❌

Lees weergave

Update Schipholbrug: bediening pas weer mogelijk in 2026, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Schipholbrug (1)

De Schipholbrug in de A9 blijft helaas voorlopig gesloten voor scheepvaart hoger dan 6,25 meter. In april ging een van de tandwielkasten, die nodig zijn voor het openen en sluiten van de brug, kapot tijdens het testen van de nieuwe, verbrede brug. Uit onderzoek is gebleken dat de tandwielkasten niet bestand zijn tegen bepaalde omstandigheden zoals een zware storm of langdurige stroomuitval en moeten daarom opnieuw ontworpen, gemaakt en getest worden. Rijkswaterstaat verwacht dat in 2026 bediening van de Schipholbrug weer mogelijk is. Tot die tijd moeten schepen hoger dan 6,25 meter omvaren. De scheepvaartsector is hierover geïnformeerd. Het wegverkeer ondervindt geen hinder.

Onderzoek

Het beweegbare deel van het brugdek (de vallen) van de verbrede Schipholbrug zijn qua grootte, gewicht en vorm uniek in hun soort. Het openen en sluiten van de brug bij bepaalde omstandigheden, zoals zware storm of langdurige stroomuitval, zorgt voor extreme krachten. In de praktijk blijken de tandwielkasten hiertegen niet bestand. Rijkswaterstaat heeft daarom de aannemer opdracht gegeven om de tandwielkasten opnieuw te ontwerpen, te laten maken en te testen. Naar verwachting neemt dit proces een jaar in beslag. De Schipholbrug kan pas weer open als de nieuwe tandwielkasten geïnstalleerd en getest zijn.

Staande Mastroutes

De Schipholbrug maakt onderdeel uit van de Oostelijke Staande Mast Route (door Amsterdam). Deze route is door de stremming van de Schipholbrug dus helaas niet beschikbaar voor hoge beroeps- en recreatievaart. De Westelijke Staande Mast Route (door Haarlem) is vanwege een defect aan de Buitenhuizerbrug in Zijkanaal C op dit moment ook niet beschikbaar. Rijkswaterstaat verwacht dat de Buitenhuizerbrug vanaf medio juli weer bediend kan worden. Actuele informatie is te vinden op Vaarweginformatie.

Programma Schiphol, Amsterdam, Almere

De Schipholbrug is onderdeel van het project verbreding en verdiepte aanleg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO) van Rijkswaterstaat. De A9 wordt verbreed van drie naar vier rijstroken per rijrichting en er komt een wisselbaan. Ter hoogte van Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd.

De A9BAHO is het sluitstuk van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidmaatregelen.

 

Eerder verschenen artikelen:

Afsluiting Nieuwe Meerlaan van 30 juni t/m 2 juli, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Op maandag 30 juni, dinsdag 1 en woensdag 2 juli plaatsen we randelementen op het viaduct over de Nieuwe Meerlaan. Dit zijn metalen onderdelen die we aan de zijkanten van het viaduct vastmaken. Ze zorgen voor een nette afwerking en maken het viaduct veiliger en sterker. We plaatsen deze onderdelen van bovenaf, aan de zijkant van het viaduct. Voor de veiligheid sluiten we de Nieuwe Meerlaan op deze dagen af voor autoverkeer.

Omleiding voor auto’s

Op deze dagen is de Nieuwe Meerlaan tussen 07.00 uur en 17.00 uur afgesloten voor auto’s. Dit is nodig voor het plaatsen van de randelementen. Auto’s worden omgeleid via de Burgemeester A. Colijnweg en de Amsterdamse weg (zie figuur 1). Voor fietsers blijft de Nieuwe Meerlaan open. Verkeersregelaars zorgen ervoor dat zij veilig langs het werk kunnen.

Omleidingskaart afsluiting Nieuwe Meerlaan. Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 

 

5 juli - Dag van de bouw 2025, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Kom op zaterdag 5 juli een kijkje nemen op de bouwplaatsen van de A9BAHO in Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen.

Op zaterdag 5 juli, van 12 uur tot 16 uur, zetten we de bouwhekken van de A9BAHO open voor bewoners rondom de A9 en andere geïnteresseerden. De verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht is in volle gang. Ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel zijn de laatste twaalf maanden van de verbreding ingegaan. Ter hoogte van Amstelveen rondt aannemer VeenIX de komende tien maanden de bouw van de noordelijke verdiepte ligging af om daarna te starten met de zuidelijke bak.

Een unieke beleving op grote diepte
Lopen in de verdiepte ligging van de A9; een unieke ervaring die je niet snel vergeet. En dat is dit jaar mogelijk! VeenIX stelt de bouwplaats rondom de overkapping Stadshart open voor het publiek.

Ten westen van de Keizer Karelweg zijn de bak van de verdiepte ligging en een deel van de overkapping Stadshart zo goed als klaar. Hier kun je vanaf het tijdelijke viaduct van de A9 maar liefst 15 meter afdalen en lopen over de toekomstige snelweg. Ten oosten van de Keizer Karelweg is ook genoeg te zien: van het storten van onderwaterbeton, het aanbrengen van wapening tot het bouwen van de constructievloer en de wanden. En natuurlijk zijn de bouwers van VeenIX en Rijkswaterstaat aanwezig om uitleg te geven.

Bezoekerscentrum Amstelveen InZicht
Ook in ons bezoekerscentrum Amstelveen InZicht, gevestigd op Stadsplein 103, en op het Stadsplein zelf, is op 5 juli weer van alles te doen voor jong en oud: zo kun je de A9 bekijken door een Virtual Reality bril, je eigen bouwplaat bouwen met kilo’s aan Lego, een graafmachine besturen, mee met de fietsrondleidingen langs het werk en nog veel meer. De activiteiten in het bezoekerscentrum en op het Stadsplein zijn van 12.00 uur tot 17.00 uur.

Ouderkerk aan de Amstel: de laatste keer
Op zaterdag 5 juli is het de laatste mogelijkheid om een kijkje te nemen op de bouwplaats van de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. De werkzaamheden zijn bijna klaar: in het voorjaar van 2026 is de verbreding ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel klaar.

Informatiekraam en spelletjes voor kinderen Grijp deze kans en kom die middag naar de keet van VeenIX (adres: Rondehoep Oost 9-T) bij de Brug over de Bullewijk om het bouwterrein te verkennen! Er zijn diverse activiteiten en spelletjes voor jong en oud, zoals buggy rijden over het terrein. Ook is er een informatiekraam met uitleg over het project. Daarnaast zijn er collega’s van Rijkswaterstaat en de aannemer VeenIX aanwezig om uw vragen te beantwoorden.

 

Plattegrond 

Samenwerken aan leefbaarheid Γ©n veiligheid in de Rondehoep, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Aan de zuidkant van Ouderkerk aan de Amstel komt veel samen: grootschalige werkzaamheden aan de A9 door Rijkswaterstaat, verbeteren van dijken door het waterschap én ingrepen van gemeenten en andere partijen. Dat vraagt om nauwe samenwerking. In dit duo-interview vertellen Marie Janke Damoiseaux, omgevingsmanager voor het A9-project Badhoevedorp Holendrecht (A9BAHO) bij Rijkswaterstaat en Henk Vermeulen, toezichthouder bij Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, hoe zij die samenwerking inkleden.

Marie Janke Damoiseaux zorgt ervoor dat de werkzaamheden van Rijkswaterstaat zoveel mogelijk aansluiten op de omgeving. “Sinds 2020 zijn we hier volop bezig met het verbreden en verdiepen van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Als je zo lang in een gebied werkt, krijg je automatisch te maken met andere projecten. Dan is het cruciaal om de handen ineen te slaan. We werken intensief samen met Waterschap Amstel, Gooi en Vecht om de hinder voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Deze samenwerking is essentieel omdat de werkzaamheden elkaar overlappen en bewoners en ondernemers hierdoor last kunnen ervaren van meerdere projecten tegelijk.”

Puzzel
“Dat gaat vaak goed, maar is soms een uitdaging”, geeft ze toe. “Niet elke wegafsluiting die overlast geeft voor bewoners, wordt veroorzaakt door het project A9BAHO, zoals bijvoorbeeld die van de Rondehoep Oost. Er spelen hier veel werkzaamheden tegelijk, van gemeenten, provincie, het waterschap en anderen. Bijvoorbeeld bij de brug Ouderkerk, de herinrichting van de Kerkstraat en werkzaamheden bij Amsteleiland en Voetangelbrug. Daarnaast zijn er ook nog evenementen waar we rekening mee moeten houden, zoals de Rondehoeploop en festival de Waver. Om al deze dingen goed op elkaar af te stemmen is echt een puzzel.”

Afstemmen werkzaamheden
Een concreet voorbeeld van die afstemming is de dijkverbetering aan de Rondehoep Oost. “Daarvoor moet de dijk tijdelijk dicht,” vertelt Marie Janke. “We stemmen onze werkzaamheden zoveel mogelijk af met het waterschap Amstel, Gooi en Vecht . Op die manier krijgen bewoners niet telkens opnieuw te maken met een dichte weg. Zo liften wij nu mee in hun afsluiting. Zo beperken we de overlast en houden we het leefbaar.” Bij dat project speelt Henk Vermeulen, als toezichthouder bij het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, een belangrijke rol.

Schakel
Henk werkt al jaren aan dijkversterkingsprojecten. Vanuit zijn functie is hij de schakel tussen het waterschap, de aannemer en de omgeving. Hij controleert of het werk goed wordt uitgevoerd en of gemaakte afspraken worden nagekomen. Maar dat doet hij niet met een strenge vinger. “Ik zie het vooral als samenwerken,” legt hij uit. “We willen met elkaar iets moois neerzetten waarbij iedereen tevreden is.” Zijn werkdagen zijn afwisselend: “Ik heb meerdere projecten tegelijk. Dus geen dag is hetzelfde. Ik ben vaak buiten op de bouwlocatie, maar ook op kantoor en in overleg met collega’s en partners.”

Belangrijke klus
De werkzaamheden aan de Rondehoep Oost zijn hard nodig. Een deel van de dijk is afgekeurd en voldoet niet meer aan de normen. “We brengen de dijk terug op de juiste hoogte, zodat hij de komende 30 jaar de polder weer goed beschermt tegen overstromingen,” vertelt Henk. “De dijk wordt niet alleen versterkt, ook de weg en parkeerstroken worden vernieuwd. Daarnaast wordt er een tijdelijke route voor voetgangers aangelegd tijdens de bouw.”

Goed contact met bewoners
De werkzaamheden brengen overlast met zich mee. Daarbij probeert het waterschap deze zo klein mogelijk te houden. “In het ontwerptraject spraken we al veel met bewoners,” zegt Henk. “Er waren keukentafelgesprekken om goed af te stemmen wat er ging gebeuren. Dat helpt om verwachtingen duidelijk te maken en begrip te krijgen voor het werk.” Ook nu het werk is gestart, blijft het contact met bewoners belangrijk. “Samen met de aannemer ging ik vlak voor de start nog bij alle bewoners langs. We hebben toen nog een keer rustig de afspraken doorgenomen. Daarnaast is er een BouwApp, waarin we regelmatig berichten over de voortgang plaatsen.”

Begrip hebben voor elkaars werk
Op hetzelfde moment werkt Rijkswaterstaat aan de A9, vlak naast de dijk. Dat vraagt om goede afstemming. “We zitten elkaar soms een beetje in de weg,” geeft Henk toe, “maar we blijven uiteraard goed met elkaar in gesprek. Het is belangrijk dat we begrip hebben voor elkaars werk. Dat gaat tot nu toe erg goed.”

Uitdagingen en trots
Het werk aan de Rondehoep Oost is complex. “We moeten zorgen dat we op tijd klaar zijn, binnen het budget blijven én iedereen tevreden houden,” zegt Henk. “De grootste uitdaging is misschien wel het eerlijk omgaan met alle betrokken partijen: bewoners, aannemer en andere organisaties. Dat vraagt aandacht, maar het is ook wat dit werk zo boeiend maakt.” Henk concludeert stellig: “Ik hoop dat mensen zien wat het waterschap allemaal doet, en waarom dit werk zo belangrijk is. We werken aan veiligheid, maar ook aan een leefbare omgeving. En dat doen we het liefst sámen.”

Maccabiadelaan direct beschikbaar voor Amstelveners met zorgbehoefte

Er worden 42 sociale huurwoningen aan de Maccabiadelaan gebouwd voor Amstelveners met een lichte zorgbehoefte. Hier zouden mogelijk eerst Oekraïense vluchtelingen in worden opgevangen. Gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel zijn overeengekomen dat Ouder-Amstel een deel van de Oekraïense vluchtelingen uit Amstelveen gaat opvangen en Amstelveen asielzoekers van Ouder-Amstel. Daardoor zijn de woningen aan de Maccabiadelaan na oplevering direct beschikbaar voor de doelgroep.

Zo duurzaam was het waterschap in 2024

Lees het duurzaamheidsjaarverslag (pdf, 2,4 MB) Hoogtepunten en uitdagingen Door de nieuwe windmolens op rioolwaterzuivering Amsterdam-West die eind 2024 werden gebouwd, bereiken we in 2025 ons doel om meer energie op te wekken dan we gebruiken. We wisten met de nieuwe ozoninstallatie op rioolwaterzuivering Horstermeer 80% meer medicijnresten uit het water te halen. De proef om met AI op rioolwaterzuivering Amsterdam-West de uitstoot van lachgas te verminderen was succesvol. Een uitdaging is het volle stroomnet en een langzame wetgeving. Dit zorgt ervoor dat we misschien minder snel onze doelen kunnen halen dan we gepland hebben. Daarnaast werken steeds meer mensen al op een schone en zuinige manier, maar nog niet iedereen. En dat is wel nodig. Op weg naar een belangrijk punt Steeds meer mensen en organisaties werken aan een duurzame en circulaire toekomst. Vroeger zette het waterschap vaak zelf de eerste stap. Nu komen ook andere partijen steeds meer in beweging. Ook wordt de samenwerking met partners beter. Maar er is nog veel werk te doen. We zijn nog niet op het punt waarop schoon en circulair werken normaal is. Daarom blijft het waterschap de komende jaren hard werken aan: Minder uitstoot en meer duurzame energie. We gebruiken windmolens op de rioolwaterzuivering Amsterdam-West en verminderen uitstoot, zoals lachgas. Projecten voor aquathermie, zoals TEA en TEO . We kijken ook opnieuw naar de Visie Aquathermie, omdat de wet over collectieve warmte verandert. Schoon en circulair als een vaste manier van werken voor iedereen. We gebruiken daarbij hulpmiddelen zoals de Milieukostenindicator, materiaalpaspoorten en opleidingen. Meer natuur en meer ruimte voor planten en dieren. Meer kennis en samenwerken met gemeenten, bewoners en andere partijen. Bijvoorbeeld over industriewater, netproblemen en ecologische monitoring. Wat wil het waterschap bereiken? In 2025: meer energie maken dan we gebruiken.   In 2028: een watersysteem dat past bij het plan voor herstel van de natuur. Ook willen we het meest diervriendelijke waterschap van Nederland zijn. In 2030: helemaal klimaatneutraal werken. In 2050: helemaal circulair werken. Vastberaden richting verandering Sander Mager, lid van het dagelijks bestuur: ‘Klimaatverandering, meer druk op het watersysteem en de overgang naar schoner werken vragen om duidelijke keuzes. We staan op een belangrijk punt.  Maar de verandering gebeurt niet vanzelf. We moeten blijven sturen, samenwerken en durven. Het waterschap blijft daarbij stevig op koers. We willen verandering aanjagen en een voorbeeld zijn in de energietransitie. De beweging is begonnen. Nu is het tijd om door te pakken en sneller te gaan.’

Duurzaam beton gestort bij zowel bij brug over de Amstel als de Bullewijk, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Afgelopen week gebeurde er iets bijzonders op de bouwplaats van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht: zowel bij de brug over de Amstel als de Bullewijk in Ouderkerk aan de Amstel werd duurzaam beton gestort. Geen gewoon beton, maar beton met een historisch verhaal. Dit beton is deels gemaakt van materialen van de oude bruggen die op die plek stonden en nu worden vervangen. Met deze stap laat Rijkswaterstaat zien hoe bouwen en recycling hand in hand gaan.

De A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed en verdiept aangelegd. Als onderdeel daarvan worden de oorspronkelijke bruggen over de Amstel en de Bullewijk vervangen. De betonnen liggers van deze bruggen gingen niet verloren en zijn vermalen om het beton een tweede leven te geven.

Oud beton, nieuw leven

Het gerecycled beton wordt binnenkort gebruikt voor onder andere nieuwe steunpunten en funderingen van dezelfde bruggen. Zo sluiten we de kringloop: oud beton wordt nieuw beton, op dezelfde plek. Het is bijzonder dat we hiermee weer een stap dichterbij circulair beton komen.

Proeftuin: leren door te doen

Deze proef is onderdeel van de proeftuin betonrecyclaat van Rijkswaterstaat. Dat betekent dat we samen met onze partners testen hoe we beton op een duurzame manier kunnen hergebruiken. We doen dit stap voor stap, door te proberen, te meten en te verbeteren. Bij deze proef onderzoeken we hoeveel nieuw beton gemaakt kan worden met hergebruikte materialen. We proberen verschillende hoeveelheden. Soms gebruiken we alleen grof materiaal, zoals grind. Soms alleen fijn materiaal, zoals zand. Soms een combinatie van beide.

Alleen samen is de cirkel rond

Met dit stortmoment laat Rijkswaterstaat zien dat circulair bouwen niet alleen mogelijk is, maar ook loont. Het bespaart grondstoffen zoals zand en grind, vermindert CO₂-uitstoot en geeft beton een tweede leven. Samen met partners zet Rijkswaterstaat hiermee een belangrijke stap van theorie naar praktijk. Deze betonstort was mogelijk dankzij de hechte samenwerking tussen opdrachtgever, sloopbedrijf, verwerker, producenten en aannemer. Alleen door deze gezamenlijke inzet sluiten we de cirkel – en bouwen we aan een circulaire infrastructuur in Nederland.

Programma Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA)

De A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed van drie naar vier rijstroken. Ter hoogte van Amstelveen wordt de snelweg over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd. De A9BAHO is het vijfde en laatste project van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidsmaatregelen.

 

 

Op de foto staan contactpersonen van alle betrokken partijen. Want alleen samen is de cirkel rond: Rijkswaterstaat, Lek Sloopwerken, Renewi, Heidelberg Materials en Kijlstra Betonmortel en VeenIX.

Foto’s: Andere Bouwfotografie – André Sprong

 

21 startende ondernemers geslaagd voor ZAAI

Vorige week ontvingen 21 startende ondernemers uit Amstelveen hun certificaat voor het succesvol afronden van het ZAAI ontwikkeltraject. Net als voorgaande jaren bestond het programma uit zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige groep.

Kabelgoottegels krijgen vaste plek in nieuwe laadvisie

De gemeente bereidt een brede uitrol voor van zogenaamde kabelgoottegels: speciale tegels in de stoep met een gootje, waarin bewoners de laadkabel van hun elektrische auto veilig kunnen leggen. Daarmee kunnen inwoners hun auto opladen via een eigen laadpunt, zonder struikelgevaar voor voorbijgangers.

Asielzoekers actief naar werk begeleid bij azc Keesomlaan

Om asielzoekers zo snel mogelijk te laten meedraaien in de samenleving is een ‘Meedoenbalie’ ingericht op het azc aan de Prof. W.H. Keesomlaan. Met deze balies helpt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) inwoners met activiteiten zoals vrijwilligerswerk, sport of recreatie. “En uiteindelijk naar betaald werk”, zegt wethouder Marijn van Ballegooijen.

Nieuwe wieken voor molen De Onrust draaien weer

Belangrijk voor het waterpeil Molen De Onrust werd gebouwd in 1809 om het Naardermeer droog te malen. Dat lukte niet, maar sindsdien regelt de molen het waterpeil in het moerasgebied dat bijna 700 hectare groot is. Dit gebeurt op windkracht en zonder moderne machines. In natte periodes draaien de molenaars soms elke dag. Dat is belangrijk voor de bijzondere natuur, want het Naardermeer is een van de meest belangrijke moerassen met laagveen in Nederland en zelfs Europa. Nieuwe wieken In maart 2023 bleek dat er nieuwe wieken nodig waren. Dit was duur, veel werk maar ook nodig. Zonder nieuwe wieken stond de molen stil. Gelukkig gaven veel mensen geld hiervoor. Daardoor gaven ook 2 fondsen steun: De Hollandsche Molen en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Geschiedenis levend houden Molenaar Thon is heel blij met de nieuwe wieken: ‘Op een molen sta je midden tussen honderden jaren aan geschiedenis. Elke molen heeft een eigen karakter. Het is belangrijk dat we deze geschiedenis kunnen doorgeven aan kinderen en kleinkinderen.’ De molen is bijna elke zondag en vaak op zaterdag open als de blauwe wimpel wappert.

❌