❌

Lees weergave

Maccabiadelaan direct beschikbaar voor Amstelveners met zorgbehoefte

Er worden 42 sociale huurwoningen aan de Maccabiadelaan gebouwd voor Amstelveners met een lichte zorgbehoefte. Hier zouden mogelijk eerst OekraΓ―ense vluchtelingen in worden opgevangen. Gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel zijn overeengekomen dat Ouder-Amstel een deel van de OekraΓ―ense vluchtelingen uit Amstelveen gaat opvangen en Amstelveen asielzoekers van Ouder-Amstel. Daardoor zijn de woningen aan de Maccabiadelaan na oplevering direct beschikbaar voor de doelgroep.

Zo duurzaam was het waterschap in 2024

Lees het duurzaamheidsjaarverslag (pdf, 2,4 MB) Hoogtepunten en uitdagingen Door de nieuwe windmolens op rioolwaterzuivering Amsterdam-West die eind 2024 werden gebouwd, bereiken we in 2025 ons doel om meer energie op te wekken dan we gebruiken. We wisten met de nieuwe ozoninstallatie op rioolwaterzuivering Horstermeer 80% meer medicijnresten uit het water te halen. De proef om met AI op rioolwaterzuivering Amsterdam-West de uitstoot van lachgas te verminderen was succesvol. Een uitdaging is het volle stroomnet en een langzame wetgeving. Dit zorgt ervoor dat we misschien minder snel onze doelen kunnen halen dan we gepland hebben. Daarnaast werken steeds meer mensen al op een schone en zuinige manier, maar nog niet iedereen. En dat is wel nodig. Op weg naar een belangrijk punt Steeds meer mensen en organisaties werken aan een duurzame en circulaire toekomst. Vroeger zette het waterschap vaak zelf de eerste stap. Nu komen ook andere partijen steeds meer in beweging. Ook wordt de samenwerking met partners beter. Maar er is nog veel werk te doen. We zijn nog niet op het punt waarop schoon en circulair werken normaal is. Daarom blijft het waterschap de komende jaren hard werken aan: Minder uitstoot en meer duurzame energie. We gebruiken windmolens op de rioolwaterzuivering Amsterdam-West en verminderen uitstoot, zoals lachgas. Projecten voor aquathermie, zoals TEA en TEO . We kijken ook opnieuw naar de Visie Aquathermie, omdat de wet over collectieve warmte verandert. Schoon en circulair als een vaste manier van werken voor iedereen. We gebruiken daarbij hulpmiddelen zoals de Milieukostenindicator, materiaalpaspoorten en opleidingen. Meer natuur en meer ruimte voor planten en dieren. Meer kennis en samenwerken met gemeenten, bewoners en andere partijen. Bijvoorbeeld over industriewater, netproblemen en ecologische monitoring. Wat wil het waterschap bereiken? In 2025: meer energie maken dan we gebruiken.   In 2028: een watersysteem dat past bij het plan voor herstel van de natuur. Ook willen we het meest diervriendelijke waterschap van Nederland zijn. In 2030: helemaal klimaatneutraal werken. In 2050: helemaal circulair werken. Vastberaden richting verandering Sander Mager, lid van het dagelijks bestuur: β€˜Klimaatverandering, meer druk op het watersysteem en de overgang naar schoner werken vragen om duidelijke keuzes. We staan op een belangrijk punt.  Maar de verandering gebeurt niet vanzelf. We moeten blijven sturen, samenwerken en durven. Het waterschap blijft daarbij stevig op koers. We willen verandering aanjagen en een voorbeeld zijn in de energietransitie. De beweging is begonnen. Nu is het tijd om door te pakken en sneller te gaan.’

Duurzaam beton gestort bij zowel bij brug over de Amstel als de Bullewijk, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Afgelopen week gebeurde er iets bijzonders op de bouwplaats van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht: zowel bij de brug over de Amstel als de Bullewijk in Ouderkerk aan de Amstel werd duurzaam beton gestort. Geen gewoon beton, maar beton met een historisch verhaal. Dit beton is deels gemaakt van materialen van de oude bruggen die op die plek stonden en nu worden vervangen. Met deze stap laat Rijkswaterstaat zien hoe bouwen en recycling hand in hand gaan.

De A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed en verdiept aangelegd. Als onderdeel daarvan worden de oorspronkelijke bruggen over de Amstel en de Bullewijk vervangen. De betonnen liggers van deze bruggen gingen niet verloren en zijn vermalen om het beton een tweede leven te geven.

Oud beton, nieuw leven

Het gerecycled beton wordt binnenkort gebruikt voor onder andere nieuwe steunpunten en funderingen van dezelfde bruggen. Zo sluiten we de kringloop: oud beton wordt nieuw beton, op dezelfde plek. Het is bijzonder dat we hiermee weer een stap dichterbij circulair beton komen.

Proeftuin: leren door te doen

Deze proef is onderdeel van de proeftuin betonrecyclaat van Rijkswaterstaat. Dat betekent dat we samen met onze partners testen hoe we beton op een duurzame manier kunnen hergebruiken. We doen dit stap voor stap, door te proberen, te meten en te verbeteren. Bij deze proef onderzoeken we hoeveel nieuw beton gemaakt kan worden met hergebruikte materialen. We proberen verschillende hoeveelheden. Soms gebruiken we alleen grof materiaal, zoals grind. Soms alleen fijn materiaal, zoals zand. Soms een combinatie van beide.

Alleen samen is de cirkel rond

Met dit stortmoment laat Rijkswaterstaat zien dat circulair bouwen niet alleen mogelijk is, maar ook loont. Het bespaart grondstoffen zoals zand en grind, vermindert COβ‚‚-uitstoot en geeft beton een tweede leven. Samen met partners zet Rijkswaterstaat hiermee een belangrijke stap van theorie naar praktijk. Deze betonstort was mogelijk dankzij de hechte samenwerking tussen opdrachtgever, sloopbedrijf, verwerker, producenten en aannemer. Alleen door deze gezamenlijke inzet sluiten we de cirkel – en bouwen we aan een circulaire infrastructuur in Nederland.

Programma Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA)

De A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed van drie naar vier rijstroken. Ter hoogte van Amstelveen wordt de snelweg over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd. De A9BAHO is het vijfde en laatste project van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidsmaatregelen.

 

 

Op de foto staan contactpersonen van alle betrokken partijen. Want alleen samen is de cirkel rond: Rijkswaterstaat, Lek Sloopwerken, Renewi, Heidelberg Materials en Kijlstra Betonmortel en VeenIX.

Foto’s: Andere Bouwfotografie – AndrΓ© Sprong

 

21 startende ondernemers geslaagd voor ZAAI

Vorige week ontvingen 21 startende ondernemers uit Amstelveen hun certificaat voor het succesvol afronden van het ZAAI ontwikkeltraject. Net als voorgaande jaren bestond het programma uit zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige groep.

Kabelgoottegels krijgen vaste plek in nieuwe laadvisie

De gemeente bereidt een brede uitrol voor van zogenaamde kabelgoottegels: speciale tegels in de stoep met een gootje, waarin bewoners de laadkabel van hun elektrische auto veilig kunnen leggen. Daarmee kunnen inwoners hun auto opladen via een eigen laadpunt, zonder struikelgevaar voor voorbijgangers.

Asielzoekers actief naar werk begeleid bij azc Keesomlaan

Om asielzoekers zo snel mogelijk te laten meedraaien in de samenleving is een β€˜Meedoenbalie’ ingericht op het azc aan de Prof. W.H. Keesomlaan. Met deze balies helpt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) inwoners met activiteiten zoals vrijwilligerswerk, sport of recreatie. β€œEn uiteindelijk naar betaald werk”, zegt wethouder Marijn van Ballegooijen.

Nieuwe wieken voor molen De Onrust draaien weer

Belangrijk voor het waterpeil Molen De Onrust werd gebouwd in 1809 om het Naardermeer droog te malen. Dat lukte niet, maar sindsdien regelt de molen het waterpeil in het moerasgebied dat bijna 700 hectare groot is. Dit gebeurt op windkracht en zonder moderne machines. In natte periodes draaien de molenaars soms elke dag. Dat is belangrijk voor de bijzondere natuur, want het Naardermeer is een van de meest belangrijke moerassen met laagveen in Nederland en zelfs Europa. Nieuwe wieken In maart 2023 bleek dat er nieuwe wieken nodig waren. Dit was duur, veel werk maar ook nodig. Zonder nieuwe wieken stond de molen stil. Gelukkig gaven veel mensen geld hiervoor. Daardoor gaven ook 2 fondsen steun: De Hollandsche Molen en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Geschiedenis levend houden Molenaar Thon is heel blij met de nieuwe wieken: β€˜Op een molen sta je midden tussen honderden jaren aan geschiedenis. Elke molen heeft een eigen karakter. Het is belangrijk dat we deze geschiedenis kunnen doorgeven aan kinderen en kleinkinderen.’ De molen is bijna elke zondag en vaak op zaterdag open als de blauwe wimpel wappert.

De verbreding aan de A9: bruggen en viaducten, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In Ouderkerk aan de Amstel zijn alle bruggen en viaducten in de A9 inmiddels gesloopt en aan de zuidkant zijn nieuwe dekken gebouwd voor de verbrede A9. Deze periode gebeurt dit aan de noordkant. Geke Rademaker van VeenIX stelt de algehele planning vanaf knooppunt Holendrecht tot aan de Beneluxbaan samen. Janna Beukers is procescoΓΆrdinator en houdt zich onder andere bezig met de bouwcommunicatie richting bewoners. 

Geke en Janna richten zich op het deel van de A9 vanaf knooppunt Holendrecht tot aan de Beneluxbaan; dat is ca. 6 km aan snelweg met vijf viaducten en twee bruggen. De viaducten en bruggen worden stuk voor stuk gesloopt, vernieuwd en uitgebreid.

β€œVoor ieder viaduct is er een werkvoorbereider die precies weet welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden om het bouwwerk te realiseren. Zij hebben allemaal hun eigen planning. Ik combineer deze planningen en houd de voortgang hiervan bij. Daarnaast zorg ik ervoor dat de raakvlakken duidelijk in kaart worden gebracht en dat de planningen indien nodig aangepast worden.’’ legt Geke uit.

Een voorbeeld van zo’n raakvlak? β€œHet kan voorkomen dat er een wens is van de werkvoorbereiders, om de liggers van twee viaducten tegelijk te installeren.’’ Liggers zijn betonnen balken waar straks het wegdek op komt te liggen. β€œDit is echter niet altijd mogelijk. Voor het installeren van liggers moet je de onderliggende wegen afsluiten vanwege veiligheidsredenen en er zijn wegen die niet gelijktijdig kunnen worden afgesloten. In zo’n geval moet je de planning herzien,” aldus Geke. Dit resulteert in een duidelijk overzicht van de grote mijlpalen, wat de basis vormt voor BLVC-plannen.

Bereikbaarheid, Veiligheid, Leefbaarheid en communicatie (BLVC)

β€œVooraf aan de werkzaamheden stellen we een BLVC-plan op waarin staat welke routes we mogen afsluiten, hoe we de veiligheid garanderen en op welke momenten dat kan gebeuren,” zegt Janna. BLVC staat voor Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie. β€œWe kijken ook naar wat er in de omgeving speelt, zoals een evenement of andere bouwprojecten. We stemmen een BLVC-plan altijd  af met de gemeente”.

Geluidshinder

Ondanks dat we de geluidshinder zoveel mogelijk proberen te beperken, kunnen bewoners  overlast ondervinden. Janna: β€œHeien kan bijvoorbeeld behoorlijk veel lawaai geven. Waar het kan, kiezen we daarom voor alternatieven zoals het boren van funderingspalen, wat tot veel minder lawaai leidt”.  Voorafgaand aan alle werkzaamheden maken we een berekening van het geluid die we gebruiken om elk half jaar een vergunning aan te vragen.”

Nachtelijke werkzaamheden

Soms zijn nachtelijke werkzaamheden nodig, zoals komende weken bij de Brug over de Amstel. Janna: β€˜Daar hijsen we de liggers in. De onderdoorgangen moeten dicht omdat we daar de hijskranen moeten plaatsen. We werken in de nacht omdat de liggers via de A9 aangevoerd en ingehesen worden. Hiervoor is een rijstrookafsluiting op de A9 nodig en dat mag alleen in de nacht om de doorstroming op de snelweg overdag te waarborgen’.

Afsluitingen

Wie vaak door Ouderkerk aan de Amstel rijdt, weet dat er regelmatig afsluitingen van onderdoorgangen zijn. β€œDat heeft te maken met veiligheid voor zowel onze werknemers als de weggebruikers. Veiligheid is voor ons het belangrijkste uitgangspunt. We werken op een kleine ruimte en het is te gevaarlijk om zware machines direct naast een weg te laten draaien, zeker als er hijswerkzaamheden of sloopwerkzaamheden plaatsvinden. Daarnaast is de weg soms dicht omdat de hijskranen erop staan. Diekunnen we niet ’s avonds weghalen en s’ ochtends weer neerzetten. De weg blijft dan dicht, ook als we er in de avond of nacht niet aan het werk zijn,’’ vertelt Janna. Voorafgaand aan de werkzaamheden wordt door veiligheidsadviseurs van Rijkswaterstaat en VeenIX beoordeeld of de weg open kan blijven tijdens de werkzaamheden.

 

 

Nest van de eikenprocessierups gezien? Meld het

De eikenprocessierups krijgt nu brandharen die gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Daarom zijn we begonnen met het inspecteren van eiken op nesten van de eikenprocessierups. Op plekken waar veel mensen komen halen we de nesten weg. Op rustige plekken laten we nesten soms hangen. Zo kunnen natuurlijke vijanden en andere natuur kennismaken met de eikenprocessierups. Ziet u zelf een nest, meld dat dan ook.

Denk mee over dierenwelzijn van het waterschap

I nwoners kunnen tot 20 juni meedenken over hoe het waterschap het beste kan omgaan met dieren. Die ideeΓ«n gebruikt het waterschap voor het maken van nieuwe regels over dierenwelzijn. Deel uw ideeΓ«n en praat mee Wat doet het waterschap met alleβ€―ideeΓ«n? Meepratenβ€―isβ€―iets anders danβ€―inspraak.β€―Eerst vraagt het waterschap inwoners om mee te praten. Daarna wordt een plan gemaakt.β€―Alsβ€―het plan klaar is start de inspraak. Inwoners mogen ook meedoen met de inspraak.β€― Deβ€―inspraakβ€―overβ€―hetβ€―beleid overβ€―dierenwelzijnβ€―begintβ€―waarschijnlijk in 2026.   Waarom meedenken over dierenwelzijn? In het gebied van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht wonen niet alleen 1,4 miljoen mensen, maar ook veel dieren. Denk bijvoorbeeld aan vissen, vogels en otters en kleine waterdieren, zoals waterslakken. Deze dieren zijn een belangrijk onderdeel van de natuur en zijn nodig voor schoon en gezond water. Het waterschap wil bij zijn werk zoveel mogelijk rekening houden met dieren. β€― Dit is goed voor dieren en mensen in het gebied. Invloed van het waterschap Het waterschap heeft op verschillende manieren te maken met dieren. Zo kunnen sluizen het moeilijk maken voor vissen om van het ene naar het andere gebied te zwemmen. Ook zijn niet alle gemalen veilig voor vissen. Daarom zorgt het waterschap voorβ€― vispassages en visliften β€―bij sluizen en gemalen. Zo kunnen vissen veilig verder zwemmen. Ook bij het onderhoud van sloten en andere wateren kan het waterschap dieren tegenkomen. Denk aan nesten van vogels tijdens het maaien. Het waterschap zorgt voor deze dieren door goed op nesten te letten.   Ingewikkelde situaties Soms hebben mensen en dieren verschillende belangen. Sommige dieren kunnen bijvoorbeeld in een dijk gaan graven, zoals bevers en muskusratten. Dit kan een risico zijn voor de veiligheid van onze dijken. Andere dieren kunnen een negatieve invloed hebben op de waterkwaliteit door het eten van waterplanten, zoals de Amerikaanse rivierkreeft. Meer informatie Wilt u meer weten over het maken van regels voor dierenwelzijn en hoe u kunt meedoen? Bekijk dan het participatieplan.

Verkeersstops onderdoorgang Holendrechterzijweg tussen 10 en 20 juni, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Van dinsdag 10 juni 07.00 uur tot en met vrijdag 20 juni 19.00 uur is er soms een verkeersstop van maximaal 10 minuten. Dit doen we om deze werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren. Omdat er hijswerkzaamheden zijn, moet de weg tijdelijk vrij zijn tijdens het hijsen. Gedurende dezelfde periode zijn er ook verkeersstops op de Holendrechterweg. Maar deze worden zo gepland dat ze niet op hetzelfde moment zijn met een sluiting op de Holendrechterzijweg.

 

Feestelijke start bouw van 42 sociale huurwoningen in Amstelveen

Met de onthulling van een bouwbord is de bouw van 42 betaalbare, sociale huurappartementen maandagmiddag 2 juni 2025 aan de Maccabiadelaan gestart. Woningcorporatie Eigen Haard realiseert de woningen samen met Fijn Wonen, het woonproduct van bouwer Van Wijnen. De woningen worden grotendeels in de fabriek geproduceerd en op de bouwplaats gemonteerd. Zo kan er sneller worden gebouwd.

Leidraad duurzaam Nieuw Legmeer; een volgende stap naar een duurzame ontwikkeling

Het college van B en W heeft de Leidraad Duurzaam Nieuw Legmeer vastgesteld. Deze leidraad beschrijft de duurzame ambities voor de transformatie van bedrijventerrein Legmeer naar de nieuwe woon-/werkwijk Nieuw Legmeer. De gemeente onderzoekt op dit moment hoe deze ambities samen met partners en inwoners in de praktijk kunnen worden gebracht, onder andere door te kijken naar de oprichting van een samenwerkingsverband.

ECLI:NL:RBAMS:2025:3713 Rechtbank Amsterdam, 04-06-2025, 13/181639-24 (zaak A), 13/225895-24 (ttz gev) (zaak B) en 13/132932-25 (ttz gev) (zaak C)

Inhoudsindicatie: verdachte is veroordeeld voor het meermalen mishandelen van zijn levensgezel, het bedreigen van zijn levensgezel en het meermalen beschadigen van haar auto. Hij is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 413 dagen waarvan 180 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Daarbij zijn bijzondere voorwaarden opgelegd waaronder een contact- en locatieverbod. Ook is een 38...

Besluit tot splitsing Waternet bekendgemaakt

Simon Deurloo, lid van het dagelijks bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht: β€˜Met de splitsing van Waternet start het bouwen aan een zelfstandige organisatie voor waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Er liggen grote uitdagingen voor ons om ook in de toekomst te kunnen blijven zorgen voor veilig, schoon en voldoende water. Daarbij blijft de watercyclus nog steeds belangrijk: we werken nauw samen met de gemeentes in ons gebied aan innovatie en onderzoek.’ Wethouder Melanie van der Horst: β€˜We hebben goede afspraken gemaakt, zodat we de gevolgen voor de medewerkers van Waternet en de inwoners van Amsterdam zo klein mogelijk maken. Alle Waternetters krijgen een plek in de nieuwe organisaties en we hebben ervoor gezorgd dat de kosten van de splitsing niet leiden tot een stijging van het drinkwatertarief.’ Belangrijkste besluiten Er komt een zelfstandige organisatie voor de taken van het waterschap: schoon, voldoende en veilig water De Amsterdamse watertaken blijven tijdelijk binnen de aangepaste stichting. Er wordt onderzocht hoe de Amsterdamse riool- en watertaken op termijn kunnen worden opgenomen in de organisatie van gemeente Amsterdam. Er komt een onderzoek naar een aparte organisatie voor drinkwater en de mogelijkheden om te gaan samenwerken met andere drinkwaterbedrijven. Alle medewerkers van Waternet krijgen een plek in een van de nieuwe waterorganisaties. Gemeente Amsterdam en het waterschap gebruiken nog minimaal vijf jaar samen het hoofdkantoor aan de Amstel. In de nieuwe bestuurlijke samenwerkingsagenda maken het waterschap en de gemeente Amsterdam afspraken over onder andere de waterrobuuste stad, waterkwaliteit, energietransitie, circulariteit en biodiversiteit. De merknaam Waternet wordt vanaf 1 januari 2026 uitgefaseerd. Planning De komende tijd spreken het algemeen bestuur en de gemeenteraad over dit besluit. De laatste bespreking is 10 juli. De splitsing gaat in per 1 januari 2026. Het doel van dit besluit is om helemaal te splitsen. Het waterschap en de gemeente werken voor bijvoorbeeld ICT, de meldkamer en de crisisorganisatie nog tijdelijk organisatorisch samen. De ondernemingsraad is nauw betrokken bij de splitsing. Medewerkers krijgen de komende tijd stap voor stap informatie over de gevolgen voor hun werk. Kosten Het besluit zorgt vanaf 1 januari 2026 voor 15 miljoen euro per jaar lagere btw-kosten voor het waterschap. Dit komt doordat het grootste deel van de taken dan door de eigen organisatie wordt gedaan. De tijdelijke hogere kosten worden nog verder uitgewerkt en zijn op dit moment vastgesteld op 8 miljoen euro per jaar. De eenmalige kosten van de splitsing zijn 26,3 miljoen euro: 10,7 miljoen euro voor het waterschap en 15,7 miljoen euro voor de gemeente Amsterdam. De kosten van de splitsing leiden niet tot een stijging van het drinkwatertarief. Bekijk het uitwerkingsbesluit van het waterschap Bekijk het uitwerkingsbesluit voor gemeente Amsterdam

Inhijsen liggers nieuwe brug over de Amstel, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

4 t/m 24 juni: werkzaamheden brug over de Amstel

Van woensdag 4 tot en met dinsdag 24 juni werken we aan het inhijsen van de liggers aan de noordkant van de brug over de Amstel. Liggers zijn de betonnen balken van de brug waar straks het wegdek op komt te liggen.

  • Van dinsdag 4 tot en met maandag 16 juni bouwen we de platformen op de Amsteldijk-Zuid waar de kranen op komen te staan. We werken dan tussen 07.00 en 19.00 uur.
  • De liggers zelf worden ingehesen van maandag 16 juni tot en met zaterdag 21 juni in de nachten. Dit werk moeten we ’s nachts uitvoeren, omdat we dan ook een gedeeltelijke afsluiting van rijbanen op de A9 nodig hebben om de liggers aan te voeren. We werken op deze dagen tussen 20.00 en 5.00 uur.
  • Op maandag 23 en dinsdag 24 juni verwijderen we de platformen. We werken tussen 07.00 en 19.00 uur.

Wat merkt u ervan?

Geluids- en trillingshinder
Omdat we in de nacht werken en er dan weinig andere omgevingsgeluiden zijn, kan het zijn dat de werkzaamheden goed hoorbaar zijn. Denk aan de aanwezigheid van bouwmachines. Ook is het werkterrein verlicht.

Verkeershinder
Van woensdag 4 juni 07.00 uur tot en met dinsdag 24 juni 19.00 uur is er een afsluiting van de Amsteldijk-Zuid. Het verkeer wordt omgeleid via de Burgemeester Boersweg (zie afbeelding 1).

Afbeelding 1. Overzicht verkeershinder

Meer informatie

  • Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
  • Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
  • Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
  • Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
  • Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot 20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.

Inhijsen liggers nieuwe brug over de Amstel, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

Werkzaamheden liggers: tussen 4 t/m 20 juni

Bij de bouw van de nieuwe brug over de Amstel zetten we grote stappen. Van woensdag 4 juni tot en met dinsdag 24 juni plaatsen we de betonnen liggers aan de noordkant van de brug. Dit zijn de betonnen balken waar straks het wegdek op komt te liggen. Dan wordt de vorm van de nieuwe brug goed zichtbaar. Van dinsdag 4 tot dinsdag 10 juni bouwen we de platformen voor de kranen. We werken deze dagen tussen 07.00 en 19.00 uur.

De liggers worden ’s nachts ingehesen tussen dinsdag 10 juni en dinsdag 17 juni. We werken dan tussen 20.00 en 5.00 uur. Dit doen we, omdat er dan een gedeeltelijke afsluiting van de A9 kan plaatsvinden. Van woensdag 18 tot en met vrijdag 20 juni halen we de platformen weer weg. We werken dan van 07.00 tot 19.00 uur.

Wat merkt u ervan?

Geluids- en trillingshinder

De werkzaamheden leveren beperkte geluidshinder op. Omdat het ’s nachts rustig is, zijn de werkzaamheden goed te horen.
Van donderdag 12 tot woensdag 18 juni kunt u waarschijnlijk meer geluid van het verkeer horen. We halen dan tijdelijk 35 meter aan geluidschermen weg. Zo kunnen we de liggers naar de nieuwe plek vervoeren.

Verkeershinder

Van woensdag 4 juni 07.00 uur tot en met vrijdag 20 juni 19.00 uur is onderdoorgang A9-Achterdijk gesloten voor voetgangers en fietsers. U wordt omgeleid via de Polderweg.

Afbeelding 1: Overzicht verkeershinder

Meer informatie

  • Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
  • Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
  • Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
  • Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
  • Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot 20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.

Nieuw systeem in de polder helpt bodemdaling te remmen

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op het land van een van de boeren werd de start van de aanleg gevierd. Dit deden Mirjam Sterk, gedeputeerde van de provincie Utrecht en Arjan van Rijn, bestuurder van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Arjan van Rijn, bestuurder bij het waterschap: β€˜We zorgen hiermee voor veel minder CO 2 -uitstoot. In natte tijden slaan we water op in de grond, zodat we het later in droge tijden kunnen gebruiken. Ik vind het mooi dat we dit samen met de boeren en de provincie voor elkaar hebben gekregen.' Grondwater sturen Het systeem helpt om de grondwaterstand beter te regelen. Zo blijft het veen in de bodem nat genoeg. Dit is belangrijk, want zo zakt het veen minder snel. Als veengrond zakt komt er CO 2 vrij en kunnen gebouwen of wegen verzakken. Met het systeem werken wij aan onze klimaatdoelen.  Het waterschap werkt al sinds 2019 aan een plan om bodemdaling te remmen. Lees de special over bodemdaling Proef tegen bodemdaling Het systeem met een pomp in de Waardassackerpolder is een proef. Als het systeem helemaal is aangelegd gaan wij kijken of de waterkwaliteit verandert. Als er geen problemen ontstaan met de waterkwaliteit, dan kunnen we dit systeem in de toekomst vaker gebruiken om bodemdaling tegen te gaan. De aanleg van dit systeem is onderdeel van een plan voor het gebied. Dit plan is samen gemaakt met de agrariΓ«rs en het agrarisch collectief Rijn, Vecht en Venen. Het waterschap hielp met kennis en de vergunning. Provincie Utrecht gaf geld via een subsidie.

Funderingswerkzaamheden geluidsscherm, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

5 – 11 juni: aanbrengen fundering toekomstige geluidschermen

Van donderdag 5 juni tot en met woensdag 11 juni plaatsen we de fundering voor de geluidsschermen langs de A9 ten noordoosten van de onderdoorgang A9-Beneluxbaan.
We werken op doordeweekse dagen tussen 7.00 uur en 17.00 uur. We werken niet op maandag 9 juni in verband met Tweede pinksterdag.

Wat merkt u ervan?

Geluids- en trillingshinder

We boren funderingspalen. Dit levert minder geluidsoverlast op dan heien. De geluidsoverlast voor de directe omgeving is naar verwachting daarom beperkt.

Verkeershinder

Er zal geen verkeershinder zijn als gevolg van deze werkzaamheden.

Meer informatie

  • Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
  • Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
  • Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
  • Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
  • Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot 20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.

Betonstort in de avond in de buurt van uw woning, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.


3 juni: storten constructievloer in de buurt van uw woning

Op dinsdag 3 juni storten we van 7.00 uur tot 21.00 uur een deel van de constructievloer van compartiment 9 van de verdiepte ligging. Zie afbeelding 1 voor de exacte locatie. De constructievloer komt op het eerder gestorte onderwaterbeton.

Wat merkt u ervan: geluidshinder

Het geluid van het storten van de constructievloer is vergelijkbaar met het storten van onderwaterbeton: het gebruik van de betonpomp geeft een constant tikkend geluid. Daarnaast is er bouwverkeer aanwezig en is het bouwterrein in de avond verlicht.

Afbeelding 1: locatie van de werkzaamheden (in blauw weergeven) 

Meer informatie

  • Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
  • Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
    bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
  • Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
  • Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
    informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
  • Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
    t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
    20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
    bibliotheek.

Kazernepad ter hoogte van A9 dicht van 2-4 juni en 10-12 juni, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Update:

Het storten van het onderwaterbeton in de bouwkuipen ter hoogte van het Kazernepad is uitgesteld. De werkzaamheden voorafgaand aan de betonstort lopen door tegenvallers helaas niet volgens planning.

Wanneer het onderwaterbeton op deze locatie wel gestort wordt, en het Kazernepas dus afgesloten moet worden, is nog niet bekend.

Van woensdag 4 juni 16.00 uur tot donderdag 5 juni 12.00 uur en van dinsdag 10 juni 18:00 uur tot donderdag 12 juni 21:00 uur is het Kazernepad ter hoogte van de A9 in Amstelveen dicht. Fietsers en voetgangers worden omgeleid via de Amsterdamseweg.

Aannemer VeenIX gaat deze onderwaterbeton storten in de bouwkuipen rondom het Kazernepad. Hiervoor is veel aanvoer van beton nodig dat het Kazernepad kruist. Voor de veiligheid van fietsers en voetgangers sluiten we het Kazernpad daarom af.

Opgeknapt gemaal Achttienhoven geopend

Nieuwe invulling Het oude gemaal kon 75.000 liter water per minuut wegpompen. Dit was niet meer genoeg om droge voeten te beloven als het bijvoorbeeld hevig regent. Het gebouw van het oude gemaal is opgeknapt, maar wordt niet meer gebruikt. Ook blijft de oude pomp staan. Waterschap Amstel, Gooi en Vecht kijkt hoe het gebouw een nieuwe invulling krijgt. Visvriendelijk en duurzaam Het nieuwe gemaal staat bij de Klompvaart. Dit gemaal heeft een nieuwe, energiezuinige vijzelpomp die106.000 liter water per minuut kan wegpompen. Ook is deze nieuwe pomp visvriendelijk. Dit betekent dat vissen op een veilige manier door het gemaal kunnen zwemmen. Het gebouw van het gemaal is duurzaam gebouwd. Dit betekent dat we het makkelijk kunnen verplaatsen of aanpassen als dit nodig is. Overlast verminderen De komende tijd stemmen we het gemaal af. Dit betekent dat we de hoeveelheid en hoe snel het stroomt laten aansluiten op wat nodig is. Daarnaast zorgen we ervoor dat het gemaal zo min mogelijk geluid- en stankoverlast veroorzaakt. Ook kijken we hoe we golvend water zoveel mogelijk kunnen verminderen.

Update Schipholbrug , Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Schipholbrug (1)

Afgelopen april is de tandwielkast van de Schipholbrug tijdens een laatste veiligheidstest beschadigd geraakt waardoor de brug niet meer bediend kon worden en de bedienvrije periode voor vaarweggebruikers van de Oostelijke Staande Mast route verlengd is. 

Na onderzoek ter plaatse door specialisten is besloten de tandwielkast naar de fabriek in Frankrijk te transporteren voor verdere inspecties en onderzoek. Daarnaast is uit het onderzoek naar voren gekomen dat de overige onderdelen van het bewegingswerk van de Schipholbrug niet zijn beschadigd. Het onderzoek in Frankrijk moet uitwijzen of de tandwielkast hersteld kan worden. Naar verwachting is begin van de zomer meer duidelijk.   

Meer weten? Lees hier.

 

 

ECLI:NL:GHAMS:2025:1377 Gerechtshof Amsterdam, 07-05-2025, 23-001723-24

Veroordeling medeplegen opzettelijk aanwezig hebben van 180 hennepplanten en medeplegen diefstal stroom. Vordering BP NO want de bewezenverklaarde diefstal heeft betrekking op één dag, terwijl de vordering bp betrekking heeft op een (aanzienlijk) langere periode, daardoor is het hof van oordeel dat de vordering een onevenredige belasting van het strafgeding zou opleveren.

Werkzaamheden Rondehoep Oost, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

Werkzaamheden Rondehoep Oost
Voor de verbreding van de A9 moet ook de brug over de Bullewijk worden aangepast. We werken momenteel aan de noordzijde van de brug, nadat we vorig jaar de zuidzijde hebben aangepakt. U heeft hierover eerder al een brief van ons ontvangen. Daarnaast heeft Waterschap Amstel, Gooi en Vecht u inmiddels geΓ―nformeerd over hun werkzaamheden aan de Rondehoep Oost. In deze nieuwe brief leest u aanvullende informatie over wat u de komende tijd kunt verwachten.

Voorbereidende werkzaamheden voor het inhijsen van liggers: 28 mei – 9 juni
Op maandag 26 en dinsdag 27 mei plaatsen we het metalen vlechtwerk (de zogenoemde wapening) op de eerder geplaatste kolommen. Deze wapening zorgt ervoor dat het beton straks extra stevig is. Direct daarna, vanaf woensdag 28 mei, starten we met de voorbereidende werkzaamheden voor het inhijsen van de betonnen liggers (balken) voor de brug. We maken het werkterrein vrij, voeren materiaal aan en ronden de laatste werkzaamheden aan de landhoofden af. Dit zijn grote funderingen aan de uiteinden van de brug die de constructie ondersteunen.

Vanwege de beperkte ruimte sluiten we de weg volledig af. Deze afsluiting blijft van kracht tot de werkzaamheden van het waterschap zijn afgerond, gepland van 10 juni tot en met 8 augustus.

Inhijsen van de liggers
Het inhijsen van de liggers vindt plaats van woensdag 25 juni tot en met dinsdag 29 juli. Om dit veilig te kunnen doen, blijft de Rondehoep Oost afgesloten. Omdat de weg al dicht is vanwege de werkzaamheden van het waterschap, ondervindt u hiervan geen extra hinder.

Wat merkt u ervan?
Geluid- en trillingshinder
De geluidshinder van de bovengenoemde werkzaamheden zal naar verwachting beperkt zijn. Deze is vergelijkbaar met het normale geluidsniveau op het werkterrein.

Verkeershinder
Doordat alle werkzaamheden direct op elkaar aansluiten, blijft de Rondehoep Oost afgesloten vanaf maandag 26 mei om 07.00 uur tot het einde van de werkzaamheden op 8 augustus.

Meer informatie
β€’ Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
β€’ Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
β€’ Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
β€’ Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
β€’ Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Werkzaamheden brug over de Bullewijk, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de
A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

Let op: aangepaste planning
Voor het verbreden van de A9 moet ook de brug over de Bullewijk verbreed worden. We werken nu aan de noordkant van de brug, nadat we vorig jaar de zuidkant hebben aangepakt. Laatst kreeg u al een brief van ons met informatie over de werkzaamheden. Nu ontvangt u een nieuwe brief met daarin een aangepaste planning en ook aanvullende informatie over de vervolgwerkzaamheden. Wij vragen u vriendelijk deze brief goed door te lezen, omdat de situatie is veranderd.

Werkzaamheden voor kolommen en wapening bij de brug over de Bullewijk: wat doen we
wanneer?
β€’ Van maandagmiddag 26 mei tot en met vrijdag 30 mei plaatsen we de kolommen van de nieuwe brug aan de noordkant langs de Holendrechterweg. De kolommen zijn de betonnen ondersteuning van de nieuwe brug.
β€’ Op donderdag 5 juni en vrijdag 6 juni hijsen we de wapening op zijn plek. Wapening is stalen vlechtwerk waar het beton overheen gestort wordt. Dit maakt het betonnen brugdek sterk genoeg om het verkeer te dragen.

Voorbereidende werkzaamheden voor inhijsen liggers
Van maandag 2 juni tot en met vrijdag 27 juni doen wij voorbereidende werkzaamheden voor het plaatsen van de betonnen balken (zogenaamde liggers) voor de brug. We maken het werkterrein vrij, voeren materiaal aan en er zijn laatste werkzaamheden aan de landhoofden. Dit zijn grote funderingen aan de uiteinden van de brug die de constructie ondersteunen. Hiervoor moeten we af en toe het verkeer maximaal 10 minuten stoppen op de Holendrechterweg. Dit gebeurt alleen op werkdagen en tijdens werktijden.

Inhijsen liggers
β€’ Van maandag 30 juni tot en met zaterdag 19 juli gaan we de liggers inhijsen op de dwarsbalken. Deze liggers zijn straks de basis voor het brugdek. Om dit te doen, moet er een hijsplatform worden opgesteld. Dit gebeurt van maandag 30 juni 7.00 uur tot vrijdag 4 juli 17.00 uur.
β€’ Het inhijsen duurt een week. Eerst worden de liggers boven het water ingehesen vanaf beide kanten van de Bullewijk. Dit gebeurt van maandag 7 juli 7.00 uur tot en met woensdag 9 juli 17.00 uur.
β€’ De liggers boven de weg worden ingehesen van donderdag 10 juli 7.00 uur tot en met maandag 14 juli 17.00 uur.
β€’ Het afbreken van de hijsplatformen gebeurt van dinsdag 15 juli 7.00 uur tot en met zaterdag 19 juli 17.00 uur.

Wat merkt u ervan?
Geluid- en trillingshinder
Naar verwachting zal de geluidshinder van de bovengenoemde werkzaamheden beperkt zijn. Het is vergelijkbaar met het geluid dat normaal van het werkterrein komt.

Verkeershinder
De verkeershinder verschilt per periode:

Volledige sluiting Holendrechterweg:
β€’ Maandag 26 mei 12.00 uur tot en met vrijdag 30 mei 17.00 uur.
β€’ Donderdag 5 juni 7.00 uur tot en met vrijdag 6 juni 17.00 uur.
β€’ Maandag 30 juni 7.00 uur tot en met zaterdag 19 juli 17.00 uur (inclusief weekenden).

Verkeersstops Holendrechterweg:
β€’ Tussen maandag 2 juni 7.00 uur en vrijdag 27 juni 17.00 uur, behalve op donderdag 5
juni, vrijdag 6 juni, weekenden en feestdagen.

Meer informatie
β€’ Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
β€’ Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
β€’ Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
β€’ Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
β€’ Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot 20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.

Gemeente bekijkt vervolgstappen bussluis in Bovenkerk

Gemeente Amstelveen heeft het vonnis van de rechtbank Amsterdam over het verkeersbesluit over de bussluis in Bovenkerk ontvangen. Volgens de rechtbank was de voorbereiding en motivatie ten aanzien van het verkeerbesluit niet voldoende. De gemeente gaat nu bekijken of er een betere onderbouwing kan komen waarom de bussluis nodig is. De gemeente krijgt hier ook tijd voor en de bussluis blijft in de tussentijd in gebruik. Over enkele weken zal hierover een voorstel in het college van B en W komen.

Denk mee over de nieuwe regels van uw waterschap

In de Waterschapsverordening staan alle regels voor water en dijken. Deze regels zijn voor iedereen. Denk aan wanneer u een vergunning nodig heeft, hoe u water uit de grond moet oppompen of wat u wel en niet mag doen bij water en dijken. Jennifer Bloemberg, dagelijks bestuurder bij het waterschap: β€˜Door deel te nemen aan de inspraak heeft u als inwoner invloed op de uiteindelijke regels. Met die regels kunnen we zo goed mogelijk zorgen voor het water in ons gebied.’ Wat verandert er? Nieuwe regels voor het aanleggen van verharding, zoals bestrating. Legt u 300 vierkante meter of meer verharding aan in de stad of het platteland? Dan moet u daarvoor een vergunning aanvragen bij het waterschap. Nu heeft u pas een vergunning nodig als u 1000 vierkante meter in de stad of 5000 vierkante meter op het platteland verhardt. Jennifer Bloemberg: β€˜Verharding zorgt ervoor dat er minder water in de bodem kan zakken. Ook stroomt regenwater door verharding sneller naar sloten en vaarten. Daardoor kunnen deze bij een harde regenbui sneller vol raken. Om wateroverlast nu en in de toekomst te voorkomen, moet er extra ruimte voor water komen als er verharding wordt aangelegd. Dus: als er ergens verharding komt, moet op een andere plek ruimte komen voor het water. Zo bouwen we samen aan toekomstbestendig waterbeheer.’ Nieuwe rekenwaarde voor regenbuien. Door het veranderende klimaat regent het vaker en harder. Daar moeten we rekening mee houden, bijvoorbeeld als er een nieuwe wijk wordt gebouwd. Het water moet dan goed opgevangen worden. Dit noemen we waterberging. In de nieuwe regels staat dat we moeten rekenen met 122 milliliter regen in 24 uur. Eerder was dat nog 70 milliliter in 24 uur. Samenwerken aan waterkwaliteit Schoon en gezond water is belangrijk voor mensen, dieren en de natuur. Ons oppervlaktewater wordt gebruikt voor bijvoorbeeld drinkwater en recreatie. Het waterschap werkt hard aan een goede waterkwaliteit volgens de Europese Kaderrichtlijn Water. Ook heeft het waterschap te maken met de Omgevingswet. Deze wet geeft ruimte aan ideeΓ«n en plannen van bewoners, bedrijven en gemeenten. Zo werken we samen aan gezond water. Het waterschap vindt het belangrijk dat oplossingen de belangen van het waterschap en de belangen van bewoners, bedrijven en gemeenten ondersteunt. In de praktijk beschermen deze regels de belangen van het waterschap niet voldoende, vooral als het gaat om gezond water. We kunnen de regels verbeteren om beter om te gaan met de gevolgen van klimaatverandering. Met de nieuwe voorstellen kan het waterschap beter controleren wat er gebeurt met water. Geef uw mening over de voorgestelde wijzigingen U kunt uw mening geven over de voorgestelde wijzigingen door een zienswijze te sturen. In deze zienswijze vertelt u wat u vindt van onze plannen. Dit kunt u online, schriftelijk of mondeling doen. U kunt de documenten bekijken op de website van de overheid.   Meer informatie over de inspraak

Kansen voor beter bereikbaar Stadshart

De A9 overkapping ter hoogte van de Keizer Karelweg krijgt een nieuw ontwerp. Tegelijkertijd kijkt de gemeente naar mogelijkheden om de bereikbaarheid van het Stadshart te verbeteren. Denk aan een nieuw of verbeterd busstation, een verkenning naar het doortrekken van tramlijn 5 en meer ruimte voor fietsers.

Samen aan de slag voor het verbeteren van de biodiversiteit

Biodiversiteit Biodiversiteit gaat niet alleen over hoeveel soorten er zijn, maar ook over hoeveel planten, dieren, schimmels en bacteriΓ«n er van een soort nog leven. De biodiversiteit gaat dus ook achteruit als soorten zeldzaam worden. Een belangrijk deel van de biodiversiteit is in de oevers. Dat zijn de randen van sloten en meren, waar land en water elkaar raken. Een natuurvriendelijke oever Bij een natuurvriendelijke oever gaat water langzaam over in land. Hier krijgen planten en dieren meer ruimte om in te leven dan bij een steile oever. Natuurvriendelijke oevers zijn een veilige plek voor bijvoorbeeld insecten, kikkers, padden, kleine zoogdieren en vissen. Ze kunnen er schuilen, opgroeien, voortplanten en voedsel vinden. Samen met de Boeren van Amstel Het waterschap kan niet alleen de biodiversiteit verbeteren. Dat doen we samen. Daarom zijn we trots op onze samenwerking met de Boeren van Amstel . Wij steunen de Boeren van Amstel en werken samen in het veenweidegebied. Als cadeau voor het 500-jarig bestaan van Amstelland steunen wij de aanleg van maar liefst 6.000 vierkante meter natuurvriendelijke oevers. In de  Bovenkerkerpolder, Duivendrechterpolder en in de polder de Ronde Hoep. Daar zaaien we inheemse kruiden in. Een mooie stap vooruit om de biodiversiteit te verbeteren in ons gebied. Gezond water en een sterke natuur We blijven samenwerken met boeren, bewoners en andere partners. Want gezond water en een sterke natuur zijn heel belangrijk voor onze toekomst. Vandaag op de Dag van de Biodiversiteit laten we zien dat samenwerking Γ©cht het verschil maakt. Meer informatie over de Boeren van Amstel  

❌