Aan boord van een Airbus A320 van HelloJets, die een vlucht uitvoerde voor de Israëlische luchtvaartmaatschappij Israir Airlines, brak afgelopen maandag een vechtpartij uit. Het toestel, registratie YR-RAM, voerde die avond vlucht 6H703 uit vanuit Tel Aviv, de hoofdstad van Israël, op weg naar de Roemeense hoofdstad Boekarest. De machine steeg in westelijke richting op [...]
Terwijl KLM vandaag (wederom) al een groot aantal vluchten heeft moeten annuleren als gevolg van een staking, kondigt de vakbond FNV aan dat komende weken wederom het werk meermaals neergelegd wordt. Vandaag wordt tussen 08:00 en 12:00 uur gestaakt, maar de vakbond laat weten dat volgende week woensdag 24 september wederom een staking gaat plaatsvinden. [...]
De nieuwe vliegbelasting, zoals aangekondigd op Prinsjesdag, maakt Nederland op alle afstanden het duurste land van de Europese Unie. Daarvoor waarschuwt Marjan Rintel, topvrouw van KLM. Ook Transavia en Easyjet uiten hun zorgen over de in de Miljoeneennota opgenomen plannen voor een hogere vliegbelasting.
China Eastern Airlines start op 4 december dit jaar met de langste directe vlucht ter wereld ooit vanuit Shanghai naar de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires, met een tussenstop in Auckland, Australië. De route wordt volgens AeroRoutes wekelijks op maandag en donderdag uitgevoerd. Vlucht MU745 vertrekt 02:00 uur lokale tijd vanuit Shanghai en landt 18:30 uur [...]
Denemarken overweegt Boeing P-8A Poseidon-vliegtuigen aan te schaffen om het maritieme toezicht op en rond Groenland en de Faeröer-eilanden te versterken. Volgens Troels Lund Poulsen, Deense minister van Defensie, onderzoekt het land of het samen met andere NAVO-landen een nader te bepalen aantal P-8’s kan aanschaffen. Mocht zo’n samenwerking niet lukken, dan sluit de minister [...]
Marjan Rintel, CEO KLM, stelt: "Deze vliegbelasting maakt Nederland op alle afstanden het duurste land van de Europese Unie. Dit zorgt ervoor dat nog meer Nederlanders de auto pakken om vanuit luchthavens over de grens te gaan vliegen. Dit helpt het klimaat dus niet. Sterker nog, het schaadt juist ons vermogen om te blijven investeren in schoner en stiller vliegen. Nederland prijst zich hiermee volledig uit de markt. Het zet ons netwerk onder druk en raakt daarmee de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld in het hart.”
Weglekeffect: reizigers wijken uit naar het buitenland Een verdere verhoging van de vliegbelasting, zoals aangekondigd op Prinsjesdag met een beoogde opbrengst van circa 1,1 miljard euro per jaar vanaf 2027, maakt vliegen vanuit Nederland voor veel Nederlanders te duur. Een gezin met twee kinderen betaalt nu al 120 euro aan vliegbelasting per vlucht. In België betaal je maximaal €10 vliegbelasting per vlucht, Zweden schaft de vliegbelasting af en in Duitsland wordt juist gesproken over het terugdraaien van de verhoging. In Nederland is een gezin met twee kinderen straks 200 euro kwijt aan vliegbelasting voor een vlucht naar Griekenland of Turkije. Daardoor wijken reizigers uit naar luchthavens over de grens in België of Duitsland, waar de belastingdruk lager is.
Marjan Rintel waarschuwt voor de gevolgen: “Wij zien dat passagiers willen blijven vliegen, maar tegelijkertijd zeer prijsbewust zijn. Nu al is, onder andere na introductie van de vliegbelasting in 2021, het aandeel Nederlandse reizigers vanaf 2019 tot en met 2024 vanuit Düsseldorf en Brussel met 41 en 20 procent toegenomen. Een verdere verhoging van de vliegprijs, door een hogere vliegbelasting maar ook door de havengelden, zal leiden tot een verdere verschuiving van reizigers naar luchthavens over de grens, zoals Brussel en Düsseldorf.”
Vliegbelasting als transitieversneller voor verduurzaming De opbrengsten van de vliegbelasting vloeien momenteel terug naar de schatkist en worden niet geïnvesteerd in de verduurzaming van de luchtvaart, zoals het opschalen en betaalbaar maken van alternatieve brandstoffen (SAF). Dit staat haaks op de wens van bijna negen op de tien Nederlanders: zij vinden dat de opbrengsten juist moeten worden ingezet om vliegen schoner te maken.
KLM pleit dan ook voor een andere aanpak. Marjan Rintel: “We moeten niet extra belasten en hier in Nederland kosten stapelen. We moeten juist samen extra investeren in schoner vliegen, bijvoorbeeld in alternatieve brandstoffen (SAF). Op dit moment gaat er geen cent van de opbrengsten naar verduurzaming van de luchtvaart. Gezinnen die honderden euro’s betalen aan vliegbelasting mogen tenminste verwachten dat hun geld ook echt bijdraagt aan minder uitstoot. Net zoals de overheid wind- en zonne-energie helpt opschalen of de elektrificatie van het wagenpark steunt, moet zij ook meer doen om SAF-productie in Nederland beschikbaar en betaalbaar te maken.”
De gemiddelde vluchtduur van Air France-vluchten naar Centraal-Afrika is de afgelopen maanden fors toegenomen, meldt Aerotelegraph. De luchtvaartmaatschappij mag meerdere Afrikaanse luchtruimen niet meer kruisen en moet daardoor grote omwegen maken. Zo duurt een vlucht van Parijs naar Bangui, de hoofdstad van de Centraal-Afrikaanse Republiek, tegenwoordig tussen de acht en tien uur. Ter vergelijking: een [...]
De stakingen van FNV en CNV bij KLM brengen de toekomst van de luchtvaartmaatschappij in gevaar. Dat laat een woordvoerster van KLM weten nadat de vakbonden dinsdag nieuwe, langere stakingen hadden aangekondigd van het grondpersoneel. De nieuwe stakingen noemt KLM "onnodig en onverantwoord".
FNV heeft dinsdag nieuwe acties van grondpersoneel van KLM op Schiphol aangekondigd. Het gaat om twee werkonderbrekingen op 24 september en 1 oktober die respectievelijk zes en acht uur duren. KLM moest vorige week nog ruim honderd vluchten schrappen door een werkonderbreking die twee uur duurde. Ook deze woensdag vallen ongeveer honderd vluchten uit door een korte staking.
De vliegbelasting op Nederlandse luchthavens gaat zoals verwacht flink omhoog. Vanaf 2027 wordt die afhankelijk van de gevlogen afstand. Vooral verre vluchten worden duurder voor reizigers die Nederland als vertrekpunt hebben. De bruto opbrengst voor de staatskas loopt de komende jaren flink op, blijkt uit de Miljoenennota die dinsdag werd gepresenteerd.
Suriname gaat werk maken van het veiliger maken van de luchtvaart in het land. Het land wil zo snel mogelijk van de zwarte lijst af, waarop de Europese Unie Suriname in juni van dit jaar heeft geplaatst als het gaat om veilig vliegen. Afgelopen maandag werd in Paramaribo een Civil Aviation Governance Workshop gehouden, die het startpunt vormt van een traject om van de ‘blacklisting’ af te komen.
"We moeten én we willen echt duurzamer." Dat was de teneur tijdens het ANVR-congres over duurzaamheid, dinsdag in Utrecht. De grote winst moet komen van klimaatneutraal vliegen. Maar reisagenten zien ook een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd om de 'van nature luie en hedonistische reiziger' de goede kant op te sturen.
Delta Air Lines en Aeromexico moeten hun joint venture per 1 januari 2026 beëindigen. Dat heeft de Amerikaanse regering besloten. De twee luchtvaartmaatschappijen werkten tien jaar lang nauw samen bij het uitvoeren van vluchten tussen de VS en Mexico, maar kregen samen een te grote machtspositie.
De zomervakantie, verspreid over de maanden juli en augustus, heeft voor topdrukte gezorgd op Brussels Airport. In totaal werden in die periode 5 miljoen passagiers verwelkomd, 3 procent meer dan vorig jaar. Het aandeel vertrekkende reizigers nam toe ten opzichte van het percentage overstappers.
De Delftse startup Maeve Aerospace heeft het Amerikaanse SkyWest binnenboord gehaald als investeerder. Daarmee moet de introductie van de MJ500, een hybride-elektrisch aangedreven passagiersvliegtuig, een stap dichterbij komen. SkyWest krijgt de optie om de eerste klant te worden voor het type.
De Griekse luchtmacht overweegt extra F-35’s aan te schaffen. Eerst wilden de Grieken juist een deel van haar F-16-vloot moderniseren. Griekenland beschikt sinds 1997 over 38 F-16C/D Block 50’s. Het plan was deze toestellen via Hellenic Aerospace Industry te moderniseren met onderdelen uit Griekse F-16’s van de Block 52-serie. De onderdelen komen vrij omdat de [...]
Embraer kampt met problemen bij de productie van de E175. Volgens Francisco Gomes Neto, Embraer-topman, worden er te weinig motoren geleverd. De E175 is het laatste toestel uit de eerste generatie E-Jets die Embraer nog bouwt. Het vliegtuig is nog altijd zeer populair bij regionale maatschappijen in de Verenigde Staten. Het toestel wordt wordt uitsluitend [...]
Het Amerikaanse Kalitta Air heeft haar eerste twee Boeing 777-300ERSF’s ontvangen. De vliegtuigen vlogen eerst met een passagiersconfiguratie maar zijn door Israel Aerospace Industries (IAI) omgebouwd tot vrachttoestellen. De levering volgt kort na de certificering van het nieuwe type door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, die in augustus werd afgegeven. De twee vliegtuigen, waaronder het prototype [...]
Vanaf Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is een vliegtuig richting de Syrische hoofdstad Damascus vertrokken met aan boord 84 volwassenen en kinderen met de Syrische nationaliteit die de afgelopen jaren in Nederland verbleven. Dat meldt het ministerie van Asiel en Migratie.
Ga er maar eens goed voor zitten. En dat 29 (!) uur lang. Want China Eastern begint 4 december met een directe vlucht die zo lang gaat duren. De Chinezen vliegen van Shanghai naar Auckland en dan meteen door naar Buenos Aires. Het is de langste ‘directe’ vlucht ter wereld.
Je hond of kat is, op drie maatschappijen na, overal welkom aan boord van Europese vliegmaatschappijen. Alleen bij Ryanair, easyJet en Wizz Air zijn ze niet toegestaan. Bij KLM reizen viervoeters als een van de besten: ze zijn zelfs welkom in de lounge.
Afgelopen week maakte het tweede prototype van de Northrop Grumman B-21 Raider haar eerste vlucht. De nieuwe stealthbommenwerper steeg op vanaf Air Force Plant 42 Palmdale en vloog naar Edwards Air Force Base, enkele tientallen kilometers verderop. De aankomst van het toestel op de vliegbasis betekent een belangrijke stap in het testprogramma van de bommenwerper. [...]
In Polen hebben de veiligheidsdiensten boven de hoofdstad Warschau een drone uitgeschakeld. Het komt na een eerdere massale schending van het Poolse luchtruim door Russische drones. Een verdachte drone die boven Warschau vloog is neergehaald. Dat maakte premier Donald Tusk bekend via X. Volgens Tusk vloog het toestel boven regeringsgebouwen en het Belvedèrepaleis, een van [...]
Geld verdienen als proefkonijn op een vliegveld? Frankfurt Airport zoekt duizenden betaalde proefpersonen voor de nieuwe terminal. Alleen de tickets zijn niet inbegrepen. Frankfurt Airport maakt zich op voor een grote uitbreiding. In het voorjaar van 2026 wordt de nieuwe terminal 3 in gebruik genomen. Voorafgaand aan de opening organiseert uitbater Fraport een uitgebreide testfase. [...]
KLM gaat meer vliegen deze winter. Ten opzichte van de vorige winter groeit het aantal stoelen met 6 procent. Opvallend zijn nieuwe sneeuwbestemmingen in Scandinavië én vluchten naar de Middellandse Zee, ook in de winter.
KLM heeft zaterdag haar op één na laatste Boeing 787 Dreamliner verwelkomd op Schiphol. Het toestel draagt de registratie PH-BKR en de naam ‘Roos / Rose’. Nog voor het einde van dit kalenderjaar wordt het laatste toestel verwacht dat nog in bestelling staat.
Boeing-topman Kelly Ortberg begint een beetje zenuwachtig te worden dat de certificering van de 777-9 verdere vertraging lijkt op te lopen. De luchtvaartautoriteit FAA heeft nog steeds geen goedkeuring gegeven voor de volgende fase van het certificeringsproces, de zogeheten Type Inspection Authorization (TIA). Inmiddels tikt de klok door.
KLM annuleert woensdag tientallen vluchten door de geplande staking van het grondpersoneel, georganiseerd door vakbonden CNV en FNV. De acties vinden plaats tussen 8.00 en 12.00 uur, maar hebben ook gedurende de dag impact op het vliegverkeer op Schiphol.
Oorlogen zoals die tussen Rusland en Oekraïne, en onrust in landen als Iran en Israël, zorgen ervoor dat reizigers vaker te maken hebben met turbulentie tijdens de vlucht. Piloten kunnen minder gemakkelijk een route kiezen met gunstige weersomstandigheden en worden daardoor soms gedwongen om turbulentie te accepteren.
Het IndiGo van Pieter Elbers begint vanaf januari 2026 met twee routes naar een nieuwe Europese bestemming. Daarvoor maakt de luchtvaartmaatschappij gebruik van een nieuw type vliegtuig in de vloot. Vanaf januari 2026 vliegt IndiGo zes keer per week op en neer naar de Griekse hoofdstad Athene. Drie vluchten voert de Indiase luchtvaartmaatschappij uit vanaf [...]