❌

Lees weergave

Spaanse airline springt in gat dat Ryanair achterlaat

Vueling speelt in op het terugtrekken van Ryanair in Spanje deze winter. De Ierse luchtvaartmaatschappij verlaagt zijn aanbod in vluchten van en naar Spanje fors. Ryanair voert 80 procent minder vluchten uit van en naar Santiago de Compostela en trekt zich volledig terug van Tenerife-Noord. Volgens Ryanair is dit een reactie op de geplande verhoging [...]

Het artikel Spaanse airline springt in gat dat Ryanair achterlaat is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing bereikt nieuwe mijlpaal

Boeing heeft in augustus het hoogste aantal vliegtuigen in zeven jaar afgeleverd. De Amerikaanse vliegtuigbouwer leverde 57 toestellen af, waarmee het totaal over de eerste acht maanden van 2025 uitkomt op 385. Dat is al meer dan de 348 toestellen die in heel 2024 werden geleverd. Sterke vraag naar 737 MAX en widebodies De levering [...]

Het artikel Boeing bereikt nieuwe mijlpaal is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing is op de goede weg als het gaat om het aantal afleveringen en orders…

Boeing is op de goede weg als het gaat om het aantal afleveringen en orders. De fabrikant heeft in de eerste acht maanden van 2025 al meer vliegtuigen afgeleverd dan in heel 2024. Tot en met 31 augustus staat de teller op 385 tegen 348 voor het gehele afgelopen jaar. De 57 afleveringen in augustus zijn het hoogste aantal voor een augustusmaand sinds 2018, toen het om 64 vliegtuigen ging.

Trump-regering overweegt nieuwe β€˜deportatie-airline’

De Amerikaanse overheid overweegt een nieuwe luchtvaartmaatschappij te beginnen. Niet voor vakantie- of zakenvluchten, maar voor het deporteren van migranten zonder verblijfsvergunning. Sinds de inauguratie van Donald Trump is huurt de Immigration and Customs Enforcement (ICE) regelmatig toestellen bij luchtvaartmaatschappijen zoals Avelo Airlines en Global X. Momenteel worden maandelijks zo’n vijftienduizend mensen per vliegtuig uitgezet. [...]

Het artikel Trump-regering overweegt nieuwe ‘deportatie-airline’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Onverwachte ontdekking op luchthaven Frankfurt

Vannacht is op het terrein van de luchthaven van Frankfurt een bom uit de Tweede Wereldoorlog succesvol onschadelijk gemaakt. De operatie verliep volgens de politie zonder incidenten. Vondst bij Terminal 3 De explosief, een blindganger van naar schatting 75 tot 100 kilogram, werd gevonden in het zuiden van het luchthaventerrein, in de buurt van Terminal [...]

Het artikel Onverwachte ontdekking op luchthaven Frankfurt is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederlandse F-35’s in actie boven Polen

Polen heeft vanochtend meerdere drones neergehaald die het Poolse luchtruim waren binnengedrongen tijdens grootschalige Russische luchtaanvallen op Oekraïne. Dat maakte het Operationeel Commando van de Poolse strijdkrachten bekend. ‘Tijdens de aanval van de Russische Federatie op doelen in Oekraïne is ons luchtruim herhaaldelijk geschonden door drones,’ verklaarde het leger. ‘Op verzoek van de operationeel commandant [...]

Het artikel Nederlandse F-35’s in actie boven Polen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuwe β€˜Doomsday-vliegtuigen’ de lucht in

De Amerikaanse luchtmacht heeft een nieuwe stap gezet in de vervanging van haar ‘Doomsday-toestellen’. De eerste testvluchten met de tweedehands Boeing 747-8’s zijn succesvol uitgevoerd. De eerste tests vonden plaats in Dayton (Ohio) en Wichita (Kansas). Volgens de Sierra Nevada Corporation, het bedrijf dat de 747-8’s ombouwt, vinden tot 2026 verschillende tests op de grond [...]

Het artikel Nieuwe ‘Doomsday-vliegtuigen’ de lucht in is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM boekt passagiers om wegens twee-uursstaking op 10 september

De aangekondigde staking vindt plaats ondanks het onderhandelingsresultaat dat KLM vorige week bereikte met de drie andere vakbonden: NVLT, VKP en De Unie. FNV en CNV zijn niet ingegaan op de uitnodiging om hierover met KLM in gesprek te gaan.

Staking KLM treft duizenden

Op woensdag 10 en 17 september 2025 legt het grondpersoneel van KLM het werk tijdelijk neer. Hoewel het om relatief korte werkonderbrekingen gaat, is de impact op passagiers aanzienlijk. Aanleiding van de acties De stakingen zijn het gevolg van onvrede bij het grondpersoneel over de cao-afspraken die KLM sloot met kleinere vakbonden. Uit protest hebben de werknemers [...]

Het artikel Staking KLM treft duizenden is gepubliceerd op Up in the Sky.

Mijlpaal voor Airbus A350

Airbus bereikte in augustus 2025 een nieuwe mijlpaal met de levering van de 100e A350-1000. Het toestel werd op 13 augustus geleverd aan Qatar Airways, dat in 2018 ook de eerste klant was van het type. Het vliegtuig vertrok vanuit Toulouse en landde dezelfde dag nog op de thuisbasis in Doha. Nieuwe toevoeging aan de vloot van [...]

Het artikel Mijlpaal voor Airbus A350 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ex-piloot Alaska Airlines pleit schuldig

Voormalig Alaska Airlines-piloot Joseph Emerson (46), die twee jaar geleden probeerde de motoren van een passagiersvliegtuig uit te schakelen, heeft vrijdag tijdens een rechtszitting verklaard dat het incident zijn leven drastisch heeft veranderd. ‘Ik verloor, van buitenaf gezien, alles waar ik ooit voor had gewerkt,’ zei Emerson.’Maar het is het grootste cadeau dat ik ooit [...]

Het artikel Ex-piloot Alaska Airlines pleit schuldig is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜A321 veertig keer leeg de oceaan over’

American Airlines organiseert een bijzondere reeks trainingsvluchten waarbij een Airbus A321neo, die doorgaans ongeveer 190 passagiers kan vervoeren, tot veertig keer leeg heen en weer over de Atlantische Oceaan zal vliegen. Het betreft vluchten tussen Philadelphia en Edinburgh, die zo’n zes uur in beslag nemen voor de reis naar Europa en meer dan zeven uur [...]

Het artikel ‘A321 veertig keer leeg de oceaan over’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Opvallende A350 keert terug naar Amsterdam

Een Delta Air Lines Airbus A350 met een opvallende kleurstelling keerde maandagmiddag terug naar Amsterdam. De piloten riepen boven de Noordzee een ‘Squawk 7700’ uit. De Delta Airbus A350-900, registratie N521DN, steeg maandagochtend rond 10:00 uur op vanuit Amsterdam. Op dat moment had het vliegtuig al ruim een uur vertraging. Het toestel steeg op vanaf [...]

Het artikel Opvallende A350 keert terug naar Amsterdam is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM verwelkomt een nieuw type passagier

Vanaf vandaag, dinsdag 9 september, begint KLM met de introductie van een nieuw tarief op een beperkt aantal routes. Daarmee verwelkomt de luchtvaartmaatschappij een nieuw type passagier. Het nieuwe tarieftype werd aan het begin van de zomer al aangekondigd; het gaat om het zogenoemde Basic-tarief. Daarbij mogen reizigers niet zomaar meer een trolley meenemen maar [...]

Het artikel KLM verwelkomt een nieuw type passagier is gepubliceerd op Up in the Sky.

De luchthaven van Sint Maarten is weer open voor vliegverkeer. Dat heeft de…

De luchthaven van Sint Maarten is weer open voor vliegverkeer. Dat heeft de luchthaven maandagavond bevestigd aan Luchtvaartnieuws.nl. Hans van de Velde, CEO van de lokale luchtvaartmaatschappij Winair, laat weten dat de luchthaven maandag uitzonderlijk tot middernacht openblijft om passagiers te kunnen verwerken. Normaal gesproken sluit de luchthaven om 21.00 uur.

Burgers eisen integraal gezondheidsonderzoek naar effecten vliegverkeer

ziekenhuis(leestijd circa 3 minuten)

Tegelijkertijd met de Maatschappelijke Raad Schiphol, het officiële adviesorgaan van de regering inzake luchtvaart, eisen drieëntwintig burgerorganisaties een integraal onderzoek naar de gezondheidsrisico’s van het overmatige vliegverkeer.

De gezondheid van honderdduizenden omwonenden staat op het spel. Het laatste grote onderzoek werd eind jaren ’90 uitgevoerd. Na ruim een kwart eeuw van groei en verzwijgen is het hoog tijd dat de regering de Gezondheidsraad opdraagt een diepgaand en onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de verwoestende impact van luchtvaart op de gezondheid van omwonenden.

Het advies dient volgens de burgerorganisaties – waaronder SchipholWatch – in te gaan op de geluidsoverlast en luchtverontreiniging die de gezondheid van de mensen aantasten. Onder meer het Longfonds, Natuur & Milieu, Urgenda, Greenpeace en Milieudefensie staan schouder aan schouder in deze eis.

De Maatschappelijke Raad Schiphol diende een week geleden al een soortgelijk verzoek in bij minister Tieman van Infrastructuur. De raad benadrukte dat gezondheid voortaan prioriteit moet krijgen in de besluitvorming rond Schiphol.

Exponentiële groei
Het is bijna onvoorstelbaar, maar het laatste grote onderzoek naar de gezondheidseffecten van het vliegverkeer werd in 1999, nu 26 jaar geleden gedaan. Sindsdien is het vliegverkeer exponentieel toegenomen. In 1992 waren er 239.000 vluchten, in 1999 al 394.000 en in 2024 maar liefst 474.000 vluchten. Dit is een enorme stijging, maar het luchtvaartbeleid houdt er geen rekening mee.

Tegelijkertijd met de groei is de regio rondom Schiphol aanzienlijk dichter bevolkt geraakt. Er zijn naar schatting 55.000 nieuwe woningen bijgebouwd. Het betekent dat steeds meer mensen direct worden blootgesteld aan de schadelijke effecten van het vliegverkeer, terwijl we geen actueel overzicht hebben van de risico’s.

De luchtvaart brengt meerdere gezondheidsgevaren met zich mee: geluidsoverlast en slaapverstoring, luchtverontreiniging en bodem- en watervervuiling. De constante vliegherrie leidt tot ernstige slaapproblemen. Dat leidt op termijn tot gezondheidsklachten. De lucht raakt verontreinigd met ultrafijnstof, stikstof en zeer zorgwekkende (lees: kankerverwekkende) stoffen. Ultrafijnstof is zo klein dat het diep in de longen en zelfs in de bloedbaan terechtkomt, met ernstige gevolgen voor longen, hart en hersenen.

Femke van Brussel van bewonersorganisatie S4R verwoordt het treffend: “Het luchtvaartbeleid van nu houdt onvoldoende rekening met de gezondheid. De gezondheid van op zijn minst vele honderdduizenden mensen vraagt om een nieuw, onafhankelijk advies op basis van recent onderzoek”.

Fopnormen
Het probleem is niet een gebrek aan actuele kennis, maar vooral de tekortkomingen in de huidige regelgeving. Bestaande normen voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen zijn relatief en worden uitgedruk in ‘grammen per ton vliegtuiggewicht’. Dit betekent dat een toename van het totaal aantal vluchten geen invloed heeft op eventuele normoverschrijdingen, terwijl het in werkelijkheid wel leidt tot een grotere uitstoot en meer nadelige gezondheidseffecten. De huidige normen verhullen de werkelijke impact.

Ook voor vliegherrie is de situatie zorgwekkend. De huidige geluidsnorm in ons land is hoger dan wat de Wereldgezondheidsorganisatie en het RIVM adviseren. De norm is bovendien niet alleen gebaseerd op gezondheid, maar ook op andere factoren als het behoud van vastgestelde geluidsruimte en, heel typerend, economische belangen.

Dat doet vermoeden dat de belangen van de vliegindustrie zwaarder worden gewogen dan de gezondheid van de burger. Erger nog, er bestaat in Nederland nog geen gezondheidskundige advieswaarde voor ultrafijnstof. En er bestaan geen normen of minimalisatieverplichting voor de uitstoot door de luchtvaart van de meeste zeer zorgwekkende stoffen. Dat is een ernstige lacune die gedicht moet worden.

Kennis genoeg
Sinds het advies van 1999 zijn er diverse rapporten verschenen die nieuwe en zorgwekkende inzichten geven in de gezondheidseffecten van de luchtvaart en specifiek rondom Schiphol. Zo publiceerde de Gezondheidsraad in 2004 een onderzoek naar de invloed van geluid op de slaap en de gezondheid en in 2021 naar de risico’s van ultrafijnstof in de buitenlucht.

De Wereldgezondheidsorganisatie kwam in 2019 met richtlijnen voor geluidsoverlast en het RIVM publiceerde in 2022 over ultrafijnstof rond Schiphol. In 2022 verscheen van de GGD’s een uitgebreid rapport naar de geluidshinder en slaapverstoring door de luchtvaart en de Belgische Hoge Gezondheidsraad schreef een uitgebreid rapport over de effecten van het vliegverkeer rond vliegveld Zaventem.

Wat ontbreekt is een integraal overzicht van de effecten, met name de cumulatieve impact. Plus een concreet advies over hoe gezondheid structureel kan worden meegenomen in de besluitvorming rond Schiphol, gebaseerd op feitelijke onderbouwing.

Aanbieding Tweede Kamer
Alle organisaties eisen dat de Gezondheidsraad met zo’n overzicht komt, gebaseerd op de totale ziektelast in plaats van op misleidende relatieve normen. Het moet onderscheid maken tussen de bijdrage van Schiphol en die van andere bronnen, zoals het wegverkeer en de effecten op toekomstige generaties meewegen.

Bovendien eisen de burgers dat er gezondheidskundige advieswaarden voor ultrafijnstof worden ontwikkeld en dat de huidige geluidsnormen worden aangescherpt tot een niveau dat daadwerkelijk de volksgezondheid beschermt.

Om de eisen kracht bij te zetten, bieden de organisaties woensdag 10 september aanstaande een manifest aan aan leden van de Tweede Kamer, de minister van Infrastructuur en de staatssecretaris van Volksgezondheid. Vanaf 11 uur is iedereen welkom op het Anna van Buerenplein in Den Haag.

De roep om een groot gezondheidsonderzoek zou pas aanstaande woensdag worden gepubliceerd, maar het vakblad Luchtvaartnieuws schond het embargo zodat het nu vervroegd is vrijgegeven.

Bron

❌