❌

Lees weergave

Vliegindustrie domineert onterecht publiek debat met valse narratieven

cloud met discussiepartners(leestijd circa 3 minuten)

De discussie over de Nederlandse luchtvaart wordt gedomineerd door economische belangen en misleidende retoriek die gezondheid en leefomgeving negeert. Overheid en sector zijn twee handen op één buik.

Dit zegt een rapport door studenten van de Universiteit Utrecht in opdracht van de stichting S4R. Het rapport bevestigt wat omwonenden al veel langer weten: de discussie staat bol van de vage beloften en lege woorden.

Het onderzoek identificeert drie clusters van stakeholders: de aviation-economic interest groep, de public health-environmental governance groep en de environmental activist groep. Het is schrijnend om te zien hoe de eerste groep de discussie domineert. In die groep zitten onder meer de minister van Infrastructuur en de staatssecretaris van Defensie, de luchtverkeersleiding, pilotenvakbond VNV, KLM en Schiphol zelf.

De focus van deze groep ligt op de economische belangen en op de noodzaak van verdere groei. Minister en staatssecretaris laten zich zelfs fotograferen met KLM-vliegtuigjes. Het illustreert de innige band tussen politiek en sector.

Prioriteiten
Claims over het belang van de luchtvaart voor de Nederlandse economie worden keer op keer herhaald, terwijl gezondheids- en milieueffecten consequent worden geminimaliseerd of genegeerd. Oud-minister Madlener stelde zelfs dat “de gezondheid van omwonenden belangrijk is, maar de economie is ook heel belangrijk”. Dat komt neer op een openlijke prioritering van geld boven het welzijn van omwonenden.

De luchtvaartsector en de overheid gaan zelfs zover klimaatverandering te presenteren als een ‘bedreiging voor de sector’ in plaats van een direct gevolg ervan. Een schoolvoorbeeld van de omkering van oorzaak en gevolg.

Volgens het rapport is er sprake van een scheve machtsverhouding. Activistische groepen hebben een groot belang bij verandering van beleid, maar hebben weinig directe macht om invloed uit te oefenen. Zelfs grote NGO’s als Greenpeace en Milieudefensie kunnen te weinig druk uitoefenen, mede vanwege hun beperkte focus op de luchtvaart.

GGD en RIVM nauwelijks invloed
De GGD, in het rapport aangeduid als key player, en het RIVM adviseren wel over gezondheidsrisico’s en dringen aan op geluidsreductie en naleving van de WHO-richtlijnen. Maar ook hun impact op het beleid is beperkt, zo blijkt uit de constante groeiambities en het ontbreken van structurele maatregelen.

De analyse van de publieke discussie onthult een opvallende gelijkenis in de framing en het taalgebruik van de luchtvaartsector én de politiek. Beide partijen hanteren een positieve framing van gezondheids- en milieurisico’s en gebruiken vage termen. De sector doet aan regelrechte greenwashing door zichzelf te presenteren als innovatieve en duurzame industrie.

Erger nog is dat gezondheidsproblemen van omwonenden door zowel de luchtvaartsector als de politiek worden genegeerd of zelfs helemaal niet besproken. Als gezondheid al wordt benoemd, is het in de context van de werknemers van de luchtvaartindustrie, niet van de honderdduizenden omwonenden die elke dag en elke nacht worden geteisterd.

De milieu-impact wordt door de sector wel erkend, maar tegelijkertijd geminimaliseerd en in de politiek nauwelijks besproken.

Beleidskeuzes
Plannen van het ministerie, zoals ‘Hoger naderen’ en ‘Schetsontwerp luchtruimherziening’, opgesteld in samenwerking met onder meer de luchtverkeersleiding, worden neergezet als innovatief en geavanceerd. Maar de redenen voor de veranderingen, zoals de noodzaak om geluidshinder en CO2-uitstoot te verminderen, worden niet expliciet benoemd.

De term ‘geluidsoverlast’ wordt zelfs helemaal vermeden. Men spreekt liever van ‘geluidsbelasting’ of zelfs ‘geluidswinst’, alsof hinder een neutraal gegeven is en geen direct gevolg van beleidskeuzes. Het is een bewuste poging om de verantwoordelijkheid voor deze keuzes te ontlopen.

De Tweede Kamer is verdeeld over de luchtvaart. Waar conservatieve partijen als VVD, PVV en BBB pro-groei zijn, pleiten progressieve partijen als PvdD en GroenLinks-PvdA voor duidelijke krimp en minder hinder. Maar vooralsnog blijft iedere substantiële maatregel uit.

Misleiding
Het rapport is een wake-up call en toont aan dat de luchtvaartsector en een groot deel van de politiek een gezamenlijk en misleidend discours voeren dat de gezondheids- en milieu-effecten minimaliseert. Zorgen over geluidsoverlast, slaapverstoring, hart- en vaatziekten worden volledig genegeerd.

Het maakt duidelijk dat bewoners- en milieuorganisaties hun stem moeten blijven verheffen en raadt hen aan hechter samen te werken om de hypocrisie bloot te leggen. Het weerleggen van de misleidende narratieven uit de vliegindustrie is daarbij van groot belang.

Voor Den Haag is het de hoogste tijd om niet slechts te luisteren naar de vlieglobby, maar ook naar de wetenschap, de GGD en naar omwonenden. De economische belangen van de vervuilende vliegindustrie mogen nooit gaan boven de gezondheid en het welzijn van tienduizenden of zelfs honderdduizenden burgers.

Bron

Werken in β€˜de toren’ was altijd al een droom van Shavon Gallant (31). Jaren…

Werken in ‘de toren’ was altijd al een droom van Shavon Gallant (31). Jarenlang zag hij de luchtverkeersleiders vanaf een afstand werken toen hij bagage versjouwde. En nu zit hij daar zelf als verkeersleidingsassistent. “Ik werk op Groningen Airport Eelde, maar zit nu bij LVNL in de opleiding tot Verkeersleidingsassistent/Outbound Planner op de Schipholtoren,” vertelt hij enthousiast.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verwacht de komende tijd nog weinig h…

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verwacht de komende tijd nog weinig hinder van reflecterende zonnepanelen op de Zwanenburgbaan. Die baan op Schiphol is vanaf donderdag in de late middag bij zonnig weer niet beschikbaar voor landende vliegtuigen door de weerkaatsing van het zonlicht. Als het zover komt, zal dat eerst echter maar van korte duur zijn. Bovendien spelen er meerdere factoren om de baan wel of niet in gebruik te nemen.

Air New Zealand verwacht nog tot 2028 nodig te hebben voordat de capaciteit…

Air New Zealand verwacht nog tot 2028 nodig te hebben voordat de capaciteit terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Dat is dus acht jaar nadat de pandemie in 2020 uitbrak. De hoofdredenen zijn de later dan geplande aflevering van Boeing 787’s en de noodzakelijke motorreparaties aan 787’s met Rolls-Royce-motoren en Airbus A321neo’s met Pratt & Whitney Geared Turbofans.

Ryanair verwacht groot β€œkerstcadeau” van Boeing

Ryanair verwacht dat Boeing voor het einde van oktober tenminste 25 nieuwe 737 MAX 8 200-toestellen kan leveren. Het zou de order voor de MAX 8 200 bijna voltooien. De Boeing 737 MAX bleek het afgelopen jaar een bron van frustratie voor Ryanair-topman Michael O’Leary. Hij dreigde meermaals zijn megaorder te annuleren bij de Amerikaanse [...]

Het artikel Ryanair verwacht groot “kerstcadeau” van Boeing is gepubliceerd op Up in the Sky.

737 MAX moet omkeren na β€˜onverwacht’ bericht

Een United Airlines Boeing 737 MAX 8 onderweg naar Nuuk moest halverwege de vlucht plotseling omkeren. De oorzaak bleek een opmerkelijk bericht vanuit de Groenlandse hoofdstad.  Dinsdag 26 augustus sloot de luchthaven van Nuuk plotseling voor buitenlandse vluchten. De oorzaak hiervan is een gebrek aan training bij het luchthavenpersoneel. ‘De aanvullende training van het personeel, [...]

Het artikel 737 MAX moet omkeren na ‘onverwacht’ bericht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Bijzondere A350 maakt een rondje Europa

De eerste Airbus A350-900 in vloot van SWISS draagt een bijzonder kleurenschema. Hoewel het toestel op den duur ingezet gaat worden naar Noord-Amerika, kan Europa er eerst van genieten. De Airbus A350-900, registratie HB-IFA, is in de laatste fase aanbeland bij Airbus en wordt aan het einde van de zomer geleverd aan de Zwitserse maatschappij. [...]

Het artikel Bijzondere A350 maakt een rondje Europa is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM A330 na drie maanden weer in dienst

KLM kreeg in mei te maken met een flinke domper toen een Airbus A330 niet meer kon terugkeren uit Calgary, Canada. Nu, ruim drie maanden later, voert het vliegtuig zijn eerste vluchten weer uit. Op 11 mei 2025 vertrok de Airbus A330, registratie PH-AKF, rond 13:00 uur vanaf Amsterdam Schiphol naar Calgary. De vlucht verliep [...]

Het artikel KLM A330 na drie maanden weer in dienst is gepubliceerd op Up in the Sky.

777 uit Engeland landt op Russische luchthaven

Waar vorige week een Airbus A321 op weg naar Rusland landde op een luchthaven in de Europese Unie, maakte een Boeing 777-300 van Air China afgelopen maandag een ongeplande landing op het Russische vliegveld Nizjnevartovsk in Siberië. Het toestel, registratie B-2033, vertrok keurig op tijd om 22:45 uur lokale tijd vanaf Londen Heathrow op weg [...]

Het artikel 777 uit Engeland landt op Russische luchthaven is gepubliceerd op Up in the Sky.

Transavia 737 maakt laag rondje over Nederland

Een Boeing 737-800 van Transavia keerde afgelopen maandagmiddag terug naar Schiphol als gevolg van meerdere problemen. Het toestel, registratie PH-HXI, vertrok 15:20 uur in zuidelijke richting vanaf de Aalsmeerbaan (18L/36R) voor vlucht HV5517 naar Paphos, een stad op het eiland Cyprus. Na take-off boog het af richting het oosten om verder te gaan met de [...]

Het artikel Transavia 737 maakt laag rondje over Nederland is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ryanair: geen groei vanuit BelgiΓ« door gestegen vliegtaks

Ryanair houdt de capaciteit van en naar België komend winterseizoen gelijk ten opzichte van het afgelopen jaar. Mede door de gestegen vliegtaks zit er volgens de prijsvechter geen groei in het vat. Weliswaar gaat Ryanair vanuit Charleroi voor het eerst ook in de winter naar onder meer Volos, Katowice en Salerno vliegen, maar dat wordt gecompenseerd door de capaciteit vanuit Brussels Airport met 6 procent te reduceren.

Delta aangeklaagd na klap van stewardess

Een stewardess van Delta Air Lines is geschorst nadat zij onlangs een passagier zou hebben geslagen. Het slachtoffer heeft een rechtszaak aangespannen tegen de luchtvaartmaatschappij. Volgens Amerikaanse media begon de ruzie toen Mohammed Shibli, die met zijn vrouw en twee kinderen reisde, om water vroeg voor zijn tweejarige zoon. Omdat de drankservice nog niet bij [...]

Het artikel Delta aangeklaagd na klap van stewardess is gepubliceerd op Up in the Sky.

De Zweedse universiteit Karolinska Institutet doet een groot Europees onder…

De Zweedse universiteit Karolinska Institutet doet een groot Europees onderzoek onder professionele piloten en cabincrew. Via vertrouwelijke enquêtes werd dat ook al in 2022 postcovid gedaan. Toen werden er zorgen geconstateerd over werkcondities, ‘fatigue’ en de mentale gezondheid en soms ook over de veiligheids- en meldcultuur. Nu, drie jaar later, wordt op aandringen van onder andere de European Cockpit Association opnieuw een uitgebreide vragenlijst verspreid onder vele duizenden respondenten.

Rusland ontwikkelt Boeing 787-concurrent

Rusland wil een nieuw widebody-vliegtuig ontwikkelen dat moet concurreren met de Boeing 787 Dreamliner. Voorlopig gaat het alleen om een patent voor een project genaamd WBLRA-600. Net als de Dreamliner moet het toestel in drie varianten op de markt komen: een basismodel, een verkorte versie en een verlengde uitvoering. De Russische widebody moet volgens de [...]

Het artikel Rusland ontwikkelt Boeing 787-concurrent is gepubliceerd op Up in the Sky.

Luchtvaartmaatschappij wil baarden verbieden

Qantas wil een einde maken aan baarden in de cockpit. De Australische luchtvaartmaatschappij onderzoekt het verbod om de veiligheid aan boord te vergroten. Qantas-piloten die langeafstandsvluchten uitvoeren mogen al geen baard meer dragen. Voor het personeel van dochtermaatschappij QantasLink gold die regel nog niet. Het bedrijf wil daar nu verandering in brengen. Uit een rapport [...]

Het artikel Luchtvaartmaatschappij wil baarden verbieden is gepubliceerd op Up in the Sky.

India zwaait stokoude straaljager uit

Na ruim zestig jaar en meer dan 1.200 exemplaren neemt de India afscheid van de MiG-21. Het toestel wordt vervangen door modernere types als de HAL Tejas en de Dassault Rafale. De MiG-21 werd al in de jaren vijftig in de Sovjet-Unie ontwikkeld door Mikoyan-Gurevich. Het toestel maakte in 1955 zijn eerste vlucht en was [...]

Het artikel India zwaait stokoude straaljager uit is gepubliceerd op Up in the Sky.

Rusland aast op oude Antonov’s en Ilyushin’s

Het stuurloze Volga-Dnepr Airlines, waarvan de oprichter twee weken terug vertrok, lijkt een nieuwe eigenaar te krijgen. Het Kremlin zou interesse hebben in de grote machines. Na de grootschalige invasie van Oekraïne in februari 2022 kreeg de Russische luchtvaart te maken met een reeks sancties. Ook vrachtmaatschappij Volga-Dnepr bleek het doelwit van Westerse strafmaatregelen. Desondanks [...]

Het artikel Rusland aast op oude Antonov’s en Ilyushin’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

Alaska Airlines geeft vier Boeing 787’s een ander jasje

Alaska Airlines kreeg onlangs de beschikking over vier Boeing 787-9 Dreamliners. Deze toestellen krijgen nu een ander kleurenschema dan de rest van de vloot. De vier toestellen, registraties N780HA, N781HA, N782HA en N783HA, krijgen een staart die toeschouwers meeneemt naar de wonderen van het noorden. Het kleurenschema, met diepblauwe en aqua-groene accenten, doet denken aan [...]

Het artikel Alaska Airlines geeft vier Boeing 787’s een ander jasje is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌