❌

Lees weergave

ECLI:NL:RBAMS:2025:4089 Rechtbank Amsterdam, 30-05-2025, 13/065433-21

Vrijspraak diefstal in vereniging door middel van braak, omdat de camerabeelden onvoldoende zijn om tot een herkenning van verdachte te komen. Veroordeling poging tot diefstal in vereniging door middel van braak. Herkenning van verdachte op de camerabeelden door de rechtbank. Afwijzing voorwaardelijk verzoek om verbalisanten nader te horen. Toepassing artikel 63 Sr. Overschrijding redelijke ter...

Vernieuwd Energieloket helpt inwoners naar de juiste vakspecialist

De gemeente Amstelveen heeft vandaag het vernieuwde Energieloket Amstelveen gelanceerd. De website is niet alleen overzichtelijker en gebruiksvriendelijker, maar biedt inwoners ook een krachtige nieuwe functie: ‘Vind een vakspecialist’. Hiermee wordt het voor Amstelveners eenvoudiger om offertes aan te vragen en energiebesparende maatregelen uit te laten voeren.

Update betonstorts in de buurt van uw woning, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de
A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

Voortgang stort onderwaterbeton
De voortgang van het storten van onderwaterbeton verloopt al een tijdje niet zoals gepland. Dat heeft u in eerdere brieven kunnen lezen. Ook de stort die vorige week gepland stond (10-12 juni), is niet doorgegaan. Dit heeft te maken met de uitloop van de voorbereidende werkzaamheden. Net als bij compartiment 12, is ook bij compartiment 11 gebleken dat het werk van de duikers langer duurt dan vooraf is ingepland: het draaien van de schotels op de palen verloopt erg stroef waardoor ze per paal
langer bezig zijn.

Nieuwe datum onderwaterbeton stort (dag en nacht)
Omdat we het belangrijk vinden dat we de juiste informatie communiceren aan de bewoners, ontvangt u deze keer 1 dag voorafgaand aan de werkzaamheden deze brief:
• Vanaf morgen, dinsdag 17 juni 7.00 uur tot donderdag 19 juni 12.00 uur, storten we het onderwaterbeton in compartiment 11 (zie op de volgende pagina de exacte locatie van de betonstort).

Wat merkt u ervan: geluidshinder
Het onderwaterbeton moet in 1 keer in een compartiment gestort worden zodat er geen naden in het beton ontstaan. Daarom werken we dag en nacht door. Het storten van onderwaterbeton veroorzaakt geluidshinder door de aanwezigheid van betonmixers en het pompen van beton. Het bouwterrein is ’s avonds en ’s nachts verlicht. Ook is er bouwverkeer in de omgeving aanwezig voor de aan- en afvoer van materieel en beton. Omdat de werkzaamheden deels in de nacht plaatsvinden en er dan minder omgevingsgeluid is, zijn de werkzaamheden extra goed hoorbaar.

Datum betonstort constructievloer
Op vrijdag 20 juni van 7.00 uur tot 21.00 uur storten we de constructievloer van compartiment 13 (zie op de volgende pagina de exacte locatie van de betonstort).

Wat merkt u ervan: geluidshinder
Het storten van een constructievloer duurt minder lang omdat er minder beton gestort hoeft te worden. Het geluid komt overeen met het storten van onderwaterbeton.

Verkeershinder Kazernepad: verkeerstops & afsluiting
Tijdens het storten van het onderwaterbeton rijdt er veel bouwverkeer over de bouwweg in verband met de aanvoer van beton. Daar waar kan werken we met verkeersstops en in sommige gevallen sluiten we het Kazernepad af.

• Van dinsdag 17 juni 7:00 uur tot donderdag 19 juni 12.00 uur verkeersstops
• Op vrijdag 20 juni van 7.00 uur tot 21:00 uur Kazernepad ter hoogte van A9 dicht

Bij een afsluiting worden fietsers en voetgangers omgeleid via de Amsterdamseweg. De omleiding staat met borden aangegeven. Bij een verkeersstop moet fietsverkeer enkele minuten wachten totdat de betonwagens zijn overgestoken. Dit duurt nooit langer dan een paar minuten.

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdagt/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Onderwaterbetonstort in de nacht in de buurt van uw woning, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

30 juni – 2 juli: storten van onderwaterbeton in compartiment 4
Van maandag 30 juni 7.00 uur tot woensdag 2 juli 1:00 uur storten we onderwaterbeton in compartiment 4. Dat is in de buurt van uw woning. Zie afbeelding 1 voor de exacte locatie van de werkzaamheden.

Wat merkt u ervan: geluidshinder
Het storten van het onderwaterbeton zorgt voor forse geluidshinder, vooral omdat er in de nacht weinig andere omgevingsgeluiden zijn en het geluid meer opvalt. Denk aan betonmixers die draaien en het pompen van het beton door de machines. Daarnaast kan de aan- en afvoer van andere bouwmachines geluidshinder veroorzaken voor de directe omgeving. Ook zal het bouwterrein verlicht zijn.

Waarom werken we in de nacht?
Een compartiment moet in één keer volgestort worden, zodat het als één geheel kan drogen en er geen naden in het beton ontstaan. Dit betekent dat we het storten niet kunnen onderbreken en dag en nacht doorgaan tot het compartiment vol is. Ieder compartiment verschilt van grootte. Hierdoor is de duur van de betonstorts per compartiment verschillend.

Uitloop testen funderingspalen compartiment 4
Voorafgaand aan het onderwaterbeton testen we de funderingspalen in compartiment 4. Hier communiceerden we al eerder over, in de brief met kenmerk 749A. Daarin zeiden we dat het testen tot vrijdag 20 juni zou duren. Het testen van de palen duurt langer dan gepland. Daarom zullen we tot donderdag 26 juni 19.00 dag en nacht doortesten.

Wat merkt u ervan: geluidshinder
U kunt de machine horen die aan de palen trekt. Dit is een constant monotoon achtergrondgeluid. Aangezien we ook in de nacht werken en er dan minder omgevingsgeluid is, valt het geluid van de machine ‘s nachts mogelijk meer op. Ook is er verlichting nodig om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren. We werken ook in het weekend door.

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Update bouw verdiepte ligging, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).

Halverwege januari ontving u van ons de laatste update over de voortgang van de werkzaamheden aan de verdiepte ligging in Amstelveen (briefkenmerk A9BH-492A). Tijd voor een nieuwe update.

Let op: met deze brief geven wij een algemeen overzicht van de voortgang en planning van de werkzaamheden aan de verdiepte ligging. Als er werkzaamheden bij u in de omgeving plaatsvinden die hinder veroorzaken, ontvangt u vooraf een aparte brief met detailinformatie over deze werkzaamheden.

In deze brief vindt u informatie over:
• Waar bouwen we aan?
• De bouwstappen: voortgang
• Doorkijk komend jaar
• Afsluiting afrit 5 in 2026

Waar bouwen we aan?
Ter hoogte van Amstelveen komt de A9 verdiept te liggen over een lengte van 1,6 kilometer. Over de verdiepte ligging komen drie overkappingen: twee van 249 meter breed (bij het Oude Dorp en het Stadshart) en één van 85 meter breed (ter hoogte van de Meander). Sinds 2023 bouwen we de noordelijke bak van de verdiepte ligging. Die kunnen we niet in één keer bouwen. Daarom hebben we de locatie van de toekomstige noordelijke bak verdeeld in 18 compartimenten (bouwkuipen). In elk compartiment voeren we dezelfde werkzaamheden uit, maar niet tegelijkertijd. Dit betekent dat we in het ene compartiment bijvoorbeeld nog onderwaterbeton storten, terwijl we in het andere compartiment al het wegdek aan het afronden zijn.

De bouwstappen: voortgang
Er gebeurt veel in de noordelijke bak van de verdiepte ligging. Op allerlei plekken zijn we met verschillende werkzaamheden bezig. Maar hoever zijn we met de bouwstappen in alle compartimenten?
• De 5 kilometer aan damwanden en 6.900 funderingspalen voor de noordelijke bak zijn inmiddels in alle compartimenten geplaatst.
• Met het testen van de funderingspalen zijn we over de helft. De testen zijn nodig om de kwaliteit van de palen aan te tonen. Slaagt een paal niet voor de test, dan moeten we palen erbij boren. Hoe testen we? Een machine pakt de bovenkant van de paal vast en trekt er enkele uren met kracht aan. Als de paal aan het einde van de testperiode stabiel is gebleven, weten we zeker dat deze sterk genoeg is voor de constructie.
• Het afgraven van grond in de compartimenten is gereed, met uitzondering van de compartimenten 6, 8 en 10 (zie afbeelding op de volgende pagina voor de locatie). De weggegraven grond is gebruikt op andere delen van het project of projecten in de omgeving.
• Halverwege de zomer van 2025 zijn de onderwaterbetonstorts naar verwachting afgerond. Zie afbeelding 1 op de volgende pagina van de brief. Om onderwaterbeton te kunnen storten, pompen we het compartiment vol met water uit de Amstel. Vervolgens moet ieder compartiment in één keer volgestort worden met onderwaterbeton, zodat het als één geheel kan drogen en er geen naden in het beton ontstaan. Dit betekent dat we het storten niet kunnen onderbreken en in grote compartimenten dag en nacht doorgaan tot het compartiment vol is.
• Na het onderwaterbeton storten we de constructievloer, wanden en bij sommige compartimenten het dak van de overkappingen. In een aantal compartimenten zijn we hier al mee begonnen. Anders dan het onderwaterbeton storten we de constructievloer wél in delen. We zijn dus meerdere keren in een compartiment aan het storten. De storts duren vaak minder lang dan het onderwaterbeton. Ten westen van de Keizer Karelweg is een deel van het dak van de overkapping al goed zichtbaar.

Doorkijk komend jaar
Komend jaar zijn we vooral bezig met het storten van beton voor de vloeren, wanden en overkappingen. Naar verwachting is de noordelijke bak van de verdiepte ligging volgend voorjaar gereed en gaat al het verkeer door de noordelijke bak op 2 x 3 rijstroken rijden. Vervolgens halen we de bypass van de A9 (tijdelijke zuidelijke rijstroken) weg en starten we met de bouw van de zuidelijke bak.

Afsluiting afrit 5 Amstelveen-Stadshart in 2026 afgesloten
Vanaf maart 2026 is afrit 5 Amstelveen-Stadshart aan de zuidkant van de A9, komende vanuit de richting Schiphol/Haarlem, 15 maanden afgesloten. Hierdoor ontstaat aan de zuidzijde de benodigde extra ruimte om werkzaamheden efficiënter en veiliger uit te voeren en voorkomen we verdere uitloop van de planning. Door beperkte ruimte tijdens de bouw van de noordelijke bak is de planning namelijk sterk onder druk komen te staan. Daarom is in overleg met Amstelveen, voor deze oplossing gekozen. Beide opritten 5 en afrit 5 aan de noordkant blijven deze periode wel beschikbaar. Gedurende de kerstperiode is afrit 5 (beide zijden) gedurende 3 weken beschikbaar.

Bereikbaarheid Stadshart
Tijdens de afsluiting van afrit 5 aan de zuidkant kan het verkeer vanuit Schiphol/Haarlem, richting het Stadshart en Amstelveen zuid, keren bij af- en oprit 4 Ouderkerk aan de Amstel en vervolgens bij afrit 5 aan de noordkant de A9 verlaten. De extra reistijd buiten de spits is circa 5 minuten.

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot 20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.

Update Schipholbrug: bediening pas weer mogelijk in 2026, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Schipholbrug (1)

De Schipholbrug in de A9 blijft helaas voorlopig gesloten voor scheepvaart hoger dan 6,25 meter. In april ging een van de tandwielkasten, die nodig zijn voor het openen en sluiten van de brug, kapot tijdens het testen van de nieuwe, verbrede brug. Uit onderzoek is gebleken dat de tandwielkasten niet bestand zijn tegen bepaalde omstandigheden zoals een zware storm of langdurige stroomuitval en moeten daarom opnieuw ontworpen, gemaakt en getest worden. Rijkswaterstaat verwacht dat in 2026 bediening van de Schipholbrug weer mogelijk is. Tot die tijd moeten schepen hoger dan 6,25 meter omvaren. De scheepvaartsector is hierover geïnformeerd. Het wegverkeer ondervindt geen hinder.

Onderzoek

Het beweegbare deel van het brugdek (de vallen) van de verbrede Schipholbrug zijn qua grootte, gewicht en vorm uniek in hun soort. Het openen en sluiten van de brug bij bepaalde omstandigheden, zoals zware storm of langdurige stroomuitval, zorgt voor extreme krachten. In de praktijk blijken de tandwielkasten hiertegen niet bestand. Rijkswaterstaat heeft daarom de aannemer opdracht gegeven om de tandwielkasten opnieuw te ontwerpen, te laten maken en te testen. Naar verwachting neemt dit proces een jaar in beslag. De Schipholbrug kan pas weer open als de nieuwe tandwielkasten geïnstalleerd en getest zijn.

Staande Mastroutes

De Schipholbrug maakt onderdeel uit van de Oostelijke Staande Mast Route (door Amsterdam). Deze route is door de stremming van de Schipholbrug dus helaas niet beschikbaar voor hoge beroeps- en recreatievaart. De Westelijke Staande Mast Route (door Haarlem) is vanwege een defect aan de Buitenhuizerbrug in Zijkanaal C op dit moment ook niet beschikbaar. Rijkswaterstaat verwacht dat de Buitenhuizerbrug vanaf medio juli weer bediend kan worden. Actuele informatie is te vinden op Vaarweginformatie.

Programma Schiphol, Amsterdam, Almere

De Schipholbrug is onderdeel van het project verbreding en verdiepte aanleg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO) van Rijkswaterstaat. De A9 wordt verbreed van drie naar vier rijstroken per rijrichting en er komt een wisselbaan. Ter hoogte van Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd.

De A9BAHO is het sluitstuk van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidmaatregelen.

 

Eerder verschenen artikelen:

Afsluiting Nieuwe Meerlaan van 30 juni t/m 2 juli, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Op maandag 30 juni, dinsdag 1 en woensdag 2 juli plaatsen we randelementen op het viaduct over de Nieuwe Meerlaan. Dit zijn metalen onderdelen die we aan de zijkanten van het viaduct vastmaken. Ze zorgen voor een nette afwerking en maken het viaduct veiliger en sterker. We plaatsen deze onderdelen van bovenaf, aan de zijkant van het viaduct. Voor de veiligheid sluiten we de Nieuwe Meerlaan op deze dagen af voor autoverkeer.

Omleiding voor auto’s

Op deze dagen is de Nieuwe Meerlaan tussen 07.00 uur en 17.00 uur afgesloten voor auto’s. Dit is nodig voor het plaatsen van de randelementen. Auto’s worden omgeleid via de Burgemeester A. Colijnweg en de Amsterdamse weg (zie figuur 1). Voor fietsers blijft de Nieuwe Meerlaan open. Verkeersregelaars zorgen ervoor dat zij veilig langs het werk kunnen.

Omleidingskaart afsluiting Nieuwe Meerlaan. Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 

 

5 juli - Dag van de bouw 2025, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Kom op zaterdag 5 juli een kijkje nemen op de bouwplaatsen van de A9BAHO in Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen.

Op zaterdag 5 juli, van 12 uur tot 16 uur, zetten we de bouwhekken van de A9BAHO open voor bewoners rondom de A9 en andere geïnteresseerden. De verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht is in volle gang. Ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel zijn de laatste twaalf maanden van de verbreding ingegaan. Ter hoogte van Amstelveen rondt aannemer VeenIX de komende tien maanden de bouw van de noordelijke verdiepte ligging af om daarna te starten met de zuidelijke bak.

Een unieke beleving op grote diepte
Lopen in de verdiepte ligging van de A9; een unieke ervaring die je niet snel vergeet. En dat is dit jaar mogelijk! VeenIX stelt de bouwplaats rondom de overkapping Stadshart open voor het publiek.

Ten westen van de Keizer Karelweg zijn de bak van de verdiepte ligging en een deel van de overkapping Stadshart zo goed als klaar. Hier kun je vanaf het tijdelijke viaduct van de A9 maar liefst 15 meter afdalen en lopen over de toekomstige snelweg. Ten oosten van de Keizer Karelweg is ook genoeg te zien: van het storten van onderwaterbeton, het aanbrengen van wapening tot het bouwen van de constructievloer en de wanden. En natuurlijk zijn de bouwers van VeenIX en Rijkswaterstaat aanwezig om uitleg te geven.

Bezoekerscentrum Amstelveen InZicht
Ook in ons bezoekerscentrum Amstelveen InZicht, gevestigd op Stadsplein 103, en op het Stadsplein zelf, is op 5 juli weer van alles te doen voor jong en oud: zo kun je de A9 bekijken door een Virtual Reality bril, je eigen bouwplaat bouwen met kilo’s aan Lego, een graafmachine besturen, mee met de fietsrondleidingen langs het werk en nog veel meer. De activiteiten in het bezoekerscentrum en op het Stadsplein zijn van 12.00 uur tot 17.00 uur.

Ouderkerk aan de Amstel: de laatste keer
Op zaterdag 5 juli is het de laatste mogelijkheid om een kijkje te nemen op de bouwplaats van de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. De werkzaamheden zijn bijna klaar: in het voorjaar van 2026 is de verbreding ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel klaar.

Informatiekraam en spelletjes voor kinderen Grijp deze kans en kom die middag naar de keet van VeenIX (adres: Rondehoep Oost 9-T) bij de Brug over de Bullewijk om het bouwterrein te verkennen! Er zijn diverse activiteiten en spelletjes voor jong en oud, zoals buggy rijden over het terrein. Ook is er een informatiekraam met uitleg over het project. Daarnaast zijn er collega’s van Rijkswaterstaat en de aannemer VeenIX aanwezig om uw vragen te beantwoorden.

 

Plattegrond 

Samenwerken aan leefbaarheid Γ©n veiligheid in de Rondehoep, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Aan de zuidkant van Ouderkerk aan de Amstel komt veel samen: grootschalige werkzaamheden aan de A9 door Rijkswaterstaat, verbeteren van dijken door het waterschap én ingrepen van gemeenten en andere partijen. Dat vraagt om nauwe samenwerking. In dit duo-interview vertellen Marie Janke Damoiseaux, omgevingsmanager voor het A9-project Badhoevedorp Holendrecht (A9BAHO) bij Rijkswaterstaat en Henk Vermeulen, toezichthouder bij Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, hoe zij die samenwerking inkleden.

Marie Janke Damoiseaux zorgt ervoor dat de werkzaamheden van Rijkswaterstaat zoveel mogelijk aansluiten op de omgeving. “Sinds 2020 zijn we hier volop bezig met het verbreden en verdiepen van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Als je zo lang in een gebied werkt, krijg je automatisch te maken met andere projecten. Dan is het cruciaal om de handen ineen te slaan. We werken intensief samen met Waterschap Amstel, Gooi en Vecht om de hinder voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Deze samenwerking is essentieel omdat de werkzaamheden elkaar overlappen en bewoners en ondernemers hierdoor last kunnen ervaren van meerdere projecten tegelijk.”

Puzzel
“Dat gaat vaak goed, maar is soms een uitdaging”, geeft ze toe. “Niet elke wegafsluiting die overlast geeft voor bewoners, wordt veroorzaakt door het project A9BAHO, zoals bijvoorbeeld die van de Rondehoep Oost. Er spelen hier veel werkzaamheden tegelijk, van gemeenten, provincie, het waterschap en anderen. Bijvoorbeeld bij de brug Ouderkerk, de herinrichting van de Kerkstraat en werkzaamheden bij Amsteleiland en Voetangelbrug. Daarnaast zijn er ook nog evenementen waar we rekening mee moeten houden, zoals de Rondehoeploop en festival de Waver. Om al deze dingen goed op elkaar af te stemmen is echt een puzzel.”

Afstemmen werkzaamheden
Een concreet voorbeeld van die afstemming is de dijkverbetering aan de Rondehoep Oost. “Daarvoor moet de dijk tijdelijk dicht,” vertelt Marie Janke. “We stemmen onze werkzaamheden zoveel mogelijk af met het waterschap Amstel, Gooi en Vecht . Op die manier krijgen bewoners niet telkens opnieuw te maken met een dichte weg. Zo liften wij nu mee in hun afsluiting. Zo beperken we de overlast en houden we het leefbaar.” Bij dat project speelt Henk Vermeulen, als toezichthouder bij het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, een belangrijke rol.

Schakel
Henk werkt al jaren aan dijkversterkingsprojecten. Vanuit zijn functie is hij de schakel tussen het waterschap, de aannemer en de omgeving. Hij controleert of het werk goed wordt uitgevoerd en of gemaakte afspraken worden nagekomen. Maar dat doet hij niet met een strenge vinger. “Ik zie het vooral als samenwerken,” legt hij uit. “We willen met elkaar iets moois neerzetten waarbij iedereen tevreden is.” Zijn werkdagen zijn afwisselend: “Ik heb meerdere projecten tegelijk. Dus geen dag is hetzelfde. Ik ben vaak buiten op de bouwlocatie, maar ook op kantoor en in overleg met collega’s en partners.”

Belangrijke klus
De werkzaamheden aan de Rondehoep Oost zijn hard nodig. Een deel van de dijk is afgekeurd en voldoet niet meer aan de normen. “We brengen de dijk terug op de juiste hoogte, zodat hij de komende 30 jaar de polder weer goed beschermt tegen overstromingen,” vertelt Henk. “De dijk wordt niet alleen versterkt, ook de weg en parkeerstroken worden vernieuwd. Daarnaast wordt er een tijdelijke route voor voetgangers aangelegd tijdens de bouw.”

Goed contact met bewoners
De werkzaamheden brengen overlast met zich mee. Daarbij probeert het waterschap deze zo klein mogelijk te houden. “In het ontwerptraject spraken we al veel met bewoners,” zegt Henk. “Er waren keukentafelgesprekken om goed af te stemmen wat er ging gebeuren. Dat helpt om verwachtingen duidelijk te maken en begrip te krijgen voor het werk.” Ook nu het werk is gestart, blijft het contact met bewoners belangrijk. “Samen met de aannemer ging ik vlak voor de start nog bij alle bewoners langs. We hebben toen nog een keer rustig de afspraken doorgenomen. Daarnaast is er een BouwApp, waarin we regelmatig berichten over de voortgang plaatsen.”

Begrip hebben voor elkaars werk
Op hetzelfde moment werkt Rijkswaterstaat aan de A9, vlak naast de dijk. Dat vraagt om goede afstemming. “We zitten elkaar soms een beetje in de weg,” geeft Henk toe, “maar we blijven uiteraard goed met elkaar in gesprek. Het is belangrijk dat we begrip hebben voor elkaars werk. Dat gaat tot nu toe erg goed.”

Uitdagingen en trots
Het werk aan de Rondehoep Oost is complex. “We moeten zorgen dat we op tijd klaar zijn, binnen het budget blijven én iedereen tevreden houden,” zegt Henk. “De grootste uitdaging is misschien wel het eerlijk omgaan met alle betrokken partijen: bewoners, aannemer en andere organisaties. Dat vraagt aandacht, maar het is ook wat dit werk zo boeiend maakt.” Henk concludeert stellig: “Ik hoop dat mensen zien wat het waterschap allemaal doet, en waarom dit werk zo belangrijk is. We werken aan veiligheid, maar ook aan een leefbare omgeving. En dat doen we het liefst sámen.”

Maccabiadelaan direct beschikbaar voor Amstelveners met zorgbehoefte

Er worden 42 sociale huurwoningen aan de Maccabiadelaan gebouwd voor Amstelveners met een lichte zorgbehoefte. Hier zouden mogelijk eerst Oekraïense vluchtelingen in worden opgevangen. Gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel zijn overeengekomen dat Ouder-Amstel een deel van de Oekraïense vluchtelingen uit Amstelveen gaat opvangen en Amstelveen asielzoekers van Ouder-Amstel. Daardoor zijn de woningen aan de Maccabiadelaan na oplevering direct beschikbaar voor de doelgroep.

Zo duurzaam was het waterschap in 2024

Lees het duurzaamheidsjaarverslag (pdf, 2,4 MB) Hoogtepunten en uitdagingen Door de nieuwe windmolens op rioolwaterzuivering Amsterdam-West die eind 2024 werden gebouwd, bereiken we in 2025 ons doel om meer energie op te wekken dan we gebruiken. We wisten met de nieuwe ozoninstallatie op rioolwaterzuivering Horstermeer 80% meer medicijnresten uit het water te halen. De proef om met AI op rioolwaterzuivering Amsterdam-West de uitstoot van lachgas te verminderen was succesvol. Een uitdaging is het volle stroomnet en een langzame wetgeving. Dit zorgt ervoor dat we misschien minder snel onze doelen kunnen halen dan we gepland hebben. Daarnaast werken steeds meer mensen al op een schone en zuinige manier, maar nog niet iedereen. En dat is wel nodig. Op weg naar een belangrijk punt Steeds meer mensen en organisaties werken aan een duurzame en circulaire toekomst. Vroeger zette het waterschap vaak zelf de eerste stap. Nu komen ook andere partijen steeds meer in beweging. Ook wordt de samenwerking met partners beter. Maar er is nog veel werk te doen. We zijn nog niet op het punt waarop schoon en circulair werken normaal is. Daarom blijft het waterschap de komende jaren hard werken aan: Minder uitstoot en meer duurzame energie. We gebruiken windmolens op de rioolwaterzuivering Amsterdam-West en verminderen uitstoot, zoals lachgas. Projecten voor aquathermie, zoals TEA en TEO . We kijken ook opnieuw naar de Visie Aquathermie, omdat de wet over collectieve warmte verandert. Schoon en circulair als een vaste manier van werken voor iedereen. We gebruiken daarbij hulpmiddelen zoals de Milieukostenindicator, materiaalpaspoorten en opleidingen. Meer natuur en meer ruimte voor planten en dieren. Meer kennis en samenwerken met gemeenten, bewoners en andere partijen. Bijvoorbeeld over industriewater, netproblemen en ecologische monitoring. Wat wil het waterschap bereiken? In 2025: meer energie maken dan we gebruiken.   In 2028: een watersysteem dat past bij het plan voor herstel van de natuur. Ook willen we het meest diervriendelijke waterschap van Nederland zijn. In 2030: helemaal klimaatneutraal werken. In 2050: helemaal circulair werken. Vastberaden richting verandering Sander Mager, lid van het dagelijks bestuur: ‘Klimaatverandering, meer druk op het watersysteem en de overgang naar schoner werken vragen om duidelijke keuzes. We staan op een belangrijk punt.  Maar de verandering gebeurt niet vanzelf. We moeten blijven sturen, samenwerken en durven. Het waterschap blijft daarbij stevig op koers. We willen verandering aanjagen en een voorbeeld zijn in de energietransitie. De beweging is begonnen. Nu is het tijd om door te pakken en sneller te gaan.’

Duurzaam beton gestort bij zowel bij brug over de Amstel als de Bullewijk, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Afgelopen week gebeurde er iets bijzonders op de bouwplaats van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht: zowel bij de brug over de Amstel als de Bullewijk in Ouderkerk aan de Amstel werd duurzaam beton gestort. Geen gewoon beton, maar beton met een historisch verhaal. Dit beton is deels gemaakt van materialen van de oude bruggen die op die plek stonden en nu worden vervangen. Met deze stap laat Rijkswaterstaat zien hoe bouwen en recycling hand in hand gaan.

De A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed en verdiept aangelegd. Als onderdeel daarvan worden de oorspronkelijke bruggen over de Amstel en de Bullewijk vervangen. De betonnen liggers van deze bruggen gingen niet verloren en zijn vermalen om het beton een tweede leven te geven.

Oud beton, nieuw leven

Het gerecycled beton wordt binnenkort gebruikt voor onder andere nieuwe steunpunten en funderingen van dezelfde bruggen. Zo sluiten we de kringloop: oud beton wordt nieuw beton, op dezelfde plek. Het is bijzonder dat we hiermee weer een stap dichterbij circulair beton komen.

Proeftuin: leren door te doen

Deze proef is onderdeel van de proeftuin betonrecyclaat van Rijkswaterstaat. Dat betekent dat we samen met onze partners testen hoe we beton op een duurzame manier kunnen hergebruiken. We doen dit stap voor stap, door te proberen, te meten en te verbeteren. Bij deze proef onderzoeken we hoeveel nieuw beton gemaakt kan worden met hergebruikte materialen. We proberen verschillende hoeveelheden. Soms gebruiken we alleen grof materiaal, zoals grind. Soms alleen fijn materiaal, zoals zand. Soms een combinatie van beide.

Alleen samen is de cirkel rond

Met dit stortmoment laat Rijkswaterstaat zien dat circulair bouwen niet alleen mogelijk is, maar ook loont. Het bespaart grondstoffen zoals zand en grind, vermindert CO₂-uitstoot en geeft beton een tweede leven. Samen met partners zet Rijkswaterstaat hiermee een belangrijke stap van theorie naar praktijk. Deze betonstort was mogelijk dankzij de hechte samenwerking tussen opdrachtgever, sloopbedrijf, verwerker, producenten en aannemer. Alleen door deze gezamenlijke inzet sluiten we de cirkel – en bouwen we aan een circulaire infrastructuur in Nederland.

Programma Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA)

De A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed van drie naar vier rijstroken. Ter hoogte van Amstelveen wordt de snelweg over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd. De A9BAHO is het vijfde en laatste project van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidsmaatregelen.

 

 

Op de foto staan contactpersonen van alle betrokken partijen. Want alleen samen is de cirkel rond: Rijkswaterstaat, Lek Sloopwerken, Renewi, Heidelberg Materials en Kijlstra Betonmortel en VeenIX.

Foto’s: Andere Bouwfotografie – André Sprong

 

❌