(leestijd circa 2 minuten)
De vliegindustrie heeft de ICAO, een organisatie van de Verenigde Naties voor de regulering van de burgerluchtvaart, stevig in de houdgreep. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van InfluenceMap.
In een besloten vergadering over zogenaamd klimaatbeleid zaten onlangs veertien keer zoveel vertegenwoordigers van de luchtvaart- en fossiele industrie aan tafel als onafhankelijke klimaatexperts. Slechts één klimaatorganisatie werd toegelaten.
Tijdens de recente ICAO-meeting over ‘milieubescherming’ in februari van dit jaar was 31 procent van de afgevaardigden rechtstreeks gelinkt aan de industrie. Het ging om medewerkers van luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigfabrikanten en oliebedrijven als ExxonMobil en Chevron. Daartegenover stonden slechts vijf vertegenwoordigers van milieuorganisaties – amper twee procent van het totaal.
Opvallend detail: één branchevereniging van vliegtuigfabrikanten stuurde in zijn eentje maar liefst 41 vertegenwoordigers, meer dan welke nationale delegatie dan ook.
Vier graden opwarming
Volgens onafhankelijke onderzoekers is het beleid van ICAO volstrekt ontoereikend om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Het huidige pad van de internationale vliegindustrie leidt bij ongewijzigd beleid naar een opwarming van ruim 4 graden. De afspraken zijn door deskundigen bestempeld als “kritisch onvoldoende”.
Toch blijven ICAO en de sector wijzen op luchtfietserij zoals emissiecompensaties, ‘duurzame’ vliegtuigbrandstoffen en zuinigere vliegtuigen. Onafhankelijke wetenschappers wijzen er al jaren op dat deze middelen de enorme groei in vliegverkeer nooit kunnen compenseren.
Waar andere VN-organisaties publieke vergaderingen houden, werkt ICAO achter gesloten deuren. Afgevaardigden moeten zelfs geheimhoudingsverklaringen tekenen en kunnen voor een ongelimiteerd bedrag aansprakelijk worden gehouden bij schending. Zo krijgen lobbyisten vrij spel en blijft publieke controle uit.
600 dollar
Media worden geweerd bij de bijeenkomsten van ICAO. Wel zijn er achteraf verslagen beschikbaar, maar die kosten meer dan 600 dollar. Dat is voor veel journalisten en onderzoekers een onoverkomelijke financiële barrière, zodat ook deze informatie aan het zicht wordt onttrokken.
Volgens InfluenceMap is dit een bewuste strategie: wie transparant is, moet ook verantwoording afleggen over het voortdurend blokkeren van serieuze klimaatmaatregelen.
ICAO zelf stelt dat samenwerking met de vliegindustrie nodig is vanwege de technische kennis. Bovendien zou geheimhouding gerechtvaardigd zijn vanwege “commercieel gevoelige informatie”. De organisatie zegt sinds 2022 te werken aan meer openheid, maar concrete resultaten zijn nog niet zichtbaar.
Krimp taboe
Wat ontbreekt in vrijwel alle ICAO-voorstellen is de meest voor de hand liggende maatregel: het beperken van het aantal vluchten. Volgens onderzoekers is dat de enige manier om de luchtvaartsector binnen de grenzen te brengen van het klimaatakkoord van Parijs.
Maar zolang de luchtvaartindustrie de besluitvorming binnen ICAO domineert, is zo’n discussie taboe. De belangen van multinationals als KLM, Airbus en Shell gaan voor, ten koste van de gezondheid van omwonenden en van het klimaat.
ICAO is ondanks zijn VN-status geen neutrale scheidsrechter, maar een verlengstuk van de vliegindustrie. De organisatie legitimeert doorgaan op de oude weg, terwijl de wereld juist behoefte heeft aan een radicale koerswijziging: minder vliegen, niet meer.
InfluenceMap is een internationale denktank die onderzoekt hoe bedrijven en brancheorganisaties invloed uitoefenen op klimaat- en milieubeleid. De organisatie brengt in kaart welke lobbystrategieën worden ingezet en of die in lijn zijn met de klimaatdoelen van Parijs.
Bron