❌

Lees weergave

β€˜Nederlands succesverhaal’ op Schiphol

In Lounge 1 op Schiphol heeft het Nederlandse succesverhaal My Jewellery, een Nederlands sierden- en lifestylemerk, deze week haar deuren geopend. Het merk, in 2011 opgericht door Sharon Hilgers, verkoopt onder meer kettingen, armbanden, oorbellen en ringen. My Jewellery startte ooit als online webshop, maar heeft inmiddels 46 eigen winkels verspreid door Europa. Behalve op [...]

Het artikel ‘Nederlands succesverhaal’ op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

777 cirkelt rond voor Nederlandse kust

Een Boeing 777-200 van British Airways vloog afgelopen woensdag wegens een technisch probleem in een holding pattern voor de kust van Nederland. Het toestel, G-YMME, maakte zich die middag op voor vlucht BA277 vanuit Londen Heathrow naar het Indiase Hyderabad. De 777 steeg in oostelijke richting op vanaf baan 27R waarna een bocht naar het [...]

Het artikel 777 cirkelt rond voor Nederlandse kust is gepubliceerd op Up in the Sky.

Van piloot tot podcaster en schrijver | Interview

Vincent “Jell-O” Aiello is een voormalig gevechtsvlieger bij de Amerikaanse marine, met meer dan 3000 vlieguren op de F/A-18 Hornet en Super Hornet. In 2018 begon hij de Fighter Pilot Podcast, een internetshow over de wereld van militaire luchtvaart. Eerder dit jaar publiceerde hij zijn eerste boek, Through the Yellow Visor. Up in the Sky [...]

Het artikel Van piloot tot podcaster en schrijver | Interview is gepubliceerd op Up in the Sky.

Complot in Boeing 737-200

Je hebt al tien jaar samen een relatie en woont alweer negen jaar samen. Wat is dan de mooiste plek om je liefste ten huwelijk te vragen? Het vliegtuig natuurlijk! Lars Smithuis deed het. In een wel heel bijzonder toestel: een Boeing 737-200. ‘Wij wisten dat we wilden trouwen’, zegt de aanstaande bruid, Marieke Hoiting. [...]

Het artikel Complot in Boeing 737-200 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Succesvolle lancering van KLM’s Airmail: al ruim 6 miljoen klanten bereikt

Airmail, officieel gelanceerd in augustus, is KLM’s AI-aangestuurde e-mailtool, volledig ontwikkeld binnen de KLM-huisstijl. Met enkele drukken op de knop kunnen wereldwijd gepersonaliseerde nieuwsbrieven worden samengesteld die aansluiten op KLM’s specifieke behoeften. Of het nu gaat om klanten inspireren voor hun volgende reis of om boekingen te stimuleren met speciale aanbiedingen: lokale marketingprofessionals kunnen kiezen uit bijna 60 bestemmingen en 5 thema’s – zoals stad, culinair, natuur, strand of kunst & cultuur – waardoor e-mails ontstaan die direct inspelen op de behoeften van verschillende klantsegmenten.

Eerste resultaten en vervolgstappen
Airmail werd in februari gelanceerd als pilot en heeft al sterke resultaten en positieve feedback opgeleverd. Klein beginnen gaf de kans om te testen, te leren en te optimaliseren. Sinds de officiële lancering in augustus 2025, zijn er 50 Airmails gemaakt en bezorgd bij 6,3 miljoen klanten. De tijd die nodig is voor het creëren van e-mails is met 90% verminderd, terwijl de klanttevredenheid hoog is gebleven. De langetermijnambitie is een volledig geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mailreis, waarin AI-gegenereerde content naadloos inspeelt op de behoeften van individuele reizigers, terwijl de merkbelofte van KLM centraal blijft staan.

Van uitdaging naar oplossing
Er is een sterke vraag naar gepersonaliseerde e-mailcontent om bestemmingen te promoten in 65 lokale KLM-teams wereldwijd. Elk lokaal team heeft eigen prioriteiten: ze leggen de nadruk op verschillende bestemmingen en bedienen doelgroepen met uiteenlopende interesses. Het op maat maken van dit soort e-mails kostte veel tijd en middelen. Airmail biedt een schaalbare, efficiënte en merkvaste oplossing waarmee lokale KLM-teams relevante bestemmingen kunnen promoten, reisinspiratie kunnen bieden en boekingen effectiever kunnen stimuleren. Tegelijkertijd zorgt het voor een relevantere en meer betrokken ervaring voor onze klanten.

Balans tussen schaal en kwaliteit
Hoewel Airmail wordt aangestuurd door AI, blijft menselijke controle onmisbaar voor factchecking, contentkwaliteit en aansluiting bij lokale markt- en culturele nuances. Automatisering maakt het mogelijk grootschalig te werk te gaan, terwijl menselijke expertise de vertrouwde KLM-kwaliteit garandeert die klanten verwachten.

KLM ontwikkelde Airmail in samenwerking met partners LiveWall en Cape.

Weer een airline zegt vaarwel tegen Fokkers

Air Niugini, een belangrijke resterende gebruiker van Fokkers, gaat afscheid nemen van de verouderde toestellen. Ook in Azië is de Fokker inmiddels op zijn retour. De nationale luchtvaartmaatschappij van Papoea-Nieuw-Guinea heeft donderdag haar eerste Airbus A220 opgehaald. Daarmee zet Air Niugini een belangrijke stap in de vervanging van de Fokker-vloot. Het toestel werd in Mirabel, [...]

Het artikel Weer een airline zegt vaarwel tegen Fokkers is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM staat wijzigen tickets toe, onder één voorwaarde

Voor reizigers die op de goedkoopste tickets met KLM reizen, bestaat er doorgaans geen mogelijkheid het ticket te wijzigen na aanschaf. Daar komt nu verandering in. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij introduceert een nieuwe optie genaamd “Change & Fly” op medium-haul-vluchten. Dit geldt voor de goedkoopste tickets in economy-class, namelijk degene die op het Basic- en Light-tarief [...]

Het artikel KLM staat wijzigen tickets toe, onder één voorwaarde is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gloednieuwe A321 nu al slachtoffer van bekend probleem

Een Airbus A321 XLR van de Britse tak van Wizz Air kreeg op het vliegveld van Praag te maken met een terugkerend probleem voor dit type toestel. Het vliegtuig staat er nu aan de grond. De A321XLR, registratie G-XLRA, kwam in mei van dit jaar in het bezit van Wizz Air UK. Het is – [...]

Het artikel Gloednieuwe A321 nu al slachtoffer van bekend probleem is gepubliceerd op Up in the Sky.

Opent VS deur voor Russische airlines?

De Verenigde Staten hebben in onderhandelingen met Wit-Rusland verschillende akkoorden bereikt. Een van de deals creëert de vrees dat Rusland voortaan weer aan Boeing-onderdelen kan komen.  Belavia zucht sinds 2021 onder Amerikaanse en EU-sancties, na de gedwongen omleiding van Ryanair-vlucht FR4978 naar Minsk om oppositiejournalist Raman Pratasevich te arresteren. De beperkingen verbood de luchtvaartmaatschappij om [...]

Het artikel Opent VS deur voor Russische airlines? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuw Nederlands merk op Schiphol: My Jewellery opent in Lounge 1

Schiphol heeft haar winkelaanbod verder uitgebreid met de komst van een nieuw Nederlands succesverhaal: het populaire sieraden- en lifestylemerk My Jewellery heeft haar deuren geopend in Lounge 1. De boutique is volledig ingericht in de herkenbare stijl van het merk en biedt een geselecteerd assortiment van sieraden, accessoires en cadeaus. 

De komst van My Jewellery is onderdeel van de bredere strategie van Schiphol om het winkelaanbod te vernieuwen en beter aan te laten sluiten op de wensen van de moderne reiziger. Daarbij ligt de nadruk op beleving, vernieuwing en het aantrekken van bekende Nederlandse merken zoals My Jewellery.  

Vernieuwing Lounge 1 
De opening van My Jewellery maakt deel uit van de grootschalige vernieuwing van Lounge 1. Het gebied waar reizigers na de securitycheck voor Europese vluchten verblijven, vormt een belangrijk onderdeel van Schiphols strategie om de reizigerservaring te verbeteren. De lounge is recent uitgebreid van 19.000 naar 24.000 vierkante meter. In totaal worden er 23 nieuwe retail- en horecaconcepten geïntroduceerd die zorgen voor meer kwaliteit, variatie en beleving. 

Tot de recente vernieuwingen behoren onder andere de grootste winkel op de luchthaven, Today Duty Free, een nieuwe Starbucks-locatie van maar liefst 500 m², en de komst van de restaurantketen Eataly, die hiermee hun allereerste vestiging in Nederland opent. De toevoeging van My Jewellery sluit naadloos aan bij deze vernieuwingsslag en brengt een frisse, eigentijdse retailer naar het hart van Lounge 1. 

My Jewellery
My Jewellery is een toonaangevend Nederlands fashion merk dat bekendstaat om zijn trendy en betaalbare sieraden, accessoires en kleding. Met meer dan 1 miljoen volgers op social media en een snelgroeiend netwerk van retail partners en eigen winkels (inmiddels 46) in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, zet My Jewellery stevig voet aan de grond in Europa. My Jewellery is vooral erg geliefd bij Gen-Z, een van de snelst groeiende en meest invloedrijke consumenten­groepen, ook in het reizigerssegment.

British Airways trekt de teugels aan

British Airways heeft nieuwe, strikte regels ingevoerd voor het uiterlijk en gedrag van haar cabinepersoneel. Opvallend is een verbod voor crewleden om koffie of andere dranken in het openbaar te nuttigen. Buiten de aangewezen ruimtes mag alleen nog water genuttigd worden, en dan uitsluitend op een discrete manier. De maatregel geldt niet alleen voor cabinepersoneel, [...]

Het artikel British Airways trekt de teugels aan is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ryanair-topman ziet donkere wolken boven Europa

Ryanair-topman Michael O’Leary waarschuwde donderdag dat de Russische oorlog in Oekraïne nog jarenlang zal zorgen voor verstoringen in het Europese vliegverkeer. De uitspraak volgde een dag nadat Polen vermoedelijke Russische drones in het luchtruim neerschoot. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering verklaarde O’Leary dat de budgetvlieger veel hinder ondervindt van de geopolitieke situatie. ‘Dit gaat een terugkerend [...]

Het artikel Ryanair-topman ziet donkere wolken boven Europa is gepubliceerd op Up in the Sky.

De Nederlandse luchthaven met een wereldrecord

Op het Caribische eiland Saba ligt een luchthaven die wereldwijd tot de verbeelding spreekt: Juancho E. Yrausquin Airport. Met een start- en landingsbaan van slechts 400 meter heeft het eiland de kortste commerciële landingsbaan ter wereld. Een baan op de klif De luchthaven werd in 1963 geopend en is genoemd naar politicus Juancho Irausquin, die [...]

Het artikel De Nederlandse luchthaven met een wereldrecord is gepubliceerd op Up in the Sky.

Piloten zien aandelenbezit slinken als sneeuw voor de zon

piloten(leestijd circa 2 minuten)

Opnieuw moeten piloten een fors verlies slikken op hun aandelen in KLM. In 2024 daalde de waarde van de 2.241.065 aandelen die gehouden worden in het gezamenlijke beleggingsvehikel Spaak van 30 miljoen naar nog maar 18 miljoen euro in totaal.

Drie jaar geleden werden de stukken nog gewaardeerd op ruim 70 miljoen euro. Dat was een correctie van de 83 miljoen euro die een jaar daarvoor in de boeken was geschreven.

Het is een totale waardedaling vanaf eind 2021 van zo’n 80 procent. Dat ligt de piloten zwaar op de maag, maar vol goede moed staat er te lezen in het jaarverslag van Spaak dat een delegatie is afgereisd naar de vergadering van aandeelhouders in Parijs en dat zij daar toch maar mooi hebben gesproken met verschillende topmensen van Air France-KLM.

Spaak staat voor Stichting Piloten Aandelen Airfrance KLM en beheert de aandelen om invloed te kunnen uitoefenen op het beleid. De aandelen zijn goed voor een belang van 0,85 procent in het bedrijf.

Niet speculeren
Hoewel de koers al jarenlang daalt en daarmee de waarde van het bezit, houdt Spaak de stukken vast. “Spaak speculeert niet”, zo heet het in de jaarverslag. Lange tijd werd vastgehouden aan de ooit 83 miljoen euro die de aandelen eens waard waren, maar nu het bezit zo is afgetakeld kon dit niet langer worden volgehouden.

Inmiddels wordt de post ieder jaar bijgesteld aan de hand van de beurskoers van het aandeel aan het einde van het boekjaar op 31 december.

Spaak werd opgericht nadat in de cao-onderhandelingen van 2015 met de piloten werd afgesproken dat zij gingen beleggen in de aandelen van hun werkgever om zo extra mee te profiteren van toekomstige koerswinsten. Dit winsten blijven vooralsnog uit en draaiden als gevolg van het niet gewaardeerde AFKL-beleid uit op forse verliezen.

Status quo
In het lopende boekjaar ziet het er vooralsnog iets gunstiger uit voor de piloten. Vandaag staat de koers op iets meer dan 13 euro, een winst van 60 procent ten opzichte van eind vorig jaar. Daarmee komt de waarde weer in de buurt van het niveau van eind 2023.

Inmiddels zijn er al jarenlang geen aandelen meer aangekocht of verkocht. Spaak bevindt zich dan ook in een status quo.

Bron

❌