❌

Lees weergave

Milieudefensie: voortbestaan KLM en Schiphol bedreigd bij uitblijven klimaatactie

ijsbeer op klein stukje drijfijs(leestijd circa 4 minuten)

Milieudefensie zet de aanval in op onder meer KLM en Schiphol. In een recente brief aan zowel Pieter van Oord (Schiphol) als Marjan Rintel (KLM) eist het de jongste klimaatplannen op en waarschuwt hen voor vergaande juridische gevolgen voor achterblijvers.

De milieuorganisatie maakt duidelijk dat de tijd van uitstellen en vrijblijvendheid voorbij is. Het maakt de twee bestuurders duidelijk dat de juridische wind slechts één richting op waait en dat ‘Parijs’ bindend is.

Milieudefensie zocht al begin 2022 contact met 29 bedrijven na de baanbrekende klimaatzaak tegen Shell in 2021. Nu kondigt het een nieuwe beoordeling van de klimaatplannen aan. De context is inmiddels drastisch veranderd: wetgevers, de wet, de wetenschap en negen van de tien Nederlanders zijn het erover eens dat iedereen zijn verantwoordelijkheid dient te nemen om de klimaatdoelen van Parijs te halen.

Veel bestuurders zijn zich inmiddels bewust van de ernst van gevaarlijke klimaatverandering en de bijbehorende bedrijfsrisico’s. De nieuwe editie van de Klimaatcrisis-index – verwacht in februari 2026 – beoordeelt opnieuw de plannen van onder meer KLM en Schiphol. Doel is niet alleen om koplopers te belonen, middenmotors te stimuleren, maar vooral ook om achterblijvers aan te spreken op hun verantwoordelijkheid en de risico’s die zij nemen.

De index moet ook de basis vormen voor een dialoog met stakeholders, toezichthouders en financiers.

Klimaatplannen luchtvaart onvoldoende
Een belangrijk detail voor KLM en Schiphol: in de vorige editie werd hun klimaatplan beoordeeld als onvoldoende. Milieudefensie hoopt nu verbetering te zien en roept de bedrijven op om hun meest recente plannen te delen. De resultaten en een rangschikking volgen volgend jaar en zullen breed worden gedeeld, onder meer met accountants, ondernemingsraden en bankiers.

De maatschappelijke, ecologische en economische noodzaak van klimaatactie is groot. Wereldwijd worden we geconfronteerd met de steeds grotere gevolgen van hittegolven, extreme regenval, droogte en orkanen. Dit leidt tot vernietiging van ecosystemen en bedreiging van voedsel- en waterzekerheid.

Het Global Risks Report 2025 van het World Economic Forum bevestigt dat klimaat- en milieurisico’s het mondiale risicolandschap domineren, met extreme weersomstandigheden, biodiversiteitsverlies en tekorten aan natuurlijke hulpbronnen als grootste dreigingen. Experts waarschuwen voor enorme economische krimp, met schattingen van 19 procent tot zelfs 50 procent verlies van het bbp in 2050.

ECB noemt klimaataanpak cruciaal
De Europese Centrale Bank (ECB) benadrukt dat de klimaataanpak conform Parijs cruciaal is voor het klimaat en welzijn, maar ook voor de economische en financiële stabiliteit van Nederland en de EU. Accountants wijzen op de bedrijfseconomische impact en de noodzaak van transparantie over financiële klimaatrisico’s. Zelfs grote verzekeringsmaatschappijen luiden de noodklok: klimaatverandering is een “systeemrisico dat het fundament van de financiële sector bedreigt”.

De aarde nadert nu snel een temperatuurniveau waarop verzekeraars veel klimaatrisico’s niet langer kunnen afdekken. De schade door extreem weer bedroeg tot en met 2023 al twee biljoen (tweeduizend miljard) dollar, met een verwachte 400 miljard dollar extra in 2024. Het is de keiharde realiteit waarin KLM en Schiphol actief zijn.

De kern van de boodschap van Milieudefensie aan KLM en Schiphol is de groeiende juridische noodzaak om in te grijpen. Het gerechtshof in Den Haag heeft op 12 november 2024 in de zaak tegen Shell een historisch oordeel geveld: ondernemingen die significant bijdragen aan het klimaatprobleem en de macht hebben om daarin verandering te brengen, hebben de verplichting om de CO2-emissies te beperken.

Eigen verantwoordelijkheid
De verplichting geldt tegenover bewoners van de aarde, zelfs als de (publiekrechtelijke) wet- en regelgeving hen daar niet direct toe verplicht. Ondernemingen hebben dus een eigen, zelfstandige verantwoordelijkheid bij het halen van de doelen van het akkoord van Parijs.

De uitspraak bevestigt dat grote ondernemingen een juridische zorgplicht hebben om gevaarlijke klimaatverandering te helpen voorkomen. Die plicht is gebaseerd op het Nederlands burgerlijk recht (artikelen 2 en 8 van het EVRM) en algemeen aanvaarde beginselen over de bescherming van mensenrechten, naast de OESO-richtlijnen en de UN Guiding Principles.

De omvang en invloed van een onderneming vertalen zich direct in een proportioneel grotere verantwoordelijkhed voor bestuurders en commissarissen. Goed beleid beperkt niet alleen maatschappelijke, ecologische en economische schade, maar vermindert ook de aansprakelijkheidsrisico’s voor de onderneming.

De juridische druk komt niet alleen uit Nederland. Het Inter-Amerikaanse Hof voor de Rechten van de Mens oordeelde recentelijk dat grote ondernemingen een verzwaarde plicht hebben om mensenrechten te respecteren en het klimaat geen schade toe te brengen.

Internationale druk
Het Internationaal Gerechtshof adviseerde op 23 juli jongstleden dat staten niet alleen zelf verplicht zijn om klimaatverandering tot anderhalve graad Celsius te beperken, maar ook om de vervuilende activiteiten van bedrijven te reguleren. Het betekent dat de rechterlijke macht – als onderdeel van de staat – hiermee rekening zal houden.

Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling is de Duitse rechtspraak. In de zaak Lliuya tegen RWE oordeelde de hoogste Duitse rechter dat grote ondernemingen pro rata aansprakelijk kunnen zijn voor klimaatschade die zij wereldwijd veroorzaken, zelfs buiten de landsgrenzen van hun vestigingsplaats.

Pro rata betekent dat een onderneming verantwoordelijk is voor haar emissieaandeel ten opzichte van de totale mondiale emissies. Dit is een directe waarschuwing voor KLM: de Nederlandse rechter zal naar verwachting vergelijkbaar oordelen bij (al dan niet buitenlandse) klimaatschadeclaims.

Verder toont recent onderzoek aan dat specifieke klimaatschade inmiddels kan worden toegerekend aan specifieke bedrijven. De omvang van deze schade is enorm: enkel de hitteschade loopt al in de biljoenen. Dit verhoogt de aansprakelijkheidsrisico’s exponentieel. Een prijs van 3000 dollar per ton CO2-equivalent is niet ondenkbaar.

Draagkracht te boven
De implicaties zijn duidelijk. Met juridisch bekrachtigde verantwoordelijkheid, toenemende schade en betere toerekening, nemen de aansprakelijkheidsrisico’s voor grote vervuilers hand over hand toe. De omvang van de veroorzaakte schade kan zomaar de draagkracht van zelfs de grootste ondernemingen te boven gaan.

Deze dreiging is voor bestuurders van KLM en Schiphol redelijkerwijs voorzienbaar en dat kan een grondslag zijn voor persoonlijke aansprakelijkheid, naast die van de vennootschap. Dit betekent dat, indien er een individueel verwijt kan worden gemaakt, bestuurders en commissarissen persoonlijk kunnen worden gedagvaard. Eisers krijgen zo via bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen toegang tot kapitaalkrachtige (her-) verzekeraars.

Milieudefensie hanteert concrete eisen voor bedrijven uit de reële economie als KLM en Schiphol, in lijn met het mondiale doel om de opwarming te beperken tot anderhalve graad. Van Nederlandse bedrijven worden reductiepercentages geëist die minstens gelijk zijn aan wat mondiaal gemiddeld nodig is. Dit betekent, vergeleken met 2019, een CO2-reductie van 48 procent in 2030, 65 procent in 2035, 80 procent in 2040 tot 99 procent in 2050.

De boodschap aan KLM en Schiphol kan niet duidelijker zijn: een gebrekkig klimaatplan vormt een groot risico voor het financiële fundament onder beide ondernemingen. Gedrag dat in lijn is met Parijs is de enige bescherming. Wie nu onvoldoende handelt, loopt niet alleen het risico op imagoschade en maatschappelijke afkeuring, maar ook op zware juridische en financiële sancties die het voortbestaan van de onderneming kunnen bedreigen. De bal ligt bij Rintel en Van Oord.

Bron

Van klaslokaal naar hangaar: eerste KLM-klas van start

Amstelveen – Deze week gaat de allereerste KLM-klas officieel van start. In samenwerking met het ROC van Amsterdam verwelkomt KLM zestien gemotiveerde tweedejaarsstudenten van de opleiding Luchtvaarttechniek in een vernieuwend en versneld leertraject. Na succesvolle afronding ligt er een baan bij KLM in het vooruitzicht. Met dit initiatief investeert KLM actief in de technici van de toekomst.

De studenten zijn zorgvuldig geselecteerd via een sollicitatieprocedure en vormen een ambitieuze groep die bewust heeft gekozen voor een carrière in de luchtvaarttechniek. In het traject combineren zij het reguliere mbo-programma met aanvullende vakken die gericht zijn op het behalen van zogeheten ‘parts’ – essentiële certificaten voor het beroep van grondwerktuigbouwkundige.

Tijdens de driejarige opleiding behalen de studenten al 7 van de in totaal 13 benodigde parts, waaronder luchtvaartwetgeving en elektriciteitsleer. Hierdoor verkort het interne opleidingstraject tot grondwerktuigbouwkundige aanzienlijk: van 5 naar 3 jaar. Om dit mogelijk te maken, ontvangen de studenten extra ondersteuning vanuit het ROC, waaronder intensieve lessen in vakken als wiskunde en natuurkunde. Daarnaast volgen zij regelmatig lessen op locatie bij KLM, wat zorgt voor een sterke verbinding tussen theorie en praktijk.

Laatste vlucht voor Airbus-icoon

Iran Air heeft het laatste Airbus A300B4-toestel uit haar passagiersvloot met pensioen gestuurd. Dit markeert het definitieve einde van commerciële passagiersvluchten van dit type wereldwijd. Het vliegtuig maakte zijn laatste commerciële vlucht in juni 2025, waardoor een periode van meer dan vier decennia voor het type ten einde komt. Langdurig gebruik door Iran Air Iran [...]

Het artikel Laatste vlucht voor Airbus-icoon is gepubliceerd op Up in the Sky.

Goed nieuws voor Ryanair

De Ierse budgetvlieger Ryanair meldde vanochtend een toename van twee procent in het aantal passagiers in de afgelopen maand. Met 21 miljoen vervoerde reizigers in augustus heeft de luchtvaartmaatschappij een nieuw record gevestigd voor deze periode. Vorig jaar vervoerde Ryanair in dezelfde maand nog 20,5 miljoen passagiers, wat een stijging van ongeveer 500.000 reizigers betekent. De airline voerde in augustus meer dan 114.000 [...]

Het artikel Goed nieuws voor Ryanair is gepubliceerd op Up in the Sky.

Passagier probeert uit taxiΓ«nde 787 te stappen

Op luchthaven London Heathrow is een 33-jarige passagier gearresteerd nadat hij een lid van het cabinepersoneel van Saudia Airlines had aangevallen en daarna een noodglijbaan activeerde, terwijl het toestel al onderweg was naar de startbaan. Het incident vond plaats op 28 augustus aan boord van een Boeing 787 Dreamliner met bestemming Jeddah. De piloten van [...]

Het artikel Passagier probeert uit taxiënde 787 te stappen is gepubliceerd op Up in the Sky.

TUI 787 maakt snelle landing

Een Nederlandse TUI-vlucht van Amsterdam naar Gran Canaria heeft zondag een voorzorgslanding moeten maken nadat een zwangere passagier tijdens de reis dringend medische hulp nodig had. Het ging om vlucht OR1637, die werd uitgevoerd met een Boeing 787 Dreamliner. Medische noodsituatie aan boord De bemanning verklaarde een medische noodsituatie en nam contact op met de [...]

Het artikel TUI 787 maakt snelle landing is gepubliceerd op Up in the Sky.

Pieter Elbers mag twee 777’s voorlopig toch houden

Het IndiGo van Pieter Elbers mag de geleasde Boeing 777’s van Turkish Airlines voorlopig toch houden. Lang was het spannend maar voorlopig is de druk van de ketel. Om aan de snelle, explosieve vraag te voldoen leaset IndiGo twee Boeing 777-300ER’s, registraties TC-LKD, TC-LKE, van Turkish Airlines. De maatschappij zet de twee Triple Sevens uitsluitend [...]

Het artikel Pieter Elbers mag twee 777’s voorlopig toch houden is gepubliceerd op Up in the Sky.

Waarom vliegtuigcabines zo vaak blauw en grijs zijn

Stap een willekeurig vliegtuig binnen en de kans is groot dat je begroet wordt door een zee van blauwgrijze tinten. De stoelen zijn donkerblauw, de vloer is grijs, de gordijnen tussen klassen zijn… blauw of grijs. Toeval? Zeker niet. De kleur blauw is in de luchtvaart net zo alomtegenwoordig als een gatewijziging op Schiphol. Maar [...]

Het artikel Waarom vliegtuigcabines zo vaak blauw en grijs zijn is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vliegtuig Von der Leyen vliegt uur lang rondjes

Het vliegtuig van Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen kon geen gebruik van maken van de landingsinstrumenten. Ze zou het slachtoffer zijn van een Russische verstoringsactie.  Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie was het vliegtuig zondagmiddag onderweg vanuit Warschau, Polen, naar Plovdiv, Bulgarije. Daar is de voorzitter van de Europese Commissie voor een zogenaamde [...]

Het artikel Vliegtuig Von der Leyen vliegt uur lang rondjes is gepubliceerd op Up in the Sky.

JetBlue zet opnieuw aanval in op Europees vliegveld

Een volgend Europees vliegveld is slachtoffer van het Amerikaanse JetBlue. De luchtvaartmaatschappij vindt dat ze ook hier oneerlijk wordt behandeld met betrekking tot slotcapaciteit.  Na Amsterdam en Dublin, heeft JetBlue nu de pijlen gericht op het vliegveld van Lissabon. De maatschappij probeert al enkele jaren slots te bemachtigen op de Portugese luchthaven maar heeft tot [...]

Het artikel JetBlue zet opnieuw aanval in op Europees vliegveld is gepubliceerd op Up in the Sky.

Passagiers op Russische vlucht flauwgevallen

Meerdere reizigers aan boord van een Southwind Airlines 777-300 naar Moskou zijn flauwgevallen nadat ze twee uur lang met dertig graden werden vastgehouden. Het incident vond plaats op Southwind Airlines-vlucht STW011 van Antalya, Turkije, naar Moskou, Rusland. De Boeing 777-300 registratie TC-GRY, heeft een high-density, volledige economy-layout met 550 stoelen. Aan boord zaten dan ook [...]

Het artikel Passagiers op Russische vlucht flauwgevallen is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜9/11-cockpit-wens’ eindelijk geΓ―nstalleerd na 24 jaar

Na de terroristische aanslagen op 9/11 ontstond er vraag naar een tweede cockpitdeur. Nu, 24 jaar later, is deze extra deur eindelijk voor het eerst geïnstalleerd in de Verenigde Staten. Southwest bijt het spits af en installeerde deze cockpitdeur aan boord van haar nieuwe Boeing 737 MAX 8. Het toestel, registratie N8966S, werd vorige week [...]

Het artikel ‘9/11-cockpit-wens’ eindelijk geïnstalleerd na 24 jaar is gepubliceerd op Up in the Sky.

Delta betaalt omwonenden miljoenenbedrag

In een reeds vijf jaar durende rechtsprocedure is Delta Air Lines tot een schikking gekomen met de aanklager. De luchtvaartmaatschappij betaalt omwonenden tachtig miljoen Amerikaanse dollar. Het conflict gaat over een incident dat plaatsvond op 15 januari 2020. Een Boeing 777-200 steeg op vanuit Los Angeles (LAX) voor vlucht DL89 richting Shanghai (PVG). Kort na [...]

Het artikel Delta betaalt omwonenden miljoenenbedrag is gepubliceerd op Up in the Sky.

737-passagiers urineren in flesjes

Tijdens een vlucht die afgelopen donderdag door Virgin Australia werd uitgevoerd met Boeing 737 MAX , kregen de inzittenden wel een heel merkwaardig verzoek. Het toestel, registratie VH-8IK, ging op weg van Denpasar naar Brisbane. Voor take-off bleek één toilet al niet te functioneren. Met twee nog bruikbare toiletten steeg de 737 om 16:00 uur [...]

Het artikel 737-passagiers urineren in flesjes is gepubliceerd op Up in the Sky.

A320 vanaf Schiphol moet bestemming voorbij vliegen

Doordat het Griekse Corfu zaterdagavond geteisterd werd door noodweer, kon een Airbus A320 vanaf Schiphol, die een vlucht uitvoerde voor TUI Nederland, niet landen op luchthaven van het eiland. Het toestel, registratie 9H-FHY, steeg ’s middags 15:40 uur vanaf de Kaagbaan (06/24) op om vlucht OR1115 naar de Zuid-Europese vakantiebestemming uit te voeren. Na de [...]

Het artikel A320 vanaf Schiphol moet bestemming voorbij vliegen is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌