meer iemand vliegt, des te meer belasting hij of zij moet betalen over de tickets.

Concreet wil de PvdD Schiphol halveren naar zo’n 240.000 vluchten, Lelystad en Twente gesloten houden en Eindhoven, Maastricht, Eelde en Rotterdam sluiten. Onder meer ontstaat er op die plekken dan weer ruimte voor woningbouw en natuur.

Veelvliegers extra belasten
Pijnlijk voor KLM is een verbod op loyaliteitsprogramma’s en een belasting op overstappers. De partij vindt dat veelvliegen middenin een klimaatcrisis niet langer kan worden gestimuleerd met cadeautjes. Het moet afgelopen zijn met de vrijstellingen voor transferpassagiers – zij gaan net zoveel betalen als reizigers die vanuit Nederland vertrekken.

Volgens de peilingen stevent de Partij voor de Dieren af op zes zetels na de verkiezingen. Daarmee kan de partij een stevige invloed uitoefenen bij een linkse coalitie. Eerder deze week publiceerden ook de ChristenUnie en GroenLinks-PvdA verkiezingsprogramma’s met stevige paragrafen over de luchtvaart.

Ondertussen klinken uit de vliegindustrie sombere geluiden over de plannen. Daar spreekt men van “het slopen van de luchtvaart”. Kennelijk is het besef nog steeds niet ingedaald dat leefomgeving, milieu en klimaat schreeuwen om verandering van beleid.

Bron

❌