❌

Lees weergave

Airline stopt ombouw vloot al na één toestel

Korean Air was begonnen aan een miljoenenplan om een deelvloot van Boeing 777’s om te bouwen. Maar, na één toestel stopt de Koreaanse airline er alweer mee. Het plan was om de eerste klasse eruit te gooien en de business class te laten krimpen. Daar zouden veertig premium economy-stoelen voor in de plaats komen. Ook [...]

Het artikel Airline stopt ombouw vloot al na één toestel is gepubliceerd op Up in the Sky.

Poolse 737 landt in het gras

Een Boeing 737-800 van de Poolse chartermaatschappij Enter Air kwam bij de landing in Krakau vast te zitten in het gras. Bij het incident raakte niemand aan boord gewond. De Boeing 737-800, registratie OM-FEX, steeg zondag rond 12:20 lokale tijd op vanuit Antalya, Turkije voor een vlucht naar Krakau, Polen. Aan boord van het toestel [...]

Het artikel Poolse 737 landt in het gras is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederlanders gaan fors meer betalen voor vliegticket

Vanaf 2027 stijgt de vliegtaks tot ongekende hoogte. Reizigers die vanaf Nederlandse luchthavens vliegen gaan daarom fors meer betalen voor hun vliegtickets. Toch is er een uitzondering. De stijging van de vliegtaks staat in de miljoenennota die op Prinsjesdag door het dubbeldemissionaire kabinet wordt gepresenteerd. Uitgelekte stukken zijn reeds in handen van De Telegraaf. De [...]

Het artikel Nederlanders gaan fors meer betalen voor vliegticket is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM vliegt deze winter naar 161 bestemmingen

Verschillende nieuwe bestemmingen
Deze winter verwelkomt KLM twee nieuwe bestemmingen in het netwerk. Vanaf eind november vliegt KLM wekelijks naar het Finse Kittilä, een populaire winterbestemming in Lapland. Daarnaast wordt Barbados weer toegevoegd aan het netwerk, in combinatie met Georgetown (Guyana); deze route wordt drie keer per week uitgevoerd.

Ook zijn er bestemmingen die deze zomer zijn opgestart en nu voor het eerst in de winterdienstregeling worden aangeboden. In Europa gaat het om Exeter en Ljubljana, beide dagelijks bereikbaar vanuit Amsterdam. Intercontinentaal vliegt KLM voor het eerst in de winterdienstregeling naar Hyderabad en Barbados in combinatie met Georgetown. Vanaf eind februari biedt KLM ook directe vluchten naar San Diego aan. Al deze intercontinentale bestemmingen worden drie keer per week aangeboden.

Extra vluchten naar populaire bestemmingen
In de periode van begin januari tot eind februari biedt KLM extra vluchten aan naar Delhi en Panama City (ieder 3 keer per week extra, waardoor het totaal uitkomt op 10 vluchten per week per bestemming). Vanaf half december wordt ook Bangkok vaker aangeboden (10 keer per week). Ook Curaçao wordt tot 11 vluchten per week aangevlogen.

Voor het volledige winterseizoen wordt Kaapstad voor het eerst 11 keer per week uitgevoerd, één extra vlucht ten opzichte van vorig jaar. Andere bestemmingen waar KLM vaker op vliegt zijn Boston, Miami, Portland, San Francisco, Bangalore, Aruba/Bonaire, São Paulo, Lima en San José.

In Europa blijft KLM langer doorvliegen naar Ibiza, nu ook in november en december en na een korte stop wordt deze route ook weer aangeboden in februari en maart 2026. Daarnaast worden in dezelfde periodes extra vluchten uitgevoerd naar Zuid-Europese bestemmingen zoals Napels en Athene, en ook naar Bordeaux, Gotenburg, Poznan, Cork, Leeds en Wenen.

Vlootupdates
Voor intercontinentale routes verwacht KLM deze winter de komst van de laatste Boeing 787-10 (#15). Daarnaast ontvangen we deze winter drie nieuwe Airbus A321neo-toestellen. Deze optimalisaties aan onze vloot helpen ons schoner, stiller en zuiniger te opereren.

A320neo en 737 riepen om zelfde reden noodtoestand af

Onderweg naar Manchester Airport kondigden zowel een Airbus A320neo van Jordanian Airlines als een Boeing 737-800 van de Engelse tak van TUI bijna tegelijk de noodtoestand af wegens een brandstoftekort. Het eerste vliegtuig, de A320neo met registratie JY-RAJ, steeg 11:10 uur lokale tijd op vanuit Amman, de hoofdstad van Jordanië. Na circa vijf uur te [...]

Het artikel A320neo en 737 riepen om zelfde reden noodtoestand af is gepubliceerd op Up in the Sky.

Afscheidsvlucht voor Condor 757

Op 5 november dit jaar voert Condor met haar Boeing 757 de allerlaatste (afscheids)vlucht uit voor medewerkers en fans. Die dag vliegt het toestel vanuit het Duitse Frankfurt naar Wenen, de hoofdstad van Oostenrijk. Voor deze vlucht zijn 75 tickets beschikbaar, die vanaf 22 september geveild worden via de Condor Shop. Bij aankomst in Wenen [...]

Het artikel Afscheidsvlucht voor Condor 757 is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜Verergerd probleem voor Franse Transavia 737’

Een Boeing 737-800 van de Franse tak van Transavia maakte afgelopen maandag een ongeplande landing in het Spaanse Barcelona wegens rookontwikkeling in de cabine. Het vliegtuig, registratie F-GZHO, zou die avond om 19:35 uur lokale tijd vlucht TO7305 uitvoeren vanuit het Algerijnse Oran in de richting van Nantes, een stad in het westen van Frankrijk. [...]

Het artikel ‘Verergerd probleem voor Franse Transavia 737’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

E190-E2 maakt omweg van duizenden kilometers

Virgin Australia verwelkomde afgelopen maandag haar eerste Embraer E190-E2, die een reis van 25.000 kilometer achter de rug had. Het toestel, registratie VH-E2A, begon haar reis op 3 september vanuit het São José dos Campos, de plaats in Brazilië waar het hoofdkantoor van Embraer gevestigd is. Vanuit daar vloog de E190-E2 naar Willemstad op Curaçao. [...]

Het artikel E190-E2 maakt omweg van duizenden kilometers is gepubliceerd op Up in the Sky.

Europese luchthaven gesloten door β€˜onbekend object’

Een Airbus A220 van airBaltic kon afgelopen donderdagavond niet landen op de luchthaven van de Litouwse hoofdstad Vilnius omdat een ‘onbekend vliegend object’ boven het vliegveld waargenomen werd. De machine, registratie YL-CSL, vertrok met vluchtnummer BT906 om 20:40 uur lokale tijd keurig op tijd vanuit Tallinn, de hoofdstad van Estland. Na circa drie kwartier te [...]

Het artikel Europese luchthaven gesloten door ‘onbekend object’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Weer vertraging 777X? β€˜Berg aan werk’

Ondanks dat er bij de nieuwe Boeing 777X geen nieuwe technische problemen zijn vastgesteld, zegt Kelly Ortberg, CEO van de Amerikaanse vliegtuigbouwer, dat de certificering nog enige tijd op zich laat wachten. De verwachting is dat Boeing volgend jaar haar eerste 777X kan leveren, zes jaar later dan gepland. Desondanks is er voor de vliegtuigbouwer [...]

Het artikel Weer vertraging 777X? ‘Berg aan werk’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜Nederlands succesverhaal’ op Schiphol

In Lounge 1 op Schiphol heeft het Nederlandse succesverhaal My Jewellery, een Nederlands sierden- en lifestylemerk, deze week haar deuren geopend. Het merk, in 2011 opgericht door Sharon Hilgers, verkoopt onder meer kettingen, armbanden, oorbellen en ringen. My Jewellery startte ooit als online webshop, maar heeft inmiddels 46 eigen winkels verspreid door Europa. Behalve op [...]

Het artikel ‘Nederlands succesverhaal’ op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

777 cirkelt rond voor Nederlandse kust

Een Boeing 777-200 van British Airways vloog afgelopen woensdag wegens een technisch probleem in een holding pattern voor de kust van Nederland. Het toestel, G-YMME, maakte zich die middag op voor vlucht BA277 vanuit Londen Heathrow naar het Indiase Hyderabad. De 777 steeg in oostelijke richting op vanaf baan 27R waarna een bocht naar het [...]

Het artikel 777 cirkelt rond voor Nederlandse kust is gepubliceerd op Up in the Sky.

Van piloot tot podcaster en schrijver | Interview

Vincent “Jell-O” Aiello is een voormalig gevechtsvlieger bij de Amerikaanse marine, met meer dan 3000 vlieguren op de F/A-18 Hornet en Super Hornet. In 2018 begon hij de Fighter Pilot Podcast, een internetshow over de wereld van militaire luchtvaart. Eerder dit jaar publiceerde hij zijn eerste boek, Through the Yellow Visor. Up in the Sky [...]

Het artikel Van piloot tot podcaster en schrijver | Interview is gepubliceerd op Up in the Sky.

Complot in Boeing 737-200

Je hebt al tien jaar samen een relatie en woont alweer negen jaar samen. Wat is dan de mooiste plek om je liefste ten huwelijk te vragen? Het vliegtuig natuurlijk! Lars Smithuis deed het. In een wel heel bijzonder toestel: een Boeing 737-200. ‘Wij wisten dat we wilden trouwen’, zegt de aanstaande bruid, Marieke Hoiting. [...]

Het artikel Complot in Boeing 737-200 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Succesvolle lancering van KLM’s Airmail: al ruim 6 miljoen klanten bereikt

Airmail, officieel gelanceerd in augustus, is KLM’s AI-aangestuurde e-mailtool, volledig ontwikkeld binnen de KLM-huisstijl. Met enkele drukken op de knop kunnen wereldwijd gepersonaliseerde nieuwsbrieven worden samengesteld die aansluiten op KLM’s specifieke behoeften. Of het nu gaat om klanten inspireren voor hun volgende reis of om boekingen te stimuleren met speciale aanbiedingen: lokale marketingprofessionals kunnen kiezen uit bijna 60 bestemmingen en 5 thema’s – zoals stad, culinair, natuur, strand of kunst & cultuur – waardoor e-mails ontstaan die direct inspelen op de behoeften van verschillende klantsegmenten.

Eerste resultaten en vervolgstappen
Airmail werd in februari gelanceerd als pilot en heeft al sterke resultaten en positieve feedback opgeleverd. Klein beginnen gaf de kans om te testen, te leren en te optimaliseren. Sinds de officiële lancering in augustus 2025, zijn er 50 Airmails gemaakt en bezorgd bij 6,3 miljoen klanten. De tijd die nodig is voor het creëren van e-mails is met 90% verminderd, terwijl de klanttevredenheid hoog is gebleven. De langetermijnambitie is een volledig geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mailreis, waarin AI-gegenereerde content naadloos inspeelt op de behoeften van individuele reizigers, terwijl de merkbelofte van KLM centraal blijft staan.

Van uitdaging naar oplossing
Er is een sterke vraag naar gepersonaliseerde e-mailcontent om bestemmingen te promoten in 65 lokale KLM-teams wereldwijd. Elk lokaal team heeft eigen prioriteiten: ze leggen de nadruk op verschillende bestemmingen en bedienen doelgroepen met uiteenlopende interesses. Het op maat maken van dit soort e-mails kostte veel tijd en middelen. Airmail biedt een schaalbare, efficiënte en merkvaste oplossing waarmee lokale KLM-teams relevante bestemmingen kunnen promoten, reisinspiratie kunnen bieden en boekingen effectiever kunnen stimuleren. Tegelijkertijd zorgt het voor een relevantere en meer betrokken ervaring voor onze klanten.

Balans tussen schaal en kwaliteit
Hoewel Airmail wordt aangestuurd door AI, blijft menselijke controle onmisbaar voor factchecking, contentkwaliteit en aansluiting bij lokale markt- en culturele nuances. Automatisering maakt het mogelijk grootschalig te werk te gaan, terwijl menselijke expertise de vertrouwde KLM-kwaliteit garandeert die klanten verwachten.

KLM ontwikkelde Airmail in samenwerking met partners LiveWall en Cape.

Weer een airline zegt vaarwel tegen Fokkers

Air Niugini, een belangrijke resterende gebruiker van Fokkers, gaat afscheid nemen van de verouderde toestellen. Ook in Azië is de Fokker inmiddels op zijn retour. De nationale luchtvaartmaatschappij van Papoea-Nieuw-Guinea heeft donderdag haar eerste Airbus A220 opgehaald. Daarmee zet Air Niugini een belangrijke stap in de vervanging van de Fokker-vloot. Het toestel werd in Mirabel, [...]

Het artikel Weer een airline zegt vaarwel tegen Fokkers is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌